Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 018 406
  • 12 406
Tällainen sattui omalle kontolle eilen, kun olin palaamassa A-nuorten divarin playoff-pelistä Vaasasta etelään. Kai tuo aloituslauseeni asiasisältö kertoo jo sen, ettei päässäni taida mitään liikkua, ja tuskin tämä liikennetapauskaan paljon käsitystä muuttaa.

Ajelin kolmostietä Laihian ja Koskenkorvan välillä hieman rajoitusten yläpuolella. Ilta alkoi hämärtää, vitutus oli muutenkin suuri ja kiire kotiin olevinaan kova. Muutaman auton olin ohitellut ja taas näkyi edessä yksi. No, huomasinpa myös edessä vastaantulevien kaistan penkereelle pysähtyneen maijan, poliiseista toinen viritteli parhaillaan tutkaa ja toinen piteli kädessään sitä punaista osoituskepukkaa. Matkani jatkui, tosin refleksin omaisesti hieman vauhtia hiljentäen. Hetken päästä vastaan tuli auto, ja kun edelläni ajanut Skoda ei pimenevässä illassa pitkiä väläyttänyt, niin tietysti minä nohevana poikana niin tein.

Taival taittui, ja jo hyvin pian edellä ajavan Skodan 80+ tuntui kasikympin rajoitusalueella itselleni liian hitaalta. Sopivan paikan tullen tein ohituksen, ja omaksi vauhdikseni muovautui sellainen noin 95km/h. Ajelin siinä varmaankin sellaiset kymmenisen kilometriä kutakuinkin samaa vauhtia, ilman vakionopeudensäädintä tosin, mutta vakaan kaasujalan ansiosta ei mittari pahemmin värähdellyt. Skoda roikkui perässä, kunnes yks kaks yllättäen löikin siniset ja punaiset vilkut päälle bussipysäkin lähestyessä. Siviiliautoa ajanut poliisi kysäisi sitten ensimmäiseksi, että oliko pitkissäni jotain vikaa, kun olin kerran niitä äsken testaillut. Mieli olisi tehnyt sanoa, että tarkoitus oli käyttää pissapoikaa, mutta erehdyin viiksestä. Jauhot menivät kyllä niin pahasti suuhun, että en oikein tohtinut tuota vastausta tokaista ja muutenkin olin aika hiljaista poikaa.

No, eipä paikalle rientäneen maijan takapenkillä vierailusta seurannut muuta kuin kirjallinen huomautus. Minut pysäyttänyt iäkkäämpi poliisi osasi kyllä asettaa sanansa asian tiimoilta oikeaan järjestykseen, sillä hänen puheenvuoronsa pisti kyllä mietteliääksi. Oma kaasujalkani rauhoittui loppumatkasta hieman, mutta eipä silti tarvinnut montaa kilometriä edelleni lähteneen maijan perässä ajaa, kun poliisisedät löysivät jo uusia pamputettavia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itselle sattui viikonloppuna kohdalle sen sortin idiootteja, että mun puolesta tuollaiset voisi samantien laittaa matkaamaan jonnekin siperiaan.

Ajoin taksia kehä3:lla Tikkurilan kohdalla puoli yhden aikaan yöllä ja ohitin vihreän Land Rover Discoveryn. No vaihdoin takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle ja jatkoin matkaa eteenpäin kohti lentokenttää. Sitten Malmin liittymän kohdalla otin oikean puoleisimman kaistan joka johtaa Tuusulanväylän liittymään ja on taksi/bussikaista. Vähän ennen kaistan haarautumista pois kehä3:lta tuo samainen discovery tulee viereeni, laittaa vilkun päälle ja lähtee kääntymään päälle. Sen verran vauhdilla tuli, että tuli vähän kiire jarruttaa. No itsellähän meni sen verran pahasti hermot, että samantien rupesin tööttäämään ja vilkuttamaan valoja.

Kyseiset kaverit huomasivat minun jatkavan kohti tuusulaa liittymästä, niin hekin ottivat saman kaistan. Sitten idiootit päättivät hidastaa vauhdin pariin kymppiin. No yritin oikealta ohi, mutta koukkasivat eteen. 200metrin päässä tuosta liittyy kehä3:sen lännestä tulevien ramppi myös tuusulanväylälle jossa heti koukkasin tuolle toiselle kaistalle, lähdin ajamaan ohi. No eikös kyseiset sankarit lähteneet kiihdyttämään samaa tahtia. Siinä kohtaa sen verran meni raivo yli, että koukkasin suoraan sen maasturin eteen ja iskin jarrut lukkoon. Teineillä tuli sen verran hätä ettei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ajaa ulos siitä asfalttiosiolta ja hidastaa. Tuossa kohtaa itse painoin kaasun pohjaan ja ajoin lentokentälle. Siinä kohtaa ei kuitenkaan idiootit enää lähteneet seuraamaan.

Harmittaa vain etten ottanut rekisterinumeroa muistiin, nimittäin nyt jos se olisi tallessa niin saattaa olla, että jonain aamuna landroverista olis saattanut löytyä pieniä pesäpallomailalla aiheutettuja lommoja.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajoin taksia kehä3:lla ..

Taksit ovat muuten monelle todellinen punainen vaate liikenteessä ja joskus myös allekirjoittaneelle. Olen joskus pohtinut, että muuttuukohan koskaan yleinen mielipide heistä vaan pidetäänkö heitä aina täysinä mulkkuina jotka kuvittelevat omaavansa kaikki tiet? Samalla ihmetteln monesti sitä miksi niin moni kuski pitää tätä imagoa omalla ajotyylillään yllä? Harmittavan usein näkee kaistojen vaihteluita ilman vilkkuja yms. muita provosoivia tapoja.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taksit ovat muuten monelle todellinen punainen vaate liikenteessä ja joskus myös allekirjoittaneelle. Olen joskus pohtinut, että muuttuukohan koskaan yleinen mielipide heistä vaan pidetäänkö heitä aina täysinä mulkkuina jotka kuvittelevat omaavansa kaikki tiet? Samalla ihmetteln monesti sitä miksi niin moni kuski pitää tätä imagoa omalla ajotyylillään yllä? Harmittavan usein näkee kaistojen vaihteluita ilman vilkkuja yms. muita provosoivia tapoja.

En usko, että mielipide tulee koskaan muuttumaan. Ensimmäinen syy on se että löytyy ihan kusipäisiä taksikuskejakin jotka ovat röyhkeitä ja eivät osaa vilkun käyttöä tai muitakaan hyviä tapoja.

Toinen merkittävämpi syy on se, että taksikuskit erottuu sen keltaisen kuvun takia liikenteestä paljon selkeämmin, joka tarkoittaa myös sitä että kun osuu näitä kusipäisiä taksikuskeja kohdalle, niin on helppoa yleistää se kaikkiin kuskeihin. Suurin osa tuntemistani taksikuskeista ajaa ihan tyylikkäästi.

Mutta todella harvoin mitään suuremman luokan idiootteja on itseni kanssa osunut samaan aikaan liikenteeseen. Aina sillon tällöin öisin näitä bemarimiehiä ilmestyy vierelle jotka haluaisivat kilpailla, mutta ei niistä tarvi välittää, menköön ohi. Mutta tuollaisia päin ajavia kusipäitä ei itsellä ole aikaisemmin osunut kohdalle.

Sen verran olen huomannut, että kun ajan normaalisti Renault Meganea, niin tietyillä kuskeilla tekee todella tiukkaa päästä ohitse vaikka moottoritiellä ja muutenkin kun taas taksia ajaessa muut kuskit eivät ota itseensä vaikka ohi menisikin, eli muut autoilijat lähtevät niin sanotusti "haastamaan" vähemmän kun ajan taksia.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Rekkakuskit, teidemme ritarit. Jälleen yksi huono esimerkki ammattiautoilijasta. Tällainen liimautui perseeseen kiinni heti Rauman jälkeen 8-tiellä kohti Poria. Ennen Eurajokea väli oli jo taatusti alle 10 metriä 80km rajoitusalueella. Tällöin, vauhtiani hidastamatta vilautin useampaan kertaan jarruvalojani merkiksi kiireiselle kuskille.

Oleellista mainita on se, että ajoin toisen auton perässä, itse normaalin turvavälin pitäen. Vauhtia edellä ajavalla oli tasan 80 mittarin mukaan, mikä normaalisti meikäläiselläkin alkaa olla sellainen nopeus, jossa ohi menen (todellinen nopeus tällöin n. 75km/h).

Edellä ajava kääntyi Eurajoen kohdalla pois. Alueella on 50km/h rajoitus, hiljensin tarkoituksella jopa sen alle, kuski tästä tietysti kiukkua täynnä. Jatkoin samaa nopeutta kahdeksankympin kyltille asti, jossa nasta lautaan ja nopeus pikaisesti täysin sallittuun yhdeksään kymppiin. Tästä rekkakuski suuttui ja löi pitkät päälle, jatkaen samaan tyyliin koko suoran pätkän.

Mahtaa olla rankkaa kaverilla, jos työpäivää vietetään tuohon tyyliin.

Ääliö. Vituttaa, kun kaveri ei tunne mitään vastuuta yhdistelmänsä ajamisesta. Sehän se on minusta mukavaa, kun se sieltä kerran jyrää tuulilasiini asti vaikka hirvikolarin sattuessa omalle kohdalle.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Sehän oli myös sinulta oikein fiksusti toimittu. Toki kannattaa ihmetellä, jos rekka ajaa sen jälkeen pitkät päällä perässä.

Todellisuudessa ajelit todennäköisesti 72km/h koko ajan ja jaksoit ihmetellä miten rekka viitsii roikkua koko ajan perseessä kiinni, mittarisihan näytti 81km/h. Rekkakuski ajatteli luultavasti, että menee ohitsesi kunhan tulee sopiva tilaisuus. On siinä eroa, että jyystääkö seitsemääkymppiä vai kahdeksaakymmentäviittä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ääliö. Vituttaa, kun kaveri ei tunne mitään vastuuta yhdistelmänsä ajamisesta. Sehän se on minusta mukavaa, kun se sieltä kerran jyrää tuulilasiini asti vaikka hirvikolarin sattuessa omalle kohdalle.

Itsehän olit kertomasi mukaan todellinen teiden ritari. Mitä tehdä tilanteessa, kun huomaa että perässä on ison auton kanssa tuleva urpo? No tottakai ärsytetään sitä omalla ajokäyttäytymisellä... Ei hyvää päivää.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Todellisuudessa ajelit todennäköisesti 72km/h koko ajan ja jaksoit ihmetellä miten rekka viitsii roikkua koko ajan perseessä kiinni, mittarisihan näytti 81km/h. Rekkakuski ajatteli luultavasti, että menee ohitsesi kunhan tulee sopiva tilaisuus. On siinä eroa, että jyystääkö seitsemääkymppiä vai kahdeksaakymmentäviittä.

Eikös tuo Janiz80 sanonut, että ajeli toisen auton perässä? Tämä edellä oleva kääntyi sitten Eurajoelle, jonka jälkeen on heti kamera, siis tällä 50 km/h alueella. Vai onkost se 60km/h?

Tästä Raumalta Eurajoelle ajamisesta vielä sen verran, että alueella ei ole periaatteessa oikein hyvää ohituspaikkaa kameroiden ym. ansiosta, joten kyllähän tuo rekkakuski olisi voinut jotain mietiskellä itsekin.

Ja kyllä se hiukan rasittaa pumppua, kun yhdistelmä hengittää 10 metrin päässä, varsinkin alamäessä:D
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eikös tuo Janiz80 sanonut, että ajeli toisen auton perässä? Tämä edellä oleva kääntyi sitten Eurajoelle, jonka jälkeen on heti kamera, siis tällä 50 km/h alueella. Vai onkost se 60km/h?

Tästä Raumalta Eurajoelle ajamisesta vielä sen verran, että alueella ei ole periaatteessa oikein hyvää ohituspaikkaa kameroiden ym. ansiosta, joten kyllähän tuo rekkakuski olisi voinut jotain mietiskellä itsekin.

Ja kyllä se hiukan rasittaa pumppua, kun yhdistelmä hengittää 10 metrin päässä, varsinkin alamäessä:D

Noniin, jollekin meni jakeluun, pari ekaa ei taitanut kiukultaan ehtiä edes viestiä lukea loppuun.

Mitähän väärää minä tein? Ajoin kiltisti edellä ajan nopeutta, koska todellakin tuolla pätkällä harvemmin tilaa on ohitukselle, ei eilenkään. Tuskin rekkakuskillakaan saumoja siis ohitukselle oli, varsinkin kun alinopeus ei ollut niin merkittävä, että olisi siksi pitänyt takaluukkuun tunkea.

Ja siinä risteysalueella ja sen jälkeenkin on pieni pätkä viidenkympin aluetta. En tehnyt mitään väärin, vittuunnuksissani vain ajoin tuon rajoitusalueen loppuun asti sitä viittäkymppiä - tai tosiaan karvan sen allekin. Rajoituksen jälkeen kiihdytin nopeasti tuohon sallittuun nopeuteen, pääsin näin siitä helvetin puskurinnuolijasta. Ja sehän sitä vitutti.

En kehunut olevani mikään ritari, Grainger, opettele kiihkoltasi vaikka ymmärtämään luettua. Kun tuosta edellä ajavasta olin päässyt eroon, niin ajoin TODELLISTA noin yhdeksääkymppiä kahdeksankympin alueella.

Kertokaa nyt vaikka te kaksi edellistä teiden ritaria, että mitä tässä tilanteessa olisi pitänyt tehdä toisin. Minulle ei mene jakeluun, miksi pitäisi puolustella tuossa nopeudessa perseeseen ILMAN ärsytystä kiinnittynyttä rekkakuskia.

Niin, Grainger olisi todennäköisesti minun tilallani liimautunut edellä ajaneen henkilöauton perseeseen kiinni. Olisitte siinä sitten ajelleet Eurajoelle asti sen kymmenen kilsaa samassa nipussa. Olisi kaikilla ollut mieli parempi ja turvallisuus taattu.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kertokaa nyt vaikka te kaksi edellistä teiden ritaria, että mitä tässä tilanteessa olisi pitänyt tehdä toisin. Minulle ei mene jakeluun, miksi pitäisi puolustella tuossa nopeudessa perseeseen ILMAN ärsytystä kiinnittynyttä rekkakuskia.

Juurihan tuossa toteat, että tahallasi ajoit alinopeutta ihan vain vittuunnuksissasi. En edelleenkään tajua, miksiä sitä takana tulevaa idioottia pitää ruokkia lisää omalla provosoivalla/prostestoivalla ajokäyttäytymisellä.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Todellisuudessa ajelit todennäköisesti 72km/h koko ajan ja jaksoit ihmetellä miten rekka viitsii roikkua koko ajan perseessä kiinni, mittarisihan näytti 81km/h. Rekkakuski ajatteli luultavasti, että menee ohitsesi kunhan tulee sopiva tilaisuus. On siinä eroa, että jyystääkö seitsemääkymppiä vai kahdeksaakymmentäviittä.

Tuossa luin rauhassa oman viestini, ja näyttäisi aika hyvin tulevan kaikki faktat esille. Silti koit tarpeelliseksi avautua "todennäköisestä tilanteesta". Jos tuonkin tienpätkän vielä tuntisit, niin jättäisit avautumatta, esittämäni faktat siihen vielä lisäksi.

Teillä pohjoisessa kasitie saattaa ohituspaikkoja tarjota jopa rekoille, mikäli ei puhuta esimerkiksi eilisestä päivästä, jolloin paluuliikenne todennäköisesti oli hidastamassa myös siellä päin. Rauma-Pori välillä, ja varsinkin juuri tuolla pätkällä ennen Eurajokea, ohituspaikkoja ei juuri tule edes henkilöautoille. Ja rekka ei taatusti pääse ohi ilman reipasta ylinopeutta, kun se ohitettava tosiaan ajaa vain lievää alinopeutta.

Ja tällä kuskilla ei näyttänyt olevan intoa ohittaa, vaan ajaa vain perseessä. Eurajoen jälkeen seurasin taustapeilistä tuota autoa niillä parilla suoralla, joilla näkyvyyttä riittää ohittamiselle. Ei tullut silloin ohi, vaan nuoli seuraavan auton perää ihan vain tyhmyyttään.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Juurihan tuossa toteat, että tahallasi ajoit alinopeutta ihan vain vittuunnuksissasi. En edelleenkään tajua, miksiä sitä takana tulevaa idioottia pitää ruokkia lisää omalla provosoivalla/prostestoivalla ajokäyttäytymisellä.

Tottakai idiootteja liikenteessä pitää provosoida. Ethän Trip ollut sen rekan ratissa mikä joutui ajamaan Janizin perässä? Go Janiz!
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tottakai idiootteja liikenteessä pitää provosoida. Ethän Trip ollut sen rekan ratissa mikä joutui ajamaan Janizin perässä? Go Janiz!

Juu en, ei kuulu mun työnkuvaan rekkalla rilluuttelu.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
En ymmärrä, mistä jotkut auton ratissa istuvat ovat korttinsa hankkineet.

Jälleen tänä aamuna ylittäessani Pohjoisespaa Kluuvikadun kohdan suojatietä eräs teiden ritari ei piitannut suojatien eteen jalankulkijoille tietä antamaan pysähtyneestä vaan suhasi lähes varpaiden yli. Tämä sama tapahtuu joka viikko, joskus lähes päivittäin. Ihme, ettei kukaan ole jäänyt vielä alle.

Vituttaa tällaiset tyypit, jotka eivät osaa liikennesääntöjen alkeitakaan.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Juurihan tuossa toteat, että tahallasi ajoit alinopeutta ihan vain vittuunnuksissasi. En edelleenkään tajua, miksiä sitä takana tulevaa idioottia pitää ruokkia lisää omalla provosoivalla/prostestoivalla ajokäyttäytymisellä.

Jos takana tuleva ei tajua sovittaa turvaväliä nopeuden mukaiseksi, pitää silloin edellä ajavan pudottaa vauhtia, jotta turvavälistä tulisi tilannenopeutta vastaava tai ainakin hieman turvallisempi.

Kenelläkään ei pitäisi olla mitään syytä roikkua toisen puskurissa oli edellä ajavan nopeus sitten mikä hyvänsä.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Juurihan tuossa toteat, että tahallasi ajoit alinopeutta ihan vain vittuunnuksissasi. En edelleenkään tajua, miksiä sitä takana tulevaa idioottia pitää ruokkia lisää omalla provosoivalla/prostestoivalla ajokäyttäytymisellä.

Ymmärrän pointtisi, tartuin kommenttiisi lähinnä siksi, että puolustit niin vahvasti perseessä laahaavaa rekkakuskia. Totta helvetissä provosoin tuossa risteysalueella, VAIKKA onkin huomioitavaa, että tuossa risteyksessä on kameravalvonta, ylinopeutta siis ei siinä aja kukaan. Nyt ajoin tarkoituksella viidenkympin rajoituksen loppuun (ei mikään satojen metrien pätkä edes), ja kiihdytin vasta kahdeksankympin alueen alkaessa. Näin sain hyvän turvavälin siihen mulkeroon, eikä se enää edes niillä pitkillään kyennyt häiritsemään. Missään vaiheessa en itse ylittänyt 10%:n ylinopeutta, mutta pelasin itselleni hieman turvaväliä.

Ei oppinut kyllä se rekkakuski mitään, mutta minkäs teet. Itseäni tässä ajattelin.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ymmärrän pointtisi, tartuin kommenttiisi lähinnä siksi, että puolustit niin vahvasti perseessä laahaavaa rekkakuskia.

Kun luet ensimmäisen viestini uudelleen, huomaat etten todellakaan puolustellut tätä teiden sankaria, vaan jopa nimittelin urpoksi. Tartuin ainoastaan tuohon provosointiin, jonka itsekin myönnät. Omalla käyttäytymisellään kun voi vaikuttaa niin hemmetin paljon omaan ja "vastapelurin" veekäyrään liikenteessä.

Kenelläkään ei pitäisi olla mitään syytä roikkua toisen puskurissa oli edellä ajavan nopeus sitten mikä hyvänsä.

Tätä tuskin kukaan kieltää ja kyllähän tuossa tapauksessa suurin urpo tosiaan löytyy sieltä kyseisen rekan nupista.
 

Fakap

Jäsen
Tänään tuli todellinen kamikaze-kuski vastaan 10-tiellä Lahteen päin mentäessä. Oli niin läheltä piti -tilanne, että sydän lyö epätahtiin vieläkin. Olin Hämeenlinnan asuntomessualueen kohdalla aikeissani kääntyä Ruununmyllylle päin. Risteyksessä on siis yksi kaista Lahteen päin ajaville / oikealle (messualue) kääntyville, keskikaista vasemmalle kääntyville ja yksi kaista Hämeenlinnaan päin ajaville. Kun olen juuri kääntynyt vasemmalle menevien kaistalle, huomaan että oikealta messualueelta kääntyvä henkilöauto tuleekin minun kaistalleni ja on tulossa minua kohti, todennäköisesti ohittaakseen Hämeenlinnaan päin menevää rekkaa, eikä henkilöautolla näyttänyt olevan mitään aikeita väistää minua.

Vaihtoehdoiksi jäi siis törmäys vastaantulevaan henkilöautoon, vastaantulevaan rekkaan tai nopea sokkoväistö takaisin Lahteen päin menevälle kaistalle. Silläkin uhalla, että vastaantuleva idiootti väistää myös sinne ja/tai, että siellä rinnalla on jo auto. Luojan kiitos oikeanpuoleisella kaistalla ei ollut ketään ja vastaantuleva jatkoi väärällä kaistalla ajamistaan. Ei voi ymmärtää, kuinka helvetin ajattelematon ihminen voi joskus olla. Toivottavasti edes ymmärsi, kuinka saatanan vaarallisen tempun teki, eikä toista sitä enää ikinä.

Loppu hyvin, melkein kaikki hyvin. Jos en olisi tärissyt pelosta niin perkeleesti pysäytettyäni auton, olisin lähtenyt tämän sankarin perään ja ottanut rekkarin ylös. Soitin kuitenkin pelkästään poliisille ja annoin auton tuntomerkit. Ja eihän se sitten kiinni jäänyt.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kehutaan välillä.

Suurin osa rekkakuskeista on varmasti kokemuksensa puolesta fiksuja liikkujia, jotka osaavat ottaa muun liikenteen huomioon. Eilen löytyi vaihteeksi tällainen. Työmatkalla on kymmenisen kilometriä kapeahkoa ja mutkikasta tietä, jolla on vaikea päästä ohi ainakin pidemmästä yhdistelmästä. Eilen lunta sitten tuli reippaanlaisesti, ja tienpinta oli liukas. Tästä johtuen tälle pätkälle eksynyt säkyläläinen (auto ainakin) rekkakuski ei uskaltanut mitään rallia ajaa. Nätisti jono tuli kyllä kaverin perässä hyvillä turvaväleillä, mutta silti teki fiksusti ja pysäytti autonsa suoranpätkälle, päästi jonon ohi ja jatkoi matkaansa.

Suurta stressiä en olisi ottanut, vaikka olisin tuon pätkän hiljempaa ajanutkin, mutta pelisilmää löytyi kuskilta tällä kertaa. Ei se vaadi kuin yhden kiireisen apinan sieltä jonon perältä, ja ollaan vaarallisella tiellä.

Kiitoksia. Sait ison käden kaikilta ohitsesi päässeiltä työmatkalaisilta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
Sydämentykytystä aiheutti tämä about 30- vuotias mieshenkilö, joka lähti vinoparkista katsomatta taustapeileihin. Olin liikkeellä pyörällä ja edelläni ajoi toinen samanmoinen n. 20-25 m edellä. Kun tämä pyöräilijä oli ehtinyt ohi, ko. herrashenkilö päätti suorittaa nopean poistumisen ja vain oma paniikkijarrutus esti törmäyksen!
Jäin siihen kiroilemaan ääneen, jolloin autoilija näytti tekevän samaa autossaan. Sanoin vielä ääneen: voi helvetti ja lähdin eteenpäin, jolloin tämä maanteiden ritari heitti U- käännöksen, ajoi vierelleni ja avasi ikkunan. Ei ehtinyt sanoa mitään kun annoin tulla: "Jos lähdet parkkipaikalta, katso edes peileihin - vaikka tiellä liikkuukin vain pyöräilijä." Kuski aukoi suutaan pari kertaa, sulki ikkunan ja meni matkoihinsa. En edelleenkään tiedä, mitä asiaa hänellä mahtoi minulle olla, mutta kovin oli lyhytsanainen..
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suuri kiitos yliystävälliselle tummalle neitokaiselle, joka tänään pelastit minut pinteestä. Jouduin tassuttelemaan nelisen kilometriä Nakkilan Essolle, kun ei löpö riittänyt perhana kotiin asti. Siellä sitten kassajonossa kysyin takanani jonotelleelta tytöltä, että et olisi ollut Poriin päin menossa. Ei ollut, mutta tarjoutui silti heittämään takaisin autolle.

Pelastit päiväni, kiitos sinulle. Jos joskus vielä vastaan satut, niin kaljat tarjoan!
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas aamulla tuli selvä muistutus siitä, ettei tässä maassa tarvitse odottaa kuolevansa sydän- ja verisuonitauteihin, aamuruuhka on paljon todennäköisempi vaihtoehto.

T-risteys pienemmältä tieltä yhdelle Helsinkiin vieviin valtaväylille ilman liityntäkaistaa. Joudun pysähtymään risteykseen, etten jää bussin alle. Bussin mentyä ehdin nostaa jo kytkimen kääntyäkseni oikealle, kun tummansininen Focus kurvaa minun ohitseni vasemmalta ja vetää suoraan eteeni. Kaikkea sitä on nähty, mutta tätä en ihan odottanut näkeväni. Kaveri sitten pääsi kaksi autoa eteeni. Mahtoi olla kaverilla kiire.

StevieY
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä näitä sivu- ja pihateiltä valtatielle toisten eteen tukkivia idiootteja sikiää? Jos ja kun ajat valtatietä 100 km/h maaseudulla, niin eteesi takuulla tupsahtaa sivu- ja pihateiden kamikazeautoilioita, jotka ovat ilmeisen kyllästyneitä elämäänsä.

En tajua, miksi nämä pösilöt eivät voi odottaa edes kymmentä sekuntia, jotta valtatietä ajava menisi ohi, ja liittyisivät sitten maaseudun rauhalliseen liikennevirtaan? Tälläkin viikolla jo pari kertaa olen saanut seista jarrun päällä kun mummot ja papat tai muuten vain huomiokyvyttömät "autoilijat" ajelevat kuten heitä sattuu huvittamaan. Kääntyvät siis kylmästi eteen. Jos vastaan tulee sattumalta liikennettä, saa samalla testata sekä reaktionopeutta ja jarrujen kuntoa. Jos liikkuisin raskaalla kalustolla, olisin varmaan listinyt jo useamman tunarin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Eilen ajelin taas pitkästä aikaan kolmostietä Helsinkiin päin ja mikäs ajellessa kun alla oli hyvä laina-auto ja liikennettä vähän.

Yksi asia kyllä alkoi vituttamaan. Itselläni nopeus oli himpun yli 120 kokomatkan ajan ja luonnollisesti rekat tulivat perä edellä vastaan. Vitutuksen aiheutti ne muutamat henkilöautot jotka ajaessaan rekan perässä päättivät väkisin tunkea minun eteeni vaikka olin jo hyvissä ajoin siirtynyt vasemmalle kaistalle. Käykö se tosiaan joidenkin luonnon päälle niin paljon, että joku on menossa itsestä ohitse, että on pakko siirtyä takaa vasemmalla kaistalla tulevan eteen, niin että takana tulevana joudun jarruttamaan etten ole ihan takakontissa kiinni?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös