Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 982 417
  • 12 219

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mikä siinä on niin vaikeaa kelata siihen kippoon semmosta vauhtia joka motarille sopii? Jouduin ajamaan eilen akan 1.4 moottorin omaavalla autolla mut kyllä sekii vaa kiihty yli satkuun motarin kiihdytyskaistalla.
Samaa mietin itsekin, kyllähän ne kiihdytyskaistat on yleensä sellaisia että sen vauhdin saa kiihtymään sataseen kun vaan painaa kaasua. Hyvin usein vaan näkee sitä että se kiihdyttäminen aloitetaan siinä vaiheessa kun se satasen lätkä on kohdalla...

Tosin Kuopiossa on yksi sellainen kiihdytyskaista missä en ainakaan itse saa tuota omaa 1.3 moottorin Corollaani kovin herkästi sinne sataseen kiihtymään, eli kun tullaan Tasavallankatua pitkin ja käännytään sitten rampille kohti etelää. Siinä tehdään sellainen ympyrä ja kiihdytyskaista on helvetin lyhyt, joten nopeuden kiihdyttäminen sinne sataseen on usein hankalaa jos on paljon liikennettä. Hiljaisempaan ilta-aikaan ei ole ongelmia, tosin välttelen kyllä muutenkin tuota ramppia ihan viimeiseen asti, mutta joskus sitäkin on joutunut käyttämään.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tuli eilen nähtyä kun auto pysähtyi keskelle ympyrää päästääkseen oikealta ympyrään ajavat ensin. Tosin ei Lahessa noita ympyröitä hirveästi olekaan, joten ei kait paikallisilta voi olettaakaan niiden osaamista.
Joskus vitsailtiin että Lahti on kaupunki jossa todettiin "tuossa on (hankala) risteys, tehdään siihen kiertoliittymä". En tiedä onko Lahdessa paljon vai vähän kiertoliittymiä mutta aikas monta löytyy. Jotkut kiertoliittymät on niin pieniä että suurin osa ajaa niistä ns. suoraan läpi vilkuttamatta ja melkein rattia kääntämättä. Itse vilkutan aina poistuessani kiertoliittymästä (tai ainakin kuvittelen tekeväni niin).
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Alkaa menemään usko nuorisoon. Valtatie 8 on osin suljettu hitaalta liikenteeltä, silti näille pätkille on päätynyt mopoauto tien tukkimaan. Viereen tehty oma väylä näille...

Tänään pari mautoilijaa ajoi luuri naamassa keskustassa. Poukkoili kaistalta toiselle ilman vilkkuja ja oli senteistä kiinni etteivät osuneet suojatiellä jalankulkijaan, ehti juuri alta pois.

Tulee väkivaltaisia ajatuksia. Näitä pitäisi vähän kouluttaa kun vanhempansa ovat homman unohtaneet. Ennen kun tappavat tien päällä jonkun...

No se nyt on pikkujuttuja, että äsken tuli pyörätiellä mopo vastaan. Onneks ei osunut koiraan, oltais varmaan päästy maksumiehiksi kun palleron mopo olisi naarmuuntunut.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Alkaa menemään usko nuorisoon. Valtatie 8 on osin suljettu hitaalta liikenteeltä, silti näille pätkille on päätynyt mopoauto tien tukkimaan. Viereen tehty oma väylä näille...


Tätä samaa mopoautoilijoiden toimintaa olen kanssa seurannut Luvian ja Porin välillä. Mutta minkäs teet, kun ovat laillisella asialla. Ei sillä ole silti mitään tekemistä terveen järjen kanssa. Vaaratilanteita tulee tämän tästä.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tätä samaa mopoautoilijoiden toimintaa olen kanssa seurannut Luvian ja Porin välillä. Mutta minkäs teet, kun ovat laillisella asialla. Ei sillä ole silti mitään tekemistä terveen järjen kanssa. Vaaratilanteita tulee tämän tästä.

Traktorit ja polkupyörät ainakin kylteillä kielletty, saako tuonne tosiaan mennä silti mopoautolla? Satasen alueella ajamaan kaiteiden välissä keskellä kaistaa? Muistan, että tietyön aikana oli puhetta siitä, että kaikki hitaat ajoneuvot ohjataan tuolle sivutielle. Sehän nyt on aivan yhtä tyhjän kanssa, jos kielto ei koske mopoautoja...
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Traktorit ja polkupyörät ainakin kylteillä kielletty, saako tuonne tosiaan mennä silti mopoautolla? Satasen alueella ajamaan kaiteiden välissä keskellä kaistaa? Muistan, että tietyön aikana oli puhetta siitä, että kaikki hitaat ajoneuvot ohjataan tuolle sivutielle. Sehän nyt on aivan yhtä tyhjän kanssa, jos kielto ei koske mopoautoja...
Ei kait siinä sellaista liikennemerkkiä ole mikä sen kieltää. Mopoauto kun ei ole traktori. Tätä olen itsekin kummastellut ja ihmetellyt, enkä kyllä ole vielä sellaista merkkiyhdistelmää tai mitään muuta kieltoa noista liikennemerkeistä havainnut, joka noiden laitteiden menon kyseiselle tieosuudelle kieltäisi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei kait siinä sellaista liikennemerkkiä ole mikä sen kieltää. Mopoauto kun ei ole traktori. Tätä olen itsekin kummastellut ja ihmetellyt, enkä kyllä ole vielä sellaista merkkiyhdistelmää tai mitään muuta kieltoa noista liikennemerkeistä havainnut, joka noiden laitteiden menon kyseiselle tieosuudelle kieltäisi.
Sen nimi on moottoriliikennetie. Sitä en osaa sanoa olisiko se tuolla mahdollista koska tuolle merkille on olemassa muitankin vaatimuksia, mutta sellainen merkki kyllä on olemassa.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Sen nimi on moottoriliikennetie. Sitä en osaa sanoa olisiko se tuolla mahdollista koska tuolle merkille on olemassa muitankin vaatimuksia, mutta sellainen merkki kyllä on olemassa.
Tiedetään oikein hyvin, että sellaisia liikennemerkkejä on olemassa, mitkä kieltäisivät nuo laitteet, mutta ei tuolla po tieosuudella sellaisia ole. Siitä oli kyse.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ainakin tällaiset määritelmät löytyvät moottoriliikennetiestä ja mopoautosta:

"Moottoriliikennetieten ja sen liittymis- ja erkanemisteiden käyttö on sallittu ainoastaan moottoriajoneuvoille, joiden suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on yli 50 km/h."

"Mopoauton moottorin tilavuus on 400–550 cm³lähde?. Sähkökäyttöisen voimanlähteen tai dieselmoottorin kokoa ei ole rajoitettu, mutta teho saa olla enintään 4 kW. Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on 45 km/h."
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ainakin tällaiset määritelmät löytyvät moottoriliikennetiestä ja mopoautosta:

"Moottoriliikennetieten ja sen liittymis- ja erkanemisteiden käyttö on sallittu ainoastaan moottoriajoneuvoille, joiden suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on yli 50 km/h."

"Mopoauton moottorin tilavuus on 400–550 cm³lähde?. Sähkökäyttöisen voimanlähteen tai dieselmoottorin kokoa ei ole rajoitettu, mutta teho saa olla enintään 4 kW. Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on 45 km/h."

Se pariin eri kertaan jo rautalankahommina esitetty asia on siis, että ko. pätkä ei ilmeisestikään ole moottoriliikennetie. Ei näistä kriteereistä mitään epäselvää ole.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Hienosti toimii muutamat autoilijat Helsingissä. Poliisi julkaisi hurjan videon Helsingistä, kuljettajilla suojatiesäännöt täysin hukassa: ”Huh, onneksi selvittiin säikähdyksellä”
Linkki vie iltalehteen.

Pakko vielä lisätä, viime kesänä tuli jokusen vuoden tauon jälkeen käytyä Turussa pari kertaa, ja oli jopa outoa kun kävellen suojatietä lähestyessä autoilijat pysähtyivät jo pitkälle antaakseen tietä. Porissa kun suojatietä koitat ylittää niin usein ei onnistu, autot painaa vaan kaasua eikä pahemmin anna tietä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Pakko vielä lisätä, viime kesänä tuli jokusen vuoden tauon jälkeen käytyä Turussa pari kertaa, ja oli jopa outoa kun kävellen suojatietä lähestyessä autoilijat pysähtyivät jo pitkälle antaakseen tietä. Porissa kun suojatietä koitat ylittää niin usein ei onnistu, autot painaa vaan kaasua eikä pahemmin anna tietä.
Jep, tosin Porissa lähes joka toinen risteys tuli myös täysin puun takaa. Ainakin jos seuraa autoilijoiden vilkun läyttöä. Tuntuu, että hyvin usein autoilija vasta risteyksen kohdalla laittaa vilkun päälle tai siinä vaiheessa, kun auto on jo puoliksi kääntynyt. Tosin tämä ei koske sitä suurta ryhmää, joiden autoissa ei tunnu vilkkua olevan lainkaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset

Itse ajoin tuosta viime viikon keskiviikkona, kun valot eivät toimineet. Päästin jalankulkijan ylittämään tien silloin, sen verran nostan omaa häntääni. Olihan tuo ihan hirveän näköistä.

Sen verran noihin suojateihin, joista täällä keskusteltiin, niin vaikeimpia tilanteita on ne, kun jotkut päättävät pitää torikokousta siinä suojatien läheisyydessä. Lähestyt ja lähestyt, ja odotat, että haluaakohan sieltä suojatietä ylitellä vai mitä tapahtuu. Ainakin täällä missä itse asustelen on välillä mummot ja papat kokoustamassa sauvojen kanssa siinä suhteellisen lähellä suojatietä. Tämä on ehkä sellainen pieni asia, joka ärsyttää, koska mitään vaaratilanteita ei ole syntynyt ja niitä voi välttää oikealla tilannenopeudella, mutta kun lyhyen matkan sisään tulee neljät suojatiet ja kahden suojatien läheisyydessä kokoustetaan, niin se ärsyttää. Eniten jännittää aina, kun suojatien välittömässä läheisyydessä hengailee lapsia tai lapsiperhe sekä sitten nuoret vittumaket, jotka hyppivät välillä tielle ihan miten sattuu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipahan itsekin koettua "vanhukset liikenteessä".

Oli oikein klassinen baskeri pappa, vai mikä ikinä hattu niillä papoilla aina onkaan päässä. Autonakin vielä punainen Hyundai Getz eli kaikki stereotypiat kohtasi tässä tapauksessa.
Hyvä kun se näki sieltä ratin takaa mitään sen verran alhaalla pää ainakin oli ja tuskin taisi edes nähdäkään, kun kolmion takaa pappa valuttelee eteeni ja joudun oikeasti vetämään jarrut pohjaan, etten aja kylkeen/perään. Pari sataa metriä eteenpäin noin 20km/h valuttelua ja sitten liikennevaloista käännös oikealle. Eihän siinä mitään, mutta siinäkin oli valot jo vaihtuneet joku kaksi sekuntia aiemmin punaisiksi, mutta sinne se pappa vain vielä meni.
Vilkkua sentään käytti ne molemmat kerrat, että jotain meni sentään oikein...

Työkaverilla meni auto lunastukseen muutama viikko sitten kun noin reilu 80v. pappa tuli risteyksessä keulasta sisään. Tässä tapauksessa ja näissä liikennevaloissa vasemmalle kääntyvät joutuvat odottamaan sopivaa hetkeä vastaantulevalta liikenteeltä. Ilmeisesti ei pappa ajatellut, että vastaantulevillekin on vihreät samaan aikaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tulipahan itsekin koettua "vanhukset liikenteessä".

Oli oikein klassinen baskeri pappa, vai mikä ikinä hattu niillä papoilla aina onkaan päässä. Autonakin vielä punainen Hyundai Getz eli kaikki stereotypiat kohtasi tässä tapauksessa.
Hattupäiset miehet ja naiset ovat liikenteen syöpiä. Ja tämä käsittää myös ne lippispäiset idiootit jotka ei ymmärrä että kyseessä on ulkopäähine ja autossa ollaan sisällä.

Jos tunnistit kuvauksesta itsesi, enkä tarkoita nyt lainaamaani postaajaa, niin kyllä juuri sinusta puhun, kannattaisi miettiä miten toimit siellä liikenteessä. Ota edes se hattu pois, niin olet ottanut ensimmäisen askelen ihmisenä kohti älykkyyttä. Sori vaan naiset teille se ei ole ihan niin helppoa ja toki naisten kohdalla tämä on vähän yleistys, hattupäisten miesten kohdalla ei.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Hattupäiset miehet ja naiset ovat liikenteen syöpiä. Ja tämä käsittää myös ne lippispäiset idiootit jotka ei ymmärrä että kyseessä on ulkopäähine ja autossa ollaan sisällä.

Jos tunnistit kuvauksesta itsesi, enkä tarkoita nyt lainaamaani postaajaa, niin kyllä juuri sinusta puhun, kannattaisi miettiä miten toimit siellä liikenteessä. Ota edes se hattu pois, niin olet ottanut ensimmäisen askelen ihmisenä kohti älykkyyttä. Sori vaan naiset teille se ei ole ihan niin helppoa ja toki naisten kohdalla tämä on vähän yleistys, hattupäisten miesten kohdalla ei.

Ironista että vanhuutta kommentoi ihminen, joka käyttäytyy ja kuvittelee muiden käyttäytyvän vanhusmaisesti.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ironista että vanhuutta kommentoi ihminen, joka käyttäytyy ja kuvittelee muiden käyttäytyvän vanhusmaisesti.
Missä minä vanhuutta kommentoin? Tai no siinä vanhuusketjussa saatoin kommentoida. En tiedä mitä tekemistä hatuilla tai naiseudella on vanhuuden kanssa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Missä minä vanhuutta kommentoin? Tai no siinä vanhuusketjussa saatoin kommentoida. En tiedä mitä tekemistä hatuilla tai naiseudella on vanhuuden kanssa.

Juuri hatuista valittavat ihmiset ovat vanhoja tai vanhahtavia. Tästä on ketjukin olemassa, ja se on täynnä tätä hattu päässä tai ei -typeryyttä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Juuri hatuista valittavat ihmiset ovat vanhoja tai vanhahtavia. Tästä on ketjukin olemassa, ja se on täynnä tätä hattu päässä tai ei -typeryyttä.
Eli tunnistit itsesi ja myönnät että et osaa ottaa hattua päästä sisätiloissa. No eiköhän se kerro paljon tapakulttuurin ymmärtämisen lisäksi liikennekäyttäytymisestäsi. Ei kai mennyt tunteisiin, kun sellaisen kuvan tuosta vähän saa? "Ainoa asia mikä meidät erottaa eläimistä, on se että me osaamme käyttäytyä", sanoi aikanaan yläasteeni opettaja kun ruokalassa porukka hattupäässä istui. Minä olen hänen kanssaan samaa mieltä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Eli tunnistit itsesi ja myönnät että et osaa ottaa hattua päästä sisätiloissa. No eiköhän se kerro paljon tapakulttuurin ymmärtämisen lisäksi liikennekäyttäytymisestäsi. Ei kai mennyt tunteisiin, kun sellaisen kuvan tuosta vähän saa. Ainoa asia mikä meidät erottaa eläimistä on se että me osaamme käyttäytyä, sanoi aikanaan yläasteeni opettaja kun ruokalassa porukka hattupäässä istui. Minä olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Laita sama viesti hattukeskusteluun niin vastaan siellä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Laita sama viesti hattukeskusteluun niin vastaan siellä.
Ironista on että sinä tänne tulit kommentoimaan vanhuutta liikennekäyttäytymisketjuun ja nyt yrität ohjata keskustelua hattuketjuun. Minä totesin huomioni liikennekäyttäytymisen ja hattujen yhteydestä. Jos ei kelpaa, niin sitten ei kelpaa. Mutta asiasta minä olen toistaiseksi puhunut eikä minun tarvitse mielestäni siirtyä muihin ketjuihin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Eli tunnistit itsesi ja myönnät että et osaa ottaa hattua päästä sisätiloissa. No eiköhän se kerro paljon tapakulttuurin ymmärtämisen lisäksi liikennekäyttäytymisestäsi. Ei kai mennyt tunteisiin, kun sellaisen kuvan tuosta vähän saa? "Ainoa asia mikä meidät erottaa eläimistä, on se että me osaamme käyttäytyä", sanoi aikanaan yläasteeni opettaja kun ruokalassa porukka hattupäässä istui. Minä olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Ironista on että sinä tänne tulit kommentoimaan vanhuutta liikennekäyttäytymisketjuun ja nyt yrität ohjata keskustelua hattuketjuun. Minä totesin huomioni liikennekäyttäytymisen ja hattujen yhteydestä. Jos ei kelpaa, niin sitten ei kelpaa. Mutta asiasta minä olen toistaiseksi puhunut eikä minun tarvitse mielestäni siirtyä muihin ketjuihin.

Onko kyse trollauksesta vai mistä nämä aivopierut ovat peräisin?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko kyse trollauksesta vai mistä nämä aivopierut ovat peräisin?
En tiedä mihin aivopieruihin viittaat. Sinä olet se joka tuli väittämään minun kommentoivan vanhuutta, kun kommentoin huonoa liikennekäyttäytymistä. Asiallasi ei ollut mitään tekoa liikennekäyttäytymisen kanssa, toisin kuin minun väitteelläni hattupäisyydestä (riippumatta iästä). Seuraavaksi tulit kertomaan että pitäisi siirtyä hattuketjuun, että suostut vastaamaan. Edelleen siis liikennekäyttäytymisketjussa. Ei en ymmärrä sinua ja voimme sopia että kyseessä on ollut aivopieru, kun jatkossakin joka kerta kun joku mielestäni liikenteessä törttöilee voin heittä ilmoille teesit nainen tai hattupäinen mies ja olen yli 90% ajasta oikeassa. (subjektiivinen näkemys)
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En tiedä mihin aivopieruihin viittaat. Sinä olet se joka tuli väittämään minun kommentoivan vanhuutta, kun kommentoin huonoa liikennekäyttäytymistä. Asiallasi ei ollut mitään tekoa liikennekäyttäytymisen kanssa, toisin kuin minun väitteelläni hattupäisyydestä (riippumatta iästä). Seuraavaksi tulit kertomaan että pitäisi siirtyä hattuketjuun, että suostut vastaamaan. Edelleen siis liikennekäyttäytymisketjussa. Ei en ymmärrä sinua ja voimme sopia että kyseessä on ollut aivopieru, kun jatkossakin joka kerta kun joku mielestäni liikenteessä törttöilee voin heittä ilmoille teesit nainen tai hattupäinen mies ja olen yli 90% ajasta oikeassa. (subjektiivinen näkemys)

Kauhiasti sinä kirjoitat mutta vieläkään en tiedä miten hattupäisyys liittyy liikennekäyttäytymiseen. Siksi pyysin siirtoa sinne missä puhutaan hatuista.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kauhiasti sinä kirjoitat mutta vieläkään en tiedä miten hattupäisyys liittyy liikennekäyttäytymiseen. Siksi pyysin siirtoa sinne missä puhutaan hatuista.
Kyllä minä sen käsittääkseni jo kerran kerroin, enkä ala toistamaan itseäni. Kiitos, mielestäni tämä ei ole enää kauhean hedelmällistä keskustelua ja varmaan muitakin alkaa jo vituttamaan, eli olkoon osaltani tämä sitten tässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös