Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 584
  • 12 216

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ehkä vilkutan, ehkä en.

Liikenneympyrästä poistuttaessa vilkuttaminen on sikäli hankalaa, kun kaarrat rattia vielä vasemmalle kun pitäisi samalla jo laittaa päälle vilkku oikealle. Ei mikään iso asia tokikaan, mutta niin motorisesti kuin teknisesti joku siinä itselläni mättää. Yritän kuitenkin vilkuttaa jos joku odottaa ympyrään pääsyä. Muutoin en. Mielestäni myös muiden kuskien eleistä voi päätellä jo pitkälle aikooko kuljettaja poistua ympyrästä vaiko ei. En siis kilahda siitä jos joku ei vilkuta.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mutta jos on tarkoitus ajaa ulos liittymästä 3 (tai sen jälkeen), niin sinulla on vilkku vasemmalle päällä, kunnes olet tulossa oikeaan kohtaan ja laitat taas vilkun oikealle.
Saahan sitä jankuttaa muttei se asiaa muuta miksikään. Miksi se liittymä kolme juuri vaatii sen vasemman vilkutuksen? Kun kiertoliittymässä ei ole missään vaiheessa tarvetta vilkuttaa vasemmalle (ohjeistuksen mukaan) vaan oikealle siinä vaiheessa kun poistumaan liittymästä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kielitoimisto tietää paremmin...
Laissa ei kiertoliittymää ole olemassakaan.
Niinpä... Mutta niin vain minulle aikoinaan kerrottiin. Olen ollut ihan väärin opastettu ja tiedostan sen. Kiertoliittymä on ihan kiva sana ja vissiin kuitenkin ymmärrettävä.

Ja kiertoliittymän ja liikenneympyrän välille on saatu jopa eroa... (Ainakin Ilta-Sanomissa). ;-)
Liikenneympyrä eroaa kiertoliittymästä lähinnä siten, että keskialueen saareke on suurempi. Liikenneympyrä voi olla myös valo-ohjattu, ja siinä ajetaan usein nopeammin kuin kiertoliittymässä. Liikenneympyröitä on Suomessa vähän, kiertoliittymiä sen sijaan jo runsaasti.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niinpä... Mutta niin vain minulle aikoinaan kerrottiin. Olen ollut ihan väärin opastettu ja tiedostan sen. Kiertoliittymä on ihan kiva sana ja vissiin kuitenkin ymmärrettävä.

Ja kiertoliittymän ja liikenneympyrän välille on saatu jopa eroa... (Ainakin Ilta-Sanomissa). ;-)

Nämä erot ovat siis ihan höpötystä ja toimittajien omia keksintöjä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi se liittymä kolme juuri vaatii sen vasemman vilkutuksen? Kun kiertoliittymässä ei ole missään vaiheessa tarvetta vilkuttaa vasemmalle (ohjeistuksen mukaan) vaan oikealle siinä vaiheessa kun poistumaan liittymästä.
Tässä siis vilkuttaminen kertoisi erityisesti sille liittymästä kaksi tulevalle että olen ajamassa hänen ajolinjalleen. Vilkuttamatta jättäminen kertoo että ei ole sinne asti tulossa. Liikenne sujuvoituu...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tässä siis vilkuttaminen kertoisi erityisesti sille liittymästä kaksi tulevalle että olen ajamassa hänen ajolinjalleen. Vilkuttamatta jättäminen kertoo että ei ole sinne asti tulossa. Liikenne sujuvoituu...
Nykytilassa en laita ympyrään tullessa mitään vilkkua päälle ja heti kun pääsen ensimmäisen liittymän kohdalle, laitan vilkun oikealle osoittaakseni, että olen poistumassa seuraavasta liittymästä, jolloin samasta liittymästä ympyrään pyrkivä näkee, että voi liittyä ympyrään.

Ehkä tämä on myös pitkälti tottumiskysymys, mutta kyllä minä koen selkeämmäksi sen, että vilkku kertoo sen, mistä liittymästä auto on menossa pois. Hankalampaa sitä tilannetta on lukea niin, että nyt tuolla ei ole tuossa kohtaa vilkku päällä, se tulee ulos tuosta liittymästä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä tämä on myös pitkälti tottumiskysymys, mutta kyllä minä koen selkeämmäksi sen, että vilkku kertoo sen, mistä liittymästä auto on menossa pois.
Ian samalla tavalla siinä brittisysteemissä kerrotaan se ympyrästä poistuminen lopulta sillä vilkulla...
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tässä siis vilkuttaminen kertoisi erityisesti sille liittymästä kaksi tulevalle että olen ajamassa hänen ajolinjalleen. Vilkuttamatta jättäminen kertoo että ei ole sinne asti tulossa. Liikenne sujuvoituu...
Siis jos ajat sisään liittymästä yksi ja siitä eteen päin ovat liittymät kaksi, kolme ja neljä, joutuu liittymästä kaksi väistämään sinua jos et poistu liittymästä kaksi ja vilkuta oikealle. Liittymästä kolme voi tulla sisään oli sinulla vilkku mihin tahansa tai ei vilkkua ollenkaan, koska ehtii ympyrään reilusti ennen kuin olet kyseisellä liittymällä. Vasemmalle vilkuttamalla ei saa annettua yhdellekään tienkäyttäjälle mitään hyödyllistä informaatiota.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Kokemus kotinurkilta jokin aika takaperin: kuorma-auto, jolla tein viikonloppuna töitä, oli pysäköity tien oikeaan reunaan. Lähtiessäni aamulla liikenteeseen minun piti ajaa edessä olevan väliaikaisen (rakennettu betonipossuin, on kärkikolmiot ja kiertoliittymä-merkit joka suunnassa) kierotliittymän kautta takaisin tulosuuntani. Eli aloin veivaamaan ivecoa vasemmalle, kun pappa paukahti farmarivolvollaan vastakkaisesta suunnasta suoraan eteen.

Kytkin ja jarru löivät lattiaan ja nojasin aika voimalla torveen, pappakin pysähtyi, farkun keula n. puoli metriä mun edessä. Oli papan naama kalpea, kun heristelin hänelle etusormea ja näytin sitten, että mene.

Oletettavasti pappa ei ollut huomannut ao. risteystä kiertoliittymäksi - liikennemerkeistä huolimatta - ja selvästi oletti mun jatkavan ajoani alkuperäiseen kulkusuuntaan. Vähän aikaa siinä oli kuitenkin kylmät väreet selkäpiitä virkistämässä.

Samaan asiaan liittyen: Helsingin Mannerheimintiellä Ruskeasuon Teboilin kohdalle on tullut väliaikainen kiertoliittymä. Aika harva siinä poistuessaan vilkkua käyttää.

Edit. Vaihdettu Suursuo Ruskeasuoksi. Kiitos GreaseMonkey.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kokemus kotinurkilta jokin aika takaperin: kuorma-auto, jolla tein viikonloppuna töitä, oli pysäköity tien oikeaan reunaan. Lähtiessäni aamulla liikenteeseen minun piti ajaa edessä olevan väliaikaisen (rakennettu betonipossuin, on kärkikolmiot ja kiertoliittymä-merkit joka suunnassa) kierotliittymän kautta takaisin tulosuuntani. Eli aloin veivaamaan ivecoa vasemmalle, kun pappa paukahti farmarivolvollaan vastakkaisesta suunnasta suoraan eteen.

Kytkin ja jarru löivät lattiaan ja nojasin aika voimalla torveen, pappakin pysähtyi, farkun keula n. puoli metriä mun edessä. Oli papan naama kalpea, kun heristelin hänelle etusormea ja näytin sitten, että mene.

Oletettavasti pappa ei ollut huomannut ao. risteystä kiertoliittymäksi - liikennemerkeistä huolimatta - ja selvästi oletti mun jatkavan ajoani alkuperäiseen kulkusuuntaan. Vähän aikaa siinä oli kuitenkin kylmät väreet selkäpiitä virkistämässä.

Samaan asiaan liittyen: Helsingin Mannerheimintiellä Suursuon Teboilin kohdalle on tullut väliaikainen kiertoliittymä. Aika harva siinä poistuessaan vilkkua käyttää.
Mulla on käynyt samalla tavalla väliaikaisissa kiertoliittymissä. Moni ajaa ihan laput silmillä, vaikka joka suunnassa on keltaista ja punaista liikennemerkkiä, betoniporsasta tai tötsiä. Luulisi, että sitä vähän ihmettelisi miksi siinä keskellä risteystä on kasa renkaita ja liikennemerkkejä, joissa nuolia.

”Tässä nyt on aina ollut etuajo-oikeutettu risteys, niin ajanpa tästä nyt suoraan vaan”
 

444

Jäsen
Jos ei halua jakaa tietoa omasta ajolinjasta muille autoilijoille, kannattaa jättää myös se ympyrästä poistumista ilmoittava vilkkutus antamatta
Tämä on ainakin Lohjan suunnalla hyvin yleinen taktiikka. Vilkkua ei käytetä kuin kerran kesässä ja vuoroviikoin vahingossa. Siinä kuluu kallis vilkkupolttimo eikä sitä releen naksutusta jaksa kuunnella kukaan ainakaan selvinpäin. Täällä on myös tyypillistä ajaa siihen ympyrän kohdalle laput silmillä tai silmät kiinni. Vasta auton pysähdyttyä alkaa pää pyöriä ympäriinsä ja silmät etsivät sitä paikkakunnan toista asukasta, joka ehkä on tai sitten ei ole tulossa siihen ympyrään jostain 4 kilometrin päästä etuajo-oikeutettuna. Odotetaan siis varmuuden vuoksi. Jonkin aikaa tyhjää ympyrää taivasteltuaan tämä paikallinen alkuasukas toteaa reitin olevan selvän, ajaa ympyrään ja poistuu siitä käyttämättä vilkkua. Muut liikenteenkäyttäjät sitten tekevät arviota tämän käytöksen perusteella ja heistä 73% toimii tismalleen samalla tavalla.
Oikeassa kaupungissa varttuneelle ja ajo-oppinsa saaneelle tämä täkäläinen kulttuuri on tullut melkoisena yllätyksenä. Linnuntietä lyhyt matka sivistykseen, mutta henkisesti paljon pidempi.
 

Voltti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ehkä vilkutan, ehkä en.

Liikenneympyrästä poistuttaessa vilkuttaminen on sikäli hankalaa, kun kaarrat rattia vielä vasemmalle kun pitäisi samalla jo laittaa päälle vilkku oikealle. Ei mikään iso asia tokikaan, mutta niin motorisesti kuin teknisesti joku siinä itselläni mättää. Yritän kuitenkin vilkuttaa jos joku odottaa ympyrään pääsyä. Muutoin en. Mielestäni myös muiden kuskien eleistä voi päätellä jo pitkälle aikooko kuljettaja poistua ympyrästä vaiko ei. En siis kilahda siitä jos joku ei vilkuta.

Useimmissa ajamissani ympyröissä ulosmenoteiden väli on muutenkin melko lyhyt. Vilkauttaessa oikealle muiden reaktiosekunti pitää huolen siitä, että olen ehtinyt poistumaan ympyrästä ennenkuin muut edes tajuavat sitä vilkkua.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liittymästä kolme voi tulla sisään oli sinulla vilkku mihin tahansa tai ei vilkkua ollenkaan, koska ehtii ympyrään reilusti ennen kuin olet kyseisellä liittymällä. Vasemmalle vilkuttamalla ei saa annettua yhdellekään tienkäyttäjälle mitään hyödyllistä informaatiota.
Tämä olisi totta jos kaikki liikenneympyrät olisivat yhtä suuria ja niissä kaikki ajaisivat aina tasan samaa nopeutta.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse olen kävellyt paljon Englannissa, eikä siellä sateisessa syysillan pimeydessä vauhkota heijastimista, kuten Suomessa.

Heijastimista vois meuhkata enemmänkin. Suomalaisen geeniperimään on vissiin kirjoitettu, että pimeällä säällä pukeudutaan kokovartalomustaan ilman minkäänlaista vaaleampaa vaatekappaletta tai sitä heijastinta. Pari viikkoa sitten meinasin juosta pimeämmällä jalkakäytävällä tällaisen pimeyden ruhtinaan selkään, kun ei vain erottanut kaikkea sitä mustuutta tummaa taustaa vasten.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Heijastimista vois meuhkata enemmänkin. Suomalaisen geeniperimään on vissiin kirjoitettu, että pimeällä säällä pukeudutaan kokovartalomustaan ilman minkäänlaista vaaleampaa vaatekappaletta tai sitä heijastinta. Pari viikkoa sitten meinasin juosta pimeämmällä jalkakäytävällä tällaisen pimeyden ruhtinaan selkään, kun ei vain erottanut kaikkea sitä mustuutta tummaa taustaa vasten.

Todella paljon näkee lisääntyneen noiden heijastinvaljaiden käyttö sekä lapsilla että aikuisilla. Itsekin sellaiset hommasin koko perheelle. Maksaa noin 4-5 euroa kappale, on helppo pukea, pysyy hyvin päällä, tuntuu mukavalta eli ei häiritse ja mikä tärkeintä, niin näkyy hyvin esim. autosta. Ainoastaan sivulta päin ei näy superhyvin, mutta muuten kyllä.

Ihmeen kauan sitä on itsekin kulkenut ilman heijastimia, mutta nyt voin kyllä kaikille suositella tuollaisia heijastinvaljaita. Ei edes tarvitse olla neonkeltainen, vaan mustanakin niitä saa.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todella paljon näkee lisääntyneen noiden heijastinvaljaiden käyttö sekä lapsilla että aikuisilla. Itsekin sellaiset hommasin koko perheelle. Maksaa noin 4-5 euroa kappale, on helppo pukea, pysyy hyvin päällä, tuntuu mukavalta eli ei häiritse ja mikä tärkeintä, niin näkyy hyvin esim. autosta. Ainoastaan sivulta päin ei näy superhyvin, mutta muuten kyllä.

Ihmeen kauan sitä on itsekin kulkenut ilman heijastimia, mutta nyt voin kyllä kaikille suositella tuollaisia heijastinvaljaita. Ei edes tarvitse olla neonkeltainen, vaan mustanakin niitä saa.
Mä menin astetta pidemmälle ja ostin heijastintakin. Valjaitakin löytyy koko perheelle ja heistava kauppakassi käytössä.
 

Jotva

Jäsen
Mä menin astetta pidemmälle ja ostin heijastintakin. Valjaitakin löytyy koko perheelle ja heistava kauppakassi käytössä.
Tästä muistuikin mieleeni, että taitaa uusien Mersujen vakiovarusteisiin kuuluvan heijastinliivit kuljettajalle. Voi olla, että Mersuja jää paljon tien varteen ja siksi on liivit varustelistalla.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tästä muistuikin mieleeni, että taitaa uusien Mersujen vakiovarusteisiin kuuluvan heijastinliivit kuljettajalle. Voi olla, että Mersuja jää paljon tien varteen ja siksi on liivit varustelistalla.
Se on pakollinen varuste monessa maassa ja saisi olla kyllä Suomessakin. Kyllä siitä iloa oli, kun kolaripaikalle piti pysähtyä liikennettä ohjaamaan.
 

Haudankaivaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, NHL:n suomalaiset, Porin Ässät, Lion #79
Ihan hyvä vaan, että heijastimista vauhkotaan. Vaikka autoilijan pitäisi nähdä, niin sen voi tehdä selkeämmäksi juuri pitämällä heijastinta. Joillakin ihmisillä on tapana kävellä tai ajaa pyörällä esim. tien yli ihan mustissa vaatteissa ilman valoja tai heijastinta. Jotkut ihmiset olettavat aina, että autoilijat näkevät, en tiedä täytyykö näiden mustanaamioiden jäädä itse auton alle, että oppivat. En käsitä, miksi näin itsestäänselvää asiaa edes vastustetaan tai suhtaudutaan kriittisesti, yhtä hyvin voisi alkaa vastustaa turvavyön käyttöä. Käsittämätöntä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Torstai-iltana oli valitettavasti menehtynyt yliajon seurauksena hinausutonsa ulkopuolella onnettomuuspaikalla töissä ollut kuljettaja, varoitusvaloista ym. huolimatta. IS:n mukaan ei ylinopeutta tai alkoholia, vaan epäillään mm. "keltavaloinflaatiota" eli vilkkuvaloilla ei ole enää merkitystä, eivät hidasta nopeuksia.

Yksi lisäsyy ovat mielestäni liian tehokkaat ja kirkkaat varoitusvilkut. Itse olen ainakin huomannut häikäistyväni tietyömailla ja onnettomuuspaikoilla vilkkuvasta valomerestä.
Kun silmät eivät enää ole niin hyvät kuin nuorena.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todella paljon näkee lisääntyneen noiden heijastinvaljaiden käyttö sekä lapsilla että aikuisilla. Itsekin sellaiset hommasin koko perheelle. Maksaa noin 4-5 euroa kappale, on helppo pukea, pysyy hyvin päällä, tuntuu mukavalta eli ei häiritse ja mikä tärkeintä, niin näkyy hyvin esim. autosta. Ainoastaan sivulta päin ei näy superhyvin, mutta muuten kyllä.

Ihmeen kauan sitä on itsekin kulkenut ilman heijastimia, mutta nyt voin kyllä kaikille suositella tuollaisia heijastinvaljaita. Ei edes tarvitse olla neonkeltainen, vaan mustanakin niitä saa.
Täällä Lahden lapsiperhehelvetissä kyllä todella hyvin noita heijastinvaljaita näkee.
Torstai-iltana oli valitettavasti menehtynyt yliajon seurauksena hinausutonsa ulkopuolella onnettomuuspaikalla töissä ollut kuljettaja, varoitusvaloista ym. huolimatta. IS:n mukaan ei ylinopeutta tai alkoholia, vaan epäillään mm. "keltavaloinflaatiota" eli vilkkuvaloilla ei ole enää merkitystä, eivät hidasta nopeuksia.

Yksi lisäsyy ovat mielestäni liian tehokkaat ja kirkkaat varoitusvilkut. Itse olen ainakin huomannut häikäistyväni tietyömailla ja onnettomuuspaikoilla vilkkuvasta valomerestä.
Kun silmät eivät enää ole niin hyvät kuin nuorena.
Sääliksi käy. Harmi, että syyllinen selviää muutaman kuukauden ehdollisella ja ajokiellolla.
 

ÄssÄ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen pari kertaa joutunut hinausauton tilaamaan ja molemmilla kerroilla kuljettaja on ihan normivaatteissa touhunnut tiellä. Ei tietoakaan mistään haijastinliiveistä. Siinä vaan ihan ajokaistalla heiluen auto lavetille, sidonnat ja menoksi.
Olen kuljetusalalla ja kyllä itselleni tulisi orpo olo, jos autosta joutuisi poistumaan ilman huomiovärisiä vaatteita, vaikka ihan vaan bussipysäkille pysähtyessä kuormaa tarkistamaan.
En väitä, että tässä ikävässä tapauksessa olisi kuljettaja ollut ns. normivaatteissa, mutta oman kokemukseni mukaan tällaistakin hinausautonkuljettajaa alalla on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös