Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 850
  • 12 219

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
On olemassa noitakin kuskeja jotka eivät voi moottoritiellä väistää liittymästä tulevia ohituskaistalle, vaan siinä vaan posotetaan eteenpäin oikealla puolella vaikka se ohituskaista olisi täysin tyhjillään. Vittu että ärsyttää tuollainenkin piittaamattomuus, kun siinä liittymässä pitäisi saada kelattua vauhti siihen niin lähelle sitä moottoritien nopeutta, kun vain kerkiää, mutta sitten siinä on joku sankari rinnalla eikä voi väistää vasemmalle. Kun minähän menen ja minähän en muita väistä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
On olemassa noitakin kuskeja jotka eivät voi moottoritiellä väistää liittymästä tulevia ohituskaistalle, vaan siinä vaan posotetaan eteenpäin oikealla puolella vaikka se ohituskaista olisi täysin tyhjillään. Vittu että ärsyttää tuollainenkin piittaamattomuus, kun siinä liittymässä pitäisi saada kelattua vauhti siihen niin lähelle sitä moottoritien nopeutta, kun vain kerkiää, mutta sitten siinä on joku sankari rinnalla eikä voi väistää vasemmalle. Kun minähän menen ja minähän en muita väistä.

Tämä kun on jonkun laintulkinnan mukaan "turha kaistanvaihto" l. laitonta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
On olemassa noitakin kuskeja jotka eivät voi moottoritiellä väistää liittymästä tulevia ohituskaistalle, vaan siinä vaan posotetaan eteenpäin oikealla puolella vaikka se ohituskaista olisi täysin tyhjillään. Vittu että ärsyttää tuollainenkin piittaamattomuus, kun siinä liittymässä pitäisi saada kelattua vauhti siihen niin lähelle sitä moottoritien nopeutta, kun vain kerkiää, mutta sitten siinä on joku sankari rinnalla eikä voi väistää vasemmalle. Kun minähän menen ja minähän en muita väistä.
Mikset sovita sitä nopeutta sitten siten, että voit turvallisesti liittyä sen jo motaria kulkevan taakse? Tai paina reilusti kaasua ja mene sen etupuolelle?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On olemassa noitakin kuskeja jotka eivät voi moottoritiellä väistää liittymästä tulevia ohituskaistalle, vaan siinä vaan posotetaan eteenpäin oikealla puolella vaikka se ohituskaista olisi täysin tyhjillään. Vittu että ärsyttää tuollainenkin piittaamattomuus, kun siinä liittymässä pitäisi saada kelattua vauhti siihen niin lähelle sitä moottoritien nopeutta, kun vain kerkiää, mutta sitten siinä on joku sankari rinnalla eikä voi väistää vasemmalle. Kun minähän menen ja minähän en muita väistä.
On myös olemassa kuskeja, jotka eivät saa sitä autoaan kiihdytyskaistalta moottoritielle autojen väliin vaikka kuinka olisi turvavälit, vaan odottavat, että joku antaa tietä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tämä kun on jonkun laintulkinnan mukaan "turha kaistanvaihto" l. laitonta.
Jos siinä joku täysperävaunurekka on vaikka liittymässä motarille niin on se pikkaisen kumma minusta jos laki kieltää helpottamasta sen rekkakuskin elämää sillä että antaa sille tilaa kaistaa vaihtamalla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mikset sovita sitä nopeutta sitten siten, että voit turvallisesti liittyä sen jo motaria kulkevan taakse? Tai paina reilusti kaasua ja mene sen etupuolelle?
En tiedä, ehkä mulla on joku ajattelu omassa päässäni sillä tavalla että oletan että ihmiset väistää jos näkevät että tuo ehtii siinä liittymässä kiihdyttämään nopeutensa juuri siihen pisteeseen että me mennään sitten rinnakkain siinä jos ei anna tilaa. Kyllä mä ite pyrin ainakin aina tuolla liikenteessä lukemaan noita tilanteita niin että kenenkään ei liittymässä tarvi ruveta hidastelemaan minun takiani ja pyrin vaihtamaan hyvissä ajoin kaistaa. Etenkin niiden rekkojen kohdalla.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
En tiedä, ehkä mulla on joku ajattelu omassa päässäni sillä tavalla että oletan että ihmiset väistää jos näkevät että tuo ehtii siinä liittymässä kiihdyttämään nopeutensa juuri siihen pisteeseen että me mennään sitten rinnakkain siinä jos ei anna tilaa. Kyllä mä ite pyrin ainakin aina tuolla liikenteessä lukemaan noita tilanteita niin että kenenkään ei liittymässä tarvi ruveta hidastelemaan minun takiani ja pyrin vaihtamaan hyvissä ajoin kaistaa. Etenkin niiden rekkojen kohdalla.
Hohhoijaa, eihän sinun tuossa mainitsemassasi tilanteessa tarvi muuta kuin nostaa hieman jalkaa kaasulta ja silloin se moottoritiellä tuleva ehtii ohi ja sinä sujuvasti hänen taakse. Lakihan on ihan selvä ja jos kaikki noudattaisivat sitä tässäkin tapauksessa eivätkä olettelisi milloin mitäkin, niin homma toimisi. Tietysti kaikilta tämä ei onnistu, jos ei yksinkertaisesti vaan osaa eikä tietenkään kaikki osaa ohjastaa autoaan.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä mä ite pyrin ainakin aina tuolla liikenteessä lukemaan noita tilanteita niin että kenenkään ei liittymässä tarvi ruveta hidastelemaan minun takiani ja pyrin vaihtamaan hyvissä ajoin kaistaa. Etenkin niiden rekkojen kohdalla.
Siis sehän on periaatteessa laitonta väistää viereiselle kaistalle liittymästä tulevaa. Näin kyllä itsekin teen mikäli vain on hyvin tilaa.

Itse kyllä toivoisin, että mikäli ei vaihda kaistaa antaakseen tilaa, niin sitten pitäisi sen nopeuden tasaisena. Aika usein on vaikeaa vanhalla pakulla yrittää tulla liittymästä, kun joku on päättänyt antaa tilaa ja hidastaa kohdalla, kun itse yritän muokata vauhtia niin että pääsisin kyseisen auton taakse.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Noniin, tässäpä ketjussa on saanut vähän oikaisua siitä miten tuo menee. Hyvä että tuli puheeksi.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse kyllä toivoisin, että mikäli ei vaihda kaistaa antaakseen tilaa, niin sitten pitäisi sen nopeuden tasaisena. Aika usein on vaikeaa vanhalla pakulla yrittää tulla liittymästä, kun joku on päättänyt antaa tilaa ja hidastaa kohdalla, kun itse yritän muokata vauhtia niin että pääsisin kyseisen auton taakse.
Itse näkisin asian, ja teenkin niin, että kiihdytyskaistojen kohdalla ajaessa tilanteen mukaan joko painan lisää kaasua, tai sitten höllään sitä reilusti. Katson oman nopeuden siis juuri päinvastaiseksi kuin tielle liittyvä, jotta tämä pääsisi helposti joko itseni eteen tai taakse. Ainakin pk-seudulla tämä tuntuu toimivan hyvin.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Kyllähän suurin osa kuskeista ymmärtää ja käyttää tätä vetoketjua fiksusti sekä pääteille liittyvissä että sillä jo ajavilla. Sinne vain mahtuu sekaan näitä panuja, joille liikenteen sujuvuuden hyöty näiltä osin myös itselle on jäänyt tajuamatta. Kaasu kaakkoon jos nähdään että joku yrittää liittymästä eteen liittyä. Tai tuohon väliin minä pusken kävi miten kävi.

Onneksi ihmisellä on keskisormet olemassa ettei tarvitse yksikseen pahan mielensä kanssa jäädä.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ongelma moottoriteillä on nimenomaan se, että 90% liittyjistä haluaa väkisin liittyä sen kohdalla olevan auton eteen. Ei ole suurta merkitystä, mikä on nopeus, autojen koko, milloin mikäkin olosuhde, pääasia, että pääsee hiki hatussa eteen liittymään. Sitten kun siellä on oikeasti alla laite, joka kiihtyy hetkessä sinne 140 km/h siinä lyhyellä kiihdytyskaistalla, asia muuttuu toki usein täysin merkityksettömäksi, joskaan järjettömyys ei katoa mihinkään. Rauhallisesti kohdallaan olevan auton taakse liittymällä pääsisi lähes aina ahtaaseenkin väliin ilman, että moottoritien kaistalla tarvitsee kenenkään jarruttaa. Toki poikkeustilanteita on, jos kaistalla jo ajavat eivät pidä mitään turvaväliä, mutta se on sellaista.

Jostain syystä nämä väkisin eteen liittyvät kuitenkin kohtuullisen harvoin tulevat tavalliselle tielle kolmion takaa väkisin eteen.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kyllähän suurin osa kuskeista ymmärtää ja käyttää tätä vetoketjua fiksusti sekä pääteille liittyvissä että sillä jo ajavilla. Sinne vain mahtuu sekaan näitä panuja, joille liikenteen sujuvuuden hyöty näiltä osin myös itselle on jäänyt tajuamatta. Kaasu kaakkoon jos nähdään että joku yrittää liittymästä eteen liittyä. Tai tuohon väliin minä pusken kävi miten kävi.
Oma isäni on valitettavasti yksi näistä "panuista". Tekee suorastaan kiusaa muille autoilijoille blokkaamalla näiden liittymistä jollekin tielle (=kiihdyttää eteen) ja muutenkin ajaa kuin ihme törppö. Ihan tarpeeksi olen palautetta antanut asiasta, mutta ei tunnu uskovan sitten millään. Kaiken huippuna ajaa aina mahdollisimman lähellä toisen auton takakonttia. Vaihtoi vielä viime syksynä auton BMW:hen, joten nyt sopii ainakin ajotyyli automerkkiinkin.

Kumma juttu, että pelkästään äitini kanssa matkatessaan ajaa ihan siististi, mutta kun tämä ei ole kuviossa, niin suhaa aivan miten sattuu. :D
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Oma isäni on valitettavasti yksi näistä "panuista". Tekee suorastaan kiusaa muille autoilijoille blokkaamalla näiden liittymistä jollekin tielle (=kiihdyttää eteen) ja muutenkin ajaa kuin ihme törppö. Ihan tarpeeksi olen palautetta antanut asiasta, mutta ei tunnu uskovan sitten millään. Kaiken huippuna ajaa aina mahdollisimman lähellä toisen auton takakonttia. Vaihtoi vielä viime syksynä auton BMW:hen, joten nyt sopii ainakin ajotyyli automerkkiinkin.
Kuulostaa pesunkestävältä setämieheltä.
 
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, ManU, BM, RM, PuhtiPois
Kiitokset (muuten helvetin nuukasti vilkkua näyttävistä pohjalaisista): postiautoa katsotaan orjallisesti. Käyttäkää sitä Vitun vilkkua AINA. Joka vitun paku EI ole laatikolla.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
On olemassa noitakin kuskeja jotka eivät voi moottoritiellä väistää liittymästä tulevia ohituskaistalle, vaan siinä vaan posotetaan eteenpäin oikealla puolella vaikka se ohituskaista olisi täysin tyhjillään. Vittu että ärsyttää tuollainenkin piittaamattomuus, kun siinä liittymässä pitäisi saada kelattua vauhti siihen niin lähelle sitä moottoritien nopeutta, kun vain kerkiää, mutta sitten siinä on joku sankari rinnalla eikä voi väistää vasemmalle. Kun minähän menen ja minähän en muita väistä.

En nyt malta olla vielä kysymättä lisää. Moottoritien rampin päässä on aina kolmio, jonka mukaan siten liittyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen sinne motarille liittyessään. Missä muissa tilanteissa kuin motarille liittymisessä olet sitä mieltä, että etuajo-oikeutetta tietä kulkevan ajoneuvon tulisi väistää kolmion takaa tulevaa väistämisvelvollista ajoneuvoa?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En nyt malta olla vielä kysymättä lisää. Moottoritien rampin päässä on aina kolmio, jonka mukaan siten liittyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen sinne motarille liittyessään. Missä muissa tilanteissa kuin motarille liittymisessä olet sitä mieltä, että etuajo-oikeutetta tietä kulkevan ajoneuvon tulisi väistää kolmion takaa tulevaa väistämisvelvollista ajoneuvoa?
Kysy pois vaan. Taisin jo vähän epäsuorasti tuossa aiemmin myöntää olleeni väärässä, mutta sanotaan vielä toisen kerran että olin tosiaan väärässä. En ollut tuota kolmiota ja väistämisvelvollisuutta ajatellut ollenkaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ongelma moottoriteillä on nimenomaan se, että 90% liittyjistä haluaa väkisin liittyä sen kohdalla olevan auton eteen. Ei ole suurta merkitystä, mikä on nopeus, autojen koko, milloin mikäkin olosuhde, pääasia, että pääsee hiki hatussa eteen liittymään. Sitten kun siellä on oikeasti alla laite, joka kiihtyy hetkessä sinne 140 km/h siinä lyhyellä kiihdytyskaistalla, asia muuttuu toki usein täysin merkityksettömäksi, joskaan järjettömyys ei katoa mihinkään. Rauhallisesti kohdallaan olevan auton taakse liittymällä pääsisi lähes aina ahtaaseenkin väliin ilman, että moottoritien kaistalla tarvitsee kenenkään jarruttaa. Toki poikkeustilanteita on, jos kaistalla jo ajavat eivät pidä mitään turvaväliä, mutta se on sellaista.

Jostain syystä nämä väkisin eteen liittyvät kuitenkin kohtuullisen harvoin tulevat tavalliselle tielle kolmion takaa väkisin eteen.
Ei muutu, valitettavasti. Vasta tuossa olin kuutoselle menossa ja ihan nätisti kiihdyttelin sinne kasikymppiin ja näin että sieltä auto tulee ja totesin että antaa sen mennä. Paskan marjat sehän saatana hidasteli mun tasolle, sitten kun painoi kaasua niin alkoi sekin kiihdyttämään. Onneksi ko. kohdassa on todella pitkä kiihdytyskaista, pienempi silmään ja 120 kun tuli mittariin niin pääsin edelle ja kaistalle. Siinä vaiheessa se pitkä kiihdytyskaista olikin sitten jo loppu. Samaan aikaan tämä teiden sankari se hidastikin takaisin sinne 80 nopeuteen. Näitä samanlaisia sankareita jotka kiihdyttelee kun niitä ohittaa näkee tämän tästä, mutta tämä oli eka joka teki sen kun olin liittymässä valtatielle. Olenkin jo todennut että seuraavaan autoon ei tuo karvan alle 200 heppaa riitä, pitää saada vähintään tuplaten lisää, kun tuolla on sellasia hulluja joiden kanssa joutuu olemaan samaan aikaan liikenteessä. Kiva se on ensin jurnuttaa useampi kilsa perässä alinopeutta ja odottaa ohitustilaisuutta ja kun se rako tulee niin se teiden sankari keksii sen kaasupolkimen just sillon, vähempikin vituttaa.

@adolf Sun kannattaa muuttaa pois sieltä Kouvolasta. Ainoa tuppukylä koko saamarin maassa, missä koko keskusta ladottu täyteen 30 alueita ja sitten ne idiootit vielä noudattaa noita, saati se Kouvolan ja Kuusankosken välinen 4 kaistanen kohta, missä jokainen jurnuttaa tyhjällä tiellä viittäkymppiä, eihän siinä ole edes suojateitä! Rasittava paikka autoilla ja ihan liian usein sinne autoineni joudun.
 

Nick Neim

Jäsen
Vasta tuossa olin kuutoselle menossa ja ihan nätisti kiihdyttelin sinne kasikymppiin ja näin että sieltä auto tulee ja totesin että antaa sen mennä. Paskan marjat sehän saatana hidasteli mun tasolle, sitten kun painoi kaasua niin alkoi sekin kiihdyttämään. Onneksi ko. kohdassa on todella pitkä kiihdytyskaista, pienempi silmään ja 120 kun tuli mittariin niin pääsin edelle ja kaistalle. Siinä vaiheessa se pitkä kiihdytyskaista olikin sitten jo loppu. Samaan aikaan tämä teiden sankari se hidastikin takaisin sinne 80 nopeuteen. Näitä samanlaisia sankareita jotka kiihdyttelee kun niitä ohittaa näkee tämän tästä, mutta tämä oli eka joka teki sen kun olin liittymässä valtatielle.
Tässä kävi varmaankin klassiset, mitä itselle on myös pari kertaa käynyt motarille liityttäessä. Minä en jaksa uskoa tuossa tilanteessa kusipäisyyteen, vaan päinvastoin, tuo kyseinen kuski ajatteli ja luuli tekevänsä sinun liittymisen helpommaksi. Teillä vain osui sitten ajatukset ns. yksiin, kun kumpikin huomasi tilanteen. On nimittäin jokunen kerta tullut vedeltyä tätä kissa ja hiiri leikkiä liityttäessä, kun jo motarilla oleva pyrkii "helpottamaan" mun liittymistä sinne. Ajatus on suloinen, mutta toteutuksenahan tuo on juuri päinvastainen kuin alkuperäinen tarkoitus. Luonnollisesti sen liittymisen tekee helpoimmaksi muille, kun pitää esimerkiksi siellä motarilla nopeuden vakiona. Se liittyvä sitten kontrolloi nopeudellaan, mihin väliin liittyy, ja se on helppoa, kun motarilla ajava köröttelee sitä tasaista vauhtia.

On toki näitäkin, ketkä ohittaessa alkavat kiihdyttämään. Rampeissa tuollainen on kuitenkin jo sellaista, että en jaksa uskoa kenenkään tuota tahallaan tekevän, vaan kyse on ihan puhtaasti tietämättömyydestä ja/tai tyhmyydestä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tässä kävi varmaankin klassiset, mitä itselle on myös pari kertaa käynyt motarille liityttäessä. Minä en jaksa uskoa tuossa tilanteessa kusipäisyyteen, vaan päinvastoin, tuo kyseinen kuski ajatteli ja luuli tekevänsä sinun liittymisen helpommaksi. Teillä vain osui sitten ajatukset ns. yksiin, kun kumpikin huomasi tilanteen. On nimittäin jokunen kerta tullut vedeltyä tätä kissa ja hiiri leikkiä liityttäessä, kun jo motarilla oleva pyrkii "helpottamaan" mun liittymistä sinne. Ajatus on suloinen, mutta toteutuksenahan tuo on juuri päinvastainen kuin alkuperäinen tarkoitus. Luonnollisesti sen liittymisen tekee helpoimmaksi muille, kun pitää esimerkiksi siellä motarilla nopeuden vakiona. Se liittyvä sitten kontrolloi nopeudellaan, mihin väliin liittyy, ja se on helppoa, kun motarilla ajava köröttelee sitä tasaista vauhtia.

On toki näitäkin, ketkä ohittaessa alkavat kiihdyttämään. Rampeissa tuollainen on kuitenkin jo sellaista, että en jaksa uskoa kenenkään tuota tahallaan tekevän, vaan kyse on ihan puhtaasti tietämättömyydestä ja/tai tyhmyydestä.
Näin minäkin toivon käyneen, mutta tälleen asiasta tunnekuohuissa olevana, en toki siis samalla tavalla enää, mutta niitä kokeneena minun tulkitsemiskyky on varmasti tässä ollut vajavainen. Oli vain ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen kerta kun minulle moista sattuu. Kyseessä kuitenkin vielä 4 kaistainen tie. Eli olisi ollut myös mahdollisuus vaihtaa kaistaa. Toki siis "sääntö" tai no ohje sanoo ettei sitä tehdä, mutta en ymmärrä jos tie on tyhjä miksi sitä ei voisi tehdä, oli nopeudet mitä vain, se on kaikille mukavampaa. Ihan samalla tavalla kuin se on mukavampaa ihan kaikille kun rehdisti pysähtyy ennen suojatietä jos sinne joku pyrkii tai että varautuu jos se bussi lähtee pysäkiltä. Tai ehkä minä olen vain liikenteessä huomaavainen, mutta 99% ajasta lievää ylinopeutta ajava kusipää, jolla on keskimääräistä tehokkaampi auto, tai no ei se auto ole kun se on Opel.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli aiemmin illalla todistettua bussin kyydistä käsin taas ammattiautoilijoiden mainiota pelisilmää. Bussi oli tulossa tasa-arvoiseen T-risteykseen siihen päättyvää tietä pitkin niin, että oli kääntymässä vasemmalle. Sekä vasemmalta että oikealta oli tulossa auto - se vasemmalta tuleva niin, että oli aika lailla yhtä aikaa bussin kanssa risteyksessä. Oikealta tuleva hieman kauempana, mutta kuitenkin niin lähellä, että bussi ei missään tapauksessa olisi ehtinyt kääntyä siitä ilman, että oikealta tuleva joutuu jarruttamaan tai miltei pysähtymään. Vasemmalta tuleva siis arvatenkin oletti, kuten varmaan suurinpiirtein jokainen olisi olettanut, että bussi väistää sitä oikealta tulevaa. No, se ei näemmä ollut aikomus vaan bussikuski palkisti vasemmalta tulevan kunnon tööttäyksellä ja ajoi sen jälkeen suoraan tämän oikealta tulevan eteen. Suoraan sanoen vitutti, että sen auton kuski ei töötännyt.

Ettei mene vain bussikuskien morkkaamiseksi, niin juuri samassa risteyksessä myös bussin kyydistä näin yhden typerämpien suoritusten listalle kuuluvan suorituksen henkilöautolta, kun oli näemmä pakko päästä ennen risteystä vasemmalle kääntyvän bussin ohi. Niinpä se sitten ohitti ja kurvasi risteyksestä bussin keulan ohi oikealle. Ohittaen kaksi suojatietä niin ettei satavarmasti nähnyt oliko kummallakaan ketään. Tuossa bussissa oli vielä joku harjoittelijakuski ja opettaja vieressä, niin olisi opettaja voinut ohjeistaa kuskia Mies ja alaston ase-tyyliin.

Suojatiekäyttäytymisessä olen itse ottanut jalankulkijana siinä määrin "röyhkeämmän" aseteen, että jos auto tulee sellaisella nopeudella ja on sellaisella etäisyydellä, että askelta nopeuttamalla tai perääntymällä ehtii varmasti alta pois, menen päättäväisesti yli. Ratin takaa puolestaan toivoisi vähän enemmän rohkeutta jalankulkijoilta, kun monesti on tilanteita että näkee jo kaukaa, että joku on aikeissa mennä tien yli. Sitten rupeaa hölläämään kaasua, mutta edelleen jalankulkija möllöttää paikoillaan siinä jalkakäytävän puolella. Lopulta suojatien kohdalla joutuu sitten pysähtymään, vaikka siinä kaasun hölläyksen ja suojatien kohdalle tulemisen välillä dallaaja olisi ehtinyt vaikka ryömiä suojatien yli.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Moni ärsyyntymisen aihe liikenteessä tulee varmasti näistä tilanteista, että kahden osapuolen ajatukset menevät ns. yksiin tai on pientä ajattelemattomuutta. Juuri nämä moottoriteille liittymiset ovat sellaisia, että jo motarilla liikkuvat ovat ylikilttejä tai sitten sellaisia, ettei vahingossakaan päästetä liittymään tielle, vaan kiihdytetään vauhtia.

Autoilijana ärsyttää suunnattomasti pyöräilijät tai jalankulkijat, jotka eivät ota kstsekontaktia autoilijaan, jolloin on mahdoton tietää onko esim. jalankulkija huomannut autoa. Saatetaan tulla kauhealla vauhdilla suojatien lähelle, autoilija hidastaa vauhdin minimiin. Sitten kävelijä pysähtyy, eikä katsokaan autoilijaan päin, vaan jää odottelemaan suojatien reunalle. Sitten autoilija joutuu vallan pysähtymään ja pahimmillaan hetken odottamaan ennen kuin kävelijä huomaa, että autoilija on ollut jo tovin paikoillaan. Pahimmillaan jalankulkija alkaa vielä viittomaan autoilijalle, että mene vain.

Pakko vielä tässäkin yhteydessä sanoa, että vilkun käyttäminen on edelleen monelle täysin mahdoton tehtävä. Vaihdetaan kaistaa siten, että lyödään vilkku päälle kun auto on jo puoliksi toisella kaistalla. Tai risteyksissä lyödään ensin jarruvalot palamaan ja sitten kääntyessä vilkku päälle. Moni tilanne helpottuisi, kun laittaisi ajoissa vilkun ja takana olevan olisi helpompi lukea, mitä edellä ajava suunnittelee.

Lisätään vielä samaan syssyyn ympyrät. Päivittäin tulee tilanteita, että autoilija odottaa ympyrässä todella kaukaa tulevia autoja, eikä mene vaikka kerkeäisi helposti. Lopulta sitten se meneminen tapahtuu johonkin tosi tiukkaan väliin, missä ei ole mitään järkeä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli eilen nähtyä kun auto pysähtyi keskelle ympyrää päästääkseen oikealta ympyrään ajavat ensin. Tosin ei Lahessa noita ympyröitä hirveästi olekaan, joten ei kait paikallisilta voi olettaakaan niiden osaamista.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä siinä on niin vaikeaa kelata siihen kippoon semmosta vauhtia joka motarille sopii? Jouduin ajamaan eilen akan 1.4 moottorin omaavalla autolla mut kyllä sekii vaa kiihty yli satkuun motarin kiihdytyskaistalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä siinä on niin vaikeaa kelata siihen kippoon semmosta vauhtia joka motarille sopii? Jouduin ajamaan eilen akan 1.4 moottorin omaavalla autolla mut kyllä sekii vaa kiihty yli satkuun motarin kiihdytyskaistalla.
Just näin. Mulla ei ole ikinä ollut ongelmia liittymisessä motarille. Pääasiassa ajo tapahtuu vielä pääkaupunkiseudulla, jossa on oikeasti liikennettäkin ja turvavälit minimissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös