Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 967 942
  • 12 127

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Pyörätien jatkeella ne ongelmat ovatkin kun pyöräilijät kuvittelevat olevansa etuajo-oikeutettuja. Lappeenrannasta en tosin tiedä.
Jos autoilija kääntyy, niin on väistämisvelvollinen. Samoin (tietenkin) jos on kolmio, stop-merkki tai valot.
Muussa tapauksessa fillaristi väistää.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Jos autoilija kääntyy, niin on väistämisvelvollinen. Samoin (tietenkin) jos on kolmio, stop-merkki tai valot.
Muussa tapauksessa fillaristi väistää.
Täytyy nyt nostaa kättä tietämyksen puutteesta. Jotenkin olen itse luullut, että pyörätien jatke tarkoittaa pyöräilijälle samaa, kuin suojatie kävelijälle. Kävin itsekin tarkastamassa, jotta eihän se näin olekaan. Tietentahtoen en toki ole auton eteen mennyt nyt muutenkaan. Melko arkana olen tuossa asiassa.

Seitsemän vuotiaana talutin pyörää yli suojatietä, kun reilua ylinopeutta ajava teini ajoi ylitseni. Reisiluu katki ja monenmoista muutakin ruhjetta kaupan päällyksinä sain. Sinällään onni, että viellä täällä viestitellään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla on tapana ajella moottoriteillä vakkari päällä mittarin mukaan 15 km/h ylinopeutta (joo tiedän se on liikaa). Onnistuin näin toimimalla äsken ohittamaan motarilla saman auton kolme kertaa 10 minuutin sisään. Mielestäni se on jo aika hyvin.

Ohitin hänet ekan kerran, niin tämä auto vaihtoi perääni ohituskaistalle ja meni minusta ohi kun vaihdoin takaisin oikealle kaistalle. Tämän jälkeen hän ohitti minut, ja vaihtoi eteeni, tiputtaen matkavauhtinsa alle minun 135 km/h, jolloin ohitin hänet rauhassa vakkari päällä. Kohta olikin siltatyömaa 50-rajoituksella, jonka itse ajelin mittarin mukaan 65 km/h läpi hänen kiitäen ohi varmaankin satasta. Noh, arvaatte toki mitä tapahtui kun rajoitus vaihtui 120 km/h.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mulla on tapana ajella moottoriteillä vakkari päällä mittarin mukaan 15 km/h ylinopeutta (joo tiedän se on liikaa). Onnistuin näin toimimalla äsken ohittamaan motarilla saman auton kolme kertaa 10 minuutin sisään. Mielestäni se on jo aika hyvin.

Ohitin hänet ekan kerran, niin tämä auto vaihtoi perääni ohituskaistalle ja meni minusta ohi kun vaihdoin takaisin oikealle kaistalle. Tämän jälkeen hän ohitti minut, ja vaihtoi eteeni, tiputtaen matkavauhtinsa alle minun 135 km/h, jolloin ohitin hänet rauhassa vakkari päällä. Kohta olikin siltatyömaa 50-rajoituksella, jonka itse ajelin mittarin mukaan 65 km/h läpi hänen kiitäen ohi varmaankin satasta. Noh, arvaatte toki mitä tapahtui kun rajoitus vaihtui 120 km/h.
Se on ainakin todennäköistä, että kyseinen kolme kertaa ohitettu vaahtoaa jossain, että "kohtasinpa tänään omituista liikennekäyttäytymistä." Ja tähän varmuuden vuoksi hymiö. ;-)
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos autoilija kääntyy, niin on väistämisvelvollinen. Samoin (tietenkin) jos on kolmio, stop-merkki tai valot.
Muussa tapauksessa fillaristi väistää.

Joo ei pyöräilijät ole ainoita, joilla on väistämissäännöt välillä hakusessa. Noita paikkoja, joissa autoilija on kääntyvänä tai kolmion takaa tulevana väistämisvelvollinen suojatien jatketta ylittävään pyöräilijään nähden, on varmaan jokseenkin yhtä paljon kuin niitä joissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Eli kyse ei ole edes mistään harvinaisesta poikkeuksesta.

Käytännössä säännöt tuntuu olevan liian vaikeita noudattaa ja se, meneekö pyöräilijä suojatiestä yli ennen vai jälkeen autoa tuntuu perustuvan autoilijan ja polkupyöräilijän silmäpeliin suojatietä lähestyessä. Sääntöä kannattaisi varmaan yksinkertaistaa, joko auto aina väistää, tai pyörä aina väistää, kumpi vain kelpaisi.

Niissä paikoissa joissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen, monet autoilijat kuitenkin pysähtyy ja antaa tietä. Liikenteen kannalta sujuvin ratkaisu pyöräilijällä tuolloin lienee hyödyntää annettu tilaisuus ja pyöräillä edestä. Hitaampia mutta laillisempia ratkaisuja lienee muuntautua jalankulkijaksi ja taluttaa pyörä yli, tai pysähtyä ja viittoa autoa menemään ensin. Tai käydä koputtamassa ikkunaan ja kertoa autoilijalle, että itse asiassa sinä saat mennä ensin. En halua olla liikenteenohjaaja, joten yleensä vain pyöräilen yli tuolloin. Samoin teen jos auto on vielä kaukana ja olen varma että ehdin suojatien yli useita sekunteja ennen kuin auto ehtii paikalle. Varmaan nuokin voi pyöräilijöiden kurittomuuden piikkiin laskea.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
joko auto aina väistää, tai pyörä aina väistää, kumpi vain kelpaisi.
Polkupyörällä pääsee sujahtamaan eteen sen verran vauhdikkaasti, että aina ei ole mahdollista väistää vaikka haluaisi. Joten pyöräilijästä aina etuoikeutettu on varma respti onnettomuuksiin.

Parasta oisi määrätä pyöräilijät jalkapersooniksi suojatiellä. Annettaisiin aikaa reagoida.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Parasta oisi määrätä pyöräilijät jalkapersooniksi suojatiellä. Annettaisiin aikaa reagoida.

Hankala määräys, koska eihän tuo ole polkupyörän tarkoitus liikennevälineenä että se 15-20 km/h vauhdista vähän väliä pysäytetään ja työnnellään vaikkei ole mitään syytä. Sama kuin määräisi että auto pitää pysäyttää joka suojatien edessä, vaikkei ketään ole mailla halmeilla. Eihän sitä noudatettaisi.

Jossain ison kaupungin ruuhkassa voisi ollakin järkevä sääntö, mutta eihän tuo toimisi yhtään jonkun pikkukaupungin tai kirkonkylän pyörätiellä, jossa suojatien ylityksiä saattaa tulla kuitenkin puolenkymmentä kilometrin matkalla, ja autoja ei näy missään. Minusta on selvää, että pitää olla sellainen laki joka sallii pyöräilijän tehdä tuon matkan ilman pysähdyksiä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ok, sellainen muistikuva on että tuokin oli mukana näissä "yhteiskorvattavissa". Olin aikoinaan hetken vakuutusyhtiöllä asiakashankinta hommissa ja siellä konttoripäällikkö kertoili näitä erityistapauksia, mihin kerätään yhtiöiltä rahaa yhteispottiin.
Yhteispotilla tarkoittanet Liikennevakuutuskeskuksen hoitamia vahinkoja. Sieltä korvataan mm. vahinkoja, missä onnettomuus aiheutetaan vakuuttamattomalla ajoneuvolla tai ajoneuvo jää tunnistamattomaksi.
 

ace

Jäsen
Mulla on tapana ajella moottoriteillä vakkari päällä mittarin mukaan 15 km/h ylinopeutta (joo tiedän se on liikaa). Onnistuin näin toimimalla äsken ohittamaan motarilla saman auton kolme kertaa 10 minuutin sisään. Mielestäni se on jo aika hyvin.

Ohitin hänet ekan kerran, niin tämä auto vaihtoi perääni ohituskaistalle ja meni minusta ohi kun vaihdoin takaisin oikealle kaistalle. Tämän jälkeen hän ohitti minut, ja vaihtoi eteeni, tiputtaen matkavauhtinsa alle minun 135 km/h, jolloin ohitin hänet rauhassa vakkari päällä. Kohta olikin siltatyömaa 50-rajoituksella, jonka itse ajelin mittarin mukaan 65 km/h läpi hänen kiitäen ohi varmaankin satasta. Noh, arvaatte toki mitä tapahtui kun rajoitus vaihtui 120 km/h.
Tänään ajoin Helsingistä Heinolan kautta Jyväskylään ja mieleen jäi se Yariksella ajanut daami joka teki tuota samaa. Oma vakkari oli asetettu motarilla 132 km/h:n ja tämä riisikippo näkyi peileistä välillä kontissa kiinni, välillä vierellä kummallakin puolen ja välillä kaukana takana tai hyvän matkaa edessä. Kyllä, välillä kiihdytti myös oikealla kaistalla vierelle kun ilmeisesti ohitin liian hiljaa jonoa. Tai siis hänen mielestään ilmeisesti aloin ohittamaan liian aikaisin.

Tiemme erkanivat Heinolassa, olisihan sitä touhua jaksanut naureskella pidempäänkin.
 

A Siente

Jäsen
Välillä jalankulkijana tulee vastaan suojatie, missä on kolmio. Samaa reittiä saavat käyttää mopot. Suojatien pitäisi kuitenkin olla kävelijöille aina etuoikeus. Usein näin ei kuitenkaan käy. Kun autoilija näkee kolmion suojatien vieressä osoittaen kohti muuta liikennettä, niin painetaan kaasua, vaikka siinä olisi jalankulkija tulossa suojatielle. Henki lähtee jos lähtee omia oikeuksia noudattamaan kyseisillä suojateillä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions

Joka seitsemäs uskoo, että liikenneympyrästä poistuttaessa ei tarvitse väistää suojatiellä olevaa jalankulkijaa. Hiljaiseksi pistää.
Tuo on pyöräillessä vaarallinen tilanne. Muutaman kerran on pitänyt vetää molemmat renkaat lukkojarrutukseen, kun joku kääntyvä autoilija on meinannut jyrätä yli.

Kerronpa tässä aikani kuluksi pari aitoa tieraivo-tilannetta, joita olen tänä kesänä päässyt todistamaan ihan tarpeeksi läheltä.

Ensimmäinen tapahtui Tampereen kehätien Ylöjärven päässä. Siellä moottoritie alkaa siten, että Kantatie 65:lta nousee ramppi, joka aloittaa oikeanpuoleisen kaistan, ja Elovainion suunnasta tulee kaista, joka aloittaa vasemmanpuoleisen kaistan. Alla linkki Google Mapsin kuvaan, jos selostus ei avaudu. Anyway, ajelin tuota kantatieltä tulevaa ramppia kohti moottoritien alkua, edelläni vanha Volkkari ja sen edellä asuntoauto. Heti, kun kaistat yhtyivät, lähti Volkkarikuski ohittamaan asuntoautoa. Syystä, jota en tiedä, siirtyi myös asuntoauto vasemmanpuoleiselle kaistalle. Hädintuskin ehdin aloittaa tilanteen ihmettelyn kun Volkkari siirtyi oikeanpuoleiselle kaistalle ja alkoi asuntoauton kylkeä hipoen kiihdyttää ohi. Tässä vaiheessa nostin itse jalan kaasulta. Volkkarikuski siirtyi asuntoauton eteen ja jarrutti. Olin varma, että nyt osuu, mutta ei osunut. Muutama sekunti tästä, niin Volkkari siirtyi aivan kaistan vasempaan reunaan ja nostatti melkoisen pölypilven tielle. Vähään aikaan kukaan ei sitten nähnyt mitään. Sen jälkeen Volkkari alkoi kadota huomattavalla nopeudella maisemaan. Itse en kahdeksaakymppiä kovempaa vauhtia ottanut, kun auton persiissä oli peräkärryllinen erittäin laadukasta terassilaudoitusta.

Tuossa se luvattu linkki mapsiin: Tästä se alkaa

Toinen tapahtui samalla tiellä aamuruuhkan aikaan. Tuolla tiellä on tyypillistä, että suunnilleen Pirkkalan ABC:n ja Sarankulman liittymähelvetin välillä ruuhka-aikaan oikeanpuoleisen kaistan jono etenee noin kahdeksaakymppiä ja vasemmanpuoleisen noin satasta. Itse olin vasemmanpuoleisella kaistalla, ja ABC:n rampilta tuli kaksi autoa suoraan oikeanpuoleisen kaistan yli eteeni vasemmanpuoleiselle kaistalle, puskuri puskurissa ajaen. Ei siinä mitään, kyllä siihen mahtui ja hiukan vauhtia himmaamalla sain oman turvavälini taas riittäväksi, mutta noista kahdesta autoilijasta taempana ajava roikkui todella lähellä edellä ajavaa. Lisäksi hän autollaan mutkitteli kaistan reunalta toiselle hyvin voimakkaasti. Eipä se edella ajava voinut ajaa yhtään nopeammin, jonossa kun mentiin. Takana ajava pääsi sitten haluamalleen paikalle jonossa ohittamalla tuon edellään ajaneen oikeanpuoleisen kaistan kautta, melkein osuen sekä siihen autoon jonka eteen kaistalle siirtyi ja siihen, jota ennen siirtyi takaisin vasemmalle.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse muokkaisin tieliikennelakia, että autoilijan pitäisi aina väistää suojatiellä liikkuvaa on se sitten pyöräilijä tai jalankulkija. Sitten jos joku 40 km/h kulkeva pyöräilijä ilmestyy suojatielle auton eteen yllättäen... noh darwin-palkinto hänelle. Olisi ainakin selvempää. Nyt käytäntö on se, että mennään jokaisen fiiliksen mukaan.
Minä muokkasin lakia niin, että pyöräilijä väistää suojatiellä aina autoilijaa. En nimittäin haluaisi olla se Darwin-palkinnon jakaja.

Jos laki olisi toinen, ehkä nämä Darwin-palkinnon metsästäjätkin tajuaisivat, ettei kannata tulla kuolleesta kulmasta takaviistosta ehkä noin viittäkymppiä sähköavusteisella pyörällä suoraan auton eteen. Näin kävi juuri viime viikolla. Läheltä liippasi.

Vaikka auto olisi pysähtyneenä ja kuljettajan pää pyörisi kuin pöllöllä, moista itsemurhakandidaattia hän ei välttämättä ehdi nähdä ennen kuin on jo lähtenyt uudestaan liikkeelle. Eivätkö pyöräilijät tajua, että auton kuljettaja ei välttämättä näe heitä, vaikka he näkevät auton?

Ainakin Tampereella tällaisilla vauhtipyöräsankareilla tuntuu olevan pesä. Onko liikaa vaadittu, että pyöräilijäkin ottaa muun liikenteen huomioon? Koskeeko ennakointivelvollisuus mitenkään pyöräilijää?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä muokkasin lakia niin, että pyöräilijä väistää suojatiellä aina autoilijaa. En nimittäin haluaisi olla se Darwin-palkinnon jakaja.
Kyllä tämäkin sopisi. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan ollut vaihtoehtona kun liikennelakia juuri uusittiin. Onhan se loogista, että saat ajaa pyörää ilman mitään ajokorttia ja väistämissäännöt ovat mahdollisimman hankalat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainakin Tampereella tällaisilla vauhtipyöräsankareilla tuntuu olevan pesä. Onko liikaa vaadittu, että pyöräilijäkin ottaa muun liikenteen huomioon? Koskeeko ennakointivelvollisuus mitenkään pyöräilijää?

Kyllä useimmat pyöräilijät varmaan ennakoi, mutta autoilijan näkökenttäänhän tulee sitten vain ne jotka ei ennakoi.

Ainakin sääntö olisi selkeämpi niin että pyöräilijä väistää aina. Toki ennakoin että seuraava ongelma tulisi sitten pyöräilijöistä jotka muuttuisi jalankulkijoiksi autoilijoiden mielestä liian nopeasti.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä useimmat pyöräilijät varmaan ennakoi, mutta autoilijan näkökenttäänhän tulee sitten vain ne jotka ei ennakoi.

Ainakin sääntö olisi selkeämpi niin että pyöräilijä väistää aina. Toki ennakoin että seuraava ongelma tulisi sitten pyöräilijöistä jotka muuttuisi jalankulkijoiksi autoilijoiden mielestä liian nopeasti.
Harva hyppää pyörän päältä niin kovassa vauhdissa, ettei pyörää ehtisi havaita - ainakaan jos myös pyöräilijällä on velvoite noudattaa varovaisuutta. En näkisi tätä suurena ongelmana. Yhteispeliinhän liikenteessä pitäisi ohjata ja pyrkiä.

Nyt ongelma ovat nimenomaan minulla on oikeus -kaaharipyöräilijät. Autoilijaparka on helisemässä, jos kolisee.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Minä muokkasin lakia niin, että pyöräilijä väistää suojatiellä aina autoilijaa. En nimittäin haluaisi olla se Darwin-palkinnon jakaja.

Jos laki olisi toinen, ehkä nämä Darwin-palkinnon metsästäjätkin tajuaisivat, ettei kannata tulla kuolleesta kulmasta takaviistosta ehkä noin viittäkymppiä sähköavusteisella pyörällä suoraan auton eteen. Näin kävi juuri viime viikolla. Läheltä liippasi.

Vaikka auto olisi pysähtyneenä ja kuljettajan pää pyörisi kuin pöllöllä, moista itsemurhakandidaattia hän ei välttämättä ehdi nähdä ennen kuin on jo lähtenyt uudestaan liikkeelle. Eivätkö pyöräilijät tajua, että auton kuljettaja ei välttämättä näe heitä, vaikka he näkevät auton?

Ainakin Tampereella tällaisilla vauhtipyöräsankareilla tuntuu olevan pesä. Onko liikaa vaadittu, että pyöräilijäkin ottaa muun liikenteen huomioon? Koskeeko ennakointivelvollisuus mitenkään pyöräilijää?
Liitteessä näkyy aika kaamea paikka Tampereella. Autoilija kääntyy Ratinan suunnasta tullessaan Hatanpään valtatietä Hatanpäänkadulle. Pyöräilijät ajavat aivan saatanan lujaa ajattelematta laisinkaan, että lähestyvät autoilijan selän takaa täysin kuolleesta kulmasta. Monta todella tiukkaa läheltäpiti-tilannetta tuossa nähnyt ja ollut itselläkin.

Toinen paha paikka on samaisella Hatanpään valtatiellä Vihilahden pysäkillä. Pyöräilijät tuntuvat unohtavan että tieliikennelaista löytyvät termit tilannenopeus ja väistämisvelvollisuus koskevat myös heitäkin. Käy helvetillinen älämölö ja kellojen soitto kun matkustajia nousemassa bussiin tai bussista pois. Siinä sitten kiroillen pujotellaan täyttä vauhtia jalankulkijoiden lomassa ja manataan pilalle mennyttä treeniä kun optimaalinen poljinnopeus sekoaa hetkiseksi ja joutuu väistämään muita tienkäyttäjiä ja jopa pysähtymään.
 

Liitteet

  • sarvis.jpg
    sarvis.jpg
    128,3 KB · kertaa luettu: 182
  • vihilahti.jpg
    vihilahti.jpg
    48,4 KB · kertaa luettu: 200

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tänä kesänä on tullut havaittua sellainen kummallisuus, että moottoritiellä rekkaa ohitettaessa hidastellaan sen kohdalla.

Eli ensin ajetaan normaalia moottoritienopeutta ja vaihdetaan ohituskaistalle mutta jostain kummasta syystä rekan kohdalla nopeus sitten putoaa jopa 100km/h:ksi.

Jäädäänkö siinä ihastelemaan rekkaa vai lukemaan kuljetusyhtiön nimeä? Itse kyllä mene samalla ohituksella tuon kaltaisista autoilijoista ohi.

Tuo ei ole yksittäistapaus vaan niitä on tullut todistettua kymmeniä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävipä tässä viime viikolla niin, että ajoin Turun motaria Stadiin päin ja jossain Lohjan kohdalla ohitin sinisen Skoda-farmarin. Myönnän, että mittarissa oli ”huomattavaa” ylinopeutta, mutta itse ohitustilanne oli osaltani täysin normaali, muuten rauhallinen ja vaaraton ohitustilanne (käytin vilkkua, vaihdoin hyvissä ajoin kaistaa ja palasin oikeanpuoleiselle kaistalle riittävän pitkän matkan päästä). No, kävikin niin, että jostain syystä ohittamani auton kuskille tilanne meni tunteisiin. En tosin tiennyt sitä vielä siinä vaiheessa. Muutaman minuutin päästä havahduin siihen, että tämä samainen auto tuli vasenta kaistaa n. 150km/h ohi ja yhtäkkiä eteeni niin, että meinasi osua vasempaan ”etukylkeeni”. Ja sitten voimakas jarrutus ja taas hanaa. Pelästyin oikeasti todella paljon, sillä oli ihan senttipeliä, ettei auto ottanut Skodasta osumaa ja siinähän olisi noilla vauhdeilla käynyt huonosti. Jäin sitten suosiolla ajelemaan vähän hitaammin, jotta pääsen sekopäästä eroon. Kuitenkin vähän myöhemmin jouduin ohittamaan auton uudelleen, koska jostain syystä hänen nopeutensa tippui alle rajoitusten.

Ihme pelle. Pysyisi kotona, jos ei kestä naisen ohitusta tai ajaisi sellaista ylinopeutta, ettei kukaan missään ikinä pääsisi ohittamaan.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Tänään aamulla oli astetta jännempi tuning-kuski ysitiellä vähän ennen Loimaata. Ajelin moottoripyörällä satasen alueella rauhassa 110 km/h gps-nopeutta. Vaimo oli kyydissä ja koko matkalaukkuarsenaali pyörässä kiinni.

Perä edellä vastaan tuli Baijerilainen tuning-farmari, noin 90 km/h ajellen. Katselin tilannetta pienen hetken ja kun kuskilla ei menohaluja löytynyt, lähdin sopivalla suoralla ohi. En tiedä oliko kuskilla huono päivä ja ohi pyrkivä matkamotoristi alkoi vituttaa vai halusiko hän vain aiheuttaa vaaratilanteen, mutta hän alkoi "speedmatchata" minua. Eli kun kiihdytin, hän kiihdytti myös. Kun hidastin, hän hidasti myös. Oli onni, että tie oli meitä lukuunottamatta tyhjä, sillä muuten olisimme vaimon kanssa saattaneet tehdä viimeisen matkan vastaantulijan keulaan.

Ongelma ratkesi kääntämällä prätkän kahva nurin. Valitettavasti saatoin rikkoa lakia aika törkeästi, mutta en keksinyt muutakaan keinoa päästä takaisin omalle kaistalle. Välittömästi ohituksen jälkeen sormitervehdin taakseni jäänyttä minimunamiestä kansainvälisesti. Minimunamies näki tilaisuutensa koittaneen ja kiihdytti nokivasaransa minusta ohi, minkä jälkeen sain maistaa omaa lääkettäni, kun kattoluukusta kohosi iloinen keskisormi. Mikrokikkelin uroteot jatkuivat väistämällä kameratolppaa vasemman kaistan kautta, minkä jälkeen sankari poistui Loimaan liittymästä.

Sellaista tällä kertaa. Muuten meni yli 700 kilsaa ilman muita munapäitä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään aamulla oli astetta jännempi tuning-kuski ysitiellä vähän ennen Loimaata. Ajelin moottoripyörällä satasen alueella rauhassa 110 km/h gps-nopeutta. Vaimo oli kyydissä ja koko matkalaukkuarsenaali pyörässä kiinni.

Perä edellä vastaan tuli Baijerilainen tuning-farmari, noin 90 km/h ajellen. Katselin tilannetta pienen hetken ja kun kuskilla ei menohaluja löytynyt, lähdin sopivalla suoralla ohi. En tiedä oliko kuskilla huono päivä ja ohi pyrkivä matkamotoristi alkoi vituttaa vai halusiko hän vain aiheuttaa vaaratilanteen, mutta hän alkoi "speedmatchata" minua. Eli kun kiihdytin, hän kiihdytti myös. Kun hidastin, hän hidasti myös. Oli onni, että tie oli meitä lukuunottamatta tyhjä, sillä muuten olisimme vaimon kanssa saattaneet tehdä viimeisen matkan vastaantulijan keulaan.

Ongelma ratkesi kääntämällä prätkän kahva nurin. Valitettavasti saatoin rikkoa lakia aika törkeästi, mutta en keksinyt muutakaan keinoa päästä takaisin omalle kaistalle. Välittömästi ohituksen jälkeen sormitervehdin taakseni jäänyttä minimunamiestä kansainvälisesti. Minimunamies näki tilaisuutensa koittaneen ja kiihdytti nokivasaransa minusta ohi, minkä jälkeen sain maistaa omaa lääkettäni, kun kattoluukusta kohosi iloinen keskisormi. Mikrokikkelin uroteot jatkuivat väistämällä kameratolppaa vasemman kaistan kautta, minkä jälkeen sankari poistui Loimaan liittymästä.

Sellaista tällä kertaa. Muuten meni yli 700 kilsaa ilman muita munapäitä.
Moottoripyörällä nämä tilanteet tuntuvat vielä entistä turvattomammilta. Mä lopetin moottoripyöräilyn osittain tästä syystä. Liikaa mulkkuja liikenteessä ja liian paljon sai lukea autoilijoista, jotka eivät ”huomanneet” moottoripyörää ja tämä koitui pyöräilijän kohtaloksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen ollut siinä uskossa, että nuo kahdessa edellisessä viestissä kuvaillut ohituskuittailijat olivat jo jääneet suomalaisen ajokulttuurin synkkään historiaan, mutta eipä sittenkään. Omalle kohdalle ei ole osunut enää tällä vuosituhannella; sitä ennen tuo oli aika yleistä. Valitettavasti oli itselläkin vähän samaa taipumusta hurjan nuoruuden ensimmäisinä ajovuosina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös