Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 000 525
  • 12 282

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oletko ihan varma, että se Kia kuski tajusi olevansa mukana kilpailussa? Aivan normaaliahan on ajella taajamissa nätimmin ja sitten valtateillä reippaammin. Kannattaisi ostaa ripeämpi auto, ettei tuollaisia ajatuksia tule. Muutenkin mukavampaa ajella.

-duud-
Kai se nyt tiesi, kun kerran alotti sen kisan. Minä kiihdytin 2-kaistaisen 80:sta johonkin 4-kaistaisen 110:een (normaali ohitusnopeus satasen alueella alle satasen ohittamiseen), kun tuo sankari tulee 120+ oikealta hampaat irvessä. Ja jos saan sen verran korjata erhettäsi, niin valtatietähän tuossa ajeltiin kohti Turkua. Siinä on matkalla kolmet liikennevalot, mikä ehkä sekotti ajatuksesi.

Pointti olikin siinä, että meillä kummallakin on pullamössöperheautot, joilla ei kannata lähteä kisaan kenenkään kanssa. Kuminauhavetoinen perhe-Sitikka riittää hyvin, kun koirien ollessa takaboksissa kiihdyttelyaikeet ovat muutenkin minimissä. Ja toinen pointti oli siinä, että tuo teiden ritari ajoi Turun ohitustiellä (mainio keksintö muuten, tuo Turun ohittaminen) aivopierunsa jälkeen hitaammin kuin minä. Mulla oli vakkarissa reaalinopeus aika tarkkaan 103 km/h, kun tuo puusilmä vielä tuli samaa reittiä.
 

Kaivanto

Jäsen
Juhannusliikenne on ihanaa. Ajoin perjantaina 3-tietä pohjoiseen. Ylöjärveltä lähtien tien muututtua yksikaistaiseksi joku neropatti keräsi letkan taakseen köröttelemällä (henkilöautolla) sadan alueella 85 km/h. No mitä tapahtui, kun reilun kymmenen kilsan jälkeen viimein Hämeenkyrössä tuli ohituskaista? Tyyppi kiihdytti n. 120-130 kilsaan tunnissa, ohitti arviolta 300 metrin päässä edellään ajaneen pakettiauton – ja jatkoi ohituskaistan jälkeen matkaansa jälleen 85 kilometrin tuntivauhtia jono perässään!
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Palailin eilen Loviisasta ja edessäni noin 300 metrin päässä huristeli poliisipaku. Noin viitisen kilometriä Loviisasta Stadiin päin minut ohitti 80 km/h-alueella uudehko viitossarjan Bemari reippaanlaisella ylinopeudella. Jäin mielenkiinnolla seuraamaan, että kuinka nopeasti kyseinen kuski hoksaa edessäpäin ajelevan mustanmaijan. Tiukalla se meni, mutta noin 80 metriä ja juuri ennen kuin Bemari-kuski päätti alkaa vilkuttamaan ohituksen merkiksi hän äkkäsi tilanteen ja pisti paniikkijarrutuksen päälle. Siinä he sitten köröttelivät peräkkäin ainakin Porvooseen saakka.

Käsittääkseni poliisit ajavat aika prikulleen nopeusrajoitusten mukaan. Jos kuitenkin mielii heidät ohittaa, niin mikä olisi paras keino tähän?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsittääkseni poliisit ajavat aika prikulleen nopeusrajoitusten mukaan. Jos kuitenkin mielii heidät ohittaa, niin mikä olisi paras keino tähän?

Itse ohitin toissa viikolla poliisiauton kehä ykkösellä. Pollarit ajoivat n. 79-81 km/h. Siinä sitten pari kilsaa tunnissa lujempaa kuin pollarit painelin ohi ja muutama muukin autoilija liittyi letkaan. Kun pääsi muutaman auton poliisien edelle uskalsi vauhdin kiihdyttää 90 km/h. Rajoitus alueella oli siis 80 km/h.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tyyppi kiihdytti n. 120-130 kilsaan tunnissa, ohitti arviolta 300 metrin päässä edellään ajaneen pakettiauton – ja jatkoi ohituskaistan jälkeen matkaansa jälleen 85 kilometrin tuntivauhtia jono perässään!

Jouduin todistamaan vastaavaa torstaina - 10-15 kilometrin alinopeutta ja jarrutukset automaattisiin 'nopeudenvalvontalaatikkokohtiin'. Ohituskaistan alkaessa kaasua reilusti lisää ja kun muutama auto sattui kuitenkin ohi pääsemään, näytti keskarit heiluneen vihaisesti ohittajien suuntaan. Hieno meininki!
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Taas tuli juhannuksen kunniaksi ajettua sattuneesta syystä 1500 kilometriä autolla. Maltillisena kuskinakin ihmettelen näitä jonoja kerääviä karavaanariapinoita. Vittu(anteeksirumasana), jos te olette valinneet etenemismuodoksi hinata perärässänne taloa alitehoisilla autoillanne ja te näette nopeusmittarinne (ja tiedätte nopeusrajoitukset) sekä taustapeilin miksi ette väisty hetkeksi sivuun kun jono takananne on kertynyt silmin kantamattomiin.

Tämänkään reissun aikana en bongannut yhtään karavaanaria joka olisi kyennyt ymmärtämään.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Jari66 kirjoitti:
Taas tuli juhannuksen kunniaksi ajettua sattuneesta syystä 1500 kilometriä autolla. Maltillisena kuskinakin ihmettelen näitä jonoja kerääviä karavaanariapinoita.

Täällä yksi karavaanariapina. Aikoinaan kun ajelin vielä rekkaa kirosin myöskin karavaanarikavereitani, mutta älä yleistä. Minä esimerkiksi en hinaa sitä taloa alitehoisella autolla, enkä takuulla ole teidentukkona. Olen vaunun kanssa joka reissulla joutunut ohittelemaan asuntoautoja joissa on "100" lappu persiissä, myöskin rekkoja ynnä noita jonoja kerääviä henkilöautoilijoita olen joutunut ohittelemaan, vaunu perässä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi pyöräilijät ajelevat keskellä autotietä?
Esim. itäisessä Stadissa tulee törmättyä lähes päivittäin tyyppeihin, jotka polkevat keskellä kaistaa, vaikka vieressä on kohtalaisen hyvässä kunnossa olevat pyöräilykaistat.

Koska pyörätiet ovat paskassa kunnossa ja täynnä mummoja, lapsia, koiria, kiviä, töyssyjä, autoja ja muita vaaroja. Autotiellä ajavaa pyöräilijää osaa autoilijakin varoa, mutta pyörätien jatketta 45km/h tunnissa ajavaa pyöräiliää on oikeasti helvetin vaikea huomata.

Käytän siis työmatkoihini pyörää tai autoa noin 50/50 suhteessa kun kelit sallivat ja ajan pyörällä pyörätiellä, mutta ymmärrän miksi kaikki eivät niin tee.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Täällä yksi karavaanariapina. Aikoinaan kun ajelin vielä rekkaa kirosin myöskin karavaanarikavereitani, mutta älä yleistä. Minä esimerkiksi en hinaa sitä taloa alitehoisella autolla, enkä takuulla ole teidentukkona. Olen vaunun kanssa joka reissulla joutunut ohittelemaan asuntoautoja joissa on "100" lappu persiissä, myöskin rekkoja ynnä noita jonoja kerääviä henkilöautoilijoita olen joutunut ohittelemaan, vaunu perässä.

Ajan noin 70 000 kilometritä vuodessa enkä ole koskaan nähnyt, että taloa perässään hinaava karavanaari olisi koskaan ketään kyennyt ohittamaan,

Ohittaminen ei tietenkään ole mikään saavuteltava itseisarvo, mutta nämä taloauto -kombinaatiot eivät pitäisi kuulua ruuhkaliikenteeseen tai ainakin heiltä pitäisi löytyä pikkuisen ymmärrystä tarvittaessa siirtyä sivuunkin kun vauhti ei riitä.

Liikaa tietenkin vaadittu.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Ajan noin 70 000 kilometritä vuodessa enkä ole koskaan nähnyt, että taloa perässään hinaava karavanaari olisi koskaan ketään kyennyt ohittamaan,

Ohittaminen ei tietenkään ole mikään saavuteltava itseisarvo, mutta nämä taloauto -kombinaatiot eivät pitäisi kuulua ruuhkaliikenteeseen tai ainakin heiltä pitäisi löytyä pikkuisen ymmärrystä tarvittaessa siirtyä sivuunkin kun vauhti ei riitä.

Liikaa tietenkin vaadittu.

Miksi ei kuuluisi? kerros nyt omin sanoin, miksi emme saisi kulkea muun liikenteen seassa? Minä jo sanoin, että en ole kertaakaan ollut kenenkään jaloissa ja vuodesta 1993 asti olen tota taloa perässäni hinannut. Minuakin vituttaa ne, jotka eivät aja nopeusrajoitusten mukaan, mutta sanoin jo, älä yleistä. Jos tuolla raskasliikenne ajaa rajotinta vasten n.89 km/h ja mä joudun niitä ohittelemaan, miten mä olen muun liikenteen jaloissa?

Vai oletko tosissasi sitä mieltä, että jos ajan yhdistelmällä jonka suurin sallittu nopeus on 80 km/h 90-110km/h, minun pitäisi jossain vaiheessa siirtyä tiensivuun, että taas pääsisin ohittamaan ne hitaasti liikkuvat ajoneuvot?
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Sinä arvon kusipää Audin ratissa! Et voinut odottaa Rautatienkadulla muutamaa sekuntia edessä olleen autosi kääntymistä Suvantokadulle, vaan sinun piti syöksyä sulkuviivan ylitse suoraan eteeni vain jotta voisit hetken päästä kääntyä Otavalankadulle. Vedä lapaas homo!
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Tästä on jo hetki aikaa, mutta näin erään taksin tekevän mielenkiintoisen ajo-liikkeen Espoossa, merituulentiellä. Itse olin bussissa tulossa Tapiolan suunnasta ja olimme pysähtyneenä Olarin kirkon risteykseen. Tuossa on sellainen paikka, että bussit seisovat usein oikealla kaistalla jossa oli tuolla hetkelle vihreä nuolivalo oikealle. Bussi oli kuitenkin menossa suoraan joten valitettavasti oikealla ei päässyt kääntymään vaikka valo oli vihreä. Taksi päätti leikata tyhjälle keskikaistalle ja kääntyä bussin keulan edestä oikealla, n. 0,5 metrin päähän äidistä joka käveli rattaiden kanssa suojatiellä. Hetken jo mietin, että nyt osuu, mutta ihmeen kaupalla taksi sai pysäytettyä juuri rattaiden eteen.

Tässä linkissä vielä tuo kuvaamani paikka. Bussi siis seisoi tuossa oikealla, jossa on tuo bussikaistan merkki. Taksi paahtoi tuosta nytkin tyhjänä olevan kaistan kauttaa oikealle.(UPS:n auton perään).
 

Hepitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuossa on sellainen paikka, että bussit seisovat usein oikealla kaistalla jossa oli tuolla hetkelle vihreä nuolivalo oikealle. Bussi oli kuitenkin menossa suoraan joten valitettavasti oikealla ei päässyt kääntymään vaikka valo oli vihreä. Taksi päätti leikata tyhjälle keskikaistalle ja kääntyä bussin keulan edestä oikealla, n. 0,5 metrin päähän äidistä joka käveli rattaiden kanssa suojatiellä. Hetken jo mietin, että nyt osuu, mutta ihmeen kaupalla taksi sai pysäytettyä juuri rattaiden eteen.

Jos nuolivalo oikealle oli vihreänä, niin eikö jalankulkijoille ole tuolloin punainen? Ei sinänsä hölmö liike taksilta.

-H-
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Jos nuolivalo oikealle oli vihreänä, niin eikö jalankulkijoille ole tuolloin punainen? Ei sinänsä hölmö liike taksilta.

-H-

Eikös se silloin nimenomaan ole jalankulkijoille vihreä? Jos suoraan ajetaan niin silloin on jalankulkijoilla punaiset.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikös se silloin nimenomaan ole jalankulkijoille vihreä? Jos suoraan ajetaan niin silloin on jalankulkijoilla punaiset.

Eikäkö juurikin toisin päin. Nuoli autoilijalle tarkoittaa etuajooikeutta.
 

Aatelinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Glen Metropolit, New England Patriots
Itse juhannuksena sunnuntain aamupäivän paluuliikenteessä ajelin hyvinkin pienellä autolla maanteitä pitkin joissa nopeusrajoitukset 80-100km/h. Vaikka aamulla ei juurikaan liikennettä ollut, niin suurin osa ajoi reilusti alle 10km/h alinopeutta. Siinä sitten joutui pitkään odottamaan että tulee tarpeeksi pitkä suora sille 1.0 litraiselle koneelle, jotta pääsee ohittamaan näitä maleksijoita. Onneksi n. 400km matkalle ei sattunut yhtään egoistia, jolle olisi tuottanut vaikeuksia päästää ohi pientä kippoa, joka on varmasti halvempi ja pienitehoisempi kuin oma BMW tai Mersu. Kiitokset heille siitä, että eivät minun ohittaessani tehneet yritystä turhaksi kiihdyttämällä ja blokkaamalla minut.

Matkalla kuitenkin näki näitä maaseudun mummoja ja pappoja, joilla saattaisi olla aika luovuttaa ajokortti vapaaehtoisesti pois. Pahin esimerkki on 80km/h nopeusrajoitusalueella n. viittäkymppiä ajava vanha mummeli, jolle jokainen mutka oli ilmeisesti liian tiukka, kun piti jarrua painaa jä välillä tiputtaa vauhti jopa 30 kilometriin tunnissa! Kun mitään pitkiä suoria ei tällä tieosuudella ollut jouduin todistamaan muutamaakin ohitusta kun välissämme olleet autot keltaisia viivoja uhmaten painelivat alle puolta nopeusrajoituksesta kulkevasta mummelista ohitse. Itse en halunnut omaa elämääni riskeerata, vaan jouduin jopa kymmeniä minuutteja ajamaan loivasti mutkittelevalla tiellä ennen kuin itse pääsin turvallisesti ohi ja näkyvyys oli tarpeeksi hyvä.

Kyseinen autoilija voisi oikeasti siirtyä pois liikenteen seasta sillä noin paha alinopeus tulee tuottamaan vaaratilanteita se on varma.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vihreällä nuolella ajavalla ei ole muita väistettäviä, käännyt sitten oikealle tai vasemmalle.

Ymmärtääkseni tilanne ei ihan näin suoraviivainen lainedessä kaikissa tapauksissa ole, vaan on olemassa risteyksiä, joissa samalla kun oikealle kääntyvälle palaa vihreä nuolivalo, samalla palaa vihreä valo suojatietä ylittäville (menevät siis suoraan tien yli) ja tällöin kääntyjä on ymmärtääkseni väistämisvelvollinen, ja jos kyseessä on pyörtienjatke, autoilija joutuu myös väistämään pyöräilijöitä. Muutoin vain jalankulkijoita.

vlad.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Olisiko mahdollista että jalankulkija veti punaisia päin, koska bussi oli pysähtynyt valoihin ja sen takia oli turvallista mennä punaisillakin yli?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ymmärtääkseni tilanne ei ihan näin suoraviivainen lainedessä kaikissa tapauksissa ole, vaan on olemassa risteyksiä, joissa samalla kun oikealle kääntyvälle palaa vihreä nuolivalo, samalla palaa vihreä valo suojatietä ylittäville (menevät siis suoraan tien yli) ja tällöin kääntyjä on ymmärtääkseni väistämisvelvollinen, ja jos kyseessä on pyörtienjatke, autoilija joutuu myös väistämään pyöräilijöitä. Muutoin vain jalankulkijoita.

vlad.

Missäs niin typeriä risteyksiä on? Vihreän nuolivalon suunnassa ei ole väistettävää liikennettä, sano. Se on vähän niinkuin sen nuolivalon pointti.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Missäs niin typeriä risteyksiä on? Vihreän nuolivalon suunnassa ei ole väistettävää liikennettä, sano. Se on vähän niinkuin sen nuolivalon pointti.

Sehän sen pointti pitäisi olla mutta L:rantaan on sijoitettu nuolivalollisia risteyksiä, joissa nuolivalot palavat siten, että osan aikaa suoraan meneville jalankulkijoille ei pala vihreä valo ja osan aikaa taas vihreä valo palaa (Kauppakeskus Gallerian lähellä on muistaakseni tällainen risteys), mikä osaltaan aiheuttaa sekaannusta ja vaaratilanteita kun kukaan ei ole oikein varma siitä, että kenellä on väistämisvelvollisuus ja milloin. Mutta L:rannassa nyt onkin onnistuttu liikennejärjestelyiden avulla sekoittamaan keskusta ja jokunen muukin alue ihan kohtalaisen hyvin, siihen pari idioottimaisesti sijoitettua liikennevaloa on sopivasti vain piste i:n päällä.

vlad.

edit: Pitääkin joku kerta kun olen fillaroimassa tarkistaa näiden nuolivalollisten risteysten toiminta. Niitä nyt löytyy täältä ainakin jokunen kappale. Osa niistä aiheuttaa kiitettävällä tavalla harmaita hiuksia turistien kohdalla. Logiikka, missä on?
 

HokiHero

Jäsen
Mielenkiintoista tietoa vladilta. Autokoulussakin opettaja jaksoi aina muistuttaa että nuolivalolla ei koskaan tarvitse väistää ketään, vaan niin edestä ja sivulta tulevilla autoilla kuin jalankulkijoillakin on punainen ja sillä olen tähän asti mennyt ja selvinnyt ilman minkäänlaisia onnettomuuksia. Onkohan tuollaiset risteykset edet laillisia, joissa toimitaan toisin? Luulisin ainakin olevan selkeä riski.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielenkiintoista tietoa vladilta. Autokoulussakin opettaja jaksoi aina muistuttaa että nuolivalolla ei koskaan tarvitse väistää ketään, vaan niin edestä ja sivulta tulevilla autoilla kuin jalankulkijoillakin on punainen ja sillä olen tähän asti mennyt ja selvinnyt ilman minkäänlaisia onnettomuuksia.

Joo, toki autokoulun opettaja olisi voinut tarkentaa, että voihan samaan aikaan olla vihreä tietysti muillakin, esimerkiksi vastakkaisesta suunnasta kanssasi samaan suuntaan kääntyvillä kun kaistoja on kaksi. Turun sataman lähettyvillä olen pari kertaa meinannut tulla jyrätyksi kun olen nuolivalolla kääntynyt oikealle ja vastapäätä on kääntynyt vasemmalle auto myös vihreillä (muistaakseni nuolivalolla sielläkin), mutta on tunkenut suoraa minun kaistalleni. Molemmilla kerroilla ruotsalainen auto muuten.
 

luukkumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, maajoukkue , voima
Eilen Lauttasaaressa mutterikahvilan lähellä joku apina oli rikkonut autostani sivupeilin. Auto parkissa kadunvarressa ja kuskinpuoleinen sivupeili roikkui johtojen varassa. Rikkoja : mä saan sut vielä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös