Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 982 684
  • 12 219

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Hattupäiset miehet ja naiset ovat liikenteen syöpiä. Ja tämä käsittää myös ne lippispäiset idiootit jotka ei ymmärrä että kyseessä on ulkopäähine ja autossa ollaan sisällä.
Sen lisäksi, että hattupäisyyden ja huonon ajotaidon yhteys jää epäselväksi, niin minua ihmetyttää kovasti miten auto luokitellaan noin kategorisesti sisätilaksi? Se ohut metalli/lasikehikkoko riittää sisätilaksi? Otatko myös puutarhavajassa hatun pois? Tai vaihtoehtoisesti, pukeudutko autoon kuten muutenkin sisätiloihin? Takki ja hanskat pois ja sisäkengät jalkaan? Entä jos aukaisee ikkunan, saako/pitääkö sitten olla hattu päässä ja muut ulkovaatteet päällä?

Talvella on kiva olla pipo päässä, kun siellä auton sisälläkin on 20 astetta pakkasta aika pitkään liikkeelle lähdettyäkin. Kesällä taas lippis on todella kätevä aurinkoisella säällä, kun kilon saa aina pois silmiltä, vaikka aurinkolippa ei sen eteen aina yltäisikään.

Voin sanoa, että ihmettelen nyt ainakin yhden suomalaisen liikenne(pukeutumis)käyttäytymistä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Talvella on kiva olla pipo päässä, kun siellä auton sisälläkin on 20 astetta pakkasta aika pitkään liikkeelle lähdettyäkin. Kesällä taas lippis on todella kätevä aurinkoisella säällä, kun kilon saa aina pois silmiltä, vaikka aurinkolippa ei sen eteen aina yltäisikään.

Mielestäni autolla ajaminen ei pitäisi ollakaan tyylikysymys vaan ennemminkin turvallisuuskysymys. Jos lippalakki estää sen, että aurinko ei häikäise ja muut vaihtoehdot eivät kuskia miellytä, pidän kuitenkin parempana ratkaisuna sitä, että turvallisuuden nimissä lippalakki asetetaan päähän ennen ajosuoritusta. Minun mielestä autolla ajamisessa tärkeämpää on turvallinen ajaminen kuin tyylikäs ajaminen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sen lisäksi, että hattupäisyyden ja huonon ajotaidon yhteys jää epäselväksi, niin minua ihmetyttää kovasti miten auto luokitellaan noin kategorisesti sisätilaksi? Se ohut metalli/lasikehikkoko riittää sisätilaksi? Otatko myös puutarhavajassa hatun pois? Tai vaihtoehtoisesti, pukeudutko autoon kuten muutenkin sisätiloihin? Takki ja hanskat pois ja sisäkengät jalkaan? Entä jos aukaisee ikkunan, saako/pitääkö sitten olla hattu päässä ja muut ulkovaatteet päällä?

Talvella on kiva olla pipo päässä, kun siellä auton sisälläkin on 20 astetta pakkasta aika pitkään liikkeelle lähdettyäkin. Kesällä taas lippis on todella kätevä aurinkoisella säällä, kun kilon saa aina pois silmiltä, vaikka aurinkolippa ei sen eteen aina yltäisikään.

Voin sanoa, että ihmettelen nyt ainakin yhden suomalaisen liikenne(pukeutumis)käyttäytymistä.
Se hattupäisyyden ja huonon ajotaidon yhteys on täysin selvä, se mistä se johtuu niin siihen en osaa ottaa kantaa. Täytyy johtua hatun aiheuttamasta lämmönoususta pääkopassa, tai jostain muusta yhtä mystisestä syystä. Silti se yhteys on täysin ilmiselvä, katso vain siellä liikenteessä, niin huomaat sinäkin. Mitä tulee sisätilaan niin lähtökohtaisesti se sisätila on mikä tahansa sellainen tila mikä on lämmitetty ja missä oleskellaan pidempiä aikoja. Ei siellä autossa päälle kylmä tule edes kovimmilla pakkasilla, siksi meillä on ne lämmitystolpat ja eeberit. Siellä autossa ei viima iske, niin kyllä se pääkin tarkenee ilman pipoa. Kuten sanoin, ota se hattu pois, niin olet ottanut askelen kohti älykkyyttä. Sitäpaitsi siinä autossa on se aurinkolippa ihan syystä, joka autossa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Se hattupäisyyden ja huonon ajotaidon yhteys on täysin selvä, se mistä se johtuu niin siihen en osaa ottaa kantaa. Täytyy johtua hatun aiheuttamasta lämmönoususta pääkopassa, tai jostain muusta yhtä mystisestä syystä. Silti se yhteys on täysin ilmiselvä, katso vain siellä liikenteessä, niin huomaat sinäkin. Mitä tulee sisätilaan niin lähtökohtaisesti se sisätila on mikä tahansa sellainen tila mikä on lämmitetty ja missä oleskellaan pidempiä aikoja. Ei siellä autossa päälle kylmä tule edes kovimmilla pakkasilla, siksi meillä on ne lämmitystolpat ja eeberit. Siellä autossa ei viima iske, niin kyllä se pääkin tarkenee ilman pipoa. Kuten sanoin, ota se hattu pois, niin olet ottanut askelen kohti älykkyyttä. Sitäpaitsi siinä autossa on se aurinkolippa ihan syystä, joka autossa.

Onko sulla jotain tutkimustulosta tähän vai onko ns. omiin kokemuksiin perustuva hattuvakio?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko sulla jotain tutkimustulosta tähän vai onko ns. omiin kokemuksiin perustuva hattuvakio?
Kuten jo aiemmin sanoin niin kyseessä on puhtaasti subjektiivinen yleistys maailman menosta. Ei siis mikään syväluotaava analyysi jolle olisi tieteellistä tustatutkimusta ja useita julkaisuja. Tokikin mielestäni tämä vaatisi sellaista.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kuten jo aiemmin sanoin niin kyseessä on puhtaasti subjektiivinen yleistys maailman menosta. Ei siis mikään syväluotaava analyysi jolle olisi tieteellistä tustatutkimusta ja useita julkaisuja. Tokikin mielestäni tämä vaatisi sellaista.

Ah pahoittelut - en huomannut tuota aiemmin sanomaasi.

Olen samaa mieltä. Tämä vaatisi eittämättä kolmen-viiden vuoden tutkimusprojektin EU-rahoituksella. Kyseessä on kuitenkin yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Turvallisuudesta ei voi koskaan tinkiä. Näin ajattelisin ihan hatusta vedettynä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ah pahoittelut - en huomannut tuota aiemmin sanomaasi.

Olen samaa mieltä. Tämä vaatisi eittämättä kolmen-viiden vuoden tutkimusprojektin EU-rahoituksella. Kyseessä on kuitenkin yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Turvallisuudesta ei voi koskaan tinkiä. Näin ajattelisin ihan hatusta vedettynä.
Nyt aletaan olemaan asian, tai no siis liikennekäyttäytymisen ytimessä. Tätä ajatusta kannatan täysin ehdottomasti ja toivoisinkin että saisin olla se tutkija joka noi rahat saa. Sitten voisin teille kaikille tämän hattupäisyyden yhteyden liikennekäyttäytymiseen todistaa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Sitäpaitsi siinä autossa on se aurinkolippa ihan syystä, joka autossa.
On kyllä, se vaan todella usein ei yllä peittämään aurinkoa. Etenkin tällaisella vähän pitemmällä miehellä penkki on sen verran takana, että sivusta tulevaa kiloa ei aurinkolippa vain peitä. Viime kesänä esim. työmatka-ajossa sai aurinkoisella kelillä olla aamulla lippis päässä vieläpä sillain oikein räppärimäisesti sivulle kellallaan, kun aurinko pyrki silmille vasemmalta.

Tämä sitten varmaan laski ajo-ÄO:tani aivan kamalasti, mutta eipä vilkutellut tämän aurinkokunnan kirkkain valonlähde okulaareihini 45 min. ajomatkan ajan joka aamu. Ajattelin jatkaa samaa käytäntöä tänäkin kesänä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
On kyllä, se vaan todella usein ei yllä peittämään aurinkoa. Etenkin tällaisella vähän pitemmällä miehellä penkki on sen verran takana, että sivusta tulevaa kiloa ei aurinkolippa vain peitä. Viime kesänä esim. työmatka-ajossa sai aurinkoisella kelillä olla aamulla lippis päässä vieläpä sillain oikein räppärimäisesti sivulle kellallaan, kun aurinko pyrki silmille vasemmalta.

Tämä sitten varmaan laski ajo-ÄO:tani aivan kamalasti, mutta eipä vilkutellut tämän aurinkokunnan kirkkain valonlähde okulaareihini 45 min. ajomatkan ajan joka aamu. Ajattelin jatkaa samaa käytäntöä tänäkin kesänä.
Et ole sitten huomannut että sen lipan saa toisesta päästä irrotettua ja käännettyä vasemmalle? Lisäksi arskat on keksitty.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...Siis jos moottoritiellä on se 120 rajoitus, niin kyllä siellä aika hyvin sai mittarinneula kutkutella 130:ä, eikä pahemmin tarvinnut autoja ohitella....
Puhutko mittarinopeudesta vai oikeasta nopeudesta? Mittarin kuuluukin näyttää 120 alueella 130 - 135, ettei jää jalkoihin.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Et ole sitten huomannut että sen lipan saa toisesta päästä irrotettua ja käännettyä vasemmalle?

Mutta mitä jos se on turvallisempaa pitää kaksi kättä ohjauspyörässä ja keskittyminen tiukasti ajamisessa sen sijaan, että lähtee asettelemaan lippaa auringon suuntaisesti kesken ajosuorituksen?

Lisäksi arskat on keksitty.

Mitä yrität vihjailla tällä? Tulisiko siis mielestäsi aurinkolaseja käyttää sisätiloissa, tämäkö on hyvää käytöstä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sitä vaan mietin, että jos syö lounasta ajaessaan, pitääkö se lippis tai pipo ottaa pois päästä, ettei vaikuta juntilta?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Et ole sitten huomannut että sen lipan saa toisesta päästä irrotettua ja käännettyä vasemmalle? Lisäksi arskat on keksitty.
Sinulla ilmeisesti on suuria vaikeuksia ymmärtää tuota skenaariota, jonka mielestäni varsin selvästi kirjoitin? Väännetään rautalangasta, niin että sinäkin ymmärrät: A) aurinko paistaa matalalta ja vasemmalta, B) aurinkolippa on käännetty niin sivulle ja alas kuin mahdollista, C) penkki on pitkällä miehellä takana -> pää on myös kauempana ratista, D) aurinkolippa ei yletä peittämään aurinkoa, vaan se kilottaa sivulta silmille, E) tien reunassa on vielä satunnaisesti puita, joten kilotus ei edes ole tasaista vaan hyvin ärsyttävän vilkuttelevaa, F) arskat on päässä, mutta ei ne suoraan auringon kilotukseen kauheasti auta, vai tuijotteletko kovinkin mielellään aurinkoon arskat päässä?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä minäkin uskon, että hattupäisyydellä ja liikennekäyttäytymisellä (ehkä voi jopa sanoa ajotaidolla) on yhteys, siis laajasti ottaen, ei tietenkään yksittäisen lippahattupään osalta aina ja ikuisesti. Mutta muuten on vähän omituiset jutut BlackWolfilla.

Edellä esitettiin viralliseksi pappa-autoksi Getziä. Minusta se on enempi tavallinen pikkuauto. Erityisesti pappa-autoiksi on minusta profiloitunut Ford Focuksen sedan-malli, onko joku nähnyt alle 60-vuotiaan tällaisen ratissa? Toinen seniorimobiili on Nissan Tiida, siinäkin erityisesti sedan-malli. Tiidassa taitaa olla vähän normaalia korkeammalla penkit niin mukavahan sinne on kivuta. Nykyään tietysti on Qashqait ja muut korkeammat autot muidenkin kuin pappojen suosiossa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä minäkin uskon, että hattupäisyydellä ja liikennekäyttäytymisellä (ehkä voi jopa sanoa ajotaidolla) on yhteys, siis laajasti ottaen, ei tietenkään yksittäisen lippahattupään osalta aina ja ikuisesti.
Minkälaisen yhteyden uskot noilla asioilla olevan?

PItääkö päähine riisua välittömästi autoon astuessaan vai onko siinä jokin varoaika ennen kuin älyllisyyttä redusoiva vaikutus potkii ineen?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tänään oli Stadissa aamulla todella sankka sumu. Iso osa autoista ajeli pelkät huomiovalot päällä ja takapää täysin pimeänä.

Jengi ei taida tiedostaa, että takana ei pala mitään.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Harvemmin tulee pakulla ajeltua, mutta nyt tein muuttokeikan Turusta Stadiin. Motarilla oli mielenkiintoista seurata kuinka välillä autoilijat olivat melkein puskurissa kiinni, vaikka olisivat voineet iloisesti ohittaa, kun en tietenkään voinut vetää 120km/h taulussa. Saattoi mennä useita kymmeniä kilsoja ennen kuin ohitus tapahtui tai ajoivat liittymään. Syy tälläiselle käytökselle on yksi liikennemysteeri lisää. Vilkun käytöstä motarilla ohittaessa en viitsi edes alkaa jauhamaan, mutta siihenkin tuli uusi perspektiivi hitaammin ajellessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minkälaisen yhteyden uskot noilla asioilla olevan?

PItääkö päähine riisua välittömästi autoon astuessaan vai onko siinä jokin varoaika ennen kuin älyllisyyttä redusoiva vaikutus potkii ineen?
Mitä luulet, jos vähennän jäätelön syömistä, huononeeko säät?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta silti jäi vielä vähän avoimeksi, mikä yhteys on ajotaidolla ja hatun pitämisellä?
Perustuu oletukseen ja stereotypiaan siitä että vanhukset ja nuoriso käyttävät hattua keskimääräistä enemmän ja ovat keskimääräistä huonompia kuskeja. Kuten sanoin, uskon että tällainen yhteys on. Jos otetaan vaikka 1000 satunnaista ajosuoritusta, arvostellaan ne ja poimitaan sieltä hattupäät, heidän keskiarvonsa on huonompi kuin ei-hattupäiden. Naisethan tätä potentiaalisesti sekoittaa, ja tekisi mieli sulkea heidät pois, mutta pelkään palstan feministejä enkä uskalla.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Autolla käyty ajelemassa ja kyllä taas pari asiaa kävi vituttamaan tuolla liikenteessä.

Kun suoralta tieltä käännytään kadulle missä on heti suojatiellä jalankulkijoita niin ei perkele voida sitä autoa liruttaa lähemmäs sitä suojatietä että mahtus suoraan menijät takaa ohi. Vaan jäädään just niin kauas odottelemaan jalankulkijoiden menoa että tukitaan samalla tie.

Toinen vähän samanlainen asia laitto pään kiehumaan. Kun käännytään suoralta tieltä jonnekkin missä ei vaikka oo suojatietä tai kevyenliikenteen väylää heti niin mikä perkele siinä on että se käännös pitää tehä kun hidastetusta elokuvasta. Ei se kippo kaadu vaikka sillä ajas mutkaan etes sen 20km/h.

Okei, eihän nää vie mun aikaa kun muutaman sekuntin mut jokin näissä aina silti ärsyttää.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Perustuu oletukseen ja stereotypiaan siitä että vanhukset ja nuoriso käyttävät hattua keskimääräistä enemmän ja ovat keskimääräistä huonompia kuskeja. Kuten sanoin, uskon että tällainen yhteys on. Jos otetaan vaikka 1000 satunnaista ajosuoritusta, arvostellaan ne ja poimitaan sieltä hattupäät, heidän keskiarvonsa on huonompi kuin ei-hattupäiden. Naisethan tätä potentiaalisesti sekoittaa, ja tekisi mieli sulkea heidät pois, mutta pelkään palstan feministejä enkä uskalla.
Hys hys, älä nyt pilaa faktoilla hyvää tarinaa, kun palstan lippispäiset jonnet on lähteneet barrikaadeille, kun heidän kunniaansa loukattiin ja he tunsivat piston syvällä sydämessään. Eiväthän he voi olla huonoja kuskeja, hehän ovat vähintään keskivertoa parempia, vaikka kuinka olisi hattu päässä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Täytyy sanoa, että omatkin empiiriset havainnot tukevat tätä olettamusta, että lakilla on vaikutus ajotaitoon tai liikennekäyttäytymiseen. Esimerkiksi tilanteissa, joissa ajellaan 80km/h alueella hieman vajaa 65km/h. Voit olla melko varma, että ohituksen jälkeen siellä ratin takana näkyy vanhempi herrasmies puristamassa rattia.

Itse kun on pääsääntöisesti todella rauhallinen kaveri, mutta liikenteessä yksikin vilkun käyttämättä jättäminen tai turha hidastelu saa veren kiehumaan hyvin nopeasti.
 

Nick Neim

Jäsen
Hys hys, älä nyt pilaa faktoilla hyvää tarinaa, kun palstan lippispäiset jonnet on lähteneet barrikaadeille, kun heidän kunniaansa loukattiin ja he tunsivat piston syvällä sydämessään. Eiväthän he voi olla huonoja kuskeja, hehän ovat vähintään keskivertoa parempia, vaikka kuinka olisi hattu päässä.
Ihan nyt mielenkiinnosta tätäkin keskustelua lukiessani on kysyttävä, riisutko takin aina ajaessasi autoa?

Luulin nimittäin kuuluvani harvinaiseen porukkaan, kun minä tätä talvellakin harrastan. Ja ihan niillä parinkympin pakkasillakin. Syynä tosin ei ole sisätilat, vaan ajomukavuus, koska paksun takin kanssa on mielestäni niin ärsyttävä ajaa. Ja varsinkin yövuorojen jälkeen siitä ei ole yhtään haittaa, että alkuun on vähän viileä. Eipä ainakaan iske väsymys työmatkalla.

Nimittäin jos et riisu, niin en näe mitään järkeä hattupäille saarnaamisesta, koska eihän kukaan pidä takkiakaan sisätiloissa. Eli siinä tapauksessa joko et pidä autoa sisätilana vaikka niin väitit, tai olet yksinkertaisesti käytöstavoiltasi moukka. Moukka, joka saarnaa moukille, ei kyllä kuulosta hirveän vakuuttavalta sen kannalta, että se viesti niille hattupäille joskus menisi perille.

Jos taasen riisut sen takkisi, niin meitä on ainakin kaksi outoa jätkää olemassa. Toisaalta minä ajan kengät jalassa autoa, ja näin Suomen kulttuurista katsottuna, aika moni varmaan mieluummin päästää vieraansa sisälle hattu päässä, kuin kengät jalassa. Joten edelleen tulee väkisinkin mieleen, että herralla ei ole olemassa minkäänlaisia käytöstapoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös