Suomessa ei ole mitään syytä vilkuttaa vasemmalle. Koska näin ei ole ohjeistettu, ja ihan syystä, koska suuri osa autoilijoista ei sitä omaksuisi kuitenkaan. Ja jos liikennettä on vähemmän ja kyseessä yksikaistainen ympyrä, on vasemmalle vilkuttamisen antama lisäarvo hyvin vähäinen.Ps. Mun makuun aivan järjettömän absurdi keskustelu, koska vasemmalle vilkuttajille on naurettu pari vuosikymmentä, ja tämä on ensimmäinen kerta kun joku ryhtyy väittämään niiden puolesta. Ilman mitään järkevää syytä, totta kai.
Mitä väliä sillä on, jos joku siellä ympyrässä vilkuttaa vasemmalle? Kunhan muistaa ympyrästä poistuessa vilkuttaa oikealle.
Miksi sitten vaikka Brittein saarilla, Australiassa, Uudessa Seelannissa yms. tämä käytäntö mahtaa olla käytössä ja toimiva?Sitä väliä, että ajoradalla ajettaessa suoraan ei vilkuteta mihinkään. Liikenneympyrä ei poikkea suoraan kaistaa ajamisesta.
Miksi sitten vaikka Brittein saarilla, Australiassa, Uudessa Seelannissa yms. tämä käytäntö mahtaa olla käytössä ja toimiva?
Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?Sitä väliä, että ajoradalla ajettaessa suoraan ei vilkuteta mihinkään. Liikenneympyrä ei poikkea suoraan kaistaa ajamisesta.
Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?
Siksi, että tämä on keskustelupalsta ja täällä tuollainen vilkuttelu kuuluu asiaan. Ei ole väliä, onko oikeassa vai väärässä, kunhan kokee voittavansa väittelyn.Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?
Tämä on ihan totta, mutta myös ihan eri asia. Liikenneympyrässä vasemmalle vilkuttaminen vertautuu paremmin siihen, että suoralla tiellä vilkutat sinne pientareelle. En tiedä jos ihmiset siitäkin hernettä vetää nenään, minussa se aiheuttaa enemmänkin ihmetystä, mutta en minä ala siitä rattiraivoamaan, koska ei sekään vaikuta mihinkään mitenkään. Siinä vaiheessa, jos jarruvalot syttyvät, niin alan valmistautumaan siihen.Vilkkuvat valot ilman tarvetta ovat turhaa häiriötä ja suoraan ajettaessa vasemmalle vilkun näyttäminen kyllä ärsyttäisi muuallakin.
Totta kai on eri maissa erilaisia käytäntöjä. Toi vasemmanpuolisuus vertailu on toki aivan idioottimainen, meillä kalustokin on suunniteltu nykyiselle käytännölle.Eri maissa on erilaisia käytäntöjä. Eihän meillä ole vasemmanpuoleista liikennettäkään, vaikka Brittein saarilla kyseinen käytäntö olisikin käytössä ja toimiva. Eikä juuri kukaan suomalainen varmasti toivokaan siirtymistä siihen.
Jos joku vilkuttaa vasemmalle liikenneympyrässä, niin hän viestii muille olevansa pysähtymässä ajoradan vasempaan reunaan. Mutta tuskin pysähtyy.Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?
Montako liikenneympyrää oli Suomessa 80-luvulla? Mainitse vaikka kolme?Mä muistan, että 80-luvulla oli vielä tapana vilkuttaa ympyrässä vasemmalle. Siitä luovuttiin, koska se oli niin urpoa.
Mulle riittää yksi: Poltsarin ympyrä. Siitä huristeltiin autokouluaikoina useasti.Montako liikenneympyrää oli Suomessa 80-luvulla? Mainitse vaikka kolme?
Montako liikenneympyrää oli Suomessa 80-luvulla? Mainitse vaikka kolme?
Olen tästä ennenkin avautunut, mutta mikä helvetti siinä poliisiauton ohittamisessa moottoritiellä pelottaa niin paljon?
Taas kerran oli joku jumalaton letka motarilla, jota poliisiauto veti possujunassa siinä.
Itse sitten lähdin tätä letkaa ohittamaan ja oma nopeus sen jonkun 108km/h mittarin mukaan.
Perään puskee vasemmalle kaistalle Tesla kunnon vauhdilla, jonka edestä sitten siirryn pieneen väliin, kun näytti olevan niin kiireinen.
No, Tesla taisi sitten tajuta tämän poliisiauton, kun laski nopeutensa johonkin 101km/h, jota sitten paalutti siinä vasenta kaistaa muutaman kilometrin kunnes pääsi lopulta sen poliisiauton ohi.
Ei se poliisi sinua pysäytä, jos ajat sen muutaman kilometrin tunnissa ylinopeutta motarilla.
Ehkä verran niitä oli stadissa, mutta tuskin koko maassa oli niin paljoa että vasemmalle vilkuttaminen olisi kehittynyt kansalliseksi ongelmaksi. Varmaan Pulsarin ympyrässä kaikki on ollut toisinPelkästään Lahdessa niitä oli kaksi. Vanhin vuodelta 1947, eli ei mikään uusi ilmiö.
Tämä ei ole siis millään tavalla kettuilua lainattua nimimerkkiä tai ketään keskusteluun osallistunutta kohtaan... Mutta autokoulussa minulle opetettiin ettei Suomessa ole liikenneympyröitä vaan kiertoliittymiä. Mutta kuka puhuu kiertoliittymistä (paitsi minä "ihan kiusallani") liikenneympyrään sijasta.Montako liikenneympyrää oli Suomessa 80-luvulla? Mainitse vaikka kolme?
Tuolta löytyy useampi pelkästään Helsingistä Stadin rinkuloitaMontako liikenneympyrää oli Suomessa 80-luvulla? Mainitse vaikka kolme?
Tämä ei ole siis millään tavalla kettuilua lainattua nimimerkkiä tai ketään keskusteluun osallistunutta kohtaan... Mutta autokoulussa minulle opetettiin ettei Suomessa ole liikenneympyröitä vaan kiertoliittymiä. Mutta kuka puhuu kiertoliittymistä (paitsi minä "ihan kiusallani") liikenneympyrään sijasta.
Aika iso osa Suomen liikenneympyröistä on kuitenkin sellaisia, joista voi ajaa melkein suoraa, siis jos poistuu toisesta liittymästä. Vasemmalla vilkuttaminen olisi väistämättä pois oikealle vilkuttamisesta, ja siten ehkä vain kokonaisuuden kannalta haitallista.