Ymmärsin kyllä, mutta olen eri mieltä.Vertaus toimii jos ymmärrät pointin, vaikka valitset ymmärtämättömyyden. Ammattilaisen toistot on eri asia kuin amatöörin toistot. Jääkiekkotermein, kiekko levylle.
Ymmärsin kyllä, mutta olen eri mieltä.Vertaus toimii jos ymmärrät pointin, vaikka valitset ymmärtämättömyyden. Ammattilaisen toistot on eri asia kuin amatöörin toistot. Jääkiekkotermein, kiekko levylle.
Ymmärsin kyllä, mutta olen eri mieltä.
Tarkennan siis. Ammattikuski hallitsee autonsa keskimääräistä paremmin varmasti, mutta en usko heidän ottavan muita tienkäyttäjiä huomioon yhtään amatöörejä paremmin. Tämä on ihan täyttä mutua, sillä tästä tuskinpa löytää mitään tutkimuksia.Kuuntelen mielelläni perusteet, enkä tarkoita tätä dumaamismielessä. Kunhan utelias vain.
Ainakin intin vehkeillä (silloin uusilla) tämä onnistui vielä 2006. Hyvä jos nykyään ei enää.Tuo on noita 90-luvun totuuksia, ei onnistu enää nykyvehkeillä. Muutenkin aiheuttaa naurunsekaista ihmetystä, kun poljetaan tappia vasten ja maksetaan polttoaineena se, mikä kenties ajassa voitetaan. Mutta planeettammehan on täynnä idiootteja.
Tarkennan siis. Ammattikuski hallitsee autonsa keskimääräistä paremmin varmasti, mutta en usko heidän ottavan muita tienkäyttäjiä huomioon yhtään amatöörejä paremmin. Tämä on ihan täyttä mutua, sillä tästä tuskinpa löytää mitään tutkimuksia.
Tiedän. Omistan rekkakortin ja jakeluautoa tuli joskus ajettua ammattina.Juu, no koska autokin on kookas, niin on pakko huomioida muita huomattavasti tarkemmin. Autosta näkee peilien ja korkeuden takia aivan eri tavalla joka suuntaan, eli ns "näet kaiken". Lisäksi ihan fysiikan lakienkin takia tarvitsee havainnoida muuta liikennettä tarkemmin. Henkilöautolla on aivan erilaista ajaa.
Tiedän. Omistan rekkakortin ja jakeluautoa tuli joskus ajettua ammattina.
Välinpitämättömyys ympäröivästä maailmasta on kuitenkin ominaisuus, eikä se poistu ihmisestä vaikka ajaisi autoa ammatikseen. Valitettavasti.
Tarkoitus ei ole dissata ammattiautoilijoita, vaan kaikkia tasapuolisesti.
Mä olen päätynyt siihen johtopäätökseen, että johtuu näistä suomen liikennevalojen suhteettoman pitkistä varoajoista. Punainen palaa joka suuntaan. Pitäisi laittaa siten, että kun punainen syttyy yhteen suuntaan, niin samaan aikaan lävähtää vihreät toiseen suuntaan ja kamerat kuvaamaan risteyksiä. Alkuun tietysti kolisisi, mutta ehkä tyhmimmätkin pikkuhiljaa oppisivat.Toinen keissi: Sama paikka ja olen jälleen pysähtyneenä. Tie ei ole jäinen joten pääsen hyvin liikkelle valoista. No mutta mitäs sitten, jarrut pohjaan kun sieltä joku Volvo päättää jälleen tulla vielä parin auton vanavedessä ja ihan selkeästi jälleen punaisia päin. Tuossa olisi kolari todennäköisesti tullut jos en olisi jarruttanut voimakkaasti, eikä kyllä mene mitenkään kelin tai tien piikkiin tuo vaan ihan törkeän piittaamattomuuden ja idiotismin.
Jotenkin ei vaan jaksa käsittää näitä tilanteita. Ai vittu kun joskus olisi poliisiauto jossain siinä lähettyvillä niin saisi nämä persereiät ihan kunnon sanktiot urpoilustaan.
Kuopiossa ainakin joitain LÄHES tällaisia liikennevaloja onkin, eli juuri sellaisia että kun punainen lävähtää toiseen suuntaan niin jo melkein on vihreät vaihtuneet. Juurikin tuo mainitsemani paikka on tuollainen.Mä olen päätynyt siihen johtopäätökseen, että johtuu näistä suomen liikennevalojen suhteettoman pitkistä varoajoista. Punainen palaa joka suuntaan. Pitäisi laittaa siten, että kun punainen syttyy yhteen suuntaan, niin samaan aikaan lävähtää vihreät toiseen suuntaan ja kamerat kuvaamaan risteyksiä. Alkuun tietysti kolisisi, mutta ehkä tyhmimmätkin pikkuhiljaa oppisivat.
Lahdessa se on 50/50, että antaako autoilija tietä vai painaako lisää kaasua. Todella iso ero verrattuna entiseen asuinpaikkaani (pääkaupunkiseutu). Avauduin tästä aikaisemminkin tähän ketjuun.Kyllä se on jännä miten tuo suojatie käyttäytyminen autoilijoilla vaihtelee ympäri suomen. Meinas jälleen kerran tänään auto tulla päälle vaikka oli kaukana siinä vaiheessa kun astuin suojatielle.
Täällä itä-suomessa sun pitää jalankulkijana odottaa suunnilleen jo suojatien päällä sopivaa rakoa mihin voisi hypätä. Kun taas esim etelä-suomessa kun oon kävelly nii ei tarvii ku näyttää siltä että oot suojatielle menossa nii autoilijat pysähtyy.
Täähän on hengenvaarallinen paikka semmoselle joka on tottunut että autoilijat pysähtyy kun olet menossa suojatielle.
Lahdessa se on 50/50, että antaako autoilija tietä vai painaako lisää kaasua. Todella iso ero verrattuna entiseen asuinpaikkaani (pääkaupunkiseutu). Avauduin tästä aikaisemminkin tähän ketjuun.
Joensuun keskustassa tulee joka vuosi jonkin verran autoiltua ja käveltyä, silti aina jaksaa yllättää miten huonosti kumpikin osapuoli käyttäytyy. Hulluin kohta tuntuu olevan Sokoksen edessä missä on parkkihallin sisään/ulosajo suojatiessä kiinni...Kyllä se on jännä miten tuo suojatie käyttäytyminen autoilijoilla vaihtelee ympäri suomen. Meinas jälleen kerran tänään auto tulla päälle vaikka oli kaukana siinä vaiheessa kun astuin suojatielle.
Täällä itä-suomessa sun pitää jalankulkijana odottaa suunnilleen jo suojatien päällä sopivaa rakoa mihin voisi hypätä. Kun taas esim etelä-suomessa kun oon kävelly nii ei tarvii ku näyttää siltä että oot suojatielle menossa nii autoilijat pysähtyy.
Täähän on hengenvaarallinen paikka semmoselle joka on tottunut että autoilijat pysähtyy kun olet menossa suojatielle.
Kyllähän näissä tilanteissa joskus jopa toivoisi että pyöräilijä saisi vähän omaa lääkettään ja se munamankeli vedettäisiin linja-auton tai muun toimesta ihan solmuun. Toki henkilövahinkoja en missään nimessä toivo kenellekään, mutta välillä nuo pyöräilijät kuvittelevat olevansa näitä jumalausta seuraavia (ylöspäin), ja mitkään liikennesäännöt eivät koske heitä. Siinä mielessä pieni näpäytys voisi olla ihan paikallaan.Pyöräilijällä on hätäajoneuvon oikeudet ajamisessa. Tänään yksi pyöräilijä veti isossa risteyksessä 30 metriä vastaantulevien autokaistaa. Sitten hän ajoi vauhdilla bussin eteen toiselle ajokaistalle ja bussikuski joutui tekemään hätäjarrutuksen. Vähät väliä sillä, että matkustajat voivat lennellä äkkijarrutuksen takia nurin tai lennellä päin seiniä. Tosi iso luottamus pyöräilijällä siihen, että bussikuski saa bussin pysähtymään. Että sillä lailla.
Kyllähän näissä tilanteissa joskus jopa toivoisi että pyöräilijä saisi vähän omaa lääkettään ja se munamankeli vedettäisiin linja-auton tai muun toimesta ihan solmuun. Toki henkilövahinkoja en missään nimessä toivo kenellekään, mutta välillä nuo pyöräilijät kuvittelevat olevansa näitä jumalausta seuraavia (ylöspäin), ja mitkään liikennesäännöt eivät koske heitä. Siinä mielessä pieni näpäytys voisi olla ihan paikallaan.
Edelleen nyppii se, että suomalaiset on välillä myös liian kilttejä tilanteissa, joissa ovat väärällä kaistalla ja haluavat liittyä ruuhkaiselle, tai tukossa olevalla kaistalle. Tällöin jäävät kiltisti vilkku päällä odottamaan että rako tulee (esim. liikennevalojen takia), mutta samalla se oma kaista on edessä täysin tyhjä, välissä esim. pari muuta risteystä/liittymää ja takana jono, jossa olisi porukkaa menossa näihin muihin risteyksiin. Vaikka odottavan autoilijan ajatus on hyvä, eli ei etuile siinä ruuhkakaistalla olevia, niin samalla ehkä huomaamattaan blokkaa useiden muiden etenemisen. Ajaisi vapaata kaistaa vaan niin pitkälle kuin pääsee, tuurillaan siinä vielä jonon liikkuessa tulee väli johon voi pujahtaa ja ketään ei harmita.
On olemassa noitakin kuskeja jotka eivät voi moottoritiellä väistää liittymästä tulevia ohituskaistalle, vaan siinä vaan posotetaan eteenpäin oikealla puolella vaikka se ohituskaista olisi täysin tyhjillään. Vittu että ärsyttää tuollainenkin piittaamattomuus, kun siinä liittymässä pitäisi saada kelattua vauhti siihen niin lähelle sitä moottoritien nopeutta, kun vain kerkiää, mutta sitten siinä on joku sankari rinnalla eikä voi väistää vasemmalle. Kun minähän menen ja minähän en muita väistä.
Mikset sovita sitä nopeutta sitten siten, että voit turvallisesti liittyä sen jo motaria kulkevan taakse? Tai paina reilusti kaasua ja mene sen etupuolelle?On olemassa noitakin kuskeja jotka eivät voi moottoritiellä väistää liittymästä tulevia ohituskaistalle, vaan siinä vaan posotetaan eteenpäin oikealla puolella vaikka se ohituskaista olisi täysin tyhjillään. Vittu että ärsyttää tuollainenkin piittaamattomuus, kun siinä liittymässä pitäisi saada kelattua vauhti siihen niin lähelle sitä moottoritien nopeutta, kun vain kerkiää, mutta sitten siinä on joku sankari rinnalla eikä voi väistää vasemmalle. Kun minähän menen ja minähän en muita väistä.