Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 005 206
  • 12 308

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Entä, jos ei ole oikeaa kättä? Pitääkö työntää vasen käsi ikkunasta kiittääkseen? Entä, jos se osuu liikennemerkkiin tai palellutan talvella sen? Kuka korvaa, vï##u sinäkö? Millä minä sitten moikkailen, munallaniko, häh? Entä, jos sekin osuu liikennemerkkiin tai takertuu ohiajavaan autoon. On siinä joo naapurin Marjatalla ihmettelemistä, kun nuoren miehen lerssi lerpottaa sivupeilissä, saan vielä syytteen ahdistelusta.

Ihan vitun paskaa läppää (pistetään se kännin piikkiin?), mutta jos noin paljon ahdistaa kiittää, niin ehkä se on parempi jättää tekemättä. Eipähän tarvitse olla oikeudessa vastailemassa, miksi se lerssi jäi Marjatan sivupeiliin kiinni.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan vitun paskaa läppää (pistetään se kännin piikkiin?), mutta jos noin paljon ahdistaa kiittää, niin ehkä se on parempi jättää tekemättä. Eipähän tarvitse olla oikeudessa vastailemassa, miksi se lerssi jäi Marjatan sivupeiliin kiinni.

Mulla oli todella hauskaa kirjoittaessani, enkä edes juo. Mutta todellakin, minulla ei ole tapana kiitellä kaupunkiliikenteessä normaalisti. Ahdistukoon, ken haluaa. Lisään vielä sen, ettei tapanani ole myöskään vilautella keskisormea tai kirota, jos nyt en satu kiittämäänkään.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Olen perusmulkku espoolainen jolla on autossaan tummennetut ikkunat. Miten toimin? Heitänkö pari sataa ikkunasta?
No vähintään! Jos ajat Volvolla niin viisisatanen ei riitä. Jos jatkoajassa erehtyy autoiluketjuihin niin näkee hyvin miten auton ajaminen on erilaista landella. Siellä jokaisen peruoikeus on ajaa "mun omaa kaistaa" ja "omalla nopeudella" ja jos joku muu sattuu "tunkemaan mun kaistalle" tai saati "ohittamaan mut kun mä ajoin mun omaa nopeutta" niin kyllä suututaan. Jos et kiitä selkävääränä ja jos vielä satuit ajamaan Volvoa tai Bemaria niin kaverit tulevat sitten tänne avautumaan. Näin Espooseen muuttaneena paljasjalkaisena Helsinkiläisenä kyllä huvittaa nämä avautumiset automerkeistä, kun varmaankin länkkärin yleisin automerkki on Volvo V70.

Suosittelen kyseisiä henkilöitä ajamaan edes kerran länkkäriä kohti Espoota siinä viiden aikoihin. Käsitys ajamisesta voi muuttua. Autoja tulee joka liittymästi lisää ruuhkaliikenteeseen eivätkä yksikään niistä pääsisi länkkärille ellei heille tehtäisi tilaa - aika hyvin "perusmulkkuespoolaisilta". Länkkärille ei yleensä paljon tilanantamisesta kiitellä, koska ei ole mitään kiittämistä. Liittymästä tulijoilla kun nyt vain on ihan yhtä suuri oikeus ajella länkkärillä kuin jo siellä olijoilla. Jos luopuu "mun oma kaista" ajatuksesta ja opettelee edes lievää joustavuutta - liikennekkin sujuu paremmin.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Liittymästä tulijoilla kun nyt vain on ihan yhtä suuri oikeus ajella länkkärillä kuin jo siellä olijoilla. Jos luopuu "mun oma kaista" ajatuksesta ja opettelee edes lievää joustavuutta - liikennekkin sujuu paremmin.

On joo, mutta ne liittymästä tulijat on väistämisvelvollisia, eivät jo väylää ajavat. Suurimmalla osalla tämä toki on tiedossa, mutta kyllä sitä itsekkin on saanut niitä väkisin tunkijoita väistellä.
Itse kyllä päästään myös sieltä liittymästä porukkaa eteeni, jos ruuhkassa tulee jonotettu, ei tee pahaa, enkä odota kiitosta. Hyvältä se toki tuntuu, jos joku näkee aiheelliseksi kiittää. Mutta silloin kun mennään rajoitusten mukaan, niin vähän enemmän toivoisi pelisilmää osalta autoilijoista, kun tullaan liittymästä muun liikenteen sekaan. Aina ei voi kuitenkaan ottaa siihen viereiselle kaistalle, ja toisaalta lain mukaanhan niin ei saa edes tehdä.

Ja itsehän toki olen täydellinen kuski, joten minua tuo ylläoleva ei koske, tai mitkään muutkaan tässä ketjussa esille tullut, negatiiviset huomiot.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Periaatteessa tuollainen käytöstapojen puute siellä sun täällä kuuluu ihan asiaan meilläpäin. Mitä nyt manner-Euroopassa on sellaisia naurettavia tapoja kuin esim. kiittäminen eri tilanteissa tai tervehtiminen, turha odottaa niitä paljoa liikenteessä kun arkielämästäkin ne loistavat poissaolollaan.

Joskus on pakon edessä joutunut ajamaan jossain tuolla aavistuksen suuremmissa metropoleissa ja heitän nyt ihan lonkalta, että siellä voisi olla joskus ainakin pahempi ruuhka kuin länkkärillä ja tunkua joka paikasta. Silti siellä on oma koodistonsa miten jengiä päästellään, yksi kerrallaan, ja sitten mennään itse, tämän myös suurin osa tietää. Ja kummasti vaan kiitoskäsi nousee, mutta ehkä siellä se fiilis arjen keskellä ei olekaan niin paha. Täällähän syynä voi olla synkkä marraskuu, liian pieni palkka koulutukseen nähden ja silti verot vievät suurimman osan? Kaikki vaikuttaa kaikkeen?

Mutta mikä upeinta, sieltä puuttuvat nämä dorkat jotka ajavat sitä kuuluisaa "omaa kaistaa", "omalla vauhdillaan", jotka tajuavat että jos nopeampi auto menee ohi (vasemmalta, koska joku neropatti ei jarruttele siinä lippis päässä), se ei tarkoita että sun maailmaasi loukataan.


MACK
 

Rocco

Jäsen
Ajoin viikonloppuna 500km reissun ja olin todella yllättynyt, että matkalla ei tullut vastaan yhtään mitään mistä voisi kertoa. Olin järkyttynyt! Ei yhtään kaahaajaa, ei yhtään vaarallista ohitusta, moottoritielle tultiin rampista kuten oppikirja sanoo, ei yhtään sivutieltä eteen änkeävää ääliötä eikä puskurissa roikkuvaa mätisäkkiä. Jopa vilkkua käytettiin asiallisesti...

Mihin tämän maan liikennekulttuuri on menossa??
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajoin viikonloppuna 500km reissun ja olin todella yllättynyt, että matkalla ei tullut vastaan yhtään mitään mistä voisi kertoa. Olin järkyttynyt! Ei yhtään kaahaajaa, ei yhtään vaarallista ohitusta, moottoritielle tultiin rampista kuten oppikirja sanoo, ei yhtään sivutieltä eteen änkeävää ääliötä eikä puskurissa roikkuvaa mätisäkkiä. Jopa vilkkua käytettiin asiallisesti...

Mihin tämän maan liikennekulttuuri on menossa??
Don't worry, jengi ajeli vaan sen verran tuhdissa hutikassa, ettei viitsinyt/uskaltanut ottaa normaaleja riskejä.

Mitä tilan antamiseen tulee, niin oman näppituntuman mukaan 70-80% stadissa autoilevista kuuluu luokkaan ritarit. Joka päivä tulee aamuin illoin ajeltua pahimpien ruuhkapaikkojen ja vittumaisten risteysten läpi ja lähes aina tilaa annetaan suunnilleen heti kun ilmaisee mitä aikoo. Mulla on itse asiassa tietöiden takia tällä hetkellä sellainen tilanne, että töihin lähtiessäni heti ensimmäisen kilometrin aikana on kaksi paikkaa, joista ei yksinkertaisesti pääse läpi ellei joku anna tilaa. Näistä toinen on kolmion takaa pääväylälle ja toinen sitten rampista moottorituiellä. Pari autoa voi ajella ohi, mutta viimeistään sen jälkeen tilaa annetaan.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Mitä tilan antamiseen tulee, niin oman näppituntuman mukaan 70-80% stadissa autoilevista kuuluu luokkaan ritarit. Joka päivä tulee aamuin illoin ajeltua pahimpien ruuhkapaikkojen ja vittumaisten risteysten läpi ja lähes aina tilaa annetaan suunnilleen heti kun ilmaisee mitä aikoo.
Just näin. En itse edes muista millon viimeksi olisi liikenteessä olisin mitenkään onnistunut ketään "idioottia" huomaamaan. Tietysti jos jokaisen ohituksen ottaa henkilökohtaisesti niin vaikeaahan on tuo autolla ajo. Vaikeaksi menee varmasti, jos joka kerta kun jonkun eteensä päästää, odottaa suurta kiitosta tästä teosta. Eihän liikentessä, ihan oikeasti, ole kyse siitä kuka on oikeassa vaan siitä miten tässä yhdessä päästään omiin päämääriimme.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Silti siellä on oma koodistonsa miten jengiä päästellään, yksi kerrallaan, ja sitten mennään itse, tämän myös suurin osa tietää. Ja kummasti vaan kiitoskäsi nousee, mutta ehkä siellä se fiilis arjen keskellä ei olekaan niin paha.

MACK
Olen törmännyt useasti myös Suomessa tähän loistavaan keski-eurooppalaiseen tapaan edetä kahdesta jonosta vuorotellen. Sitä en vaan ymmärrä, miksi ihmeessä normaalista liikennekäyttäytymisestä pitäisi kiitellä. Ok, kyllä siitä hyvä mieli tulee itselle, mutta missä on pointti, ellei Suomen dissaamista lasketa?
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Joskus on pakon edessä joutunut ajamaan jossain tuolla aavistuksen suuremmissa metropoleissa ja heitän nyt ihan lonkalta, että siellä voisi olla joskus ainakin pahempi ruuhka kuin länkkärillä ja tunkua joka paikasta. Silti siellä on oma koodistonsa miten jengiä päästellään, yksi kerrallaan, ja sitten mennään itse, tämän myös suurin osa tietää. Ja kummasti vaan kiitoskäsi nousee, mutta ehkä siellä se fiilis arjen keskellä ei olekaan niin paha. Täällähän syynä voi olla synkkä marraskuu, liian pieni palkka koulutukseen nähden ja silti verot vievät suurimman osan? Kaikki vaikuttaa kaikkeen?
No minusta tuo toimii aivan yhtä hyvin länkkärillä. Ainakin niissä metropoleissa, joissa itse olen asunut minusta ei pahemmin ole eroa tässä "kiittämisessä" - ehkä sitten jossain on kohteliaiden ihmisten metropolissa. Varsinkin ameriikoissa yleensä oikealla kaistalle ei oikein kukaan aja, jotta liittymästä pääsee helposti mukaan motarille. En muista koskaan kenenkään kiittäneen motarille pääsystä. Miksi pitäisikään?
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No minusta tuo toimii aivan yhtä hyvin länkkärillä. Ainakin niissä metropoleissa, joissa itse olen asunut minusta ei pahemmin ole eroa tässä "kiittämisessä" - ehkä sitten jossain on kohteliaiden ihmisten metropolissa. Varsinkin ameriikoissa yleensä oikealla kaistalle ei oikein kukaan aja, jotta liittymästä pääsee helposti mukaan motarille. En muista koskaan kenenkään kiittäneen motarille pääsystä. Miksi pitäisikään?

Kuvastaa hyvin asennetta, jos kiittäminen koetaan jotenkin vaivalloiseksi tai tarpeettomaksi. No, kyllähän sen näkee kaikkialla liikenteessä taikka missä tahansa, että joillekin se kiittäminen on hyvin ylitsepääsemätön vaikeus. Itse en ole vielä rasittunut liikaa siitä, että heilautan kättäni taustapeilin edessä aina kun siihen on syytä.

Kun ei puhuta hitaasti etenevästä ruuhkaliikenteestä, niin en ymmärrä, miksi kiihdytyskaistalta tulijoille pitäisi tehdä tietä. Välillä törmää uskomattomiin tilanteisiin, joissa on pakko viime hetkillä väistää vasemmalle kaistalle, vaikka liittyjällä on pitkä kiihdytyskaista käytössään, ja oman auton edessä ja takana on kymmenien (joskus jopa satojen) metrin väli seuraavaan, mutta silti pitää yrittää ajaa oikeasta kyljestä sisään.

Jos ei peileihin osaa katsoa ja yhdistää sitä kaasun ja jarrun oikeaan käyttöön, niin parempi jättää ajaminen suosiolla muille.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mitä tilan antamiseen tulee, niin oman näppituntuman mukaan 70-80% stadissa autoilevista kuuluu luokkaan ritarit. Joka päivä tulee aamuin illoin ajeltua pahimpien ruuhkapaikkojen ja vittumaisten risteysten läpi ja lähes aina tilaa annetaan suunnilleen heti kun ilmaisee mitä aikoo. Mulla on itse asiassa tietöiden takia tällä hetkellä sellainen tilanne, että töihin lähtiessäni heti ensimmäisen kilometrin aikana on kaksi paikkaa, joista ei yksinkertaisesti pääse läpi ellei joku anna tilaa. Näistä toinen on kolmion takaa pääväylälle ja toinen sitten rampista moottorituiellä. Pari autoa voi ajella ohi, mutta viimeistään sen jälkeen tilaa annetaan.
Tämä kyllä oikeasti on totta ja ihmetyttää, kun täältä maalta aina välillä sinne tulee. Kaistaa vaihtaessakin, kun ottaa mitkä tahansa kolme autoa rinnalta kohteeksi niin yksi niistä ainakin tekee tilaa välittömästi, kun on mahdollista. Täällä jos laittaa vilkun päälle, että haluaisi vaihtaa kaistaan niin siinä rinnalla tiivistetään turvaväliä ettei vaan pääsisi siihen väliin. Sitten joutuu melkein pysähtymään et koko jono menee ohi ja sitten vasta vaihtamaan kaistaa tai vastaavasti etsimään vaihtoehtoisen reitin.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen törmännyt useasti myös Suomessa tähän loistavaan keski-eurooppalaiseen tapaan edetä kahdesta jonosta vuorotellen. Sitä en vaan ymmärrä, miksi ihmeessä normaalista liikennekäyttäytymisestä pitäisi kiitellä. Ok, kyllä siitä hyvä mieli tulee itselle, mutta missä on pointti, ellei Suomen dissaamista lasketa?

Eihän käytöstavoissa olekaan pointtia. Jos joku pitää sulle ovea auki(suht normaalia käyttäytymistä?) ja katot omia kenkiäsi kiittämisen sijaan, niin ei maailma siitä seuraavana päivänä yhtään paremmaksi muutu. Jotkut vaan on sitä mieltä, että käytöstavat ovat ihan korrekti juttu. Mutta oikeassa olet, ei siinä pointtia ole.

Mulle on varmaan osunut niin paljon mulkeroita tukkimaan teitä, että toimin niinkin huvittavasti, että kiitän kun joku toimii normaalin liikennekäytännön mukaan.


MACK
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä kyllä oikeasti on totta ja ihmetyttää, kun täältä maalta aina välillä sinne tulee. Kaistaa vaihtaessakin, kun ottaa mitkä tahansa kolme autoa rinnalta kohteeksi niin yksi niistä ainakin tekee tilaa välittömästi, kun on mahdollista.
Tämä lienee täysin liikennemääristä johtuva juttu. Pikku hiljaa Helsingissä homma on kehittynyt siihen, että lähes kaikki ymmärtävät, että vain tietä antamalla liikenne saadaan edes kohtuullisesti rullaamaan. Kyllä tuo omalla kohdallanikin pätee, kun tästä kohta taas ruuhkaan pusken niin jos näen viereisellä kaistalla jonkun vilkuttavan ja pyrkivän eteen tulee välittömästi tehtyä tilaa.

Eilen lähdettiin areenalta JYP pelin jälkeen kotiin päin. Siellä on suuret tietyöt ja areenalta pääsi pois vain kolmion takaa normaalille ajoradalle. Kolmiosta huolimatta oli kuin sääntö, että yksi kolmion takaa, yksi normaalilta ajoradalta jne. Yhden naiskuskin bongasin joka ei tätä noudattanut eli ei antanut tilaa kolmion takaa tulevalle.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Eihän käytöstavoissa olekaan pointtia. Jos joku pitää sulle ovea auki(suht normaalia käyttäytymistä?) ja katot omia kenkiäsi kiittämisen sijaan, niin ei maailma siitä seuraavana päivänä yhtään paremmaksi muutu. Jotkut vaan on sitä mieltä, että käytöstavat ovat ihan korrekti juttu. Mutta oikeassa olet, ei siinä pointtia ole.
Kiitätkö hississä yksin olijaa siitä ilosta, että hän päästi sinut hissiin eikä yksinään seisonut oviaukossa tukkeena? Käytkö assalla jokaisen kaverin läpi ja kiität ettei vetänyt turpiin?

No et teitenkään, koska oletat ihmisten toimivan "ihan vaan normaalisti" näin. Tällä ei ole mitään tekemistä käytöstapojen kanssa. Kiittäminen tapahtuu normaalisti kahdesta syystä: on oikeasti kiitollinen ja yllättynyt tai sitten vain tottumuksesta (eli juuri niistä käytöstavoista).

Joku antaa sinulle kutsuilla viinilasin ja sanot kiitos. Eli olet tottunut, että kyseisessä tilanteessa kuuluu menetellä näin. Tämä on erittäin kulttuurisidonnaista. Jenkeissä keskustelen melkein aina muiden kanssa hississä, kun se nyt vähän kuuluu asiaan - Suomessa en koskaan. Jos pääkaupunkiseudulla ei yleensä kiitetä tien antamisesta - ei sillä ole mitään tekemistä hyvien käytöstapojen kanssa (muuten kuin, että pääkaupunkiseudulla EI kuulu kiittää asiasta, joka koetaan itsestäänselväksi).
Mulle on varmaan osunut niin paljon mulkeroita tukkimaan teitä, että toimin niinkin huvittavasti, että kiitän kun joku toimii normaalin liikennekäytännön mukaan.
Näin varmaan. Itsekkin kiitän, kun koen toimineeni liikennekäytännön vastaisesti. Esim. tajuan ajaneeni väärää kaistaa ohi pitkän jonon, johon minun tulee kuitenkin päästä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eihän käytöstavoissa olekaan pointtia. Jos joku pitää sulle ovea auki(suht normaalia käyttäytymistä?) ja katot omia kenkiäsi kiittämisen sijaan, niin ei maailma siitä seuraavana päivänä yhtään paremmaksi muutu. Jotkut vaan on sitä mieltä, että käytöstavat ovat ihan korrekti juttu. Mutta oikeassa olet, ei siinä pointtia ole.

Mulle on varmaan osunut niin paljon mulkeroita tukkimaan teitä, että toimin niinkin huvittavasti, että kiitän kun joku toimii normaalin liikennekäytännön mukaan.


MACK
Kiittämisessä ei ole mitään pahaa liikenteen seassa, itse en vain koe sitä tarpeelliseksi normaalitilanteissa. Sen sijaan kiitän kyllä oven aukaisijoille tai kassalla vaihtorahoista jne, mutta en koe tarvetta kiittää esimerkiksi työkaveriani, joka väistää minua käytävällä. Tilanteen mukaan mennään, vähän kuten Flu tuossa kirjoitti.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä, tilanteet ovat kulttuuri- ja tilannesidonnaisia. Vaikka nyt alkaa lipsumaan uhkaavaan sävyyn aiheen ulkopuolelle, niin vastaavasti käytöstapoja tai kohteliaisuutta toivoisi myös niihin tilanteisiin missä niitä ns. normaalisti olettaa saavansa. Valitettavasti liian usein on käynyt, että kun pitää ovea 10 sekkaa auki kauppakasseineen tulevalle perheelle, ei välttämättä kuulu mitään. Näissä tilanteissa on joskus ihan pakko huikata perään "olkaa hyvä", usein heidän reaktionsa ilmeen perusteella on vaikuttanut olevan "mitä, olisko pitänyt kiittää". En tiedä olisiko pitänyt, mutta olisi kyllä oman käsitykseni mukaan voinut.

Tai kun erinäisissä tilanteissa tervehdit jotakuta, niin odotat katsetta silmiin ja jonkinlaista tervehdystä takaisin. Omakohtaisesti on valitettava todeta, että vastaavanlaiset jutut eivät todellakaan ole yksittäisiä vaan turhan usein tapahtuvia. Kyllä ne silloin kertovat ihmisestä tai ihmisistä ainakin jotain. Mielestäni päivän yleinen fiilis on vähän parempi, kun edes pieniä peruskohteliaisuuksia voidaan harrastaa.

Liikenteen suhteen, kyllähän stadin alueella koodisto tilanantamisen jne. suhteen on jo selkeästi parempi, ja asia on enemmän itsestäänselvyys. Mutta koska joskus on ajettava muuallakin, niin liian usein törmää tuohon käsittämättömään "oman alueen suojeluun", jolloin useampikin auto tuntuu estävän siirtymistäsi kaistoilla. Kuten jo todettua silloin tulee auttamatta tarve kiittää sitä, joka sen lopulta suostuu antamaan.


MACK
 
Viimeksi muokattu:

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saatanan teiden kuningas, joka yritti ajaa päälleni eilen Hakaniemessä. Ei se keltainen lamppu autosi katolla tee sinusta mitään viranomaista, jonka ei tarvitse noudattaa liikennesääntöjä. Vitun taksispede. Etkö tiedä vai onko älyllinen kykysi rajoitettu vai miksi et pysähtynyt kun olin jo yli puolenvälin suojatiellä. Piti koukata edestäni ilman hidastamista. Jos ei vaisto olisi varoittanut, niin tällä hetkellä makaisin lasaretissa molemmat jalat kipsissä.

Mihinköhän voisi lähettää palautetta? Samalla kadulla saa aina varoa noita takseja.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taksitarkastaja: taksitarkastaja@taksihelsinki.fi

Asiakaspalaute: risutjaruusut@taksihelsinki.fi

Eri asia on sitten, että paljonko se antamasi palaute vaikuttaa mihinkään.

Kiitti. Olisi kiva saada jotain palautetta sieltä käsin.

Otat rekkarin ylös ja ilmoitat poliisille. Ja samaan syssyyn teet kirjoituksen Hesarin yleisönosastolle, siihenkin luonnollisesti se rekkari mukaan.

Tuossa tilanteessa vähän kuohahti yli ja en tajunnut ottaa rekkaria tai taksin numeroa ylös.
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Saatanan teiden kuningas, joka yritti ajaa päälleni eilen Hakaniemessä. Ei se keltainen lamppu autosi katolla tee sinusta mitään viranomaista, jonka ei tarvitse noudattaa liikennesääntöjä.
Täällä meillä päin oli kanssa osattu, ja ajettu niinkuin kunnon ammattilaiset. Jälki oli tälläistä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200709166596962_uu.shtml Nähtiin vaan ohi ajaessa, kun oli erään liikkeen häkissä paketti-volkkari aivan rusinana keulasta. Siinä ajettiin niinkuin miehet, ja kun rutataan niin vedetään lunariin samantien. Kaipa se koulutuksessa taotaan päähän, että he on Jumalia ja heitä ei säännöt ja rajoitukset koske. Itse ainakin laitan auton nokan eteen, kun seuraavan kerran joku tulee johtotähdellä kolmion takaa eteen.
 
Viimeksi muokattu:

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Saatanan teiden kuningas, joka yritti ajaa päälleni eilen Hakaniemessä. Ei se keltainen lamppu autosi katolla tee sinusta mitään viranomaista, jonka ei tarvitse noudattaa liikennesääntöjä. Vitun taksispede. Etkö tiedä vai onko älyllinen kykysi rajoitettu vai miksi et pysähtynyt kun olin jo yli puolenvälin suojatiellä. Piti koukata edestäni ilman hidastamista. Jos ei vaisto olisi varoittanut, niin tällä hetkellä makaisin lasaretissa molemmat jalat kipsissä.
Mulla kävi lähes identtinen melkeinkohtaaminen juustokuskin kanssa viime keväänä. Olin ylittämässä suojatietä vihreällä ja kuitenkin katsoin autojen tulosuuntaan (yksi suunta, kaksi kaistaa) että meinaakohan tuo taksi hidastaa punaisiin, niin sehän saakeli ajoikin kenkieni edestä kun juuri ehdin pysähtyä. Noh, cäbi sitten pysähtyi noutamaan/jättämään asiakasta siihen ihan lähelle ja menin jututtamaan kuskia: "oo tyytyväinen ettet jääny alle" oli tämän keski-ikäisen teiden köyhän ritarin sanoma - ei siis puhettakaan mistään pahoitteluista tai vastaavista. Pahus kun silloin oli aika kiire niin jäi tekemättä vastapalvelus sille runkkarille ja isäntänsä autolle. Soitin kuitenkin taksitarkastajalle joka kirjasi tapauksen itselleen varsin kiinnostuneena.
 

Puster

Jäsen
Tästä on ollut täällä ennenkin juttua mutta pistetään nyt vielä, kun kerran Aamulehtikin asiasta oikein etusivullaan valisti. Eli kiertoliittymät ja niissä vilkuttaminen.

Voisiko palstan liikennesääntöasiantuntijat kertoa vaikka sillai rautalangasta vääntäen miksi liikenneympyrässä/kiertoliittymässä ei saa vilkuttaa vasemmalle? Siis silloin jos jatkaa tulosuuntaansa nähden vasemmalle (tai miksei takaisinpäin). Mitä haittaa tällöin tuosta lisäinformaatiosta muille autoilijoille on?

Tässä havaintokuva siitä mitä lähinnä tarkoitin. Kuvassa pyöritään väärään suuntaan mutta koittakaa ymmärtää. Kuvassa on tosin kolmekaistainen liittymä, joka sinällään tuo selkeyttä kääntymiseen mutta kaksi- ja yksikaistaisilla tuo vilkuttamisen hyöty tulee vieläkin suuremmaksi.

Suomalaisen liikennekäyttäytumisen tuntien, on hyvä ettei tänne koskaan tulisi Swindonin magic roundaboutin kaltaisia avohärdellejä. Siinä kohtaa vilkun käyttö ei olisi enää murheista suurin.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Voisiko palstan liikennesääntöasiantuntijat kertoa vaikka sillai rautalangasta vääntäen miksi liikenneympyrässä/kiertoliittymässä ei saa vilkuttaa vasemmalle? Siis silloin jos jatkaa tulosuuntaansa nähden vasemmalle (tai miksei takaisinpäin). Mitä haittaa tällöin tuosta lisäinformaatiosta muille autoilijoille on?
En voi liikennesääntöasiantuntijaksi tunnustautua, mutta...

Jos menet siihen suuntaan kuin nykyinen tiesi on menossa et käytä vilkkua. Ethän sinä vilkuta jokaisessa mutkassakaan vaikka oletkin menossa vasemmalle. Useimmissa liikenneympyröissä on vain yksi kaista, jolloin vilkuttamisesta vasemmalle ei ole väärinkäsityksen mahdollisuutta, mutta ei se kyllä mitään lisäinformaatiotakaan tuota (oletuksella, että kaikki ajavat liikennesääntöjen mukaan - eli vilkuttavat poistuessaan liikenneympyrästä).

Mutta jos kyseessä on useampikaistainen liikenneympyrä - on vasemmalle vilkuttaminen jo lähes edesvastuutonta. Vasemmalle vilkuttaminen kun on varattu nimenomaan kaistanvaihtoon. On inhottavaa ajaa auton vasemmalla puolella, joka pitää koko ajan vilkkua päällä. Tällöin ei pysty tietämään, että onko se vaan tuottamassa "lisäinformaatiota" vai kohta tunkemassa päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös