Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä.

Olen myös huomannut, että monet koukkaavat oikealta kääntyessään risteyksessä vasemmalle ja toistepäin. Kerran luulin, että eräs tampio ajaa kylkeen. Hän oli ryhmittynyt kääntyäkseen ja minä jatkamassa suoraan omalla kaistallani. Kyseinen tampio päätti hakea ajolinjaa suoraan ajavien puolelta kun ilmeisesti eivät pyörät omassa autossaan käänny tarpeeksi.
Näitä näkee hämästyttävän paljon. Ovat varmaan nähneet joskus bussin tai rekan kääntyvän ahtaassa paikassa ja todenneet, että noinhan se ilmeisesti kuuluu kääntyä. Aivan käsittämätön ilmiö, sillä tosiaan kaikissa autoissa on nähdäkseni kääntyvät etupyörät.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä taidan kuulua tällaisten merkkien omistajiin, jotka ohittelevat. Itse ohittelen myös melko paljon, monesti varsinkin matka-ajossa, että pääsen ajamaan omalla matkanopeudella vakkarilla rauhassa. Itsellä aina vakkarissa +12kmh nopeusrajoitukseen. Toinen seikka on pimeällä se, että toisen perävalojen tuijottaminen ei ole mukavaa touhua, mielummin ajelen omilla pitkillä jolloin näkyvyys on paljon parempi. En tosin tyhmäkään ole, jos ruuhkaa esim. vitostiellä missä paljon ajan niin turha siinä tapauksessa hirveästi ohi mennä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Jymy, narrit (ei khl)
Eipä kait siinä pitäisi ongelmaa olla jos jonkun matkavauhti on nopeampi ja hän sitten ohittaa riittävän turvallisesti ja järkevästi kun tilanne on. Nelostiellä Ouluun en kyllä itse viitsi ajaa ylinopeutta kun niitä kameroita on koko ajan. Mukautuva vakionopeudensäädin päälle ja ei tarvitse kuin käännellä rattia vaikka edessä joku omaa nopeuttaan pumppaileekin.

Useasti tosin on sellaisia nopeita kuljettajia, jotka tulevat ajamaan siihen 5 metrin päähän taakse ja kuvittelevat siten antavansa lisää vauhtia edellä ajavalle. Yleensä tällöin tiputan vauhtia hieman. Helpommin sitä ohikin pääsee kun jättää edellä ajavaan hieman etäisyyttä ja kun on potentiaalinen ohituspaikka ottaa lisävauhtia.
 
Löylyhuoneen automaattinen löylynheittäjä

bart

Jäsen
Näitä näkee hämästyttävän paljon. Ovat varmaan nähneet joskus bussin tai rekan kääntyvän ahtaassa paikassa ja todenneet, että noinhan se ilmeisesti kuuluu kääntyä. Aivan käsittämätön ilmiö, sillä tosiaan kaikissa autoissa on nähdäkseni kääntyvät etupyörät.
Tähän samaan jatkoksi ne sankarit, jotka vasemmalle kääntyessään meinaavat viedä puskurin mennessään siinä risteyksessä vuoroaan odottavalta tai siihen tulevalta autoilijalta. Miten muuten tällaisen kanssa kävisi oikeudessa, jos olisit kiltisti omalla kaistalla joko paikallaan tai juuri risteykseen tulossa ja oikealta kääntyvä (etuajo-oikeutettu) kolauttaisi sinun keulaan?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Motarivauhdissa ihan ookoo, mutta taajamassa melko roima ylinopeus.
Tyypillinen mittarivirhe 5 km/h ja 3 km/h varmuusvähennys niin tuosta ei saa edes sakkoa. Itse käytän 80 km/h rajoitusalueella mittarinopeutta 95 vakkarissa. Siitä huonolla tuurilla voi tulla rikesakko mutta jos vähän ennen tolppaa (ja tien sivuun parkkeerattua Transporteria) painaa Cancel-nappia ja tolpan kohdalla resume niin poistaa senkin riskin. Siis maantiellä, ei taajamassa.

Tuossa viikonloppuna ajelin kt 25:sta Hankoon ja siellä ihmettelin, liikennevirta menee reilusti alle kahdeksaakymppiä. Tuo on vielä sen verran vilkas tie ilman ohituskaistoja, että ohittelu on aika turhaa ja siinä sitten köröteltiin rauhalliseen tahtiin jonon jatkona. Eli ihan joka paikassa ei pääse ajamaan "omaa vauhtia".
 
Vilkuista puheenollen, minkä takia jopa ihan uusissakin autoissa vilkusta kuuluu se perinteinen naksutus? Itselleni riittäisi ihan hyvin että näen kojetaulusta vilkkuvan nuolen. Saisi edes ajotietokoneesta säädettyä hiljaiselle. Aika pieni murhe, mutta tuppaa menemään aina eri tahtia musiikin kanssa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Vilkuista puheenollen, minkä takia jopa ihan uusissakin autoissa vilkusta kuuluu se perinteinen naksutus? Itselleni riittäisi ihan hyvin että näen kojetaulusta vilkkuvan nuolen. Saisi edes ajotietokoneesta säädettyä hiljaiselle. Aika pieni murhe, mutta tuppaa menemään aina eri tahtia musiikin kanssa.
Tuskin ainakaan näkövammaisia kuskeja varten. Kai se jonkin verran vähentää vilkun päälle jäämistä. Lisäksi kuljettajien hahmotuskyky vaihtelee aika paljon. Varsinkin Ikääntyneiden kuskien on yleensä parempi pitää katse koko ajan tietapahtumissa.
 
Ceterum autem censeo Carthaginem esse delendam.

Aamupala

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Red Wings
Olen huomannut, että kaupungissa hämärällä ajaessa ainakin 10 % vastaantulevista autoista käyttää pitkiä päin naamaa. Tätä ilmiötä en aiemmilta talvilta muista. Kyseessä Tampere/Pirkkala.

Monella on siit pitkät päällä vaikka olisi vain vähän hämärää ja valaistu tie. Pitkät pysyvät päällä tai osalla lähtevät pois milloin sattuu. Yleensä vastaan tulee jatkuvaa liikennettä, mutta pitkät ovat päällä ajan x. Mistä tämä johtuu? En usko, että noin moni voi tahallisesti laittaa kotipihasta lähtiessään pitkät ja unohtaa pitkäksi aikaa. Onko kaikilla paskasti toimivat automaattipitkät? Itse väläyttälen valoja näille, niin silloin aika hyvin lähtee pitkät pois.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen huomannut, että kaupungissa hämärällä ajaessa ainakin 10 % vastaantulevista autoista käyttää pitkiä päin naamaa. Tätä ilmiötä en aiemmilta talvilta muista. Kyseessä Tampere/Pirkkala.

Monella on siit pitkät päällä vaikka olisi vain vähän hämärää ja valaistu tie. Pitkät pysyvät päällä tai osalla lähtevät pois milloin sattuu. Yleensä vastaan tulee jatkuvaa liikennettä, mutta pitkät ovat päällä ajan x. Mistä tämä johtuu? En usko, että noin moni voi tahallisesti laittaa kotipihasta lähtiessään pitkät ja unohtaa pitkäksi aikaa. Onko kaikilla paskasti toimivat automaattipitkät? Itse väläyttälen valoja näille, niin silloin aika hyvin lähtee pitkät pois.
Monessa tapauksessa kyse voi olla ihan vahingosta, eli jos pitkät menee päälle samasta vivusta mistä vilkut, niin huomaamattaan saattaa sohaista vipua pykälän eteenpäin, jolloin menee pitkät päälle. Itse olen muutamaan otteeseen rallatellut kaupungissa pitkät päällä juuri tästä syystä, kunnes sitten hetken päästä havahtuu kojelaudassa palavaan pitkien merkkivaloon.
 
Fantastista.

Aamupala

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Red Wings
Monessa tapauksessa kyse voi olla ihan vahingosta, eli jos pitkät menee päälle samasta vivusta mistä vilkut, niin huomaamattaan saattaa sohaista vipua pykälän eteenpäin, jolloin menee pitkät päälle. Itse olen muutamaan otteeseen rallatellut kaupungissa pitkät päällä juuri tästä syystä, kunnes sitten hetken päästä havahtuu kojelaudassa palavaan pitkien merkkivaloon.
Vahinkoja varmasti käy ja on sitä itsekin tullut ajeltua pitkät päällä kaupungissa. Tuntuu, että noita tapauksia on niin paljon ettei voi olla kaikki vahinkoja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Monessa tapauksessa kyse voi olla ihan vahingosta, eli jos pitkät menee päälle samasta vivusta mistä vilkut, niin huomaamattaan saattaa sohaista vipua pykälän eteenpäin, jolloin menee pitkät päälle. Itse olen muutamaan otteeseen rallatellut kaupungissa pitkät päällä juuri tästä syystä, kunnes sitten hetken päästä havahtuu kojelaudassa palavaan pitkien merkkivaloon.
Juuri tämän takia tulee joskus vahingossa ajeltua pitkät päällä. Etenkin jos huonon näkyvyyden takia huomiovalot eivät riitä eikä automatic-toiminto vielä ole kytkenyt ajovaloja. Hondassa takavalot eivät pala jos automatiikka tyytyy huomiovaloihin.
 
Ceterum autem censeo Carthaginem esse delendam.

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uudessa Capturissa on automatiikka joka vaihtaa lyhyiltä pitkiksi ja takaisin, se tuntuu välillä ainakin valoisalla toimivan vähän epäloogisesti.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Varmaan miljoonia kertoja täälläkin kysyttyjä/avauduttuja juttuja. Mutta mikähän siinä on, että kun ajellaan maantiellä, esim 80:n alueella ja vaikka tie olisi miten hyvässä kunnossa, ilma kirkas ja näkyvyys erinomainen niin ei osata ajaa tasaisella nopeudella? Mä en ole mikään älytön hätähousu enää liikenteessä, mulle kelpaa ajella sitä 85-90 nopeudella 80:n alueella. Mutta se jos jokin vituttaa ovat nämä 65-95 haitarilla saahavat kuskit. Miksi näin tapahtuu? Onko niin heikko keskittymiskyky? Vakionopeudensäädinkin on löytynyt jo 90-luvulta asti autoista, joten miksei anna sen tehdä sitten se duuni? Erikoinen psykologinen ilmiö on myös se, että kun tulee ohituskaista vastaan, niin törtöltä löytyykin yhtäkkiä se kaasupoljin, eikä kukaan saa mennä ohi.

Mielenkiintoinen psykologinen ilmiö on myös tämä "minun oikeuteni" -asenteella paahtavat kuskit. Liityin tuossa viikko pari takaperin Lahdentieltä kehä 1:lle Länteen kohti. Edelläni oli rekka, joka ei jostain syystä kulkenut 60 kmh nopeampaa, kiihdytyskaista oli puolesta välistä eteenpäin lumen peitossa ja kehällä liikkui juuri pahaenteisesti pitkähkö autojono kohti. Yritin kiihdyttää minkä kerkesin, että pääsen liittymään ennen tuota lumen peitossa olevaa osuutta (edelleen se rekka siinä edessä, joka oli saanut kiihdytettyä ehkä 70:iin tässä vaiheessa). Katsoin luonnollisesti kuolleen kulman, ettei siinä ollut autoa. Lähellä kylläkin, mutta oletin automaattisesti, että tämä jo lähellä oleva auto ilman muuta antaa tilaa. Paskanvitut, sieltä löytyikin yhtäkkiä kaasupoljin ja auto yritti väkisin kiilata siihen minun rinnalle. Vedin puoliväkisin itseni siihen eteen, jopa senkin uhalla että tämä henkilö tulee päälle ja sain osakseni torvea, keskisormea, ja tietenkin pitkiä valoja.

Toiminko itse oikein tuossa? En ja maksumieheksihän minä olisin joutunut. Mutta minulla ei tosiaan käynyt mielessäkään sellainen skenaario, missä tämä henkilö ei A) vaihtaisi kaistaa B) pitäisi alkuperäistä vauhtiaan ja päästäisi minua liittymään. Tämän auton takana oli n. 8-10 auton jono, joten seuraavaksi vaihtoehdoksi minulla olisi jäänyt pysähtyä, kun ymmärrettävistä syistä en tuohon reilun 5-sentin lumihankeen halunnut kiihdyttää enkä missään nimessä pysähtyä kokonaan. Itse siis olen kuskina sellainen, että pyrin aina huomiomaan kokonaisuutta mahdollisimman paljon. Jos minun on helpolla peliliikkeellä mahdollisuus tehdä jonkun toisen elämästä helpompaa, niin pyrin toimimaan niin. Virheitä teen totta kai liikenteessä itsekin ja toimin myös välillä itsekkäästi, en esimerkiksi erityisesti pidä näistä kaistojen vaihtelijoista ruuhkaisella tiellä. Jos satun huomaamaan peileistä, että takana joku harrastaa tätä niin en tee elettäkään tällaisen sankarin elämää helpottaakseni esimerkiksi tilaa tehdäkseni. Puhun siis näistä, jotka turhaan vaihtavat kaistaa sen mukaan, kumpi jono vetää paremmin, aiheuttaen takana olijoilleen lisää tätä jojo-efektiä.
 
Sanonta "tärkeintä ei ole voitto vaan reilu peli", on suurta myrkkyä eteenpäin haluavalle urheilijalle.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jatkan edelliseen.

Ohituskaistat on näin talvella moottoritiellä usein surkeassa kunnossa. Silloin kun se oikea kaista kuitenkin on oikein hyvin ajettavassa kunnossa, niin silloin olisi erittäin suotavaa, että se oma kiesi saataisiin kulkemaan sen, mitä rajoitukset näyttää. Vituttaa aivan huolella nämä reipasta alinopeutta hyvässä kunnossa olevalla kaistalla posottavat kuljettajat, jotka eivät saa sitä autoaan kulkemaan. Jonkun kerran noita on sitten lähtenyt ohituskaistan kautta pöpperölumessa jännittäen ohittamaan, kun ei kymmeniä kilometriä huvittaisi sitä selvää alinopeuttakaan madella.
 
"Minulla on taskussani laite, jolla pääsen käsiksi koko ihmiskunnan keräämään tietoon. Käytän sitä kissakuvien katseluun ja riitelyyn tuntemattomien ihmisten kanssa."

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Varmaan miljoonia kertoja täälläkin kysyttyjä/avauduttuja juttuja. Mutta mikähän siinä on, että kun ajellaan maantiellä, esim 80:n alueella ja vaikka tie olisi miten hyvässä kunnossa, ilma kirkas ja näkyvyys erinomainen niin ei osata ajaa tasaisella nopeudella? Mä en ole mikään älytön hätähousu enää liikenteessä, mulle kelpaa ajella sitä 85-90 nopeudella 80:n alueella. Mutta se jos jokin vituttaa ovat nämä 65-95 haitarilla saahavat kuskit. Miksi näin tapahtuu? Onko niin heikko keskittymiskyky? Vakionopeudensäädinkin on löytynyt jo 90-luvulta asti autoista, joten miksei anna sen tehdä sitten se duuni? Erikoinen psykologinen ilmiö on myös se, että kun tulee ohituskaista vastaan, niin törtöltä löytyykin yhtäkkiä se kaasupoljin, eikä kukaan saa mennä ohi.
Ei muuten tasan ole kaikissa autoissa vakionopeudensäädintä eikä todellakaan 1990-luvulta asti. Nettiautosta kun katsoo käytettyjä niin ihan raakalla otannalla kaikki henkilöautot 2010-2014 vuosimallia niin valitsemalla vaadituksi varusteeksi vakionopeudensäädin tippuu ~20% tuloksista pois, 2005-2009 välillä ~40%. Varsinkaan pikkuautoluokassa vakionopeudensäädin ei ole vieläkään vakiovaruste kaikilla merkeillä.
 
I'm just here so I won't get fined.

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@palle Tämä kysymyshän se meitä autoilijoita tuntuu kaikkia vuodesta toiseen askarruttavan. Kaikki ihmiset ihmettelee, että miksei nopeutta pysty pitää tasaisena. Siis kaikki ihmiset kenen kanssa on autoilusta jutellut, on ihmetellyt samaa. Keitä ne lukuisat ihmiset sitten ovat, joiden perässä joutuu aina autoillessa hidastella ja kiihdytellä vuorotellen, jos kerta kaikki ihmiset ihmettelevät, että kuka ajaa niin?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
NYR ja COL
@palle Tämä kysymyshän se meitä autoilijoita tuntuu kaikkia vuodesta toiseen askarruttavan. Kaikki ihmiset ihmettelee, että miksei nopeutta pysty pitää tasaisena. Siis kaikki ihmiset kenen kanssa on autoilusta jutellut, on ihmetellyt samaa. Keitä ne lukuisat ihmiset sitten ovat, joiden perässä joutuu aina autoillessa hidastella ja kiihdytellä vuorotellen, jos kerta kaikki ihmiset ihmettelevät, että kuka ajaa niin?
Oletan, että tällaiset sanoo myös, etteivät koskaan puhu puhelimeen ajaessaan tai räpellä kännykkää muista syistä. Tuo kun kummasti voi hidastaa ajeluakin hetkeksi. Tunnustaisi mokansa edes itselleen, niin osaisi ajatella ehkä hieman toisin.
 
”Joku toinen maksaa asioista, joita toinen saa ilmaiseksi.” -Einstein

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Istuin keittiössä aamiaisella, kun ulkoa kuului auton torvensoittoa. Mielenkiinnosta vilkaisin heti ikkunaan ja kadulla liikenneympyrässä matelee kävelyvauhtiakin hiljempaa letka, jota johtaa Nissan Micra ikkunat aivan umpijäässä. Micra matelee eteenpäin auringonpaistetta kohti kuljettajan nähdessä tuskin yhtään mitään. Oikean puolen eturengas käy jalkakäytävänkin puolella kuljettajan haparoidessa ja yrittäessä pysyä tiellä. Liikenneympyrän jälkeen näytti sentään tarkoituksella kääntyvän hetkeksi jalkakäytävälle odottelemaan ikkunoiden sulamista.

Olipahan taas suoritus. Jos joskus on torven soitto paikoillaan, niin tuossa hetkessä oli.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Keitä ne lukuisat ihmiset sitten ovat, joiden perässä joutuu aina autoillessa hidastella ja kiihdytellä vuorotellen, jos kerta kaikki ihmiset ihmettelevät, että kuka ajaa niin?
En tiedä, mutta varmaankin samat hidastelijat heittävät roskansa tienvarteen. Koska kukaan ei myönnä heittävänsä mutta silti pientareet on täynnä roskia.
 
"Varmistaaksemme mahdollisimman korkeatasoiset keskustelupalstat,
emme valitettavasti myöntää kirjoitusoikeuksia automaattisesti kaikille hakijoille" -Modet

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Istuin keittiössä aamiaisella, kun ulkoa kuului auton torvensoittoa. Mielenkiinnosta vilkaisin heti ikkunaan ja kadulla liikenneympyrässä matelee kävelyvauhtiakin hiljempaa letka, jota johtaa Nissan Micra ikkunat aivan umpijäässä. Micra matelee eteenpäin auringonpaistetta kohti kuljettajan nähdessä tuskin yhtään mitään. Oikean puolen eturengas käy jalkakäytävänkin puolella kuljettajan haparoidessa ja yrittäessä pysyä tiellä. Liikenneympyrän jälkeen näytti sentään tarkoituksella kääntyvän hetkeksi jalkakäytävälle odottelemaan ikkunoiden sulamista.

Olipahan taas suoritus. Jos joskus on torven soitto paikoillaan, niin tuossa hetkessä oli.
Tämä tilanne on osunut jonkun kerran omalle kohdalle kuskin penkillä ollessa. Toki niin, että puhdas lasi on pienen ajomatkan jälkeen jäätynyt sisäpuolelta, kun kosteus putkistossa on tiivistynyt puhalluksen kautta lasin sisäpintaan ja jäätynyt siihen.Tuohon kun lisätään matalalta vastaan paistava aurinko, niin sen jälkeen vauhtia pois ja katselemaan tien sivusta paikkaa, mihin voi auton turvallisesti pysäyttää.
Hankala tilanne, jarruttaa et aamuliikenteessä voi ruuhkaisella ja mahdollisesti liukkaalla tiellä kovin ripeästi. Eikä noilla teillä talvisaikaan ole oikein paikkaa edes ajoradalta väistää, kun penkat on niin lähellä. Sisätilalämmitin tietty poistaa ongelman, mut aina ei tuon käyttöön itselläkään ole ollut mahdollisuutta.
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK

axe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, URS LaKu, Slow Motion
Sen mitä mää oon autoliikenteen sujuvuudesta oppinut liikenteessä ajamalla on se, että on oikeastaan vain kaksi asiaa millä on mitään merkitystä: ennalta-arvattavuus (ts. yleensä ajoissa käytetty vilkku) ja autojen välinen etäisyys. Valoista liikkeelle lähdettäessä nopeasti toimien pienet välit, vauhdissa ollessa vauhtiin sopivan pitkät välit, ettei joka hetki tarvi nykiä sitä jarrua vaan pelkkä hetkellinen kaasun höllennys riittää ja että esim. liittymistä tulevat löytää ketterämmin välin mihin puikata mukaan.

Tuohon viimeiseen kohtaan liittyy se bubbling under: joustavuus. Ei aina tarvi olla niin niiden omien oikeuksiensa perään, vaan sieltä kolmion takaa tulevankin voi kaikkien sujuvuuden vuoksi joskus päästää siihen eteensäkin eikä silti menetä itse yhtään mitään.

Autoliikenteen hämmentävin asia on kyllä ne kuskit, jotka kilometritolkulla ajavat toisen perässä puskurissa kiinni. Siinä on kyllä joku sellainen mielenhäiriö johon haluaisi joskus päästä jotenkin kiinni, että mikä on homman nimi ja miksi tekee ajamisesta itselleen niin vaikeaa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
@palle Keitä ne lukuisat ihmiset sitten ovat, joiden perässä joutuu aina autoillessa hidastella ja kiihdytellä vuorotellen, jos kerta kaikki ihmiset ihmettelevät, että kuka ajaa niin?
Ainakin yhden ihmisryhmän voin nostaa esiin. Yli 60-vuotiaat miehet ja naiset ovat tässä todella tehokkaasti yliedustettuna. Siellä missä näin talviaikaan valot avustamassa (liittymien läheisyys jne) ajellaan 85km/h ja kun valot loppuvat, pitkät menevät päälle jos menevät, mutta nopeus tippuu tehtaan takuulla lukemiin 65km/h.

Edes sillä ei ole mitään merkitystä, ovatko olosuhteet kuinka hyvät. "ihan vaan varuiks, kato".
 
Chiman puolesta!

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Siinä on kyllä joku sellainen mielenhäiriö johon haluaisi joskus päästä jotenkin kiinni, että mikä on homman nimi ja miksi tekee ajamisesta itselleen niin vaikeaa.
Etenkin kovilla kurakeleillä tai vesisateella tätä on vaikeaa ymmärtää. Se on jonkun mielestä mukavaa ajaa siinä jatkuvassa paskasateessa, mitä se edellä ajava auto heittää? Kaikkein hämmentävimpiä ovat nämä rekan perässä roikkuvat henkilöautot, kun sieltä isosta massasta sitä paskaa lentää tietysti vielä monin verroin enemmän. Ihmeellinen ilmiö tuo on, että edes moottoritiellä ei uskalleta mennä ohitse, vaan jurnutetaan siinä takana mieluummin.

Minua itseäni vituttaa nämä perässä roikkujat niin suunnattomasti, että olen alkanut tekemään sitä, että päästän nuo tavalla tai toisella ohitse. Ne kaikkein uunoimmat kuskit ei tajua tulla edes silloin sieltä ohi, kun laskee omaa nopeuttaan reippaasti rajoitusten alle, vaan pitää ajaa jonnekin bussipysäkille tai jotenkin muuten tien sivuun. Siinä voi olla kilometrinkin verran täysin kuivaa ja tyhjää kesän lämmittämää valtatietä edessä ja oikein tarjoaa sitä, että mene nyt ohi, mutta kun ei niin ei. Ensin ajetaan pitkä välimatka kiinni, mutta sen jälkeen jäädään siihen puskuriin roikkumaan.

Onhan se hölmöä itsellä ottaa tällä tavalla lämpöä, mutta kerran kun on jäniksen kanssa ajanut kolarin ja tajunnut sen, että siinä ei ole mitään tehtävissä, kun se elukka tulee siihen tielle sopivassa kohtaa jostain penkan takaa. Jäniksen päältä nyt periaatteessa voi vielä ajaa jarruttamatta, mutta isomman elukan kanssa on aivan välttämätöntä pystyä polkaisemaan jarrua niin kovaa, kuin lähtee. Siellä kun on joku spede takana 10 metrin päässä, niin siinä ei ehdi kumpikaan edes pieraisemaan ja on molemmat autot rusinoina. Tämä vielä entisestään korostuu näillä talvikeleillä. Ja on toki myös niitä kuskeja tullut tuolla vastaan, että ne ei pidä edes tuota väliä, vaan ovat kirjaimellisesti lähes puskurissa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
"Minulla on taskussani laite, jolla pääsen käsiksi koko ihmiskunnan keräämään tietoon. Käytän sitä kissakuvien katseluun ja riitelyyn tuntemattomien ihmisten kanssa."
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy