Esim. tietöiden takia suljettua kaistaa ajaminen loppuun saakka ja väliaikaisen liikenteenjakajan kohdalta ruuhkajonon keskelle kiilaaminen on toimintaa, joka vituttaa useimpia kanssaliikkujia. Eipä noille oikein mitään voi, paitsi joskus harvoin jollakulla leikkaa. Näin kävi seuraavassa.
Tapahtui Hämeenlinnan moottoritiellä parisen vuotta sitten, aamulla vähän matkaa Riihimäen eteläisestä liittymästä Helsinkiin päin. Herajoen kohdalle oli valmistumaisillaan uusi liittymä Valion uuden tehtaan takia, ja viimeistelytöiden takia ohituskaista oli ehkä viikon-parin verran kiinni lyhyeltä matkalta. Taisi siinä olla 50 km/h rajoituskin, ja varmaan 80-rajoitus oli päällä pidemmän matkan. Moottoritienopeuksien takia yksikaistaisuudesta varoitettiin jo hyvissä ajoin. Aamuruuhkassa oikeanpuoleiselle kaistalle muodostui parisen kilometriä ennen remppakohtaa pitkä jono, kun säntilliset autoilijat siirtyivät ajamaan yhtä kaistaa.
Muutama vatipää tietysti ajoi väliaikaisella 80-alueella reippaasti kovempaa vauhtia ohituskaistaa jonon ohi, jarrutelle vasta kun pakko oli. Muussa jonossa köröteltiin paria-kolmeakymppiä.
Etenin verkkaisesti jonossa, kun näin peileistä korkeakattoisen pakuauton lähestyvän ohituskaistaa arviolta +120 km/h nopeudella. Edessäni ajanut harmaapäinen BMW-kuski ilmeisesti huomasi saman, ja siirtyi vasemmanpuoleiselle kaistalle pakettiauton eteen, kun tämä oli vielä muutaman sadan metrin päässä. Pakuautokuski vilkutteli valoja, soitti torvea, ja pui nyrkkiä, kun BMW-mies justeerasi nopeutensa samaksi kuin omani, ryhtyen ajamaan täsmälleen vierelläni. Näytimme siinä sitten peukkua toisillemme, yhteisellä isänmaan asialla kun olimme. Ajoimme rinnatusten aina liikenteenjakajalle saakka, jossa päästin bemarikuskin takaisin eteeni. Yleisen vetoketjuperiaatteen mukaisesti en tietenkään päästänyt siinä kohdassa eteeni pakuautomiestä, joka jäi taakseni vilkku päällä tekemään kiilausta jonkun eteen.
Oikeasti, polkupyörävauhdilla kohti tietyömaata etenenevän pitkän autojonon ohi ajaminen jollakin 120-140 km/h nopeudella ynnä jonon keskelle kiilaaminen on idiottimaista, ja ennen kaikkea hyvin vaarallista. Tuollaiset urpot vaarantavat toistenkin hengen, ja myös tietöihin osallistuvien turvallisuuden. Lisäksi moisella kiilaamisella ruuhkat vain pahenevat kokonaisuudessaan.
Yleensä itsekeskeisten ääliötemppujen tekijöinä pidetään stereotyyppisesti mm. isoilla ja tehokkailla saksalaisautoilla ajavia mieskuljettajia. On liikenteessä noitakin, ja tietysti myös parikymppisiä sällejä millä tahansa itse tuunatulla autonraadolla, mutta nostaisin framille vielä yhden erityisryhmän. Kyseessä ovat ns. "ammattimiehet". Alla on yleensä työnantajan Hiace, Transporter, pakumersu, tai jokin vastaava työkäyttöön tarkoitettu pakettiauto. Autolla ajetaan aina niin kovaa kuin sillä pääsee, ja taajamissakin aika reippaan puoleisesti. Moottoriteillä "ammattimies" posottaa urku auki sen reilut 140 km/h, minkä vehkeestä irtoaa. Ohituskaistalla persevakoduunari työntää kärrynsä metrin-parin päähän edellä ajavasta, hiillostaen mielestään liian hiljaa muita ohittavaa väistämään "ammattimiestä". Näitä on ihan jatkuvasti liikenteessä.