Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 496
  • 13 180

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Eli kun sieltä liikenneympyrän vastakkaiselta puolelta tuleva havaitsee ettei sinulla ole vilkku päällä vasemmalle, niin se tietää ettet ole ajamassa vasemmalle ja voi siten ajaa itse ympyrään. Arvasinkin että arvostelet järjestelmää jota et edes ymmärrä.
Aika heavy:a suunnitteluu.
Varsinkin, kun liikenneympyrässä ei edes voi ajaa vasempaan. Paitsi siellä Englannissa.
Ite mietin liikenneympyrän niin, et se on kolmioristeys, jonne voi kääntyä vaan oikeelle ja poistuu vaan oikeelle. Ei kyllä aukee parhaalla tahdollakaan vasemmalle vilkuttelu, pahoittelen. Jos sinne ajaa tolkullista nopeutta, niin kyllä siinä normikuski ehtii vilkkuu käyttää ihan kivuttomasti. Oikeelle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli kun sieltä liikenneympyrän vastakkaiselta puolelta tuleva havaitsee ettei sinulla ole vilkku päällä vasemmalle, niin se tietää ettet ole ajamassa vasemmalle ja voi siten ajaa itse ympyrään. Arvasinkin että arvostelet järjestelmää jota et edes ymmärrä.
Jaa jaa tuollaista hassuilua tarkoitit. Kirjoitit vain kovin epäselvästi. No mutta, se olikin sinulta hölmöä ajattelua, sillä saman lopputuloksen saa silläkin, että vastakkaiselta puolelta tuleva havaitsee sinun vilkuttavan oikealle ja voi siten ajaa ympyrään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varsinkin, kun liikenneympyrässä ei edes voi ajaa vasempaan.

Mutta kylllähän sieltä on mahdollista poistua tulosuunasta vasempaan... ihan samalla tavalla kuin normiristeyksessä

No mutta, se olikin sinulta hölmöä ajattelua, sillä saman lopputuloksen saa silläkin, että vastakkaiselta puolelta tuleva havaitsee sinun vilkuttavan oikealle ja voi siten ajaa ympyrään.

Ei saa samaa lopputulosta. Se vastakkaisesta suunnasta tuleva joutuu odottamaan sitä sun signaalia... ja se tekee liikkumisesta joustamattoman verrattubausiihen että signaaleilla ilmoitat jo ympyrään liittyessäsi aikeesi
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämä pitäisi saada tieliikennelakiin määräyksenä että kunnes ollaan poistumassa ympyrästä, vilkkua pidetään päällä vasemmalle. Englannissa tämä on ymmärretty, siellä on paljon järkevämmät vulkutussäännöt ympyröissä. Ja niitä ympyrlitä riittääkin
Englantilaiset liikenneympyrät ovat vaikeita ja vaarallisia. Ne kiertää niitä väärään suuntaan, joten oikealta tulijoita on jatkuvasti väisteltävä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei saa samaa lopputulosta. Se vastakkaisesta suunnasta tuleva joutuu odottamaan sitä sun signaalia... ja se tekee liikkumisesta joustamattoman verrattubausiihen että signaaleilla ilmoitat jo ympyrään liittyessäsi aikeesi
Kummallinen tapa ajatella. Teen tämän todella helpoksi ja yksiselitteiseksi:

1. Vilkuttamattomuus on täysin sama asia kuin vasemmalle vilkuttaminen: Jos mulla ei ole vilkkua, olen jatkamassa ohi seuraavan poistumiskaistan.

2. Jos mulla on vilkku oikealle, olen poistumassa liikenneympyrästä seuraavasta poistumistiestä.

3. Jos olen tulossa liikenneympyrään vilkuttaen oikealle, olen poistumassa ensimmäisestä poistumistiestä.

= kukaan ei joudu odottamaan mitään sen kummempaa. Myös Suomen tieliikennelaki on kanssani samaa mieltä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kummallinen tapa ajatella. Teen tämän todella helpoksi ja yksiselitteiseksi:

1. Vilkuttamattomuus on täysin sama asia kuin vasemmalle vilkuttaminen: Jos mulla ei ole vilkkua, olen jatkamassa ohi seuraavan poistumiskaistan.

2. Jos mulla on vilkku oikealle, olen poistumassa liikenneympyrästä seuraavasta poistumistiestä.

3. Jos olen tulossa liikenneympyrään vilkuttaen oikealle, olen poistumassa ensimmäisestä poistumistiestä.

= kukaan ei joudu odottamaan mitään sen kummempaa. Myös Suomen tieliikennelaki on kanssani samaa mieltä.
Suomessa on jaossa kaksi informaatiota, 1. on kääntymässä ensimmäisestä liittymästä ulos tai 2. jostain muusta liittymästä ulos.

Englannissa on jaossa vielä kolmaskin informaatio, ei ole menossa ensimmäisestä taikka toisesta liittymästä pois. Sillä saavutetaan lisää informaatiota muille liikkujille.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomessa on jaossa kaksi informaatiota, 1. on kääntymässä ensimmäisestä liittymästä ulos tai 2. jostain muusta liittymästä ulos.

Englannissa on jaossa vielä kolmaskin informaatio, ei ole menossa ensimmäisestä taikka toisesta liittymästä pois. Sillä saavutetaan lisää informaatiota muille liikkujille.
Meinaat että se vasemmalle vilkuttaminen tarkoittaisi, että on poistumassa aikaisintaan kolmannesta/viimeisestä liittymästä?

Ainakaan Suomessa nämä vasemmallevilkuttajauunot (yleensä vanhukset) eivät todellakaan sitä noin käytä, mutta vaikka käyttäisivät, niin tuosta ei silti ole mitään lisäarvoa kenellekään: ympyrään ajavat eivät saa tuosta mitään käytännön lisäinfoa, koska kauemmista liittymistä ehtii tyhjään ympyrään / sopivaan väliin muutenkin ja lähimmästä liittymästä joutuu joka tapauksessa odottamaan. Takana tulevat taas eivät voi tehdä muutenkaan muuta kuin ajaa perässä.

Edit. En aio kuitenkaan tehdä tästä mitään modeketjun kaltaista jankutusfestivaaliasi tämän enempää. Eli osaltani tämä tästä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meinaat että se vasemmalle vilkuttaminen tarkoittaisi, että on poistumassa aikaisintaan kolmannesta/viimeisestä liittymästä?
Kuten jo aiemmin totesin, intät asiasta jota et ymmärrä.

Edit. En aio kuitenkaan tehdä tästä mitään modeketjun kaltaista jankutusfestivaaliasi tämän enempää. Eli osaltani tämä tästä.
Näinhän se menee täällä, minä olen se jankuttaja ja väärässä olijat asiakeskustelijoita
 

Glove

Jäsen
Englantilaiset on ihan ihmetyyppejä noiden liikenneympyröiden kanssa. Swindonissakin on Magic Roundabout nimellä kutsuttu liikenneympyrä, joka koostuu yhdestä isosta ja viidestä pienestä liikenneympyrästä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten jo aiemmin totesin, intät asiasta jota et ymmärrä.
No annahan mennä ja kerro miten asiat ovat, siis sinun maailmassasi. Erittele, perustele, esittele. Sun viesteissäsi ei vain ollut minkäänlaista käytännön sisältöä, niin ei jaksanut jatkaa.

Luen sitten aamulla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No annahan mennä ja kerro miten asiat ovat, siis sinun maailmassasi. Erittele, perustele, esittele. Sun viesteissäsi ei vain ollut minkäänlaista käytännön sisältöä, niin ei jaksanut jatkaa.

Luen sitten aamulla.
Mä kerroin jo monta kertaa. Jos ei oppi mene päähän, kokeile googlettaa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Oletteko koskaan vilkutellut oikealle maantiellä takanatulevalle merkiksi siitä, että ohi voi mennä. Väylä on vapaa.

Kerran minulta meni rengas puhki ja laitoin vararenkaan tilalle ja lähdin ajamaan noin 100km lähimpään rengasliikkeeseen. Vararengas oli tietysti sellainen "kottikärrynrengas" jolla sai ajaa vain maksimissaan 80km/h.

Taakse tuli tietysti heti auto kärkkymään ohituspaikkaa. En ollut ihan varma pitääkö minun vilkuttaa vasemmalle vai oikealle kun näen tien olevan edessä vapaa ja haluan ilmaista sen takapuskurissa ajavalle autoilijalle. No, vilkuttelin vasemmalle aikani. Ihmettelin, ettei auto millään lähde ohittamaan minua. Sitten älysin, että sehän on tietysti oikealle mihin pitää vilkuttaa ja vilkutin helpottuneena samantien oikealle.

Ainut vain, että silloin tie ei ollut enää vapaa, vaan autoja tuli letka vastaan. Olinhan aloittanut vasemmalle vilkutuksen jo jokin aika sitten ja takana ajavaa autoa tarkkaillessa, unohdin tsekata onko tie vielä vapaa. Takapuskurissa ajanut auto taisi tämän jälkeen jättää ohituksen suorittamatta kokonaan ja alkoi pitää hyvää turvaväliä moiseen vilkuttajaan.

Itse taas tapauksen jälkeen unohdin jo koko vararenkaan olemassaolon ja painelin 120km/h rengasliikettä kohti. Rengasliikkeen tultua näköpiiriini tietenkin muistin taas, että millä asialla olen ja muistin nopeusrajoituksen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä kerroin jo monta kertaa. Jos ei oppi mene päähän, kokeile googlettaa.
No niin, eli ei sulla taaskaan mitään ollut. Eli tiesin paremmin kuin sinä ja olen oikeassa: vasemmalle vilkuttamisessa ei ole mitään järkeä eikä siitä ole mitään hyötyä. Vilkuttamattomuus viestii saman asian ja oikealle vilkuttaminen poistuessa on se, jota kaikkien tulee tehdä, jotta saadaan liikenneympyräkäyttäytymiseen sujuvuutta.
 
4

444

Tämä pitäisi saada tieliikennelakiin määräyksenä että kunnes ollaan poistumassa ympyrästä, vilkkua pidetään päällä vasemmalle. Englannissa tämä on ymmärretty, siellä on paljon järkevämmät vulkutussäännöt ympyröissä. Ja niitä ympyrlitä riittääkin
Siis vilkuttaako englantilaiset kaiken aikaa vasemmalle ympyröissä? Ja sitten poistuessaan oikealle? Mielenkiintoinen kulttuuri.

Vitsit sikseen. Espanjassa (ainakin Barcelonan alueella) porukka vilkuttaa vasemmalle, jos eivät poistu kahdesta ensimmäisestä exitistä. En kokenut tarpeelliseksi opettaa heille oikeaa tyyliä, vaan siellä ollessani omaksuin sikäläisen kulttuurin. Suomessa sitten taas oikein.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siis vilkuttaako englantilaiset kaiken aikaa vasemmalle ympyröissä? Ja sitten poistuessaan oikealle? Mielenkiintoinen kulttuuri.

Vitsit sikseen. Espanjassa (ainakin Barcelonan alueella) porukka vilkuttaa vasemmalle, jos eivät poistu kahdesta ensimmäisestä exitistä. En kokenut tarpeelliseksi opettaa heille oikeaa tyyliä, vaan siellä ollessani omaksuin sikäläisen kulttuurin. Suomessa sitten taas oikein.

Tielainsäädäntö on kansallista päätöksentekoa, joten tuossa voi olla sellainenkin tausta. On maita, joissa esimerkiksi koko ohituskaistalla ajon ajan käytetään vilkkua vasemmalle.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näkeepäs täällä lapsellista keskustelua, ja sori nyt @V-G- tarkoitan tasan sinua. Ja siis onhan se ylipäätään tyhmän näköistä jankata suuren tietäjän elkein kun ei selvästi hiffaa mitä toinen kertoo, tai mistä puhutaan muutenkaan.

Mutta siis tottakai, selkeä ja ainut oikea tapa toimia on toimia sääntöjen mukaan. Kysymys siitä onko nykyinen sääntö paras on kuitenkin ihan asiallinen. Jos argumentoidan että nykysysteemi on paras koska se on nykysysteemi, voidaan politiikka lopettaa kokonaan. Sepäs metkaa.

Brittiläistä tsydeemiä kun joskus pääsi katsomaan niin informaatiohan tulee aiemmin, se on vaan kiistaton tosiasia. Osan ajasta liikenneympyrässä poistumisvilkku on katveessa, keskelleoleva ei ja sen sammuminen on aika selkeä asia. Ja jos ympyrääntulija heti kertoi ettei ole poistumassa heti niin katse jo seuraavaan autoon. Ennakointi on nopeampaa. Mutta maassa maan tavalla toki. Ja kotimainenkin homma toimii ihan asiallisesti jos ihmiset käyttää vilkkua, eikä mikään systeemi ei toimi jos ei vilkkua käytetä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja jos ympyrääntulija heti kertoi ettei ole poistumassa heti niin katse jo seuraavaan autoon. Ennakointi on nopeampaa.
Pointti on juuri se, että ympyrään tuleva kertoo, ettei ole poistumassa ensimmäisestä exitistä sillä, että hänellä ei ole vilkku päällä oikealle. Vasemmalle ei siis tarvitse vilkuttaa.

Niin ikään mitään aikaisempaa informaatiota ei tarvita käytännössä mihinkään, sillä ympyrään voi hyvin ajaa jos väli on yli yhden exitin verran.

Se on sitten eri asia, että suomalaisilla on vaikeuksia näyttää sitä vilkkua ajoissa/oikein/ylipäätään. Se kuitenkin liittyy liikenteessä ihan kaikkiin tilanteisiin, myös siihen vasemmalle vilkuttamiseen, sillä päivittäin näkee tilanteita joissa vasen vilkku sammuu vasta ynpyrästä lähtemisen jälkeen. Mikään sääntö ei ole huono vain siksi, että osa väestä ei osaa tai halua toimia sen mukaan.

Ps. Mun makuun aivan järjettömän absurdi keskustelu, koska vasemmalle vilkuttajille on naurettu pari vuosikymmentä, ja tämä on ensimmäinen kerta kun joku ryhtyy väittämään niiden puolesta. Ilman mitään järkevää syytä, totta kai.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mitä väliä sillä on, jos joku siellä ympyrässä vilkuttaa vasemmalle? Kunhan muistaa ympyrästä poistuessa vilkuttaa oikealle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun makuun aivan järjettömän absurdi keskustelu, koska vasemmalle vilkuttajille on naurettu pari vuosikymmentä, ja tämä on ensimmäinen kerta kun joku ryhtyy väittämään niiden puolesta. Ilman mitään järkevää syytä, totta kai.
En tietenkään väittänyt mitään kenenkään puolesta, omituista tulkintaa tuo. Kerroin vain miksi mm. Englannissa on tämä paremmin toteutettu, toki en voinut etukäteen tietää että toinen kirjoittaja ei suostu ottamaan vastaan itseltään puuttuvaa tietoa ja alkaa vängätä vastaan
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä väliä sillä on, jos joku siellä ympyrässä vilkuttaa vasemmalle? Kunhan muistaa ympyrästä poistuessa vilkuttaa oikealle.

Siksi, että muut eivät voi tietää varmuudella onko kyseessä joku rypsikynsi Somerolta, joka ei tiedä miten ympyrässä kuuluu toimia. Eli vilkuttaa päin vittua ja saattaa kääntyä mistä risteyksestä tahansa…
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
toki en voinut etukäteen tietää että toinen kirjoittaja ei suostu ottamaan vastaan itseltään puuttuvaa tietoa
Se vain, että sinä et antanut mitään tietoa, vaan vain teorian paremmasta liikennekäytännöstä, joka ei todellisuudessa ollut parempi, kuten olen osoittanut. Et ole kyennyt vasta-argumentoimaan, vaan olet puhunut vain siitä lisäinformaatiosta, jolla ei ole mitään käytännön väliä ja jota suhteessa vilkuttamattomuuteen ei todellisuudessa ole.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se vain, että sinä et antanut mitään tietoa, vaan vain teorian paremmasta liikennekäytännöstä, joka ei todellisuudessa ollut parempi, kuten olen osoittanut. Et ole kyennyt vasta-argumentoimaan, vaan olet puhunut vain siitä lisäinformaatiosta, jolla ei ole mitään käytännön väliä ja jota suhteessa vilkuttamattomuuteen ei todellisuudessa ole.
No, mulla on jotain 100 000 - 200 000 kilometria kokemusta ajamisesta liikennesäännöillä, joissa molempia vilkkuja käyttämällä annetaan kanssa-autoilijoille lisäinfoa omista ajolinjoista ja voin vakuuttaa että se on toimivampi systeemi joustavan liikenteen kannalta kuin Suomen nykyinen.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Mitä väliä sillä on, jos joku siellä ympyrässä vilkuttaa vasemmalle? Kunhan muistaa ympyrästä poistuessa vilkuttaa oikealle.
Lähtökohtaisesti ei oikeastaan ole, jos muistaa vilkuttaa oikealle poistuessa. Toisaalta entä jos jokainen vilkuttaa vasemmalle liikenneympyrässä ja osa oikealle samaan aikaan poistuessa: Voisi olla aika kaoottinen tilanne, kun joka puolella palavat vilkut ja kun kuitenkin osa toimisi väärin niiden vilkkujensa kanssa. Ehkä kuitenkin on järkevämpi, että kaikki vain muistaisivat vilkuttaa poistuessa ympyrästä, liian usein sekin vain unohtuu ja ruuhkassa liikenne seisoo sen vuoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös