Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 355
  • 12 216

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Klassikko: Aja täysiä motaria 200 km (vaikkapa Tre-Hki) ja pysähdy matkalla kerran. Tauon jälkeen ohita kaikki ohitetut autot ja rekat uudelleen.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niinpä. Helppoa se miehen on kusta vaikka tyhjään muovipulloon.

Mitä jos on suolistosairaus? Saako poistua kotoaan ollenkaan.
Ei, pitää ehkä tilata taksi tai bussi tai jotain. Soon vaarallista muutenkin nykyään tuolla liikenteessä. Ihan terveillekin. Ja mää oon siis keskimääräistä parempi kuljettaja.
 

Glove

Jäsen
Onko sen vakionopeussäätimen käyttö hirmu vaikeaa? Pistä päälle ja laita sopiva nopeus, auto hoitaa loput. Joo, mun adaptiivinen vakkari toimii vasemmalla peukalolla. Mutta tuokin auto joka tuon jono keulassa humppasi 80-100 välillä oli uudempi kuin minun niin eiköhön siinä se vakkari ole vakiona, kun sitä vain käyttäisi.
 

Con Tsales

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Huuhkajat, Ahveniston ampumahiihtäjät
Onko sen vakionopeussäätimen käyttö hirmu vaikeaa? Pistä päälle ja laita sopiva nopeus, auto hoitaa loput. Joo, mun adaptiivinen vakkari toimii vasemmalla peukalolla. Mutta tuokin auto joka tuon jono keulassa humppasi 80-100 välillä oli uudempi kuin minun niin eiköhön siinä se vakkari ole vakiona, kun sitä vain käyttäisi.
Epäilen, että ne lippalakkipäiset +70 ikäiset eivät ole kuulleetkaan moisesta aparaatista. Samaa joudun kiroamaan jatkuvasti. Muutenkin noiden ikääntyneiden liikennekäyttäytyminen pelottaa.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Epäilen, että ne lippalakkipäiset +70 ikäiset eivät ole kuulleetkaan moisesta aparaatista. Samaa joudun kiroamaan jatkuvasti. Muutenkin noiden ikääntyneiden liikennekäyttäytyminen pelottaa.
Vaimon kaverin mies on noita on-off - kavereita. Kaasua, sitten rullaillaan ja sitten taas kaasua. Kuulemma pelottaa kaverin vaimoa ja ainakin omaa vaimoa, kertomansa mukaan. Karmeata ajella tuollaisen perässä, varmaan kuvittelee säästävänsä polttoainetta. Tai jotain.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muistui mieleen, kun vuosia sitten eräässä keskisuuressa kaupungissa valmistauduin vaihtamaan kaistaa vasemmalle, niin kun laitoin vilkun päälle, takana vasemmalla kaistalla ollut auto lähti kiihdyttämään, etten vain pääsisi eteen. Jäin sitten omalle kaistalle, ettei tulisi törmäystä, mutta kyllähän tuo vitutti.

Pari päivää sitten samankaltainen tilanne, kun Leppävaarasta liityin kehä ykköselle Tapiolaan päin. Laitoin vilkun vasemmalle ja samalla takana vasemmalla kaistalla auto lähtee kiihdyttämään. Tällä kertaa reagoin nopeammin ja autoilijan kiihdytyksestä huolimatta vaihdoin kaistaa sillä seurauksella, että takaa tuleva auto melkein otti osumaa takapuskuriin ja toki jäi vielä roikkumaan perseeseen.

Mistä tällainen käytös kumpuaa? Huono itsetunto, pieni penis, pienet lihakset vai ihan vain mulkku asenne?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mistä tällainen käytös kumpuaa? Huono itsetunto, pieni penis, pienet lihakset vai ihan vain mulkku asenne?
Kun ihminen on kusipää, niin se on kusipää myös liikenteessä.

Minä olen melkein aiheuttanut peräänajon yrittäessäni vaihtaa kaistaa. Taempana ollut teki tuollaisen samanlaisen kiihdytyksen, joten keskeytin vaihdon. Kiihdyttäjä joutuikin sitten vetämään todella tiukan jarrutuksen peräänajon välttääkseen, koska sen kaistan jonon vauhti hidastui. Itse jatkoin hetken aikaa eteenpäin ja vaihdoin onnistuneesti kaistaa pari autoa edempänä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Liikenneympyrä on yksi juttu, mutta minusta huolestuttavinta on, että Paavo videon perusteella ilmiselvästi kuvittelee, että kun on ohittanut kolmion, on "etuajo-oikeutettu", ts kolmion väistämisvelvollisuus ei enää olisi voimassa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Liikenneympyrä on yksi juttu, mutta minusta huolestuttavinta on, että Paavo videon perusteella ilmiselvästi kuvittelee, että kun on ohittanut kolmion, on "etuajo-oikeutettu", ts kolmion väistämisvelvollisuus ei enää olisi voimassa.
Huolestuttavinta on, että huutaa toisille omalla naamallaan netissä haloo vaikka on itse pihalla kuin kärkikolmio.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK




Onkohan tämä huumoria vai tosissaanko Ylen toimittaja ei osaa yhtään ajaa liikenneympyrässä? Joka tapauksessa erittäin vastuutonta. Mua ei yllätä kyllä enää liikenteessä yhtään mikään.

Muista kyllä tästäkin ketjusta joku aika sitten, kuinka joku kirjoitteli ihan tosissaan ihan samasta asiasta kuin Paavo. Kuvitteli tosissaan, että koska on tullut liikenneympyrälle ennen kuin joku toisesta suunnasta letkan mukana tuleva, olisi hän etuajo-oikeutettu. Todella sakeaa settiä.

Tuo ajatus, että ohitettuaan kolmion ei olisi enää väistämisvelvollinen niitä kohtaan, jotka vasta saapuvat ympyrään toisesta suunnasta, on niin absurdi, että toivottavasti poliisi on käynyt jo mitätöimässä Paavon ajokortin.
 

axe

Jäsen
Viitisen sivua aiemmin oli pari mainintaa Tampereella Nekalantiellä olevasta väliaikaisesta liikenneympyrästä ja siitä, että sekin on hyvin vaikea edes mieltää ympyräksi. Eikä tarpeeksi moni tajua edes liikennemerkkejä, joilla se osoitetaan. Aamulehden joku liikenneneuvojakin otti just kantaa, että pitäisi jaksaa väliaikaisestikin vähän yrittää sitä muotoa pyöristää ettei autot pysty pörisyttämään ihan suoraan kääntämättä yhtään rattia.

No joka tapauksessa eilen olisi saanut halutessaan aikaan komeita skootterilentäjiä, mutta päätin kuitenkin pysäyttää kesken ympyrän ja antaa niiden kaahata eteen. Osasihan sitä olla vähän varuillaan, kun jo kauempaa näki niiden tulevan siihen malliin kohti ympyrää, etteivät tajua yhtään mikä homma siinä on, vaan kuvittelivat olevansa etuoikeutettuja kun kaahaavat suoraan ja minä kääntyvänä väistäisin. Ja olihan ne muuten oikeessa kun väistinkin.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tapahtuipa eilen.
Kiireinen ohittelija meni ohi perässäni ajavasta 80 km/h alueella ehkä noin 110-120 km/h tunnissa, oli pitkä suora niin näin hyvin peilistä että nyt on kiire kun minä ja perässä ajava auto ajoimme n. 85 mh/h.
Sen sijaan että kiireinen autoilija olisi ryhmittynyt perääni tulikin hän suoraan peräkonttiin kiinni ollen puoliksi toisella kaistalla ja lähti ohi vaikka vastaan tuli autoja, paha kolari oli sekunneista kiinni.
Väistin pientareelle ja niin teki vastaantulevakin ja ehti väläyttää pitkiäkin, ehdin vilkaista kuskia kun ajoi aivan kyljestä ohi tien keskeltä peilien lähes osuessa toisiinsa.
Kuskilla kuulokkeet päässä ja ajoi rauhallinen ilme kasvoillaan kuin ei olisi mitään tapahtunut.
Edes torven soitto ei saanut mitään reaktiota aikaan.
Kaveri tulee jossain vaiheessa ajamaan pahan kolarin jos jatkaa ajamista noin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuulokkeet korvilla ajaminen on erikoista muutenkin. Tai siis vanha vitsi mutta taivahan tosi ainakin omalla kohdallani, että joudun välillä laittamaan radiota hiljemmalle että näen ajaa, jos on joku tarkka paikka tai vieras reitti. Napit korvilla tuo vielä korostuisi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Eipä tarvitse enää ihmetellä miksi tuolla joutuu kaikenlaista näkemään päivittäin. Jotenkin pitänyt liian itsestäänselvyytenä, että liikennesäännöt ovat suurimman osan ajokortin saaneiden tiedossa.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Viitisen sivua aiemmin oli pari mainintaa Tampereella Nekalantiellä olevasta väliaikaisesta liikenneympyrästä ja siitä, että sekin on hyvin vaikea edes mieltää ympyräksi. Eikä tarpeeksi moni tajua edes liikennemerkkejä, joilla se osoitetaan. Aamulehden joku liikenneneuvojakin otti just kantaa, että pitäisi jaksaa väliaikaisestikin vähän yrittää sitä muotoa pyöristää ettei autot pysty pörisyttämään ihan suoraan kääntämättä yhtään rattia.

No joka tapauksessa eilen olisi saanut halutessaan aikaan komeita skootterilentäjiä, mutta päätin kuitenkin pysäyttää kesken ympyrän ja antaa niiden kaahata eteen. Osasihan sitä olla vähän varuillaan, kun jo kauempaa näki niiden tulevan siihen malliin kohti ympyrää, etteivät tajua yhtään mikä homma siinä on, vaan kuvittelivat olevansa etuoikeutettuja kun kaahaavat suoraan ja minä kääntyvänä väistäisin. Ja olihan ne muuten oikeessa kun väistinkin.
Tuntuu toden totta kyllä siltä että harva kuljettaja tajuaa tuon olevan liikenneympyrä ja ilmeisesti oletetaan tuon olevan normaali risteys. Tuntuu, että aina kun tuosta ajaa niin jotain härdelliä siellä tapahtuu; milloin ei auto uskalla mennä ympyrään vaikka tilaa olisi tai tullaan ympyrään suoraan ympyrässä olevan auton eteen/kylkeen. Luulisi ympärillä olevan raksan/tilapäisratkaisujen/liikennemerkkien herättävän jotain huomioita tuossa ajellessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös