Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 524
  • 13 227
Suosikkijoukkue
Tappara
Hieman ihmetyttävät nämä tulistumiset puskurissa kiinni ohituspaikkaa kyttääville. En jaksa uskoa että siellä kukaan kehtaa huvikseen roikkua.

Kyllähän siinä kieltämättä vähän tuppaa hermostumaan, kun joku (tyhmyyttään, taitamattomuuttaan tai kusipäisyyttään) riskeeraa minun ja perheeni terveyden ja hengen. Ohittamaan ei lähdetä ohitettavan takapuskurissa roikkuen!! Vai eikö turvavälisääntö koskekaan ohituspaikan kyttääjiä?
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllähän siinä kieltämättä vähän tuppaa hermostumaan, kun joku (tyhmyyttään, taitamattomuuttaan tai kusipäisyyttään) riskeeraa minun ja perheeni terveyden ja hengen. Ohittamaan ei lähdetä ohitettavan takapuskurissa roikkuen!! Vai eikö turvavälisääntö koskekaan ohituspaikan kyttääjiä?

Nimenomaan näin. Kyllä se ohitus onnistuu ilman, että on takapuskurissa kiinni sellaisilla paikoilla, jossa tuo ohittaminen on käytännössä mahdotonta.

Kysymyshän on puhtaasti mielenosoituksesta, johon meinaa itsekin syyllistyä kun joku esimerkiksi kääntyy risteyksestä suoraan eteen tai ajaa muuten erityisen hiljaa. Itse hermostuin kerran takapuskurissa roikkuvalle rekalle. Veivasin ikkunan auki ja sentterin pystyyn. Rekka painoi torven pohjaan ja taklasi meikäläisen peräkärryineni pientareelle. Jälkeenpäin ajatellen typerää käytöstä oli itseltänikin.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Paljonko napsahti rekkakuskille törkeästä liikenteenvaarantamisesta?

Eipä napsahtanut mitään. Rekka paineli ulottumattomiin ja itse selvisin kärryineni ilman vaurioita. Onneksi oli normaalia leveämpi piannar, mutta aika lähellä oli, että olisi lähdetty peräkärryn kanssa rinnettä alas.

Taisi olla ensimmäisiä kertoja kortin saamisen jälkeen ratissa, joten ei siinä tilanteessa ajatus toiminut muutenkaan.
 
Eipä napsahtanut mitään. Rekka paineli ulottumattomiin ja itse selvisin kärryineni ilman vaurioita. Onneksi oli normaalia leveämpi piannar, mutta aika lähellä oli, että olisi lähdetty peräkärryn kanssa rinnettä alas.

Siis tämä rekka "taklasi" sinut torvea soittamalla pientareelle eikä törmäämällä sinun autoosi tai perävaunuusi?
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllähän siinä kieltämättä vähän tuppaa hermostumaan, kun joku (tyhmyyttään, taitamattomuuttaan tai kusipäisyyttään) riskeeraa minun ja perheeni terveyden ja hengen. Ohittamaan ei lähdetä ohitettavan takapuskurissa roikkuen!! Vai eikö turvavälisääntö koskekaan ohituspaikan kyttääjiä?
Turvaväli koskee todellakin ohituspaikan kyttääjiäkin, tottakai.

Turvaväli on joku epämääräinen käsite alkaen edellä ajavan puskurista (kärjistäen) loppuen siihen ettei näe edellä ajavaa. Toki liikenneturvan sivuilta katsottuna suositellaan taajamassa 2 sekuntia ja maantiellä 4! Jokainen voi miettiä omalta kohdaltaan kuinka moni pitää ko. välin. Jos kohtuudessa pysytään niin kyllä tuo 4 sekuntia kuulostaa hätävarjelun liioittelulta. Mietitäänpä hetki ohitussuoritusta kyseiseltä matkalta. Jätät turvavälin, pudotat nopeuden edelläajavan tasolle. Sitten huomaat ohituspaikan tulevan, lähdet kiihdyttämään ja siirryt toiselle kaistalle ja menet ohi. Näin se toimii elokuvissa/suoralla vähän liikenöidyllä tiellä. Tiellä on yleensä vastaantulijoita, mäkiä, risteyksiä ja mutkia. Esteitä ohittamiselle. Oikeaoppisen ohittajan silmin, kelaat vauhtia lisää, juuri kun pitäisi kaistaa vaihtaa tulee stoppi ohittamiselle, vastaantulija, risteysalue. Liinat kiinni ja taas hiljennetään se 4 sekunnin turvaväli. Kärjistäen taas, ohittajan ajamisesta tulee sahaamista. Jotain fiksua ohituskäyttäytymisen pitäisi olla näiden kahden ääripään väliltä. Osalla on osalla ei. Edelleen, keskiviivaa pitkin ajamalla hankaloitat takatulevan ohitusmahdollisuuksia, oli turvaväli miten pitkä tahansa.
 

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
Itselläni on nyt kortti ollut kuukauden ja eilen tuli taas todistettua, että motoristeilla ei hirveästi itsesuojeluvaistoa ole. Ajelin 80:n alueella about rajoitusten mukaan, eli mittari hitusen yli 80:n. Takana oleva motoristi sitten ajeli ihan perseessä kiinni ja rupesin pohtimaan, mitä kaverille tapahtuisi jos joutuisin hätäjarrutuksen tekemään. Passatilla on kuitenkin "hieman" enemmän massaa. Tässä vaiheessa tein sitten niin jokeristi. että vilautin nopeasti vilkkua oikealle osoittaen tien vapaaksi. Moottoripyöräilijä väläytti pitkiä ja paineli ohi minusta silmänkantamattomiin.

Tuli jotenkin onnellinen olo kun kommunikoin liikenteessä ensi kertaa muuten kuin sormimerkein.
 

enigma

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuusKi, Nikerit
Hidastakaa entisestään vauhtia, jos joku teiden ritari eksyy teidän peräänne hiostamaan esimerkiksi ruuhka-aikaan kun ohi ei pääse. Kumma kyllä sitä tilaa rupeaa lähes aina tulemaan auton taakse lisää ja sitten kun on turvavälit kunnossa niin ajan taas normaalia vauhtiani. Tätä yksinkertaista kikkaa itse käytän ja hyvin toimii.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Veijarille isot taputukset case Corollassa. Sä kyykytit sitä, sä kyykytit sitä ! Itse olisin varmaankin tehnyt samoin. Kyllä siinä varmaan v*tutti sitä Corolla jannua kun ei nyt kerinnytkään siihen lauttaan ja joutui odottaan jopa 10 minuuttia ennen kuin pääsi muijansa luokse.
Kuten totesit hän oli ilmeisesti paikallisia, ( rantaruotsalaisia joiden takia 5 miljoonaa suomalaista joutuu pakosta opetteleen ruotsin kielen ) hän varmasti tiesi tarkkaan mihin aikaan lautta lähtee, olisi lähtenyt matkaan aikaisemmin kuten totesit. Omalle kohdalle tilanne olisi saattanut mennä sanan säilän todelliseen vaihtamiseen ja se olisi ollut aika paino kelvotonta asiaa

Itsellä oli pari vuotta sitten aika intresantti tilanne liikenteessä. Tapahtumat tapahtuivat talvella motarilla. Eli rekka meni siinä ylämäessä hitaasti eteenpäin. Tulin rekan perässä samalta rampilta ja takanani oli yksi auto ( merkkiä en muista ). Lähdin sitten rekkaa ohittaan ja pidin vauhdin 100 km/h, koska rajoitus oli ko. rajoitus ja tie hieman liukas Kaveri tuuppasi siinä ihan takaboxissa kiinni. No saipahan suolasohjopaskani lasilleen. Ohituksen jälkeen palasin omalle kaistalle niin tämä tieden ruubenstain kiilasi suoraan eteeni ja alkoi jarruttaan erittäin nopeasti. V*ttu silloin kilahti ja törvi soi. Kaveri alkoi kiihdyttän ja vastasin kutsuun. Kun yritin ohittaa niin kaveri kiilasi eteen ja hidasti. Auto seilasi kaistalta toiselle liukkaalla kelillä. Kaveri ei sitten meinannut millään päästää ohi. Tätä leikkiä jatkui muutama kilometri aina torven soidessa rytmikäästi. Lopulta pääsin ohi ja annoin sen katsella takavalojani. Jos olisi menty sanan säilän vaihtoon olisin avautunut ja kunnolla...

Taisi olla mielenkiintoista seurattavaa takaolijoille. Niin ja tunnustan, että oma käytökseni ei ollut liikenteeseen sopivaa, mutta rupesi oikeasti v*tuttaan kun toinen kiilaa eteen ja tekee paniikkijarrutuksen.

Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä ?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Hidastakaa entisestään vauhtia, jos joku teiden ritari eksyy teidän peräänne hiostamaan esimerkiksi ruuhka-aikaan kun ohi ei pääse. Kumma kyllä sitä tilaa rupeaa lähes aina tulemaan auton taakse lisää ja sitten kun on turvavälit kunnossa niin ajan taas normaalia vauhtiani. Tätä yksinkertaista kikkaa itse käytän ja hyvin toimii.

Oon itsekin huomannut saman. Jos jossain taajama-alueella joku tulee melkein takaluukusta sisään, lasken nopeuden kylmästi n. 5 km/h alle sallitun. Jossain vaiheessa huomaan, että turvaväli onkin mukavasti kasvanut jälleen.

Ai niin, piti vielä sanoa keskustassa liikkuville(ei välttämättä täällä ole näitä ihmisiä, eikä nyt mikään paha rike.). Näin ratikkakuskina ärsyttää hieman, kun ihmiset ei joskus tajua sen sulkuviivan, mikä siis erottaa ratikkakaistan, merkitystä. Jos henkilöauton vasemmat renkaat ovat edes noin 2 senttiä sulkuviivan päällä, ei siitä mahdu ratikalla ohitse. Toki on tilanteita jossa on pakko hieman ollakin sulkuviivan päällä, mutta älkää hyvät ihmiset varta vasten siihen ängetkö. Muuten ootte sitten yhtä peiliä köyhempiä.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Tässä mielessä harmi, ettemme asu jossakin vähemmän kehittyneessä yhteiskunnassa:

Mulla on ollut uudenkarhea auto nyt pari-kolme kuukautta.

Sitä on naarmutettu ja peräänajettu nyt 6-7 kertaa tänä aikana. Kyljessä on pahin klommo, jonka joku idiootti kolhaisi auton ollessa pysäköitynä kadun varteen.

Peräänajo on ollut sen verran ikävä, että takapuskurissa on jäljet ja puskuri on taipunut hieman, että maalipinnassa näkyy halkeilua.

Vain yhden jäljistä olen saanut aikaan itse. Asun kaupunkialueella - mikä ei liene uuden auton omistajan ihannesijainti.

Mieleni siis tekee ottaa oman käden oikeus käyttöön tässä asiassa. En voi käsittää, kuinka ihmiset voivat olla niin välinpitämättömiä/kateellisia.

Kohtalotovereita?

Jos voisin lain mukaan tehdä sen, palkkaisin jonkun "edistämään" haluamiani asioita.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Siis tämä rekka "taklasi" sinut torvea soittamalla pientareelle eikä törmäämällä sinun autoosi tai perävaunuusi?

Taklaus ei ollut varsinainen osuma, mutta osunuthan se olisi, jos en olisi ajanut itse tieltä ulos. Mutta oikeassa olet, taklaus on väärä sana tuohon.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mulla on ollut uudenkarhea auto nyt pari-kolme kuukautta.

Sitä on naarmutettu ja peräänajettu nyt 6-7 kertaa tänä aikana. Kyljessä on pahin klommo, jonka joku idiootti kolhaisi auton ollessa pysäköitynä kadun varteen.

Peräänajo on ollut sen verran ikävä, että takapuskurissa on jäljet ja puskuri on taipunut hieman, että maalipinnassa näkyy halkeilua.

Ostin auton tässä viikko sitten(ei uusi, mutta uudenveroinen). Eilen yksi vatipää sitten ajatteli ajaa perään ihan simppelissä tilanteessa. Ei mitään äkkijarrutuksia yms. Puskuri pikkuisen repsottaa, ei mitään pahempaa. Vituttaa vain tuo kärryn roudaaminen korjaamolle ja normi odottelu ilman autoa. Vittu opetelkaa ajamaaan...
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Turvaväli on joku epämääräinen käsite alkaen edellä ajavan puskurista (kärjistäen) loppuen siihen ettei näe edellä ajavaa.
Ei se nyt niin epämääräistä ole, jos funtsaa välin sellaiseksi että pystyy pysäyttämään ajoneuvonsa turvallisesti vaikka edelläajava pysähtyisi (kuin) seinään.
Mietitäänpä hetki ohitussuoritusta kyseiseltä matkalta. Jätät turvavälin, pudotat nopeuden edelläajavan tasolle. Sitten huomaat ohituspaikan tulevan, lähdet kiihdyttämään ja siirryt toiselle kaistalle ja menet ohi. Näin se toimii elokuvissa/suoralla vähän liikenöidyllä tiellä. Tiellä on yleensä vastaantulijoita, mäkiä, risteyksiä ja mutkia. Esteitä ohittamiselle. Oikeaoppisen ohittajan silmin, kelaat vauhtia lisää, juuri kun pitäisi kaistaa vaihtaa tulee stoppi ohittamiselle, vastaantulija, risteysalue. Liinat kiinni ja taas hiljennetään se 4 sekunnin turvaväli. Kärjistäen taas, ohittajan ajamisesta tulee sahaamista. Jotain fiksua ohituskäyttäytymisen pitäisi olla näiden kahden ääripään väliltä. Osalla on osalla ei. Edelleen, keskiviivaa pitkin ajamalla hankaloitat takatulevan ohitusmahdollisuuksia, oli turvaväli miten pitkä tahansa.

No, et sää ainakaan nopeampaa ohi pääse, vaikka roikkuisit kuinka likellä edelläajavan puskurissa kiinni. Nopeushan on silloinkin molemmilla sama. Ainoa ero on, ettet näe muuta kuin rekisterikilven ja naarmut puskurissa ja tulevan tienpätkän näet ainoastaan keskemmälle hivuttaen kurkkimalla. Reilu turvaväli laajentaa näköaloja kummasti ja antaa mukavasti aikaa ennakointiin myös ohitustilanteissa.

Ohitukseen pitää aina varata rittävästi aikaa ja tilaa eli sen verran tyhjää tietä täytyy nähdä mitä kulloinkin tarvitaan turvalliseen ohittamiseen ilman talla pohjassa rykäistyjä koukkimisia ja puikahtelua tai ohitettavien ja vastaantulijoiden pakkojarrutteluja.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Turvaväli koskee todellakin ohituspaikan kyttääjiäkin, tottakai.

Turvaväli on joku epämääräinen käsite alkaen edellä ajavan puskurista (kärjistäen) loppuen siihen ettei näe edellä ajavaa. Toki liikenneturvan sivuilta katsottuna suositellaan taajamassa 2 sekuntia ja maantiellä 4! Jokainen voi miettiä omalta kohdaltaan kuinka moni pitää ko. välin. Jos kohtuudessa pysytään niin kyllä tuo 4 sekuntia kuulostaa hätävarjelun liioittelulta. Mietitäänpä hetki ohitussuoritusta kyseiseltä matkalta. Jätät turvavälin, pudotat nopeuden edelläajavan tasolle. Sitten huomaat ohituspaikan tulevan, lähdet kiihdyttämään ja siirryt toiselle kaistalle ja menet ohi. Näin se toimii elokuvissa/suoralla vähän liikenöidyllä tiellä. Tiellä on yleensä vastaantulijoita, mäkiä, risteyksiä ja mutkia. Esteitä ohittamiselle. Oikeaoppisen ohittajan silmin, kelaat vauhtia lisää, juuri kun pitäisi kaistaa vaihtaa tulee stoppi ohittamiselle, vastaantulija, risteysalue. Liinat kiinni ja taas hiljennetään se 4 sekunnin turvaväli. Kärjistäen taas, ohittajan ajamisesta tulee sahaamista. Jotain fiksua ohituskäyttäytymisen pitäisi olla näiden kahden ääripään väliltä. Osalla on osalla ei. Edelleen, keskiviivaa pitkin ajamalla hankaloitat takatulevan ohitusmahdollisuuksia, oli turvaväli miten pitkä tahansa.

Ensinnäkin turvälille on määrätty minimi ja sakkoraja, jos poliisi arvioi/ katsoo tämän minimin tulleen alitetuksi niin sakkoa rapsahtaa. Moottoritienopudessa minimiturvaväli on muistaakseni 35m.
Ja tuosta ohituksesta, jos ei ohi pääse niin älä edes yritä. Rättisitikka ja kupla-teholuokan autoilla ei kannata pitää hirveetä hoppua.
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Poliisin yliajajakin on sitten päästetty vapaaksi kertoo Iltalehti. On se hienoa kun rattijuoppoja ei voida pitää vangittuna. Vahingossahan sitä viinaa juodaan ja sitten pelästytään kun poliisit yrittävät pysäyttää.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Nyt pitää antaa palautetta eräälle motoristille.

Jätkä tai mimmi en tiedä, kun oli skydde päässä päätti livahtaa minusta oikealta ohitse, odotellessani pääsyä liikenneympyrään. Taisi tämä taajama-alueen Valentino Rossi olla vaan hieman tavallista tyhmenpi versio. Oli melkoisen lähellä, ettei päässyt tutustumaan lähemmin Transportterin oikeaan kylkeen, kun ympyrän liikenteeseen tulikin pakettiauton kokoinen aukko ja itsekkin pyrin oikealle.

Moottoripyörät ovat varmasti näppäriä liikenteessä ja niillä voi hieman kikkailla, mutta järjen voisi pitää mukana.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En uskonut kirjoittavani tähän ketjuun ikinä, mutta koetaanpa nyt sekin.

Itselleni näytettiin tänään aamupäivällä Kehä III:n itäpäässä keskisormea huomattavan huvittavassa tilanteessa. Oikealla kaistalla ajoi joku hitaahko autoilija ~10 km/h alle rajoituksen, ja joku naisautoilija vasemmalla kaistalla ohittamassa tätä. Vaan eipä täti ohittanutkaan, jäi sen sijaan juttelemaan kyytiläisensä kanssa, ajoi oikean kaistan kanssa samaa nopeutta ja keräsi sen hervotonta jonoa taakse, kun ei kukaan päässyt ohi tästä alinopeutta köröttelevästä kaksikosta.

Vilautin pitkiä valoja pari kertaa - turhaa, koska ei katseltu peilejä.

Soitin torvea - turhaa, koska olivat ilmeisesti kuuroja.

Sitten tämä oikean kaistan ajaja nousi rampista ylös, ja kuittasin tädin ohi oikeaa kaistaa (kun ei se saatana saanut sitä kaistaa vaihdettua). Taustapeilissä vilahti sekä tädin että kyytiläisensä sentteri...

Opetellaanpa siis käyttämään niitä vasempia kaistoja. Ne on ohittamista varten.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Opetellaanpa siis käyttämään niitä vasempia kaistoja. Ne on ohittamista varten.
Itse asiassa kehäteillä ei ole ohituskaistoja vaan molemmat kaistat ovat "tasa-arvoisia". Eli kehätiellä saa roikkua vasemmalla kaistalla ja vastaavasti myös ohittaa oikealta.

Tietysti alinopeuden ajamisessa ei ole hirveästi järkeä, oli kaista kumpi hyvänsä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse asiassa kehäteillä ei ole ohituskaistoja vaan molemmat kaistat ovat "tasa-arvoisia". Eli kehätiellä saa roikkua vasemmalla kaistalla ja vastaavasti myös ohittaa oikealta.

Tietysti alinopeuden ajamisessa ei ole hirveästi järkeä, oli kaista kumpi hyvänsä.

Lain mukaan kuitenkin "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla. Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Toki tuossa sanotaan maaginen "yleensä", mikä ei tee vasemmalla ajamista suoranaisesti laittomaksi, mutta silti tieliikennelain hengen vastaiseksi. Ajoradan oikeaa reunaa lähimpänä on kuitenkin ajoneuvoa kuljetettava. Pointti tuossa nyt kuitenkin oli enemmän se, että ajetaan samaa (ali)nopeutta rinnalla estäen muu liikenne...
 

baldie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Tuntemattomat, HJK, Liverpool
"Suojatiekö"

Tässä taas hyvä esimerkki suomalaisesta liikennekulttuurista. Alle jääneet norjalaiset ei tosiaankaan voineet arvata, että joku juntti ajaa heidän päälle suojatiellä. Norjassa suojatielaki menee sillei, että jos kävelijä tulossa suojatielle, niin auto väistää aina. Suomeen sama laki, niin suojatietä voidaan kutsua oikealla nimellään.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
"Suojatiekö"

Tässä taas hyvä esimerkki suomalaisesta liikennekulttuurista. Alle jääneet norjalaiset ei tosiaankaan voineet arvata, että joku juntti ajaa heidän päälle suojatiellä. Norjassa suojatielaki menee sillei, että jos kävelijä tulossa suojatielle, niin auto väistää aina. Suomeen sama laki, niin suojatietä voidaan kutsua oikealla nimellään.
En sano, että kyseessä oli taas nainen, mutta...

...riippumatta sukupuolesta tällaisissa tapauksissa pitäisi antaa kylmästi putkaa, linnaa, vankilaa...

Mielellään ehdollisena ensimmäisellä kerralla ja toisella sitten jo saisi mennä opettelemaan sitä liikennekulttuuria viikoksi - pariksi tuonne mihin ei aurinko paista. Ei varmasti tulisi toiste ajettua suojatien yli jonkun henkeä vaarantaen.

Suomessa suojatien nimi voisi olla ennemminkin suojaamaton tie.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
"Suojatiekö"

Tässä taas hyvä esimerkki suomalaisesta liikennekulttuurista. Alle jääneet norjalaiset ei tosiaankaan voineet arvata, että joku juntti ajaa heidän päälle suojatiellä. Norjassa suojatielaki menee sillei, että jos kävelijä tulossa suojatielle, niin auto väistää aina. Suomeen sama laki, niin suojatietä voidaan kutsua oikealla nimellään.

No noinhan se laki menee Suomessakin... (tieliikennelaki, 32 §)

Lisäksi tuossa oli vielä auto pysähtyneenä suojatien eteen, jolloin on _aina_ pysähdyttävä viereisellä kaistalla ajavan, jollei ole koroketta kaistojen välissä.
 

baldie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Tuntemattomat, HJK, Liverpool
No noinhan se laki menee Suomessakin... (tieliikennelaki, 32 §)

Lisäksi tuossa oli vielä auto pysähtyneenä suojatien eteen, jolloin on _aina_ pysähdyttävä viereisellä kaistalla ajavan, jollei ole koroketta kaistojen välissä.
Ok, jos laki on noin, mutta sitten seurantaa lisättävä. Tässä tietysti tulee se, että poliiseilla ei ole resursseja seurantaan. Mutta kuinka monta pitää kuolla suojatiellä ennen kuin asia otetaan todesta.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Ok, jos laki on noin, mutta sitten seurantaa lisättävä. Tässä tietysti tulee se, että poliiseilla ei ole resursseja seurantaan. Mutta kuinka monta pitää kuolla suojatiellä ennen kuin asia otetaan todesta.

Ei valvontaa pidä välttämättä lisätä vaan autoilioiden pitää iskoistaa mieliinsä tämä sääntö. Olen nyt kesän ajan itse ajellut duunikseni pakua ja näitä suojatien eteen pysähtyneiden ohittamisia näkee päivittäin useita. Olen antanut kertoa itselleni, että poliisin nähdessä tälläisen suojatien eteen pysähtyneen auton ohittamisen napsahtaa lähes väistämättä päiväsakkoja.

Itsekkin olen kerran joutunut painamaan torven pohjaan, kun olin päästämässa paria ihmistä tien yli ja näin peileistä, että oikealta kaistalta tulevalla autolla ei ole aikomustakaan pysähtyä suojatien eteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös