Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 241
  • 13 227

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä kuinka paljon kuljettaja hidasti kuvaessaan, mutta ehkä joku vastuu oli silläkin kuka hänen peräänsä ajoi.

Varmaankin joku vastuu, riippuen vähän tilanteesta, mutta tämä kuvaajan perään ajanut oli Hesarin jutun mukaan onnettomuuspaikalle kiirehtinyt ambulanssi. Tämä on valitettavan yleinen ja aivan käsittämätön ilmiö, että jos vaikkapa vastakkaiseen suuntaan menevillä kaistoilla on tapahtunut jotain, niin urpot alkavat hidastaamaan ja jopa pysähtymään ja keskittyvät onnettomuuspaikan kuvaamiseen tai muuten vain pällistelyyn. Tätä ei pysty käsittämään millään ja nyt on vielä sählätty niin ettei oletettavasti ole annettu tietä takaa tulevalle ambulanssille. Ambulanssilla ei ole tietenkään peräänajo-oikeutta mutta ei sitä nyt voi myöskään varautua aina että joku urpo päättää suoralla tiellä vetää äkisti liinat kiinni.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tsekatkaa palaako takana mitään jos valot ovat auto- tai päiväajo-tilassa. Jos ei, niin laittakaa valot tällaisella kelillä päälle ja pohtikaa, jos seuraavalla kerralla pyydätte huollossa koodaamaan takalamput päälle aina. Tiedän, kaikissa autoissa ei onnistu, mutta kysyä kannattaa.

Tämä varsinkin Toyota kuskeille. Tullut huomattua, että tuon automerkin automaattivalot ovat aivan vitusta ja sen takia lähes kaikki ajavat välillä melkein pimeässäkin takapäät pimeinä.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luen tässä STT:n(?) Pertti Mattilan ja Maiju Ylipiessan juttua eilisestä myräkkäkolaroinnista.

Otsikko: Kehno keli johti kolarisumaan Etelä-Suomessa.

Juttua alkaa: Kehno ajokeli aiheutti tiistaina lukuisia tieliikenneonnettomuuksia etenkin Etelä-Suomessa.


Pointtini siis on, että kehno keli ei aiheuttanu yhtään mitään, pöllyää sitten lumi tai tien pinta on liukas.
Mahdollisia aiheuttajia:

Usean tai yhden auton tilannenopeus erilaisissa, ei niin kesäisissä, olosuhteissa.
Liian lyhyet turvavälit.
Huonot renkaat.
Autossa keskitytään ko. kelissä selfien ottoon, räplätään jotain muuta laitetta, meikataan, ajetaan partaa, luetaan...kaikkea on nähty.
Joku ei osaa käyttää autonsa valoja niin, että takanakin palaisi ajovalot. Tai ei vaan välitä, koska näkee eteensä ihan kivasti.
Tai joku em. yhdistelmistä.

Pita pahaa kehno keli on muka koskaan tehny?
Edelleen vuosien jälkeen muistan hyvin autokoulun teoriatunneilta kun oli esimerkkinä päivän lehdestä joku tällainen uutinen jossa todettiin että onnettomuuden syynä oli huono sää tjsp. Opettaja sanoi että voitte sitten mennä ulos huutamaan että myöntääkö sää syyllisyytensä. Vastausta ei ehkä kannata odotella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmaankin joku vastuu, riippuen vähän tilanteesta, mutta tämä kuvaajan perään ajanut oli Hesarin jutun mukaan onnettomuuspaikalle kiirehtinyt ambulanssi. Tämä on valitettavan yleinen ja aivan käsittämätön ilmiö, että jos vaikkapa vastakkaiseen suuntaan menevillä kaistoilla on tapahtunut jotain, niin urpot alkavat hidastaamaan ja jopa pysähtymään ja keskittyvät onnettomuuspaikan kuvaamiseen tai muuten vain pällistelyyn. Tätä ei pysty käsittämään millään ja nyt on vielä sählätty niin ettei oletettavasti ole annettu tietä takaa tulevalle ambulanssille. Ambulanssilla ei ole tietenkään peräänajo-oikeutta mutta ei sitä nyt voi myöskään varautua aina että joku urpo päättää suoralla tiellä vetää äkisti liinat kiinni.
Jos peräänajaja oli ambulanssi hälytysajossa, niin muutan toki tässä mielipidettäni. En ollut tuosta tietoinen!
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmaankin joku vastuu, riippuen vähän tilanteesta, mutta tämä kuvaajan perään ajanut oli Hesarin jutun mukaan onnettomuuspaikalle kiirehtinyt ambulanssi. Tämä on valitettavan yleinen ja aivan käsittämätön ilmiö, että jos vaikkapa vastakkaiseen suuntaan menevillä kaistoilla on tapahtunut jotain, niin urpot alkavat hidastaamaan ja jopa pysähtymään ja keskittyvät onnettomuuspaikan kuvaamiseen tai muuten vain pällistelyyn. Tätä ei pysty käsittämään millään ja nyt on vielä sählätty niin ettei oletettavasti ole annettu tietä takaa tulevalle ambulanssille. Ambulanssilla ei ole tietenkään peräänajo-oikeutta mutta ei sitä nyt voi myöskään varautua aina että joku urpo päättää suoralla tiellä vetää äkisti liinat kiinni.
Jos pitää paikkansa tämä, niin toivottavasti tuo idiootti kuvaaja saa toiminnastaan äärimmäisen isot sakot ja mielellään myös ajokieltoa! Täysin vastuutonta pelleilyä ruveta kesken ajon himmaamaan vauhtia kun "pitää kuvata kolaroituja autoja"
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä kuinka paljon kuljettaja hidasti kuvaessaan, mutta ehkä joku vastuu oli silläkin kuka hänen peräänsä ajoi.
Vaikka hidastaminen olisikin ollut jostain syystä ok, niin kuitenkin se kännykän/kameran käyttö ajettaessa on kiellettyä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan parasta tuossa tietenkin on, että toinen valopää on ollut firman mainoksilla varustetulla autolla menossa mukana. Ei vissiin ihan kirkkainta kärkeä älykkyysjonossa.

Muutenkin joku todellinen järjenjättiläinen Skoda-kuskina, kun tuon kuvaajan kertomana tulee se käsitys, että Skoda lähti rampilta takaisin kehää länteen päin, eli noinko ajoi ohi alkuperäisestä kohteestaan rattiraivon takia.
 
RTK :D Kyllä varmaan vuoden työntekijäksi tämän jälkeen. Ei kyllä aukene niin mitenkään että miten joku kehtaa ajaa sikaa kun on firman tunnus norsun kokoisin kirjaimin auton kyljessä? Vielä kun tuo on niin tavallinen näky että logoautoilla mennään miten sattuu.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

"Hän sanoo, ettei ole sen 44 vuoden aikana, jonka on liikenteessä viettänyt, koskaan aikaisemmin kohdannut vastaavaa piittaamattomuutta."

Minulla on ollut ajokortti vähemmän aikaa ja olen nähnyt vastaavia tilanteita kymmeniä kertoja, osuamiakin on tullut nähtyä
 

Glove

Jäsen
Näkyyhän noita aina silloin tällöin. Viimeksi maanantaina tai tiistaina yksi sankari veti kolmannelta kaistalta suoraan eteeni rampille hienolla kaupunkimaasturillaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näkyyhän noita aina silloin tällöin. Viimeksi maanantaina tai tiistaina yksi sankari veti kolmannelta kaistalta suoraan eteeni rampille hienolla kaupunkimaasturillaan.
Jep. Sitten kun pari sankaria eksyy samaan paikkaan käy kuten videolla.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
"Hän sanoo, ettei ole sen 44 vuoden aikana, jonka on liikenteessä viettänyt, koskaan aikaisemmin kohdannut vastaavaa piittaamattomuutta."

Minulla on ollut ajokortti vähemmän aikaa ja olen nähnyt vastaavia tilanteita kymmeniä kertoja, osuamiakin on tullut nähtyä
Kyseessähän on iltapäivälehti, joka ei ole koskaan/milloinkaan ennen nähnyt tavallisia liikennetapahtumia.
 

Glove

Jäsen
Kiireisiä kulkijoita tuntui nelostiellä olevan tänään. Olisi siitä muutamat reilut ylinopeudet ja törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset saanut jos olisi ollut omassa autossa siniset valot ja minulla valtaa puuttua asioihin. Onneksi suurin osa kanssa-autoilijoista oli ihan fiksuja.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Joillain oli vähän kiire poliisia karkuun kun piti kaahata 220km/h. Ja kommenteista löytyi syyllinen... Poliisi, jos poliisi ei olisi yrittänyt saada ylinopeutta ajanutta autoilijaa kiinni niin tämä ei olisi kaahannut yli kahtaasataa. No sitä ei voi varmasti tietää...

 
Viimeksi muokattu:

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Joillain oli vähän kiire poliisia karkuun kun piti kaahata 220km/h. Ja kommenteista löytyi syyllinen... Poliisi, jos poliisi ei olisi yrittänyt saada ylinopeutta ajanutta autoilijaa kiinni niin tämä ei olisi kaahannut yli kahtaasataa. No sitä ei voi varmasti tietää...


On siinä silti totuuden siemen. Poliisi käyttää kyllä harkintaa siinä lähdetäänkö takaa-ajoon tai jatketaanko sitä varsinkin jos/kun ajo muuttuu entistä vaarallisemmaksi nimenomaan poliisin "myötävaikutuksesta" ja alunperin pysäytystä on lähdetty tekemään esim. suht pienestä ylinopeudesta tai ajoneuvorekisterin tietojen perusteella. Tilastollisesti enemmän kolisee myös sivullisten kanssa takaa-ajotilanteessa. Lisäksi tulee huomioida että takaa-ajon tarkoitus on valmistautua pakkopysäyttämään pakeneva ajoneuvo eli tilanteeseen vaikuttaa myös esim. muiden partioiden sijainti. Yhden partioauton kun on melko turha ajella kaaharin perässä jos ei pysty sitä itse saavuttamaan saati pysäyttämään. Eli sitä kuuluisaa tilanteen kokonaisarviointia ja toimenpiteiden mitoituksen harkintaa poliisi tekee näissäkin tehtävissä.

Tässä vauhtia on ollut törkyisesti jo tavattaessa joten varmaankin olisi haluttu pakkopysäytystä yrittää jos partio olisi pysynyt perässä ja muita olisi ollut tulossa avuksi.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ysitiellä Tampereen pohjoispuolella taidettiin olla tänään vähän lomamoodissa. Toivon kovasti, ettei tuossa 2+2 kolarissa jaettu postuumisti "vuoden isä -palkintoa" lisänumeroineen. Mitään faktaa ei ole, mutta haiskahtaa pahasti siltä, että otsassa kiristää ja pari napakkaa ohitusta, koska "kyllä tällä ehtii", jotta lomabissen saa siten korkattua 15 minuuttia oletettua aikaisemmin.

Ei sillä, että ysi- (ja nelostie) kaikin paikoin turvallisimpia mahdollisia olisivat, mutta näillä näkee ja kokee eri sesonkiaikoina niin pimeitä ohituksia / yrityksiä, että hirvittää. Valtaväylien turvallisuuden parantamiseen olisi syytä satsata yhä ja paljon, mutta vielä enemmän muutosta tarvittaisiin lomakuskien korvien välissä.
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara ja Dallasin Stars.
Ysitiellä Tampereen pohjoispuolella taidettiin olla tänään vähän lomamoodissa. Toivon kovasti, ettei tuossa 2+2 kolarissa jaettu postuumisti "vuoden isä -palkintoa" lisänumeroineen. Mitään faktaa ei ole, mutta haiskahtaa pahasti siltä, että otsassa kiristää ja pari napakkaa ohitusta, koska "kyllä tällä ehtii", jotta lomabissen saa siten korkattua 15 minuuttia oletettua aikaisemmin.

Ei sillä, että ysi- (ja nelostie) kaikin paikoin turvallisimpia mahdollisia olisivat, mutta näillä näkee ja kokee eri sesonkiaikoina niin pimeitä ohituksia / yrityksiä, että hirvittää. Valtaväylien turvallisuuden parantamiseen olisi syytä satsata yhä ja paljon, mutta vielä enemmän muutosta tarvittaisiin lomakuskien korvien välissä.
Iheellinen paikka missä noin rumasti kävi. Orivedeltä päin kun tulee niin ensin Tarastejärven jätteekäsittelylaitos(sieltä isoa autoa pukkaa) ja 80 rajoitus sekä keltaista kummallakin puolella. Mälli siis ennen ylikulkusiltaa, missä menee pikkutie ja jälkeen tulee ulkomailta(Teiskosta) porukkaa aina yhtenä letkana 9-tielle. Rauhallista menoa ja tilaa annetaan.

Taas Treelta päin on nässyn yli menty ja tie haaroittuu oikealle Aitolahdentielle. Siitä muutama minuutti ja pam.
Keltaista muistaakseni koko matkan kummallakin puolella. Olen ajellut 25v tuota tietä eestakasin(ja paljon) enkä het muista että tuossa/toisessa kohtaa olis noin pahasti käynyt. Ylipäätään ei tuossa kohtaa kaahata, en edes muista kuka siinä losoo antais??

Ruutanan Shellin jälkeen alkaa 100 nopeudet ja hyvin smoothisti siellä mennää. Orituvan kohdilla sitten paukkuu hyvin usein.No toinen kaista tulee kummallekin puolelle joitain kilsoja Orivalta Tampereelle päin ja keskikaiteet, toimii kuten se aiempikin samanainen pätkä lähistöllä.

Toinen kolari missä prätkä ja auto(ja) niin motari loppunut justiinsa Treelta päin ja aika monesti tullaan takaa miljoonaa että keritään prutkuttaa 80 kun yksi kaista per puoli. Keltaista muistaakseni myös? Outo paikka mutta luulis että vauhtia olis ollut reippaasti juuri Treelta päin. Toki alkaa motarin merkit Orivedeltä päin siinä liki vastaan tulijoille, vaikkei heti muutu.

Pirullisia paikkoja, hyi hemmetti. Toivottavasti ei enempää tule kuolonuhreja.

Surullisen kuuluisa oli aikoinaan nässyn ylitys ja kun ei ollut keltaisia tiessä niin tappopaikka, hyvin ikäviä mällejä aikoinaan siellä tapahtui. Keltaiset viivat tehneet ihmeitä, ovat olleet jo vuosikymmen pari ainakin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rengasrikko oli ilmeisesti tämän turman syy. Ihan loogista, kun tuo ei muuten ole mikään vaarallinen kohta. Sairaskohtaus olisi ollut se toinen vaihtoehto.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Helvetin ikävää, että syyttömiä kuolee tuolla tavalla ilman, että voi tehdä mitään pelastuakseen. Käytännössä tekemätön paikka myös kuorma-autonkuljettajalle, joskin jokin taho tutkii onko renkaissa ollut laiminlyöntiä.

Ei ole kauan, kun vasta rekkakortin saanut parikymppinen miehenalku kuoli ulosajossa, kun rekastaan räjähti eturengas.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuossa muutama päivä sitten ohittelin yhden vanhan kotteron, en pistänyt merkkiä mieleen, Perussuomalaisten tarra sillä oli kuitenkin takalasissa kiinni.

80 rajoitukset ja ihan perus ohitus. Ohitinko ylinopeutta käyttäen? No joo oli sitä vähän. Ei kuitenkaan mitään kiilaamista nokan eteen tehnyt tai muutenkaan mitään, mikä olisi hänen turvallisuuttaan vähentänyt.

Pitkiä valoja se sieltä sitten kuitenkin mulle räpsytteli varmaan useamman kilometrin tuon jälkeen, kunnes eroa oli jo niin paljon, että se rupesi katoamaan mutkien taakse.

Olisi ihan mielenkiintoista ollut tietää syy tuolle.
 
4

444

25-tiellä sattui tuossa taannoin melko mielenkiintoinen episodi. Nousin tielle muistaakseni Mustion kohdalla kohti Hyvinkäätä. Ei ristin sielua liikenteessä. Jonkin matkaa ajettuani takaa tuli kovaa vauhtia (itselläni nopeutta 80-alueella 84 mittarin mukaan eli aika tarkalleen 80 todellista) Volvo XC90, joka liimautui takapuskuriin ns. tappituntumalle. Ei mennyt ohi hyvässä ohituspaikassa, sitten tulikin jonkin ajan päästä pari autoa vastaan. Ohi kuitenkin piti päästä, joten miksei sitten sulkuviivalla. Keltaista viivaa oli jo jatkunut jonkin aikaa, kun ohittaminen oli pakko suorittaa. Keulaa viistäen takaisin omalle kaistalle ja sadan metrin päästä kova jarrutus. Tuon jälkeen matka jatkui maksimissaan 70km/h, luonnollisesti välillä kiihdytellen ja välillä jarrutellen. Muutaman kilometrin kuluttua meininki alkoi nyppiä melko pahasti, joten kytkin oman vakkarin pois päältä ja laskin nopeutta reilusti (ei ketään takana) ja totesin, että pääsen helpommalla kun pidän reilun etäisyyden tuohon hämmentävään kuskiin. Toki tuosta olisi omalla kiesilläni ohikin päässyt, mutta eiköhän sieltä olisi kaasupoljin taas löytänyt pohjaan ja kun käytös oli vähän outoa muutenkin, niin turha lähteä ottamaan riskejä. Lisäksi oma liittymä oli max 10 kilometrin päässä, niin olennaista säästöä ei olisi tullut.
Edelleen toki ihmetyttää, että mikä tuo kiire päästä eteen jarruttelemaan oli. Oma autoni ei näytä edes päällepäin siltä, että sen kanssa pitäisi päästä kisaamaan, tuiki tavallinen perheauto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös