Eikös joku tieliikennelaki sano että ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään näkyvällä tieosuudella tarpeen vaatiessa? Eli jos näkyvyys on 20 metriä niin pitää ajaa niin hiljaa että jarrutusmatka on alle 20 metriä?
Näyttää kyllä taas paperille kirjoitettuna periaatteena aika helpolta, mutta tilanteet tulevat aika nopeasti tien päällä, kun ihminen on erehtyväinen, varsinkin tilanteiden ennakoinnissa. Joskus tuo tilanne tulee aika puskista esim. jos ohitat rekkaa vasenta kaistaa, näkyvyys saattaa olla suht hyvä ja yhtäkkiä ei näykään mitään, kun rekka pölläyttää lunta naamalle katolta, pientareelta tai kaistojen välistä. Mielestäni tässä vaiheessa, kun se virhearvio on jo tehty, pitää kyllä myös ohittajalla kantti kestää sen 1-2 sek., kun näkyvyys on heikko. Se nyt vaan on ihan selvä, että jos vedät vasemmalla kaistalla liinat kiinni lunta pölläyttävän rekan vierellä, varmasti sieltä ennemmin tai myöhemmin joku pamauttaa perään.
Ei siinä mitään, tieliikennelaki taitaa olla aika yksiselitteinen siinä, että peräänajajan syytä tämä on. Ja järkevä kuskihan ennakoi jne jne. Mutta pieni ymmärrys täältä kuitenkin joillekin kolareita tuollaisessa tilanteessa peräänajolla aiheuttaneille, joita veikkaan olleen tänään aika paljon. Onhan se helppo täältä näppäimistön takaa jälkiviisastella, miten autoa lakikirjan mukaan ajetaan.
Sen sijaan mitään sympatioita ei tule niille, jotka kaupungista pois päin ensin alkumatkasta pujottelevat kolariautoja ja heti sen perään on taas normaali 100 mittarissa vajaan 10 metrin "turvavälillä". Aika lyhyt se muisti joillain on, muistaakseni jossain tienvarsimainostaulussa sanotaan, että 300 metriä - taitaa pitää paikkansa.