Haukkuisin tässä liikennesuunnittelijat. Kaikkihan tietävät, että esim. kaarteita ei osata suomalaisella insinööritaidolla kallistaa oikeaan suuntaan, mutta nyt on menty sorkkimaan sen verran pahasti esimerkiksi Helsingin keskustan liikenteeseen, että ei hyvää päivää.
Suurin omituisuus on se, että lähes jokainen yksisuuntainen katu on muutettu puoliväkisin kaksisuuntaiseksi. Ensinnäkin yksisuuntainen katu on toiminut liikenteen sujuvuuden kannalta paremmin, koska niissä on useimmiten ollut enemmän kuin yksi kaista siihen suuntaan, mihin ajetaan. Nyt on tilanne se, että on vain yksi kapea kaista suuntaansa. Jokainen on tiennyt, mitkä kadut menevät mihinkin suuntaan niin kaksisuuntaisuudelle ei ole ollut tarvetta. Nyt kun kaksisuuntaisuutta on lisätty niin seurauksena on muutamia haitallisia sivuvaikutuksia kuten mm. se, että liikennevaloja tai kiertoliittymiä on jouduttu mahdollisesti paikoitellen lisäämään ja liikenne ei näin ollen ole niin sujuvaa kuin aiemmin. Samoin se, että on vain yksi kaista suuntaansa antaa turhan paljon valtaa mummoilijoille.
Mummoilijoista tuli mieleeni vielä se, että heillä on nyt jo tosiaan aivan liikaa valtaa. Monessa paikassa, missä on esim. 40km/h tai 50km/h rajoitus, joku urpo voi ajaa 15-20km/h ihan tyytyväisenä tukkien liikenteen. Silloin alkaa takana päreet palaa. Joskus tekisi mieli mennä repimään sellaiset kuljettajat autosta ulos ja repiä heidän ajokorttinsa.
Kaikista älyttömin liikennesuunnittelijoiden juoni on se, että noilla kaduilla, mitkä ovat nyt kaksisuuntaisia, on kaistojen välissä usein liikenteenjakajina tolppa ja nuoliliikennemerkki. Ne ovat ehkä reilun metrin mittaisia ja niissä ei ole mitään valaistusta tai heijastimia. Aika hurjalta tuntuu joskus pimeällä se ajaminen, koska ne on usein sijoitettu ihan omituisiin paikkoihin yllättävästi. Samoin on monta kertaa kertaa tilanne tietöiden kanssa. Ei ole mitään valoja niissä, eikä usein edes heijastimia kuten ei ole niissä em. liikennejakajatolpissa. Tulin esim. viime pe jäähallilta niin, että ajoin Runebeginkatua ja siitä HKKK:n kohdaltahan alkaa sellainen uusi kikkailu, mikä kestää Autotalolle saakka. Siinä oli suhteellisen pimeää ja runsaasti juuri tuollaisia tolppaliikenteenjakajia ja tietyöaitoja. Eikä mitään heijastimia tai valoja. Ajoin prätkällä ja mietin, että aika helposti sellainen este voi jäädä kokonaan huomioimatta. Toivottavasti ei tarvitse tulla mitään kuolemantapauksia ennenkuin täällä osataan suunnitella sellaiset systeemit, mitkä näkyvät kunnolla.