Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 329
  • 13 227

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kehä I Leppävaarasta Tuusulanväylälle veti äsken myös paremmin kuin normaaliperjantaina. Pakilantie sen sijaan täysin jumissa ja 500m matka taittui mukavasti 25 minuutissa.

Mikä vittu siinä oikeasti on kun ihmiset ei osaa ajaa? Ei se keli ole huono vaan kuskit. Kortti pois kaikilta kolareiden aiheuttajilta. Voi sitä ylläpitää ihan normaalia nopeutta tällaisillakin keleillä kunhan ennakoidaan ja pidetään niitä turvavälejä.

Sitten joku uuno tietysti ajaa ohituskaistaa 50km/h ja johan pelti rytisee. Mikäli olet niin huono kuski ettet voi ajaa normaalisti näillä keleillä niin pysy vittu sisätiloissa.
Silminn, vauhtia 120 km/h - Ilta-Sanomat

Eiköhän nämä kolarisumat ole aiheutuneet juurikin niiden idioottien toimesta ketkä ovat suurinta sallittua nopeutta ajaneet.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi sitä ylläpitää ihan normaalia nopeutta tällaisillakin keleillä kunhan ennakoidaan ja pidetään niitä turvavälejä.
Ei voi ainakaan moottoriteillä. Jos näkyvyys ei riitä sinne asti mihin saat autosi pysäytettyä, pitää ajaa hiljempaa. Ei silloin mikään turvaväli pelasta.
 

msg

Jäsen
Voi sitä ylläpitää ihan normaalia nopeutta tällaisillakin keleillä kunhan ennakoidaan ja pidetään niitä turvavälejä.

Mikä on tämä mainittu normaali nopeus, jos näkyvyys on pari kymmentä metriä? Tai miten mittaat 100 km/h vauhtiin sopivan turvavälin, jos näet tuon samaiset 20 metriä?
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Eiköhän nämä kolarisumat ole aiheutuneet juurikin niiden idioottien toimesta ketkä ovat suurinta sallittua nopeutta ajaneet.

Nojuu, emmä nyt tuolla näkyvyydellä 120kmh lähtisi ajamaan, jonkinmoinen tilannetaju on hyvä olla matkassa mukana. Ajat sitten 120 tai 40 niin urpo olet joka tapauksessa jos et pysy tiellä tai muuten vain aiheutat vahingon.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Mikä on tämä mainittu normaali nopeus, jos näkyvyys on pari kymmentä metriä? Tai miten mittaat 100 km/h vauhtiin sopivan turvavälin, jos näet tuon samaiset 20 metriä?

Sanotaan että ok nopeutta. Voi hyvin sopeuttaa vauhdin keleihin, ei tarvitse olla joko 120 tai 40.
 
Mikä on tämä mainittu normaali nopeus, jos näkyvyys on pari kymmentä metriä? Tai miten mittaat 100 km/h vauhtiin sopivan turvavälin, jos näet tuon samaiset 20 metriä?

Eikös joku tieliikennelaki sano että ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään näkyvällä tieosuudella tarpeen vaatiessa? Eli jos näkyvyys on 20 metriä niin pitää ajaa niin hiljaa että jarrutusmatka on alle 20 metriä?
 

scholl

Jäsen
En ymmärrä poliisin puhetta, että auto pitää jättää töihin ja hakea vkonloppuna. Spårathan ei kulje ja muissakin julkisissa on ongelmansa. Dösäkuskithan esim. ovat tunnettuja siitä, että kolaroivat urakalla. Itse ainakin olin 12-16 paljon autolla liikenteessä, eikä ollut mitään ongelmia kelin kanssa. Itse asiassa joku vko sitten maanantaina aamulla tiet olivat aivan jäässä kun taas nyt ne olivat vain lumiset, auto ei lähtenyt missään vaiheessa mitenkään tien pinnasta irti ja luistonesto toimi loistavasti. Siellä on ihan hyvä ajokeli ja lähden kohta taas tien päälle Espooseen vähän asioita hoitamaan.
 

Spiit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heitetään vielä sen verran ruutia nuotioon, kun schollkin on kerran antanut lausuntonsa asiaan, että ihmettelen kun median keskusteluosioissa yms. maalaiset vittuilevat nyt tupamökeistään oikein urakalla stadilaisten ajotaidoista.

Pahin kaaoshan taisi olla Lahdentiellä ja toki muillakin isommilla pääväylillä. Toisin sanoen ongelman on varmaan taas kerran aiheuttaneet Helsinkiin tai Helsingistä pois ajelevat juntit, jotka eivät osaa ajaa pk-seudun vilkkaammassa liikenteessä kun keli on vähän huonompi. Nih! MOT.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös joku tieliikennelaki sano että ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään näkyvällä tieosuudella tarpeen vaatiessa? Eli jos näkyvyys on 20 metriä niin pitää ajaa niin hiljaa että jarrutusmatka on alle 20 metriä?
Kyllä sanoo. Aika moni tuolla liikenteessä luottaa kuitenkin puhtaaseen tuuriin.
 
Toisin sanoen ongelman on varmaan taas kerran aiheuttaneet Helsinkiin tai Helsingistä pois ajelevat juntit, jotka eivät osaa ajaa pk-seudun vilkkaammassa liikenteessä kun keli on vähän huonompi.

Näinhän se on. Kyllä tuolla landella "osataan ajaa", mutta sitten tungetaan tänne taajamaan ja kaupunkiin ja ollaan niin ihmeissään kun muitakin on liikenteessä. Ei liene sattumaa että suurimmat sumat on näillä sisääntuloväylillä mitä maalaiset käyttävät työmatkaliikenteeseensä.

Moni osaa kertoa miten joku asia tehdään muttei välttämättä osaa tehdä sitä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK

Tuossa Tadun linkittämän IS:n artikkelin ingressissä väitetään: "Tänään Helsingin ympäristössa sattuneet ketjukolarit syntyivät pöllyävän lumen ja liukkauden yhteisvaikutuksesta."

Mielenkiintoinen väite - minä ajoin sekä aamulla että iltapäivällä pöllyävän lumen ja liukkauden vaikutuksen alaisena. Silti en joutunut ketju- tai muuhunkaan kolariin. Olisikohan kolareiden syy kuitenkin kuljettajissa, jotka eivät sopeuttaneet ajotyyliään kelin vaatimusten mukaiseksi?
 

Ranksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Heitetään vielä sen verran ruutia nuotioon, kun schollkin on kerran antanut lausuntonsa asiaan, että ihmettelen kun median keskusteluosioissa yms. maalaiset vittuilevat nyt tupamökeistään oikein urakalla stadilaisten ajotaidoista.

Pahin kaaoshan taisi olla Lahdentiellä ja toki muillakin isommilla pääväylillä. Toisin sanoen ongelman on varmaan taas kerran aiheuttaneet Helsinkiin tai Helsingistä pois ajelevat juntit, jotka eivät osaa ajaa pk-seudun vilkkaammassa liikenteessä kun keli on vähän huonompi. Nih! MOT.

Yhtä surkeita ne Turkulaiset ja Tamperelaiset ovat ajamisen suhteen kuin Helsingin kaaharit.
Mutta onhan se nähty kun etelän hiiret tulevat lappiin ajamaan ei osata varautua ollenkaa sulattomiin teihin,poroihin,hirviin,tuntemattomiin teihin ja toisiin köpöihin turisteihin.
Maalaisjärki on sallittua.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En tiedä mut oma arveluni.Johtuiskohan nuo lukuiset kolarit ennemmin siitä automäärästä / ruuhkista, mikä on huomattavasti suurempaa luokkaa tuolla pk-seudulla verrattuna tänne Tampereeseen ja pohjois-suomeen. Tarkoitan siis tilanteita kuten tänään eli poikkeuksillisen hankalat olosuhteet. Ei se välttämättä niistä ajotaidoista ole aina kyse. Toki aina niitä löytyy jotka ovat suoraan sanottuna aivan paskoja ajamaan, mutta veikkaan että monelle jotka pitivät itseään T.Mäkisenä kävi tänään köpelösti myös.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
No ei tietenkään asuinpaikka ole missään muodossa vaikuttamassa ihmisten ajotaitoon, kunhan provoillaan puolin ja toisin. Tottakai siellä sattuu enemmän kolareita, missä on enemmän liikennettä. Lisäksi sinne mahtuu yleensä lukumääräisesti enemmän huonoja kuljettajia ja tuollaisissa automäärissä yksikin huono kuljettaja on aika suuri riski.

Mitä Iltalehden sivuilta tuota yhtä videota katsoin, niin ei kovin kummoinen näkyvyys ollut. Luonnollisesti silloin pitää ajaa yhtä lujaa tai vähän lujempaa kuin edellä menevät. Vähintäänkin vähän lujempaa kuin rajoitus antaa myöten. Kyllä ihminen on tyhmä. Asuinpaikasta riippumatta.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jonkun paikallaolleen ja itsekin kolaroineen kuvaamaa pätkää lahdentieltä. 1.40 jälkeen näkyy aika vauhdikasta kasanmuodostusta. Ei siinä jonon hännilläkään ole kivaa, kun niskaan tullaan tuota vauhtia.

Juutuubi
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Jonkun paikallaolleen ja itsekin kolaroineen kuvaamaa pätkää lahdentieltä. 1.40 jälkeen näkyy aika vauhdikasta kasanmuodostusta. Ei siinä jonon hännilläkään ole kivaa, kun niskaan tullaan tuota vauhtia.

Juutuubi

Eikös yksi tai kaksi ihmistä silloin muutama vuosi sitten kuollut niissä isoissa ketjukolareissa kun nousivat autosta ylös ja jäivät takaatulleiden alle. Oli tuossakin pari kertaa aika lähellä ettei käynyt ulostulleille huonosti. Esimerkiksi kohdassa 1:50 taisi olla aika lähellä.

EDIT: Oma kotimatka sujui ihan hyvin vaikkakin hitaasti. Suunnilleen tuplasti meni aikaa normaaliperjantaihin verrattuna. Jännin tilanne oli yhdessä liikennevaloihin johtavassa alamäessä. Takanani jonossa oli kaksi henkilöautoa ja sitten kuorma-auto. Jonon pysähtyessä(hyvin hitaasta vauhdista) ei kuorma-auto pysähtynytkään vaan valui pulkkana alas mäkeä kunnes osui penkkaan. Sen verran oli onneksi väliä edellämenevään ettei nähdäkseni tullut osumaa. Ja samoissa liikennevaloissa meinasi aiheuttaa pienen tilanteen kun ihmiset väistivät paloautoa ajamalla punaisia päin. Onneksi siinäkin kaikki olivat hereillä vaikka pieni härdelli olikin päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Aika julman näköistä, kun autot tulevat nahkoineen niskaan, yrittävät vain etsiä sopivaa väliä, mihin täräyttää. Osa tuli vielä aikamoista vauhtia... Missä olivat varottajat?

Silloin ne jäivät kekkuloimaan aivan autojen viereen. Nämähän olivat järjestäen pitkällä penkalla ja vastaantulevien kaistalla.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Oikea vauhti tuollaisella näkyvyydellä taitaa olla n. 40km/h. Käytännnössä tällaiseen nopeuteen ei kuitenkaan ikinä päästä. Haluaisinpa nähdä nämä viisastelijat ajamassa duunista kotiin tuollaisessa tilanteessa. Veikkaisin, että mittarissa olisi vähintään sen 70km/h. Sen verran olen itse ottanut onkeeni, että kun viimeksi alkoi sataa alijäähtynyttä vettä moottoritiellä ajaessani, niin kurvasin ensimmäisestä liittymästä kahville.

Poliisille pointsit, hienosti yrittivät ainakin saada liikenteen määrää vähennettyä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Haluaisinpa nähdä nämä viisastelijat ajamassa duunista kotiin tuollaisessa tilanteessa.

Niin kauan on varaa viisastella, kun ei itse ole mukana moisessa joukkorähinässä.

Kyllähän nyt perkele jokaisen pitää tajuta suhteuttaa se oma nopeus edes lähelle älykästä tilannenopeutta. Jos kerran olosuhteet on ollut niin perseestä kuin tässä ketjussa annetaan ymmärtää, ei siellä voi päästää sataa menemään.

Miksi sellaiseen tilanteeseen ei päästä? Jos nyt saivarrellaan, niin painat kaasua sen verran, että autosi etenee sillä nopeudella kuin on turvallista ajaa. Omassa autossani ainakin kuljettaja voi säätää itse haluamansa ajonopeuden.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Paljonkohan kannattanee varata aikaa LPR-HKI välille huomenna aamulla, jos tarkoitus on olla Nordiksen kulmilla vähän ennen kahtatoista (kahdeltatoista varattu safkaus)? Ja mikä tämmöisinä päivinä on fiksuin reitti ajaa tuo loppupätkä Helsingin päässä?

E: Normaalisti LPR-Lauttasaari matkan taittaa helpohkosti kolmessa tunnissa meidän "normi" matkanopeudella.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Eikös joku tieliikennelaki sano että ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään näkyvällä tieosuudella tarpeen vaatiessa? Eli jos näkyvyys on 20 metriä niin pitää ajaa niin hiljaa että jarrutusmatka on alle 20 metriä?

Näyttää kyllä taas paperille kirjoitettuna periaatteena aika helpolta, mutta tilanteet tulevat aika nopeasti tien päällä, kun ihminen on erehtyväinen, varsinkin tilanteiden ennakoinnissa. Joskus tuo tilanne tulee aika puskista esim. jos ohitat rekkaa vasenta kaistaa, näkyvyys saattaa olla suht hyvä ja yhtäkkiä ei näykään mitään, kun rekka pölläyttää lunta naamalle katolta, pientareelta tai kaistojen välistä. Mielestäni tässä vaiheessa, kun se virhearvio on jo tehty, pitää kyllä myös ohittajalla kantti kestää sen 1-2 sek., kun näkyvyys on heikko. Se nyt vaan on ihan selvä, että jos vedät vasemmalla kaistalla liinat kiinni lunta pölläyttävän rekan vierellä, varmasti sieltä ennemmin tai myöhemmin joku pamauttaa perään.

Ei siinä mitään, tieliikennelaki taitaa olla aika yksiselitteinen siinä, että peräänajajan syytä tämä on. Ja järkevä kuskihan ennakoi jne jne. Mutta pieni ymmärrys täältä kuitenkin joillekin kolareita tuollaisessa tilanteessa peräänajolla aiheuttaneille, joita veikkaan olleen tänään aika paljon. Onhan se helppo täältä näppäimistön takaa jälkiviisastella, miten autoa lakikirjan mukaan ajetaan.

Sen sijaan mitään sympatioita ei tule niille, jotka kaupungista pois päin ensin alkumatkasta pujottelevat kolariautoja ja heti sen perään on taas normaali 100 mittarissa vajaan 10 metrin "turvavälillä". Aika lyhyt se muisti joillain on, muistaakseni jossain tienvarsimainostaulussa sanotaan, että 300 metriä - taitaa pitää paikkansa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljonkohan kannattanee varata aikaa LPR-HKI välille huomenna aamulla, jos tarkoitus on olla Nordiksen kulmilla vähän ennen kahtatoista (kahdeltatoista varattu safkaus)? Ja mikä tämmöisinä päivinä on fiksuin reitti ajaa tuo loppupätkä Helsingin päässä?

E: Normaalisti LPR-Lauttasaari matkan taittaa helpohkosti kolmessa tunnissa meidän "normi" matkanopeudella.

Nyt alkais olemaan Helsingissä aikas normaali talvikeli, lunta sataa hijalleen, mutta ei häiritsevästi. Kannattaa herätä huomenna aikaisin ja katsella kelikameroita ja sadetutkaa pitkin tulevaa matkaa, joista voi päätellä suunnilleen ajan. Itse varaisin aikaa n. 4,5 tuntia. Parkkipaikan etsintään voi mennä helposti huomenna puoli tuntia.

Nopein reitti lienee lahdentie-koskelantie-veturitie-nordenskiöldinkatu.

Edit. Jos messukeskus tulppana niin seuraavaksi menisin lahdentie- kehä3 itään-itäväylä- teollisuuskatu-savonkatu-nordenskiöldinkatu.
 
Viimeksi muokattu:

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Paljonkohan kannattanee varata aikaa LPR-HKI välille huomenna aamulla, jos tarkoitus on olla Nordiksen kulmilla vähän ennen kahtatoista (kahdeltatoista varattu safkaus)? Ja mikä tämmöisinä päivinä on fiksuin reitti ajaa tuo loppupätkä Helsingin päässä?

E: Normaalisti LPR-Lauttasaari matkan taittaa helpohkosti kolmessa tunnissa meidän "normi" matkanopeudella.

Ainakin parkkipaikan etsintään kannattaa varata aikaa, radiossa kertoivat huomenna olevan vilkkaan tapahtumapäivän sillä suunnalla. Ilmeisesti jotkut heppakisat areenalla, messukeskuksessa tapahtuu ja sitten se peli. Jos mahdollista, kannattaa etsiä parkkipaikkaa vähän kauempaa, tai vähintään varautua henkisesti siihen pyörimiseen. Jos normaalisti menee se kolme tuntia, aamulla kannattanee olla liikkeellä kahdeksan maissa, jopa ennen - tosin itse aika usein yritän tällaisille pätkille varata melko paljonkin liikkumavaraa.

Joku paremmin tietävä korjannee, mutta itse voisin ajatella ajelua nelostien kautta Koskelantielle (Käpylän liittymä), josta Itä-Pasilan suuntaan Nordikselle. Tai jos haluaa välttää Messukeskuksen, niin ajaa Koskelantieltä Mäkelänkadun kautta Pasilaan. Mäkelänkadulta pääsee kääntymään Velodromin jälkeen oikealle, ja siitä sitten taas muutaman sadan metrin päästä vasemmalle ja sitten valoista oikealle Itäväylän jatkeelle. Sitten onkin enää käännyttävä tien päästä vasemmalle, ja Nordis tulee vastaan jonkin matkan päästä.


edit. hidas...mutta se Messukeskuksen kohta voi olla tosiaan ruuhkainen, joten tuo kakkosehdotukseni voi olla jopa nopeampi/eipä ainakaan juuri hitaampi.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Messukeskuksessa on nyt MP-messut, joka perinteisesti vetää väkeä puoleensa niin perkeleesti. Ja lauantai on niissäkin pahin päivä kävijämääriltään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös