Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 974 391
  • 12 191

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Viime viikolla tuli nähtyä, kun sellainen uudehko, hieman tuunailtu (vanteet ym.) saksalaisperäinen vähän kalliimman näköinen auto ohitti meidät ajaen selkeää ylinopeutta kapealla, väliaikaisella sillalla (varsinainen rempassa) kun vastaan oli tulossa iso kuorma-auto. Ei jäänyt monta metriä keulojen väliin. Tämän jälkeen välittömästi on risteys, jossa seuraava ohitettava oli pysähtynyt odottaen mahdollisuutta kääntyä vasemmalle. Saksalaistyyppinen auto jatkoi käytännössä hidastamatta kurvaten oikealta osin penkereen puolelta.

Temppunssa tämä mulkero kruunasi kääntymällä ko. risteyksestä n. 100 m päässä huoltoaseman pihaan, josta noukki kaverinsa kyytiin. Ei ilmeisesti jatkanut samaan suuntaan kuin me, kun emme enää nähneet kyseistä maan(teiden)vaivaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kuopiossa on nyt tietöitä motarilla kun siltaa korjaavat. Hetkellisesti nopeusrajoitus muuttuu siten että ensin 100 --> 80 ja hetken päästä 80 --> 60 ja siitä vielä pikku pätkä 60 --> 50. Sitä en tajua että miten jotkut mulkerot kuvittelee ettei tuo nopeusrajoitus kosketa heitä, korkeintaan hidastetaan se vauhti siihen kahdeksaankymppiin mutta sitten vedetäänkin surutta vielä viidenkympin alueellakin samalla vauhdilla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen ennenkin ketjussa kiroillut noita puskurissa roikkujia. Tänään taas 80 km/h alueella yksi ilmestyi takapuskuriin. Pari kertaa katsoin oikein hyvän ohituspaikan joissa laskin reippaasti vielä nopeutta, että ohittaminen olisi mahdollisimman helppoa. Ja ei vaan perkele uskalla tulla sieltä takaa ohi. Siitä vauhti ylös ja kohta se on taas siinä takakontissa kiinni. Saatana kun joku hirvi tuleekin tielle ja pitää tehdä äkkijarrutus, niin siinä ehdi kumpakaan edes viheltää, niin molemmat autot on kasassa.
 
Perjantaina ajelin Porvooseen Kouvolan suunnasta klo 18 aikoihin. Leveäkaistatiellä oli vastaantulijoita jonoksi asti ja aika hurjan näköistä oli ohittelu. Ei paljon piitattu vastaan tulijoista vaan tultiin väärällä kaistalla luottaen siihen, että kyllä sieltä tilaa löytyy. Muutama aika niukka kohtaamistilanne oli, mutta ei tällä kertaa kolahtanut.
Sitten vinkki niille jotka tulevina viikonloppuina aikovat mennä Koskenkylän kautta Kouvolaan. Siellä oli ainakin viime perjantaina siltatyömaa, jossa oli vain yksi kaista käytössä valo-ohjattuna. Helsingin suunnasta oli jonoa varmasti pari kilometriä molemmat motarin kaistat täynnä. Jos siellä työmaa on kesken juhannuksena voi olla jonoilla mittaa. Kannattaa varmaan ohittaa paikka koukaten vanhalle tielle Vanhankylän liittymästä ja takaisin Kouvolan suuntaan Koskenkylän jälkeen.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yksi mikä ärsyttää/vituttaa on kevyen liikenteen väylän tukkiminen kävelemällä rinnakkain. Eilen kun olin juoksulenkillä, niin vastaan käveli teiniporukka koko kävelytien leveydellä. Juoksin itse tien oikeassa reunassa ja katsoin, mahtaako kohti tuleva jannu väistää ja kun ei väistänyt, niin yläkroppa tiukaksi ja kunnon osuma olka-kyynärpään alueella arviolta 30 kiloa kevyempään kaveriin. En jäänyt katsomaan perään, mutta parinkymmenen metrin päästä kuului tiukka huuto: "Vitun homo!"

Ehkä ensi kerralla älyää väistää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ehkä ensi kerralla älyää väistää.
Teen samaa kaupan käytävillä. Muutama juoksuaskel ja mummoa kylkeen, shoulder-to-shoulder, ilman pumppujalkoja. Välillä rapatessa roiskuu ja tulee pääosumia, mutta onhan siinä mummollakin vastuu, ei voi vaan tukkia käytävää ja olettaa ettei kontaktia tule.
Pari pidempää porttikieltoa olen kauppiaalta saanut, mutta se on kyllä väärin että lonkathan niiltä mummoilta murtuu ihan lapsellisen helposti ja porttari tulee sitten seurauksesta eikä teosta.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuopiossa on nyt tietöitä motarilla kun siltaa korjaavat. Hetkellisesti nopeusrajoitus muuttuu siten että ensin 100 --> 80 ja hetken päästä 80 --> 60 ja siitä vielä pikku pätkä 60 --> 50. Sitä en tajua että miten jotkut mulkerot kuvittelee ettei tuo nopeusrajoitus kosketa heitä, korkeintaan hidastetaan se vauhti siihen kahdeksaankymppiin mutta sitten vedetäänkin surutta vielä viidenkympin alueellakin samalla vauhdilla.
Olen huomannut saman ja oman kokemukseni mukaan valtaosa ajaa tällä tavalla. Motarilla nämä erot vielä korostuvat. Itse ajan yleensä sellaisen kaupparatsun kympin verran yli nopeutta mittariin nähden. Viimeksi lauantaina 4-tiellä ennen työmaata ohitin useammankin auton, kun ajoin 130 km/h mittarissa. Työmaan kohdalla hiljesin vähän alle 70 km/h (60 km/h-rajoitus) niin juuri ohittamiani autoja tuli ohi oikein urakalla. Työmaa-alueen jälkeen nostin vauhtia ja taas samoista autoista ohi. Ehkä se on jonkinlainen psykologinen juttu, kun tiedetään, että nopeus taas kohta nousee niin ei viitsistä hidastella ja vähät välitetään tietyömaan työntekijöiden turvallisuudesta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Teen samaa kaupan käytävillä. Muutama juoksuaskel ja mummoa kylkeen, shoulder-to-shoulder, ilman pumppujalkoja. Välillä rapatessa roiskuu ja tulee pääosumia, mutta onhan siinä mummollakin vastuu, ei voi vaan tukkia käytävää ja olettaa ettei kontaktia tule.

Lisäksi mummojen pitäisi opetella vastaanottamaan osuma ja välttää selän kääntämistä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuopiossa on nyt tietöitä motarilla kun siltaa korjaavat. Hetkellisesti nopeusrajoitus muuttuu siten että ensin 100 --> 80 ja hetken päästä 80 --> 60 ja siitä vielä pikku pätkä 60 --> 50. Sitä en tajua että miten jotkut mulkerot kuvittelee ettei tuo nopeusrajoitus kosketa heitä, korkeintaan hidastetaan se vauhti siihen kahdeksaankymppiin mutta sitten vedetäänkin surutta vielä viidenkympin alueellakin samalla vauhdilla.

Samaa olen miettinyt. Valvonnan vähyys ilmeisesti vaikuttaa. Onko joku joskus nähnyt poliisin mittaavan nopeuksia työmaa-alueilla?

Toisaalta yksi asia mikä noiden työmaanopeuksien noudattamista vähentää on se, että työmaan päättymisestä ja nopeusrajoitusten palauttamisesta kertova merkki jätetään liian usein laittamatta. Siinä sitten saatetaan vetää pari kilsaa seuraavan 100 km/h -merkkiin saakka 50 km/h vaikka työmaasta ei ole jälkeäkään. Ei se ainakaan lisää työmaa-alueiden kunnioittamista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Teen samaa kaupan käytävillä. Muutama juoksuaskel ja mummoa kylkeen, shoulder-to-shoulder, ilman pumppujalkoja. Välillä rapatessa roiskuu ja tulee pääosumia, mutta onhan siinä mummollakin vastuu, ei voi vaan tukkia käytävää ja olettaa ettei kontaktia tule.
Pari pidempää porttikieltoa olen kauppiaalta saanut, mutta se on kyllä väärin että lonkathan niiltä mummoilta murtuu ihan lapsellisen helposti ja porttari tulee sitten seurauksesta eikä teosta.
Kyllä te olette väkivaltaisia. Minä pysähdyn ja jään odottamaan kaistalleni, sivuaskeleita ottamatta ja annan mummon törmätä - myös holtittomien pikkulasten - jos eivät eteensä katso.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Teen samaa kaupan käytävillä. Muutama juoksuaskel ja mummoa kylkeen, shoulder-to-shoulder, ilman pumppujalkoja. Välillä rapatessa roiskuu ja tulee pääosumia, mutta onhan siinä mummollakin vastuu, ei voi vaan tukkia käytävää ja olettaa ettei kontaktia tule.
Pari pidempää porttikieltoa olen kauppiaalta saanut, mutta se on kyllä väärin että lonkathan niiltä mummoilta murtuu ihan lapsellisen helposti ja porttari tulee sitten seurauksesta eikä teosta.
Mä en tee noin enkä oo mummoja koskaan muutenkaan potkinut. Avaan niille ovet ja annan ylähyllyiltä mitä tarviivat ja poistan sohjot rollaattorin renkaista. Ehkä siksi vain kun on omakin mummo vielä. Mummot on mukavia.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hurja tilanne tallentui videolle: pakettiauton sivupeili osui Petri Litmaseen maantiellä – moni ei osaa ohittaa pyöräilijää oikein - YLE.fi

Tämmöisestä skenaariosta tulikin tässä ketjussa minittua jokin aika sitten. Mikähän kiire tuolla pakettiauton kuljettajalla oli, ettei voinut hiljentää odottaakseen vastaantulevan pakun ohi menoa ja ohittaa sitten pyöräilijää kunnolla? Mahtoi voittaa tuolla ohituksellaan monta sekuntia, mitähän sillä saavutti?

Tavallaan toivoisi, että kyse olisi pakettiautoilijan kohdalla edes jostain terveydellisestä seikasta, puhelimen käytöstä tms. minkä takia ei reagoinut tilanteeseen oikein, kun ei välinpitämättömyydestä olisi kyse. Yhtälailla huolestuttavaa on tottakai sekin, että näitä edellä mainittuja tapauksia on tuolla liikenteessä heitäkin.

Mutta niin on tuo välinpitämättömyyskin huolestuttavaa. Kuten jo silloin aiemmin mainitsin, niin yleensä ei näissä ohitustilanteissa ole pelottanut omasta puolestani, vaan ohittajan ja vastaantulijan puolesta. Todella täpärästi on muutaman kerran palattu omalle kaistalle, kun ei ole maltettu odottaa muutamaa sekuntia sopivan ohituspaikan kohdalle. "Mihin on kiire elämässä kohti kuolemaa?" kuten yksi kommentoija tuossa YLEn artikkelissa osuvasti kysyi. Ja kyllähän tuon videon myötä kärsi innostus lähteä seuraavalle lenkille. Mutta eipä näitä voi alkaa pelkäämään, täytyy vaan luottaa tuuriinsa.

Toivotaan näin juhannuksen alla, ettei näitä vastaavia tai pahempia tilanteita tulisi yhtään. Kun sekä kaasua painavat, että ketjua pyörittävät tiellä liikkujat muistavat molemmat ajaa sääntöjen mukaan niin näiltä vältytään.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Todennäköisesti kotinatsia alkoi vituttamaan, kun näki spandexit ja päätti kostaa omalla tavallaan. Toki pyöräkin näyttäisi viipottavan viivan molemmin puolin aika epämääräisesti, joten kannattanee myös siellä suunnalla vilkaista peiliin.

Valitettavasti 99% pyöräilijöistä on pilannut kaikkien maineen, niin näitä sitten tulee. Pyöräilijät ja hevosten kanssa liikkuvat ovat siitä ikäviä, että kuvittelevat kaikkien kulkevan heidän ehdoillaan. Sitten, kun tiedetään suomalaisten hermojen pituus liikenteessä, niin näitä tullaan näkemään jatkossakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todennäköisesti kotinatsia alkoi vituttamaan, kun näki spandexit ja päätti kostaa omalla tavallaan. Toki pyöräkin näyttäisi viipottavan viivan molemmin puolin aika epämääräisesti, joten kannattanee myös siellä suunnalla vilkaista peiliin.

Valitettavasti 99% pyöräilijöistä on pilannut kaikkien maineen, niin näitä sitten tulee. Pyöräilijät ja hevosten kanssa liikkuvat ovat siitä ikäviä, että kuvittelevat kaikkien kulkevan heidän ehdoillaan. Sitten, kun tiedetään suomalaisten hermojen pituus liikenteessä, niin näitä tullaan näkemään jatkossakin.
Eli pyöräilijän pitää saada pyörä pidettyä tien reunaviivan oikealla puolella? Saanko tähän lähteen.

Viestisi oli kyllä 100-prosenttisesti sitä itseään.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Eli pyöräilijän pitää saada pyörä pidettyä tien reunaviivan oikealla puolella? Saanko tähän lähteen.

Ei, mutta onhan se selvä, että tuollaisella poukkoilulla tulee vaaratilanteita, kun ensin mennään pientareella ja yhtäkkiä vetäistään kaistan puolelle.

Ja itse asiassa laki kyllä ohjeistaa pyöräilijää käyttämään piennarta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei, mutta onhan se selvä, että tuollaisella poukkoilulla tulee vaaratilanteita, kun ensin mennään pientareella ja yhtäkkiä vetäistään kaistan puolelle.
Poukkoilulla? Ihan normaalilta menolta se näytti eikä siinä pyöräilijä tehnyt yhtään mitään väärää.

Ja itse asiassa laki kyllä ohjeistaa pyöräilijää käyttämään piennarta.
Laki ei kiellä pyöräilijää ajamasta ajoväylällä jos piennar on olemattoman kapea. Melko varma olen kyllä, että pakettiauton kuljettaja rikkoi lakia.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pyöräilijät ja hevosten kanssa liikkuvat ovat siitä ikäviä, että kuvittelevat kaikkien kulkevan heidän ehdoillaan.

Hevosten kanssa liikkujat liikkuvat tasan sen hevosen ehdoilla, se pitäisi autoilijoidenkin muistaa. Ne ovat pakoeläimiä jotka voivat tehdä ihan mitä vaan ja siihen pitää varautua. Vai oliko ajatus, että hevosten pitäisi pysyä kaikilta autoteiltä aina poissa?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Poukkoilulla? Ihan normaalilta menolta se näytti eikä siinä pyöräilijä tehnyt yhtään mitään väärää.

Rikkoi sitä kyselemääsi lakipykälää. Tieliikennelaki toteaa yksiselitteisesti näin

"Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella."

Kai sinä nyt ihan omilla silmilläsi näet videolta, että pyörä menee välillä pientareen puolella ja välillä ajoradalla? Pakettiauto toki menee liian läheltä, mutta jos ei pyörää saa kulkemaan suoraan, niin kannattaa jäädä kotiin.

Vai oliko ajatus, että hevosten pitäisi pysyä kaikilta autoteiltä aina poissa?

Kyllä hevospeleille varmasti paikkansa on, mutta toki vastuu on myös ohjastajalla, että kannattaako ihan joka paikkaan lähteä. Ei sillä, harvemmin nykyään kovin yleisillä paikoilla hevosia näkee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rikkoi sitä kyselemääsi lakipykälän. Tieliikennelaki toteaa yksiselitteisesti näin

"Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella."

Kai sinä nyt ihan omilla silmilläsi näet videolta, että pyörä menee välillä pientareen puolella ja välillä ajoradalla? Pakettiauto toki menee liian läheltä, mutta jos ei pyörää saa kulkemaan suoraan, niin kannattaa jäädä kotiin.
Kai sinä nyt omin silmin näet videolta, että piennar oli hyvin kapea, eikä pyöräilijän voi olettaa sillä pysyvän. Kai sinä nyt omin silmin voit lukea kopioimaasi lain kohtaa ja lukea: ”piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä”.

Et sä noin tyhmä voi olla.

Jos et ole juristi, niin älä käytä lakia lähteenä kun et sitä osaa tulkita. Tässä nyt vaikka Liikenneturvan sivuilta:

”Jos pyörätietä tai kevyen liikenteen väylää ei ole, aja tien oikeanpuoleisella pientareella tai tien oikeassa laidassa. Piennar on erotettu ajoradasta valkoisella viivalla.”

https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-pyorailijalle
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kai sinä nyt omin silmin näet videolta, että piennar oli hyvin kapea, eikä pyöräilijän voi olettaa sillä pysyvän.

Ei, kun et nyt halua ymmärtää pointtia. Kun video alkaa, pyörä on ajoradalla. Seuraavaksi pyöräilijä siirtyy pientareelle, ilmeisesti Bemaria väistäen, minkä jälkeen hän ohjaa jälleen ajoradalle. Kyllä, minä pidän sitä poukkoiluna pienrateen ja ajoradan välillä. Ja olen kyllä sitä mieltä, että pakettiautoilija oli tilanteen suurin urpo. Kenties jopa ainoa varsinainen urpo, mutta kyllä tuollaisella ajolinjan vaihtelullakin on syytä sinne peiliin vilkaista.

Voin toki olla tyhmä, mutta tuskin eri mieltä kanssasi oleminen, sitä automaattisesti tarkoittaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei, kun et nyt halua ymmärtää pointtia. Kun video alkaa, pyörä on ajoradalla. Seuraavaksi pyöräilijä siirtyy pientareelle, ilmeisesti Bemaria väistäen, minkä jälkeen hän ohjaa jälleen ajoradalle. Kyllä, minä pidän sitä poukkoiluna pienrateen ja ajoradan välillä. Ja olen kyllä sitä mieltä, että pakettiautoilija oli tilanteen suurin urpo. Kenties jopa ainoa varsinainen urpo, mutta kyllä tuollaisella ajolinjan vaihtelullakin on syytä sinne peiliin vilkaista.

Voin toki olla tyhmä, mutta tuskin eri mieltä kanssasi oleminen, sitä automaattisesti tarkoittaa.
Pyöräilijän linja siirtyi ehkä 30 senttiä oikealle ja vasemmalle, maksimissaan puoli metriä. Kun sinä ajat autolla, pysyykö autosi näin tarkasti samalla ajolinjalla keskellä kaistaa vai oletko sinäkin urpo?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kun sinä ajat autolla, pysyykö autosi näin tarkasti samalla ajolinjalla keskellä kaistaa vai oletko sinäkin urpo?

Pysyy valkoisten viivojen sisällä (mikä on minun ajoratani) toisin kuin tällä pyöräilijällä, joka ylittää valkoisen viivan vähintään kahdesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös