Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 004 285
  • 12 303

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuo yllä kuvattu tilanne on tietenkin asia erikseen, mutta kyllä minä ihmettelen ihmisten kykenemättömyyttä tuohon "vetoketjuun". Tuo ruuhkassa väkisin väliin tunkeminen on tietysti typerää, mutta "vetoketjun" tahallinen hankaloittaminenkin tai täysi kykenemättömyys siihen vähän kummatuttaa myös.

Muutama esimerkki. Kaksikaistainen tie jonka oikea kaista onkin poikkeavasti katkaistu tietyömaan vuoksi noin parinkymmenen metrin matkalta. Ei liene vasemmalla kaistalla kulkeville mitenkään yllättävää, että se oikealla kaistalla menevä haluaa tulla siihen vasemmalle, kun kerran se oikea kaista on laitettu poikki. Mikä helvetti siinä on, ettei siinä vasemmalla kaistalla voi sen verran sovittaa sitä vauhtia sellaiseksi, että sieltä oikealta voi tulla yksi auto siihen eteen sillä tavalla, että kumpikin kaista vetää, eikä kummankaan tarvitse pysähtyä. Ei voi olla liian kova paikka, jos se yksi auto vie sen "oman paikan" siinä vasemmalla kaistalla sen tietyömaan ohittamisen ajan. Tänään sain juuri tööttiä vasemman kaistan suharilta, kun menin törkeästi viemään sen kuninkaallisen ajo-oikeuspaikan noin viiden sekunnin ajaksi.

Toinen hyvä esimerkki on, kun lähtee tuolta Isku Areenalta pelistä ja ajaa Ståhlberginkatua kohti Jalkarannantietä (katsokaa vaikka Google mapsista, jos kiinnostaa). Autoja on sillon paljon liikkeellä ja Ståhlberginkadulle muodostuu yhtenäinen jono autoista. Ennen Jalkarannantietä on Kyösti Kalllionkatu, josta tulee myös autoja ja he pyrkivät myös tuonne Jalkarannantielle. Suuri osa autoilijoista ei millään päästää tuolta Kyösti Kallion kadulta tulevia eteensä, vaikka jono Ståhlberginkadulla seisoo ja purkautuu hiljalleen sen mukaan kun kadun päästä autot pääsevät liittymään Jalkarannantien liikenneympyrään. Joo, Kyösti Kallionkadulta tulevilla on kolmio ja heidän tulee näin ollen väistää Ståhlberginkatua kulkevia, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, että heidän pitäisi odottaa niin kauan, että Ståhlbergin katu on tyhjä niistä sadoista autoista. Minä päästän sieltä Kyösti Kallion kadulta aina yhden auton eteeni. En koe menettäväni tuossa aikaa enkä rahaa. Mutta vain yhden. Hyvin usein sieltä yrittää tunkea vielä joku toinenkin perässä, mutta eihän se niin mene. Minä päästän yhden ja minun perässäni tuleva seuraavan, niin se "vetoketju" toimii.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Muutama esimerkki. Kaksikaistainen tie jonka oikea kaista onkin poikkavasti katkaistu tietyömaan vuoksi noin parin kymmenen metrin matkalta. Ei liene vasemmalla kaistalla kulkeville mitenkään yllättävää, että se oikealla kaistalla menevä haluaa tulla siihen vasemmalle, kun kerran se oikea kaista on laitettu poikki. Mikä helvetti siinä on, ettei siinä vasemmalla kaistalla voi sen verran sovittaa sitä vauhtia sellaiseksi, että sieltä oikealta voi tulla yksi auto siihen eteen sillä tavalla, että kumpikin kaista vetää, eikä kummankaan tarvitse pysähtyä. Ei voi olla liian kova paikka, jos se yksi auto vie sen "oman paikan" siinä vasemmalla kaistalla sen tietyömaan ohittamisen ajan.

Pahempi vielä hermoheikoille suomalaisille on kun siinä moottoritiellä on vasen kaista poikki ja "ohituskaistalla" olevat jotka juuri ohitti SINUT tulevat törkeästi siihen sun eteen, ei sillä tietyöllä ole mitään väliä, se on vain periaate ettei eteen tulla. :)

Tässä yllä jo monta syytä miksi itse kuljen suosiolla pk-seudulla fillarilla kaikki mahdolliset matkat. Mä en kestä tuota minä-minä touhua tuolla aamuruuhkassa. Sen jälkeen kun on tullu ajettua hiukan vajaa 10tkm länsi-euroopassa autolla niin vain vahvistui että me suomalaiset ollaan varmaan mulkuin kansa ainakin länsi-euroopan liikenteessä, itsekkyys ja tämä 'minä ensin, muista ei väliä - asenne' on syvällä suomalaisessa perimässä.


_
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Jaahas, tänään oli aamulla tuossa kolmostiellä kolari Klaukkalan ja Keimolan välissä. Liikenne oli jonkun aikaa käytännössä kokonaan seis ja siinä sitten molempien kaistojen jonot siirtyivät ihan sinne reunoihin, jotta hälytysajoneuvot mahtuivat ajamaan jonojen välistä. (Vaikutti muuten todellisuutta isommalta onnettomuudelta siinä vaiheessa kun paikalle meni kolme tai neljä paloautoa, kaksi ambulanssia ja saman verran poliisipartioita.)
Yleensä en jaksa sen enempää hermostua liikenteessä juuri mistään, mutta nyt alkoi vituttamaan aika huolella se maanteiden sankari joka käytti tilaisuuden hyväkseen ja painoi yhden paloauton peesissä siitä jonojen välistä kaikkien ohi. Näitä tilanteita varten pitäisi varmaan olla se kamera autossa, niin voisi laittaa kuvat jakoon esimerkkinä hienosta suorituksesta liikenteessä.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Osaisiko joku vastata miksi jollain on tapana pysähtyä liikennevaloissa ~5m päähän edellä olevasta autosta? Meinannut joskus olla perseeseen ajo lähellä kun olen seurannut autoletkaa hiukan eteenpäin ja edessäolija yhtäkkiä vetää liinat kiinni. Luulevatko kenties että turvaväli jätetään paikallaan ollessakin vai mikä halvattu siinä on takana?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Osaisiko joku vastata miksi jollain on tapana pysähtyä liikennevaloissa ~5m päähän edellä olevasta autosta? Meinannut joskus olla perseeseen ajo lähellä kun olen seurannut autoletkaa hiukan eteenpäin ja edessäolija yhtäkkiä vetää liinat kiinni. Luulevatko kenties että turvaväli jätetään paikallaan ollessakin vai mikä halvattu siinä on takana?

En tiedä jätänkö ihan 5m edellä olevaan mutta autokoulussa(ajoin Helsingin Kampin YoungDriversissa 1994) korostettiin jättämään aina sen verran eteen että pääsee tarvittaessa pois jos takaalta joku tulee päälle, ainakin sen verran ettei perus cityperäänajossa sun auto enään hypää edellä olevaan vaan ainoa maksaja on takana tuleva.
En muista termejä tarkasti mutta jotenkin noin sitä väliä perusteltiin.


_
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä jätänkö ihan 5m edellä olevaan mutta autokoulussa(ajoin Helsingin Kampin YoungDriversissa 1994) korostettiin jättämään aina sen verran eteen että pääsee tarvittaessa pois jos takaalta joku tulee päälle, ainakin sen verran ettei perus cityperäänajossa sun auto enään hypää edellä olevaan vaan ainoa maksaja on takana tuleva.
En muista termejä tarkasti mutta jotenkin noin sitä väliä perusteltiin.


_

Olin juuri kirjoittamassa, ettei kannata avata tätä keskustelua, sillä todennäköisesti liuta YD-autokoulun käyneitä ilmoittaa oppineensa tämän autokoulussa, ja koska oman järjen ja pelisilmän käyttö liikenteessä on monille vieras asia, näkee tätä aivan liian paljon. Voi olla ihan perusteltua jossain landella, jossa ruuhka-aikaan liikennevaloissa on parhammillaan 3 autoa, mutta esim. Stadissa ruuhka-aikaan aivan järjetöntä, jolla tukitaan monissa paikoissa liikennettä aivan turhaan. Itse asiassa koska tahansa, kun oikealle tai vasemmalle ryhmittymistä varten on erillinen kaista, on tällaisten 5 metrin välien jättäminen pelkää vittuilua niille, jotka eivät pääse kääntymään näiden teiden ritarien johdosta (esim. tilanteessa, jossa suoraan ajavilla on punainen, kääntyville vihreä nuolivalo).
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Muistaisin myös kuulleeni, että jossain autokoulussa on opetettu jättämään tuo väli, jotta kaikki voisivat virheiden syttyessä lähteä yhtäaikaa liikkeelle eikä tarvitisi odottaa edellä menevän liikkellelähtöä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei nuo välin jättäjät ihmetytä, vaan ne, jotka kuitenkin kaikesta huolimatta päättävät vielä täyttää sen välin kerran jo pysähdyttyään. Olen tosin tainnut avautua tästä jo aiemminkin. Muuten olen sitä mieltä, että väli on hyvä jättää edessä seisovaan, ellei sitten toiminnallaan tuki joltain takaa tulevalta ryhmittymiskaistalle pääsyä. Pelisilmä, osa 332.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Minusta parin metrin väli on ihan ok, jos sillä ei tuki esim. kaistanvaihtoa kääntyville. Tämä välin jättäminen tilanteen mukaan toki vaatii sitä pelisilmää, joka monelta uupuu. Ruuhka-aikana tietysti täysin typerää ja hyödytöntä, jolla ainoastaan pahennetaan ruuhkaa. Kun nopeudet ovat joka tapauksessa luokkaa 10-20km/h niin mitään ketjukolareiden vaaraa ei ole.

Pahimmassa tapauksessa näiden välinjättäjien vuoksi käy niin, että takana tulevat eivät mahdukaan risteysalueen yli ja sitten blokataan muualle menevien liikenne. Toki joku voisi sanoa että "ei sitä risteysaluetta pidä lähteä ylittämään, jos ei mahdu toiselle puolelle" (ei pidäkään, tässä on sitten toinen "fiksu" ryhmä jotka menevät aina vihreistä valoista ohi, vaikka kaukaa näkee ettei siitä mahdu montaa metriä eteenpäin). Mutta sitä voi olla vaikea ennakoida että edellä menevä pysäyttää autonsa heti risteysalueen jälkeen. Vaikka edessä olisi vielä metrikaupalla tilaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nimeomaan sitä väliä jätetään se pari kolme metriä ei viittä metriä, autokoulut liiottelevat kaikessa ja ehkä hyvä niin aloitteleville. Juuri tämän ansiosta peräänajossa ei hypätä edessäolevan päälle ainakaan kaupunkiolosuhteissa ja myös siksi tämä että siihen parikolmimetriseen väliin ei kukaan juntti ala vääntää väliin vain siksi että se on "autonmittainen".
Tarvitseeko edes mainita montako kertaa olisi kolissut itsestä riippumattomista syistä jos väliä ei olisi ollut. Kerran olen jonosta siirtynyt nopeasti sivuun kun takaalta liuttiin jonon päälle ja kerran metrin pari eteenpäin kun takana olevan liuku olisi päätynyt metrin mun auton "päälle". Molemmilla kerroilla olen ollut paikoillani, en liikkeessä, en pysähtynyt yllättäen. Pelisilmä ja refleksit auttaa. Ja säästää myös rahaa ja vaivaa.


_
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tutuissa paikoissa, jos ensimmäisenä valoissa oleva auto on kääntymässä oikealle, ja usein jämähtää siihen jalankulkijoiden takia, on takana olevan suoraan aikovan tietysti fiksua jättää sen verran rakoa, että pystyy kiertämään tämän kääntyvän. Muuten tulee blokatuksi muiden takaa kiertävien toimesta.
 

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Tuo liian pitkä väli aiheuttaa liiketunnistimella varustetuissa liikennevaloissa myös valojen välittömän vaihtumisen takaisin punaiseksi, vaikka autoja olisi siihen risteykseen vielä saapumassakin kyseisestä sunnasta. Tunnistin nimittäin tulkitsee tuon autojen välin niin, että kaista tästä suunnasta on tyhjä ja reagoi sen mukaisesti päästämällä muista suunnista risteykseen odottavat autot ensin.

Tämä siis jos väli on enemmän kuin auton mitta tai lähtö risteyksestä on jonossa seisovalla todella hidas verrattuna edellä ajaviin..
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt kyllä täytyy avautua, sen verran uskomatonta toimintaa oli tänään Turuntiellä, Porintien liittymän jälkeen Turkuun päin ajettaessa. Luonnollisesti noin klo 16.30, eli ruuhkahuipun aikoihin.

Venäläinen autorekka nimittäin päätti suorittaa U-käännöksen sellaiselta kääntöpaikalta/"välipuomilta", jotka on sallittu vain tiehuollolle, hälytysajoneuvoille ja muille vastaaville. Autoja paahtaa ohi jatkuvasti, mutta tämä Moskovan lahja tieturvallisuudelle senkun puskee eteenpäin sitä nokkaansa. Loppujen lopuksi tämä Fordeilla lastattu autolaiva oli poikittain molempien kaistojen päällä. Jokainen voi sitten kuvitella, mikä oli lopputulos, jos autoja tulee 120km/h vauhdilla jatkuvalla syötöllä. Ihme ettei mihinkään osunut, mutta lähellä kävi monella. Onneksi tämä sankari sai sen paskakasansa sen verran ripeästi pois tieltä, ettei mitään pidempää jonoa ja ketjukolaria päässyt syntymään. Tämän jälkeen jatkoikin muina miehinä päätähuimaavaa 70km/h vauhtia jälleen kohti Turkua.

Joten Dmitri rakas. Ennen kuin seuraavan kerran tulet taas kylään, päivitä se vitun navigaattori ja aja sinne minne kuuluukin. Jos kuitenkin eksyt, käännyt niinkuin muutkin. Liikennekulttuuri ei ole kaikkialla samanlaista hengellä leikkimistä.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Venäläinen autorekka nimittäin päätti suorittaa U-käännöksen sellaiselta kääntöpaikalta/"välipuomilta", jotka on sallittu vain tiehuollolle, hälytysajoneuvoille ja muille vastaaville.

Samanlaisen episodin näin kerran lahden motarilla. Ja kyseessä myöskin venäläinen rekka.

Toisaalta ei siihen navigaattoriinkaan kannatta tuon kokoluokan ajoneuvoilla ihan sokeasti uskoa. Tossa jokunen kuukausi takaperin todistin töölössä tilannetta, kun täysperävaunurekka yritti kääntyä topeliuksenkadulta humalistonkadulle mechelininkadun suuntaan. Paikkakuntalaiset varmaan ymmärtävät, että tuo on täysin mahdon yhtälö, johtuen humalistonkadun kapeudesta ja kaiken lisäksi se on täynnä parkkeerattuja autoja.
Kuljettaja oli ilmeisesti laittanu navigaattoriin kohteeksi länsisatama ja navi oli sitten vissiin antanut jonkun tyyliin lyhyimmän reitin.
Ei ollu valitettavasti aikaa jäädä seuraamaan kuinka tilanne lopulta päättyi.
 
Olen kesän aikana koittanut vaihtaa kaikki lyhyen matkan autolla ajot pyöräilyyn ja siten päässyt tarkkailemaan eteläisen Espoon liikennettä uusin silmin. Täytyy antaa suuret kiitokset autoilijoille jotka antavat todella usein kevyen liikenteen mennä ensin sekä pysähtyvät tunnollisesti suojatien eteen niinkuin lain mukaan kuuluukin. 95% tapauksista minä saan pyöräilijänä mennä ensin, 5% ei jaksa pysähtyä.

Oman ajon olen koittanut pitää kaikki muut huomioonottavana; hidastan tienylityksiin ettei autoilijoille tule yllätyksiä, pyrin ajamaan aina pyörätietä sekä rimputtelen ehkä jopa yliaktiivisesti kelloa kun edessä näkyy kävelijöitä, koiranulkoiluttajia tai muita hitaasti liikkuvia.

Itseäni autoilijana vituttaa 40km/h tunnissa risteyksiin takaa ilmestyvät pyöräilijät joiden havaitseminen on joskus vaikeaa, sitä en myöskään ymmärrä miksi jotkut ajavat pyörällä autotiellä kun vieressä kulkee pyörätie. Fillarointi on helppo ja kätevä liikkumistapa mutta mielestäni pitäisi lisätä kevyen liikenteen valvontaa, joihinkin tapauksiin eivät päde nimittäin mitkään säännöt.
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings

Henkilökohtaisesti en ikinä pysähdy suojatielle pyöräilijöitä varten, paitsi jos ovat lain mukaisesti nousseet pyörän selästä taluttamaan pyörän suojatien yli tai jos pyöräilijöille etuajo erikseen liikennemerkillä määrätään. Muuten kyllä pistää välillä nämä teiden pyöräritarit rassaamaan varsinkin kun mennään siellä autotiellä keskellä kaistaa. Välillä vaihdetaan kävelytielle kun se omaan reittiin sopii tai liikennevalot osuu kohdalleeen.

Ja näin muuten kyllä olen erittäin rauhallinen autonkuljettaja, en aja juurikaan ylinopeuksia ja annan aina kun mahdollista jalankulkijoille tilaa. Olen samoilla linjoilla tuossa, että kevyelle liikenteelle pitäisi pikkuhiljaa jonkinlaista liikennesääntöjen tarkistamista olla paikallaan.

"Loppukevennyksenä" aihepiiriin sopiva youtube-pätkä Venäjän liikenteestä autoihin asennettujen videokameroiden välityksellä. Tätä kun katsoo, niin oppii tätä oman maan liikennettä arvostamaan hiukkasen enemmän. HUOM: Oheinen video ei sovi heikkohermoisille, sisältää liikenneonnettomuuksia. Linkki vie youtubeen:
http://www.youtube.com/watch?v=oFkw5JFOmHk&feature=player_embedded#!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen kesän aikana koittanut vaihtaa kaikki lyhyen matkan autolla ajot pyöräilyyn ja siten päässyt tarkkailemaan eteläisen Espoon liikennettä uusin silmin. Täytyy antaa suuret kiitokset autoilijoille jotka antavat todella usein kevyen liikenteen mennä ensin sekä pysähtyvät tunnollisesti suojatien eteen niinkuin lain mukaan kuuluukin. 95% tapauksista minä saan pyöräilijänä mennä ensin, 5% ei jaksa pysähtyä.
Tässä vielä pyöräilijän väistämissäännöt joiden mukaan varmastikin ajelet:
Liikennesäännöt – Polkupyöräwiki

Eli autoilija väistää kääntyessä tai kun väistämisvelvollisuus on kolmio- tai stop-merkillä osoitettu. Muulloin pyöräilijä väistää autoa. Jos haluaa polkupyörällä jalankulkijan oikeudet, täytyy polkupyörän selästä nousta ja taluttaa polkupyörää.

Täytyy sanoa, että nämä säännöt ovat kyllä pyöräilijöiltä pääasiassa täysin hakusessa.
 
Täytyy sanoa, että nämä säännöt ovat kyllä pyöräilijöiltä pääasiassa täysin hakusessa.

Se on juurikin näin. Suorastaan hämmästyttää miten pyöräilijät kuolemaa halveksuen pitävät kiinni olettamistaan oikeuksista suojateille tullessa. Jossain kohtaa ollaan menty pahasti pieleen liikennevalistuksen suhteen kun edelleenkin valtaosa pyöräilijöistä olettaa suojatien olevan suojatie myös pyöräilijälle, nekin ketkä siihen pöyrineen pysähtyvät odottamaan että auto menee ohi, tekevät sen todennäköisesti silkasta itsesuojeluvaistosta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on juurikin näin. Suorastaan hämmästyttää miten pyöräilijät kuolemaa halveksuen pitävät kiinni olettamistaan oikeuksista suojateille tullessa. Jossain kohtaa ollaan menty pahasti pieleen liikennevalistuksen suhteen kun edelleenkin valtaosa pyöräilijöistä olettaa suojatien olevan suojatie myös pyöräilijälle, nekin ketkä siihen pöyrineen pysähtyvät odottamaan että auto menee ohi, tekevät sen todennäköisesti silkasta itsesuojeluvaistosta.

Tämä keskustelu muistuttaa ikiliikkujaa. Ja yksittäisen tielläliikkujaryhmän samaistaminen on edelleen täysin perseestä. Voisiko joku teistä nyt vääntää ihan rautalangasta, että miten henkilö x kävellessään ja ajaessaan autoa tuntee kyllä liikennesäännöt, mutta pyöräillessään hänellä ei ole mitään hajua väistämisvelvollisuuksista? VAI olisiko ehkä niin, että aika moni on yksinkertaisesti niin tyhmä / muuten vain pihalla liikennesäännöistä, ettei niitä osaa, ja näitä idiootteja on tasapuolisesti kaikissa ryhmissä?

En vaan lakkaa ihmettelemästä, miten niin monella tuntuu olevan joku käsittämätön angsti pyöräilijöitä kohtaan. Jotkut sitten purkavat pahaa oloaan viljelemällä nastoja pyöräteille ym.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Täytyy sanoa, että nämä säännöt ovat kyllä pyöräilijöiltä pääasiassa täysin hakusessa.

Pyöräilijänä täytyy sanoa, että ovat ne kyllä hakusessa autoilijoiltakin.
Jotenkin vaan monet autoilijat ajattelevat, että kun tulevat kolmion takaa niin heidän täytyy väistää vain autotiellä kulkevia ajoneuvoja ja unohtavat sen välissä olevan kevyen liikenteen väylän tyystin.

Myönnän kyllä, että meissä pyöräilijöissä on helvetisti kusipäitä, jotka eivät välitä liikennesäännöistä tuon taivaallista.

Suomessa ei kyllä kummoista pyöräilykulttuuria ole, eikä kunnioitusta pyöräilijöitä kohtaan. Johtuu hyvin pitkälle pyöräilijöistä itsestään ja kevyen liikenteen väylien surkeasta tilasta ja siitä ettei niitä juuri ole.

Hollannissa tuli kerran viikko pyöräiltyä ja kyllä se oli mukavaa, kun oli kunnon pyörätiet ja kunnioitus liikenteessä oli molemminpuolista autoilijoiden kanssa. Meillä on pitkä matka tuohon.
 
En vaan lakkaa ihmettelemästä, miten niin monella tuntuu olevan joku käsittämätön angsti pyöräilijöitä kohtaan. Jotkut sitten purkavat pahaa oloaan viljelemällä nastoja pyöräteille ym.

Ei täältä kyllä angstia pöyräilijöitä kohtaan löydy, pikemminkin päin vastoin. Liikun itsekin yli puolet matkoistani pyörällä, työmatkat jne. Myös talvella. Tästä syystä koenkin että kompetenssi riittää kyllä aiheesta keskustelemiseen. Pyörän selästä asiat näkee vielä paremmin kun auton ratista ja edelleenkään ei voi kun päätä pyöritellä useiden pöyräilevien kollegoiden touhuja katsellessa.

Jotenkin vaan monet autoilijat ajattelevat, että kun tulevat kolmion takaa niin heidän täytyy väistää vain autotiellä kulkevia ajoneuvoja ja unohtavat sen välissä olevan kevyen liikenteen väylän tyystin.

Tämä on tullut myös huomattua. Tässä ei kuitenkaan nähdäkseni ole kyse tietämättömyydestä vrt pöyräilijän oikeudet suojatiellä, vaan silkasta välinpitämättömyydestä. Huonoja juttuja pidemmän päälle molemmat hengissä pysymisen kannalta.
 
Henkilökohtaisesti en ikinä pysähdy suojatielle pyöräilijöitä varten, paitsi jos ovat lain mukaisesti nousseet pyörän selästä taluttamaan pyörän suojatien yli tai jos pyöräilijöille etuajo erikseen liikennemerkillä määrätään. Muuten kyllä pistää välillä nämä teiden pyöräritarit rassaamaan varsinkin kun mennään siellä autotiellä keskellä kaistaa. Välillä vaihdetaan kävelytielle kun se omaan reittiin sopii tai liikennevalot osuu kohdalleeen.

En kyllä itsekään väistä pyöräilijää kun minulla on etuajo-oikeus, toisaalta minut on päästetty tänä kesänä vähintään satoja kertoja "turhaan" ajamaan suojatien yli. Aina olen ollut pysähtymässä tai vähintään valmiina pysähtymään mutta jos auton ratin takaa viitotaan yli niin nostan tumpun pystyyn kiitokseksi ja menen.

Tässä vielä pyöräilijän väistämissäännöt joiden mukaan varmastikin ajelet:
Liikennesäännöt – Polkupyöräwiki

Täytyy sanoa, että nämä säännöt ovat kyllä pyöräilijöiltä pääasiassa täysin hakusessa.

Kiitos linkistä, noi voi jokainen pyöräilijä tallentaa takaraivoon jotta tulevat refleksinä sitten kun niitä tarvitaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pyöräilijänä täytyy sanoa, että ovat ne kyllä hakusessa autoilijoiltakin.
Jotenkin vaan monet autoilijat ajattelevat, että kun tulevat kolmion takaa niin heidän täytyy väistää vain autotiellä kulkevia ajoneuvoja ja unohtavat sen välissä olevan kevyen liikenteen väylän tyystin.
Tämä on myös totta. Ei ollut tarkoituksena väittää, että vain pyöräilijät rikkovat väistämissääntöjä. Liikenneympyrästä poistuttaessa autojen pitäisi väistää autotietä ylittävää pyöräilijää, mutta tämä tuntuu autoilijoilta unohtuvan.
 

Lelu26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Henkilökohtaisesti en ikinä pysähdy suojatielle pyöräilijöitä varten, paitsi jos ovat lain mukaisesti nousseet pyörän selästä taluttamaan pyörän suojatien yli tai jos pyöräilijöille etuajo erikseen liikennemerkillä määrätään. Muuten kyllä pistää välillä nämä teiden pyöräritarit rassaamaan varsinkin kun mennään siellä autotiellä keskellä kaistaa. Välillä vaihdetaan kävelytielle kun se omaan reittiin sopii tai liikennevalot osuu kohdalleeen.
Tämämpä syystä itse hyppään pyörän päältä heti kun näyttää siltä ja kyllä sitä Työsuhdebemulla ajavaa Konsultti/Myyntimiestä ottaa päähän. Se oikein kihisee siellä ratin takana kun ei ehtiny ajaa ohi/yli ennen kuin olin hypänny pyörän päältä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös