Oletteko koskaan vilkutellut oikealle maantiellä takanatulevalle merkiksi siitä, että ohi voi mennä. Väylä on vapaa.
Kerran minulta meni rengas puhki ja laitoin vararenkaan tilalle ja lähdin ajamaan noin 100km lähimpään rengasliikkeeseen. Vararengas oli tietysti sellainen "kottikärrynrengas" jolla sai ajaa vain maksimissaan 80km/h.
Taakse tuli tietysti heti auto kärkkymään ohituspaikkaa. En ollut ihan varma pitääkö minun vilkuttaa vasemmalle vai oikealle kun näen tien olevan edessä vapaa ja haluan ilmaista sen takapuskurissa ajavalle autoilijalle. No, vilkuttelin vasemmalle aikani. Ihmettelin, ettei auto millään lähde ohittamaan minua. Sitten älysin, että sehän on tietysti oikealle mihin pitää vilkuttaa ja vilkutin helpottuneena samantien oikealle.
Ainut vain, että silloin tie ei ollut enää vapaa, vaan autoja tuli letka vastaan. Olinhan aloittanut vasemmalle vilkutuksen jo jokin aika sitten ja takana ajavaa autoa tarkkaillessa, unohdin tsekata onko tie vielä vapaa. Takapuskurissa ajanut auto taisi tämän jälkeen jättää ohituksen suorittamatta kokonaan ja alkoi pitää hyvää turvaväliä moiseen vilkuttajaan.
Itse taas tapauksen jälkeen unohdin jo koko vararenkaan olemassaolon ja painelin 120km/h rengasliikettä kohti. Rengasliikkeen tultua näköpiiriini tietenkin muistin taas, että millä asialla olen ja muistin nopeusrajoituksen.