Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 588
  • 13 180
4

444

Tätä tapahtuu tosi paljon, mutta eniten saa kyllä pyöräilijänä väistellä niitä, jotka tulevat kolmion takaa tai pihasta ilman ajatustakaan siitä, että heidän pitäisi väistää myös kevyenliikenteenväylällä liikkuvia. Vähän turhan moni tulee sillä asenteella, että vasta ajoradalla liikkuvia pitää väistää ja kevli on heille täyttä ilmaa. Sitä olisi kyllä monesti ollut jo sairaalassa, jos sokeasti pitäisi oikeksistaan kiinni.

Ennakointiahan tuolla liikenteessä tarvitaan paljon on sitten autolla, pyörällä, jalkasin tai jollain muulla liikkeellä.
Seassa on ihan aina niitä, jotka tekevät virheitä osaamattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään tai jostain muusta syystä.
Malttia ja vielä kerran malttia, vaikka olisitkin oikeassa.
Tämä oma kotikatuni liittyy vähän suurempaan tiehen todella typerästi. Risteys on sellainen, että kevyen liikenteen väylälle näkee todella huonosti ennen kuin on jo keula siinä päällä, kun tie ”taipuu” loivasti takaviistoon molempiin suuntiin. Yhtä lailla autoliikenteen havaitseminen edellyttää sen, että auton ajaa ihan oikeasti siihen ”suojatien” (jota ei siis ole, kun katu on pihatien kaltainen) päälle. Monesti tuossa joutuu odottelemaan pienen tovin, ja etenkin kesäisin sieltä tulee odotellessa lähes poikkeuksetta joku pyöräilijä juuri sillä hetkellä. Ei muuta kuin peruutellen sitten hetkeksi pois väylältä (vittumainen paikka pyöräilijälle väistää) ja takaisin väijymään hyvää hetkeä liittyä tielle. Pahimmassa tapauksessa vastapäisestä suunnasta on tulossa joku mummeli samaan aikaan ja haluaa kääntyä samaan suuntaan; hän oikealle ja minä vasemmalle. Tämän reaktionopeus ja uskallus siirtyä sinne liikenteen sekaan on sitten mallia ”syssymmällä sitten, kunhan ei vaan ketään ole näköpiirissä”, että toisinaan odotetaan ihan senkin takia turhaan; itse uskaltaisi mennä, mutta kenenkään eteen ei viitsi ajaa, jos se vaikka juuri tällä kertaa uskaltaakin liikahtaa. On kyllä kaiken kaikkiaan aikamoinen helmi tuo risteys.

Valitettavan paljon tuolla kyllä näkee etenkin pyöräilijöitä, joilla ei ole pienintäkään käsitystä omasta väistämisvelvollisuudestaan. Oma lukunsa on sitten nämä, jotka paahtavat tuulispäänä kohti suojatietä ja juuri ennen sitä hyppäävät satulasta pois ja ”taluttavat” pyöränsä yli. Kyllä, olen silloin väistämisvelvollinen, mutta hirveästi ennakointivaraa tuolla toiminnalla ei jätetä. Onneksi ovat selkeä vähemmistö.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Helpoin olisi varmasti hypätä pois pyörän selästä ja työntää se pyörä suojatietä pitkin tien yli?

Helpoin olisi, kun autoilijat noudattaisivat tässä tilanteessa liikennesääntöjä. On ihan toivotonta myös se, jos tilanteessa, jossa itse on etuajo-oikeutettu sitä oikeuttaan ei käytä. Se sotkee muuta liikennettä eikä tosiaan kohta kukaan tiedä, milloin mennään ja milloin ei.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helpoin olisi, kun autoilijat noudattaisivat tässä tilanteessa liikennesääntöjä. On ihan toivotonta myös se, jos tilanteessa, jossa itse on etuajo-oikeutettu sitä oikeuttaan ei käytä. Se sotkee muuta liikennettä eikä tosiaan kohta kukaan tiedä, milloin mennään ja milloin ei.

Tätä samaa toivoisi myös ihan autoilijoiden kesken. Vituttaa välillä, kun joku vajakki vaihtaa kaistaa tai jopa JARRUTTAA motarilla, koska toinen autoilija on rampilla liittymässä kyseiselle tielle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä samaa toivoisi myös ihan autoilijoiden kesken. Vituttaa välillä, kun joku vajakki vaihtaa kaistaa tai jopa JARRUTTAA motarilla, koska toinen autoilija on rampilla liittymässä kyseiselle tielle.
Ainoa missä voi mielestäni joustaa jos taajamassa on tosi paha ruuhka, liikenne seisoo joka suuntaan ja kolmion takaa ei pääsisi koskaan päätielle. Muuten kyllä ihmetyttää kaikki jotka antavat tilaa väistämisvelvolliselle, ehkä he kuvittelevat sitten olevansa tämän myötä hyviä ihmisiä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainoa missä voi mielestäni joustaa jos taajamassa on tosi paha ruuhka, liikenne seisoo joka suuntaan ja kolmion takaa ei pääsisi koskaan päätielle. Muuten kyllä ihmetyttää kaikki jotka antavat tilaa väistämisvelvolliselle, ehkä he kuvittelevat sitten olevansa tämän myötä hyviä ihmisiä.

Tottakai, mutta pahimmillaan näkee niitä sankareita jotka oikealla kaistalla jarruttavat 80km/h-alueella jopa pysähdyksiin, jotta se mummo Fiat Puntolla pääsee liittymään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tottakai, mutta pahimmillaan näkee niitä sankareita jotka oikealla kaistalla jarruttavat 80km/h-alueella jopa pysähdyksiin, jotta se mummo Fiat Puntolla pääsee liittymään.
Itseasiassa jokin aika sitten oli Iltapaskan sivulla kojelautavideo kun joku oli pysähtynyt moottoritiellä antamaan jollekin kiihdytyskaistalla jumittavalle tilaa. Oli aika lähellä kolari kun takaa tultiin moottoritievauhdilla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tätä samaa toivoisi myös ihan autoilijoiden kesken. Vituttaa välillä, kun joku vajakki vaihtaa kaistaa tai jopa JARRUTTAA motarilla, koska toinen autoilija on rampilla liittymässä kyseiselle tielle.
Tästä on väännetty monella keskustelupalstalla Jatkoaika mukaanlukien vuosikausia. Olen edelleen sitä mieltä, että liittyminen kiihdytyskaistalta motarille on taitolaji. Avaruudellisen hahmottamiskyvyn totaalinen puute tekee mahdottomaksi oppia oikean tekniikan. Liian lyhyt kiihdytyskaista on myös haitta.
Ja samaa mieltä siitä, että motaria ajavien jarruttelu ja kiihdyttely liittyvien takia ei ole ratkaisu ja molemmat ovat yhtä väärin. Kunnolliset turvavälit kyllä auttavat.
 
Tätä tapahtuu tosi paljon, mutta eniten saa kyllä pyöräilijänä väistellä niitä, jotka tulevat kolmion takaa tai pihasta ilman ajatustakaan siitä, että heidän pitäisi väistää myös kevyenliikenteenväylällä liikkuvia. Vähän turhan moni tulee sillä asenteella, että vasta ajoradalla liikkuvia pitää väistää ja kevli on heille täyttä ilmaa. Sitä olisi kyllä monesti ollut jo sairaalassa, jos sokeasti pitäisi oikeksistaan kiinni.
Miten ärsyttävän tavallista se onkaan että kun itse yrittää ajaa risteyksessä suojatien ylitse siten ettei auto jää suojatien päälle estämään kevyenliikenteen tai jalankulkijoitten kulkua, niin eikö takaa tuleva autoilija aja rottelonsa aivan perään kiinni ja kaikkien tukkeeksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

axe

Jäsen
Erityisesti kaistanvaihdosta vääntäminen on hassua, kun se on yksiselitteisesti vastoin lakia.

Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen on vähemmän jyrkkä Iltalehdessä 8.6.2020. Väistämisvelvollisuus on liittyjällä, eikä Pohjonen halua olla luomassa vääränlaista väistämis- ja kohteliaisuuskulttuuria, niin siitä huolimatta mikään ei estä tekemästä tilaakin, jos sen voi tehdä turvallisesti. Ja miksi ei voisi kun autoissa on kuitenkin peilejä ja suurimmalla osalla kuskeista kääntyvä pääkin, ja täällä kehien ulkopuolella yleensä on tuo moottoritiekin varsin väljä.

Lehtilainaus:
Sääntöjen mukaan moottoritiellä pitää ajaa eniten oikeaa kaistaa eikä kaistaa saa vaihtaa tarpeettomasti, mutta väistämistä ei ole kielletty missään lakipykälässä. – Jos ennakoit vaikkapa rekan tulon moottoritielle, niin tuskin tätä voidaan pitää tarpeettomana kaistanvaihtona.

– Ei [väistämis]sääntöjä voi päälaelleen kääntää. En kuitenkaan tarkoita, että olisin tässä estämässä hyviä tapoja tai joustavuutta, mutta tarpeettoman väistökulttuurin luominen on turhaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen on vähemmän jyrkkä Iltalehdessä 8.6.2020. Väistämisvelvollisuus on liittyjällä, eikä Pohjonen halua olla luomassa vääränlaista väistämis- ja kohteliaisuuskulttuuria, niin siitä huolimatta mikään ei estä tekemästä tilaakin, jos sen voi tehdä turvallisesti. Ja miksi ei voisi kun autoissa on kuitenkin peilejä ja suurimmalla osalla kuskeista kääntyvä pääkin, ja täällä kehien ulkopuolella yleensä on tuo moottoritiekin varsin väljä.

Lehtilainaus:
Sääntöjen mukaan moottoritiellä pitää ajaa eniten oikeaa kaistaa eikä kaistaa saa vaihtaa tarpeettomasti, mutta väistämistä ei ole kielletty missään lakipykälässä. – Jos ennakoit vaikkapa rekan tulon moottoritielle, niin tuskin tätä voidaan pitää tarpeettomana kaistanvaihtona.

– Ei [väistämis]sääntöjä voi päälaelleen kääntää. En kuitenkaan tarkoita, että olisin tässä estämässä hyviä tapoja tai joustavuutta, mutta tarpeettoman väistökulttuurin luominen on turhaa.

Mielenkiintoinen näkemys sikäli, että vanhan TLA 7 § teksti on sellaisenaan tuotu uuden lain 61 § ja asetuksen perusteella on sakotettu ainakin alioikeudessa vahvistetusti. Pohjonen ilmeisesti sitten ennakoi oikeuskäytännön muuttumista, mikä on aika jännä näkemys. Jutussa lainattu 59 § koskee liittyjää, ei suoraan ajavaa.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mielenkiintoinen näkemys sikäli, että vanhan TLA 7 § teksti on sellaisenaan tuotu uuden lain 61 § ja asetuksen perusteella on sakotettu ainakin alioikeudessa vahvistetusti. Pohjonen ilmeisesti sitten ennakoi oikeuskäytännön muuttumista, mikä on aika jännä näkemys. Jutussa lainattu 59 § koskee liittyjää, ei suoraan ajavaa.

Kuuntelen säännöllisesti tuota Radio Nova liikenteessä ja siellä tuo Pohjonen on parikertaa illassa asiantuntijana. Minua yli 35 vuotta ammatikseni ajaneena kummastuttaa Pohjosen tulkinnat ihmisten kysymyksille. Mielestäni tieliikennelaki on laki, ei mikään, "en nyt näe tässä mitään hirveän vaarallista", kuten mainitsi kevytperävaunujen 100 km/h vetämisestä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kuuntelen säännöllisesti tuota Radio Nova liikenteessä ja siellä tuo Pohjonen on parikertaa illassa asiantuntijana. Minua yli 35 vuotta ammatikseni ajaneena kummastuttaa Pohjosen tulkinnat ihmisten kysymyksille. Mielestäni tieliikennelaki on laki, ei mikään, "en nyt näe tässä mitään hirveän vaarallista", kuten mainitsi kevytperävaunujen 100 km/h vetämisestä.

Siis tuota 100km/h pienperäkärryn vetämisestä on maininnut, että ei koe vaarallisena? No eikö se ole lain kanssa linjassaan? Vai onko tuo sinusta jotenkin vaarallista touhua? Mutta siis en tosiaan kaveria tunne edes radiolähetys tasolla ja hänellä tapana päästellä jotain ns. aivopieruja laintulkinnasta?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuuntelen säännöllisesti tuota Radio Nova liikenteessä ja siellä tuo Pohjonen on parikertaa illassa asiantuntijana. Minua yli 35 vuotta ammatikseni ajaneena kummastuttaa Pohjosen tulkinnat ihmisten kysymyksille. Mielestäni tieliikennelaki on laki, ei mikään, "en nyt näe tässä mitään hirveän vaarallista", kuten mainitsi kevytperävaunujen 100 km/h vetämisestä.

Pohjonenhan on hirmuisen miellyttävä ja sujuva asiantuntija, mukava ääni kuunnella, mutta vähän sama tunne on että mutkia laintulkintojen suhteen oiotaan välillä kovastikin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Siis tuota 100km/h pienperäkärryn vetämisestä on maininnut, että ei koe vaarallisena? No eikö se ole lain kanssa linjassaan? Vai onko tuo sinusta jotenkin vaarallista touhua? Mutta siis en tosiaan kaveria tunne edes radiolähetys tasolla ja hänellä tapana päästellä jotain ns. aivopieruja laintulkinnasta?

Ei tietenkään ole. Noissa kevytperävaunuissa on suurin sallittu akselipaino n. 300kg ja kun niihin lyödään mökkimatkan tavarat betoneineen, niin niitä näkee vän väliä tien poskessa akseli poikki, taikka pyöränlaakeri pettänyt, kun on lastattu se 700kg. Noita sitten vaan 100km /h maantielle. Tuota hän juuri puollusteli radiossa, että nopeus nostettiin 100km/h
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ei tietenkään ole. Noissa kevytperävaunuissa on suurin sallittu akselipaino n. 300kg ja kun niihin lyödään mökkimatkan tavarat betoneineen, niin niitä näkee vän väliä tien poskessa akseli poikki, taikka pyöränlaakeri pettänyt, kun on lastattu se 700kg. Noita sitten vaan 100km /h maantielle. Tuota hän juuri puollusteli radiossa, että nopeus nostettiin 100km/h

Nojoo, tyhmiä ihmisiä mahtuu joka paikkaan, myös liikenteeseen. Se, että ajetaan paskoilla vaunuilla liian kovaa niin, noh. Mutta minusta hyvä lakimuunnos, että fiksut ihmiset saavat ajaa sopivalla kuormalla sen satasen. Ymmärrän kyllä, että niitä 70-luvun kylän kärryjäkin näkyy vielä likenteessä ja jotka voivat tosiaan pettää matkan varrelle.

Ehkä ratkaisuna voisi olla, että kärryt jotka on rekisteröity vaikka vuoden 2000 jälkeen tms. niin saisi vetää 100km/h ja muut paskat sitten olisi edelleen 80km/h.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Mää kiskon kärryä aika paljon duunin takia ja vielä motarilla. Väitän, että osa autoilijoista ei ole sisäistänyt sitä että kärry kulkee nyt yhtä lujaa muun liikenteen kanssa. Ohi on vaan päästävä niinkuin ennenkin
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mää kiskon kärryä aika paljon duunin takia ja vielä motarilla. Väitän, että osa autoilijoista ei ole sisäistänyt sitä että kärry kulkee nyt yhtä lujaa muun liikenteen kanssa. Ohi on vaan päästävä niinkuin ennenkin
Aika monella motarilla saa ajaa 120 km/h. Toivottavasti et ihan tuota vauhtia kärryn kanssa mene.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Aiemmin ketjussa oli keskustelua siitä, miten pyöräilijät ajavat suojateillä.

En tiedä miten asiat muilla paikkakunnilla ovat, mutta Lappeenrannassahan todella monet suojatiet on muutettu pyörätien jatkeiksi, jo ajat sitten. Pyöräilykaupunkina Lappee on itseään useamman vuoden jo tituleerannut.

Itse ajelen pyörällä työmatkat ympäri vuoden, ja täällä autot väistävät hyvin kyllä niin pyöräilijää, kuin jalankulkijaakin. Toki poikkeuksiakin löytyy. Erityismaininta täytyy antaa venäläisille kuskeille, joita täällä näki ennen koronaa lähes saman määrän kuin suomalaisiakin. Muutoin liikenne käyttäytyminen heillä on melko mielenkiintoista, mutta suojateitä kunnioittavat kyllä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aiemmin ketjussa oli keskustelua siitä, miten pyöräilijät ajavat suojateillä.

En tiedä miten asiat muilla paikkakunnilla ovat, mutta Lappeenrannassahan todella monet suojatiet on muutettu pyörätien jatkeiksi, jo ajat sitten. Pyöräilykaupunkina Lappee on itseään useamman vuoden jo tituleerannut.
Pyörätien jatkeella ne ongelmat ovatkin kun pyöräilijät kuvittelevat olevansa etuajo-oikeutettuja. Lappeenrannasta en tosin tiedä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Pyörätien jatkeella ne ongelmat ovatkin kun pyöräilijät kuvittelevat olevansa etuajo-oikeutettuja. Lappeenrannasta en tosin tiedä.
Jos autoilija kääntyy, niin on väistämisvelvollinen. Samoin (tietenkin) jos on kolmio, stop-merkki tai valot.
Muussa tapauksessa fillaristi väistää.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Jos autoilija kääntyy, niin on väistämisvelvollinen. Samoin (tietenkin) jos on kolmio, stop-merkki tai valot.
Muussa tapauksessa fillaristi väistää.
Täytyy nyt nostaa kättä tietämyksen puutteesta. Jotenkin olen itse luullut, että pyörätien jatke tarkoittaa pyöräilijälle samaa, kuin suojatie kävelijälle. Kävin itsekin tarkastamassa, jotta eihän se näin olekaan. Tietentahtoen en toki ole auton eteen mennyt nyt muutenkaan. Melko arkana olen tuossa asiassa.

Seitsemän vuotiaana talutin pyörää yli suojatietä, kun reilua ylinopeutta ajava teini ajoi ylitseni. Reisiluu katki ja monenmoista muutakin ruhjetta kaupan päällyksinä sain. Sinällään onni, että viellä täällä viestitellään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla on tapana ajella moottoriteillä vakkari päällä mittarin mukaan 15 km/h ylinopeutta (joo tiedän se on liikaa). Onnistuin näin toimimalla äsken ohittamaan motarilla saman auton kolme kertaa 10 minuutin sisään. Mielestäni se on jo aika hyvin.

Ohitin hänet ekan kerran, niin tämä auto vaihtoi perääni ohituskaistalle ja meni minusta ohi kun vaihdoin takaisin oikealle kaistalle. Tämän jälkeen hän ohitti minut, ja vaihtoi eteeni, tiputtaen matkavauhtinsa alle minun 135 km/h, jolloin ohitin hänet rauhassa vakkari päällä. Kohta olikin siltatyömaa 50-rajoituksella, jonka itse ajelin mittarin mukaan 65 km/h läpi hänen kiitäen ohi varmaankin satasta. Noh, arvaatte toki mitä tapahtui kun rajoitus vaihtui 120 km/h.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös