Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 864
  • 13 155

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
En tiedä miksi, mutta yhtäkkiä Jeep alkoi mutkittelemaan, ensin vähemmän, mutta sitten selvästi liian rajujen korjausliikkeiden takia Jeep poukkoili koko motarin leveydeltä pari kertaa edes takas ja pysähtyi lopulta keskiviivalle poikittain!

Eräs sukulaismieheni sai aikoinaan autonsa käyttäytymään samalla tavalla kiihdytyksen aikana. Syynä ei ollut pidon loppuminen tai kuskin mokailu, vaan se, että ratti lähti hitaasti mutta varmasti irtoamaan. On siis mahdollista, että Jeeppiin on tullut jokin tekninen vika - ei tosin varmaankaan tämä sama kuin sukulaiseni autoon. Kuvauksesi perusteella kun Jeep ei lähtenyt mitenkään rajusti liikkeelle.

Mitenhän mahtoi käydä sille jalankulkijalle, jonka yli ajettiin suojatiellä eilen aamulla Hervannassa? Liikutti ainakin käsiään, kun nostettiin ambulanssiin. Kävelin paikan ohi, en siis ollut se yliajaja.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Eikö noita saatanan pyöräteillä jalkailijoita saada kuriin Helsingissä, yritetäänkö edes?

Milloin sellainen ei muuta liikennettä huomioimatta epämääräisesti poukkoillen aiheuta vaaratilanteita, se tallustelee hitaasti kaverinsa kanssa keskellä pyörätietä tukkien koko väylän.

Liikenneturva kirjoitti:
Polkupyöräilijän on ajettava pyörätiellä tai kevyen liikenteen väylällä, jos sellainen on.

Kevyen liikenteen väylä on tarkoitettu jalankulkijoille, pyöräilijöille ja joskus myös mopoille. Jos pyörätietä tai kevyen liikenteen väylää ei ole, pyöräilijän paikka pyöräilijän on ajettava tien oikeanpuoleisella pientareella tai oikeassa reunassa.

Alle 12-vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä.

Sirenin kanssa 100% samaa mieltä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sirenin kanssa 100% samaa mieltä.
Kannattaisi varmaan ensin yhdessä pohtia, onko kevyen liikenteen väylään merkattu omat kaistat pyöräilijöille ja jalankulkijoille vai ei. Sitten voidaan alkaa huudella toisillemme rumia. Muuten olen sitä mieltä, että torveloita löytyy kummastakin. Niin pyöräkaistalla elvisteleviä jalankulkijoita, kuin jalkakäytävällä sukkuloivia fillaristejakin. Keskimäärin kuitenkin pyöräkaistalla on enemmän jalankulkijoita kuin toisinpäin silloin, kun ne kaistat kummallekin löytyvät.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kannattaisi varmaan ensin yhdessä pohtia, onko kevyen liikenteen väylään merkattu omat kaistat pyöräilijöille ja jalankulkijoille vai ei. Sitten voidaan alkaa huudella toisillemme rumia. Muuten olen sitä mieltä, että torveloita löytyy kummastakin. Niin pyöräkaistalla elvisteleviä jalankulkijoita, kuin jalkakäytävällä sukkuloivia fillaristejakin. Keskimäärin kuitenkin pyöräkaistalla on enemmän jalankulkijoita kuin toisinpäin silloin, kun ne kaistat kummallekin löytyvät.

Samainen Liikenneturva kirjoitti:
Kevyen liikenteen väyliä on kahdenlaisia:1. Pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain ja 2. pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty.

Ensimmäisessä pyöräilijöille ja jalankulkijoille on omat puolensa. Ne on erotettu toisistaan valkoisella viivalla.Liikennemerkki osoittaa, kumpi puoli on pyöräilijöille.

Joo, tottakai. Ehkä olisi pitänyt selventää, että tarkoitin viivattomalla kevyen liikenteen väylällä ja jalkakäytävillä tapahtuvaa pyöräterroria esim. juuri HKI:n keskustassa. Jaetuilla kl-väylillä ongelmia aiheuttavat varmasti enemmän pyöräilijöiden puolelle eksyvät jalankulkijat, kuten mainitsit. Pyöräilijät pysyvät usein näissä tapauksissa omalla puolellaan. Näitä jaettuja väyliä vaan pitäisi olla enemmän, mutta keskustassa näin ei valitettavasti oikein ole.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Moottoritien alkupäässä Munkkiniemessä koki eilen aika moni kauhun- ja epäuskonhetkiä, kun joltain lähti motarin alkukiihdytyksessä Jeep lapasesta.


Olikohan sama Jeep mikä oli muistaakseni vuosi sitten kesällä siellä pöpelikössä samaisessa paikassa. Ehkä tällä kuskilla on oma paikkansa juuri tässä kohtaa, nyt vaan ei menty metsään vaan jäätiin tien puolelle.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Joo, tottakai. Ehkä olisi pitänyt selventää, että tarkoitin viivattomalla kevyen liikenteen väylällä ja jalkakäytävillä tapahtuvaa pyöräterroria esim. juuri HKI:n keskustassa. Jaetuilla kl-väylillä ongelmia aiheuttavat varmasti enemmän pyöräilijöiden puolelle eksyvät jalankulkijat, kuten mainitsit. Pyöräilijät pysyvät usein näissä tapauksissa omalla puolellaan. Näitä jaettuja väyliä vaan pitäisi olla enemmän, mutta keskustassa näin ei valitettavasti oikein ole.


Juuri näin ja täsmennyksenä tarkoitin itse nimenomaan jalkakäytävillä pyöräilijöitä. Aivan kuten aiemmin todettiin löytyy sekakäytössä olevilta väyliltä väärällä puolella hortoilijaa molemmista leireistä ja lisäksi osa merkinnöistä on Helsingissä varsin epäselviä.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Juuri näin ja täsmennyksenä tarkoitin itse nimenomaan jalkakäytävillä pyöräilijöitä. Aivan kuten aiemmin todettiin löytyy sekakäytössä olevilta väyliltä väärällä puolella hortoilijaa molemmista leireistä ja lisäksi osa merkinnöistä on Helsingissä varsin epäselviä.
Helsingissä en ole pyöräillyt, mutta Jyväskylään siirrettynä Dougie KillMoren viesti osuisi kohdalleen. Pyörätien tukkivia jalankulkijoita on vähintään yhtä paljon kuin jalkakäytävällä hortoilevia pyöräilijöitä.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Turunväylän bussikaista

Mikä vittu siinä on, että pitää niillä volvoilla ängetä siihen bussikaistalle saatana? Tänäkin aamuna duunimatka venyi tuplaan kun bussikaistalla (jolla ei tietenkään ollut yhtäkään bussia meidän bussimme lisäksi) jonotettiin reilu kymmenen minuuttia, että päästiin kääntymään Huopalahdentielle. Siinä olisi oiva paikka poliisille käydä hakemassa päivän sakkokiintiö täyteen.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Kolmostien kolinoita

...Jeep alkoi mutkittelemaan, ensin vähemmän, mutta sitten selvästi liian rajujen korjausliikkeiden takia Jeep poukkoili koko motarin leveydeltä pari kertaa edes takas ja pysähtyi lopulta keskiviivalle poikittain....

Niin, itse näin taannoin kolmostiellä vähän vastaavanlaisen tapauksen, jossa muistaakseni Ford Escort lähti joltakulta lapasesta.

Homma lähti niin, että ko. auto kiihdytti Hyvinkään rampista kohti pohjoista. Vauhtiin päästyään auto siirtyi edessäni noin sadan metrin päässä ohituskaistalle muistaakseni ohittamaan jotakuta edellä menijää.

No, yht-äkkiä ko. auto koukkasi todella ripeästi takaisin "hitaammalle" kaistalle ja siitä ojan puolen pientareen kautta takaisin ohituskaistalle ja lopuksi keskikaistan kaiteeseen.

Kuskilla pää pysyi ilmeisesti kylmänä, koska hän hyppäsi autosta heti ulos ja loikkasi kaiteen taakse maihin, eli ilmeisesti pahempaa ei sattunut. Itse hurautin ohi samalla hetkellä väistäen ojanpuolen pientareen kautta.

Syy onnettomuuteen oli lehden mukaan puhjennut rengas, joka tuntuu luontevalta, koska auto todella vain lähti ko. jannun käsistä. Ja nopeasti.

Onneksi oli tuo sata metriä väliä, tai muuten olisi varmaan tullut annettua pikku pusu Escortille.

Täältä tähän
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tänäkin aamuna duunimatka venyi tuplaan kun bussikaistalla (jolla ei tietenkään ollut yhtäkään bussia meidän bussimme lisäksi) jonotettiin reilu kymmenen minuuttia, että päästiin kääntymään Huopalahdentielle. Siinä olisi oiva paikka poliisille käydä hakemassa päivän sakkokiintiö täyteen.

Juuri tuossa Turunväylän loppupäässä on kyse siitä, että etuilijat ryhmittyvät bussikaistalle kun ovat muka kääntymässä Huopalahdentieltä heti IBM:n pääkonttorille. Tekevät kuitenkin sitten U-käännöksen samantien ja palaavat Huopalahdentielle saaden näin ohitettua muutaman auton.
 

Tobias

Jäsen
Taas saatana moottoritien käyttäjät tukkivat ohituskaistan, kun ajelin töihin tuossa aamulla. Käsittämättömäksi asian tekee se, että kello taisi olla noin 5 aamulla, kun lähdin toimistolle ja täten moottoritiellä on tilaa hyvin (kuten käytännössä aina Suomessa, sillä täällä ei ole ruuhkia).

Eikös silti muutama mulkku ajellut siinä vasemmalla kaistalla kuin saatanan idiootit konsanaan. Pysykää kotona jos ei säännöt mene kaaliin.
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
Taas saatana moottoritien käyttäjät tukkivat ohituskaistan, kun ajelin töihin tuossa aamulla. Käsittämättömäksi asian tekee se, että kello taisi olla noin 5 aamulla, kun lähdin toimistolle ja täten moottoritiellä on tilaa hyvin (kuten käytännössä aina Suomessa, sillä täällä ei ole ruuhkia).

Eikös silti muutama mulkku ajellut siinä vasemmalla kaistalla kuin saatanan idiootit konsanaan. Pysykää kotona jos ei säännöt mene kaaliin.

Joka vitun aamu sama homma saatana! "Julkiset" on hyvä näille ritareille.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koska itse pyrin aina antamaan mahdollisimman paljon tilaa viereiseltä kaistalta siirtyvälle, niin panee kyllä vituttamaan kusipäät, jotka vaan vauhdilla tulevat ohi. Ja nimenomaan tarkoitan esim. tilanteita missä tietyön takia oma kaistani on kohta poissa, niin ei vittu miten usein vierelläolijat vaan ajavat omaa ajoaan. Ja melkein poikkeuksetta siellä istuu keskiluokkainen, keski-ikäinen naama norsunvitulla oleva vanha pieru. Kyllä kun olet sekuntitolkulla vilkuttanut ja odottanut sitä pientä väliä mutta kenelläkään ole mitään hidastamisen elettä, ja on pakko kiihdyttää kunnolla että pääsee jonkun eteen, niin ei tosta kyllä ikinä opi diggaamaan. Muualla Euroopassa jos joutuu ajelemaan keskustassa, niin useinhan se on yhtä tunkemista, mutta siellä kyllä annetaan tilaa käytännössä vuorotteluperiaatteella.

Ja täällä kun itse annan tietä, niin noin yksi kymmenestä kiittää. Käytöstavat nyt eivät muutenkaan ole mikään suuri vahvuus täälläpäin.


MACK
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mackin kanssa samoilla linjoilla autoilijoiden käytöstavoista, mutta vastakommenttina heittäisin sellaisen asian mikä jaksaa vituttaa harva se päivä. Nimittäin KehäI:n aamujonossa on kerta jos toinenkin nähnyt tilanteen missä kuski vaihtaa kaistaa aina sitä mukaa kumpi kaistoista vetää paremmin. Ja harvoin siinä viitsii vilkkua käyttää sillä mitä se muille kuskeille kuuluu mitä minä aion tehdä! Moinen pomppiminen pistää vittuttaa sillä kaikki muut jaksaa kyllä kiltisti jonottaa, mutta sillä yhdellä näyttää olevan erityiskiire ettei jouda jonossa seisomaan.

Kiire lienee syynä seuraavassakin tilanteessa kun Vihdintieltä kääntyy Rajatorpantielle kohti Hämevaaraa niin risteyksessä on kaksi kaistaa kääntyville mutta heti risteyksen jälkeen on liikennevalot ja yksi kaista suoraan jonne enemmistö autoilijoista menee. Nyt nopeimmat kuskit ottavat "sisämutkan" Vihdintien valoista ja hana pohjassa vaihtavat kaistaa oikean puoleiselle ja vetävät 50m päässä oleviin liikennevaloihin jonottamaan jolloin osa ulkomutkasta lähteneet joutuvat keskelle risteystä koska kyseinen 50m pätkä täyttyy sisämutkista tulleista kuskeista sekä asiallisesti ulkomutkasta lähteneistä. Vihdintiellä on kyllä varsin selkeät merkinnät kaistoista. No mikäpä siinä on mukavampaa kuin olla keskellä Vihdintietä tukkimassa työliikennettä arkiaamuna.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja täällä kun itse annan tietä, niin noin yksi kymmenestä kiittää. Käytöstavat nyt eivät muutenkaan ole mikään suuri vahvuus täälläpäin.

MACK
Millä tavalla kiitos pitäisi ilmaista? Veikkaan, että aika moni on kiitollinen saatuaan tietä, ainakin itse olen, mutta harvoin sitä ilmaisen millään. Esim. moikkaaminen ei näy välttämättä viistosta, eikä vilkkua arvaa käyttää kaupungissa turhaan. Itselläni on kylläkin tapana kiittää vilkulla, jos saan maantiellä ohitustilaa, mutta kaupungissa harvemmin tulee tilaisuutta kiitellä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Millä tavalla kiitos pitäisi ilmaista? Veikkaan, että aika moni on kiitollinen saatuaan tietä, ainakin itse olen, mutta harvoin sitä ilmaisen millään. Esim. moikkaaminen ei näy välttämättä viistosta, eikä vilkkua arvaa käyttää kaupungissa turhaan. Itselläni on kylläkin tapana kiittää vilkulla, jos saan maantiellä ohitustilaa, mutta kaupungissa harvemmin tulee tilaisuutta kiitellä.

Itse olen kiinnittänyt huomiota, että jotkut heilauttaa kiitos mielessä kättä, kun ovat palanneet omalla kaistalleen. Itse pitäisin tuota parhaana tapana, ja se pitäisi jopa huomata, jos keskittyy ajamiseen yhtään.
 

Pietrangelo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Steelers, SS Lazio, Bulls
Millä tavalla kiitos pitäisi ilmaista? Veikkaan, että aika moni on kiitollinen saatuaan tietä, ainakin itse olen, mutta harvoin sitä ilmaisen millään. Esim. moikkaaminen ei näy välttämättä viistosta, eikä vilkkua arvaa käyttää kaupungissa turhaan. Itselläni on kylläkin tapana kiittää vilkulla, jos saan maantiellä ohitustilaa, mutta kaupungissa harvemmin tulee tilaisuutta kiitellä.

Vaikkapa oikealta vasemmalle siirryttyäsi heilautat kättä päästyäsi kaistalle. Jos amis tummennukset tekee tämän hyödyttömäksi käytät vilkkua kerran oikealle. Ei ole vaikeata.
 

Pietrangelo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Steelers, SS Lazio, Bulls
Minun auto vilkuttaa automaattisesti kolme kertaa. Mitä teen?

Heilautat kättä ellei sekin heilu kolmea kertaa. Eihän siellä liikenteessä pakko ole kiittää. Sellanen varmaan sopii ainakin perusmulkku espoolaisille.

edit: Eikä toki unohdeta takseja.
 
Viimeksi muokattu:

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heilautat kättä ellei sekin heilu kolmea kertaa. Eihän siellä liikenteessä pakko ole kiittää. Sellanen varmaan sopii ainakin perusmulkku espoolaisille.

edit: Eikä toki unohdeta takseja.


Olen perusmulkku espoolainen jolla on autossaan tummennetut ikkunat. Miten toimin? Heitänkö pari sataa ikkunasta?
 

Betoz

Jäsen
Olen perusmulkku espoolainen jolla on autossaan tummennetut ikkunat. Miten toimin? Heitänkö pari sataa ikkunasta?
Kun joku toinen on vastaavassa tilanteessa kuin sinä, kiitä noudattamalla elämän kultaista sääntöä: Tee toiselle niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän. Näin ei yleensä perusmulkku espoolainen tummennetuilla ikkunoilla toimi.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Heilautat kättä ellei sekin heilu kolmea kertaa. Eihän siellä liikenteessä pakko ole kiittää. Sellanen varmaan sopii ainakin perusmulkku espoolaisille.

edit: Eikä toki unohdeta takseja.
Taksit sentään osaavat toimia nopeasti toisia hidastamatta - toisin kuin suuri osa muusta autokansasta.

Cougar
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Tuli tässä eräänä päivänä törttöiltyä itsekin kehä III:lla. Tarkoitus oli lähteä Tikkurilan liittymästä itään, kun kiihdyskaistalle kääntyessäni huomasin kaksi pitkää rekkaa ajamassa peräkkäin viereisellä kaistalla. Sen verran oli kertynyt liikaa arvostusta omiin ajotaidoihin, että pyrin kiihdyttämään normaalisti viereisten ajoneuvojen nopeuteen ja pujahtamaan sitten sujuvasti niiden väliin, mutta tässä vaiheessa menikin sisu kaulaan enkä enää uskaltanutkaan leikkiä hengelläni, sillä rekkojen väli oli pahasti alimittainen ja peittivät mokomat vielä koko kiihdytyskaistan. Rekkakuskitkaan eivät olleet minulle törpölle armollisia, joten ei auttanut muu kuin lähes pysähtyä kiihdytyskaistan päähän ja toivoa parasta rekkojen lopulta ohitettua minut.

Onneksi seuraavana sattui ajamaan yksi näistä teiden ritareista, joka hölläsi juuri sen verran etten ehtinyt aiheuttamaan kenellekään vaaratilannetta vaan pääsin välittömästi kiihdyttämään viereiselle kaistalle. Kaikessa häpeässäni en valitettavasti edes muistanut kiittää kaveria.

Toivottavasti sitä ensi kerralla jo omaa riittävästi pokkaa, että voi jarruttaa reilusti jo ennen kiihdytyskaistaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaikkapa oikealta vasemmalle siirryttyäsi heilautat kättä päästyäsi kaistalle. Jos amis tummennukset tekee tämän hyödyttömäksi käytät vilkkua kerran oikealle. Ei ole vaikeata.

Entä, jos ei ole oikeaa kättä? Pitääkö työntää vasen käsi ikkunasta kiittääkseen? Entä, jos se osuu liikennemerkkiin tai palellutan talvella sen? Kuka korvaa, vï##u sinäkö? Millä minä sitten moikkailen, munallaniko, häh? Entä, jos sekin osuu liikennemerkkiin tai takertuu ohiajavaan autoon. On siinä joo naapurin Marjatalla ihmettelemistä, kun nuoren miehen lerssi lerpottaa sivupeilissä, saan vielä syytteen ahdistelusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös