Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 905
  • 12 219

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ottamalla oikean sulakkeen irti pääsee kuorma-autoilla ja rekoillakin yli satasta.

Tuo on noita 90-luvun totuuksia, ei onnistu enää nykyvehkeillä. Muutenkin aiheuttaa naurunsekaista ihmetystä, kun poljetaan tappia vasten ja maksetaan polttoaineena se, mikä kenties ajassa voitetaan. Mutta planeettammehan on täynnä idiootteja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tämän logiikan mukaan esimerkiksi huippukokit noudattelee ihan samaa käytöstä tekeleissään kuin ihmiset muutenkin. Eli valtaosa kokeista tekee ihan samanlaista ruokaa kuin muutkin ihmiset. Älykkyysosamäärä onkin taas jo aika hyvä läppä.
En minä ole kirjoittanut kokeista mitään. Rekan ratissa edellä ajavan auton perässä roikkuva olisi vähän sama kuin suomalainen kokki, joka harjoittelisi pallokalan kokkaamista syöttämällä sitä asiakkaille. Yhtälailla hengenvaarallista touhua. Kuitenkin harva ammattikokki leikkii asiakkaittensa hengellä. Ammattikuskeja taasen tuntuu olevan moneen junaan. Vaikka olisi ammattikuski, niin ei se poista kusipäisyyttä mikä saa ajamaan ylinopeutta sekä ilman turvaväliä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En minä ole kirjoittanut kokeista mitään. Rekan ratissa edellä ajavan auton perässä roikkuva olisi vähän sama kuin suomalainen kokki, joka harjoittelisi pallokalan kokkaamista syöttämällä sitä asiakkaille. Täysin eri ala ja täysin eri asia. Vertauksesi ei toimi yhtään.

Vertaus toimii jos ymmärrät pointin, vaikka valitset ymmärtämättömyyden. Ammattilaisen toistot on eri asia kuin amatöörin toistot. Jääkiekkotermein, kiekko levylle.

Idiootteja toki riittää, mutta yleistyksesi, että ammattiautoilijat ei tietäisi liikenteestä enempää kuin amatöörit, on kestämätön ja tietämätön.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vertaus toimii jos ymmärrät pointin, vaikka valitset ymmärtämättömyyden. Ammattilaisen toistot on eri asia kuin amatöörin toistot. Jääkiekkotermein, kiekko levylle.
Ymmärsin kyllä, mutta olen eri mieltä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuuntelen mielelläni perusteet, enkä tarkoita tätä dumaamismielessä. Kunhan utelias vain.
Tarkennan siis. Ammattikuski hallitsee autonsa keskimääräistä paremmin varmasti, mutta en usko heidän ottavan muita tienkäyttäjiä huomioon yhtään amatöörejä paremmin. Tämä on ihan täyttä mutua, sillä tästä tuskinpa löytää mitään tutkimuksia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo on noita 90-luvun totuuksia, ei onnistu enää nykyvehkeillä. Muutenkin aiheuttaa naurunsekaista ihmetystä, kun poljetaan tappia vasten ja maksetaan polttoaineena se, mikä kenties ajassa voitetaan. Mutta planeettammehan on täynnä idiootteja.
Ainakin intin vehkeillä (silloin uusilla) tämä onnistui vielä 2006. Hyvä jos nykyään ei enää.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tarkennan siis. Ammattikuski hallitsee autonsa keskimääräistä paremmin varmasti, mutta en usko heidän ottavan muita tienkäyttäjiä huomioon yhtään amatöörejä paremmin. Tämä on ihan täyttä mutua, sillä tästä tuskinpa löytää mitään tutkimuksia.

Juu, no koska autokin on kookas, niin on pakko huomioida muita huomattavasti tarkemmin. Autosta näkee peilien ja korkeuden takia aivan eri tavalla joka suuntaan, eli ns "näet kaiken". Lisäksi ihan fysiikan lakienkin takia tarvitsee havainnoida muuta liikennettä tarkemmin. Henkilöautolla on aivan erilaista ajaa. Toki puhun raskaasta liikenteestä, taksikuskit voivat olla eri asia, vaikka sulavia hekin ovat paljolti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, no koska autokin on kookas, niin on pakko huomioida muita huomattavasti tarkemmin. Autosta näkee peilien ja korkeuden takia aivan eri tavalla joka suuntaan, eli ns "näet kaiken". Lisäksi ihan fysiikan lakienkin takia tarvitsee havainnoida muuta liikennettä tarkemmin. Henkilöautolla on aivan erilaista ajaa.
Tiedän. Omistan rekkakortin ja jakeluautoa tuli joskus ajettua ammattina.

Välinpitämättömyys ympäröivästä maailmasta on kuitenkin ominaisuus, eikä se poistu ihmisestä vaikka ajaisi autoa ammatikseen. Valitettavasti.

Tarkoitus ei ole dissata ammattiautoilijoita, vaan kaikkia tasapuolisesti.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tiedän. Omistan rekkakortin ja jakeluautoa tuli joskus ajettua ammattina.

Välinpitämättömyys ympäröivästä maailmasta on kuitenkin ominaisuus, eikä se poistu ihmisestä vaikka ajaisi autoa ammatikseen. Valitettavasti.

Tarkoitus ei ole dissata ammattiautoilijoita, vaan kaikkia tasapuolisesti.

Selvä juttu, ymmärrän hyvin, mutta piti päästä jyvälle miltä pohjalta kommentoit. Ei siinä, keep on going!
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
On muuten iso ero ihan maan sisälläkin siinä miten täällä ajetaan. Kävin tuossa n. viikko sitten Turussa katsomassa kiekkopeliä ja pisti oikein silmään miten melkein kaikki ajaa siellä semmoista ronttia ylinopeutta. Siis jos moottoritiellä on se 120 rajoitus, niin kyllä siellä aika hyvin sai mittarinneula kutkutella 130:ä, eikä pahemmin tarvinnut autoja ohitella. Tämä siis Helsinki - Turku välisellä pätkällä.

Itse kun asun täällä Kymenlaaksossa, niin täällä ihmiset on taas semmoisia että ihan selkeä enemmistö ajaa just eikä melkein niiden rajoitusten mukaan tai jopa pikkaisen alle.

Tämä ei tietenkään mikään ylpeilyn aihe, mutta täytyy sanoa että pidin tuosta länsisuomalaisesta tavasta enemmän. Olen sen verran raskaalla kaasujalalla varustettu (tai paskat mitään ole, vaan liian malttamaton) että mulla tuppaa lähes aina olemaan se joku noin suunnilleen 10% ylinopeutta mittarissa. Täällä saa koko ajan olla ohittelemassa, mutta tuolla Turun suunnalla ei tosiaan tarvinnut kauheasti kenestäkään ohi mennä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Nupukivi-päivävalomaastureiden takana voi monesti vain arvailla, minne arvon kuljettaja suvaitsee nöyrimmästi kääntyä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tässä on muutaman viikon sisään saanut hämmästellä Kuopiossa kun tullaan moottoritiellä etelästä päin ja mennään sille rampille josta sitten käännytään esim. Prismalle ja Technopolikselle, ja KYSillekin pääsee siitä. Eli siis se ramppi mikä menee Tasavallankadulle, kuopiolaisille varmasti tuttu ja miksei muillekin jos on siellä päin liikkunut.

Tästä on jokunen viikko aikaa, tulen motarilta ja pysähdyn liikennevaloihin. Tuossa nuo liikennevalot menee sen verran nopeasti, että käytännössä kun sinulle on vaihtunut punaiset niin melkeinpä samalla sekunnilla on vihreät valot jo toisesta suunnasta tulevalla. Tuossa siis näkee paljon näitä "vanhoilla vihreillä ajamista", mutta nyt on muutaman viikon sisään nähnyt kyllä jo ihan törkeitä punaisia päin ajamisiakin ja selkeitä vaaratilanteita.

Eka keissi: Olen ihan pysähtyneenä ja vihreät vaihtuu, näkee kun joku henkilöauto menee vanhoilla vihreillä siitä vielä läpi, keli onneksi sellainen että paikaltaan ei ihan salamana liikkeelle pääse koska tie oli tuolloin aika jäinen. No mitä vielä, sieltä tulee vielä monta sekuntia Tasavallankadun PUNAISISTA VALOISTA läpi joku kuorma-auto. Siis puhuttiin oikeasti ihan selkeästä punaisia päin ajamisesta, tilanne oli käytännössä se että jos olisin tullut sieltä motarilta niihin liikennevaloihin siten että valot olisi vaihtuneet vihreäksi ennenkuin ehdin pysähtymään ja päässyt ns. ajolähdöllä valoista, niin olisin jäänyt tuon kuorma-auton alle. Tie oli kyllä jäinen niin kuorma-auton kuljettajalla ei ihan vissiin loppuun asti ajatus kulkenut ja ei enää edes yrittänyt pysähtyä, mutta olisi varmaan voinut sitä keliä ehkä jotenkin tarkkailla eikä tuolla tavalla tempaista punaisia päin. Tässä tapauksessa tuo jäinen tie siis koitui tavallaan onneksi kun liikkeelle ei päässyt niin nopeasti.

Toinen keissi: Sama paikka ja olen jälleen pysähtyneenä. Tie ei ole jäinen joten pääsen hyvin liikkelle valoista. No mutta mitäs sitten, jarrut pohjaan kun sieltä joku Volvo päättää jälleen tulla vielä parin auton vanavedessä ja ihan selkeästi jälleen punaisia päin. Tuossa olisi kolari todennäköisesti tullut jos en olisi jarruttanut voimakkaasti, eikä kyllä mene mitenkään kelin tai tien piikkiin tuo vaan ihan törkeän piittaamattomuuden ja idiotismin.

Jotenkin ei vaan jaksa käsittää näitä tilanteita. Ai vittu kun joskus olisi poliisiauto jossain siinä lähettyvillä niin saisi nämä persereiät ihan kunnon sanktiot urpoilustaan.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Toinen keissi: Sama paikka ja olen jälleen pysähtyneenä. Tie ei ole jäinen joten pääsen hyvin liikkelle valoista. No mutta mitäs sitten, jarrut pohjaan kun sieltä joku Volvo päättää jälleen tulla vielä parin auton vanavedessä ja ihan selkeästi jälleen punaisia päin. Tuossa olisi kolari todennäköisesti tullut jos en olisi jarruttanut voimakkaasti, eikä kyllä mene mitenkään kelin tai tien piikkiin tuo vaan ihan törkeän piittaamattomuuden ja idiotismin.

Jotenkin ei vaan jaksa käsittää näitä tilanteita. Ai vittu kun joskus olisi poliisiauto jossain siinä lähettyvillä niin saisi nämä persereiät ihan kunnon sanktiot urpoilustaan.
Mä olen päätynyt siihen johtopäätökseen, että johtuu näistä suomen liikennevalojen suhteettoman pitkistä varoajoista. Punainen palaa joka suuntaan. Pitäisi laittaa siten, että kun punainen syttyy yhteen suuntaan, niin samaan aikaan lävähtää vihreät toiseen suuntaan ja kamerat kuvaamaan risteyksiä. Alkuun tietysti kolisisi, mutta ehkä tyhmimmätkin pikkuhiljaa oppisivat.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mä olen päätynyt siihen johtopäätökseen, että johtuu näistä suomen liikennevalojen suhteettoman pitkistä varoajoista. Punainen palaa joka suuntaan. Pitäisi laittaa siten, että kun punainen syttyy yhteen suuntaan, niin samaan aikaan lävähtää vihreät toiseen suuntaan ja kamerat kuvaamaan risteyksiä. Alkuun tietysti kolisisi, mutta ehkä tyhmimmätkin pikkuhiljaa oppisivat.
Kuopiossa ainakin joitain LÄHES tällaisia liikennevaloja onkin, eli juuri sellaisia että kun punainen lävähtää toiseen suuntaan niin jo melkein on vihreät vaihtuneet. Juurikin tuo mainitsemani paikka on tuollainen.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Reilu viikko sitten sitten turhankin pitkään seisonnassa ollut autoni pääsi lopulta siirtokilpien turvin korjaamolle. Kyseisessä pirssissä oli etujousitus aika heikossa hapessa, joten en uskaltanut ajaa kolmeakymppiä kovempaa. Matkaa korjaamolle oli noin parisenkymmentä kilometriä ja kutakuinkin koko tämän matkan ajoin keskisuuria teitä, joissa rajoitus oli 60 km/h.

On aika käsittämätöntä, miten siirtokilvillä varustettu, hitaasti tien reunassa ajava auto voi olla niin monelle niin uusi ja pelottava tilanne. Aivan murto-osa meikäläisen ohittaneista autoilijoista ajoi ensin nätisti perässä ja ohitti tilaisuuden tullen. Suurin osa joko teki hirveitä kamikaze-ohituksia, jolloin vastaantulijat joutuivat tekemään väistöliikkeitä, tai sitten ajettiin hermostuneena takapuskurissa kiinni, vaikka edessä oli suora tie ja ei lainkaan vastaantulijoita. Vaikka ajoin siis lähes puoliksi pientareen puolella, niin monelle ohittaminen tuntui olevan aivan ylitsepääsemätön tehtävä ja aika iso osa ohituksista tapahtuikin itseni väistäessä bussipysäkille. Erityisen hyvin mieleen jäi eräs vanhempi herrasmies, joka ei kerta kaikkiaan uskaltanut ohittaa, vaan katsoi parhaaksi painaa parikin kertaa tööttiä. Tätä kuitenkin jatkui alle puoli kilometriä, kun tämä vihdoinkin uskalsi ohittaa - ja kääntyi heti seuraavasta risteyksestä.

Ei tää voi olla niin vaikeet, hei.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä se on jännä miten tuo suojatie käyttäytyminen autoilijoilla vaihtelee ympäri suomen. Meinas jälleen kerran tänään auto tulla päälle vaikka oli kaukana siinä vaiheessa kun astuin suojatielle.

Täällä itä-suomessa sun pitää jalankulkijana odottaa suunnilleen jo suojatien päällä sopivaa rakoa mihin voisi hypätä. Kun taas esim etelä-suomessa kun oon kävelly nii ei tarvii ku näyttää siltä että oot suojatielle menossa nii autoilijat pysähtyy.

Täähän on hengenvaarallinen paikka semmoselle joka on tottunut että autoilijat pysähtyy kun olet menossa suojatielle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se on jännä miten tuo suojatie käyttäytyminen autoilijoilla vaihtelee ympäri suomen. Meinas jälleen kerran tänään auto tulla päälle vaikka oli kaukana siinä vaiheessa kun astuin suojatielle.

Täällä itä-suomessa sun pitää jalankulkijana odottaa suunnilleen jo suojatien päällä sopivaa rakoa mihin voisi hypätä. Kun taas esim etelä-suomessa kun oon kävelly nii ei tarvii ku näyttää siltä että oot suojatielle menossa nii autoilijat pysähtyy.

Täähän on hengenvaarallinen paikka semmoselle joka on tottunut että autoilijat pysähtyy kun olet menossa suojatielle.
Lahdessa se on 50/50, että antaako autoilija tietä vai painaako lisää kaasua. Todella iso ero verrattuna entiseen asuinpaikkaani (pääkaupunkiseutu). Avauduin tästä aikaisemminkin tähän ketjuun.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lahdessa se on 50/50, että antaako autoilija tietä vai painaako lisää kaasua. Todella iso ero verrattuna entiseen asuinpaikkaani (pääkaupunkiseutu). Avauduin tästä aikaisemminkin tähän ketjuun.

Tämä on vähän sellainen katutappelukulttuurin viimeinen linnake. Olen huomannut, että jos Lahdessa antaa autoilijalle mahdollisuuden olla pysähtymättä, hän mieluusti siihen tarraa. Vaan jos luo lähestyvän auton kuljettajaan tuiman katseen ja kävelee hidastamatta suojatielle, niin pysähdytään.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Kyllä se on jännä miten tuo suojatie käyttäytyminen autoilijoilla vaihtelee ympäri suomen. Meinas jälleen kerran tänään auto tulla päälle vaikka oli kaukana siinä vaiheessa kun astuin suojatielle.

Täällä itä-suomessa sun pitää jalankulkijana odottaa suunnilleen jo suojatien päällä sopivaa rakoa mihin voisi hypätä. Kun taas esim etelä-suomessa kun oon kävelly nii ei tarvii ku näyttää siltä että oot suojatielle menossa nii autoilijat pysähtyy.

Täähän on hengenvaarallinen paikka semmoselle joka on tottunut että autoilijat pysähtyy kun olet menossa suojatielle.
Joensuun keskustassa tulee joka vuosi jonkin verran autoiltua ja käveltyä, silti aina jaksaa yllättää miten huonosti kumpikin osapuoli käyttäytyy. Hulluin kohta tuntuu olevan Sokoksen edessä missä on parkkihallin sisään/ulosajo suojatiessä kiinni...
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pyöräilijällä on hätäajoneuvon oikeudet ajamisessa. Tänään yksi pyöräilijä veti isossa risteyksessä 30 metriä vastaantulevien autokaistaa. Sitten hän ajoi vauhdilla bussin eteen toiselle ajokaistalle ja bussikuski joutui tekemään hätäjarrutuksen. Vähät väliä sillä, että matkustajat voivat lennellä äkkijarrutuksen takia nurin tai lennellä päin seiniä. Tosi iso luottamus pyöräilijällä siihen, että bussikuski saa bussin pysähtymään. Että sillä lailla.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Pyöräilijällä on hätäajoneuvon oikeudet ajamisessa. Tänään yksi pyöräilijä veti isossa risteyksessä 30 metriä vastaantulevien autokaistaa. Sitten hän ajoi vauhdilla bussin eteen toiselle ajokaistalle ja bussikuski joutui tekemään hätäjarrutuksen. Vähät väliä sillä, että matkustajat voivat lennellä äkkijarrutuksen takia nurin tai lennellä päin seiniä. Tosi iso luottamus pyöräilijällä siihen, että bussikuski saa bussin pysähtymään. Että sillä lailla.
Kyllähän näissä tilanteissa joskus jopa toivoisi että pyöräilijä saisi vähän omaa lääkettään ja se munamankeli vedettäisiin linja-auton tai muun toimesta ihan solmuun. Toki henkilövahinkoja en missään nimessä toivo kenellekään, mutta välillä nuo pyöräilijät kuvittelevat olevansa näitä jumalausta seuraavia (ylöspäin), ja mitkään liikennesäännöt eivät koske heitä. Siinä mielessä pieni näpäytys voisi olla ihan paikallaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Edelleen nyppii se, että suomalaiset on välillä myös liian kilttejä tilanteissa, joissa ovat väärällä kaistalla ja haluavat liittyä ruuhkaiselle, tai tukossa olevalla kaistalle. Tällöin jäävät kiltisti vilkku päällä odottamaan että rako tulee (esim. liikennevalojen takia), mutta samalla se oma kaista on edessä täysin tyhjä, välissä esim. pari muuta risteystä/liittymää ja takana jono, jossa olisi porukkaa menossa näihin muihin risteyksiin. Vaikka odottavan autoilijan ajatus on hyvä, eli ei etuile siinä ruuhkakaistalla olevia, niin samalla ehkä huomaamattaan blokkaa useiden muiden etenemisen. Ajaisi vapaata kaistaa vaan niin pitkälle kuin pääsee, tuurillaan siinä vielä jonon liikkuessa tulee väli johon voi pujahtaa ja ketään ei harmita.

Samanlainen mentaliteetti on esim. ruuhka-aikana kun kehä1:ltä laskeudutaan kolmostielle. Ruuhka tulee siitä kun kehältä tuleva porukka haluaa vaihtaa kolmostien kaistoille heti kun ne yhtyvät, jolloin siihen jäädä seisoskelemaan ja lopulta sekä kehä1:n ulosmenoramppi ja kolmostie alkaa seisomaan kun porukka kiltisti heti tulee siihen. Siinä olisi kolme kaistaa rinnakkain varmaan puolitoista kilsaa, jossa voisi rauhassa kiihdyttää ja etsiä sopivan välin, sen sijaan pelätään että ei päästä halutulle kaistalle ja sitten yritetään siihen päästä heti, jolloin tukkii koko liikenteen. Esimerkiksi Keski-Euroopassa on noihin paikkoin joku 200-400m sulkuviiva, eli rampilta tuleva liikenne ei pääse heti rampin jälkeen liittymään vaan on aikaa kiihdyttää ja katsella sopivaa väliä. Nytkin tuossa em. paikassa on sulkuviiva mutta vain joku parikymmentä metriä ja porukka silti tulee sen yli kolmostien kaistoille autot poikittain kun se liikenne siihen jumahtaa.
 

scholl

Jäsen
Kyllähän näissä tilanteissa joskus jopa toivoisi että pyöräilijä saisi vähän omaa lääkettään ja se munamankeli vedettäisiin linja-auton tai muun toimesta ihan solmuun. Toki henkilövahinkoja en missään nimessä toivo kenellekään, mutta välillä nuo pyöräilijät kuvittelevat olevansa näitä jumalausta seuraavia (ylöspäin), ja mitkään liikennesäännöt eivät koske heitä. Siinä mielessä pieni näpäytys voisi olla ihan paikallaan.

Tosin dösä- ja taksikuskit ovat samanlaisia. Dösät tulevat vasemmalta eteen ja kuvittelevat esim. että moottoripyörä pysähtyy sateen liukastamalla mukulakivikadulla noin vain. Ja mitä tulee taxeihin, niin heidän ajotapansa tai ainakin asenteensa on noin lähtökohtaisesti uskomaton. Esim. Helsingin päärautatieaseman taksiaseman ympäristö on lähes sotatanner. Siitä on lähes mahdotonta ajaa fillarilla sitä pyörätietä ohitse, kun ei ikinä tiedä miten taxi siitä hyökkää. Sinne pihaan kurvaavat taxit eivät käytä välttämättä vilkkua ollenkaan, joten joutuu olemaan ajatusten lukija. Kerran samaan ajosuuntaan menevä taxi kääntyi sinne pihaan ilman vilkkua sillä seurauksella, että jouduin lumisella tiellä vääntämään äkkiä stongasta ja painamaan jarrua, jotta vältän törmäyksen. Kaaduin ja silti jäi ehkä 10cm tilaa, enkä ajanut taksia päin. Menin taksiasemalle koputtamaan sitä auton ikkunaa ja sieltä tuli somali ulos, joka sanoi, että painoi vilkkua, mutta se ei mukamas toiminut. Uusi mersu, jossa ei muka vilkku toimi. Paskat, häntä ei kiinnostanut, eikä hän viitsinyt katsoa, onko joku siinä hollilla vai eikö. Taksiasemalta lähtevät autot puolestaan saattavat yht'äkkiä lyödä kaasun pohjaan ja siinä meinaa jäädä alle. Sitten pysähtyvät sen pyörätien päälle, kun siellä kadulla ei olekaan tilaa ja sitten pyöräilijä joutuu pysähtymään kokonaan. Se on jotenkin turhauttavaa ainakin tuollaisella vaihteettomalla kaupunkipyörällä, jolla liikkeellelähtö on muutenkin raskasta.

Sama ongelma on kyllä myös juostessa. Olen viimeisen about 4 vuoden aikana tullut juoksulenkillä n. 5 kertaa auton töytäisemäksi, enkä ole kertaakaan itse aiheuttanut niitä tilanteita. Pihalta on voinut joku tulla jalkakäytävälle yht'äkkiä, joskus joku on tehnyt uukkarin koukaten jalkakäytävän kautta, joskus auto on ollut parkissa ja minun kohdallani se onkin lähtenyt liikkeelle ja peruuttanut päälle jne. Se on huvittavaa sinänsä tollainen perseily, mutta onneksi olen selvinnyt mustelmilla. Kerran murtui pieni luu, mutta se oli vain käden päällä ja epäonninen sattuma, koska se osui sen auton takalasin pyyhkijän nuppiin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edelleen nyppii se, että suomalaiset on välillä myös liian kilttejä tilanteissa, joissa ovat väärällä kaistalla ja haluavat liittyä ruuhkaiselle, tai tukossa olevalla kaistalle. Tällöin jäävät kiltisti vilkku päällä odottamaan että rako tulee (esim. liikennevalojen takia), mutta samalla se oma kaista on edessä täysin tyhjä, välissä esim. pari muuta risteystä/liittymää ja takana jono, jossa olisi porukkaa menossa näihin muihin risteyksiin. Vaikka odottavan autoilijan ajatus on hyvä, eli ei etuile siinä ruuhkakaistalla olevia, niin samalla ehkä huomaamattaan blokkaa useiden muiden etenemisen. Ajaisi vapaata kaistaa vaan niin pitkälle kuin pääsee, tuurillaan siinä vielä jonon liikkuessa tulee väli johon voi pujahtaa ja ketään ei harmita.

Juuri näin. Jos on tyhjää kaistaa edessä niin sitä vaan niin pitkälle kuin pääsee. Sujuvoittaa kaikista parhaiten liikennettä. Jos joku ääliö ajattelee, että kyse on jostain kiilaamisesta, niin ajatelkoot. Kuten kuvasit, niin keski-Euroopassa tämä päättyvää kaistaa loppuun asti ajaminen toimii aika laill akuten pitääkin. Sen päättyessä sitten vetoketjuperiaatteella yhdelle kaistalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös