Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 144 110
  • 13 270

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ps. Mun makuun aivan järjettömän absurdi keskustelu, koska vasemmalle vilkuttajille on naurettu pari vuosikymmentä, ja tämä on ensimmäinen kerta kun joku ryhtyy väittämään niiden puolesta. Ilman mitään järkevää syytä, totta kai.
Suomessa ei ole mitään syytä vilkuttaa vasemmalle. Koska näin ei ole ohjeistettu, ja ihan syystä, koska suuri osa autoilijoista ei sitä omaksuisi kuitenkaan. Ja jos liikennettä on vähemmän ja kyseessä yksikaistainen ympyrä, on vasemmalle vilkuttamisen antama lisäarvo hyvin vähäinen.

Mutta, tosiaan tietyissä maissa osa vilkuttaa myös vasemmalle, ja silloin nämä osaavat tehdä sen myös oikein. Niinkuin yllä todettiin, jos joku pitää vilkkua vasemmalle, niin siinä voi siirtää katseen seuraavaan autoon, kun tietää tämän vilkuttajan jatkavan ympyrässä.

Lisäarvoa ei ole tietenkään lähellekään niin paljon kuin oikealle vilkuttaessa. Mutta jos kategorisesti kieltää, että MISSÄÄN tilanteessa vasemmalle vilkuttamisesta ei voi olla MITÄÄN hyötyä, ja vasemmalle vilkuttajat nyt ovat vaan hölmöjä tai muuten vaan pihalla, niin ei ole ajanut riittävästi erilaisissa ympäristöissä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitä väliä sillä on, jos joku siellä ympyrässä vilkuttaa vasemmalle? Kunhan muistaa ympyrästä poistuessa vilkuttaa oikealle.

Sitä väliä, että ajoradalla ajettaessa suoraan ei vilkuteta mihinkään. Liikenneympyrä ei poikkea suoraan kaistaa ajamisesta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä väliä, että ajoradalla ajettaessa suoraan ei vilkuteta mihinkään. Liikenneympyrä ei poikkea suoraan kaistaa ajamisesta.
Miksi sitten vaikka Brittein saarilla, Australiassa, Uudessa Seelannissa yms. tämä käytäntö mahtaa olla käytössä ja toimiva?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miksi sitten vaikka Brittein saarilla, Australiassa, Uudessa Seelannissa yms. tämä käytäntö mahtaa olla käytössä ja toimiva?

Eri maissa on erilaisia käytäntöjä. Eihän meillä ole vasemmanpuoleista liikennettäkään, vaikka Brittein saarilla kyseinen käytäntö olisikin käytössä ja toimiva. Eikä juuri kukaan suomalainen varmasti toivokaan siirtymistä siihen.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Sitä väliä, että ajoradalla ajettaessa suoraan ei vilkuteta mihinkään. Liikenneympyrä ei poikkea suoraan kaistaa ajamisesta.
Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?

Vilkkuvat valot ilman tarvetta ovat turhaa häiriötä ja suoraan ajettaessa vasemmalle vilkun näyttäminen kyllä ärsyttäisi muuallakin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?
Siksi, että tämä on keskustelupalsta ja täällä tuollainen vilkuttelu kuuluu asiaan. Ei ole väliä, onko oikeassa vai väärässä, kunhan kokee voittavansa väittelyn.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vilkkuvat valot ilman tarvetta ovat turhaa häiriötä ja suoraan ajettaessa vasemmalle vilkun näyttäminen kyllä ärsyttäisi muuallakin.
Tämä on ihan totta, mutta myös ihan eri asia. Liikenneympyrässä vasemmalle vilkuttaminen vertautuu paremmin siihen, että suoralla tiellä vilkutat sinne pientareelle. En tiedä jos ihmiset siitäkin hernettä vetää nenään, minussa se aiheuttaa enemmänkin ihmetystä, mutta en minä ala siitä rattiraivoamaan, koska ei sekään vaikuta mihinkään mitenkään. Siinä vaiheessa, jos jarruvalot syttyvät, niin alan valmistautumaan siihen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eri maissa on erilaisia käytäntöjä. Eihän meillä ole vasemmanpuoleista liikennettäkään, vaikka Brittein saarilla kyseinen käytäntö olisikin käytössä ja toimiva. Eikä juuri kukaan suomalainen varmasti toivokaan siirtymistä siihen.
Totta kai on eri maissa erilaisia käytäntöjä. Toi vasemmanpuolisuus vertailu on toki aivan idioottimainen, meillä kalustokin on suunniteltu nykyiselle käytännölle.

Muistan kuinka Suomessa oli autoissa kiellettyä käyttää kolmatta jarruvaloa, koska sen katsottiin olevan vaarallinen ja aiheuttavan ongekmia. No, nykyisin se taitaa olla jopa pakollinen uusissa autoissa. Niin niitä sääntöjä voi muuttaa, vaikka konservatiivisia ihmisiä se tietysti harmittaa
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?
Jos joku vilkuttaa vasemmalle liikenneympyrässä, niin hän viestii muille olevansa pysähtymässä ajoradan vasempaan reunaan. Mutta tuskin pysähtyy.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä nyt henkilökohtaisesti näe, että on ongelmaa jos joku vasemmalle vilkuttaa. Enemmän se häiritsee kun ei joku vilkuta oikealle ympyrästä poistuttaessa, mikä on valitettavasti todella yleistä käytöstä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä muistan, että 80-luvulla oli vielä tapana vilkuttaa ympyrässä vasemmalle. Siitä luovuttiin, koska se oli niin urpoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä muistan, että 80-luvulla oli vielä tapana vilkuttaa ympyrässä vasemmalle. Siitä luovuttiin, koska se oli niin urpoa.
Montako liikenneympyrää oli Suomessa 80-luvulla? Mainitse vaikka kolme?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tästä ennenkin avautunut, mutta mikä helvetti siinä poliisiauton ohittamisessa moottoritiellä pelottaa niin paljon?

Taas kerran oli joku jumalaton letka motarilla, jota poliisiauto veti possujunassa siinä.
Itse sitten lähdin tätä letkaa ohittamaan ja oma nopeus sen jonkun 108km/h mittarin mukaan.
Perään puskee vasemmalle kaistalle Tesla kunnon vauhdilla, jonka edestä sitten siirryn pieneen väliin, kun näytti olevan niin kiireinen.
No, Tesla taisi sitten tajuta tämän poliisiauton, kun laski nopeutensa johonkin 101km/h, jota sitten paalutti siinä vasenta kaistaa muutaman kilometrin kunnes pääsi lopulta sen poliisiauton ohi.

Ei se poliisi sinua pysäytä, jos ajat sen muutaman kilometrin tunnissa ylinopeutta motarilla.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Porissa Satakunnankadun liikenneympyrässä eli ”Poliisilaitoksen ympyrässä” voi ajella 1980-luvulla. Tuossa googlailin niin se on rakennettu näköjään 1960-luvulla.
 
Viimeksi muokattu:

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Montako liikenneympyrää oli Suomessa 80-luvulla? Mainitse vaikka kolme?

Pelkästään Lahdessa niitä oli kaksi. Vanhin vuodelta 1947, eli ei mikään uusi ilmiö.

Henk. koht sinänsä sama vilkuttaako vasemmalle vai ei, kunhan kytkee sen vilkun oikealle riittävän aikaisin. Pienessä liikenneympyrässä kuski saa viuhtoa aika pirusti kun pitää vilkuttaa vasemmalle, oikealle ja vähän seurata liikennettäkin siinä sivussa. Yksinkertainen on tässäkin kaunista.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olen tästä ennenkin avautunut, mutta mikä helvetti siinä poliisiauton ohittamisessa moottoritiellä pelottaa niin paljon?

Taas kerran oli joku jumalaton letka motarilla, jota poliisiauto veti possujunassa siinä.
Itse sitten lähdin tätä letkaa ohittamaan ja oma nopeus sen jonkun 108km/h mittarin mukaan.
Perään puskee vasemmalle kaistalle Tesla kunnon vauhdilla, jonka edestä sitten siirryn pieneen väliin, kun näytti olevan niin kiireinen.
No, Tesla taisi sitten tajuta tämän poliisiauton, kun laski nopeutensa johonkin 101km/h, jota sitten paalutti siinä vasenta kaistaa muutaman kilometrin kunnes pääsi lopulta sen poliisiauton ohi.

Ei se poliisi sinua pysäytä, jos ajat sen muutaman kilometrin tunnissa ylinopeutta motarilla.

Vasenkaista ja 130 vakkariin. Pyyhkäisee koko paskasta ohi. Sit jutellessa voi sanoa et mä ihmettelinkin mikä tulppa täällä oli
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelkästään Lahdessa niitä oli kaksi. Vanhin vuodelta 1947, eli ei mikään uusi ilmiö.
Ehkä verran niitä oli stadissa, mutta tuskin koko maassa oli niin paljoa että vasemmalle vilkuttaminen olisi kehittynyt kansalliseksi ongelmaksi. Varmaan Pulsarin ympyrässä kaikki on ollut toisin
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Olipas absurdin huvittava keskustelu kahden tutun nimimerkin kesken, kiitos teille!

Pienet liikenneympyrät muutenkin vesittävät aika paljon ympyröiden hyötyjä, koska vilkku on joka tapauksessa varsin lyhyen aikaa käytössä, vaikka sitä näyttäisi ajoissa. Ja sitten tuo katveasia, todella monesti se vilkku on keulan takana katveessa siihen asti kun sillä vilkulla ei käytännössä ole enää merkitystä. Monesti ajolinjasta, vauhdista jne. pystyy päättelemään suunnan jopa hieman ennen. Ei silti poista sitä vilkun tärkeyttä fiksummin rakennetuissa ympyröissä.

Bonus vielä jos poistut heti ensimmäisestä oikealle, voi vilkkua käyttää vaikka ei olisi edes omassa jonossa ensimmäisenä saapumassa ympyrään! "Niin aikaisin että hävettää" joku tokaisi hyvin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Montako liikenneympyrää oli Suomessa 80-luvulla? Mainitse vaikka kolme?
Tämä ei ole siis millään tavalla kettuilua lainattua nimimerkkiä tai ketään keskusteluun osallistunutta kohtaan... Mutta autokoulussa minulle opetettiin ettei Suomessa ole liikenneympyröitä vaan kiertoliittymiä. Mutta kuka puhuu kiertoliittymistä (paitsi minä "ihan kiusallani") liikenneympyrään sijasta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aika iso osa Suomen liikenneympyröistä on kuitenkin sellaisia, joista voi ajaa melkein suoraa, siis jos poistuu toisesta liittymästä. Vasemmalla vilkuttaminen olisi väistämättä pois oikealle vilkuttamisesta, ja siten ehkä vain kokonaisuuden kannalta haitallista. Tai siis edelläajavasta tietää jo ajolinjan perusteella että poistuuko se ensimmäisestä, toisesta vai kolmannesta liittymästä. Kolmannesta liittymästä poistuessa siitä vasemmalle vilkuttelusta voisi jotain marginaalista etua olla, mutta siinäkin oikein ajoitettu oikealle vilkuttaminen on paljon oleellisempaa.

Liian myöhäänhän ympyröissä vilkkua käytetään, mutta toisaalta enempää ei ehkä uskalla vaatia, koska jos vilkun käytön gaussin käyrää siirrettäisiin, niin väistämättä liian aikaisin vilkuttavien osuus kasvaisi, ja se olisi vaarallista, kun liian myöhään vilkuttaminen on vain ärsyttävää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä ei ole siis millään tavalla kettuilua lainattua nimimerkkiä tai ketään keskusteluun osallistunutta kohtaan... Mutta autokoulussa minulle opetettiin ettei Suomessa ole liikenneympyröitä vaan kiertoliittymiä. Mutta kuka puhuu kiertoliittymistä (paitsi minä "ihan kiusallani") liikenneympyrään sijasta.

Kielitoimisto tietää paremmin...


Aika iso osa Suomen liikenneympyröistä on kuitenkin sellaisia, joista voi ajaa melkein suoraa, siis jos poistuu toisesta liittymästä. Vasemmalla vilkuttaminen olisi väistämättä pois oikealle vilkuttamisesta, ja siten ehkä vain kokonaisuuden kannalta haitallista.

Ei sitä vilkkua vasemmalle käytettäisikään, jos on poistumassa toisesta liittymästä...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei sitä vilkkua vasemmalle käytettäisikään, jos on poistumassa toisesta liittymästä...
No juu, tämä on totta. Suomalaisessa kantatien/seututien perusympyrässä se kolmannesta liittymästä poistuminenkin on tapahtunut jo ennen kuin se vasemmalle vilkuttaminen ehtii ketään hyödyttää.

edit: jaa, vai vilkutetaanko briteissä ympyrän sisäsuuntaan myös suoraan mennessä, siis kun on yksikaistainen liikenneympyrä. Ilmeisesti vähän riippuu keneltä kysyy:
When using both mini and single-lane roundabouts, you should wait at the give-way line and signal before moving off. Signal to the left if you are taking the first exit, otherwise signal right. Some people will say to signal right only if you will be passing the second exit (i.e. if you are not going “straight ahead”), but this is not accurate in a technical sense. Signalling right is proper because it lets people waiting at the first exit know that they should give way to you!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös