Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 193
  • 13 118

Evil Kübl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Liiga karsinnat
Itseäni ärsyttää suunnattomasti OHITUSKAISTALLA alinopeutta ajavat, yleensä iäkkäämmät (yli 40v) kuskit, jotka eivät kerta kaikkiaan tajua vaihtaa oikealle kaistalle vaikka varmasti näkevät peilistä, että takaa tullaan kovemmalla vauhdia. Näitä teiden ritareita saa sitten ohitella oikean puoleisen kaistan kautta, kun eivät tajua väistää. Olen nyttemmin ottanut tavaksi ottaa katsekontaktin kuskiin puistellen päätäni. Ilmeistä päätellen viesti yleensä menee perille.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Evil Kübl
Näitä teiden ritareita saa sitten ohitella oikean puoleisen kaistan kautta, kun eivät tajua väistää.
Voisit kyllä korjata lääkitystäsi sen verran, ettet kovin paljon, mieluummin ollenkaan, ohittelisi oikealta. Siitä tulee vielä joku päivä iso pipi, kun se Volvo-kuski päättääkin palata oikealle kaistalle, missä liikennesääntöjen mukaan ei saa kukaan kiilata eteen. Vitutus ei ole mikään syy vielä pahempaan rikkeeseen.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Evil Kübl
Näitä teiden ritareita saa sitten ohitella oikean puoleisen kaistan kautta, kun eivät tajua väistää. Olen nyttemmin ottanut tavaksi ottaa katsekontaktin kuskiin puistellen päätäni. Ilmeistä päätellen viesti yleensä menee perille.

Vaikka kuinka vituttaisi, niin tuolla omalla ääliömäisellä ajotavallasi jonakin päivä joku tulee kuolemaan. Ja jos poliisi temppusi näkee, niin tuosta et selviä enää sakoilla. Kortti lähtee nimittäin oitis.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluaisin joskus kuulla yhdeltäkin "turvalliselta" kuskilta, että minkä tutkimuksen mukaan 10km/h rajoituksen alapuolella ajaminen tekee elämästä vaaratonta.

Muutaman kerran saanut ajella sellaisen henkilön perässä talvisin, joka ajaa viidenkympin rajoituksella 40, kuudenkympin 50 ym. Aina liikennemerkin kohdalla muutettiin nopeudeksi rajoitus -10km/h.

Tässä täytyy olla takana jokin syvällisempi logiikka.
 
Tämän agentin verenpaine lähtee nousuun, kun tapaa kuskin joka ajelee hiljaa, sitten kun lähtee ohittamaan niin ko. kusnuppi painaa niin paljon kaasua ettei mennäkkään ohi ja sitten taas hidastellaan ja kun tulossa ohi niin sama kaasutus alkaa taas. Niskalaukaus sellaisille.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jokipoika
...
2. Miksi ohituskaistan alkaessa jonossa ensimmäisenä oleva ohittaja ei nosta nopeutta tarpeeksi korkealle, että muutkin ehtisivät tekemään oman ohituksen? Onko se helvetti niin vaikeaa käsittää että siellä olisi muitakin autoja jotka haluaisivat päästä sen rekka-auton, karavaanarin tms. ohi sillä samaisella 500m-900m:n ohituskaistalla?...

Ja se tiehallinnon suunnittelija joka on keksinyt että ohituskaistat pitää sijoittaa ylämäkiin pitäisi potkia töistään ulos välittömästi... Olen joskus joutunut ajamaan Helsingin ja Salon väliä (joka on Suomen v-mäisin tieosuus kaikenlisäksi) autolla joka ei ollut kovin nopea kiihtymään. Siinä kiihtyi kuski nopeammin, kun ohituskaista alkoi ja piti yrittää nostaa vauhti nopeasti rekan ohittamiseksi seitsemästäkympistä sataseen ja samalla kivuta 30 asteen mäkeä ylös...

Viestin lähetti OneBigRed
...
Haluaisin joskus kuulla yhdeltäkin "turvalliselta" kuskilta, että minkä tutkimuksen mukaan 10km/h rajoituksen alapuolella ajaminen tekee elämästä vaaratonta.

Muutaman kerran saanut ajella sellaisen henkilön perässä talvisin, joka ajaa viidenkympin rajoituksella 40, kuudenkympin 50 ym. Aina liikennemerkin kohdalla muutettiin nopeudeksi rajoitus -10km/h.
...

Todennäköisesti nämä henkilöt ajavat autoilla joissa mittarivirhe on juuri tuon 10 km/h. Luulisi että nykytekniikalla nuo mittarit saataisiin kaikissa autoissa näyttämään todellista nopeutta. Varmasti laskisi monenkin verenpainetta tien päällä kun kaikki tietäisivät oikean nopeutensa ja eivät turhaan hidastaisi oikein ajavien nopeuksia...
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paljon on löytynyt ärsytyksen aiheita ja eiliseltä jäi mieleen vielä yksi. Eli mikä siinä on, että tieosuuksilla missä on automaattinen liikennevalvonta, eli "linnunpönttöjä" tienposkessa, joidenkin kuskien on pakko jarrutella vauhti niiden kohdalla alinopeuden puolelle? Vähänkin jos on enemmän autoja liikenteessä koko jono nykii sitten niiden pönttöjen mukaan. Autoissa tuppaa aina olemaan jonkun verran mittarivirhettä, eikä vielä 1km/h ylityksellä tule ikuistetuksi poliisien filmille. Joten kuten ymmärtäisi jos esim. satasen alueella vauhti tippuisi mittarin mukaan siihen sataseen mutta kun monesti se menee paljon alle.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Ossi
Voisit kyllä korjata lääkitystäsi sen verran, ettet kovin paljon, mieluummin ollenkaan, ohittelisi oikealta. Siitä tulee vielä joku päivä iso pipi, kun se Volvo-kuski päättääkin palata oikealle kaistalle, missä liikennesääntöjen mukaan ei saa kukaan kiilata eteen.

Miten minä muistelen meille kerrotun autokoulussa, että tällaisessa tilanteessa jossa ohituskaistaa (eli vasenta kaistaa) pitkin ajaa autoilija alinopeutta, normaalisti oikeaa kaistaa myöten saa ajaa tämän autoilijan ohi mikäli ei ylitä nopeusrajoitusta. Tässähän ei kiilata eteen vaan ajetaan oikeaa kaistaa myöten sallittua ajonopeutta, vasemmalla kaistalla alinopeutta ajava sen sijaan tekee rikkeen - jos alinopeusajon ohituskaistalla voi rikkeeksi sanoa.

Olen myös nähnyt poliisin itsensä ohittavan autoilijan motarilla oikeaa kaistaa ajaen, (poliisi ei ollut hälyajossa).

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti heavy

Todennäköisesti nämä henkilöt ajavat autoilla joissa mittarivirhe on juuri tuon 10 km/h. Luulisi että nykytekniikalla nuo mittarit saataisiin kaikissa autoissa näyttämään todellista nopeutta.

Kyllähän ne saisi mutta kun ne eivät saa näyttää - ne eivät saa näyttää todellista eivätkä alinopeutta, sen tähden ne säädetään näyttämään pientä ylinopeutta (eli todellinen nopeus 95 km/h on mittaristolla 100 km/h), näin minua eräs henkilö asiasta valisti.

Jos autossa on vakionopeuden säädin niin siinä oleva nopeusnäyttö näyttää likipoikkeuksetta todellisen ajonopeuden, eli ne ovat yhtätarkkoja kuin nopeusnäytöt ja tutkat - tai niiden pitäisi olla.

vlad.
 

Rete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja hei yks juttu vielä...

No kyllä täällä jo pysäköinnistäkin puhuttiin niin jatketaan sitten siitä. Minua ainakin ihmetyttää kuinka parikymppiset nuoret kollit kehtaa jättää autonsa invapaikalle kun vaan "äkkiä" piipahtaa Lielahden Cittarissa tai alkossa. Kai sitä ajatellaan et käyttäkööt invaliidit niitä muita ruutuja tai et käyn niin äkkiä ettei sillä aikaa ehdi yhtään paikkaa tarvitsevaa tulla paikalle.

Kyseisessä marketissa usein asioidessa liian usein on inva-paikat täynnä autoja, joissa ei ole invamerkkiä. Hävetkää!!!

Toinen paikka mihin ei Suomalainen jaksa kävellä on pankkiautomaatti... pysäköintiruutuun on liian pitkä matka kantaa täyttä lompsaa.. jätetään auto varmuuden vuoksi ihan siihen automaatin eteen..keltaisen viivan päälle tai vaikka jalkakäytävälle. Romanit nyt on oma lukunsa... niillä on ihan omat pysäköinti tyylinsä...eli ihan mihin vaan huvittaa. poikkeuksia varmasti on mutta vähän.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti vlad
Miten minä muistelen meille kerrotun autokoulussa, että tällaisessa tilanteessa jossa ohituskaistaa (eli vasenta kaistaa) pitkin ajaa autoilija alinopeutta, normaalisti oikeaa kaistaa myöten saa ajaa tämän autoilijan ohi mikäli ei ylitä nopeusrajoitusta. Tässähän ei kiilata eteen vaan ajetaan oikeaa kaistaa myöten sallittua ajonopeutta, vasemmalla kaistalla alinopeutta ajava sen sijaan tekee rikkeen - jos alinopeusajon ohituskaistalla voi rikkeeksi sanoa.

Olen myös nähnyt poliisin itsensä ohittavan autoilijan motarilla oikeaa kaistaa ajaen, (poliisi ei ollut hälyajossa).

vlad.

Moottoritiellä ei koskaan eikä missään tilanteessa saisi ohittaa oikealta puolelta.

Itse täytyy sanoa, että olen oikealtakin ohittanut, jos tämä edessä keekoileva pelle ei edes 30 sek torven painalluksen jälkeen suostu siirtymään oikealle kaistalle.

-ipa rules
 

Vesku

Jäsen
Viestin lähetti Agent Orange
Tämän agentin verenpaine lähtee nousuun, kun tapaa kuskin joka ajelee hiljaa, sitten kun lähtee ohittamaan niin ko. kusnuppi painaa niin paljon kaasua ettei mennäkkään ohi ja sitten taas hidastellaan ja kun tulossa ohi niin sama kaasutus alkaa taas. Niskalaukaus sellaisille.

Jep.

Lähdin tänään ohittamaan autoa, joka oli auttamatta jäämässä hidastimekseni. Eiköhän tämä auton kuljettaja lisää vauhtia, kun olen ohittamassa häntä. Köröttelin satoja metrejä vasemmalla kaistalla - turhaan. Repsikan paikalla istunut kaverini arveli, että jokin lakipykäläkin kieltää ohitetettavaa autoa kiihdyttämästä.

Eilen taas joku harrasti minun tapaani samanlaista vasemmalla kaistalla ajoa, mutta täysin ilman syytä. Yksi auto ohitettiin ja sen jälkeen tämä ohitettu kääntyi pian vasemmalle kaistalle kuin olisi ohittamassa ohi menneen auton, mutta sehän ei ollut mahdollista, koska ohi ajanut ajoi selvästi nopeampaa vauhtia. Sama kuvio toistui, kun minä ohitin tämän vasemman kaistan testailijan. Jokin rituaaliko on kyseessä???
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Tämän ketjun avaaminen on mielessäni ollut jo pitkään.

Ympyräasiat on kyllä aika klassisia. Juuri kesälomilla luin jotain Lohjan paikallislehteä, jossa sitten ihmisiltä kysyttiin, että onko ne Lohjan seudun isot liikennetyömaat vaikeuttaneet elämää. No siinä sitten kuvassa poseerasi joku paikallinen Sari Salonen perheineen, ja tivasi että "ei se olisi ollenkaan vaikeaa, jos ympyrässä ajettaisiin oikein, eli vilkkua käytetään silloin kun tullaan ympyrään, ei pois lähdettäessä." Voi herranjumala sentään; mamma oli raahannut lapsensa siihen kuvaan vielä. Onneksi kokemukseni ko. kaupungin liikenteestä välittyvät vain tämän paikallislehden kautta.

Tokihan auton nopeusmittarit näyttävät liikaa myös sen takia, että "jumalauta kun on hyvä auto kun otti 100km/h kakkosella ja kiekat 3 tonnissa ja vauhti oikein tunnukaan miltään!" Torvet soi sitten takana ja vierellä kun vauhtia on oikeasti 70. Motarillahan saa oikealta mennä ohi jos se liikenne siinä oikealla kaistalla menee lujempaa kuin vasemmalla kaistalla. Eli ei tartte jäädä siihen vasemman puoleisen kaverin rinnalle roikkumaan. Mutta siis vas -> oik (ohi) -> vas on kiellettyä.

Kerran posottelin cruisella vasenta kaistaa jotain 110 satkun alueella. Lähestyin jotain tanttaa, joka oli oikealla kaistalla. Kun sitten kohdalle pääsin, niin tantan kaasujalka alkoi tutisemaan, ja siinä mentiin sitten pitkä tovi niin, että tantta kiihdytti ensin auton mitan verran mun edelle ja sitten valutti auton mitan verran taakse. Sitten taasen auton mitan verran eteen ja valutellen taakse. Ja itse siis (virheettömänä tietysti) ajoin samaa vauhtia koko aika. Ehkä se tantta luuli, että autolla mennään kuin potkukelkalla, eli potku, liuku.......potku, liuku....... Oli se hassua.

Liikenne herättää aina suuri tunteita ja kyllä siihen pitää ennen kaikkea huumorilla suhtatua. Tulee itsekin ruuhkissa joskus seisoskeltua ja olisi se tylsää ellei jotain tekemistä keksisi. Mutta teiden pelimieshän keksii! Teiden pelimies luonnollisesti pitää muita autoilijoita vastustajina. Toisten menoa ei tietenkään haitata eikä sikailla, mutta sijoituksia jonossa koitetaan parantaa passeleilla kaistanvaihdoilla yms. manöövereillä. Tiettyä ranskalaista röyhkeyttä pitää kuitenkin olla, Suomessakin tilaa saa kun sitä vain vilkulla pyytää - naisilta varsinkin. Pieni hymy vielä perään, ja sait tästä nk. "vakiraon"

Samaa reittiä kun aamut ja illat ajelee, niin alkaa aika hyvin haistamaan koska kannattaa mitäkin kaistaa eteenpäin posotella. Lisäksi teiden pelimiesten suorituksista ja vinkeistä on kiva jutella lounaspöydässä ja keksiä uusia avaimia menestykseen; mm. jos haluat viereiselle kaistalle, eikä tilaa löydy, niin bongaat valottoman suojatien, vedät liinat siihen eteen kiinni (ketään ei luonnollisesti ylitä katua), odotat että vieruskaveri pysähtyy (toki kaikki pysähtyy) ja vaihdat kaistaa. Grid girlit jo maalissa alkavat riisuutumaan ja tavamaan nimeäsi.

Teiden pelimies vaan harvoin oikeasti voittaa. Monta kertaa olen vaivoin Turtsan päässä painellut jonkun kauhean rekan ohi ja viimeistään Munkan rantatiellä jättänyt sen kauas taakse tarkkaan laskelmoiduilla kaistanvaihdoilla. Teollisuuskadulla sama vtun rekka kuitenkin jo hengittää niskaan, vaikka tuntuu että tuli ajettua elämäni kierros. Kaikkea sitä liikenteessäkin sattuu!
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti ipa rules
Moottoritiellä ei koskaan eikä missään tilanteessa saisi ohittaa oikealta puolelta.

Ei pidä paikkaansa. Kun motarilla on kaistojen yläpuoliset ryhmitysmerkit, saa oikeanpuoleiselle kaistalle ryhmittynyt ohittaa myös vasemmalla kaistalla ajavia.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti ipa rules
Moottoritiellä ei koskaan eikä missään tilanteessa saisi ohittaa oikealta puolelta.
Asia rupesi häiritsemään minua sen verran, että pitihän sitä googlettaa. Ja tässä internetin vastaus asiaan:

"Toisin kuin yleisesti luullaan, myös oikealta saa ohittaa. Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Tällöin ei kuitenkaan saa puikkelehtia tai koukata, vaan ajaa normaalisti omaa ajokaistaa pitkin.

Moottoritietä koskevat säännöt ovat tiukempia. Oikealta ohittaminen on moottoritiellä kiellettyä. Sääntöön on kolme poikkeusta:


1. Jos ajoneuvot ajavat jonossa

2. Jos ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja tai

3. Jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa."

Ja linkki perään. Enpä silti halua testata, osaako poliisi myös samat tulkinnat ja mikä on heidän näkemyksensä jonossa ajamisesta. Mieluummin vaikka juon sakkoja vastaavalla rahamäärällä mielijuomaani alkoholia.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Uusimmassa TM:ssä on aihe: Osaatko ajaa moottoritiellä oikein.
Kannattaa tsekata. Myös tuota oikealta ohittamista käsitellään ja
jotenkin niin se meni, että jos ei vaihda kaistaa sitä varten saa
ohittaa. (tms +monta pienellä präntättyä pikkutarkennusta..)
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Viestin lähetti Vesku
Repsikan paikalla istunut kaverini arveli, että jokin lakipykäläkin kieltää ohitetettavaa autoa kiihdyttämästä.

Jep, muistaakseni poliisi saa antaa kyseisestä aktiviteetistä sakot liikenteen vaarantamisesta.
 

Hordi24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Tuolla ylempänä mainittiin noi mannejen omat pysäköintisäännöt ja joskus tuntuu että ne on oikeesti voimassa. Siis auto just siihen kun ittelle sopii! Hyvä esimerkki (olis parempi jos voisin piirtää kuvan) on täältä Lempäälästä, R-Kioskin pihasta.

-Piha on ihan täynnä autoja, pihaan kääntyy upouusi farmari-Mersu, jonka puikoissa on kuin onkin Manne! Kun piha on täynnä niin Manne katsoo parhaakseen jättää auton poikittain oven eteen ja KUSKI lähtee sisälle kioskiin. Auto käy edelleenkin pihassa ja muut asiakkaat tulevat autoillensa, mutta huomaavatkin etteivät pääse pihasta pois kun eräs Mercedes on poikittain edessä!
En tiedä mitä kuski sisällä kioskilla teki, mutta varmaankin luki veikkajasta ravivihjeet ja muut, teki todennäköisesti 20centin rivin ja jonotti kassalle sen 10min (jono oli pitkä).
Tällä välin siis kukaan ei päässyt pois pihasta, tai pihaan, mutta onneks sai Manne hoitaa asiansa just niinkuin halus...
Saunan taakse ja nopeesti perkele tollaset, jotka ei välitä muista paskan vertaa!
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Tuli tuosta Cosmon tekstistä mieleen, miten työmatkaa pystyy parantamaan.
Kokeilin muutamana aamuna miten nopsaan pääsee kotoa töihin.
Asun Tampereella Amurissa ja työmaa sijaitsee Hatanpäällä.
Menen yhdeksään töihin, joten pahaa ruuhkaa ei tiellä ole.
Normaalisti menee noin kymmenen minuuttia.
Pari viikkoa sitten keksin oikean rytmin, miten pääsee parhaiten.
Neljään minuuttiin työmatka. Kaksiin valoihin kuudesta pitää kaasuttaa vähän ylinopeutta. Ja kenenkään perään ei saada jurmuttamaan. Eikä tarvi yli 20 ylinopeutta rikkoa. Nojoo..se siitä leikkimisestä.

Itseäni ottaa päähän myös nämä ns. vasen kaista-ajajat. Ajetaan monta kilometriä vasemmalla kaistalla eikä katsella takapeiliin kun vauhti on samaa luokkaa kuin oikealla kaistalla ajavalla.
Ei voi kuin pudistaa päätään ja huokaista syvään.

Toinen asia mikä ottaa päähän, on liikennesääntöjen ja -tapojen tietämättömyys. Tampereella on yksi risteys, missä saa tulla oikealta omalle kaistalle ja vasemmalta tulee oma kaista. Ts. kaksi katua yhtyy samaan suuntaan. Noh, sieltä oikealta tulevat jäävät siihen risteävään kohtaan odottamaan että koska vasemmalta ei tule enää ketään. Molemmilla on siis oma kaista mihin mennä. Ei vaan tajuta.

Kyllä suomalaisia riittää joka junaan...tai autoon tällä kertaa.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi ärsyttävimmistä asioista, joita itse liikenteessä kohtaan päivittäin ovat nämä autoilijat, jotka seisovat ruuhka aikaan valoissa vihreiden vaihtumisen jälkeen useita sekunteja, ennekuin saavat ne kinnerinsä liikkeelle. Mikä ihme siinä voi olla niin vaikeata?

Erikoismaininnan saa tämä kusipää: Ajelin viime talvena moottoritietä Helsinkiin päin ohituskaistalla reipasta vauhtia. Yhden letkan keskivaiheilla oli pakettiauto, joka ilmeisesti halusi päästä ohituskaistalle juuri sillä siunatulla sekunnilla ja lähti jo tulemaan kohti, kunnes tämä huomasi, että olin jo siinä rinnalla ja veti takaisin. Heti ohi päästyäni tämä järjen jättiläinen ampaisi salamana aivan takapuskuriin kiinni jä tietysti pitkiä vilkutellen ja töötti huutaen. Tätä jatkui jonkin aikaa, kunnes hän jättäytyi taakse. Oli niin pimeää, että en auton rekisterinumeroa saanut, muuten olisin soittanut ja antanut hieman kaverille liikennetapakasvatusta. Jos joku tietää mitä sellaista tein, että jollakin on aihetta vetää asiasta herne nenään, niin kertokaapa? Itse en ole tähän päivään mennessä keksinyt.

Nyt kun vauhtiin päästiin ja alkoi sopivasti verenpaine nousemaan, niin otetaan vielä muutama: Itsellä on matkaa vaikkapa 475 km paikasta a) paikkaan b). Matka sujuu mukavasti, kunnes liikenne hidastuu ja 80 km/h:n aluella ajetaankin yhtäkkiä vajaata kuuttakymppiä. Suoran tullessa eteen näkee 15 auton jonon, jonka keulilla porhaltaa henkilöauto kaikessa rauhasaa. Ovat ilmeisesti tonttia ostamassa,...vai? Kyllä meikäläisellä alkaisi hälytyskellot soimaan, jos oman auton taakse alkaisi autokaupalla jonoa muodostumaan, mutta ei näille maanteiden sankareilla. Lopulta, kun päästään päätä pyöritellen ohi, niin kyseiseltä hidastelijalta saa vielä tuomitsevan katseen ohituksesta ja naamalta voi lukea, että mihinköhän näillä ihmisillä mukamas onkin kiire. Eivätkö nämä ******** tajua, että jos ihmisillä on pitkä matka edessä, niin ei siinä paljoa huvita körötella ja maisemia katsella. Se on vähän eri asia, kun olla hakemassa 5 kilometrin päästä Salesta maitoa.

Tämä on jälkeenpäin jopa huvittanut: Muutamia vuosia sitten lähdin töistä jo klo 15 pintaan, koska avauskiekko lätkän MM-kisoissa tipahtaisi jäähän puolen tunnin sisään. Muutama muukin ihminen oli saanut saman idean ja moottoritiellä olikin aikamoinen liikenne, mutta jostain syystä kaikilla muillakin tuntui olevan kiire kotiin joten 120 alueella paineltiinkin letkassa pientä ylinopeutta, kunnes yhtäkkiä sai painaa jarrua oikein huolella, kun liikenne stoppasi lähes täydellisesti. Hetken siinä ihmettelin, että mitä helvettiä, kunnes huomasin, että joku mummeli oli kinnerillään lähtenyt ohittamaan rekkaa, muttei uskaltanut mennä siitä ohi, vaan ajeli sen rinnalla tukkien molemmat kaistat. Siinä sitä sitten ajeltiin hiljakseen eteenpäin. En ole eläessäni nähnyt sellaista tööttäilyä, joka siitä syntyi. Mummeli sai yksinään aikaan melkoisen ruuhkan. Kerrottakoon, että moottoritien vieressä menee tavallinen maantie samaan suuntaan. Vinkki, vinkki...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Vesku
Sama kuvio toistui, kun minä ohitin tämän vasemman kaistan testailijan. Jokin rituaaliko on kyseessä???

Puhdas veikkaus: Oli sateinen päivä ja edellä ajavasta kastuu tuulilasi. On "helpompi" ajaa edestä tyhjää kaistaa kunnes välimatka edellä ajavaan on riittävästi -> paluu oikealle.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Viestin lähetti B1


Toinen asia mikä ottaa päähän, on liikennesääntöjen ja -tapojen tietämättömyys. Tampereella on yksi risteys, missä saa tulla oikealta omalle kaistalle ja vasemmalta tulee oma kaista. Ts. kaksi katua yhtyy samaan suuntaan. Noh, sieltä oikealta tulevat jäävät siihen risteävään kohtaan odottamaan että koska vasemmalta ei tule enää ketään. Molemmilla on siis oma kaista mihin mennä. Ei vaan tajuta.

Kyllä suomalaisia riittää joka junaan...tai autoon tällä kertaa.

Mitäs risteyksiä näillä tarkoitat. Monissa tämmöisissä oikealta tulevalla on kolmio vaikka onkin oma kaista. Eli jos vasemmalta tuleva haluaa tulla tälle kaistalle on oikealta tulevan väistettävä.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti Ziege
Mitäs risteyksiä näillä tarkoitat. Monissa tämmöisissä oikealta tulevalla on kolmio vaikka onkin oma kaista. Eli jos vasemmalta tuleva haluaa tulla tälle kaistalle on oikealta tulevan väistettävä.

Usein risteyksen kohdalla ja siitä vähän eteenpäin on myös sulkuviiva, joka "estää" vasemmalla kaistalla olevan kaistanvaihdon oikealle. Tai jos se vaihtaa, niin se on se rikollinen.

Epoossa tästä on mainio esimerkki kun Isoon Omenaan noustaan Länisväylältä. Tästäkin on paikallislehdissä kirjoiteltu (ja haukuttu että miten moinen risteys voidaan tehdä kun vihreällä nuolella porukkaa vaan tulee ja tulee) mutt ei kuitenkaan onneksi kuvien kera.
 

Puster

Jäsen
Viestin lähetti Ziege
Mitäs risteyksiä näillä tarkoitat. Monissa tämmöisissä oikealta tulevalla on kolmio vaikka onkin oma kaista. Eli jos vasemmalta tuleva haluaa tulla tälle kaistalle on oikealta tulevan väistettävä.

Yksi tällainen risteys on Kalevassa, vaikka juuri sitä B1:n tuskin tarkoitti.
Takojankadulta käännyttäessä oikealle Kalevantielle kohti yliopistoa, voi aivan rauhassa tulla vasemmanpuoleiselle kaistalle. Kalevantietä ajavien kaistat yhdistyvät liikennevaloissa yhdeksi ja heillä on valkoinen sulkuviiva Takojankadun risteyksessä.

Silti jatkuvasti näkee autoilijoita pysähtyneinä risteyksessä odottamassa autovirran loppumista tajuamatta, että edessä olisi vapaata kaistaa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Puster
Yksi tällainen risteys on Kalevassa, vaikka juuri sitä B1:n tuskin tarkoitti.
Takojankadulta käännyttäessä oikealle Kalevantielle kohti yliopistoa, voi aivan rauhassa tulla vasemmanpuoleiselle kaistalle. Kalevantietä ajavien kaistat yhdistyvät liikennevaloissa yhdeksi ja heillä on valkoinen sulkuviiva Takojankadun risteyksessä.

Silti jatkuvasti näkee autoilijoita pysähtyneinä risteyksessä odottamassa autovirran loppumista tajuamatta, että edessä olisi vapaata kaistaa.

Pilkkua lempien, Kalevaahan se ei ole, vaan joko Kalevankangasta tai Sampoa, eli siinä rajoilla.

Mutta luulisin, että tuo B1:n tarkoittama risteys on Teiskontiellä siinä valtion virastotalon nurkalla kun Kekkosentieltä lännestä tullessa noustaan ylös Teiskontielle. Siinä Kekkosentieltä tulijoilla on on oma kaista, paikalla on sekä kolmio, että kaistanvaihdon estävä (tai ainakin kieltävä) sulkuviiva.

Se kolmio lisättiin siihen risteykseen jälkikäteen, kun isommat yhdistelmät eivät mahtuneet siinä kääntymään niin etteivät joutuneet koukkaamaan toisenkin kaistan kautta. Tällöin meinaan kai sääntöjen mukaan Teiskontietä ajavat, eli vasemmalta tulijat olivat väistämisvelvollisia. Eli nykyäänkin, kolmiosta huolimatta, siitä saa ajaa vapaasti, jos mahtuu pysymään sillä omalla kaistalla.

t. Hanu
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös