Liikenneturva testasi tilannekuvalla, kuinka liikenneympyrässä pitää sääntöjen mukaan käyttäytyä. Moni vastasi väärin.
www.is.fi
Joka seitsemäs uskoo, että liikenneympyrästä poistuttaessa ei tarvitse väistää suojatiellä olevaa jalankulkijaa. Hiljaiseksi pistää.
Tuo on pyöräillessä vaarallinen tilanne. Muutaman kerran on pitänyt vetää molemmat renkaat lukkojarrutukseen, kun joku kääntyvä autoilija on meinannut jyrätä yli.
Kerronpa tässä aikani kuluksi pari aitoa tieraivo-tilannetta, joita olen tänä kesänä päässyt todistamaan ihan tarpeeksi läheltä.
Ensimmäinen tapahtui Tampereen kehätien Ylöjärven päässä. Siellä moottoritie alkaa siten, että Kantatie 65:lta nousee ramppi, joka aloittaa oikeanpuoleisen kaistan, ja Elovainion suunnasta tulee kaista, joka aloittaa vasemmanpuoleisen kaistan. Alla linkki Google Mapsin kuvaan, jos selostus ei avaudu. Anyway, ajelin tuota kantatieltä tulevaa ramppia kohti moottoritien alkua, edelläni vanha Volkkari ja sen edellä asuntoauto. Heti, kun kaistat yhtyivät, lähti Volkkarikuski ohittamaan asuntoautoa. Syystä, jota en tiedä, siirtyi myös asuntoauto vasemmanpuoleiselle kaistalle. Hädintuskin ehdin aloittaa tilanteen ihmettelyn kun Volkkari siirtyi oikeanpuoleiselle kaistalle ja alkoi asuntoauton kylkeä hipoen kiihdyttää ohi. Tässä vaiheessa nostin itse jalan kaasulta. Volkkarikuski siirtyi asuntoauton eteen ja jarrutti. Olin varma, että nyt osuu, mutta ei osunut. Muutama sekunti tästä, niin Volkkari siirtyi aivan kaistan vasempaan reunaan ja nostatti melkoisen pölypilven tielle. Vähään aikaan kukaan ei sitten nähnyt mitään. Sen jälkeen Volkkari alkoi kadota huomattavalla nopeudella maisemaan. Itse en kahdeksaakymppiä kovempaa vauhtia ottanut, kun auton persiissä oli peräkärryllinen erittäin laadukasta terassilaudoitusta.
Tuossa se luvattu linkki mapsiin:
Tästä se alkaa
Toinen tapahtui samalla tiellä aamuruuhkan aikaan. Tuolla tiellä on tyypillistä, että suunnilleen Pirkkalan ABC:n ja Sarankulman liittymähelvetin välillä ruuhka-aikaan oikeanpuoleisen kaistan jono etenee noin kahdeksaakymppiä ja vasemmanpuoleisen noin satasta. Itse olin vasemmanpuoleisella kaistalla, ja ABC:n rampilta tuli kaksi autoa suoraan oikeanpuoleisen kaistan yli eteeni vasemmanpuoleiselle kaistalle, puskuri puskurissa ajaen. Ei siinä mitään, kyllä siihen mahtui ja hiukan vauhtia himmaamalla sain oman turvavälini taas riittäväksi, mutta noista kahdesta autoilijasta taempana ajava roikkui todella lähellä edellä ajavaa. Lisäksi hän autollaan mutkitteli kaistan reunalta toiselle hyvin voimakkaasti. Eipä se edella ajava voinut ajaa yhtään nopeammin, jonossa kun mentiin. Takana ajava pääsi sitten haluamalleen paikalle jonossa ohittamalla tuon edellään ajaneen oikeanpuoleisen kaistan kautta, melkein osuen sekä siihen autoon jonka eteen kaistalle siirtyi ja siihen, jota ennen siirtyi takaisin vasemmalle.