Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 513
  • 13 197

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Alkaa menemään usko nuorisoon. Valtatie 8 on osin suljettu hitaalta liikenteeltä, silti näille pätkille on päätynyt mopoauto tien tukkimaan. Viereen tehty oma väylä näille...


Tätä samaa mopoautoilijoiden toimintaa olen kanssa seurannut Luvian ja Porin välillä. Mutta minkäs teet, kun ovat laillisella asialla. Ei sillä ole silti mitään tekemistä terveen järjen kanssa. Vaaratilanteita tulee tämän tästä.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tätä samaa mopoautoilijoiden toimintaa olen kanssa seurannut Luvian ja Porin välillä. Mutta minkäs teet, kun ovat laillisella asialla. Ei sillä ole silti mitään tekemistä terveen järjen kanssa. Vaaratilanteita tulee tämän tästä.

Traktorit ja polkupyörät ainakin kylteillä kielletty, saako tuonne tosiaan mennä silti mopoautolla? Satasen alueella ajamaan kaiteiden välissä keskellä kaistaa? Muistan, että tietyön aikana oli puhetta siitä, että kaikki hitaat ajoneuvot ohjataan tuolle sivutielle. Sehän nyt on aivan yhtä tyhjän kanssa, jos kielto ei koske mopoautoja...
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Traktorit ja polkupyörät ainakin kylteillä kielletty, saako tuonne tosiaan mennä silti mopoautolla? Satasen alueella ajamaan kaiteiden välissä keskellä kaistaa? Muistan, että tietyön aikana oli puhetta siitä, että kaikki hitaat ajoneuvot ohjataan tuolle sivutielle. Sehän nyt on aivan yhtä tyhjän kanssa, jos kielto ei koske mopoautoja...
Ei kait siinä sellaista liikennemerkkiä ole mikä sen kieltää. Mopoauto kun ei ole traktori. Tätä olen itsekin kummastellut ja ihmetellyt, enkä kyllä ole vielä sellaista merkkiyhdistelmää tai mitään muuta kieltoa noista liikennemerkeistä havainnut, joka noiden laitteiden menon kyseiselle tieosuudelle kieltäisi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei kait siinä sellaista liikennemerkkiä ole mikä sen kieltää. Mopoauto kun ei ole traktori. Tätä olen itsekin kummastellut ja ihmetellyt, enkä kyllä ole vielä sellaista merkkiyhdistelmää tai mitään muuta kieltoa noista liikennemerkeistä havainnut, joka noiden laitteiden menon kyseiselle tieosuudelle kieltäisi.
Sen nimi on moottoriliikennetie. Sitä en osaa sanoa olisiko se tuolla mahdollista koska tuolle merkille on olemassa muitankin vaatimuksia, mutta sellainen merkki kyllä on olemassa.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Sen nimi on moottoriliikennetie. Sitä en osaa sanoa olisiko se tuolla mahdollista koska tuolle merkille on olemassa muitankin vaatimuksia, mutta sellainen merkki kyllä on olemassa.
Tiedetään oikein hyvin, että sellaisia liikennemerkkejä on olemassa, mitkä kieltäisivät nuo laitteet, mutta ei tuolla po tieosuudella sellaisia ole. Siitä oli kyse.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ainakin tällaiset määritelmät löytyvät moottoriliikennetiestä ja mopoautosta:

"Moottoriliikennetieten ja sen liittymis- ja erkanemisteiden käyttö on sallittu ainoastaan moottoriajoneuvoille, joiden suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on yli 50 km/h."

"Mopoauton moottorin tilavuus on 400–550 cm³lähde?. Sähkökäyttöisen voimanlähteen tai dieselmoottorin kokoa ei ole rajoitettu, mutta teho saa olla enintään 4 kW. Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on 45 km/h."
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ainakin tällaiset määritelmät löytyvät moottoriliikennetiestä ja mopoautosta:

"Moottoriliikennetieten ja sen liittymis- ja erkanemisteiden käyttö on sallittu ainoastaan moottoriajoneuvoille, joiden suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on yli 50 km/h."

"Mopoauton moottorin tilavuus on 400–550 cm³lähde?. Sähkökäyttöisen voimanlähteen tai dieselmoottorin kokoa ei ole rajoitettu, mutta teho saa olla enintään 4 kW. Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on 45 km/h."

Se pariin eri kertaan jo rautalankahommina esitetty asia on siis, että ko. pätkä ei ilmeisestikään ole moottoriliikennetie. Ei näistä kriteereistä mitään epäselvää ole.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Hienosti toimii muutamat autoilijat Helsingissä. Poliisi julkaisi hurjan videon Helsingistä, kuljettajilla suojatiesäännöt täysin hukassa: ”Huh, onneksi selvittiin säikähdyksellä”
Linkki vie iltalehteen.

Pakko vielä lisätä, viime kesänä tuli jokusen vuoden tauon jälkeen käytyä Turussa pari kertaa, ja oli jopa outoa kun kävellen suojatietä lähestyessä autoilijat pysähtyivät jo pitkälle antaakseen tietä. Porissa kun suojatietä koitat ylittää niin usein ei onnistu, autot painaa vaan kaasua eikä pahemmin anna tietä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Pakko vielä lisätä, viime kesänä tuli jokusen vuoden tauon jälkeen käytyä Turussa pari kertaa, ja oli jopa outoa kun kävellen suojatietä lähestyessä autoilijat pysähtyivät jo pitkälle antaakseen tietä. Porissa kun suojatietä koitat ylittää niin usein ei onnistu, autot painaa vaan kaasua eikä pahemmin anna tietä.
Jep, tosin Porissa lähes joka toinen risteys tuli myös täysin puun takaa. Ainakin jos seuraa autoilijoiden vilkun läyttöä. Tuntuu, että hyvin usein autoilija vasta risteyksen kohdalla laittaa vilkun päälle tai siinä vaiheessa, kun auto on jo puoliksi kääntynyt. Tosin tämä ei koske sitä suurta ryhmää, joiden autoissa ei tunnu vilkkua olevan lainkaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset

Itse ajoin tuosta viime viikon keskiviikkona, kun valot eivät toimineet. Päästin jalankulkijan ylittämään tien silloin, sen verran nostan omaa häntääni. Olihan tuo ihan hirveän näköistä.

Sen verran noihin suojateihin, joista täällä keskusteltiin, niin vaikeimpia tilanteita on ne, kun jotkut päättävät pitää torikokousta siinä suojatien läheisyydessä. Lähestyt ja lähestyt, ja odotat, että haluaakohan sieltä suojatietä ylitellä vai mitä tapahtuu. Ainakin täällä missä itse asustelen on välillä mummot ja papat kokoustamassa sauvojen kanssa siinä suhteellisen lähellä suojatietä. Tämä on ehkä sellainen pieni asia, joka ärsyttää, koska mitään vaaratilanteita ei ole syntynyt ja niitä voi välttää oikealla tilannenopeudella, mutta kun lyhyen matkan sisään tulee neljät suojatiet ja kahden suojatien läheisyydessä kokoustetaan, niin se ärsyttää. Eniten jännittää aina, kun suojatien välittömässä läheisyydessä hengailee lapsia tai lapsiperhe sekä sitten nuoret vittumaket, jotka hyppivät välillä tielle ihan miten sattuu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipahan itsekin koettua "vanhukset liikenteessä".

Oli oikein klassinen baskeri pappa, vai mikä ikinä hattu niillä papoilla aina onkaan päässä. Autonakin vielä punainen Hyundai Getz eli kaikki stereotypiat kohtasi tässä tapauksessa.
Hyvä kun se näki sieltä ratin takaa mitään sen verran alhaalla pää ainakin oli ja tuskin taisi edes nähdäkään, kun kolmion takaa pappa valuttelee eteeni ja joudun oikeasti vetämään jarrut pohjaan, etten aja kylkeen/perään. Pari sataa metriä eteenpäin noin 20km/h valuttelua ja sitten liikennevaloista käännös oikealle. Eihän siinä mitään, mutta siinäkin oli valot jo vaihtuneet joku kaksi sekuntia aiemmin punaisiksi, mutta sinne se pappa vain vielä meni.
Vilkkua sentään käytti ne molemmat kerrat, että jotain meni sentään oikein...

Työkaverilla meni auto lunastukseen muutama viikko sitten kun noin reilu 80v. pappa tuli risteyksessä keulasta sisään. Tässä tapauksessa ja näissä liikennevaloissa vasemmalle kääntyvät joutuvat odottamaan sopivaa hetkeä vastaantulevalta liikenteeltä. Ilmeisesti ei pappa ajatellut, että vastaantulevillekin on vihreät samaan aikaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tulipahan itsekin koettua "vanhukset liikenteessä".

Oli oikein klassinen baskeri pappa, vai mikä ikinä hattu niillä papoilla aina onkaan päässä. Autonakin vielä punainen Hyundai Getz eli kaikki stereotypiat kohtasi tässä tapauksessa.
Hattupäiset miehet ja naiset ovat liikenteen syöpiä. Ja tämä käsittää myös ne lippispäiset idiootit jotka ei ymmärrä että kyseessä on ulkopäähine ja autossa ollaan sisällä.

Jos tunnistit kuvauksesta itsesi, enkä tarkoita nyt lainaamaani postaajaa, niin kyllä juuri sinusta puhun, kannattaisi miettiä miten toimit siellä liikenteessä. Ota edes se hattu pois, niin olet ottanut ensimmäisen askelen ihmisenä kohti älykkyyttä. Sori vaan naiset teille se ei ole ihan niin helppoa ja toki naisten kohdalla tämä on vähän yleistys, hattupäisten miesten kohdalla ei.
 

godspeed

Jäsen
Hattupäiset miehet ja naiset ovat liikenteen syöpiä. Ja tämä käsittää myös ne lippispäiset idiootit jotka ei ymmärrä että kyseessä on ulkopäähine ja autossa ollaan sisällä.

Jos tunnistit kuvauksesta itsesi, enkä tarkoita nyt lainaamaani postaajaa, niin kyllä juuri sinusta puhun, kannattaisi miettiä miten toimit siellä liikenteessä. Ota edes se hattu pois, niin olet ottanut ensimmäisen askelen ihmisenä kohti älykkyyttä. Sori vaan naiset teille se ei ole ihan niin helppoa ja toki naisten kohdalla tämä on vähän yleistys, hattupäisten miesten kohdalla ei.

Ironista että vanhuutta kommentoi ihminen, joka käyttäytyy ja kuvittelee muiden käyttäytyvän vanhusmaisesti.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ironista että vanhuutta kommentoi ihminen, joka käyttäytyy ja kuvittelee muiden käyttäytyvän vanhusmaisesti.
Missä minä vanhuutta kommentoin? Tai no siinä vanhuusketjussa saatoin kommentoida. En tiedä mitä tekemistä hatuilla tai naiseudella on vanhuuden kanssa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Juuri hatuista valittavat ihmiset ovat vanhoja tai vanhahtavia. Tästä on ketjukin olemassa, ja se on täynnä tätä hattu päässä tai ei -typeryyttä.
Eli tunnistit itsesi ja myönnät että et osaa ottaa hattua päästä sisätiloissa. No eiköhän se kerro paljon tapakulttuurin ymmärtämisen lisäksi liikennekäyttäytymisestäsi. Ei kai mennyt tunteisiin, kun sellaisen kuvan tuosta vähän saa? "Ainoa asia mikä meidät erottaa eläimistä, on se että me osaamme käyttäytyä", sanoi aikanaan yläasteeni opettaja kun ruokalassa porukka hattupäässä istui. Minä olen hänen kanssaan samaa mieltä.
 

godspeed

Jäsen
Eli tunnistit itsesi ja myönnät että et osaa ottaa hattua päästä sisätiloissa. No eiköhän se kerro paljon tapakulttuurin ymmärtämisen lisäksi liikennekäyttäytymisestäsi. Ei kai mennyt tunteisiin, kun sellaisen kuvan tuosta vähän saa. Ainoa asia mikä meidät erottaa eläimistä on se että me osaamme käyttäytyä, sanoi aikanaan yläasteeni opettaja kun ruokalassa porukka hattupäässä istui. Minä olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Laita sama viesti hattukeskusteluun niin vastaan siellä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Laita sama viesti hattukeskusteluun niin vastaan siellä.
Ironista on että sinä tänne tulit kommentoimaan vanhuutta liikennekäyttäytymisketjuun ja nyt yrität ohjata keskustelua hattuketjuun. Minä totesin huomioni liikennekäyttäytymisen ja hattujen yhteydestä. Jos ei kelpaa, niin sitten ei kelpaa. Mutta asiasta minä olen toistaiseksi puhunut eikä minun tarvitse mielestäni siirtyä muihin ketjuihin.
 

godspeed

Jäsen
Eli tunnistit itsesi ja myönnät että et osaa ottaa hattua päästä sisätiloissa. No eiköhän se kerro paljon tapakulttuurin ymmärtämisen lisäksi liikennekäyttäytymisestäsi. Ei kai mennyt tunteisiin, kun sellaisen kuvan tuosta vähän saa? "Ainoa asia mikä meidät erottaa eläimistä, on se että me osaamme käyttäytyä", sanoi aikanaan yläasteeni opettaja kun ruokalassa porukka hattupäässä istui. Minä olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Ironista on että sinä tänne tulit kommentoimaan vanhuutta liikennekäyttäytymisketjuun ja nyt yrität ohjata keskustelua hattuketjuun. Minä totesin huomioni liikennekäyttäytymisen ja hattujen yhteydestä. Jos ei kelpaa, niin sitten ei kelpaa. Mutta asiasta minä olen toistaiseksi puhunut eikä minun tarvitse mielestäni siirtyä muihin ketjuihin.

Onko kyse trollauksesta vai mistä nämä aivopierut ovat peräisin?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko kyse trollauksesta vai mistä nämä aivopierut ovat peräisin?
En tiedä mihin aivopieruihin viittaat. Sinä olet se joka tuli väittämään minun kommentoivan vanhuutta, kun kommentoin huonoa liikennekäyttäytymistä. Asiallasi ei ollut mitään tekoa liikennekäyttäytymisen kanssa, toisin kuin minun väitteelläni hattupäisyydestä (riippumatta iästä). Seuraavaksi tulit kertomaan että pitäisi siirtyä hattuketjuun, että suostut vastaamaan. Edelleen siis liikennekäyttäytymisketjussa. Ei en ymmärrä sinua ja voimme sopia että kyseessä on ollut aivopieru, kun jatkossakin joka kerta kun joku mielestäni liikenteessä törttöilee voin heittä ilmoille teesit nainen tai hattupäinen mies ja olen yli 90% ajasta oikeassa. (subjektiivinen näkemys)
 

godspeed

Jäsen
En tiedä mihin aivopieruihin viittaat. Sinä olet se joka tuli väittämään minun kommentoivan vanhuutta, kun kommentoin huonoa liikennekäyttäytymistä. Asiallasi ei ollut mitään tekoa liikennekäyttäytymisen kanssa, toisin kuin minun väitteelläni hattupäisyydestä (riippumatta iästä). Seuraavaksi tulit kertomaan että pitäisi siirtyä hattuketjuun, että suostut vastaamaan. Edelleen siis liikennekäyttäytymisketjussa. Ei en ymmärrä sinua ja voimme sopia että kyseessä on ollut aivopieru, kun jatkossakin joka kerta kun joku mielestäni liikenteessä törttöilee voin heittä ilmoille teesit nainen tai hattupäinen mies ja olen yli 90% ajasta oikeassa. (subjektiivinen näkemys)

Kauhiasti sinä kirjoitat mutta vieläkään en tiedä miten hattupäisyys liittyy liikennekäyttäytymiseen. Siksi pyysin siirtoa sinne missä puhutaan hatuista.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kauhiasti sinä kirjoitat mutta vieläkään en tiedä miten hattupäisyys liittyy liikennekäyttäytymiseen. Siksi pyysin siirtoa sinne missä puhutaan hatuista.
Kyllä minä sen käsittääkseni jo kerran kerroin, enkä ala toistamaan itseäni. Kiitos, mielestäni tämä ei ole enää kauhean hedelmällistä keskustelua ja varmaan muitakin alkaa jo vituttamaan, eli olkoon osaltani tämä sitten tässä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Hattupäiset miehet ja naiset ovat liikenteen syöpiä. Ja tämä käsittää myös ne lippispäiset idiootit jotka ei ymmärrä että kyseessä on ulkopäähine ja autossa ollaan sisällä.
Sen lisäksi, että hattupäisyyden ja huonon ajotaidon yhteys jää epäselväksi, niin minua ihmetyttää kovasti miten auto luokitellaan noin kategorisesti sisätilaksi? Se ohut metalli/lasikehikkoko riittää sisätilaksi? Otatko myös puutarhavajassa hatun pois? Tai vaihtoehtoisesti, pukeudutko autoon kuten muutenkin sisätiloihin? Takki ja hanskat pois ja sisäkengät jalkaan? Entä jos aukaisee ikkunan, saako/pitääkö sitten olla hattu päässä ja muut ulkovaatteet päällä?

Talvella on kiva olla pipo päässä, kun siellä auton sisälläkin on 20 astetta pakkasta aika pitkään liikkeelle lähdettyäkin. Kesällä taas lippis on todella kätevä aurinkoisella säällä, kun kilon saa aina pois silmiltä, vaikka aurinkolippa ei sen eteen aina yltäisikään.

Voin sanoa, että ihmettelen nyt ainakin yhden suomalaisen liikenne(pukeutumis)käyttäytymistä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Talvella on kiva olla pipo päässä, kun siellä auton sisälläkin on 20 astetta pakkasta aika pitkään liikkeelle lähdettyäkin. Kesällä taas lippis on todella kätevä aurinkoisella säällä, kun kilon saa aina pois silmiltä, vaikka aurinkolippa ei sen eteen aina yltäisikään.

Mielestäni autolla ajaminen ei pitäisi ollakaan tyylikysymys vaan ennemminkin turvallisuuskysymys. Jos lippalakki estää sen, että aurinko ei häikäise ja muut vaihtoehdot eivät kuskia miellytä, pidän kuitenkin parempana ratkaisuna sitä, että turvallisuuden nimissä lippalakki asetetaan päähän ennen ajosuoritusta. Minun mielestä autolla ajamisessa tärkeämpää on turvallinen ajaminen kuin tyylikäs ajaminen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sen lisäksi, että hattupäisyyden ja huonon ajotaidon yhteys jää epäselväksi, niin minua ihmetyttää kovasti miten auto luokitellaan noin kategorisesti sisätilaksi? Se ohut metalli/lasikehikkoko riittää sisätilaksi? Otatko myös puutarhavajassa hatun pois? Tai vaihtoehtoisesti, pukeudutko autoon kuten muutenkin sisätiloihin? Takki ja hanskat pois ja sisäkengät jalkaan? Entä jos aukaisee ikkunan, saako/pitääkö sitten olla hattu päässä ja muut ulkovaatteet päällä?

Talvella on kiva olla pipo päässä, kun siellä auton sisälläkin on 20 astetta pakkasta aika pitkään liikkeelle lähdettyäkin. Kesällä taas lippis on todella kätevä aurinkoisella säällä, kun kilon saa aina pois silmiltä, vaikka aurinkolippa ei sen eteen aina yltäisikään.

Voin sanoa, että ihmettelen nyt ainakin yhden suomalaisen liikenne(pukeutumis)käyttäytymistä.
Se hattupäisyyden ja huonon ajotaidon yhteys on täysin selvä, se mistä se johtuu niin siihen en osaa ottaa kantaa. Täytyy johtua hatun aiheuttamasta lämmönoususta pääkopassa, tai jostain muusta yhtä mystisestä syystä. Silti se yhteys on täysin ilmiselvä, katso vain siellä liikenteessä, niin huomaat sinäkin. Mitä tulee sisätilaan niin lähtökohtaisesti se sisätila on mikä tahansa sellainen tila mikä on lämmitetty ja missä oleskellaan pidempiä aikoja. Ei siellä autossa päälle kylmä tule edes kovimmilla pakkasilla, siksi meillä on ne lämmitystolpat ja eeberit. Siellä autossa ei viima iske, niin kyllä se pääkin tarkenee ilman pipoa. Kuten sanoin, ota se hattu pois, niin olet ottanut askelen kohti älykkyyttä. Sitäpaitsi siinä autossa on se aurinkolippa ihan syystä, joka autossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös