Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 100
  • 12 219

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viikko sitten Vaasaan ajaessani meinasin jumittua jonkun karavaanarin taakse. Sattui nimittäin juuri sillä tieosuudella, jolla ei ole pahemmin ohituspaikkoja. Vaan miten kävikään? Tuo karavaanari ohjasi kaistan oikeaan reunaan ja näytti vilkulla, että mene vaan. Niin meninkin, ja moikkasin kiitokseksi. Juuri noin sen pitäisi sujua.

Noin niinkuin muuten olen sitä mieltä, että jokainen on ensikädessä itse vastuussa ajamisestaan. Jos siis joku tekee ajattelemattoman ohituksen jonossa, joka etenee sen ratkaisevat viisi kilometriä tunnissa alle nopeusrajoituksen, niin syy siihen on sen ohituksen tekijän eikä letkan vetäjän.

Ääliömäisin ryhmä liikenteessä? Perässäroikkujat. Ei mennä ohi, vaikka antaisi tilaa, eikä jättäydytä kauemmas jos itse kiihdyttää vauhtia. Ei, halutaan ajaa siinä kolmasosasekunnin päässä takapuskurista. Tulee mukavan turvallinen olo. Ennen lomia piipahdin yhdessä metkassa kaupungissa pääkaupunkiseudulla. Moottoritiellä perääni liimautui joku pakettiauto hyvin lähelle. Ihmettelin, että miksi sen kuljettaja tekee niinkuin tekee. Sain vähän väliä kiihdyttämällä ja syy selvisi: kuskilla oli toisessa kädessä kännykkä ja toisessa tupakka, ohjaaminen tapahtui mukavasti kyynärpäillä. Eipä siinä paljoa taidettu ajamiseen keskittyä.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Tulipas tässä ajettua reilun viikon sisään vähän yli 3000km. Tältä reissulta kyllä löytyi mukavia tapauksia.

1. Oikealle kääntyminen
Yleensä naiset tekevät tämän koukkaamalla ensin vasemmalle. Mukava tunne kun olet jo vasemmalta puolelta ohittamassa ja auto tuleekin eteen.

2. Karavaanarit
Muutaman kerran sattui eteen 2-3:n auton+asuntovaunun letkaa. Nämä ajoivat toisiissaan kiinni. Eli ohittaminen oli lähes mahdotonta.

3. Ohituskaistan taulapäät
Ensin 100km/h alueella reilu 80km/h. Kun ohituskaista alkaa niin vauhti nousi reiluun 120km/h. Meneppäs tästä "laillisesti" ohi. Tämän jälkeen vauhti putoaa takaisin 80km/h.

4. Risteyksistä eteen tulijat
Kaasu kyllä löytyy että päästään autojen eteen, mutta tämän jälkeen kaasupoljin mystisesti häviää. Siinä kiihdetyllään takaisin rajoituksen vauhtiin muutamia minuutteja.

5. Perässä ajajat
Yritetään risteyttää rekisterikilpiä eikä mennä ohi edes ohituskaistalla.

6. Jarruttajat
Nämä jotka jarruttavat jos autoja tulee vastaan. Siinä onkin kiva ajaa kun ei uskalla edes ohitus etäisyydelle mennä kun ei tiedä koska taas jarrutetaan.

Kiitoksia annetaan rekka kuskeille, jotka todella usein näyttivät merkin jos tie oli vapaa. Näitä kohdattiin useita. Eli iso kiitos ajamisen helpottamisesta.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Siviilipoliisit kuriin liikenteessä!

Itseäni ärsyttää suunnattomasti kaikki, jotka keskittyvät eniten toisten tekemiseen liikenteessä ja ovat tällä tyylillä monelta osin vielä vaarallisempia kuin kaikenmaailman "teiden tukot" yms.

Monasti ko. henkilöt ovat itse kaikkea muuta kuin sujuvia ja joustavia liikennehenkilöitä.
 

jokainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPL
Koska kaikkien liikenteessä liikkuvien idioottien haukkuminen vaatisi kaikkien muiden kuin minun haukkumista, niin pistänpä vain listan asioista/ajotavoista, jotka saavat vereni kiehahtamaan:

-Kuten joku jo mainitsikin, Helsingin punaiset aallot.
-Punaisiin aaltoihin liittyen, hidas liikkeellelähtö liikennevaloista. Miksei koko jono voi lähteä liikenteeseen samalla kun vihreä syttyy, ei sitä edellä olevan liikkeellelähtöä tarvi jäädä odottelemaan ja pitää sen jälkeen sekunnin taukoa. Pitkässä jonossa tauot kertaantuvat ja hidastavat liikennettä uskomattoman paljon.

-Moottoritiellä vasemmalla kaistalla hitaasti köröttäminen ja letkan ohittaminen antamatta tilaa takaa nopeammin tulevalle.

- Yleensäkin rauhallinen kiihdyttäminen risteyksistä yms. Kuluttaa enemmän polttoainetta ja hidastaa liikennettä.

- Maantiellä alle rajoitusnopeuden ajavan auton takana roikkuminen sellaisella etäisyydellä, että kolmas auto letkassa ei pääse kunnolla ohittamaan.

- Ylivaroivainen ohittaminen ylläolevassa tilanteessa.

- Jalankulkijoista ja suojateistä piittaamattomuus.

- Helsingin keskustan liikennejärjestelyt. Kävelykeskusta + joukkoliikenne olis loistava ratkaisu.

+ Helsingissä saa hyvin tilaa kaistanvaihdoille. Jotain positiivista sentään.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti jokainen
-Punaisiin aaltoihin liittyen, hidas liikkeellelähtö liikennevaloista. Miksei koko jono voi lähteä liikenteeseen samalla kun vihreä syttyy, ei sitä edellä olevan liikkeellelähtöä tarvi jäädä odottelemaan ja pitää sen jälkeen sekunnin taukoa. Pitkässä jonossa tauot kertaantuvat ja hidastavat liikennettä uskomattoman paljon.


- Yleensäkin rauhallinen kiihdyttäminen risteyksistä yms. Kuluttaa enemmän polttoainetta ja hidastaa liikennettä.

Aamen!

Sitten kun vihreä valo räpsähtää päälle, aletaan vasta irroittamaan etusormea nokasta ja räpläämään vaihdetta päälle.

Joillakin, varsinkin vanhemmilla ihmisillä kiihdyttäminen 40 ->80km/h vie pari kilometriä matkaa. Jos itse kiihdytät nopeammin (lue normaalisti) ja vaihdat kaistaa mennäksesi ohi niin johan löytyy vanhalta harpulta koneesta kierroksia.

Lisättäköön myös, että hyvin usein vanhat ihmiset ajavat kuin siat pellossa sillä putkinäöllä minkä omistavat.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Ohittelijoista

Pahin kauhunhetkeni liikenteessä sattui lähes tarkalleen vuosi sitten, kun olin matkalla Jyväskylästä Tampereelle. Noin 30 kilometriä ennen kaupunkia meinasi lähteä meikäläiseltä nirri holtittoman ohittajan takia.

Tämä kaveri ohitti mustalla PT Cruiserillaan viiden auton letkaa sulkuviivojen päällä - kuinkas muuten. Kaikki näytti menevän ihan hyvin, kun hän oli aikeissa palata kaistalleen. Tämä sankari päättikin yllättäen ohittaa vielä edessään olleen kuorma-auton. Vauhtia vähän lisää ja kohti meikäläisen keulaa.

Ohjasin autoni mahdollisimman kauas pientareelle ja jarruttelin sen, minkä uskalsin, ettei takapuskurissa kiinni ollut paku olisi tullut kontista sisään. Kun ohittelija pujahti kuorkin ja minun välistä kaistalleen ajaen huomattavaa ylinopeutta, jäi Chryslerin ja meikäläisen Peugeot 205:en puskureiden väliin noin 2-3 metriä. Kumpikohan siinä rysäyksessä olisi jäänyt läskikasan alimmaiseksi? Tai, eihän tuo nyt ollut vielä lähelläkään, kun ei edes sivupeilejä irronnut.

Vastaavanlaisia tilanteita olen nähnyt myöhemminkin, mutta onneksi ei ole kolissut. Vitostie Mikkelin ja Juvan välillä on aivan kamala ajaa kusipäisten ohittelijoiden takia.

Näillä sankareilla on ilmeisesti seuraava koodisto:

valkoinen katkoviiva: saa ohittaa.
keltainen katkoviiva: vielä ehdit ohittaa.
sulkuviiva: kova kuski ohittaa juuri nyt.

Erikoisbonuspisteitä saa ohittamalla mahdollisimman monta kuskia yhdellä kertaa. Pisteiden määrää kasvattaa myös ohituksen vaikeusaste, joka määräytyy sulkuviivojen, tien mutkaisuuden ja leveyden, vastaantulijoiden ja poliisin liikenteenohjauksen perusteella.

Arvaattekin varmaan, että eniten inhoan liikenteessä pakkomielteisiä ohittelijoita, joiden sisu ei kestä ajaa toisen takana edes sen aikaa, että kohdalle tulee kunnollinen ohituspaikka. Ilmeisesti pieni autoni on punainen vaate, joka pitää välttämättä ohittaa, vaikka ajaisin nopeusrajoitusten mukaan (yleensä ajan pari kilometriä tunnissa enemmän).

Eniten arvostan taas joustavuutta ja pelisilmän käyttöä. En ole mikään mallikuski ,mutta koetan omalta osaltani tehdä liikenteen mahdollisimman siedettäväksi. Koskaanhan se ei suju juuri niin kuin itse haluaa.

edit. Pari viilausta kieliasuun.
 
Viimeksi muokattu:

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
- Henkilöt, jotka ohittavat ensin kovalla vauhdilla ja ylinopeudella ainoastaan päästäkseen hetken kuluttua ajamaan oikealta avautuvasta liittymästä huoltoasemalle / toiselle tielle. Kun ajaa Jyväskylään etelästä Tampereelta päin, tätä käyttäytymistä näkee todella usein siinä kohdassa jossa moottoritie loppuu, länsi-päijänteen tie jatkuu suoraan ja rantaväylä aukeaa alas oikealle. Aivan käsittämättömiä ohituksia ja vaaratilanteita näkee, kun nämä maanteiden valiot eivät jaksa ajella 10 sekuntia putkeen rajoituksen mukaan ja on pakko päästä jonon etummaiseksi.

- Perässä roikkujat. Yleensä ajelen itse hyvällä tiellä satasen alueella semmoiset 105+ km/h. Silti löytyy ihmisiä, joille tämä ei riitä alkuunkaan, mutta myöskään ohitus ei kelpaa vaan pitää jäädä siihen metrin päähän puskurista roikkumaan.

- Tämä lienee itsestäänselvyys.. tai ainakin pitäisi olla. Mutta silti. Jyväskylän keskusta-alueella näkee hälyttävän paljon ihmisiä, jotka eivät vähempää välitä siitä, että suojatien eteen on pysähtynyt toiselle kaistalle auto ja päräyttävät yhtään hidastamatta siitä ohi toiselta puolelta. Ainakin kun minä autokoulua kävin, tätä teroitettiin erityisen paljon.

Itsenikin tunnistin yhdestä edeltävästä viestistä.

"Viimeinen suosikki kategoriani on ns "oman käden liikennepoliisit". Jos rikot jotain sääntöä edes vähän niin painellaan pilliä, kiilaillaan, tuikitaan valoa jne."

Olen kyllä töötännyt tai väläytellyt pitkiä satunnaisille liikenneidiooteille. Ja toivonut, että olisipa kerrankin poliisi nyt tuossa seuraavassa mutkassa, että tuo tuleva suuronnettomuus saisi oikein mojovat sakot.

[edit]

Siitä piti vielä kirjoittaa, että suomalaiseen liikennekulttuuriin ei ilmeisesti kuulu joustavuus, vaan jääräpäinen minäensin-mentaliteetti. Tämä tulee esille loistavasti suurtapahtumista poistuttaessa. Esimerkiksi Jyväskylässä Hippokselta poistuminen on jo tarpeeksi vaikeaa suht huonojen liikenneyhteyksien takia ja poistumisreittien kapeuden vuoksi, ja tätä korostaa entisestään ihmisten Minä-Ajan-Nyt - asenne. Jos mentäisiin vetoketjutyylillä, jonossa tarvitsisi odottaa rutkasti vähemmän.
 

Jokipoika

Jäsen
1. Miksi ihmeessä punaisiin valoihin tultaessa pitää auto ensin pysäyttää 50m päähän edellä olevasta ja sitten pikku hiljaa hivuttautua lähemmäksi, luonnollisesti tekemällä aina sopivin ajoin välipysähdyksiä? Onko se niin saatanan vaikeaa pysähtyä suoraan sen edellä olevan auton taakse?

2. Miksi ohituskaistan alkaessa jonossa ensimmäisenä oleva ohittaja ei nosta nopeutta tarpeeksi korkealle, että muutkin ehtisivät tekemään oman ohituksen? Onko se helvetti niin vaikeaa käsittää että siellä olisi muitakin autoja jotka haluaisivat päästä sen rekka-auton, karavaanarin tms. ohi sillä samaisella 500m-900m:n ohituskaistalla?

3. Kuka vatipää on neuvonut olla käyttämättä moottoritienramppeja kiihdyttämiseen? Yritä siinä sitten päästä oikeaan nopeuteen muiden kanssa kun edellä oleva liittyy moottoritielle 60-80 nopeudella.

4. Entäpä kuka on kertonut, että näillä moottoritienrampeilta tultaessa on liittymiskaistaa pakko ajaa loppuun asti ennen kuin voi liittyä varsinaiselle moottoritielle? Monesti näkee tilanteita että olisi monta kymmentä metriä aikaa veivata se kärry moottoritielle ennen kuin liittymiskaista loppuu ja sitten kun tulee kaistan loppu vastaan alkaa hirveä jarruttelu ja säätäminen.

5. Eikö ihmiset osaa enää pysäköidä autojaan suoraan vai onko heillä sellaiset menopelit (liian isot autot) joiden äärilaitoja ei hallita? Kiva sitten yrittää saada omaa kärryä parkkiin kun kulkumulkun (myyntiedustajan) työsuhde-leasing Volvo V70 on ajettu niin ettei yksi ruutu ole riittänyt.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Tj
Siitä piti vielä kirjoittaa, että suomalaiseen liikennekulttuuriin ei ilmeisesti kuulu joustavuus, vaan jääräpäinen minäensin-mentaliteetti. Tämä tulee esille loistavasti suurtapahtumista poistuttaessa. Esimerkiksi Jyväskylässä Hippokselta poistuminen on jo tarpeeksi vaikeaa suht huonojen liikenneyhteyksien takia ja poistumisreittien kapeuden vuoksi, ja tätä korostaa entisestään ihmisten Minä-Ajan-Nyt - asenne. Jos mentäisiin vetoketjutyylillä, jonossa tarvitsisi odottaa rutkasti vähemmän.

Positiivista palautetta annan turkulaisille, sillä viime vuoden finaaleista poistuminen sujui vetoketjutyyliin mallikaasti. Itse hallin sijainnille ja liikenneyhteyksille ei voi arvosanaa antaa skaalan loppumisen takia.
 

Ice Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Jokipoika
1. Miksi ihmeessä punaisiin valoihin tultaessa pitää auto ensin pysäyttää 50m päähän edellä olevasta ja sitten pikku hiljaa hivuttautua lähemmäksi, luonnollisesti tekemällä aina sopivin ajoin välipysähdyksiä? Onko se niin saatanan vaikeaa pysähtyä suoraan sen edellä olevan auton taakse?
.


Autokoulussahan toi nykyisin opetetaan, että ei kannata ajaa kiinni toiseen autoon. Tällä haetaan ilmeisesti sitä turvaväliä, jos joku sattuisi perään tulemaan, niin päästäisiin karkuun.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Viestin lähetti Jokipoika
5. Eikö ihmiset osaa enää pysäköidä autojaan suoraan vai onko heillä sellaiset menopelit (liian isot autot) joiden äärilaitoja ei hallita? Kiva sitten yrittää saada omaa kärryä parkkiin kun kulkumulkun (myyntiedustajan) työsuhde-leasing Volvo V70 on ajettu niin ettei yksi ruutu ole riittänyt.

Itse olen harrastanut kahden ruudun parkkeerausta, mutta olosuhteiden pakosta. Nykyään esim. parkkihallien ja kauppojen parkkitilat ovat niin tiiviisti suunniteltu, että siihen ruutuun mahtuu mukavasti joko Frod Ka:lla tai Smartilla. Ja tästä seuraa se, että vaikka itse laitan auton 'bout keskelle ruutua, niin viereen tulee auto joka on aivan ruudun rajalla, ts. mun ovi ei mahdu aukeamaan enkä pääse autoon sisälle. Tästä suivaantuneena aion vastedes käyttää 1,5-2 ruutua itselleni, että pääsen autoon sisään ilman ihmesäätämistä siitä 15cm raosta jonka ovi aukeaa. Ongelmaa ei varmaan ole normaalilla perhekinnerillä, mutta katsoppa seuraavan kerran parkkipaikalla esim. Camaron, Firebirdin tai Corveten oven pituutta, niin huomaat mistä ongelma syntyy.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Ice Hockey
Autokoulussahan toi nykyisin opetetaan, että ei kannata ajaa kiinni toiseen autoon. Tällä haetaan ilmeisesti sitä turvaväliä, jos joku sattuisi perään tulemaan, niin päästäisiin karkuun.
Kiinni tai ei, mutta miksi ihmeessä pitää ottaa valojen näyttäessä koko ajan punaista kaksi metriä eteenpäin, kun on jo kerran itsensä pysäyttänyt valoihin? Ja kun se takanaolijakin on jo paikallaan, peräänajon vaara on mielestäni minimaalinen.
 

onni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ice Hockey
Autokoulussahan toi nykyisin opetetaan, että ei kannata ajaa kiinni toiseen autoon. Tällä haetaan ilmeisesti sitä turvaväliä, jos joku sattuisi perään tulemaan, niin päästäisiin karkuun.

Siis opetetaanko siellä todellakin noin? Omasta autokoulusta on jonkin verran aikaa, silloin vain kehoitettiin jättämään sellainen väli edellä olevaan autoon, jotta sen mahdollisesti hyytyessä valoihin pääsee näppärästi koukkaamaan ohi.

Tämä ohituskaistalla hitaasti ohittavien arvostelu kummastuttaa. Poliisille ei kelpaa selitykseksi ylinopeudesta kuitenkaan se, että: "no halusin että muutkin pääsevät ohi...". Usein sieltä keulilta löytyy joku auto, joka ajaa nopeusrajoituksen mukaan + sallittu poikkeama päälle. Paha tästä on kuskia mennä moittimaan. Letkan loppupäästä on mukava seurailla, kun tämä yksi auto pääsee sen hitaamman ohi niin takaa tullaan letkassa toistensa puskurissa kiinni 150km/h ja poliisi jakelee nykykäytäntönsä mukaisesti palkinnot ohituskaistan jälkeen. Itse ainakin yritän ohittaa lainpykäliä noudattaen ohituskaistalla, ei niitä sakkoja huvikseen viitsi maksella.

Näistä ärsyttävistä tavoista puuttuu oikeastaan vielä se, että miksi moottoritiellä täytyy vaihtaa vasemmalle kaistalle kilometri ennen sitä rekkaa? Etenkin jos takaa tulee joku, ja nopeammin. Ja tietenkin takaisin oikealle kaistalle palataan vasta kilometri rekan jälkeen, tämäkin pelkästään turvallisuussyistä.
 

sivurauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat ylipäätään tamperelaiselle jääkie
Nyt selvisi

Eli nykyautoilijat opetetaan ja autokoulussa ajamaan väärin. Osa tamperelaisista varmaan tietää risteyksen Aitolahdentietä Linnainmaan Seston ohitse ja käännyt Sammontielle kohti jäähallia. Risteyksessä on selvästi kolmio oikealle kääntyville ja liikennevalot eivät koske heitä. Tänään kuitenkin siinä risteyksessä seisoi yksi paikallinen autokoulun auto odottamassa valojen vaihtumista vaikka Sammontiellä ei mennyt ketään. Luulisi nyt edes autokoulun opettajien tuntevan liikennesäännöt taikka sitten ollaan todella vaarallisella tiellä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paljon on jo edellä mainittukin erilaisia idiootteja. Yhden kandidaattiryhmän kuitenkin vielä lisäisin, tätä ryhmää on nimittäin vain sivuttu aiemmissa viesteissä.

Ehdokkaani liikenteen idiooteiksi on moottoritien vasemmalla kaistalla roikkujat. Tämä ilmiö on pahimmillaan loma/viikonloppuruuhkissa nelostiellä Helsingistä Lahteen päin ajettaessa. Kaikki tietävät, että ruuhkat tällä nelostiellä ovat aivan mielettömät ja seassa on erityisen paljon rekkoja ja muuta hitaampaa liikennettä. Teoriassa näiden rekkojen ym. ei pitäisi aiheuttaa liikenteen hidastumista sillä kyseessähän on moottoritie, jossa on kaksi kaistaa suuntaansa.

Vaan annapa olla kun joku valopää lähtee ohittamaan 120 km/h alueella 80 km/h kulkevaa rekkaa. Tällainen taulapääidiootti nostaa oman nopeutensa noin 90 km/h ja olleessan ohittamassa rekkaa, huomaa kilometrin päässä seuraavan rekan. Idiootti havaitsee taustapeilistä että oho, "onpa siellä paljon autoja takana". Molemmilla aivosoluillaan ajateltuaan tampio tekee ratkaisunsa pysyä vasemmalla kaistalla ja ohittaa seuraavankin rekan "samalla kertaa". Eihän sitä nyt takaisin kannata mennä, sieltä ei välttämättä heti pääse seuraavaa rekkaa odottamaan.

Näiden idioottien vallatessa alaa, tilanne on nelostiellä johtanut siihen, että pahimpina ruuhka-aikoina oikea kaista vetää paremmin. Vasemmalla kaistalla letkaa johtaa korviaan kaiveleva muumio, jolle pelkääjänpaikalla istuva noita lupaa keittää mökillä kahvit. Se kun tämä meidän Tauno ajaa niin hyvin !
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Nyt selvisi

Viestin lähetti sivurauta
Osa tamperelaisista varmaan tietää risteyksen Aitolahdentietä Linnainmaan Seston ohitse...
Et ole sitten muutamaan vuoteen vilkaissut, mitä sen marketin seinässä lukee ;)

Samaa tietä päivittäin ajavana ihmettelen, mikä Hitaasti Ajavien Yhdistys Aitolahdentiellä oikein majailee. Ensin ajetaan neljääkymppiä sen S-Marketin kohdalla ja Sammon valtatiellä sitten jo uskaliaasti viittäkymppiä. Eli tasaisesti 10 km/h sallittua hitaammin.

Yksi asia vituttaa ohuesti, mutta se ei ole autoilijoiden vika. Nimittäin, kun saapuu alueelle, missä on merkein osoitettu 40 km/h aluerajoitus, niin miksi ihmeessä se rajoitusalueen päättymistä osoittava merkki on niin saakelin huomaamaton ja kaiken lisäksi piilotettu aina tien vasempaan reunaan. Toki paikalliset tietävät kohdan, missä rajoitus päättyy, mutta oudoilla seuduilla ajavana huomaa yhtäkkiä olevansa tulppana, kun on missannut merkin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Re: Nyt selvisi

Viestin lähetti sivurauta
Eli nykyautoilijat opetetaan ja autokoulussa ajamaan väärin. Osa tamperelaisista varmaan tietää risteyksen Aitolahdentietä Linnainmaan Seston ohitse ja käännyt Sammontielle kohti jäähallia. Risteyksessä on selvästi kolmio oikealle kääntyville ja liikennevalot eivät koske heitä. Tänään kuitenkin siinä risteyksessä seisoi yksi paikallinen autokoulun auto odottamassa valojen vaihtumista vaikka Sammontiellä ei mennyt ketään. Luulisi nyt edes autokoulun opettajien tuntevan liikennesäännöt taikka sitten ollaan todella vaarallisella tiellä.

Avokki ajoi muutama vuosi sitten kortin paikallisessa Young Driversissa. Siellä ihan oikeesti kuuluu tähän ennakoivaan ajotapaan se, että liikennevaloihin madellaan hidasta vauhtia ja pysäytetään auto parin autonmitan päähän edessä olevasta autosta, jotta siihen saadaa turvaväli.

Voi vittujen kevät oli meikäläisen ajatus kun asiasta kuulin. Pari kuukautta siinä meni, että sain poistettua tuon ajotyylin avokin päästä. Voitais siellä autokoulussa vähän miettiä mitä opetetaan!

-ipa rules
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Nyt selvisi

Viestin lähetti sivurauta
Eli nykyautoilijat opetetaan ja autokoulussa ajamaan väärin. Osa tamperelaisista varmaan tietää risteyksen Aitolahdentietä Linnainmaan Seston ohitse ja käännyt Sammontielle kohti jäähallia. Risteyksessä on selvästi kolmio oikealle kääntyville ja liikennevalot eivät koske heitä. Tänään kuitenkin siinä risteyksessä seisoi yksi paikallinen autokoulun auto odottamassa valojen vaihtumista vaikka Sammontiellä ei mennyt ketään. Luulisi nyt edes autokoulun opettajien tuntevan liikennesäännöt taikka sitten ollaan todella vaarallisella tiellä.

Kiistämättä lainkaan sitä, etteikö tilanne voinut olla juuri kuvaamasi kaltainen. Huomautan, että on myös olemassa mahdollisuus siihen, että ko. tilanteessa autokoulun opettaja on päättänyt jäädä luennoimaan tämänkaltaisista risteyksistä.

Eli oppilas on pysähtynyt turhaan ja opettaja on kehottanut jäämään kuulemaan saarnan, monilla autokoulun opettajilla on tällainen hauska tapa. Tavan järkevyydestä voidaan olla ainakin kahta mieltä, toisaalta se rauhoittaa oppilaan ajoa siten, ettei tule paniikkiratkaisuja virhearvion vuoksi, mutta toisaalta aiheuttaa elimellistä kasvua muille paikalle sattuneille.

Tuo risteys on kyllä yksi niistä, joissa olisi syytä mennä kun pääsee..
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Ossi
Nimittäin, kun saapuu alueelle, missä on merkein osoitettu 40 km/h aluerajoitus, niin miksi ihmeessä se rajoitusalueen päättymistä osoittava merkki on niin saakelin huomaamaton ja kaiken lisäksi piilotettu aina tien vasempaan reunaan.
Tuo on niiiin totta. Ei sillä, että tuota nopeusrajoitusta monikaan oikeasti noudattaisi. Mutta, on ne aluerajoituksen alkamismerkitkin joskus piilotettu hyvin onnistuneesti. Ajakaapa Hervannassa Ahvenisjärventietä pohjoiseen ja kääntykää kadun päättyessä oikealle Opiskelijankadulle. Jos ei tiedä, missä merkki luuraa, niin se jää 85% prosentin (tämä on vain arvio, en ole asiaa tutkinut) todennäköisyydellä huomaamatta. Sopivan lähellä risteystä ja sopivan korkealla, niin ainakin minun autossani oikeanpuoleinen etupalkki peittää merkin suunnilleen kokonaan.

Miten muuten saisi suomalaisen autoilijan ymmärtämään, mikä on suojatie ja mitä velvoitteita se autoilijalle asettaa?
 

Boyko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Arsenal
perässä ajajat kuriin

Kun peräpuskurissa roikkuu joku pelle, saan itse aivan valtavan miellyttävää seksuaalista tyydytystä kun >60km/h nopeutta ajaessani pistän pissapojat päälle pitkäksi aikaa. On takana-ajajan tuulilasi tullut roiskuteltua siinä samalla. 95 % tajuaa jättää hieman tilaa edessä ajajaan...
 

Ice Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Re: Re: Nyt selvisi

Viestin lähetti ipa rules
Avokki ajoi muutama vuosi sitten kortin paikallisessa Young Driversissa. Siellä ihan oikeesti kuuluu tähän ennakoivaan ajotapaan se, että liikennevaloihin madellaan hidasta vauhtia ja pysäytetään auto parin autonmitan päähän edessä olevasta autosta, jotta siihen saadaa turvaväli.

Nimenomaan Young Driversissa tuo opetettiin. Ja se meni nimenomaan niin, että aina sitä mukaan, kun autoja tuli taakse sitä mukaan siirryttiin edemmäs.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Omasta mielestäni kaikkein vaarallisin ryhmä tienpäällä on, sekä ylivarovaiset, että hullunrohkeat kuljettajat. Kummastakaan ryhmästä ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu ja kun on tollasella 60 tonnia painavalla yhdistelmällä liikkeellä, niin sen kanssa ei tehdä hirveen nopeita ratkasuja(varsinkaan talvella).

Me tehtiin tossa -90 luvun alussa koe silloisen työmaani puolesta ja poliisin ja parin autokoulun valvonnassa, saivat ainakin tuoreet kuljettajat ajattelemisen aihetta, että kannattaako sieltä huoltsikalta/sivutieltä lähteä rekan eteen kovinkaan rohkeasti.
Ai niin, se koe. Täysperäauto oli lastattu niin, että sen kokonaispaino oli 57800 kg, nopeus 82 km/h ja keli oli lumi/jäinen talvikeli, siitä kun kuljettajalle huudettiin lälläriin, että pysäytä, rekka kulki vielä 488 m, siis melkein puolikilometriä.

Toki se pysähtyisi vähän nopeamminkin, mutta sillon on just se vaara, että mennään metsikköön, kun perävaunu alkaa viemään vetoautoa.

Eli näiden laitteiden hytissä täytyy kokoajan ennakoida muuta liikennettä ja onneksi suurinosa ymmärtää sen, mutta näitä alussa mainittuja ryhmiä on silti vielä ja välillä niistä joutuu lukemaan lehdistä, valitettavasti.
 

Puster

Jäsen
Re: Re: Nyt selvisi

Viestin lähetti Ossi
Et ole sitten muutamaan vuoteen vilkaissut, mitä sen marketin seinässä lukee ;)

Ossi on vielä niin tuore tamperelainen, ettei vielä ole oppinut täkäläistä nimeämiskäytäntöä. Jos jotain taloa tms. joksikin sanotaan, se on sen niminen niin kauan kun kivijalkaa vähänkin jäljellä on. Esim. Kirjastotalonpuisto, Tempontalo, Karhuapteekintalo jne.

Mutta asiaan. Jo mainittujen perässä roikkuvien, kiihdytyskaistalle pysähtyjien ja liikennevaloissa nutaavien lisäksi minua ihmetyttää yksinkertaisten liikennemerkkien noudattamatta jättäminen. Kuten esimerkiksi pysähtyminen kielletty.

Tampereen Stockmannin takana olevalla Kyttälänkadulla on selkeästi merkillä kielletty pysähtyminen kadun oikeassa reunassa. Johtuen siitä, että katu on pirun ahdas pysäköintitaloon jonottavien ja tavaraliikenteen takia.

Itse lähes päivittäin joudun (koska se on ainoa sallittu reitti) ajamaan tuon pienen kadunpätkän ja lähes joka kerta kadulla on joku isäntä pysähtyneenä mammaa stockalta odottamassa. Tai sitten lastataan hartaasti autoa ja yritetään saada kersoja takapenkille.
Yllättävän nopeasti on koko katu tukossa ja vaikutus ylttyy Rautatienkadulle asti.

Yritä siinä sitten torvea soitella ja ilmaista, että täällä on katu tukossa, kun teidän ämmä jäi suustaan kiinni. Yleensä vastaus on vain, että kun mää tässä ihan vaan hetken aikaa olen, niin ei kai se haittaa ketään.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Ziege
6. Jarruttajat
Nämä jotka jarruttavat jos autoja tulee vastaan. Siinä onkin kiva ajaa kun ei uskalla edes ohitus etäisyydelle mennä kun ei tiedä koska taas jarrutetaan.
Ja kun viimein pääset ohi, huomaat lähes poikkeuksetta puikoissa jonkun helvetin vanhan käppänän, joka ei suostu luopumaan ajokortistaan niin kauan, kun henki pihisee. Ei haittaa, vaikka ei näe eikä kuule mitään.

Näitä bongaa varsinkin talvella (oli sitten keli liukas tai ei) ja iltahämärissä katuvalottomilla tieosuuksilla.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota kaupunkien keskustoissa viihtyviin ns. tilipäiväautoilijoihin?

Tämä kusipäinen ihmisryhmä menee tilipäivän kunniaksi ottamaan autoon menovettä öbaut kahdellakymmenellä eurolla kerran kuukaudessa. Ja he myös ajavat sillä autollaan vain sen yhden kerran kuukaudessa. Ja silloin pitää luonnollisesti mennä kaupungin keskustaan esittelemään sitä omaa kiesiä. Harmi vaan että tuolla tavalla sitä ajokokemusta ja kunnon perstuntumaa ei autoon/liikenteeseen synny sitten millään. Tai ehkä minä olen vainoharhainen, kun olen huomannut tavallista pahemmat ruuhkat keskustassa aina puolessa kuussa ja kuun vaihteessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös