Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 001 013
  • 12 285

baldie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Tuntemattomat, HJK, Liverpool
Ei valvontaa pidä välttämättä lisätä vaan autoilioiden pitää iskoistaa mieliinsä tämä sääntö. Olen nyt kesän ajan itse ajellut duunikseni pakua ja näitä suojatien eteen pysähtyneiden ohittamisia näkee päivittäin useita. Olen antanut kertoa itselleni, että poliisin nähdessä tälläisen suojatien eteen pysähtyneen auton ohittamisen napsahtaa lähes väistämättä päiväsakkoja.

Itsekkin olen kerran joutunut painamaan torven pohjaan, kun olin päästämässa paria ihmistä tien yli ja näin peileistä, että oikealta kaistalta tulevalla autolla ei ole aikomustakaan pysähtyä suojatien eteen.

Mutta, mutta...Sakkojen hintaa tarvii sitten nostaa, koska suojatiellä pitää kävelijän olla turvassa(piste).
Itse, kun muutin norjasta, jossa olin oppinut pysähtymään suojatien eteen, niin täällä sai pelätä jonkun tulevan aina persiiseen kiinni. Aloin ajamaan kuin muutkin juntit eli kävelijät odottakoot, että MINÄ olen mennyt ensin.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Norjassa suojatielaki menee sillei...
Ei vittu, ei ihme että tässä kimiräikkösten ja mattinykästen luvatussa vauhtimaassa ei ikinä päästä sivityneeseen kaupunkiliikenteeseen, kun pitää hamuta norjalaista "suojatielakia". Kenties kuulemme kohta spekulointia minkälaisen tuomion valamiehistö päättää asianajajien teatraalisten loppukaneettien jälkeen asianomaiselle luuskalle (jolta saisi ottaa kortin pois vaikka vain seuraavaksi 50 vuodeksi)?

Mutta tosissaan: Suomessa suojatien kunnioittaminen tulkitaan keskimäärin homojen hommaksi ja suunnattomaksi heikkoudeksi, joka pitää heti kuitata tai viimeistään seuraaviin valoihin mennessä. Sosialistinen rahankeruulaitoksemme jota poliisiksikin kutsutaan keskittyy liikenteessä lähinnä kameroimaan ja tutkailemaan ylinopeuksia, kun taas kaupunkiliikenteen turvaaminen on torpedoitu mm. radikaalilla poliisivirkojen vähentämisellä ja yleisellä kaupunkikeskustojen (lue liikehuoneistojen) kameraturvaamisella. Niin ja ei kai raavas polliisimies nyt menisi neitimäisesti tuollaisesta pikkumaisesta suojatien eteen pysähtyneen ohittamisesta huomauttamaan? Se on kuulkaa takseilla ja madalletuilla driferiautoilla etuoikeus kaupungissa - kysykää vaikka Rautatientorin tolpalta!
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ok, jos laki on noin, mutta sitten seurantaa lisättävä. Tässä tietysti tulee se, että poliiseilla ei ole resursseja seurantaan. Mutta kuinka monta pitää kuolla suojatiellä ennen kuin asia otetaan todesta.

Lakihan tietenkin koskee kaikkia, mutta itse on tullut todistettua, että Virkavalta syyllistyi 3 virheeseen:

- Ei sakoittanut liian lähelle suojatietä pysäköityä ajoneuoa ( tai siis sen kuljettajaa )
- Ei sakoittanut pysähtymättä ohi ajaneita muita autoilijoita
- EI pysähtynyt itse !

Itse pitäisin viimeisintä aika pahana asiana...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eilen vitostie oli melko tukossa, liekö viimeisetkin lomalaiset palanneet mökeiltä ennen koulujen alkua. Anyway, letkat seisoi tiellä ja ohituskaistakin oli hiljainen kun ei kukaan tietenkään olisi laskenut ohituskaistalta palaavaa eteensä. Itse moottoripyörällä (ja pari muuta motoristi) pääsin kuitenkin sujuvasti letkoista aina ohi. Sitten köröttelin sulkuviivalla letkassa (jossa kuitenkin moni ajoi reunaan ja samalla kaistalla ohitus onnistui, siitä peukku mm. eräälle Hiace-kuskille ja Alfa Romeolla ajavalle vanhemmalle miehelle). Valkoinen katkoviiva mahdollisti taas normaalit ohitukset. Samaa rumbaa sitten melkeinpä 10-15 kilsaa kunnes saavuin erään uuden mustan Vectran perään. Autoja tuli vastaan joten en ohittanut sitä, kunnes sopivassa välissä puikahdin vain tästä ooppelista ohi. Kaveri kävi ilmeisen kuumana kun tarjosi avonaista kuskin ovea minulle, pitkiä valoja, torvea ja käsimerkkejä. Oli kuitenkin niin surkeasti toteutettu episodi vectramieheltä kun ei oven pituus riittänyt, huutoa ei kuulunut tarpeeksi etkä edes kokeillut tökätä puskurilla takarenkaaseen. Vitun amatööri. Toivottavasti otit opiksesi ja paremmalla onnella sait osuttua taaempana, samalla lailla ohitelleeseen mp-poliisiin, jonka ohitin about pari kilometria aiemmin. Harmi kun kyseinen poliisi ei ilmeisesti nähnyt tohelointiasi minun kohdalla.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ihmettelin joskus pääasiassa muualla ajavana, että miksi ihmeessä tiedotusvälineet jauhoivat aiheesta, joka ei ole edes ongelma. Nyt 4kk päivittäin hki:ssä ajaneena asia on ilmiselvä. Punaisia päin ajaminen on yleistä nimenomaan pk-seudulla.
Mutuiluni on näemmä testattu todeksi.
HS: Punainen valo ei pysäytä Helsingissä
Toinen juttu aiheesta: HS: Anteeksiantamaton virhe

Tänä "The Ekaluokkalais"-aamuna näin kahdessa risteyksessä keltaisen syttyvän kohdallani, kun ajoin valon ohi ja molemmilla kerroilla takaa tuli vielä 2 autoa läpi. Eka risteys oli surullisen kuuluisalla Huopalahdentiellä (sama missä HS:n ekat kuvat) ja toinen Hjallis-areenan vieressä. Se siitä valistuksesta.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Olipa muuten tyypillistä johtava-tiedotusväline-haluaa-nuolla-yhtä-aikaa-kaikkien-mutta-ensisijaisesti-kuitenkin-vahvimpien-persettä -diibadaabaa tuo Hesarin pääkirjoitus: ensiksi muka nuhdellaan viiden kappaleen verran autoilijoita heidän paskoista ajotavoistaan, kunnes viimeisessä kappaleessa vastuu asiasta siirretään liikennesuunnittelijoille ja jalankulkijoille.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Itse ajelen suht paljon ja olen huomannut todella usein, että muutama autoilija ajaa suoralla tiellä hyvällä säällä 60-80 km/h nopeudella vaikka nopeusrajoitus sallisi 100 km/h vauhdin. Tämä nostaa meikäläisen vitutuskäyrää etenkin silloin, kun tiellä sattuu olemaan vastaan tulevaa liikennettä paljon, niin ei sitten meinaa millään päästä ohi noista. Ihmettelenkin kovasti, että mikä saat**a siinä on kun ei voi ajaa sitä sallittua nopeutta, vaan pitää väkisin madella tiellä ja hankaloittaa liikenteen sujuvuutta..
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Pari viikkoa sitten edessäni ollut auto lähti liikennevaloista madellen. No, koska kyseisellä tiellä oli ohituskaista, päätin suoriutua auton ohitse. Olinkin jo palaamassa takaisin oikealle kaistalle, kun huomasin, että samainen auto yhtäkkiä kiihdytti rinnalleni sulkien minulta ohitusreitin. Kaista oli loppumaisillaan ja vastaan tulossa metallikaide. No, melkoinen lukkojarrutus pelasti tilanteen.

Autoa ajoi nuori naispuoleinen kuski.
 

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
Tänään tuli sitten testattua ekaa kertaa autolla lukkojarrutus. Joku apina oli viemässä rakennustarvikkeita peräkärryssä, kunnes sieltä kärrystä joku styroksilevy paketti ottaa ilmaa alleen ja lentää kärrystä ilmaan. Aikansa ilmassa kieputtuaan paketti putoaa keskelle tietä. Voiko se olla noin perhanan vaikeeta sitoa noi tavarat sinne kärryyn kiinni?
 

Kapo

Jäsen
Pari viikkoa sitten edessäni ollut auto lähti liikennevaloista madellen. No, koska kyseisellä tiellä oli ohituskaista, päätin suoriutua auton ohitse. Olinkin jo palaamassa takaisin oikealle kaistalle, kun huomasin, että samainen auto yhtäkkiä kiihdytti rinnalleni sulkien minulta ohitusreitin. Kaista oli loppumaisillaan ja vastaan tulossa metallikaide. No, melkoinen lukkojarrutus pelasti tilanteen.

Ja jos palataan Maa-planeetalle niin tuossa tapahtui näin.

Edellä lähtenyt kuski lähti kiihdyttämään normaalisti. Minä pellenä lähdin tuhatta ja sataa ohittamaan päättyvän kaistan kautta mutta arviointivirheen seurauksena en ohittaa ehtinyt jolloin jouduin tilanteeseen johon normaalisti ja oikein ajamalla ei ikinä joudu.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ja jos palataan Maa-planeetalle niin tuossa tapahtui näin.

Edellä lähtenyt kuski lähti kiihdyttämään normaalisti. Minä pellenä lähdin tuhatta ja sataa ohittamaan päättyvän kaistan kautta mutta arviointivirheen seurauksena jouduin tilanteeseen johon normaalisti ja oikein ajamalla ei ikinä joudu.

Pöh.

Kyllä ainakin Telluksella tuossa tapahtuu näin:

Edellä oleva matelee ja sitten kun häntä lähdetään ohittamaan, niin painetaankin talla pohjaan.
 

Kapo

Jäsen
Pöh.

Kyllä ainakin Telluksella tuossa tapahtuu näin:

Edellä oleva matelee ja sitten kun häntä lähdetään ohittamaan, niin painetaankin talla pohjaan.

Kyllä tapahtuu ja rasittavan paljon tapahtuukin. Se ei kuitenkaan liity mitenkään tähän tapaukseen, jossa kirjoittaja lähti ohittamaan paikassa jossa ei ollut tilaa sitä turvallisesti tehdä.

Edt. Mieti tilannetta: valoista lähdetään, naiskuski lähtee hitaasti, Timmi lähtee ohittamaan, naiskuski kiihdyttää, Timmi joutuu iskemään jarrut lukkoon ettei jysäytä päin aitaa. Turvallinen ja oikeaoppinen ohitus?
 

qhangas

Jäsen
Suosikkijoukkue
I F K
Itselleni valtavan kokoinen keskisormi kolmesta auton sammuttamis kerrasta valoihin toiseksi viimeisellä ajotunnilla.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Kyllä tapahtuu ja rasittavan paljon tapahtuukin. Se ei kuitenkaan liity mitenkään tähän tapaukseen, jossa kirjoittaja lähti ohittamaan paikassa jossa ei ollut tilaa sitä turvallisesti tehdä.

Edt. Mieti tilannetta: valoista lähdetään, naiskuski lähtee hitaasti, Timmi lähtee ohittamaan, naiskuski kiihdyttää, Timmi joutuu iskemään jarrut lukkoon ettei jysäytä päin aitaa. Turvallinen ja oikeaoppinen ohitus?

Ko. (nais)kuski (sukupuolella ei väliä toim. huom.!) matelee törkeää alinopeutta (vrt. 20km/h 60km/h:n alueella). Timmi päättää lähteä ohitse, kun kerran kaistaa siihen on. Timmi ei rupea painamaan kaasua pohjaan, koska ylinopeuteen ei ole tarvista.
Toinen kuski iskeekin kaasun pohjaan ihan vittuillessaan, aiheuttaen vaaratilanteen.

En tiedä miten teillä siellä espoossa on tapana tehdä (mikäli kirjoittaja on espoolainen), mutta käsittääkseni en kauhean epäkorrektisti käyttäytynyt.
Joka tapauksessa kehotan sinua pitämään tunkkisi ja kommentoimaan tapahtumia joista tiedät jotakin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tulin mp:llä risteykseen, jossa liikennevalot pimeänä. Tarkoitus olisi kääntyä vasemmalle. Odottelen liikennevirran menevän ohi sillä risteävällä tiellä on valot parin korttelin päässä molemmista suunnista, joten ennen pitkää pitäisi liikenteen loppua hetkellisesti. Kuitenkin minusta katsoen vasemmalta tulevalta kolmikaistaiselta tieltä tulee bussi, joka jättää matkustajia kyydistä ja samalla jää pysähdyksiin suojatien eteen. Vierelle tulee toinen bussi, joka pysähtyy kuten laki määrää. Nyt ensimmäisenä tulleen bussin kuljettaja vinkkaa minulle ja edelläni odotelleelle uudelle Avensikselle, että menkää yli. Avensis meneekin yli ja minä perästä. Kuitenkin katson vielä sen kolmannen, "tyhjän" kaistan ja höllään vauhdin pois lähes kokonaan katsoen vasemmalle tuleeko sieltä kukaan. Samassa suhahtaa taksi-Passat mestoille, lyö jarrut pohjaan edessäni (kuulen renkaiden ulahduksen) ja menee siitä n. 2 metrin päästä edestäni. Taksimies tuli arviolta 50-60 km/h nopeudella risteykseen, ei pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen bussin rinnalle eikä mitenkään voinut nähdä minua niiden bussien takaa eikä kerennyt tehdä yhtään mitään nähdessään lopulta minut. Jarrutus tapahtuu vasta suoraan edessäni jolloin oli jo liian myöhäistä. Passatin takaa tullut toinen taksi pysähtyi ja pääsin lopulta turvallisesti jatkamaan matkaa.

Onneksi osasin varoa itse tuota, enkä tullut normaalisti, muuten olisi kiireet loppuneet. Toisaalta on vähän uhkapeliä lähteä ylittämään kolmikaistaista tietä tuossa tilanteessa kun kaikki eivät pysähdy suojatien kohdalle jos vieressä on pysähtynyt ajoneuvo. Asia, jota täälläkin on puitu. Tuossa tilanteessa tosin oli vain yksi mahdollinen kaista, mistä auto voi tulla päälle, josta se tulikin. Helppo on nyt jälkikäteen sanoa, että "mä en olisi lähtenyt", itsekin niin ajattelen. Vaikka ainekset pahempaan mälliin oli niin ei tässä yöunet mene. Jotenkin sitä vaan osasi odottaa kuinka siinä tulee käymään ja osasin varautua siihen.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Turun moottoritiellä näkyi astetta vanhempi "neitonen" farmariautollaan, jonka takalasissa luki

"Ei tartte päälle ajaa saatana!"

Tämä hakkaa mielestäni kaikki "Jos näet lukea tämän olet liian lähellä"-viritykset.

En sitten tiedä mitä tieliikennelaki sanoo aiheesta ikkunoihin viritellyt laput ja kirjallinen viestintä tien päällä...
 

Genesis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turun moottoritiellä näkyi astetta vanhempi "neitonen" farmariautollaan, jonka takalasissa luki

"Ei tartte päälle ajaa saatana!"

Tämä hakkaa mielestäni kaikki "Jos näet lukea tämän olet liian lähellä"-viritykset.

En sitten tiedä mitä tieliikennelaki sanoo aiheesta ikkunoihin viritellyt laput ja kirjallinen viestintä tien päällä...


Menee hiukan offtopiciin, mutta omasta mielestäni paras tarra on ollu " Aja Varovasti - Kaljaa kyydissä". Tätä autoa seuratessa oli pakko pitää turvaväli kohdillaan ettei kalliita ja tärkeitä nesteitä kuljettavalle autolle käy mitään.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Turun moottoritiellä näkyi astetta vanhempi "neitonen" farmariautollaan, jonka takalasissa luki

"Ei tartte päälle ajaa saatana!"

Tuo on vissiinki Kiroilevan siilin heitto. Vai oliko samanlainen kuin tämä?

Mikä hemmetti siinä on, ettei Suomessa vieläkään osata ajaa liikenneympyröissä? Ai että sieppaa kun vilkutellaan miten sattuu tai ei vilkuteta ollenkaan.
 

blikzt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Huhhuh, mikä idiootti äsken kaahaili punaisella volkkarilla Topeliuksen- ja Runeberginkadulla. Varmaan vähintäänkin kovassa humalassa kaveri oli, ei tuollaista selitä oikein mikään muu.

Topeliuksenkadulla äijä kiihdyttelee ensin meikäläisen ohi oikealta, vauhtia ainakin sellaiset 70-80 km/h. Ennen risteystä vetää sitten käsittämättömän äkkipysähdyksen, pysähtyy siis kokonaan vaikka ketään ei mistään suunnasta tulekaan. Sitten jää siihen paikoilleen seisomaan, tööttään kerran ja jätkä lähtee kuin tykin suusta, vauhti varmaan taas sinne kahdeksaankymppiin. Sitten Caloniuksenkadun risteyksessä taas äkkijarrutus ennen suojatietä (tässä kohtaa väliimme oli tullut yksi auto) ja edelläni ajava Peugeot todella vähällä ajaa perään. Jalankulkijoita tai kevyttä liikennettä ei siis ollut suojatietä lähelläkään. Seuraavissa valoissa volkkarin edellä ajaneen pakettiauton kuski nousi ulos autosta vähän ojentamaan kaveria. En nähnyt mitä tämä teiden sankari oli tässä kohtaa törttöillyt, mutta pakettiauton kuljettaja oli ainakin helvetin vihainen. Sitten lopuksi vielä liikenneympyrässä pysähtyi antamaan tietä kahdelle autolle, joista päästi ensimmäisen, sitten ilmeisesti muutti mieltään ajoi melkein toista kylkeen. Tämän jälkeen pisti vilkun vasemmalle (siis liikenneympyrässä).

Olen todella yllättynyt jos kaveri selvisi pois liikenteestä ilman kolaria. Onneksi ei tarvinnut itse olla kohdalla sen sattuessa. Ja toivottavasti ei ainakaan ketään muuta kuin itseään loukannut.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Eikö noita saatanan jalkakäytävällä pyöräilijöitä saada kuriin Helsingissä, yritetäänkö edes?

Milloin sellainen ei pyyhällä todella läheltä jalkakäytävällä, se tasapainoilee jossain suojatien valoissa tukkien ison alueen valonvaihtumista odottelevilta.

Harkitsen jossain vaiheessa siirtyväni vanhaan alumiiniputki takafillarin pinnoihin-jekkuun. Voi olla kiva kuunnella miten ketjuidiootti selittää jalkakäytävällä ajelun.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Moottoritien alkupäässä Munkkiniemessä koki eilen aika moni kauhun- ja epäuskonhetkiä, kun joltain lähti motarin alkukiihdytyksessä Jeep lapasesta.

Jeep oli aluksi Huopalahdentiellä oikealla kaistalla ekana motarin punaisissa. Vieressä vasemmalla oli Mondeo, Minä ja takana molemmat kaistat täynnä. Alkukiihdytyksessä Mondeo hävisi horisonttiin. Itsekin pääsin helposti Jeepistä ohi ja vaihdoin Jeepin eteen oikealle kaistalle (kymmenien metrien turvavälillä, ennen kuin joku epäilee). Kukaan muu ei tullut enää Jeepin ohi, onneksi. En tiedä miksi, mutta yhtäkkiä Jeep alkoi mutkittelemaan, ensin vähemmän, mutta sitten selvästi liian rajujen korjausliikkeiden takia Jeep poukkoili koko motarin leveydeltä pari kertaa edes takas ja pysähtyi lopulta keskiviivalle poikittain!

Olin ihan varma, että nyt rysähtää, mutta äkkiseltään kaikki näyttivät ehtivän pysähtyä ajoissa. Onneksi Jeepin poukkoilu kesti useita sekunteja ja antoi aikaa reagoida. Nyt sitä miettii, jos olisi itse kiihdyttänyt yhtään hitaammin, niin en olisi ehtinyt alta pois.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Eikö noita saatanan jalkakäytävällä pyöräilijöitä saada kuriin Helsingissä, yritetäänkö edes?

Milloin sellainen ei pyyhällä todella läheltä jalkakäytävällä, se tasapainoilee jossain suojatien valoissa tukkien ison alueen valonvaihtumista odottelevilta.

Harkitsen jossain vaiheessa siirtyväni vanhaan alumiiniputki takafillarin pinnoihin-jekkuun. Voi olla kiva kuunnella miten ketjuidiootti selittää jalkakäytävällä ajelun.

Eikö noita saatanan pyöräteillä jalkailijoita saada kuriin Helsingissä, yritetäänkö edes?

Milloin sellainen ei muuta liikennettä huomioimatta epämääräisesti poukkoillen aiheuta vaaratilanteita, se tallustelee hitaasti kaverinsa kanssa keskellä pyörätietä tukkien koko väylän.

Harkitsen jossain vaiheessa siirtyväni vanhaan 'scott stevens -töötti jalankulkijan olkapäähän' -jekkuun. Voi olla kiva kuunnella miten koipi-idiootti selittää pyöräteillä kävelyn.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Moottoritien alkupäässä Munkkiniemessä koki eilen aika moni kauhun- ja epäuskonhetkiä, kun joltain lähti motarin alkukiihdytyksessä Jeep lapasesta.

Se on hieno paikka ajella sladissa:). Siinähän on oikeastaan parikin karretta+ylämäki+kallistus heti alussa ennen alamäkeä ja suoraa. Se saattaa viellä talvisin olla jäässä juurikin siitä tiukimmasta kohtaa ja joka talvi siinä on jollain ylimääräistä ratin pyöritystä ohjelmassa. Liekö tehomallin jeeppi ja aloittelija ratissa kun nyt jo luisteli. Siinä sitten kostea asfaltti+kickdown yllätti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös