Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 620
  • 13 235

enigma

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuusKi, Nikerit
Kertaakaan en ole nähnyt, että joku olisi ympyrän sisälle tullessaan vilkuttanut tai tullut kenenkään päälle. Paitsi jos on kääntymässä heti ympyrästä oikealle, niin on sallittua ja suositeltavaa se vilkku ennen ympyrää jo laittaa oikealle kääntymisen merkiksi päälle. Kertaakaan en ole nähnyt ympyrässä vilkutettavan vasemmalle vaikka varsinkin kesäisin melko paljon tulee ajeltua pääkaupunkiseudulla. En tiedä mitä tarkoitat "kiilaa eteen", mutta jos auto kerkeää eteesi etkä joudu jarruttamaan tai hidastamaan niin siinähän on paikka.

Itse asustelen sellaisessa paikkaa, että joudun ajamaan joka kerta liikenneympyrän kautta kun haluan pihatieltä pois. Kaksikaistainen liikenneympyrä ja ympyrästä pääsee neljään eri suuntaan. Siinä sattuu ja näkee kaikenlaista. Todella yleinen ilmiö, että varsinkin naiset laittavat vilkun vasemmalle samalla kun pyörivät ympyrässä, ottavat sitten vilkun pois kun on aika kääntyä ympyrästä pois. Toisekseen tämä kiilaaminen on aika yleistä varsinkin siinä kohtaa kun on aika lähteä ympyrästä pois. Lukemattomat kerrat olen joutunut soittamaan tööttiä sen merkiksi, että täältä tullaan. Stadissa nuo ympyrät kaupunkialueilla on joko todella pieniä (yksikaistaisia) tai sitten ohjattu liikennevaloilla, niissä en ole kohdannut ongelmia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Todella yleinen ilmiö, että varsinkin naiset laittavat vilkun vasemmalle samalla kun pyörivät ympyrässä, ottavat sitten vilkun pois kun on aika kääntyä ympyrästä pois.

Sun huudeilla asuu paljon keski-eurooppalaisia gimmoja. :)

Onhan tuo tietysti eurooppassa todettu paremmaksi tavaksi koska sen vasemman vilkun näkee paremmin ympyrään tuleva auto kuin sen oikean vilkun nopean näyttämisen näin härmäläisittäin.

_
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse asustelen sellaisessa paikkaa, että joudun ajamaan joka kerta liikenneympyrän kautta kun haluan pihatieltä pois. Kaksikaistainen liikenneympyrä ja ympyrästä pääsee neljään eri suuntaan. Siinä sattuu ja näkee kaikenlaista.
Totta. Tämä unohtui. Kaksikaistaisissa näkyy välillä hienoja suorituksia. Yleensä väärin ryhmittäytymisiä ja oikean kaistan väärinkäyttämistä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Noita kojelautavideoita löytyy netti pullollaan ja suurin osa on juurikin itänaapurin suunnalta.

Kyllä. Äskettäin viihdytin itseäni katselemalla noita YouTubesta. Hienoja suorituksia löytyy! Porukka ajelee tahallaan kolareita, hauskimmillaan peruuttaa takana olevan nokkaan, ja sitten ollaan olevinaan pahastikin loukkaantuneita tai aletaan syyttää sitä kamera-auton kuskia.

Itse asiassa nuo ovat yleistyneet myös laitapuolenkulkijoiden ja erinäisten narkkien vuoksi => odottavat tien poskessa suojatien päässä ja kun sopivan kallis auto tulee kohdalle niin juoksevat eteen ja hyppäävät konepellille... Siitä sitten sopivalla "sovittelukorvauksella" asiaa ei viedä miliisille!

Noitakin löytyy. Tässä YouTube-videossa malliesimerkki.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
...Nyt kuule yhteyttä välittömästi taksitarkastajaan ja poliisiin => kun tuota tekstiä lukee voisi kuvitella, ettei ukko ollut ekaa kertaa pappia kyydissä ja sietäisi tuollaisella tekemisellä siirtyä julkisiin...

Laitoin vuorokauden harkinnan jälkeen torstai iltana meiliä Helsingin taksitarkastajalle. Eilen sitten kävikin ilmi, että kyseinen auto onkin Espoon kilvissä. No mistä se selvisì? Pääkaupunkiseudun tuhansista takseistä juuri tämä sama tuli eilen noutamaan meidän tutun synttäreille. Kuski oli tosin eri. Meinasi olla hetken vainoharhainen olo...
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Laitoin vuorokauden harkinnan jälkeen torstai iltana meiliä Helsingin taksitarkastajalle. Eilen sitten kävikin ilmi, että kyseinen auto onkin Espoon kilvissä. No mistä se selvisì? Pääkaupunkiseudun tuhansista takseistä juuri tämä sama tuli eilen noutamaan meidän tutun synttäreille. Kuski oli tosin eri. Meinasi olla hetken vainoharhainen olo...

Taisit päästä IS:n paperiversioon, olisiko ollut torstain numero? Ihan vastaavanlainen tapahtuma kuin sinulle kävi..
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Taisit päästä IS:n paperiversioon, olisiko ollut torstain numero? Ihan vastaavanlainen tapahtuma kuin sinulle kävi..

En päässyt. Tapaus johon luultavasti viittaat, oli keskiviikon lehdessä ja tapahtui Tuusulassa. Meikäläisen insidentti kyllä samana päivänä, mutta Vantaalla.
 

Rocco

Jäsen
Ylöjärven kaksikaistaisella tieosuudella ajanut harmaa Ford Mondeo -kuski on aikamoinen amisjonne. Jos siellä 70km/h alueella ajetaan jo hieman ylinopeutta tyyliin 75km/h, ja sinä haluat ajaa vielä kovempaa ja kaistapujotella autojen välissä, niin et vittu rupea vilkuttelemaan valoja edellä ajaville autoille. Toivottavasti joskus poliisi sinut nappaa, tai joku ajotapaasi kyllästynyt kanssa-autoilija vetää huoltoaseman pihalla sinua turpaan. Pelle olet.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Normaalia enemmän on tullut tänä kesänä ajeltua ympäsi Suomea ja sama valituksen aihe vähän joka puolella eli vilkun käyttäminen, tai siis käyttämättömyys. Keskustelin aiheesta Joensuussa taksikuskin kanssa ja hän allekirjoitti havaintoni myös Itä-Suomen osalta. Eilen ajoin Lopelta Helsinkiin ja sama ongelma toistui useamman kerran tällä lyhyemmälläkin pätkällä. Piti oikein katsoa tarkemmin motarilla ohi mennessäni minkälaisia kuskeja nämä teiden sankarit ovat. Yllätys oli se, että kyseessä olivat nuoremmat mieskuskit. Käsi kyllä käy varmasti iltaisin peiton alla, mutta pientä ranneliikettä vilkun päälle laittamiseksi ei vaan osata tehdä. Outoa.
 

Arkkienkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Itse olen ihmetellyt ihmisten risteyskäyttäytymistä jo tovin. Melkein joka reissulla törmää autoilijoihin, jotka eivät osaa tai halua osata risteysten kaistasääntöjä. Eilen oli jälleen piittaamattomuus huipussaan. Mopoauto oli kerännyt muutaman auton letkan taakseen 60km/h tiellä. Saavuttiin valoristeykseen, jossa erkani toinen kaista kääntyville. Takanani tullut naiskuski vaihtoi heti kaistaa, ajoi ohitseni ja pysähtyi punaisiin mopoauton viereen. Kun meille suoraan menijöille vaihtui vihreä, niin tämä kääntyvien kaistalla ollut nainen lähtikin liikkeelle ja kättään heilutellen ilmeisesti mopoauton suuntaan ajoi suoraan mopoauton eteen ja jatkoi matkaansa. Ei sinänsä aiheuttanut tällä kertaa mitään suurempaa vaaratilannetta, mutta kyllä tämäkin liikennekäyttäytyminen pisti vituttamaan.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ei sinänsä aiheuttanut tällä kertaa mitään suurempaa vaaratilannetta, mutta kyllä tämäkin liikennekäyttäytyminen pisti vituttamaan.
Tätähän se valitettavan usein liikenteessä on. Minäminäminäminä.

Tänään töihin ajellessani joku perheenisä (autossa prinsessa-aiheisia aurinkosuojia takasivuikkunoissa) ajeli volkkarifarmarillaan kunnon kaistapujottelua pari kilometriä kertaakaan vilkkua näyttämättä. Lopputuloksena seisoskeltiin kuitenkin vierekkäin valoissa taas muutamaa minuuttia myöhemmin...

Ei tämäkään yhtään oikeaa vaaratilannetta aiheuttanut mutta kyllä sekin hetki vielä vastaan tulee. Mikähän vittu siinä on, että tuolla liikenteessä moni meistä on ihan täysi kusipää?
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Mikä helvetti siinä on, kun osa ammattiautoilijoistakaan ei osaa pitää turvaväliä. Sunnuntaina Lohjan lähettyvillä tuli ajeltua mittarin mukaan hieman reipasta kahdeksaakymppiä kasikympin alueella. Perässä tuli tuplasäiliöillä varustettu säiliöauto, joka hetken päästä oli liimautunut alle kahteen metriin takapuskuristani. Ilmeisesti en siis ajanut sitä yhdeksääkymppiä, minkä tämä säiliöauton kuski olisi saanut painettua rajoitinta vasten.

Käännyimme molemmat seuraavasta liittymästä oikealle. Liittymässä olisi ollut mahdollisuus mennä ihan reippaalla vaudilla, kun kääntyjille oli varattu oma kaista myös risteyksen jälkeen. Sen verran vitutti tuo perässähiihtäjä, että otin mutkan erittäin varovasti ja maltilla (lue: lähes kävelyvauhtia, ilman mitään äkkijarrutuksia). Sinne jäi säiliöauton kuljettaja keräilemään vauhtiaan uudelleen.

Kyllä, olin idiootti kusipää, mutta vituttaa myös tuollainen perässä. Äkkijarrutustilanteessa pikkuauto pysähtyy huomattavasti nopeammin kuin iso rekka, enkä haluaisi koskaan saada tuollaista niskaani vain siitä syystä, että jurpo rekkakuski ei viitsi pitää turvaväliä.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Tätähän se valitettavan usein liikenteessä on. Minäminäminäminä.

Tänään töihin ajellessani joku perheenisä (autossa prinsessa-aiheisia aurinkosuojia takasivuikkunoissa) ajeli volkkarifarmarillaan kunnon kaistapujottelua pari kilometriä kertaakaan vilkkua näyttämättä. Lopputuloksena seisoskeltiin kuitenkin vierekkäin valoissa taas muutamaa minuuttia myöhemmin...

Ei tämäkään yhtään oikeaa vaaratilannetta aiheuttanut mutta kyllä sekin hetki vielä vastaan tulee. Mikähän vittu siinä on, että tuolla liikenteessä moni meistä on ihan täysi kusipää?

Kusipäisyydessä virolaiset menee edelle kotimaisten junnujen. Ikävä kyllä suurin osa meidän mopo-junnuista on henkisesti samalla tasolla kuin 30-40v virolais/venälläis autoilijat. Mielestäni tämä on paha uhka ja odotankin päättäviltä tahoilta merkittävää 47miljardin säästöä ROKOTTAMALLA mopokundeja pelkästä olemassa olosta
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ylöjärven kaksikaistaisella tieosuudella ajanut harmaa Ford Mondeo -kuski on aikamoinen amisjonne. Jos siellä 70km/h alueella ajetaan jo hieman ylinopeutta tyyliin 75km/h, ja sinä haluat ajaa vielä kovempaa ja kaistapujotella autojen välissä, niin et vittu rupea vilkuttelemaan valoja edellä ajaville autoille. Toivottavasti joskus poliisi sinut nappaa, tai joku ajotapaasi kyllästynyt kanssa-autoilija vetää huoltoaseman pihalla sinua turpaan. Pelle olet.
Tuota tieosuutta paljon ajavana (en harmaalla Mondeolla) joutuu jatkuvasti ihmettelemään miksi se vasen kaista täytyy tukkia, jos oikealla kaistalla ajellaan omiin tarpeisiin nähden riittävää vauhtia. Siellä ei kenenkään tarvitsisi pujotella eikä hampaitaan kiristellä, jos se vasen kaista maltettaisiin pitää vapaana ja käytettäisin vain ohituksiin. Tiellä oleviin vähäisiin liittymiin ehtii kyllä ryhmittyä juuri ennen liittymääkin. Nyt siellä näkyy päivittäin molopäitä, jotka köröttelevät kaikessa rauhassa kilometrikaupalla vasenta kaistaa oikealla olevan jonon rinnalla ilman minkäänlaista aikomusta ohittaa jonoa. Mikä ihme estää ajamasta sitä oikeanpuoleista kaistaa?
 

goal

Jäsen
Mikä ihme estää ajamasta sitä oikeanpuoleista kaistaa?
Tampereen ja lähialueiden liikenteen tunnusmerkit:
1) vasemmalla kaistalla ajaminen, jos sellainen vaan löytyy
2) punaisia päin ajaminen
3) suojatien eteen pysähtymättömyys

Ykköstä tapahtunee paljon muuallakin ja viime kesänä nauratti kun ajeltiin oikeaa kaistaa nelostietä Mäntsälästä kohti Vierumäkeä: vasen kaista aivan täynnä autoja ajeli nopeudella 100 km/h, oikeaa kaistaa sai ajaa ruuhkattomasti 120 km/h:n nopeudella ;)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Törmäsin (kuvaannollisesti) peltipoliisiin reilu viikko sitten. Tosin luulin ensin välähdyksen koskeneen edellä mennyttä, mutta nuhteluthan sieltä sitten posti toi. Onneksi maksulappua ei ollut mukana. Aika hilkulla taisi olla, sillä nopeus oli ollut 80 km alueella 10 km yli sallitun.

Todella kirkas oli kyllä välähdys, silmissä lepatti vielä pitkään sen jälkeen.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Todella kirkas oli kyllä välähdys, silmissä lepatti vielä pitkään sen jälkeen.

Itse ajoin vuosi sitten peltipoliisia kohti karvan verran yli sallitun nopeuden ja kyllähän se välähti. Noi on kyllä sellaisia laitteita, että, kun kamera ottaa kuvan ylinopeutta ajavasta ajoneuvosta, ei tuota välähdystä voi olla huomaamatta. Itselläkin meni hetki silmiä räpytellessä, kun tuon hetken koin. Heh. En kuitenkaan sakkoa tai edes nuhteluita saanut.

Täytyy kyllä sanoa kiitos sille amisjonnelle, joka oli tänään kanssani noin klo 13:10 Palokan Teboilin kylmäasemalla autoansa tankkaamassa. Olin juuri ottamassa korttia pois automaatista, kun jostain puskista tämä maanteiden sankari ajoi viereiselle puolelle noin 40 km/h vauhdilla. Jos olisin ottanut harha-askeleen vasemmalle, niin henki olisi lähtenyt. Sen verran läheltä hän tuota automaattia ajoi, ettei siinä olisi ollut edes kahta sanaa sen jälkeen. Muutaman sekunnin ajan teki mieli käydä puimassa nyrkkiä tämän tyypin naaman edessä ja kysyä, että "mitä vittua", mutta sain kuitenkin hillittyä itseäni sen verran, että nieleskelin kiukkuni. Saatanan saatana. Onneksi selvisin säikähdyksellä.
 

Barnhill

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olin juuri ottamassa korttia pois automaatista, kun jostain puskista tämä maanteiden sankari ajoi viereiselle puolelle noin 40 km/h vauhdilla. Jos olisin ottanut harha-askeleen vasemmalle, niin henki olisi lähtenyt. Sen verran läheltä hän tuota automaattia ajoi, ettei siinä olisi ollut edes kahta sanaa sen jälkeen.

En epäile, etteikö olisi voinnut liian kovaakin siihen tulla, mutta jos pysähtyi tankille, niin lukkojarrutuksella ilman reaktioaikaa maksuautomaatin kohdalla pysähtyi 7 metrin päästä kuivalla asfaltilla, jos vauhtia oli siis sun kohdalla 40 km/h. Joko Palokassa on hieman pidemmät matkat automaatilta tankille tai sitten vauhtia ei ollut ihan kuitenkaan 40 km/h siinä maksuautomaatilla. "noin 40 km/h" = alle 40 ? Tai sitten ei edes pysähtynyt tai joutui pakittelemaan yli menneen suorituksen vuoksi, sehän ei tuosta käy täysin ilmi. Varomattomasti se silti on voinnut ajaa ja liian läheltä, sitä en kiistä ja tuossa nyt taisi olla se pääpointtikin... Ohessa linkki jarrutusmatkoihin.

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/autoilijat/Pysahtymismatka.swf
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
TS: Liikennevirasto haluaa mopot pois py - MTV3.fi - Uutiset - Kotimaa

Hieno uutinen heti näin aamutuimaan poimittuna.

Vähemmän idiootteja kevyenliikenteenväylillä jatkossa. Itsekin asustan rivarialueella missä takapihan portit tulevat suoraan tälläiselle väylälle missä mopot vetävät 40kmh hiljentämättä kennellekään sivutieltä tuleville. Erittäin vaarallisia tilanteita näkynyt.
Kun mopot siirretään liikenteen sekaan niin voidaan sallia mun puolesta hiukan kovempi nopeus mikä on vielä rakenteellisesti ok, esim 50-55kmh. Kyllä ne taajamassa pärjäävät nykyiselläkin nopeudella joten tämä ei ongelma.

Tämä on askel oikeaan suuntaan kevyenliikenteen kulttuurimuutoksessa. Seuraavaksi sitten fillarit ajoradan viereen omalle kaistalle, tämän suuntaisia artikkeleita olen myös mielestäni bongaillut että Helsinki on jo itse asiassa suunnitellut tätä jonkun aikaa. Tämä itseasiassa ei vaadi paljoa lisää tilaa koska se fillarikaista on varmaan useassa paikassa autokaistan päällä.

Mallia voi hakea esim Köpiksestä missä ollaan noin valovuosi edellä tässä kevyenliikenteenkulttuurissa. Hienoa että meilläkin päättäjät on vihdoin herännyt. Köpiksessä tosin on fillarikaista omalla kynnyksellä erotettu niin autoista kun jalankulkijoista ja fillareilla on omat liikennevalotkin.

Muutama seikka kevyenliikenteen aapisesta.

- Fillarit kulkee tien laidalla vain yhteen suuntaan, ei vastakkain niin kuin nyt. Ja tien toisella laidalla sitten toiseen suuntaan.

- Se kevyenliikenteen sininen merkki missä jalankulkija ja fillari päällekkäin on Köpiksessä "tietyömerkki". Eli joudutte tietyön takia kulkemaan nyt tämän lyhyen pätkän samalla väylällä. Meillä tämä on melkein jokaisen kevyenliinteenväylän merkki?! + mopotkin vielä siihen?!

_
 
Viimeksi muokattu:

Lasipolvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Hifk ja Leijonat
Nyt on pakko kirjoittaa tänne ensimmäistä kertaa. Töihin mennessä on kaksi kaistaa käytössä ja oikean puolimmainen on se mistä käännytään duunipaikalle johtavalle tielle. Mulla on matkaa duuniin varmaan 3 kilsaa (voisi tietysti kävelläkin) ja matkaan menee 4 ruuhkassa 15-25 minuuttia autolla.Oikea kaista on aina aivan tukossa ja todella pitkät jonot, kun taas vasen kaista vetää ihan ongelmitta.

Laittaa vituttamaan kun olet 20 minuuttia ollut kiltisti jonossa ja vasemmalta kaistalta joku sankari tulee koko jonon ohi ja vilkun kanssa väliin.Tämä on ihan jatkuvaa ja tiedostettua toimintaa. Itse en koskaan päästä väliin ellei ole aivan pakko. Jotkut 60 000€ mersulla ajavat tunkevat keulan eteen vaikka näkevät etten ole antamassa tilaa eli vaihtoehdot on ajaa päin tai antaa tulla väliin. Sinänsä täytyy sanoa, että kyllä se vaatii pokkaa.Olet vilkku päällä änkemässä toiselle kaistalle jonon ohi väliin ja edessä olisi tyhjää kaistaa, mutta 20-30 autoa odottaa takanasi, että pääset väkisin änkeämään itsesi toiselle kaistalle.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Laittaa vituttamaan kun olet 20 minuuttia ollut kiltisti jonossa ja vasemmalta kaistalta joku sankari tulee koko jonon ohi ja vilkun kanssa väliin.Tämä on ihan jatkuvaa ja tiedostettua toimintaa. Itse en koskaan päästä väliin ellei ole aivan pakko. Jotkut 60 000€ mersulla ajavat tunkevat keulan eteen vaikka näkevät etten ole antamassa tilaa eli vaihtoehdot on ajaa päin tai antaa tulla väliin. Sinänsä täytyy sanoa, että kyllä se vaatii pokkaa.Olet vilkku päällä änkemässä toiselle kaistalle jonon ohi väliin ja edessä olisi tyhjää kaistaa, mutta 20-30 autoa odottaa takanasi, että pääset väkisin änkeämään itsesi toiselle kaistalle.

Tällaisen ajotavan puolustelijat usein ovat itse sitä mieltä, että kiilaaja on nimenomaan se , joka ei anna tilaa eikä suinkaan se, joka yrittää vaihtaa kaistaa.
Lienee ikuisuuskysymys. Yksi koulukunta taas vetoaa siihen, että XXX-Euroopassa kaikki noudattaisivat vastaavissa tilanteissa vetoketjuperiaatetta ja siksi ennakoiva ryhmittyminen on vaan niin junttia.

Väkisin kiilaaminen ei onnistu, jos saa pidettyä oman auton koko ajan liikkeessä ja etäisyyden alle auton mitassa. Pysähtyneessä jonossa taas on lähdettävä edelläolevan kanssa liikkeelle niin yhtäaikaisesti kuin suinkin. Peli on menetetty, jos kiilaaja saa vähänkään ujutettua omaa koslaansa siihen väliin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tällaisen ajotavan puolustelijat usein ovat itse sitä mieltä, että kiilaaja on nimenomaan se , joka ei anna tilaa eikä suinkaan se, joka yrittää vaihtaa kaistaa.
Lienee ikuisuuskysymys. Yksi koulukunta taas vetoaa siihen, että XXX-Euroopassa kaikki noudattaisivat vastaavissa tilanteissa vetoketjuperiaatetta ja siksi ennakoiva ryhmittyminen on vaan niin junttia.

En tiedä puhutaanko nyt täysin samasta asiasta mutta eikös euroopan vetoketjut nimenomaan koske sitä että loppuvat kaistat ajetaan loppuun saakka ja siellä lopussa mennään vetoketjussa samalle kaistalle, moni täällä härmässä jättää monta sataa metriä käyttämättä tälläistä loppuvaa kaistaa koska haluavat jo hyvissä ajoin siihen pääkaistalle ja sitten tekevät kaikkensa ettei kukaan "kiilaa" sieltä kohdasta kun tämä loppuva kaista loppuu.

Mutta tuossa yllä olevassa esimerkissä jos toinen kaista menee suoraan ja toinen kääntyvä on tukossa niin on kyllä aika mulkkumaista yrittää tunkea väliin suoraan menevältä kaistalta viime tinkaan ja täten aiheuttaa myös tuolle suoraan menevälle kaistalle tukko.

Itselläkin vastaavia paikkoja tiedossa monia, ja ei ole kovin harvinaista että pusketaan jonottamatta väliin ihan 10 sekunnin välein tuolla aamuruuhkassa tietyissä paikoissa. Ja se on usein ja se on monta mulkkua aamuruuhkassa.

_
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuo yllä kuvattu tilanne on tietenkin asia erikseen, mutta kyllä minä ihmettelen ihmisten kykenemättömyyttä tuohon "vetoketjuun". Tuo ruuhkassa väkisin väliin tunkeminen on tietysti typerää, mutta "vetoketjun" tahallinen hankaloittaminenkin tai täysi kykenemättömyys siihen vähän kummatuttaa myös.

Muutama esimerkki. Kaksikaistainen tie jonka oikea kaista onkin poikkeavasti katkaistu tietyömaan vuoksi noin parinkymmenen metrin matkalta. Ei liene vasemmalla kaistalla kulkeville mitenkään yllättävää, että se oikealla kaistalla menevä haluaa tulla siihen vasemmalle, kun kerran se oikea kaista on laitettu poikki. Mikä helvetti siinä on, ettei siinä vasemmalla kaistalla voi sen verran sovittaa sitä vauhtia sellaiseksi, että sieltä oikealta voi tulla yksi auto siihen eteen sillä tavalla, että kumpikin kaista vetää, eikä kummankaan tarvitse pysähtyä. Ei voi olla liian kova paikka, jos se yksi auto vie sen "oman paikan" siinä vasemmalla kaistalla sen tietyömaan ohittamisen ajan. Tänään sain juuri tööttiä vasemman kaistan suharilta, kun menin törkeästi viemään sen kuninkaallisen ajo-oikeuspaikan noin viiden sekunnin ajaksi.

Toinen hyvä esimerkki on, kun lähtee tuolta Isku Areenalta pelistä ja ajaa Ståhlberginkatua kohti Jalkarannantietä (katsokaa vaikka Google mapsista, jos kiinnostaa). Autoja on sillon paljon liikkeellä ja Ståhlberginkadulle muodostuu yhtenäinen jono autoista. Ennen Jalkarannantietä on Kyösti Kalllionkatu, josta tulee myös autoja ja he pyrkivät myös tuonne Jalkarannantielle. Suuri osa autoilijoista ei millään päästää tuolta Kyösti Kallion kadulta tulevia eteensä, vaikka jono Ståhlberginkadulla seisoo ja purkautuu hiljalleen sen mukaan kun kadun päästä autot pääsevät liittymään Jalkarannantien liikenneympyrään. Joo, Kyösti Kallionkadulta tulevilla on kolmio ja heidän tulee näin ollen väistää Ståhlberginkatua kulkevia, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, että heidän pitäisi odottaa niin kauan, että Ståhlbergin katu on tyhjä niistä sadoista autoista. Minä päästän sieltä Kyösti Kallion kadulta aina yhden auton eteeni. En koe menettäväni tuossa aikaa enkä rahaa. Mutta vain yhden. Hyvin usein sieltä yrittää tunkea vielä joku toinenkin perässä, mutta eihän se niin mene. Minä päästän yhden ja minun perässäni tuleva seuraavan, niin se "vetoketju" toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös