Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 203
  • 13 197

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onneksi kuitenki on tullut järkeä päähän autolla ajossa, enään ei tule tehtyä mitään järjettömiä ylilyöntejä mitä tuli vielä esim vuosi sitten kohellettua. Ylinopeutta on edelleen mutta enpä ole ainoa.

Ilmeisesti on jotenkin oikeutetumpaa rikkoa liikennesääntöjä kun muutkin tekevät niin?

Juu ja ajan kyllä itsekin ylinopeutta, lähes koko ajan, mutta se on oma ratkaisuni. Toki ylinopeuden ajaminen ei ole halpa harrastus ja käy varmaan kohta jo kortinkin päälle...

Mielestäni nuo kusipäiden ojentamiset liikenteessä tekee poliisi joten en puutu toisten töppäilyihin. Sensijaan kiittäminen, eteen päästäminen, toisten ohitusten helpottaminen ja unohtuneista valoista vilkuttelu ovat ohjelmassa.

Toki välillä tulee provosoiduttua kaiken maailman urpojen toilailuista mutta tämän olen tiedostanut kehittämiskohteeksi ja olenkin nykyään jo rauhallisempi.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ei se "oikeutetumpaa" ole mutta ei tuolla mitenkää eroa massasta jos vetelee ylinopeutta tai ottaa jotain pieniä ylilyöntejä. Harva kuski nykyään noudattaa sääntöjä pilkuntarkasti. Joka on sinäällään sääli mutta ei mahda mitään. Kaikilla on olevinaan kiire. Mennään sitten siinä samalla mukana.
 
On se vaan joillekin niin vaikeaa ymmärtää, että sille pysäkiltä lähtevälle bussille on annettava tietä. Myös sillä seuraavalla (eli vasemmalla) kaistalla. Jollain maasturikuskilla kilahti totaalisesti tuossa eräänä päivänä. Lähdin normaalisti pysäkiltä, oikean puoleisella kaistalla ei ollut ketään. Samantien siirryin vasemmalle kaistalle, koska oikea päättyy heti risteyksen jälkeen. Tai on siinä vielä lyhyt pätkä kaistaa, mikä on tarkoitettu busseille, juurikin tuon aiemman pysäkin takia. Vasemmalla kaistalla oli kohdalla yksi auto, jonka toki päästin menemään ensin, taaempaa tuli sitten tämä maasturi. Ja tuli sen verran kauempana, että ihan tarpeeksi aikaa ja tilaa varmasti herralla oli. Etenkin kun edessä oli punainen valo, joten tuskin sitä viittäkymppiä sieltä tuli. Tyyppi kuitenkin välkytteli valojaan sitten ja siirtyi oikealle kaistalle, tarkoituksenaan mennä siis bussikaistaa pitkin meikäläisestä ohi. Valot kuitenkin vaihtui ja edellä olevat toinen bussi ja se yksi henkilöauto lähtivät liikkeelle. Joten maasturi joutui nöyrtymään taakseni. Koska en helvetissä sitä viitsinyt eteeni päästää, ties mitä se olisi sitten tehnyt. Siellä perseessä roikkuessaan kun se ei paljon vaaraa voi aiheuttaa, muuta kuin itselleen.

Kyseisessä paikassa tulee toisinaan mielenkiintoisia tapahtumia eteen. Oikeaa kaistaa kun ei juuri kukaan aja, paitsi ne jotka ennen sen päättymistä kääntyvät oikealle. Ja bussilla taas on usein pakko ajaa siinä, ainakin siihen asti, että näkee onko kyseisellä pysäkillä ketään. Viime viikolla kun ajelin oikeaa kaistaa pitkin, tarkoituksena mennä siihen pysäkille, vähän taaempana ajelee henkilöauto. En sitten tiedä koittiko päästä tuohon rinnalle, etten minä vaan pääse siihen hänen edelleen. Edessä oli kuitenkin punaiset valot ja kymmenkunta auto jonossa siinä. Kyseinen pikkuauto sitten mukavasti täräytti letkan viimeisenä olleen auton perään. Siinä vaiheessa meikäläisellä oli jo vilkku oikealle, kun pysäkille olin menossa. Eikä ollut mitenkään erityisen liukas keli, tiedä sitten mitä hittoa kyseinen tyyppi touhusi.

Pitää nyt myöskin vähän kiitellä muita tiellä liikkujia. Kyseisessä paikassa on siis kohtuu vittumaista lähteä pysäkiltä ruuhka-aikaan. Sinne vasemmalle kaistalle kun ei pääse, jos on vähänkään pidempi jono valoissa. Mutta varsin hyvin siinä jonossa tilaa tulee, kun valot vaihtuu ja itse odottaa siinä oikealla kaistalla sekaan pääsyä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна

En nyt ihan täysin tajunnut millainen paikka tuo on, mutta yksi kysymys heräsi aiheesta. Onko sillä bussilla ihan pakko päästä siihen vasemmalle kaistalle ennen niitä valoja, jos se oikea kaista jatkuu vielä pikkuisen risteyksen jälkeenkin? Oletattavasti näin maalaisjärjellä ajateltuna tuossa on ajateltu bussien ajavan sitä oikeaa kaistaa myös risteyksen ohi. Äkkiseltään ajateltuna myös liittyminen liikennevirtaan sujuu "hieman" helpommin risteyksen jälkeen, mutta toki tässä kohdassa bussi menettää sen etuajo-oikeutensa.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En nyt ihan täysin tajunnut millainen paikka tuo on, mutta yksi kysymys heräsi aiheesta. Onko sillä bussilla ihan pakko päästä siihen vasemmalle kaistalle ennen niitä valoja, jos se oikea kaista jatkuu vielä pikkuisen risteyksen jälkeenkin? Oletattavasti näin maalaisjärjellä ajateltuna tuossa on ajateltu bussien ajavan sitä oikeaa kaistaa myös risteyksen ohi. Äkkiseltään ajateltuna myös liittyminen liikennevirtaan sujuu "hieman" helpommin risteyksen jälkeen, mutta toki tässä kohdassa bussi menettää sen etuajo-oikeutensa.
Minkä takia se kävisi helpommin? Jos on valot ja niihin joudutaan pysähtymään, muodostuu autoista usein jono vasemmalle kaistalle, jolloin kaistanvaihto risteyksen jälkeen on hankalampaa. Jos jonoa ei ole, niin se on lähtökohtaisesti ihan sama. Joskus saattaa olla poikkeustilanne, kun esim. takaa ohittaa juuri yksi auto, joka kannattaa päästää ohi ja odottaa sitten risteyksen ohi, jos ei ehdi vaihtaa kaistaa ennen sitä.

Olen aina elänyt uskossa, että dösille ei tarvitse lain puitteissa antaa tilaa enää kaistan vaihtoon. Olen myös elänyt uskossa, että kaistalla olevaan dösikseltä lähtöön ei tarvitse antaa mitään tilaa, koska dösä voi jatkaa sujuvasti suoraan ilman muiden apuja. Samalla usein vituttaa dösäkuskit, jotka siitä lähtiessään vilkauttavat vilkkua epätarkasti enemmän kuin kaksi kertaa, jolloin joutuu miettimään aikooko se vaihtaa kaistaa heti. Tulisiko minun luopua uskostani?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Minkä takia se kävisi helpommin? Jos on valot ja niihin joudutaan pysähtymään, muodostuu autoista usein jono vasemmalle kaistalle, jolloin kaistanvaihto risteyksen jälkeen on hankalampaa. Jos jonoa ei ole, niin se on lähtökohtaisesti ihan sama. Joskus saattaa olla poikkeustilanne, kun esim. takaa ohittaa juuri yksi auto, joka kannattaa päästää ohi ja odottaa sitten risteyksen ohi, jos ei ehdi vaihtaa kaistaa ennen sitä.

Lähinnä ajattelin juurikin tilannetta, jossa se vasen kaista on jo tukossa. Liikkeessä olevaan virtaan on kuitenkin helpompi liittyä (ja antaa tietä) kuin seisovaan jonoon.

Olen aina elänyt uskossa, että dösille ei tarvitse lain puitteissa antaa tilaa enää kaistan vaihtoon. Olen myös elänyt uskossa, että kaistalla olevaan dösikseltä lähtöön ei tarvitse antaa mitään tilaa, koska dösä voi jatkaa sujuvasti suoraan ilman muiden apuja.

Kaistanvaihtoon ei kaiketi tarvitsekaan antaa tilaa, mutta yleensä se on ihan fiksua. Niin ja kokemukseni mukaan tuo tilanantaminen kaistanvaihdossa toimii PK-seudulla ihan kiitettävästi kaikille. Sen sijaan pysäkiltä lähtevälle bussille pitää antaa tietä sillä viereiselläkin kaistalla, mikä oli uusi tieto minullekin. Lähinnä nyt vaan ihmettelin juuri tuon avautujan tilannetta, jossa se suoraan pysäkiltä vaihtaminen ei kuulosta kovin fiksulta toiminnalta kaikissa tilanteissa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkä takia se kävisi helpommin? Jos on valot ja niihin joudutaan pysähtymään, muodostuu autoista usein jono vasemmalle kaistalle, jolloin kaistanvaihto risteyksen jälkeen on hankalampaa.
Kyllä se vaan monessa tilanteessa käy helpommin. Jo ihan siitä syystä, että aivan liian suuri osa autoilijoista ei osaa lähteä liikennevaloista ripeästi, jolloin välejä muodostuu heti risteysalueella. Joten tuossa edellä kuvatussa tilanteessa ehdottaisin dösäkuskeille juuri samaa mitä nimimerkki Rommeli ehdotti ja kaiketi juuri tätä varten se kaistanpätkä on.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
On se vaan joillekin niin vaikeaa ymmärtää, että sille pysäkiltä lähtevälle bussille on annettava tietä. Myös sillä seuraavalla (eli vasemmalla) kaistalla.

Ihankos oikeasti lain mukaan on näin?!
Mulla kun on vakaa usko asiaan ollut, että tietä on annettava vaan siihen oikealle kaistalle, jolle bussi pysäkiltä lähtiessä tulee. Kaistanvaihto vasemmalle kaistalle ei käsittääkseni enää ole bussille etuoikeutettua.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ihankos oikeasti lain mukaan on näin?!
Mulla kun on vakaa usko asiaan ollut, että tietä on annettava vaan siihen oikealle kaistalle, jolle bussi pysäkiltä lähtiessä tulee. Kaistanvaihto vasemmalle kaistalle ei käsittääkseni enää ole bussille etuoikeutettua.

Tieliikennelain 22 § sanoo seuraavaa:

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä.

Eli tuon mukaan tietä pitää antaa myös sille seuraavalle kaistalle.
 
Eikös tässä pikkukatin yllä kertomassa tapauksessa ole nimenomaan tarkoituskin, että bussi vaihtaa kaistaa vasta risteyksen jälkeen? Minkä takia sinne on ylipäätänsä tehty tämä loppuva kaista jos bussi pystyy pysäkiltä lähtemään autoilijoiden väistäessä suoraan vasemmalle kaistalle?
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lähinnä ajattelin juurikin tilannetta, jossa se vasen kaista on jo tukossa. Liikkeessä olevaan virtaan on kuitenkin helpompi liittyä (ja antaa tietä) kuin seisovaan jonoon.
OK, siinä tilanteessa kyllä ja toisaalta oletin myös, että vauhti on jotain järjellistä, esim. ainakin 35 viidenkympin alueella, mitä se ei myöskään välttämättä ollut, jos heti vaihtoi kaistaa, jolloin olisi fiksumpaa odottaa risteyksen jälkeen.
 
Joo, ei näköjään läheskään kaikilla tiedossa tuo viereiselle kaistalle ulottuva väistämisvelvollisuus. Tuossa ensimmäisessä tilanteessa oli mielestäni parempi vaihtaa kaistaa samantien, koska ei jonoa ollut ja oli sopiva rako siihen (paitsi sen maasturikuskin mielestä) Mikäli taas jono vasemmalla kaistalla on pysäkille asti tai sen ohi, niin silloinhan se ei onnistu. Tällöin tulee toimittua tilanteen mukaan. Jos tietää valojen vaihtuvan pian, niin lähden hitaasti liikkumaan oikeaa kaistaa, vilkku tietenkin vasemmalle. Toki jos oikealla kaistalla on takaa tulevia, en jää sitten heitä hidastamaan, mutta harvoin siinä ketään on. Ja kun valot vaihtuu ja letka alkaa lähtemään liikkeelle, kyllä siihen joku jää odottamaan ja päästää minut väliin.

Syy miksi vältän menemästä heti valoihin ja niiden vaihtuessa sitten yrittäisi keulille päästä johtuu tietystä seikasta. Joskus "kiireiset" autoilijat menee juuri tuolle oikealle kaistalle, ja koittavat sitä kautta kiilata jonon ohi. Jotenkin ei vaan haluaisi toimia samoin, olkoonkin että meikäläisellä on parempikin syy olla siellä oikealla kaistalla ja näin ollen olisi jotenkin oikeutetumpaa kyseinen toiminta. Täällä pienemmässä kaupungissa kun tuo tilan antaminen ole mitenkään itsestään selvää. Yleensä kun koitat kaistaa vaihtaa, sieltä ei sitä tilaa vaan tule.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täällä pienemmässä kaupungissa kun tuo tilan antaminen ole mitenkään itsestään selvää. Yleensä kun koitat kaistaa vaihtaa, sieltä ei sitä tilaa vaan tule.

Niin tuttua...Muutenkin liikennekulttuuri ao. kaupungissa on aika syvältä, alkaen teiden kunnossapidosta ja suunnittelusta. Haasteita riittää.

Saisivat nyt edes sen Helsingintien levennettyä 2+2 kaistaiseksi keskustasta Uus-lavolan liittymään saakka. Eiköhän se ota vielä toiset 20 vuotta toteutuakseen.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Tämä ei siis ole Pikkukattia kohtaan tarkoitettu, mutta aika moni bussikuski uskoo että tuo sääntö on voimassa kaistanvaihdossakin, eli ei pelkästään pysäkiltä tullessa. No sainpahan Paunun piikkiin viimevuonna uutta peltiä autoon. Kuski uskoi syyllisyytensä vasta kun poliisit kertoivat että bussilla ei saa kiilata kaistanvaihdon aikana.

Olin siis tapauksessa jo bussin rinnalla kun kuski halusi vaihtaa vasemmalle kaistalle. Tööttäsin ja bussi pysähtyi, mutta taisi jostain suuttua ja lähtikin uudestaan liikkeelle osuen auton takakulmaan.
 

Barnhill

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Entäs sellainen tilanne, missä bussipysäkille on oma levennys ja kohdassa on vähintään kaksi samansuuntaista kaistaa, josta oikealta siis vielä viivoilla merkitty levennys bussipysäkille? Vasen kaista ei ole käsittääkseni enää väistämisvelvollinen, koska oikea kaista ei ole tällöin samaa kaistaa bussipyskin kanssa. Tuollaisiakin paikkoja on ympäri Suomea. Esimerkiksi tässä google maps katukuvassa: http://maps.google.fi/maps?hl=en&ie....76&ll=60.738362,24.785036&spn=0,0.00203&z=19

Tosin tuossa nyt tuskin on bussilla koskaan edes tarvetta siirtyä samantien vasemalle, mutta sellaisiakin vastaavia paikkoja varmaan löytyy pilvin pimein.

Kun taas tässä google maps katukuvassa http://maps.google.fi/maps?hl=en&ie...,5&ll=60.178191,24.929523&spn=0,0.064974&z=14 tilanne on sellainen, että pysäkki ja pysäkille pysähtynyt bussi on oikeasti samalla kaistalla oikeaa kaistaa ajavan auton kanssa. Kai näillä tapauksilla eroa on?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Että minua sitten juilii liikenteessä tällaiset tyypit joilla kaikki tapahtuu ihan jumalattoman hitaasti. Esimerkiksi joku risteyksestä kiihdyttäminen 80 km/h nopeuteen vaatii reilusti toista kilometriä matkaa. Eihän tuollainen enää ole käsittääkseni polttoainetaloudellisestikaan järkevää kun kiihdytetään etanan vauhtia. Sitten näillä samoilla tyypeillä kestää se risteyksestä kääntyminenkin ikuisuuden. Ensin aletaan hidastamaan vauhtia jo satoja metrejä ennen risteystä, ja viimeisest kymmenet metrit mennään ihan kävelyvauhtia. Ja sitten kun se itse risteys lopulta joskus pitkän ajan kuluttua tulee vastaan niin auto melkein pysäytetään ennen kuin se saadaan käännettyä pois takanatulevien edestä. Onhan se tietysti kiva jos itsellä ei ole kiirettä mihinkään mutta kun jollakin muulla saattaa olla, niin pistää vituttamaan tuollainen hidasteleminen. Joskus voisi ajatella muutakin kuin omaa napaa ja yrittää liikkua liikenteessä siten että liikenne kulkisi mahdollisimman sujuvasti.

Sitten ärsyttää näiden autoilijoiden lisäksi myös jalankulkijat/pyöräilijät joilta puuttuu kokonaan pelisilmä liikenteessä. Mennään ihan laput silmillä ja pelkästään omaa napaa tuijottaen. Esimerkiksi tänä aamuna sattui tilanne jossa eräällä kadulla liikkui tasan kaksi autoa, minä ja yksi vastaantuleva auto. Molempien autojen takana oli koko kadun mitalta tyhjää. Vaan eikopä eräs jalankulkija päättänyt että hänenhän ei tarvitse odotella sekuntiakaan vaan lykkäsi itsensä suojatielle jolloin sekä minä että tämä vastaantulija jouduimme pysäyttämään automme. Toki hänellä oli oikeus tehdä näin, eihän hänellä ollut mitään velvollisuutta jäädä odottamaan meidän sijastamme mutta kun ajattelee että nyt kaksi autoa joutui pysähtymään ja kiihdyttämään taas itsensä uudestaan vauhtiin sen sijaan että tämä jalankulkija olisi pysähtynyt n. 5 sekunniksi niin ei tuo mitenkään kovin järkevää mielestäni ole. Kun nykyisin muutenkin kannustetaan ihmisiä ekoajatteluun yms.

Ja tällaisia samankaltaisia tapauksia näkee lähes joka päivä, niin autoilijoiden kuin jalankulkijoidenkin toimesta. Jotenkin tuntuu että ihmiset eivät käytä yhtään aivojaan liikenteessä, ihan pienellä järjenkäytöllä saataisiin liikennettä paljon sujuvammaksi.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Että minua sitten juilii liikenteessä tällaiset tyypit joilla kaikki tapahtuu ihan jumalattoman hitaasti.

Erinomainen kirjoitus. Pelisilmän puutteesta kärsivät loogisesti ne samat pyöräilijät / kävelijät silloinkin, kun läiskäisevät ahterinsa auton ratin taa. Jotenkin tuntuu, että suomalaisilla on toimintavalikoissaan kaksi ääriasentoa; joko se piinaava flegmaatiisuus / uneliaisuus tai äärimmäisen räjähdysherkkä / aggressiivinen.

Esimerkki tänään Tampere - Helsinki -moottoritieltä: Ajan vasenta kaistaa ohittaen vähän väliä oikealla kaistalla ajavia hitaampi ajoneuvoja. Takanani ei tule ketään (ja kun joku kuitenkin ajattelee tätäkin niin: kyllä, aina silloin kun oikealla kaistalla on pidempiä rakoja, ajelen myös oikealla kaistalla).

Tiellä on pitkiä suoria ja minulla hyvä näkyvyys kauempana edessä oikeaa kaistaa ajavaan rekkaan ja sen perässä ajelevaan henkilöautoon. Henkilöauto ajelee samaa vauhtia rekan kanssa koko sen ajan, kun saavutan kaksikon. Sitten, kun olen 50 metrin päässä henkilöauton takakontista, räpsähtää vilkku vasemmalle ja auto heilahtaa vasemmanpuoleiselle kaistalle eteeni. Raivokkaasti painellaan jarrua ja siinä sitten ajellaan kaksi kilometriä peräkkäin auton ohittaessa rekkaa. Takanani ei tullut tuolloin ketään ja henkilöauto olisi voinut siirtyä vasemmalle kaistalle ohitettuani sen ja lähteä sen jälkeen ohittamaan rekkaa. Mutta ei, sille kaistalle piti siirtyä ajelemaan 81 km/h -vauhtia juuri sillä samaisella sekunnilla, jolloin olisin ohittanut kaksikon. Että kilometritolkulla ajellaan ilman kiireen häivää ja sitten iskee äkillinen tarve kaistan vaihtamiseen. Heräsikö kuski unestaan vai hakiko muuten vaan jännitystä elämäänsä?

Toinen esimerkki: Ylöjärvellä Vaasan suunnasta Tampereelle johtavalla tiellä Maskun kohdalla on ramppi Helsingin suuntaan. Rampille kääntyville on valot, sillä kevyen liikenteen väylä kulkee tien vieressä ja suojatie ylittää tien rampin kohdalta.

Tulen kääntyvien kaistalle ja edessä menee auto. Meitä kääntyviä on tasan kaksi ajoneuvoa. Suojatiellä on ukkeli susikoiran kanssa tulossa tien yli ja painaa rampille kääntyessämme suojatien valonappia. Kääntyvien valot räpsähtävät saman tien punaisiksi ja me molemmat jarruttelemme sileällä jäätiköllä pysähtyäksemme. Ja ukkelin ylitettyä tien kiihdyttelemme rampin mäkeen. Että ihan normaalia ja varmasti tuli lakia noudatettua kun ei kävelty punaista päin, mutta itse jalankulkijana olisin odottanut, että kaksi autoa menee rampista ja olisin sen jälkeen ylittänyt tien painamatta sitä valonappia. Tai jos olisi ollut kiire, olisin hilpaissut ennen autoja sen pienen suojatien pätkän tien yli. Siihenkin olisi ollut loistavasti aikaa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jotenkin tuntuu, että suomalaisilla on toimintavalikoissaan kaksi ääriasentoa; joko se piinaava flegmaatiisuus / uneliaisuus tai äärimmäisen räjähdysherkkä / aggressiivinen.
Näinhän se on, että liikenteessä on vain kahdentyyppisiä ajajia: nuijia, jotka ajavat liian hiljaa ja idiootteja, jotka ajavat liian kovaa.

Sujuvan liikenteen kannalta olisi tärkeää, että ihmiset osaisivat käyttää pelisilmää, mutta myös uskaltaisivat painaa kaasua tarpeen tullen. Hyvä nyrkkisääntö vasenta kaistaa ajettaessa on, että jos edessä ei ole ketään, niin ei takanakaan. Autojonoa ohitettaessa tilanne on vähän eri, mutta silloinkin ohittavan letkan ensimmäisen kannattaa pitää huoli siitä, että nopeutta on mittarissa n. 15 km/h yli, joka menee vielä hyvin pitkälti toleransseihin ja sujuvoittaa liikennettä.

Pelisilmää voisi taas käyttää ihmiset, jotka tullessaan lännestä kehä I:ltä Tuusulanväylälle pohjoiseen päin ajavat rampissa oikeanpuoleista päättyvää kaistaa vasemman kaistan letkan ohi. Yllättäen kaistojen yhdistyessä syntyy ruuhka, kun muutama auto kiilaa väliin ja jarruvalot alkavat vilkkua. Pahimmassa tapauksessa vielä vedetään sen jälkeen Tuomarinkylän liittymään menevää kaistaa niin pitkälle kuin pääsee ja kiilataan sieltä Tuusulanväylälle jonon keulalle. Joka iltapäivä n. klo 15.50 alkaa ruuhka siinä kohdassa, jossa rajoitus vaihtuu 80 km/h->100 km/h. Pienellä pelisilmällä ja joustamisella kehältä olisi sujuvampaa liittyä, mutta aina joku sankari vetää ohi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tästä pelisilmästä puheenollen, mitä mieltä hyvät kanssakirjoittajat olette siitä että liikenteen sujuvuuden nimissä vähän venytetään liikennesääntöjen rajoja tai jopa ylitetään ne? Minulla on ainakin tapana tehdä niin että jos katson sen parantavan liikenteen sujuvuutta (eikä vaaranna millään tavalla turvallisuutta) niin voin ihan hyvin rikkoa liikennesääntöä. Esimerkkinä vaikkapa sellainen tilanne että olen kääntymässä vasemmalle ja vastaantulevalla kaistalla ei tule vastaan yhtään autoa. Sen sijaan takanani on auto tai useampi. Tällaisessa tapauksessa minä monesti ryhmityn kääntymään siihen vastaantulijoiden kaistalle ja jarruttelen siinä risteystä varten. Tällä tavoin takanatulijoiden ei tarvitse hidastaa/pysähtyä sen takia että minä jarruttelen siinä kääntyäkseni. Tämä tietenkin sellaisessa tilanteessa että paikassa on hyvä näkyvyys eikä mitään sellaista riskiä että tämä toimintani aiheuttaisi mitään vaaratilannetta.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tästä pelisilmästä puheenollen, mitä mieltä hyvät kanssakirjoittajat olette siitä että liikenteen sujuvuuden nimissä vähän venytetään liikennesääntöjen rajoja tai jopa ylitetään ne?

Epäitsekästä toimintaa. Ei siis kuulu suomalaiseen liikennekulttuuriin.

No vitsit vitseinä. Jos haluat sakot sen vuoksi että joku muu pääsee nanosekunnin nopeammin perille niin siitä vain.

Moottoritielle liittymisen avustaminen kaistaa vaihtamalla, josta on ollut juttua täällä aiemmin, on omalla kohdallani ainoa liikennesääntö jota rikon tietoisesti helpottaakseni toisten liikkumista. Muuten kukin saa puolestani ajaa ihan omalla aikataulullaan.

Pelisilmää liikenteessä pitää toki olla, sitä kutsutaan ennakoinniksi. Tätä edellytetään jo kuljettajantutkinnossakin.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Moottoritielle liittymisen avustaminen kaistaa vaihtamalla, josta on ollut juttua täällä aiemmin, on omalla kohdallani ainoa liikennesääntö jota rikon tietoisesti helpottaakseni toisten liikkumista. Muuten kukin saa puolestani ajaa ihan omalla aikataulullaan.

Mää oon lopettanut ajat sitten tämän lain rikkomisen. Pidän tasaisen vauhdin ja riittävän etäisyyden edellämenijään, että tilaa on liittyä eteen, jos haluaa. Jos aikoo ajaa mun vierellä samaa vauhtia koko rampin ajan niin siinä sopii tulla. Rekkoja väistelen, jos näyttää tukkoiselta. Jos käsimerkkejä tulee niin tulkoon. Olenhan sentään **%¤#!** volvokuski :)

Pahinta tuossa ramppitouhussa on kaistalla ajavan auton nopeuden muutos. Joko kiihdytys alta pois tai hidastaminen, että tulija pääsisi eteen. Siinä kun koittaa sovittaa itseään mukaan liikennevirtaan niin voi mennä yllättävän hankalaksi. Olosuhteiden salliessa otan itse noin +15-20 km/h ylinopeutta, koska nopeuden sovittaminen liittymishetkellä oikeaksi on helpompaa jarruttamalla, kuin kiihdyttämällä.
Toinen harmittava asia on päätieltä poistumisessa hidastelu ennen ramppia. Johan se autokoulussa opetettiin, että vasta kaistanvaihdon jälkeen aletaan jarruttelemaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Esimerkkinä vaikkapa sellainen tilanne että olen kääntymässä vasemmalle ja vastaantulevalla kaistalla ei tule vastaan yhtään autoa. Sen sijaan takanani on auto tai useampi. Tällaisessa tapauksessa minä monesti ryhmityn kääntymään siihen vastaantulijoiden kaistalle ja jarruttelen siinä risteystä varten.

Hep! Kuvatun kaltaisessa tilanteessa teen usein juuri noin, siinä lisäksi minimoidaan riski, että joku älykäs ei välitä risteysalueesta vaan lähtee takaa ohittamaan letkaa ja törmää kääntyvän auton (=minun) kylkeen. Tällainen tapahtuma on lähipiirissäni ollut, eli tuttavani on kääntynyt risteyksestä vasemmalle ja samalla takaa tullut letkaa ohittava auto vasenta kaistaa kylkeen.

Pelisilmästä ja poliisista muistui mieleen tarina, jonka Kuopiossa kuulin, todenmukaisuudesta ei siis mitään takeita. Joka tapauksessa tyyppi odottanut valoissa ruuhka-aikana ja nähnyt peilistä, että takaa tulee lanssi pillit päällä. Kyseinen hemmo on vetäissyt punaisia päin, jotta ambulanssi on päässyt ohi, mutta tilanteen nähneet poliisit muistaneet pikavoitolla. Jos on totta, niin ehkä poliisitkin olisivat voineet hieman miettiä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No vitsit vitseinä. Jos haluat sakot sen vuoksi että joku muu pääsee nanosekunnin nopeammin perille niin siitä vain.

Kuten sanoin niin käytän tietenkin aina harkintaa noissa tilanteissa. Ja ei tässä kyse pelkästään siitä ole että joku pääsisi sekunnin nopeammin perille vaan ihan yleensä siitä että liikenne sujuisi mutkattomasti ja jouheasti, sellainen lämmittää ainakin omaa mieltäni ja tekee maailmasta paremman paikan elää... Ja kun nykyisin korostetaan niin kovin paljon tätä ekoajattelua ja yritetään kaikenmaailman veroilla ja maksuilla painostaa ihmiset ostamaan jotain persesilmän kokoisia pikkukippoja jotka kuluttaa mahdollisimman vähän, niin ihmetyttää kun nämä ekoajattelun puolesta liputtavat ihmiset ajavat sitten kuin pullopersesiat ja aiheuttavat tällä valtavasti ylimääräisiä päästöjä. Joka kerta kun auton joutuu "turhaan" pysäyttämään tai edes hidastamaan niin siinä palaa bensaa ja syntyy päästöjä. Jos ihmiset oikeasti vähän ajattelisivat liikenteessä ja pyrkisivät siihen että liikenne sujuu mahdollisimman jouhevasti niin siinä syntyisi oikeasti ihan jumalattoman paljon vähennystä polttoaineen kulutuksessa ja päästöjen määrässä.

En ole varsinaisesti mikään hirveä ekoihminen tai "viherpiipertäjä" mutta kun autoharrastajana ja autourheilussakin mukanaolleena olen useampaankin kertaan saanut kuulla olevani "terroristi" joka suurin piirtein yksin on vastuussa maailman tuhoamisesta, ja kun olen lukenut jostain katumaastureiden renkaita puhkovista luonnonystävistä, niin ärsyttää ihan vitusti se että siihen ei sitten puututa millään tavalla eikä kritisoida sitä että ihmiset aiheuttaa ihan helvetisti ylimääräisiä päästöjä ihan ajattelemattomuuttaan ja typeryyttään. Joku ruuhkaliikenteessä päivittäin toopeileva pölvästi saattaa helpostikin aiheuttaa enemmän vuotuisia päästöjä kuin minun museo-Volvoni jolla ajelen pari tuhatta kilometriä vuodessa pyrkien mahdollisimman sujuvaan liikenteeseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, ei näköjään läheskään kaikilla tiedossa tuo viereiselle kaistalle ulottuva väistämisvelvollisuus.
Entäs sellainen tilanne, missä bussipysäkille on oma levennys ja kohdassa on vähintään kaksi samansuuntaista kaistaa, josta oikealta siis vielä viivoilla merkitty levennys bussipysäkille? Vasen kaista ei ole käsittääkseni enää väistämisvelvollinen, koska oikea kaista ei ole tällöin samaa kaistaa bussipyskin kanssa. Tuollaisiakin paikkoja on ympäri Suomea. Esimerkiksi tässä google maps katukuvassa: http://maps.google.fi/maps?hl=en&ie....76&ll=60.738362,24.785036&spn=0,0.00203&z=19

Olen kyllä elänyt (Barnhillin kanssa samassa) uskossa, että juurikin kaksikaistaisella tiellä, jossa bussipysäkki on katkoviivalla merkitty levennys, ei väistämisvelvollisuus koske sitä vasemmanpuoleisinta kaistaa ajavaa, vaan bussipysäkkikin lasketaan kaistaksi. Eli tuo "samaa tai viereistä ajokaistaa" tarkoittaa juurikin erillistä bussipysäkkiä ja sen viereistä kaistaa tai jos erillistä pysäkkiä ei ole, kaistaa johon bussi on pysähtynyt ja sen viereistä kaistaa. Jos jollain on asiasta varmaa tietoa niin kertokoon. Eipä tuolla omaan ajamiseen ole suuren suurta merkitystä, kun aina on tapana antaa tietä vilkkua näyttävälle edellä olevalle ajoneuvolle. Useamman kaistan yli hyppimisestä kerralla en tosin tykkää.
 
Pahinta tuossa ramppitouhussa on kaistalla ajavan auton nopeuden muutos. Joko kiihdytys alta pois tai hidastaminen, että tulija pääsisi eteen. Siinä kun koittaa sovittaa itseään mukaan liikennevirtaan niin voi mennä yllättävän hankalaksi.

Oikein. Tämä on juuri sitä pelisilmää mitä toivoisi olevan jokaisella. Saattaa tulla vittumainen tilanne kun peilistä näkee jonkun tulevan ja sovittaa vauhdin sen mukaan, että menee kyseisen ajoneuvon taakse. Sitten kun tämä päättää olla "herrasmies" ja tarjota tilaa niin kiihdytyskaistan loppu tulee nopeasti vastaan ja auto vierellä ei menekään ohi. Ja sen takana tulevat vielä ihmettelevät, että mitä vittua toi jarruttaa.

Tarjoan Zamboni kahvit jos joskus liikenteessä "törmätään".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös