En tiedä puhutaanko nyt täysin samasta asiasta
_
Samaa mieltä kaikesta kuin Jupe, mutta yritin vain ennustaa, millä em. ajotapaa joku saattaa puolustella.
En tiedä puhutaanko nyt täysin samasta asiasta
_
Muutama esimerkki. Kaksikaistainen tie jonka oikea kaista onkin poikkavasti katkaistu tietyömaan vuoksi noin parin kymmenen metrin matkalta. Ei liene vasemmalla kaistalla kulkeville mitenkään yllättävää, että se oikealla kaistalla menevä haluaa tulla siihen vasemmalle, kun kerran se oikea kaista on laitettu poikki. Mikä helvetti siinä on, ettei siinä vasemmalla kaistalla voi sen verran sovittaa sitä vauhtia sellaiseksi, että sieltä oikealta voi tulla yksi auto siihen eteen sillä tavalla, että kumpikin kaista vetää, eikä kummankaan tarvitse pysähtyä. Ei voi olla liian kova paikka, jos se yksi auto vie sen "oman paikan" siinä vasemmalla kaistalla sen tietyömaan ohittamisen ajan.
Osaisiko joku vastata miksi jollain on tapana pysähtyä liikennevaloissa ~5m päähän edellä olevasta autosta? Meinannut joskus olla perseeseen ajo lähellä kun olen seurannut autoletkaa hiukan eteenpäin ja edessäolija yhtäkkiä vetää liinat kiinni. Luulevatko kenties että turvaväli jätetään paikallaan ollessakin vai mikä halvattu siinä on takana?
En tiedä jätänkö ihan 5m edellä olevaan mutta autokoulussa(ajoin Helsingin Kampin YoungDriversissa 1994) korostettiin jättämään aina sen verran eteen että pääsee tarvittaessa pois jos takaalta joku tulee päälle, ainakin sen verran ettei perus cityperäänajossa sun auto enään hypää edellä olevaan vaan ainoa maksaja on takana tuleva.
En muista termejä tarkasti mutta jotenkin noin sitä väliä perusteltiin.
_
Venäläinen autorekka nimittäin päätti suorittaa U-käännöksen sellaiselta kääntöpaikalta/"välipuomilta", jotka on sallittu vain tiehuollolle, hälytysajoneuvoille ja muille vastaaville.
Teksti
Tässä vielä pyöräilijän väistämissäännöt joiden mukaan varmastikin ajelet:Olen kesän aikana koittanut vaihtaa kaikki lyhyen matkan autolla ajot pyöräilyyn ja siten päässyt tarkkailemaan eteläisen Espoon liikennettä uusin silmin. Täytyy antaa suuret kiitokset autoilijoille jotka antavat todella usein kevyen liikenteen mennä ensin sekä pysähtyvät tunnollisesti suojatien eteen niinkuin lain mukaan kuuluukin. 95% tapauksista minä saan pyöräilijänä mennä ensin, 5% ei jaksa pysähtyä.
Täytyy sanoa, että nämä säännöt ovat kyllä pyöräilijöiltä pääasiassa täysin hakusessa.
Se on juurikin näin. Suorastaan hämmästyttää miten pyöräilijät kuolemaa halveksuen pitävät kiinni olettamistaan oikeuksista suojateille tullessa. Jossain kohtaa ollaan menty pahasti pieleen liikennevalistuksen suhteen kun edelleenkin valtaosa pyöräilijöistä olettaa suojatien olevan suojatie myös pyöräilijälle, nekin ketkä siihen pöyrineen pysähtyvät odottamaan että auto menee ohi, tekevät sen todennäköisesti silkasta itsesuojeluvaistosta.
Täytyy sanoa, että nämä säännöt ovat kyllä pyöräilijöiltä pääasiassa täysin hakusessa.
En vaan lakkaa ihmettelemästä, miten niin monella tuntuu olevan joku käsittämätön angsti pyöräilijöitä kohtaan. Jotkut sitten purkavat pahaa oloaan viljelemällä nastoja pyöräteille ym.
Jotenkin vaan monet autoilijat ajattelevat, että kun tulevat kolmion takaa niin heidän täytyy väistää vain autotiellä kulkevia ajoneuvoja ja unohtavat sen välissä olevan kevyen liikenteen väylän tyystin.
Henkilökohtaisesti en ikinä pysähdy suojatielle pyöräilijöitä varten, paitsi jos ovat lain mukaisesti nousseet pyörän selästä taluttamaan pyörän suojatien yli tai jos pyöräilijöille etuajo erikseen liikennemerkillä määrätään. Muuten kyllä pistää välillä nämä teiden pyöräritarit rassaamaan varsinkin kun mennään siellä autotiellä keskellä kaistaa. Välillä vaihdetaan kävelytielle kun se omaan reittiin sopii tai liikennevalot osuu kohdalleeen.
Tässä vielä pyöräilijän väistämissäännöt joiden mukaan varmastikin ajelet:
Liikennesäännöt – Polkupyöräwiki
Täytyy sanoa, että nämä säännöt ovat kyllä pyöräilijöiltä pääasiassa täysin hakusessa.
Tämä on myös totta. Ei ollut tarkoituksena väittää, että vain pyöräilijät rikkovat väistämissääntöjä. Liikenneympyrästä poistuttaessa autojen pitäisi väistää autotietä ylittävää pyöräilijää, mutta tämä tuntuu autoilijoilta unohtuvan.Pyöräilijänä täytyy sanoa, että ovat ne kyllä hakusessa autoilijoiltakin.
Jotenkin vaan monet autoilijat ajattelevat, että kun tulevat kolmion takaa niin heidän täytyy väistää vain autotiellä kulkevia ajoneuvoja ja unohtavat sen välissä olevan kevyen liikenteen väylän tyystin.
Tämämpä syystä itse hyppään pyörän päältä heti kun näyttää siltä ja kyllä sitä Työsuhdebemulla ajavaa Konsultti/Myyntimiestä ottaa päähän. Se oikein kihisee siellä ratin takana kun ei ehtiny ajaa ohi/yli ennen kuin olin hypänny pyörän päältä.Henkilökohtaisesti en ikinä pysähdy suojatielle pyöräilijöitä varten, paitsi jos ovat lain mukaisesti nousseet pyörän selästä taluttamaan pyörän suojatien yli tai jos pyöräilijöille etuajo erikseen liikennemerkillä määrätään. Muuten kyllä pistää välillä nämä teiden pyöräritarit rassaamaan varsinkin kun mennään siellä autotiellä keskellä kaistaa. Välillä vaihdetaan kävelytielle kun se omaan reittiin sopii tai liikennevalot osuu kohdalleeen.