Tämä kun olisi osunut arkipäivän aamun ruuhka-aikaan Helsingin sisääntuloväylille. Aiai.
Tulos olisi varmaan jotain tällaista: Raju ketjukolari Etelä-Suomessa 2005
Tämä kun olisi osunut arkipäivän aamun ruuhka-aikaan Helsingin sisääntuloväylille. Aiai.
Muistan tämän. Silloin taisi jokaisella sisääntuloväylällä olla omat ketjukolarinsa.Tulos olisi varmaan jotain tällaista: Raju ketjukolari Etelä-Suomessa 2005
Volvoja ja mersuja?
Ja oma ryhmänsä ovat myös ne (poikkeuksetta jotain muita kuin miehiä tai muunsukupuolisia), joita alkaa rampilla vauhti jännittää ja päätyvät pysähtymään rampin loppuun ja odottamaan että muu tieliikenne loppuu Suomesta että pääsevät kiihdyttämään moottoritielle. Tietävät varmaan itsekin että olisi helpompaa jos nopeus olisi sama kuin muilla eikä -120km/h, mutta kun ei uskalla.Ei mulla ihan hirveästi ole moitittavaa kanssaautoilijoista, yksittäistapauksiahan mahtuu aina mukaan ja niitä on vaikea karsia pois. Kun kansantaudeista puhutaan niin yksi päivittäin toistuva asia ottaa päähän tuolla liikenteessä. Kertokaa miksi rampilta isommalle tielle liittyessä kärkikolmio hävittää merkityksensä? Vaikka siinä rampilla on selvästi kolmio niin sieltä tullaan laput silmillä vilkku päällä kylkeen.
Eikä tässä nyt puhutan mistään vittuilusta että joku urpo ajaisi tahallaan siinä vierellä tekemällä liittymistä hankalaksi. Isolla tiellä on aina isommat turvavälit joten voi luvalla sanoa että aina, ihan aina mahtuu joko kaasulla siihen eteen tai jarrulla auton taakse kun liitytään rampilta.
Rampilta liittymisiin monilla autoilijoilla on onneksi semmoinen tapa, että väistävät ohituskaistalle sitä liittyjää. Tietysti mahdollisuuksien mukaan, ja aina tuo ei tietenkään ole mahdollista. Eikä siihen mikään velvoitakaan, koska siellä liittyjällä tosiaan on se kolmio.
Mutta minusta tuo on sellainen ystävällinen tapa, jota onneksi aika paljon tuolla liikenteessä näkee. Itsekin sitä teen, jos näyttää siltä että satun ihan kohdakkain sen liittyjän kanssa, niin helpottaa vaan sen elämää, kun saa rauhassa kelata vauhtinsa sinne sataseen tai sataankahteenkymppiin ja siitä liittyä tielle. Varsinkin rekkojen ja muiden isompien vehkeiden kanssa väistän aina vasemmalle, jos se vaan on mahdollista.
Tiedän, että kaikkein puritaanisimmat tieliikennelain kyttääjät pitävät tuota turhana kaistanvaihtona, jota ei saisi tehdä. Mutta minä vitut välitän tämmöisistä, jos tuollaisen tekeminen on täysin turvallista, eikä häiritse ketään muita. Nyt talvikeleillä se ohituskaista on usein niin surkeassa kunnossa, että en sinne mene kyllä kuin ihan pakon sanelemana, mutta lumettomina aikoina tuo ei ole ongelma eikä mikään.
Ja muutenkin tämä on ehkä semmoista hiljaisempien teiden juttuja enemmän. Jossain pääkaupunkiseuduilla tai ehkä muutenkin isompien kaupunkien keskustojen lähettyvillä, jossa liikennettä on paljon, niin ihan turhaa härväämistä se aiheuttaa, että jatkuvasti vaihtelee kaistaa. Vetoketjuilmiö on silloin usein paikallaan.
Tilanteen mukaan.
En tuomitse kaistanvaihtajaa, mutta itse koitan sitä kyllä aika viimeiseen asti välttää. Ensisjaisesti koska minusta ei ole toivottavaa että syntyy käytäntö tai oletus, että päätietä tuleva väistää. Ei se välttämättä pysty väistämään jos vasemmalla on jo joku tai joku on tulossa kovempaa vauhtia vasenta kaistaa. Osittain myös koska jos kaistanvaihdosta tulee automaatio niin myös tarkkaavaisuus sitä kuskin peiliä kohtaan vähenee.Tilanteen mukaan.
Ja tässä toinen hyvä pointti! Tuosta nimenomaan on, vasten sääntöjä, tullut lähes oletus että rampilta tulevaa väistetään. Kärkikolmion tarkoitus rapautuu ja kohta saa väistellä perus t-risteyksissäkin. Vähintään vihaisia tuijotuksia saa rampilta tulevilta melko useinkin. Itse pyrin pitämään vauhdin ja turvavälit ramppien kohdalla tasaisina, jotta sieltä kolmion takaa olisi mahdollisimman helppo liittyä motarille. Joko eteeni tai taakseni, aivan sama.En tuomitse kaistanvaihtajaa, mutta itse koitan sitä kyllä aika viimeiseen asti välttää. Ensisjaisesti koska minusta ei ole toivottavaa että syntyy käytäntö tai oletus, että päätietä tuleva väistää. Ei se välttämättä pysty väistämään jos vasemmalla on jo joku tai joku on tulossa kovempaa vauhtia vasenta kaistaa. Osittain myös koska jos kaistanvaihdosta tulee automaatio niin myös tarkkaavaisuus sitä kuskin peiliä kohtaan vähenee.
En väitä olevani (paljon) keskimääräistä parempi kuski, mutta jos ajattelen itseni rampilta tulijaksi, niin en tarvitse oikeastaan ikinä tuota väistöä. Usein se päätietä tuleva aliarvioi minun autoni kiihtyvyyden, eli tekee sen kaistanvaihdon turhaan, eikä koskaan edes saavuta minua. Jos siitä kaistavaihdosta joskus olisi etua, niin usein liikennettä on silloin muutenkin niin paljon, että vasen kaistakin on täynnä eikä väistämään pysty.
Vilkku päälle aina ensin. Eihän sitä muuten pysty mitenkään ennakoimaan kaistanvaihtoa. Rampilla ajava on tietenkin mitä ilmeisemmin liittymässä, eikä se nyt leipää pyydä vaikka liittyviä silmällä pitäen nostaa jalan kaasulta ihan kohteliaisuuden nimissä. Ohituskaistalle en väistä ikinä, koska laki kieltää sen, enkä halua estää takaa tulevia ja loppupeleissä motarille liittyvällä on väistämisvelvollisuus, joten näillä eväillä.
ihan uteliaisuudesta:
entä jos takanasi on pitkä jono autoja? kun nostat jalan kaasulta tai alkaa jarrutella, jokaikinen auto joutuu ottamaan takanasi vauhtia alas ja kukaan ei odota sitä. joskus takanasi on koko aamuruuhka. Kun teet noin, haluaisitko itse tuolloin olla takanasi?
Vilkku päälle aina ensin, mitä se tarkoittaa? Nimenomaan minusta hyvä käytäntö on, että vilkku laitetaan vasta sitten kun on tehty se päätös välistä, johon aiotaan tulla, mutta siis tietysti ennen kuin varsinainen kaistanvaihto alkaa. Käytännössä siis jos on aikeissa liittyä kahden auton väliin, niin sille etummaiselle ei vilkkua näytetä.Vilkku päälle aina ensin. Eihän sitä muuten pysty mitenkään ennakoimaan kaistanvaihtoa. Rampilla ajava on tietenkin mitä ilmeisemmin liittymässä, eikä se nyt leipää pyydä vaikka liittyviä silmällä pitäen nostaa jalan kaasulta ihan kohteliaisuuden nimissä.
Siinä tapauksessa takana ajavat saavat kohteliaasti siirtyä ohituskaistalle. Liikenteessä pärjää parhaiten ennakoimalla.
karrikoidaan:
entä jos naapurikaista on täynnä? montako autoa sinne pitää ennakoiden siirtyy?
mikset sinä sitten siirry jos sillä estäisi 10 auton turhan kaistanvaihdon ja siirtymisen?
Vilkku päälle aina ensin, mitä se tarkoittaa?
Vilkku päälle aina ensin, mitä se tarkoittaa? Nimenomaan minusta hyvä käytäntö on, että vilkku laitetaan vasta sitten kun on tehty se päätös välistä, johon aiotaan tulla, mutta siis tietysti ennen kuin varsinainen kaistanvaihto alkaa. Käytännössä siis jos on aikeissa liittyä kahden auton väliin, niin sille etummaiselle ei vilkkua näytetä.
Mutta sitä tuossa ääneen ihmettelin, että mitä laki ja asetukset mahtaa sanoa vilkun käytöstä rampilla, koska tuohan vertautuisi vaikkapa siihen että normaali stop-risteyksessä vilkku laitetaan päälle vasta kun lähdetään liikkeelle stop-merkin takaa.
Oikealle vilkuttavia ei sentään juurikaan näe, tai ainakin paljon vähemmän kuin liikenneympyröissä vasemmalle vilkuttavia.
Ennen auton käynnistystä?Se tarkoittaa sitä että vilkku päälle ensin.
Siis tuossa esimerkkisi tilanteessa molemmat kaistat on täynnä, joten mihin oikein pitäisi siirtyä?
Se on kuitenkin kohtuu varmaa, että jokainen sieltä rampilta tuleva on aikeissa liittyä päätielle (jos nyt ei jotain erikoistapauksia huomioida, joissa se liityntäkaista jatkuu omanaan tms) Mitä siis tuolla vilkutuksen aloituksella halutaan muille kertoa? Edellyttääkö se heiltä jotain toimia tai reagointia? Päätietä ajavalle huomattavasti hyödyllisempi olisi se vilkutus vasta sitten kun liittymispäätös on tehty, eli katsottu se väli johon aiotaan tulla.itse laitan vilkun päälle siinä vaiheessa, kun vilkaisen ekaa kertaa (heti kun on näkyvyyt), mikä siellä on liikenteen tilanne.
joku liikenteen asiantuntija joskus sanoi, että sillä vähän varoitellaan/ennakoidaan päätietä/motarii ajavia.
ei se vilkku toki,oikeuta kiilaamaan mihin väliin tahansa.
pointti siis oli, että miksi pitäisi ”pakottaa” takana ajajien vaihtaa kaistaa siksi, että sinä päätät antaa tietä kolmion takaa tulevalle hidastamalla?
ethän tee niin kaupungissakaan, toivottavasti.
Rampilla ajava on tietenkin mitä ilmeisemmin liittymässä, eikä se nyt leipää pyydä vaikka liittyviä silmällä pitäen nostaa jalan kaasulta ihan kohteliaisuuden nimissä.