Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 263
  • 12 217

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Eilen oli hieman hämmentävä tilanne Tampereella Westerin parkkihalliin ajaessa. Tulin kuvan (Maps tuolla viestin lopussa) suunnasta, ja käännyin vasemmalle kohti hallin sisäänajoa. Edessä puomilla oli auto, joka ei ilmeisesti päässyt sisään, ja muutaman sekunnin odottelun jälkeen laittoi pakin päälle. Käyn tuolla suht usein joten tiedän, että sen puomin kanssa on välillä ongelmia. Pistin itsekin pakin päälle, jolloin toisesta suunnasta (kuvassa tuolta, mistä valkoinen paku tulee) halliin pyrkimässä ollut autoilija laittoi heti stopin että mahtuisin peruuttamaan tuohon kääntymiskaistalle. Hyvää pelisilmää häneltä, ja pääsin pois että puomilla ollut pääsee pois. Vaan hän ei päässyt, koska samasta suunnasta kanssani tullut autoilija ajoi nopeasti sinne puomilla olleen auton taakse...

Itse poistuin paikalta, samoin minulle tilaa tehnyt, joten en tiedä, miten hienosti se uudelleen synnytetty pattitilanne saatiin ratkaistua.

 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tampereella autoillessa olen huomannut että siellä on menttaliteetti että ei haittaa vaikken minä pääse kunhan sinäkään et pääse. Eli tilaa ei anneta vaan välit vedetään äkkiä kiinni.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Eilen tuli todistettua niin typerää käytöstä, ettei tosikaan. Olin rampilla aikomuksen liittyä motarille. Kyseessä oli varsin pitkä ramppi, jonka alta kulkee kevyen liikenteen väylä. Rampin alusta kiihdytin rivakasti vauhtia ja olin päässyt hyvästi yli 80:n, kun näin nuoren jantterin kampeavan itsensä rampin vasemmalla laidalla olevan kaiteen yli. Tyyppi lähti vielä ylittämään ramppia, mutta onneksi huomasi autoni ja palasi takaisin sivuun. Toki olin jo aika vahvasti alkanut jarruttamaan. Tämän jälkeen vielä vahvemmin ja pitkään painoin äänimerkkiä, pitihän tuollaisesta urpoudesta antaa palautetta. Ohitettuani kohdan tyyppi ylitti rampin ja ilmeisesti jatkoi matkaansa meluvallin yli, jossa sijaitsee asuinalue.

Pitkä selitys tilanteesta, joka kesti vain muutamia sekunteja, mutta kylläpä oli adrenaliinit pinnassa jonkin aikaa.

Tyyppi ei muuten vaikuttanut olevan aineissa/humalassa tuon lyhyen näköhavainnon perusteella, vaan ilmeisesti oli keksinyt näppärän oikoreitin.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Tampereella autoillessa olen huomannut että siellä on menttaliteetti että ei haittaa vaikken minä pääse kunhan sinäkään et pääse. Eli tilaa ei anneta vaan välit vedetään äkkiä kiinni.
Tampere on kyllä liikennejunttiudessaan aika omaa luokkaansa. Reilu 20 vuotta on tätä showta tullut täällä katseltua. Muuten kyllä mahtava kaupunki.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tampere on kyllä liikennejunttiudessaan aika omaa luokkaansa. Reilu 20 vuotta on tätä showta tullut täällä katseltua.
No sitten se on mennyt huonompaan sen vajaan 20 vuoden aikana, kun olen ollut poissa. Tai olenhan mä siellä ajellut tässä välissäkin enkä huomannut muuta kuin sen, että sen ratikkaradan rakentaminen sotki hiukan suunnistusta. Mun mielestä liikennekulttuurin junttihuipentuma on tuolla idässä. Vilkku päälle ja amis-corollat sulkevat takuuvarmasti kaistan, jolle olet siirtymässä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen ajeli pikkumersu 60-rajoitusalueella Lahden keskustasta etelään päin 30-40 km/h kaksikaistaisella tiellä. Siinä ohittaessa katsoin, että nuorehko nainen kännykkä korvalla. Voi morjes.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on kyllä auto piukassa paikassa. Helsingissä varmaan on pulaa parkkipaikoista mutta ei sitä nyt noin lähelle toista autoa olisi hyvä parkkeerata...



Hesarin jutussa taustoitetaan tätä tilannetta ja ihan tuon valkoisen auton kuljettajan toimesta. Auton kuljettaja siis itse taskupysäköinyt Fiattinsa tuohon väliin. Rattinaisia kun noin ahtaaseen väliin on saanut autonsa taittumaan. Toivottavasti edessä ja takana olevilla autoilla oli hiekan enemmän tilaa poistua omista parkeistaan.

 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse kerran kokeilin tuollaiseen 30 cm autoani pidempään tilaan laittaa Seat Leonin, ja ihan hyvin meni. Pientä veivausta vaati, mutta ei nyt mikään erityinen urakka. Autovuokraamon leivissä piti auto saada sinne, missä tilaa sattui olemaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Maanantai-aamu. Helsinki-Tampere-moottoritieruuhka Lakalaivasta etelään. Sanoin toverille, että kattos piruuttas tuota takana ajavan rekan turvaväliä. Rekan keula oli alle metrin päässä takalasistani ja se on way, way alle mun comfort-zonen eritoten moottorienopuksilla.

Vilkautin jarruvaloja ja se ilmeisesti kävi rekkakuskin ammattiylpeyden päälle aivan liikaa. Rekka lähti ohittamaan minua vaihtamatta kaistaa, joten jouduin väistämään sitä pientareen puolelle. Annoin rekan mennä ohitse ja siirryin piakkoin sen episodin jälkeen nopeammin etenevälle vasemmalle kaistalle ja kun olin rekan hytin kohdalla, vääryydellä loukkaamani rekka-autonkuljettaja heilutteli minulle miehekkäästi keskisormeansa. Vastasin näyttämällä hymyillen peukkua.

Vaikka tapahtumassa olisi ollut elementit jo rikosilmoituksenkin tekemiselle, minua olisi lähinnä kiinnostanut kuulla tuon ammattiautoilijan näkemys ja miten se tilanteen itse koki.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maanantai-aamu. Helsinki-Tampere-moottoritieruuhka Lakalaivasta etelään. Sanoin toverille, että kattos piruuttas tuota takana ajavan rekan turvaväliä. Rekan keula oli alle metrin päässä takalasistani ja se on way, way alle mun comfort-zonen eritoten moottorienopuksilla.

Vilkautin jarruvaloja ja se ilmeisesti kävi rekkakuskin ammattiylpeyden päälle aivan liikaa. Rekka lähti ohittamaan minua vaihtamatta kaistaa, joten jouduin väistämään sitä pientareen puolelle. Annoin rekan mennä ohitse ja siirryin piakkoin sen episodin jälkeen nopeammin etenevälle vasemmalle kaistalle ja kun olin rekan hytin kohdalla, vääryydellä loukkaamani rekka-autonkuljettaja heilutteli minulle miehekkäästi keskisormeansa. Vastasin näyttämällä hymyillen peukkua.

Vaikka tapahtumassa olisi ollut elementit jo rikosilmoituksenkin tekemiselle, minua olisi lähinnä kiinnostanut kuulla tuon ammattiautoilijan näkemys ja miten se tilanteen itse koki.
”Mutta kun se näkee paremmin korkealta rekan hytistä!”

Turvavälejä Poliisin pitäisi ratsata ja kortti pois tollaisesta.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Vaikka tapahtumassa olisi ollut elementit jo rikosilmoituksenkin tekemiselle, minua olisi lähinnä kiinnostanut kuulla tuon ammattiautoilijan näkemys ja miten se tilanteen itse koki.

Minulla on muuten ammattikuskeja kohtaan suurilta osin pelkkää arvostusta, mutta ikävä kyllä näitä mätiä munia mahtuu heihinkin. Tässä on itselläkin taustaa siltä osin, että puolisoni joutui ihan vastaavanlaisen terrorin kohteeksi, vaikka ei ollut mitään tehnytkään. Ilmeisesti syyksi roikkua perässä, tööttäillä miten sattuu pitkän aikaa ja yrittää vielä ohi, riitti se, että ajettiin rajoitusten mukaan, kun rekkakuski olisi varmaan halunnut/kyennyt ajaa lujempaa.

Onkohan näissä kyseessä jokin vielä diagnosoimaton ammattitauti, vai miten voi olla mahdollista, että päässä naksahtaa tavallisen ja varmasti ihan hyvin ajavan autoilijan kohdalla, jos tämä tekee jonkin yhden väärän ja laukaisevan liikkeen. Kuten vaikka sen, että ajaa sääntöjen mukaan.
 
Hesarin jutussa taustoitetaan tätä tilannetta ja ihan tuon valkoisen auton kuljettajan toimesta. Auton kuljettaja siis itse taskupysäköinyt Fiattinsa tuohon väliin. Rattinaisia kun noin ahtaaseen väliin on saanut autonsa taittumaan. Toivottavasti edessä ja takana olevilla autoilla oli hiekan enemmän tilaa poistua omista parkeistaan.

Ihan rispekt parkkeeraus. Suomessa se on pikemminkin maan tapa että auton molemmin puolin pitää jättää sellanen juuri vajaan auton kokoinen tila, ettei vaihngossakaan kukaan muu taskuparkkeeraa siihen koloon.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan rispekt parkkeeraus. Suomessa se on pikemminkin maan tapa että auton molemmin puolin pitää jättää sellanen juuri vajaan auton kokoinen tila, ettei vaihngossakaan kukaan muu taskuparkkeeraa siihen koloon.
Meillä korjailtiin joskus taloyhtiön runkovesiputkea ja käytännössä tuo tarkoitti kunnon kokoista kraateria autokatosten väliin ja autojen pysäköintiä kadunvarteen.
Pysäköinti hoidettiinkin sitten juuri kuvailemallasi tavalla. Iltaisin kotiin tullessa laittoi enemmän kuin harmittamaan, kun kahdella autolla oli saatu täytettyä tila johon mahtuisi hyvin kolmekin autoa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ilmeisesti syyksi roikkua perässä, tööttäillä miten sattuu pitkän aikaa ja yrittää vielä ohi, riitti se, että ajettiin rajoitusten mukaan, kun rekkakuski olisi varmaan halunnut/kyennyt ajaa lujempaa.

Joitain autoilijoita nyt vain vituttaa, kun edessä oleva ei halua ajaa ylinopeutta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Vaikka tapahtumassa olisi ollut elementit jo rikosilmoituksenkin tekemiselle, minua olisi lähinnä kiinnostanut kuulla tuon ammattiautoilijan näkemys ja miten se tilanteen itse koki.
Ei tuohon voi todeta muuta kuin toistaa se, mitä olen aiemminkin sanonut, eli soitto 112 heti. Ei raskaan liikenteen kuljettajilla ole mitään erioikeutta vaarantaa muiden henkeä. Lisäksi noilla usein on firman nimi näkyvissä, eikä mikään firma ilahdu, jos niiden vaarallisesta toiminnasta kertoo julkisesti. Yhteys firmaan ja jatkot sen mukaan, mikä asenne palautetta kohtaan on.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onkohan näissä kyseessä jokin vielä diagnosoimaton ammattitauti, vai miten voi olla mahdollista, että päässä naksahtaa tavallisen ja varmasti ihan hyvin ajavan autoilijan kohdalla, jos tämä tekee jonkin yhden väärän ja laukaisevan liikkeen. Kuten vaikka sen, että ajaa sääntöjen mukaan.
Mä luulen että suurin syy tuohon on kuskeille asetetut liian tiukat aikataulut. Toimistolla ajojärjestelijä on katsonut Google Mapsista paljonko siihen matkaan kuuluu kulua aikaa, ja jos sen ylittää minuutilla, koko homma leviää käsiin. Sitten kuskit ajavat saatanallisessa ristipaineessa™ tuli perseen alla.

Ja ei, en tarkoita että se oikeuttaisi törttöilemään tai vaarantamaan ketään, ja kuskilla se vastuu siellä tien päällä on.
 

Outsider

Jäsen
Mä luulen että suurin syy tuohon on kuskeille asetetut liian tiukat aikataulut. Toimistolla ajojärjestelijä on katsonut Google Mapsista paljonko siihen matkaan kuuluu kulua aikaa, ja jos sen ylittää minuutilla, koko homma leviää käsiin. Sitten kuskit ajavat saatanallisessa ristipaineessa™ tuli perseen alla.

Ja ei, en tarkoita että se oikeuttaisi törttöilemään tai vaarantamaan ketään, ja kuskilla se vastuu siellä tien päällä on.

Bussien kanssa tätä näkee arkena melkein päivittäin, kun työmatka kulkee pääasiassa taajamassa. Joko tulevat roikkumaan ihan kiinni puskuriin tai painuvat edessä maisemaan. En muista koska noilla olisi tullut itse kuljettua, mutta myöhässä ne silloin oli käytännössä aina.


Viikolla osui kyllä vastakohta tällaiselle, kun moottoritiellä joku motoristi tunki rekan perästä todella pieneen väliin (tai ei se väli siis ollut pieni, mutta lähelle takaa tulevan eteen) suoraan keskelle vasenta kaistaa ajavaa letkaa ajaen reilusti hiljempaa. Sitten alkoi joku ihme käsien heiluttelu taakse päin samalla kun körötteli siinä rekan rinnalla. Ehkä oli mennyt ohi, että kesärajoitukset on jo voimassa.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hesarin toimittaja teki juuri testin, jossa ajoi täysin nopeusrajoituksen mukaan 500km.

Artikkeli maksumuurin takana, mutta juuri noita puskurissa roikkujia oli useampia. Toki itsekin kuulun siihen porukkaan, jolla cruiserissa se 10% ylinopeutta yleensä on. Joillakin teillä sillä soljuu mukavasti liikenteen mukana tai voi viettää aikaansa vasemmalla kaistalla (esim kehä 1), joillakin sillä tuntuu jäävän tientukoksi (kehä 2, länsiväylä). Anyways, varsinkin maanteillä en kyllä ymmärrä, miksi sitä ohituspaikkaa pitää kytätä puskurissa kiinni. Mutkaisella tiellä luulisi tajuavan, että juuri sillä hetkellä ei pääse vastaantulijan kaistan kautta ohi, vaan odottaisi rauhassa suoraa. Yleensä kyseessä sen verran hintavat autot, että olettaisin niiden kiihtyvän kohtalaisen ärhäkästi kun sen paikka tulee.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Anyways, varsinkin maanteillä en kyllä ymmärrä, miksi sitä ohituspaikkaa pitää kytätä puskurissa kiinni. Mutkaisella tiellä luulisi tajuavan, että juuri sillä hetkellä ei pääse vastaantulijan kaistan kautta ohi, vaan odottaisi rauhassa suoraa.
Moottoritiellä tuo vasta käsittämätöntä onkin. Ilmiötä ei samassa mitassa huomaa näin kesäkeleillä, mutta talvella hyvinkin yleistä.

Erittäin hankalaa ymmärtää sitä mielenjuoksua, että ihan hyvilläkään talviolosuhteilla ei uskalleta mennä ohi. Ja jos ei uskalleta mennä ohi, niin hyvän turvavälin sijasta sitten roikutaan siinä peräpuskurissa kiinni, ja otetaan kaikki lentävä lumi ja rapa omalle tuulilasille.

Olen maanteillä jo hyvän aikaa toiminut näiden iilimatojen kanssa sillä tavalla, että kun semmoinen oikein paha roikkuja taakse ilmestyy kiinni, joka ei uskalla tulla ohitse sitten niin millään, niin ajan auton vaan ihan suosiolla ensimmäiselle levähdyspaikalle tai bussipysäkille.

Helpommalla pääsee tuolla tavalla. Sinne ei kukaan ole vielä toistaiseksi seurannut perässä.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hesarin toimittaja teki juuri testin, jossa ajoi täysin nopeusrajoituksen mukaan 500km.

Artikkeli maksumuurin takana, mutta juuri noita puskurissa roikkujia oli useampia.
Eli ilmeisesti ei ottanut mittarivirhettä huomioon. Eli vakkari joka vielä toimi alakanttiin kun korjata pintakaasulla, asetettu nopeusrajoitukseen. Noissa vanhoissa japseissa jos jossain mittarivirhe on huomattava. Jos ajat saatana n. 70 km/h maantiellä / max. 90 satasen alueella, niin ei ihme että jonoa kertyy ja ohituksia syntyy.

Kortti ja toimittajan oikeudet pois tollaiselta urpolta.

Mutta samaa mieltä toki tuosta takapuskurissa roikkumisesta. Ei ole vaan vaarallista vaan myös äärimmäisen tyhmää, vaikeuttaen omaa ja mahdollisten takaa tulevien ohituksia.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Autona oli vuoden vanha Corolla. Mittarivirhettä uudehkoissa autoissa, Toyotissakin, on aika usein 80-100 km/h vauhdissa noin 3-4 km/h. Eli tuskin toimittaja on ajanut mitenkään merkittävästi alle rajoituksen.

Tuossa oli myös selitetty se, että miksi ei ajettu mittarin mukaan ylinopeutta: koska todennäköisesti suurin osa kuskeista tuskin seuraa todellista nopeuttaan jollain GPS-pohjaisella sovelluksella. Ja käytännössä mittarin mukaan ylinopeutta ajamisesta seuraa se, että liikenteessä moni ajaa vain oman mututuntumansa mukaan jonkinlaista ylinopeutta.

Mutta ei tuo juttu mielestäni mitenkään kovin dramaattinen ollut, vaan ihan mielenkiintoinen kokonaisuudessaan, etenkin kun mukana oli faktaa ylinopeuksien määristä prosentuaalisesti. On selvää, että nopeuksien aleneminen olisi turvallisuuden ja liikenneonnettomuuksien sekä - kuolemien kannalta hyväksi. Suomenkin tavoitteena taitaa olla "nolla kuolemaa liikenteessä vuonna 2050".

Kyllähän sitä itsekin ratissa ja lapset kyydissä ajattelee usein, että ehkäpä parempi ottaa pari napsua pois vakkarista, koska aina voi tapahtua jotain mihin ei itse voi vaikuttaa. Valtateillä kuolema on kuitenkin käytännössä koko ajan siinä noin metrin päässä vastaantulevissa autoissa, joiden ratissa voi olla esim huumekuskeja tai väsyneitä. Muutaman kilometrin tuntinopeuden alentaminen voi olla aivan kriittinen tekijä ääritilanteessa tai mahdollisessa kolarissa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Noissa vanhoissa japseissa jos jossain mittarivirhe on huomattava. Jos ajat saatana n. 70 km/h maantiellä / max. 90 satasen alueella, niin ei ihme että jonoa kertyy ja ohituksia syntyy.

Kortti ja toimittajan oikeudet pois tollaiselta urpolta.
En nyt kutsuisi vuoden vanhaa autoa vanhaksi. Tai sitten olen ajanut vain vanhoilla autoilla. Enkä usko että mittarivirhe noissa uusvanhoissa japanilaisissa autoissa on sen kummempi kuin vaikkapa tuossa 2013 Citroenissa mikä nyt on käytössä (3-5 km/h verrattuna GPS:ään).

Eli en nyt tiedä tuleeko siitä ottaa korttia pois jos ajelee kahdeksankymmenen alueella nopeutta 76 tai sadan alueella 96 kun varsinkin tuolla satasen alueella on niitä kuormureita, rekkoja ja muuta tienhidastetta muutenkin ihan huolella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös