Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 773
  • 13 185

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Googlattu on, kerroppas nyt miten tuossa säännöt menee, kun sä olet näissä niin hyvä.
Eikös se jo käynyt mun aikaisemmasta kysymyksestä selväksi: Jos auton tulkitaan menevän suoraan, pyöräilijä väistää. Jos auton tulkitaan kääntyvän, auto väistää.

Poliisi vääntää rautalangasta: Nämä ovat pyöräilijän väistämissäännöt

Poliisi pyöräilijöille: Opettele nämä väistämissäännöt kunnolla | Uusi Suomi

Siinä muutama linkki mitä ekana googlessa tulee vastaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eikös se jo käynyt mun aikaisemmasta kysymyksestä selväksi: Jos auton tulkitaan menevän suoraan, pyöräilijä väistää. Jos auton tulkitaan kääntyvän, auto väistää.

Poliisi vääntää rautalangasta: Nämä ovat pyöräilijän väistämissäännöt

Poliisi pyöräilijöille: Opettele nämä väistämissäännöt kunnolla | Uusi Suomi

Siinä muutama linkki mitä ekana googlessa tulee vastaan.
Ei, koska molemmat on samalla kadulla. Tuo pyörätie kulkee koko ajan samaa katua. Se pyörätie on kuin yksi kaista tiessä. Tuossa tilanteessa ajoradan oikeassa laidassa oleva pyörä siis meinaa kääntyä vasemmalle toisen ajoradan yli. Kyseessä ei ole risteävä tie.

Polkupyöräilijä tai mopoilija, joka aikoo kääntyä vasemmalle, saa 11 ja 12 §:n säännösten estämättä jatkaa oikealla ajaen risteävän ajoradan yli. Hän saa tällöin kuitenkin kääntyä vasemmalle vasta, kun sen voi tehdä aiheuttamatta estettä muulle liikenteelle, ja hänen on poistuttava risteyksestä oikeanpuoleista reunaa käyttäen.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@BlackWolf Tuo lainaamasi 13 § tarkoittaa sitä, että pyörällä saa tehdä risteyksissä ns. 90 asteen käännöksen. Normaalisti siis ajoneuvolla tulee ryhmittyä ennen risteystä ja kääntyä risteyksen ”keskipisteen” vierestä, mutta tuo 13 § antaa pyörille luvan ajaa ensin suoraan sitä oikeaa reunaa pitkin risteävän tien yli. Ja heti sen ylitettyään saa tehdä 90-käännöksen ja ylittää suorassa kulmassa sen ajamansa tien.

Tavaas nyt huolella tieliikennelain määritelmät 2 §:stä. Sieltä löytyy määritelmää niin ajoradalle, -kaistalle ja pyörätiellekin. Nähdäkseni @Tadu :n linkkaamassa kuvassa se samansuuntainen pyörätie on rakenteellisesti erotettu ajoradasta ja ajorata ylittävä pyöräilijä nimen omaan ylittää ajoradan. Ja silloin sovelletaan 14 §:n väistämissääntöjä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Liikennevalot tuohon risteykseen. Ei tartte arpoa enää kumpi menee vai meneekö kumpikaan.
Tuo risteys on ihan duunipaikan vieressä. Ei todellakaan valoja tuohon, se vasta hullua olisi. Kun nyt oppisivat ajamaan. Videolla näytetään taas vaan ne ”parhaat palat”.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onhan niiden jalankulkijoita väistettävä kumminkin. Ja nytkin näyttävät väistävän myös pyöräilijöitä, joten mitäpä kolmiot muuttaisivat, paitsi selkiyttäisivät tilannetta.

Yleensä kai se on sen merkki, että liikennejärjestelyt on huonot ja tarttisi muuttaa, jos noin moni poukkoilee vaarallisen näköisesti ja lain vastaisesti jossain risteyksessä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Busseille? Eiväthän ne pääse ruuhka-aikana steissille tai sieltä pois jos niiltä viedään etuajo-oikeus.
Nimenomaan. Jos tuohon jotain tarvitaan niin fillaristelle selvät merkit että olette (olemme) väistämisvelvollisia. Dösiä kun tuossa pääasiassa liikkuu, muuta liikennettä toki parkkihalliin ja pois. Fillarilla tulee liikuttua itsekin ja paljon, mutta tuossa pitää antaa dösille etu.

Jalankulkijoita ei tuossa paljonkaan ole, me kävelemme 50 metrin päästä, siinä pääsee ilman tuota risteystä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@BlackWolf Tuo lainaamasi 13 § tarkoittaa sitä, että pyörällä saa tehdä risteyksissä ns. 90 asteen käännöksen. Normaalisti siis ajoneuvolla tulee ryhmittyä ennen risteystä ja kääntyä risteyksen ”keskipisteen” vierestä, mutta tuo 13 § antaa pyörille luvan ajaa ensin suoraan sitä oikeaa reunaa pitkin risteävän tien yli. Ja heti sen ylitettyään saa tehdä 90-käännöksen ja ylittää suorassa kulmassa sen ajamansa tien.

Tavaas nyt huolella tieliikennelain määritelmät 2 §:stä. Sieltä löytyy määritelmää niin ajoradalle, -kaistalle ja pyörätiellekin. Nähdäkseni @Tadu :n linkkaamassa kuvassa se samansuuntainen pyörätie on rakenteellisesti erotettu ajoradasta ja ajorata ylittävä pyöräilijä nimen omaan ylittää ajoradan. Ja silloin sovelletaan 14 §:n väistämissääntöjä.
Oho jäi tuosta viestistä puuttumaan se selitys, ei siis liittynyt edelliseen asiaan. Kun edellisessä nyt tokikin voi tulla tien laitaa myös oikealle kääntyvä pyöräilijä. Vaan siis piti kysyä että olenko ymmärtänyt tuon kohdan oikein. Törmäsin siis tuohon tuolla jossain noista kääntyvistä selityksia antavissa sivustoissa. Että jos fillari tai mopo ryhmittyy vasemmalle niin se on normaali ajoneuvo, mutta jos se ajaakin oikeaa laitaa, niin sen pitää väistää mm. takaa tulevia ennen kuin saa kääntyä?

Mutta siis tuohon toiseen niin se pyörätie vaikka onkin rakenteellisesti eri niin kulkee ajoradan suuntaisesti, siltä kääntyminen on sama asia kuin vaikka tässä kuvassa. http://2.bp.blogspot.com/_YePNRcvHuvw/TN5Zk-6TB_I/AAAAAAAAAP4/8FSPMN5NRnA/s200/risteys5.png
Kun pyöräilijä itse kääntyy niin se on sama kuin + risteyksessä se kääntyisi vasemmalle tai oikealle liikennevaoissa kun tulisi samaan suuntaan tai vastaan kuin se auto.
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei tuossa kuvassa se pyöräilijän kääntyminen määritä autoa etuajo-oikeutetuksi vaan se, että pyörä ylittää ajoradan tilanteessa, missä auto ajaa suoraan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Pääsääntö on, että kun pyörätieltä tullaan ajoradalle, polkupyöräilijän tulee väistää. Tähän on kaksi poikkeusta.

1. Liikennemerkki, eli kärkikolmio tai stop, joka osoittaa muun väistämisjärjestyksen.

2. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettaja on velvollinen väistämään risteävää tietä ylittävää polkupyörää."

Ei sitä nyt oikein voi selvemmin selittää. Kaksi poikkeusta milloin auto väistää. Pyörän kääntyminen ei ole kumpikaan niistä. Sillä ei ole väliä ajaako pyöräilijä suoraan, kääntyykö vai raapiiko muniaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei tuossa kuvassa se pyöräilijän kääntyminen määritä autoa etuajo-oikeutetuksi vaan se, että pyörä ylittää ajoradan tilanteessa, missä auto ajaa suoraan.
Varmaan puhumme samasta asiasta, kun jos se tie risteää niin pyöräkin, sen takia kun se pyörätie menee sen tien laitaa, niin myös risteää. Tuo voitaisiin kääntää vaikka niin että se koko mutka olisi 90 astetta ja molemmat ajaisi siitä kulmasta ympäri ja suojatie olisi sitten sen jälkeen ja pyörätie jatkuisi suoraan, siis ilman että se pyöräilijä voisi ajaa suoraan tien yli, eli poikkeisi siltä pyörätieltä vasemmalle. Aivan sama pätee toiseen suuntaan, tien päässä on suojatie oikealle ja se pyörätie jatkuu suoraan.

Se jos pyöräilijä ja autoilija tulee samaan risteykseen samasta tai vastakkaisista suunnista ja pyöräilijä päättää ylittää kadun ennen risteystä, ei muuta väistämiskäytäntöä pyöräilijälle oikeudeksi, ihan sama mihin suuntaan risteyksestä autoilija jatkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Se jos pyöräilijä ja autoilija tulee samaan risteykseen samasta tai vastakkaisista suunnista ja pyöräilijä päättää ylittää kadun ennen risteystä, ei muuta väistämiskäytäntöä pyöräilijälle oikeudeksi, ihan sama mihin suuntaan risteyksestä autoilija jatkaa.
Jos pyöräilijä ylittää kadun ennen risteystä niin autoilijan katsotaan ajavan suoraan koska vasta risteyksessä voi kääntyä. Tuossa Hakaniemen risteyksessä en lähtisi vannomaan kumpaankaan suuntaan. Se, katsotaanko auto tossa kääntyväksi vai suoraan ajavaksi on erittäin tulkinnanvaraista. Entä jos auto ajaakin tuonne loivasti vasemmalle menevälle tielle? Ajaako silloin suoraan vai kääntyykö. Pitäisi kysyä Pastersteinilta. Tosin sekin on vain yhden poliisimiehen mielipide. Luulen, että jos tuossa kolahtaa niin oikeudessa ratkeaisi syyllinen. Tohon vaan kolmiot pyörille ja homma on selvä. Ratkaiseeko sitten se, että rantaa myötäilevä katu jatkuu samannimisenä. Ei oikein voi edellyttää, että autoilija katsoo vielä kadun nimetkin muiden merkkien lisäksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos pyöräilijä ylittää kadun ennen risteystä niin autoilijan katsotaan ajavan suoraan koska vasta risteyksessä voi kääntyä. Tuossa Hakaniemen risteyksessä en lähtisi vannomaan kumpaankaan suuntaan. Se, katsotaanko auto tossa kääntyväksi vai suoraan ajavaksi on erittäin tulkinnanvaraista. Entä jos auto ajaakin tuonne loivasti vasemmalle menevälle tielle? Ajaako silloin suoraan vai kääntyykö. Pitäisi kysyä Pastersteinilta. Tosin sekin on vain yhden poliisimiehen mielipide. Luulen, että jos tuossa kolahtaa niin oikeudessa ratkeaisi syyllinen. Tohon vaan kolmiot pyörille ja homma on selvä. Ratkaiseeko sitten se, että rantaa myötäilevä katu jatkuu samannimisenä. Ei oikein voi edellyttää, että autoilija katsoo vielä kadun nimetkin muiden merkkien lisäksi.
Niin, pointti tuossa onkin se että se pyörätie kääntyy kanssa. Voit ihan itse katsoa kuvasta. Eli molemmat tiet joko jatkuu suoraan, tai kääntyy. Se pyörätienjatke ei ole se pyörätien reitti, vaan siltä kääntyvä reitti. Silloin ei olla jatkamassa samaa tietä, jonka yli auto kääntyy, vaan tulossa sivusta autotielle, jolloin pyöräilijä väistää aina.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, pointti tuossa onkin se että se pyörätie kääntyy kanssa. Voit ihan itse katsoa kuvasta. Eli molemmat tiet joko jatkuu suoraan, tai kääntyy. Se pyörätienjatke ei ole se pyörätien reitti, vaan siltä kääntyvä reitti.
Edelleenkään sillä ei ole väliä kääntyykö pyörä pyörätiellä vai ei. Se pyörätien jatke on pyörätien jatke.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Edelleenkään sillä ei ole väliä kääntyykö pyörä pyörätiellä vai ei. Se pyörätien jatke on pyörätien jatke.
Ei sillä ole merkitystä onko se pyörätien jatke, vai ei, vaan sillä ajaako autoilija suoraan, vai ei. Kun se pyörätie menee suoraan ja sä käännyt siltä autotietä vastaan, niin sä väistät pyörällä, koska auto ajaa suoraan. Tuossa se pyörätie noudattaa tien suuntaa eli sinä et aja suoraan pyörätien jatkeelle, vaan käännyt ensin. Sitten tulee pyörätienjatke vasemmalle ja se tarkoittaa että tulet autotielle sivusta ja väistät. Se sun pyörätie jatkuu sinne kaukaisuuteen sen tien sivua pitkin, mihin sä käännyit, samalla kun ne autotkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei sillä ole merkitystä onko se pyörätien jatke, vai ei, vaan sillä ajaako autoilija suoraan, vai ei. Kun se pyörätie menee suoraan ja sä käännyt siltä autotietä vastaan, niin sä väistät pyörällä, koska auto ajaa suoraan.
Niinhän mä olen koko ajan kirjoittanut.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Niinhän mä olen koko ajan kirjoittanut.
Sinä nyt olet koko ajan kirjoittanut siitä että sillä on merkitystä kääntyyko auto vai ei, kun sillä ei ole. Lue nyt se ihan alkuperäinen viesti minkä mä kirjoitin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinä nyt olet koko ajan kirjoittanut siitä että sillä on merkitystä kääntyyko auto vai ei, kun sillä ei ole. Lue nyt se ihan alkuperäinen viesti minkä mä kirjoitin.
Luin enkä edelleenkään ymmärtänyt.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Luin enkä edelleenkään ymmärtänyt.
Minä olen tässä nyt yrittänyt vääntää rautalankaa vaikka ja kuinka. On ihan se ja sama onko yksi vai kaksi tietä, kun molemmat sekä autotie, että se pyörätie menee samaan suuntaan. Ne on aina "samaa tietä". Vaikka se auto kääntyykin, niin samalla kääntyy se fillari, sille "samalle tielle". Vaikka ne on rinnakkain niin ne on "samaa tietä". Kun tuolta tieltä poikkeaa ajoradan yli niin pyöräilijä väistää. Jos se auto kääntyisi, mutta se pyörätie johtaisi vain siihen suojatiehen (pyörätien jatkeelle) niin se auto väistäisi, mutta nyt se pyörätie ei sinne johda vaan johtaa sen autotien suuntaisesti ja siltä poikkeaminen on sama kuin kaksi risteävää katua ja silloin pyöräilijä väistää, koska se auto ajaa suoraan.

Yksinkertaisuudessaan:
1. Auto kääntyy, myös pyörätie kääntyy = pyöräilijä poikkeaa tieltä ja autoilija ajaa suoraan.
2. Auto ei käänny, vaan on suora tie = pyöräilijä kääntyy ja auto ajaa suoraan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä olen tässä nyt yrittänyt vääntää rautalankaa vaikka ja kuinka. On ihan se ja sama onko yksi vai kaksi tietä, kun molemmat sekä autotie, että se pyörätie menee samaan suuntaan. Ne on aina "samaa tietä". Vaikka se auto kääntyykin, niin samalla kääntyy se fillari, sille "samalle tielle". Vaikka ne on rinnakkain niin ne on "samaa tietä". Kun tuolta tieltä poikkeaa ajoradan yli niin pyöräilijä väistää. Jos se auto kääntyisi, mutta se pyörätie johtaisi vain siihen suojatiehen (pyörätien jatkeelle) niin se auto väistäisi, mutta nyt se pyörätie ei sinne johda vaan johtaa sen autotien suuntaisesti ja siltä poikkeaminen on sama kuin kaksi risteävää katua ja silloin pyöräilijä väistää, koska se auto ajaa suoraan.

Yksinkertaisuudessaan:
1. Auto kääntyy, myös pyörätie kääntyy = pyöräilijä poikkeaa tieltä ja autoilija ajaa suoraan.
2. Auto ei käänny, vaan on suora tie = pyöräilijä kääntyy ja auto ajaa suoraan.
Sulle on myös selvitetty jo, että on ihan sama onko pyörätie ja autotie saman suuntaisia. Sillä ei ole mitään merkitystä. Ne eivät ole samaa tietä vaikka niin väität. Jos auto kääntyy risteyksessä ja tämän jälkeisellä pyörätien jatkeella pyöräilijä ylittää tien, auto väistää. Ihan sama mistä suunnasta se pyörätie tulee.

Jos kyse olisi autotiellä olevasta pyöräkaistasta, olisit oikeassa, mutta kun kyse on pyörätiestä, niin asia on kuten kirjoitin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sulle on myös selvitetty jo, että on ihan sama onko pyörätie ja autotie saman suuntaisia. Sillä ei ole mitään merkitystä. Ne eivät ole samaa tietä vaikka niin väität. Jos auto kääntyy risteyksessä ja pyöräilijä ylittää tien, auto väistää. Ihan sama mistä suunnasta se pyörätie tulee.
Ja kuten olen sulle selittänyt niin ei pidä paikkaansa, laitoin jo kuvankin. Kun se pyörätien jatke, ei ole "pyörätien jatke", vaan poikkeaa siltä pyörätien reitiltä, niin se on eri asia. Kato nyt se mun laittama kuva, mieti hetki sitä. Sillä on todellakin merkitystä mihin suuntaan se pyörätie vie ja mihin on siltä poikkeava suunta. Aina kun kyse ei ole enää risteyksestä mihin pyörätie suoraan vie, niin pyörä väistää. Tuossa pyörätie vie sinne oikealle, auto ajaa tuon jatkeen yli suoraan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja kuten olen sulle selittänyt niin ei pidä paikkaansa, laitoin jo kuvankin. Kun se pyörätien jatke, ei ole "pyörätien jatke", vaan poikkeaa siltä pyörätien reitiltä, niin se on eri asia. Kato nyt se mun laittama kuva, mieti hetki sitä. Sillä on todellakin merkitystä mihin suuntaan se pyörätie vie ja mihin on siltä poikkeava suunta. Aina kun kyse ei ole enää risteyksestä mihin pyörätie suoraan vie, niin pyörä väistää.
Olen kyllä katsonut sen kuvan ja lainaan nyt toisen käyttäjän viestiä.
Ei tuossa kuvassa se pyöräilijän kääntyminen määritä autoa etuajo-oikeutetuksi vaan se, että pyörä ylittää ajoradan tilanteessa, missä auto ajaa suoraan.
Etsipä kuva ja tilanne, jossa risteyksessä kääntymisen jälkeen auton ei tarvitse väistää pyöräilijää.

Sä yrität nyt tunkea neliön mallista palaa ympyrän muotoiseen aukkoon.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@BlackWolf Et taida itsekään kohta tietää, mitä olet kirjoittanut tai yrittänyt kirjoittaa. Sen verran sekavia sun sepustukset on. Usein sentään osaat jollain tapaa avata ajatuksiasi, mutta nyt et ole siihen pystynyt. Ehkä siksi, että tajusitkin alun perin olleesi väärässä ja sen takia pitää nyt hämmentää sekavilla kirjoituksilla.

Ks. myös määritelmiä lain 2 §:stä:
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan mm:
  • tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;
  • ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta (boldaus minun)
  • ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa
  • pyöräkaistalla polkupyörä- ja mopoliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa
  • pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä.
Tadu on kertonut samaa koko ajan, sinä vaihtelet lähestymis- ja näkökulmaa ja yrität sekoittaa keskustelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös