Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 005 612
  • 12 308

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Voisiko palstan liikennesääntöasiantuntijat kertoa vaikka sillai rautalangasta vääntäen miksi liikenneympyrässä/kiertoliittymässä ei saa vilkuttaa vasemmalle? Siis silloin jos jatkaa tulosuuntaansa nähden vasemmalle (tai miksei takaisinpäin). Mitä haittaa tällöin tuosta lisäinformaatiosta muille autoilijoille on?

Minkään alan asiantuntija en ole, mutta maalaisjärkikin sanoo, että kun on olemassa jo laki ja asetus sekä näiden mukaan vakiintunut käytäntö jonka mukaan pitäisi toimia ja toimitaan, niin miksi siitä pitäisi edes harkita poikkeamista?
 

Puster

Jäsen
kun on olemassa jo laki ja asetus sekä näiden mukaan vakiintunut käytäntö jonka mukaan pitäisi toimia ja toimitaan, niin miksi siitä pitäisi edes harkita poikkeamista?
Niin, isossa maailmassa esimerkiksi hitaammalla autolla hetkellinen väistö pientareen puolelle on normaalia hyvää käytöstä ja Suomessa siitä palkitaan rikesakolla. Aina on näin ollut ja aina tulee näin olemaan.

Ei siinä mitään. Kiitoksia vastanneille ja ajetaan Suomessa suomalaisten sääntöjen ja tapojen mukaan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Niin, isossa maailmassa esimerkiksi hitaammalla autolla hetkellinen väistö pientareen puolelle on normaalia hyvää käytöstä ja Suomessa siitä palkitaan rikesakolla. Aina on näin ollut ja aina tulee näin olemaan.

Ei siinä mitään. Kiitoksia vastanneille ja ajetaan Suomessa suomalaisten sääntöjen ja tapojen mukaan.

Eri asiasta nyt puhutaan. Väistö pientareelle hyödyttää selkeästi sitä takanatulevaa. Vilkku vasemmalle kiertoristeyksessä taas ei hyödytä ketään, jos osaa ajaa niinkuin pitääkin . Asia on sikäli itselle hyvinkin läheinen kun kymmenisen vuotta sitten joku kotikylän liikennevastaava sai uuden harpin ja siitä innostuneena piirteli kartalle noita ympyröitä. Siltikin vieläkin suurimmalle osalle paikallisista peltoelviksistä tuntuu olevan epäselvää kuinka kuuluisi ajella ja vilkkua käyttää. Peukkua Pusterille kuitenkin mielestäni oikeasta asenteesta.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Kiertoliittymistä:

Itselleni eräs poliisi selvensi: kiertoliittymä on vain ketju oikealle olevia risteyksiä. Eli vilkku oikealle kun poistut, vasemmalle kiertäessäsi ajat "suoraan".
 
Miten kiertoliittymästä edes voi kääntyä vasemmalle? Ehkä en vain tajua. Enkä näin ollen tajua kyllä sitäkään, että mitä lisäinfoa vasemmalle vilkuttaminen kiertoliittymässä voisi tuoda - päinvastoin.
 

Rocco

Jäsen
Kun ajat kiertoliittymässä sisällä, ajat silloin tietä jossa on käytännössä (päättymätön) mutka vasemmalle. Eihän normaalissa mutkassakaan vilkkua vasemmalle käytetä kun siinä ajetaan. Vasta silloin laitetaan vilkku oikealle kun tässä mutkassa tulee kohdalle risteys, minne halutaan kääntyä.
 

Puster

Jäsen
Lähinnä tuo alkuperäinen kysymykseni pohjautuu ulkomailla ajamisessa tulleisiin tapoihin.

Ensimmäiseen viestiin linkitin kuvan englantilaisesta liittymästä ja pistetään se nyt vielä kerran http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/UK_Roundabout_8_Cars.gif
Vasemmalta tulevaa keltaista autoa ja sen vilkun käyttöä voi ainakin katsoa ja pohtia, että tuleeko kenellekkään tästä lisäinformaatiota. Itse ylitin aikoinaan päivittäin kohtuullisen vilkkaan kiertoliittymän jalkaisin ja kyllä aloin arvostamaan "ympyrässä vilkuttamista". Tosin se oli ainoastaan kaksikaistainen liittymä.

Mutta eiköhän tämä taas riitä tästä aiheesta ja kuten jo viimeksi pistin, ajetaan Suomessa niillä suomalaisilla säännöillä ja koitetaan ulkomailla päästä sinuiksi paikallisista tavoista ja säännöistä.
 
Ensimmäiseen viestiin linkitin kuvan englantilaisesta liittymästä ja pistetään se nyt vielä kerran http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/UK_Roundabout_8_Cars.gif

Katsottuani animaatiota huomasin että vasemmalle vilkutetaan ainoastaan silloin kun otetaan liittymän keskimmäinen kaista ja ollaan poistumassa liittymän kolmannesta ulosmenosta. Vasemmalle vilkuttaminen lopetetaan ensimmäisen ja toisen ulosmenon välissä ja oikealle aletaan vilkuttamaan toisen ulosmenon jälkeen. Tällöin annetaan lisäinformaatiota esimerkiksi niille, jotka aikovat kääntyä ensimmäisestä liittymästä.

Suomessa en näe tälle mitään tarvetta, koska monikaistaiset liittymät ovat erittäin harvinaisia. Keski-Suomen ainoa monikaistainen liittymäkin muutettiin yksikaistaiseksi noin vuoden kokeilun jälkeen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Katsottuani animaatiota huomasin että vasemmalle vilkutetaan ainoastaan silloin kun otetaan liittymän keskimmäinen kaista ja ollaan poistumassa liittymän kolmannesta ulosmenosta. Vasemmalle vilkuttaminen lopetetaan ensimmäisen ja toisen ulosmenon välissä ja oikealle aletaan vilkuttamaan toisen ulosmenon jälkeen. Tällöin annetaan lisäinformaatiota esimerkiksi niille, jotka aikovat kääntyä ensimmäisestä liittymästä.

Niin käytännössähän tuo toimii samalla tavalla kuin Suomessa. Kun ollaan ulommalla kehällä (ns yksikaistaisella), näytetään vilkkua vain liittymästä poistuessa.
Eikä noissa ympyröissä olisi mitään ongelmaa, jos kaikki tietäisivät mitenkä niissä toimitaan. Liian paljon on niitä, jotka vetävät mutulla liikenneympyrät läpi. Ja näistä sitten tulee vaaratilanteita, niin kävelijöille, kuin muillekkin autoilijoille.
 

Rocco

Jäsen
Liian paljon on niitä, jotka vetävät mutulla liikenneympyrät läpi. Ja näistä sitten tulee vaaratilanteita, niin kävelijöille, kuin muillekkin autoilijoille.
Eniten ongelmia tuntuu olevan sellaisissa ympyröissä, mitkä ovat ennen olleet päätien ja sivutien risteyksiä. Sellaisissa ympyröissä sitä vanhaa etuajo-oikeutettua tietä pitkin ajavat menevät läpi ilman vilkkua lähes aina. Muuten säännöt ovat kohtalaisen selviä, mutta juuri tällaiset mainitunkaltaiset ympyrät ovat niitä ongelmapesäkkeitä. Eli Vaasassa Prisman ympyrä, ja Suvilahden asuntomessualueen kaksi uutta ympyrää Korkeamäen sillan toisessa päässä, ja moottoritien ramppi/Suvilahden ostoskeskus-ympyrä. Muualta tulee mieleen ainakin Hyvinkään Martinhallille menevä ympyrä, ja osittain myös Hämeenkyrön kaksi ympyrää kolmostiellä. Siellä tosin aika hyvin menee jo nykyään.
 

scholl

Jäsen
Haukkuisin tässä liikennesuunnittelijat. Kaikkihan tietävät, että esim. kaarteita ei osata suomalaisella insinööritaidolla kallistaa oikeaan suuntaan, mutta nyt on menty sorkkimaan sen verran pahasti esimerkiksi Helsingin keskustan liikenteeseen, että ei hyvää päivää.

Suurin omituisuus on se, että lähes jokainen yksisuuntainen katu on muutettu puoliväkisin kaksisuuntaiseksi. Ensinnäkin yksisuuntainen katu on toiminut liikenteen sujuvuuden kannalta paremmin, koska niissä on useimmiten ollut enemmän kuin yksi kaista siihen suuntaan, mihin ajetaan. Nyt on tilanne se, että on vain yksi kapea kaista suuntaansa. Jokainen on tiennyt, mitkä kadut menevät mihinkin suuntaan niin kaksisuuntaisuudelle ei ole ollut tarvetta. Nyt kun kaksisuuntaisuutta on lisätty niin seurauksena on muutamia haitallisia sivuvaikutuksia kuten mm. se, että liikennevaloja tai kiertoliittymiä on jouduttu mahdollisesti paikoitellen lisäämään ja liikenne ei näin ollen ole niin sujuvaa kuin aiemmin. Samoin se, että on vain yksi kaista suuntaansa antaa turhan paljon valtaa mummoilijoille.

Mummoilijoista tuli mieleeni vielä se, että heillä on nyt jo tosiaan aivan liikaa valtaa. Monessa paikassa, missä on esim. 40km/h tai 50km/h rajoitus, joku urpo voi ajaa 15-20km/h ihan tyytyväisenä tukkien liikenteen. Silloin alkaa takana päreet palaa. Joskus tekisi mieli mennä repimään sellaiset kuljettajat autosta ulos ja repiä heidän ajokorttinsa.

Kaikista älyttömin liikennesuunnittelijoiden juoni on se, että noilla kaduilla, mitkä ovat nyt kaksisuuntaisia, on kaistojen välissä usein liikenteenjakajina tolppa ja nuoliliikennemerkki. Ne ovat ehkä reilun metrin mittaisia ja niissä ei ole mitään valaistusta tai heijastimia. Aika hurjalta tuntuu joskus pimeällä se ajaminen, koska ne on usein sijoitettu ihan omituisiin paikkoihin yllättävästi. Samoin on monta kertaa kertaa tilanne tietöiden kanssa. Ei ole mitään valoja niissä, eikä usein edes heijastimia kuten ei ole niissä em. liikennejakajatolpissa. Tulin esim. viime pe jäähallilta niin, että ajoin Runebeginkatua ja siitä HKKK:n kohdaltahan alkaa sellainen uusi kikkailu, mikä kestää Autotalolle saakka. Siinä oli suhteellisen pimeää ja runsaasti juuri tuollaisia tolppaliikenteenjakajia ja tietyöaitoja. Eikä mitään heijastimia tai valoja. Ajoin prätkällä ja mietin, että aika helposti sellainen este voi jäädä kokonaan huomioimatta. Toivottavasti ei tarvitse tulla mitään kuolemantapauksia ennenkuin täällä osataan suunnitella sellaiset systeemit, mitkä näkyvät kunnolla.
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Mummoilijoista tuli mieleeni vielä se, että heillä on nyt jo tosiaan aivan liikaa valtaa. Monessa paikassa, missä on esim. 40km/h tai 50km/h rajoitus, joku urpo voi ajaa 15-20km/h ihan tyytyväisenä tukkien liikenteen. Silloin alkaa takana päreet palaa. Joskus tekisi mieli mennä repimään sellaiset kuljettajat autosta ulos ja repiä heidän ajokorttinsa.
Vielä kaupungissa tämän ymmärtää, mutta sitten menee kuppi nurin kun ne tunkee maantielle. Sillä 127 Fiiulla pitää tulla körötteleen eteen, ja sitten kun on suoraa tietä ja ohituspaikka, niin sitten siitä löytyy se turbovaihde. Jos joku tulee vastaan vaikka polkupyörällä, niin vauhti tippuu 60 km/h 100:n alueella. Innolla odotan jo seuraavaa reissua kotipuoleen, että pääsee todistaan tosielämän Knight Rider:ta.
Muutama (wanha) havainnollistamisvideo:
Eka
Toka

PS. Miten saat revittyä käsin sellaisen uuden laminoidun muoviläpyskän, on muuten melkoset hauikset. *hymiö*
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200709276640275_uu.shtml

Nämä pistää kyllä kerta toisensa jälkeen vituttamaan. Mikä siinä voi olla niin saatanan vaikeaa - jos viereisellä kaistalla auto on pysähtynyt suojatien eteen, niin miten jollakin voi tulla edes mieleen olla pysähtymättä suojatien eteen? Valitettavasti näitä tilanteita näkee käsittämättömän usein (varmasti vähintään 99,9 %:ssa tapauksista kukaan ei jää onneksi alle). En nyt jaksa puuttua kuskin sukupuoleen, vaikka jostain syystä sekään ei tässä uutisessa yllättänyt.

Poliisillakin olisi ehkä syytä tehdä tehoratsioita tällaisen kitkemiseksi. Kortti hyllylle ja reilut sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta joka kerta. Tosin Suomessa yleensä vasta herätään tekemään asialle jotain, kun joku pellavapäinen pikkutyttö kuolee tällaisen seurauksena - sadat vaaratilanteet ja läheltä piti -tilanteet ei riitä vielä herättämään poliisia, puhumattakaan populistisista poliitikoista ja virkamiehistä. Sitten kun jotain tapahtuu, niin seuraukset vedetään sitten moninkertaisesti överiksi, vrt. Huopalahdentien tapaus ja Konginkankaan jälkeinen keskustelu kattonopeuksista ym.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän joutuu ihmettelemään myös lastenrattaiden työntelijöitä tapauksessa. Jos itse ulkoiluttaisin lastenrattaita kaksikaistaisen kadun yli, niin aika huolella katsoisin, pysähtyykö toinenkin, ennen kuin jatkaisin matkaa. Ilmeisesti siellä ei ole sentään oltu täysin unessa, koska on ehditty pysäyttää suht ajoissa.

Ylipäätään ihmetyttää, miten jotkut uskaltavat ajaa ohi liian lähellä suojatietä pysäköityä autoa, vauhtia alentamatta. Esim. pakettiauto, vaikka olisi pysäköity laillisesti peittää näkyvyyden siinä määrin, ettei siitä voi ajaa 40:ä ohi, jos haluaisi pysähtyä laillisesti jonkun halutessa ylittää tien. Ei niihin alle 5-metrisiin jaksa itsekään kokonaan pysähtyä, kun niitä on niin perkeleesti, mutta kyllä mä tiputan vauhdin johonkin 15, jotta ehtii tarvittaessa pysähtyä. Sakothan tuostakin tulisi, mutta eipä ne nyt niin kiinnosta. Lähinnä olisi erittäin vittumaista tappaa joku.
 

qhangas

Jäsen
Suosikkijoukkue
I F K
Noi on pahoja paikkoja. Itsellä ollu kortti nyt 3 viikkoa ja ekaa kertaa vastaava tilanne tuli eteen viime viikon tiistaina. Sturenkadulla kaksi kaistaa ja vähän edelläni ajaa auto, pysähtyy todella äkkinäisesti eikä ollu mitään mahdollisuutta reagoida vaan ajoin läpi, onneksi sieltä kävellyt jamppa ei ehtiny vielä mun auton kohdalle. Pelästyinpä suht paljon ja mietin aika pitkäänkin vielä jälkeenpäin, että kenen syy tämä nyt oli. Vaikea oli itseään syyttää kun ei pystynyt niin äkkinäiseen jarrutukseen reagoimaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sturenkadulla kaksi kaistaa ja vähän edelläni ajaa auto, pysähtyy todella äkkinäisesti eikä ollu mitään mahdollisuutta reagoida vaan ajoin läpi, onneksi sieltä kävellyt jamppa ei ehtiny vielä mun auton kohdalle. Pelästyinpä suht paljon ja mietin aika pitkäänkin vielä jälkeenpäin, että kenen syy tämä nyt oli. Vaikea oli itseään syyttää kun ei pystynyt niin äkkinäiseen jarrutukseen reagoimaan.
Kyllä siinä saa itseään syyttää, jos ei seuraa muuta kuin edellään ajavan liikkumista. Kaupungit ovat täynnä suojateitä ja niillä on tapana myös tallustella ihmisiä. Siksi niiden kohdalla kannattaa aina vilkuilla hiukan sivuilleenkin. En usko millään, että jalankulkijaa ei yksinkertaisesti pysty havainnoimaan normaaliolosuhteissa. Jos tuollainen pääsee yllättämään, vika on 100% itsessä.

Ymmärrän kyllä, että kokemattomalla kuskilla ei aina riitä huomiokyky kaikkiin asioihin, mutta kannattaisi heti opetella seuraamaan niitä tärkeitä asioita. Näillä tarkoitan niitä, missä on jonkun henki kyseessä. Kokemuksen karttuessa voi ruveta tiirailemaan niitä kottaraisia ja kimalaisia, tai viilaamaan wunderbaumia.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen sika

Myönnän suoraan, että itse lainvastaisesti pyrin välttämään kaksikaisetaisilla teillä tien antamista jalankulkioille juuri siitä syystä, että antamani tie saattaa hyvinkin olla tie hautaan. Riski, että toista kaistaa tuleva auto ei pysähdy on liian suuri. Aika usein näillä kaksikaistaisilla teillä näkee jarrut kirskuen tietäantavia "hyväntekijöitä" jotka lähinnä vaarantavat liikennettä. Jos pysähtymista ei voi tehdä kevyesti jarruttamalla pitää se mielestäni jättää tekemättä. Toinen virhe minkä ihmiset tekävät on pysähtyminen tietä antaessaan aivan suojatien reunalle. Tieliikennelain hengen mukaista on jättää kaksikaistaisella tiellä suojatien ja auton väliin turvallisuutta/näkyvyyttä lisäävä väli.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Toinen virhe minkä ihmiset tekävät on pysähtyminen tietä antaessaan aivan suojatien reunalle. Tieliikennelain hengen mukaista on jättää kaksikaistaisella tiellä suojatien ja auton väliin turvallisuutta/näkyvyyttä lisäävä väli.
Tämä on erinomainen havainto. Autoilijoilla tulisi olla niin paljon pelisilmää, että hidastetaan vauhtia selkeästi ennen suojatietä ja pysäytetään vaikka parin kolmen metrin päähän. Tällöin suomalainen jalankulkija ymmärtää, että tietä todellakin annetaan ja toisella kaistalla - jos sellainen on - ajava suomalainen autoilija näkee tämän eriskummallisen tilanteen ajoissa.
 
Tänään tuli taas testattua omaa reaktioaikaa, kuin volvoilijaidiootti yritti ajaa kylkeen. Kyseessä oli siis tasa-arvoinen risteys, ja itse olin menossa suoraan ja katsoin tarkasti ettei oikealta tule ketään. Lähdin siis köröttelemään kiltisti eteenpäin, kun oikealta posottaa tuhatta ja sataa keski-ikäisen urpon ohjastama musta ruotsalaisvalmisteinen kulkuneuvo. Äijä ilmeisesti päätti jo sadan metrin päässä risteyksestä, että ajanpa täysillä läpi kuin ei oikealta tule ketään.

Opin tänään siis sen, että tasa-arvoinen risteys tarkoittaa sitä, että Volvo menee aina ensin. Olin toki jo ennestään tietoinen siitä, että vulvakuskien ei tarvitse vilkkua käyttää...
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Opin tänään siis sen, että tasa-arvoinen risteys tarkoittaa sitä, että Volvo menee aina ensin. Olin toki jo ennestään tietoinen siitä, että vulvakuskien ei tarvitse vilkkua käyttää...

Toivottavasti opit myös sen, että oikealta tuleva menee tasa-arvoisessa risteyksessä ensin.


On toki myönnettävä, että volvokuskit ovat suurimmalta osin kusipäitä ja itsekkäitä kuskeja, mutta se ei valitettavasti ole rikos. Niinkuin sekin valojen vilkuttelija, joka ensin hidasteli edessäni moottoritien ohituskaistalla, ja kun vapaata kaistaa käyttäen (ok, hieman lainvastaisesti) sain tilaa siirtyä hänen eteensä, väli yritettiin samantien kuroa umpeen. Mutta eipä ehtinyt...siinähän vilkutteli. Uudempi auto ei tarkoita erityisoikeuksia. Loppumatkan katselinkin sitten hänen perävalojaan, raukka provosoitui pikku kiusasta siinä määrin että riskeerasi korttinsa, perheensä ja uutukaisen autonsa kaahaamalla seuraavan muutaman km:n ruuhkassa kuin pikkupoika.

Itsekin volvoa ajelevana pistäisin kyllä pahimpien idioottien listalle aamuseitsemäksi töihinsä ajelevat pakukuski-duunarit, itsetuhoisia idiootteja näkyy ainakin läntisellä Uudellamaalla jonoiksi asti.

Ennen oli normimenoa ajaa motarilla neula 140km/h kohdalla, nyt neula näyttäisi siirtyneen 150km/h kohdalle. Talviliukkailla syytellään varmaan sitten taas tielaitosta...
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Nyt aamujen pimettyä tulee itsemurhapyöräilijät esiin. Mustat vaatteet päällä pyöräillään risteyksiin aivan miten sattuu. Heijastimia ei näy missään eikä pyörässäkään ole valoja. Näitä ei siis voi huomata mitenkään, kuin vasta auton valojen alueella. Pari kertaa ollut jo osuma lähellä.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niinkuin sekin valojen vilkuttelija, joka ensin hidasteli edessäni moottoritien ohituskaistalla, ja kun vapaata kaistaa käyttäen (ok, hieman lainvastaisesti) sain tilaa siirtyä hänen eteensä, väli yritettiin samantien kuroa umpeen. Mutta eipä ehtinyt...siinähän vilkutteli. Uudempi auto ei tarkoita erityisoikeuksia. Loppumatkan katselinkin sitten hänen perävalojaan, raukka provosoitui pikku kiusasta siinä määrin että riskeerasi korttinsa, perheensä ja uutukaisen autonsa kaahaamalla seuraavan muutaman km:n ruuhkassa kuin pikkupoika.
Vittu mikä idiootti! Mitenkään puolustelematta valojen vilkuttelijan perässä roikkumista, mutta kukahan tässä alunperin vaaransi omansa ja ohitettavan terveyden? Sieltä oikealta kaistalta ei moottoritiellä yksinkertaisesti ohita kukaan muu kuin itseään täynnä oleva perseenreikä, joka ei välitä muista tielläliikkujista vittuakaan. Kortti kuivumaan ikuisiksi ajoiksi sinunlaisiltasi itsekkäiltä mulkuilta.
 
Tokihan normaalilla kaksikaistaisella tiellä kolme rinnan mahtuu olemaan! Tätä mieltä oli ainakin yksi sankarijanari Hervannassa eilen. Insinöörinkatua ajellessa heppu kiihdytteli rinnalle vain lyödäkseen jarrut pohjaan tien kaventuessa ennen opiskelijankadun kiertoliittymää. No perässähän tämä maanteiden kuningas sitten kykeni parikymmentä metriä ajamaan, kunnes edessäni ajava auto hiljensi kääntyäkseen oikealle. No tokihan itsekin silloin jarrutan, mutta tämä takana tuleva lahopää sitten päätti lähteä ohittamaan, vaikka vastaankin tuli vielä auto. Mistä näitä sikiää?? Voitti tuolla liikkeellään varmastikin 2-5 sekuntia.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt aamujen pimettyä tulee itsemurhapyöräilijät esiin. Mustat vaatteet päällä pyöräillään risteyksiin aivan miten sattuu. Heijastimia ei näy missään eikä pyörässäkään ole valoja. Näitä ei siis voi huomata mitenkään, kuin vasta auton valojen alueella. Pari kertaa ollut jo osuma lähellä.

Tähän liittyen haluaisin kysyä, olisiko jollakin antaa vinkkiä fiksusta ja käytännöllisestä vaatteisiin kiinnitettävästä heijastinpatentista? Saisi olla mielellään virallinen eli CE-merkitty heijastin. Näkyvyys on näillä keleillä se ykkösasia kuten yllä eräs kirjoittaa.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Tähän liittyen haluaisin kysyä, olisiko jollakin antaa vinkkiä fiksusta ja käytännöllisestä vaatteisiin kiinnitettävästä heijastinpatentista? Saisi olla mielellään virallinen eli CE-merkitty heijastin. Näkyvyys on näillä keleillä se ykkösasia kuten yllä eräs kirjoittaa.

Pyöräilyyn suosittelen näitä keltaisia heijastinliivejä. Kävellessä ehkä hieman turhan järeää arsenaalia.

Vaatteisiin laitettavia (parempia) saa varmaan urheiluliikkeistä. Suosittelen laittamaan molemmille sivuille heijastimen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös