Moniko noista oli vielä 80-luvulla olemassa?Tuolta löytyy useampi pelkästään Helsingistä Stadin rinkuloita
Moniko noista oli vielä 80-luvulla olemassa?Tuolta löytyy useampi pelkästään Helsingistä Stadin rinkuloita
Mistäpä minä sen tietäisin kun 80-luvulla ei tullut juuri Helsingissä liikuttua.Moniko noista oli vielä 80-luvulla olemassa?
Tämä ei ole siis millään tavalla kettuilua lainattua nimimerkkiä tai ketään keskusteluun osallistunutta kohtaan... Mutta autokoulussa minulle opetettiin ettei Suomessa ole liikenneympyröitä vaan kiertoliittymiä.
Olympiaterminaali, Kuusitie, Kaisaniemi, Herttoniemi ja Koskela ainakin.Moniko noista oli vielä 80-luvulla olemassa?
Toki pienessäkin ympyrässä siitä tiedosta on etua onko ympyrässä ajava ajoneuvo sellainen jota pitää odottaa vaiko ei pidä... Tietty pienessä tilanteet ehkä menevät nopeammin ohi, jolloin liikenteen joustavuus ei välttämättä niin hirveästi parane. Mutta arvioisin silti että on hyötyä kaikenlaisissa ympyröissä.Mutta onko siitä mitään hyötyä tyypillisessä suomalaisessa eli suht pienessä yksikaistaisessa ympyrässä? En tiedä, siksi kysyn.
Olympiaterminaali, Kuusitie, Kaisaniemi, Herttoniemi ja Koskela ainakin.
En vielä 80-luvulla ajanut itse, joten en kiinnittänyt asiaan huomiota. Ainakaan niin paljon, että olis jäänyt muistiin.Muistatko enää, oliko noissa yhdessäkään ympyrässä ajavalla etuajo-oikeus samaan tapaan kuin nykyisin? Vai oliko liittymään tulijoilla oikeus ajaa eteen, kun tulivat oikealta? Mulla on sellainen muistikuva että noi kolmiot lisättiin vasta joskus ysärillä ympyröihin liittyjille...
Minä en nyt tajua. Jos meillä on yksikaistainen liikenneympyrä, johon tulee ja josta lähtee neljä tai viisi katua tai tietä. Nimetään nuo nyt vaikka 1, 2, 3, 4 ja 5. Minä tulen ensimmäisenä ympyrään katua 1 pitkin. Kaikilta muiltakin kaduilta on auto tulossa ympyrään, mutta minä tulin sinne ensin ja minulla on etuajo-oikeus.Toki pienessäkin ympyrässä siitä tiedosta on etua onko ympyrässä ajava ajoneuvo sellainen jota pitää odottaa vaiko ei pidä... Tietty pienessä tilanteet ehkä menevät nopeammin ohi, jolloin liikenteen joustavuus ei välttämättä niin hirveästi parane. Mutta arvioisin silti että on hyötyä kaikenlaisissa ympyröissä.
Monettakohan kertaa tämän jo selitän, tulee varmaan nootti jankuttamisesta... Jos olet ajamassa 1. liittymästä ulos, pistät vilkun päälle oikealle vaikka ennen ympyrään ajamista. Jos olet ajamassa 2. liittymästä, niin ajat ekan liittymän ohi ilman mitään vilkkua ja sen jälkeen napsautat sen oikealle. Mutta jos on tarkoitus ajaa ulos liittymästä 3 (tai sen jälkeen), niin sinulla on vilkku vasemmalle päällä, kunnes olet tulossa oikeaan kohtaan ja laitat taas vilkun oikealle.Vaihtoehtoinen tapa: Ajan ympyrään, kytken vilkun vasemmalle ja annan olla sen päällä vasemmalle, kunnes poistun ympyrästä. Siinä kohtaa vaihdan vilkun oikealle.
Menet tässä jo metsään aika pahasti. Menepä ajamaan jonnekin Etelä-, Länsi- tai Keski-Eurooppaan, jossa on paljon liikennettä, paljon liikenneympyröitä, ja paljon isoja kaksikaistaisia liikenneympyröitä. Se mikä toimii ehkä Perä-Seinäjoen ainoassa ympyrässä, johon ajaa 3 autoa tunnissa, ei toimi joka paikassa. Aivan absurdi lähtökohta, että muut eivät voi tulla ympyrään, ennen kuin 1. sinne tullut on poistumassa. Useampikaistaisissa ympyröissä se vasemmalle oleva vilkku voi viestiä myös niille muille ympyrässä olijoille. Esimerkki: ympyrän sisä- ja ulkokaistalla ajaa autot rinnakkain, ja molemmat meinaavat poistua samasta kohtaa. Toki sisempänä olevalla olisi etuajo-oikeus, ja sisempänä oleva voi olettaa, että ulkokaistalla ajava ei poistu vasta viimeisestä liittymästä, koska valinnut sen kaistan. Mutta jos näissä ei katso mitä se toinen tekee ja tarvittaessa jousta oikeuksistaan, niin pelti rytisisi. Ihan nyt vaan esimerkkinä, että kannattaisi laajentaa sitä omaa perspektiiviä, ennen kuin tuomitsee jonkun tavan täysin järjettömäksi.Minä en nyt tajua. Jos meillä on yksikaistainen liikenneympyrä, johon tulee ja josta lähtee neljä tai viisi katua tai tietä. Nimetään nuo nyt vaikka 1, 2, 3, 4 ja 5. Minä tulen ensimmäisenä ympyrään katua 1 pitkin. Kaikilta muiltakin kaduilta on auto tulossa ympyrään, mutta minä tulin sinne ensin ja minulla on etuajo-oikeus.
Nykyinen tapa: Ajan ympyrässä ilman vilkkua, kunnes laitan vilkun oikealle poistuakseni ympyrästä. Muut eivät voi tulla ympyrään vasta kuin taakseni tai sitten myös edessäni, kun näytän poistuvani ympyrästä.
Jos ei halua jakaa tietoa omasta ajolinjasta muille autoilijoille, kannattaa jättää myös se ympyrästä poistumista ilmoittava vilkkutus antamattaAika kauas kyllä eksytään alkuperäisestä aiheesta perustelemalla jollain metropolien megaristeyksillä, miksi pitää mukamas käyttää vilkkua suomalaisessa yksikaistaisessa ympyrässä. Tekemistä toistensa kanssa tasan nolla. Vilkun käyttö on yksinkertainen asia: kun olet poistumassa kaistaltasi tai kääntymässä risteyksessä, käytät vilkkua. Kun jatkat omalla kaistallasi, vilkun käytölle ei edelleenkään ole mitään perusteita.
Viimeisen kerran: vilkun käyttämättä jättäminen tarkoittaa, että jatkan samaa kaistaa eteen päin. Kerron täsmälleen aikeeni muille autoilijoille. Reunaehtosi eivät päde, kunhan flametat.Jos ei halua jakaa tietoa omasta ajolinjasta muille autoilijoille, kannattaa jättää myös se ympyrästä poistumista ilmoittava vilkkutus antamatta
En käytä vilkkua = jatkan tähän suuntaan, enkä vaihda kaistaa. Ihan mukavasti tuossa jakaa tietoa aikeistaan muille.Jos ei halua jakaa tietoa omasta ajolinjasta muille autoilijoille, kannattaa jättää myös se ympyrästä poistumista ilmoittava vilkkutus antamatta
Valitettavasti vilkun käyttämättä jättäminen ei Suomessa eikä varsinkaan liikenneympyrässä käytännössä viesti yhtään mistään. Teoriassa toki joo, mutta käytännössä ei.Viimeisen kerran: vilkun käyttämättä jättäminen tarkoittaa, että jatkan samaa kaistaa eteen päin. Kerron täsmälleen aikeeni muille autoilijoille. Reunaehtosi eivät päde, kunhan flametat.
Eli käytännössä toisesta tai myöhemmästä liittymästä ympyrään tulevat hyötyisivät ympyrään tullessaan, kun näkisivät, että minulla ei olisi ympyrässä ajaessani vilkku mihinkään suuntaan. Se olisi merkki siitä, että olen poistumassa toisesta liittymästä. Vilkku vasemmalle olisi taas merkki sille, että poistun vasta kolmannesta tai myöhemmästä. Joten käytännössä opeteltaisiin käyttämään ympyrässä vilkkua vasemmalle, jotta toiset autoilijat pystyisivät tulkitsemaan ilman vilkkua ajavan poistuvan aina toisesta liittymästä, muilta osin mikään ei muuttuisi ennakoitavuuden osalta yksikaistaisissa ympyröissä. Sanoisin, että ainakin yksikaistaisissa ympyröissä nykytilanne on selkeämpi.Monettakohan kertaa tämän jo selitän, tulee varmaan nootti jankuttamisesta... Jos olet ajamassa 1. liittymästä ulos, pistät vilkun päälle oikealle vaikka ennen ympyrään ajamista. Jos olet ajamassa 2. liittymästä, niin ajat ekan liittymän ohi ilman mitään vilkkua ja sen jälkeen napsautat sen oikealle. Mutta jos on tarkoitus ajaa ulos liittymästä 3 (tai sen jälkeen), niin sinulla on vilkku vasemmalle päällä, kunnes olet tulossa oikeaan kohtaan ja laitat taas vilkun oikealle.
En mene. Kirjoitin jo aiemmin, että pystyn ymmärtämään asiaa isoissa kaksikaistaisissa ympyröissä, mutta suomalaiset ympyrät ovat pääosin pienempiä ja yksikaistaisia. Halusin yrittää ymmärtää, olisiko siitä vasemmalle olevasta vilkusta silloinkin hyötyä, kuten kanssakirjoittaja kertoo.Menet tässä jo metsään aika pahasti.
Saahan sitä jankuttaa muttei se asiaa muuta miksikään. Miksi se liittymä kolme juuri vaatii sen vasemman vilkutuksen? Kun kiertoliittymässä ei ole missään vaiheessa tarvetta vilkuttaa vasemmalle (ohjeistuksen mukaan) vaan oikealle siinä vaiheessa kun poistumaan liittymästä.Mutta jos on tarkoitus ajaa ulos liittymästä 3 (tai sen jälkeen), niin sinulla on vilkku vasemmalle päällä, kunnes olet tulossa oikeaan kohtaan ja laitat taas vilkun oikealle.
Kielitoimisto tietää paremmin...
Niinpä... Mutta niin vain minulle aikoinaan kerrottiin. Olen ollut ihan väärin opastettu ja tiedostan sen. Kiertoliittymä on ihan kiva sana ja vissiin kuitenkin ymmärrettävä.Laissa ei kiertoliittymää ole olemassakaan.
Liikenneympyrä eroaa kiertoliittymästä lähinnä siten, että keskialueen saareke on suurempi. Liikenneympyrä voi olla myös valo-ohjattu, ja siinä ajetaan usein nopeammin kuin kiertoliittymässä. Liikenneympyröitä on Suomessa vähän, kiertoliittymiä sen sijaan jo runsaasti.
Nämä erot ovat siis ihan höpötystä ja toimittajien omia keksintöjä.Niinpä... Mutta niin vain minulle aikoinaan kerrottiin. Olen ollut ihan väärin opastettu ja tiedostan sen. Kiertoliittymä on ihan kiva sana ja vissiin kuitenkin ymmärrettävä.
Ja kiertoliittymän ja liikenneympyrän välille on saatu jopa eroa... (Ainakin Ilta-Sanomissa). ;-)
![]()
Väärinvilkuttajat tukkivat kiertoliittymät ja liikenneympyrät
Kiertoliittymä tai liikenneympyrä on liittymä, jossa liittymän keskellä oleva saareke kierretään vastapäivään.www.is.fi
Tässä siis vilkuttaminen kertoisi erityisesti sille liittymästä kaksi tulevalle että olen ajamassa hänen ajolinjalleen. Vilkuttamatta jättäminen kertoo että ei ole sinne asti tulossa. Liikenne sujuvoituu...Miksi se liittymä kolme juuri vaatii sen vasemman vilkutuksen? Kun kiertoliittymässä ei ole missään vaiheessa tarvetta vilkuttaa vasemmalle (ohjeistuksen mukaan) vaan oikealle siinä vaiheessa kun poistumaan liittymästä.
Nykytilassa en laita ympyrään tullessa mitään vilkkua päälle ja heti kun pääsen ensimmäisen liittymän kohdalle, laitan vilkun oikealle osoittaakseni, että olen poistumassa seuraavasta liittymästä, jolloin samasta liittymästä ympyrään pyrkivä näkee, että voi liittyä ympyrään.Tässä siis vilkuttaminen kertoisi erityisesti sille liittymästä kaksi tulevalle että olen ajamassa hänen ajolinjalleen. Vilkuttamatta jättäminen kertoo että ei ole sinne asti tulossa. Liikenne sujuvoituu...
Ian samalla tavalla siinä brittisysteemissä kerrotaan se ympyrästä poistuminen lopulta sillä vilkulla...Ehkä tämä on myös pitkälti tottumiskysymys, mutta kyllä minä koen selkeämmäksi sen, että vilkku kertoo sen, mistä liittymästä auto on menossa pois.
Siis jos ajat sisään liittymästä yksi ja siitä eteen päin ovat liittymät kaksi, kolme ja neljä, joutuu liittymästä kaksi väistämään sinua jos et poistu liittymästä kaksi ja vilkuta oikealle. Liittymästä kolme voi tulla sisään oli sinulla vilkku mihin tahansa tai ei vilkkua ollenkaan, koska ehtii ympyrään reilusti ennen kuin olet kyseisellä liittymällä. Vasemmalle vilkuttamalla ei saa annettua yhdellekään tienkäyttäjälle mitään hyödyllistä informaatiota.Tässä siis vilkuttaminen kertoisi erityisesti sille liittymästä kaksi tulevalle että olen ajamassa hänen ajolinjalleen. Vilkuttamatta jättäminen kertoo että ei ole sinne asti tulossa. Liikenne sujuvoituu...