Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 995 894
  • 12 254

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Miksi ei voi ajaa tasaista vauhtia ja pitää turvavälit? Terveiset vain Rauman taksille nro 7.

Paas suipottaen sitä ja ruikkase pissapojasta nesteitä pihalle, kun joku roikkuu persuksissa kiinni. Yleensä tulee aika nopeasti tilaa taakse.

Paljon parempi keino kuin näytellä esmes keskaria tai nupista raivon partaalla omille kyytiläisille:)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Paas suipottaen sitä ja ruikkase pissapojasta nesteitä pihalle, kun joku roikkuu persuksissa kiinni. Yleensä tulee aika nopeasti tilaa taakse.

Paljon parempi keino kuin näytellä esmes keskaria tai nupista raivon partaalla omille kyytiläisille:)

Joo. Pari viikko sitten ajelin Turusta Helsinkiin motaria ja Turusta Saloon asti kanssani matkaa taittoi Nissani, jonka ohitin tuolla välillä neljä kertaa. Minulla oli koko matkan cruise päällä, asetettu muistaakseni 105km/h todelliseen nopeuteen. Rajoitus on koko matkan 100km/h. Parin viimeisen ohituksen aikana morjenstin kyseiselle seurueelle, oli siinä jo jälleennäkemisen riemua, kun välillä Nissan oli jo lähes näkymättömissä sekä edessä että takana. Todennäköisesti Nissanissa ihmeteltiin omaa toimintaani ihan samoin.

Muutenkin vak.nop.säädin on moottoritietä 100km päivässä matkaavalle varsin mukava ominaisuus. Luulisi että kännykkään puhuvalle taksille se vasta kätevä olisikin, ei tosin turvallinen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Paas suipottaen sitä ja ruikkase pissapojasta nesteitä pihalle, kun joku roikkuu persuksissa kiinni. Yleensä tulee aika nopeasti tilaa taakse.

Paljon parempi keino kuin näytellä esmes keskaria tai nupista raivon partaalla omille kyytiläisille:)

Ei jaksa, nupisen mielummin täällä, mutta sanokaa terveisiä kuskille kun olette kotiin menossa Lugun jälkipeleistä.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käännyin risteyksestä oikealle ja siellä vastaantulevien puolella risteys leveni kolmeksi kaistaksi, omaan suuntaani meneviä kaistoja oli yhä vain yksi. No linja-auto siinä sitten oli ilmeisesti jonkun mielestä niin tukkeena, että oli pakko lähteä ohittamaan meikäläisen kaistalle. Varmaan ajatus oli, että hyvin ehtii ja jos ei niin minä väistän puoliksi penkan puolelle. Tosin hirveät lumikinokset pienenä ongelmana. Jarrut pohjaan ja niin oikealle kuin sai, onneksi mahtui välistä. Ehdin vain nähdä tapolamaisen kaksoisolennon auton ikkunassa. Liekö kyseinen idiootti yhtään jarruttanut. Tuo oli todella fiksu veto, että pääsi bussin ohi punaisiin jököttämään.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Itse en paljoa morjestele liikenteessä, ainaostaan huidon agressiivisesti jos päästän jonkun kävelijän suojatiellä kulkemaan.

Olen loppuen lopuksi aika mulkku liikenteessä, en koe mitään iloa siitä että alan morjestelemaan kiitokseksi. Sittenhän tuolla saisi olla kokoajan händy pystys. Kaupassa kuitenkin kiitän aina mutta tiellä on jäänyt vähälle. Asia on eri sitten jos joku töppäilee liikenteessä. Käsimerkit ja huutelut on silloin hallussa hyvin.

Onneksi kuitenki on tullut järkeä päähän autolla ajossa, enään ei tule tehtyä mitään järjettömiä ylilyöntejä mitä tuli vielä esim vuosi sitten kohellettua. Ylinopeutta on edelleen mutta enpä ole ainoa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kyllä itselle ainakin tulee hyvä mieli mikäli päästään jonkun eteeni ja vastapuoli nostaa käden ylös. Tottakai morjenstan takaisin ja mikäli joku antaa minullekki tietä, niin tervehdin myös. Ja vilkkuakin tulee näytettyä jos joku hitaampi antaa tietä.

Esimerkiksi näin kävi tuossa joulun paikkeilla kun lähdin pienemmällä kurvikkaalle tielle ja iso paloauto tuli eteeni. Hetken jo manasin huonoa onnea kunnes paloauto kurvasi ekassa risteyksessä sivuun ja päästi minut ohi. Se oli erittäin hienoa toimintaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen loppuen lopuksi aika mulkku liikenteessä, en koe mitään iloa siitä että alan morjestelemaan kiitokseksi.

Niin, mulkku mikä mulkku. "En koe itse mitään iloa, että kiitän" -asenne näyttää olevan vähän turhankin yleinen. Puusta putoamisesta on vielä liian lyhyt aika.

Itse luonnollisesti aina kiitän, kun siihen aihetta on. Samoin annan myös negatiivisen palautteen, kun siihen aihetta on. Harvemmin kuitenkaan kansainvälisin käsimerkein, sen verran sekopäistä porukkaa voi kuitenkin osua kohdalle.

Todettakoon vielä kolmas kanssa-autoilijoiden informoimisen alue, eli luonnollisesti myös osoitan esim. pitkiä vilauttamalla (taikka hätävilkuin, jos varoitan takanatulevia esim. äkkipysähdyksestä), jos kanssa-autoilijalta on unohtunut sytyttää ajovalot, jokin vaara on edessä tms.

Valitettavasti tuntuu, että n. 98 % autoilijoista kokee, että heidän tulee keskittyä vain omaan tekemiseensä, eivätkö tajua, että edelläolevilla toimilla parannetaan niin yleistä turvallisuutta kuin asennettakin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Täysin samaa mieltä Jermun kanssa.

Valitettavasti tuntuu, että n. 98 % autoilijoista kokee, että heidän tulee keskittyä vain omaan tekemiseensä, eivätkö tajua, että edelläolevilla toimilla parannetaan niin yleistä turvallisuutta kuin asennettakin.

Tähän tosin vielä se lisäys, että tuo 98 prosenttia keskittyy omaan tekemiseensä tasan niin kauan, että kanssa-autoilija tekee jonkinlaisen virheen, sitten alkaa hirvittävä valoshow ja sentterin vilauttelu.

Suomalainen autoilija näkee liikenteessä vain muiden huonot puolet, hyvät jäävät aina huomiotta.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Laitetaanpa nyt vähän hyvää palautetta näistä morjensteluista ja valon vilkutteluista. En tiedä onko täällä maaseudulla jotenkin erilaiset käytännöt, mutta kyllä täällä ainakin morjestellaan kiitettävästi muutenkin kuin tuttuja moikatessa. Meidän kylässä on yksi silta, joka on vähän kapea, mutta kaksi autoa mahtuisi kyllä ihan hyvin siitä samaan aikaan. En ole silti vuosiin siitä ajanut samaan aikaan kenenkään kanssa, koska aina jompikumpi jää odottamaan (usein molemmat pysäävät, silloin yleensä menen terävällä kiihdytyksellä ensin). Ja aina morjestetaan, oli tuttu tai ei.

Ajelin töihin tässä joku päivä ja mennessä meni toinen lyhkäinen valo pimeäksi. Päivän jälkeen kun starttailin parkkiksella niin meni toinenkin saman tien. Ei siinä sitten oikein voinut hämärässä ajella kuin pitkillä vaan, mutta 25 km matkalla kukaan ei vilkutellut valoja. Tosin ajelin kaikenlaisia pikkuteitä, mutta tuli sieltä silti n.10 autoa vastaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli mieleen kertoa melko omituinen ja huvittava tapaus maanantailta.

Istuin bussissa matkalla keskustaan päin. Satakunnantiellä joku suhari suoritti peliliikkeen vaihtamalla kaistaa tai vastaavaa (en nähnyt) niin, että bussikuski joutui lyömään liinat kiinni. Liukasta oli, joten jarrujen ääntä kuunnellessa ehti miettimään, että mihinhän tämä osuu.

Noh, ei osunut mihinkään, mutta kuski flippasi. Pikkuauto yritti kepittää pois siitä edestä ja tämä uuno roikkuu bussilla kiinni puskurissa. Hyvän matkaa vedeltiin siinä tappituntumalla ja yhdelle pysäkille siinä matkalla jäi joku. Ei ehtinyt kuin nousta seisomaan ja nostamaan kättä, niin oli jo myöhäistä. Ei ehditty pysähtymään, kun opetettiin pikkuautokuskia tavoille. Ylinopeuttakin arvioisin olleen reippaasti.

Eihän tuossa oikeasti todellakaan pitäisi olla mitään huvittavaa, mutta se hauskuus tuli jonkinlaisesta "mitä vittua" -hetkestä. Ammattikuski ja asiakkaita kyydissä, ei näin. Bussi Vs. joku Micra tai vastaava -hiillostus paskassa kelissä vilkkaalla kadulla, ei todellakaan näin. Yleensäkin, isosti ei näin. Mutta jotenkin hymyilytti silti.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Esimerkkinä tilanne tältä aamulta: olin liittymässä moottoritielle ja vauhtia vähän alle sallitun (koska sallittua vauhtia liittymäkohtaan tullessa lähtee todennäköisesti henki ja autoni ei ole mikään 500hv Turbo Porsche nelivedolla varustettuna) noh, sieltähän se juntti tulee 25v vanhalla paskalla Volvollansa ja ajaa tasaisesti pienellä ylinopeudella, eikä anna tilaa liittyä, vaikka näkee että edessäni on aivan päin helvettiä hoidettu moottoritien piennar ja suojakaide (siis sellainen tilanne, jossa 99% takana tulevista aina antaa tietä, koska se ei vaadi edes jalan laittamista jarrulle) Selvä, ajetaanpas sitten suoraan auto puoliksi pientareella ja puoliksi kaistalla, jotta ei tarvi tehdä lukkojarrutusta peilijäisellä tiellä. Pysäyttämisessä on se huono puoli tuossa paikassa, että seuraava vapaa väli tulee noin 4 tunnin päästä, jossa pystyisin autoni (150hv) kiihdyttämään sallittuun nopeuteen tarpeeksi ripakasti tuolla jäisellä tiellä. Onko suola loppunut tästä köyhäläisten maasta vai mikä?!
Kun siinä sitten joudun vetämään puoliksi pientareelle, tämä teiden liikkuva-anusaukko päätti vielä ohittaa minut, ollen nyt itse puoliksi omalla ja puoleksi vasemmalla kaistalla, edelleen jurraten tasaista pientä ylinopeutta. Sitten kun olin oikealla kaistalla, vilkutteli vielä hätävilkkuja. Jos olis ollut perhettä kyydissä, olisin vetänyt herneen nenään vielä moisesta vittuilusta.

Volvon kuljettajan kaltaisilla ihmisillä ei saisi olla minkään luokan ajokorttia tai oikeutta liikkua liikenteessä edes pyörällä. Se, että liikenne on turvallista ja sujuvaa, vaatii, että ihmiset tekevät kompromisseja. Täydellinen muiden turvallisuudesta piittaamattomuus ja "minä olen teiden kuningas" lienee vaarallisin ilmiö liikenteessä heti aineissa ajamisen jälkeen. Pistää vaan niin vihaksi, varsinkin perheellisenä.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Moottoritiellä liittymästä tulevan väistäminen eli kaistan vaihtaminen on Suomessa kiellettyä. Toisekseen kun sanoit että vapaita välejä ei ollut aikoihin tulossa, olisi nopeuden hidastaminenkin ollut aika hölmöä. Kysehän taisi olla siitä että tulit liian (et sanonut kuinka paljon hiljempaa) hiljaa liittymään ja odotit että sinulle tehdään tietä.

Tuo väistämisen kielto on monilta hieman hakusessa ja aiheuttaa aika paljon vaaratilanteita vasemmalla kaistalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ei pysty moottoritielle liittymään vaikka kukaan ei anna tietä, niin ei yksinkertaisesti osaa ajaa.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Kysehän taisi olla siitä että tulit liian (et sanonut kuinka paljon hiljempaa) hiljaa liittymään ja odotit että sinulle tehdään tietä.

Tuo väistämisen kielto on monilta hieman hakusessa ja aiheuttaa aika paljon vaaratilanteita vasemmalla kaistalla.
Teillä ei vissiin ole ihan sama tilanne siellä Tampereella, kuin täällä (Turunväylä arkiaamuisin). Moottoritielle ei vaan voi liittyä aamuisin ollenkaan, ellei joku tietä anna. Jos olisin ajanut tasan suurinta sallittua nopeutta (ei todellisuudessa ollut edes mahdollista, koska tie oli aivan jäässä, liittymä on tehty ylämäkeen(!!) ja puutteellisesti aurattu liittymän loppuosalta, suolasta ei tietoakaan), tuossa ei olisi ollut mitään mahdollisuutta reagoida ja seurauksena olisi ollut varma kolari tuon aivovauriosta kärsivän Volvoilijan kanssa.

Ja vauhtia arvelen itselläni olleen kohdassa mittarin mukaan 75-80kmh. Ja autojonohan tuossa kohdassa jyystää arkiaamusta ja suunnilleen ilman kosteudestakin riippuen 30kmh-80kmh.

Kiellettyä tai ei, mutta esim. kehä II:lta turunväylälle tultaessa ruuhka-aikana enemmän vaaratilanteita aiheuttavat juuri ne harvat kotituomarit/turkulaiset, jotka ajavat 100kmh oikealla kaistalla tuon liittymän kohdalla, vasemman kaistan ollessa jonoutunut ja ajaen 80kmh. Nämä vasemmalla kaistalla ajavat tajuavat tuon vaarallisen paikan ja ovat siksi siirtyneet suosiolla vasemmalle kaistalle, jotta kehä II:ltakin yleensä olisi mahdollista siirtyä Turunväylälle, ilman, että kaikkien tarvitsee pysähtyä kokonaan liittymän kohdalle.
 
Viimeksi muokattu:

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Myös nuo pukupellet ja Audimiehet ottaa päähän, jotka moottoritielle liityttäessä vetävät takaa suoraan kahden kaistan yli ja kelaavat vauhdin 150kmh, ennen kuin sulkuviiva on muuttunut katkoviivaksi. Nämä ääliöt saunan taakse myös kiitos.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
suolasta ei tietoakaan

Onko tiellä siis 100km/h rajoitus siinä kohdalla?
Jos on niin aika iso ero siinä vauhdissa olisi kun taas 80km/h rajoituksella tuon ei pitäisi mitään isompaa aiheuttaa ellei jono ole pitkä (kuminauhailmiö). Kyllä sitä tälläkin suunnalla liikennettä tiettyihin aikoihin on jopa jonoiksi asti, mutta kyllä niihin väleihin aina auto menee kun sovittaa oman nopeutensa liikenteen mukaan. Tietenkin lyhyellä kiihdytyskaistalla on omat ongelmansa mutta siitä ei nyt tainnut olla kyse.

Suolauksestahan ei ole mitään hyötyä -4 tai sitä lämpimämmässä kelissä joten aika ymmärrettävää ettei sitä tielle heitetä.
 
Moottoritiellä liittymästä tulevan väistäminen eli kaistan vaihtaminen on Suomessa kiellettyä.

Oli just vähän aikaa sitten jossakin paikallislehdessä juttua tuosta. (ja muutamasta muustakin liikenteeseen liittyvästä aiheesta) Siinä oli haastateltu jotain poliisia, joka sanoi, ettei tuosta kuitenkaan aleta sakottamaan (kaikkien poliisien puolesta ei tosin tainnut puhua) ja taisi sanoa, että tuo on ihan kohtelias tapa. Tosin muistutti vielä, että tilannetajua tulee käyttää. Jossain muussa yhteydessä muistaakseni samainen poliisi totesi, että sitä ei vaan kovin paljon liikenteestä valitettavasti löydy. Ja olen täysin samaa mieltä.

Tuli tuossa noin kuukausi sitten muutettua, ja työmatka sitten myös samalla muuttui ja pidentyi. Onneksi tosin lähes koko matkan saa ajaa nelikaistaista valtatietä pitkin. Töistä lähtiessä jostain syystä saan aina eteeni jonkun hidastelijan, joka ei osaa sitä kiihdytyskaistaa käyttää. Tokihan se jollain etuvetosuttaajalla kestää pidempään, jos on vähänkään liukasta. Jotenkin kun itse on jo tottunut tuohon jatkuvaan nelivetoon (ihan oikeaan nelivetoon, ei mikään "citymaasturi") Varsin mukava ajettava muutenkin talvikelissä. Ei ropise nastat kun liikkeelle lähtee.

Tuohon liittyen tulee toisinaan huvittavia tilanteita töissä. Valoissa viereiselle kaistalle tulee joku henkilöauto. Valojen vaihduttua alkaa hirveä kiihdytys ja nastat vaan ropisee, kun suditaan tyhjää. Linja-autolla saa taas lähteä talla pohjassa liikkeelle, eikä sudi yhtään. (paitsi jos tie on oikeasti kunnolla jäässä) Henkilöauto sitten jää sinne kauemmas taakse. Ja kun vihdoin pääsee sieltä kunnolla liikkeelle, alkaa hurja kiihdytys ja ajetaan tuhatta ja sataa ohi. Vaikka ei välttämättä olekaan siihen eteeni pyrkimässä samalle kaistalle. Kai se sitten ottaa luonnolle joillain, kun bussi lähtee paremmin. Jotkut sitten nöyrtyy ja siirtyy sinne taakseni. Vittumaista tosin on, jos niissä valoissa on edessä just se yksi auto, itse joutuu hölläämään siinä sitten ja odottelemaan, että toinen pääsee joskus liikkeelle. Ei se nyt vituta, koska joskus se tilanne saattaa olla toisinpäin. Itse meinaa ylämäessä sitten jäädä jumiin, jos siis on oikeasti tie jäässä.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Onko tiellä siis 100km/h rajoitus siinä kohdalla?

Tietenkin lyhyellä kiihdytyskaistalla on omat ongelmansa mutta siitä ei nyt tainnut olla kyse.

Suolauksestahan ei ole mitään hyötyä -4 tai sitä lämpimämmässä kelissä joten aika ymmärrettävää ettei sitä tielle heitetä.
Tiellä on kesällä 100kmh rajoitus, ei havaintoa mikä siinä talvella seisoo, koska todellisuudessa siinä ei koskaan voi ajaa 80kmh nopeampaa aamuisin, vaikka olisi mikä lomakausi päällä. Nopeusero jonoon siis ei kuitenkaan ollut merkittävä vaan mielestäni oikein siedettävä näihin keliolosuhteisiin.

Lyhyys nimenomaan oli se koko ongelman ydin. Vain alkuosa liittymästä oli aurattu.

Suolahan tehoaa myös kylmemmillä keleillä, mutta vain epävirallisesti, koska viherpiiperot ovat päättäneet, että se ei tehoa. Venäjällä tuntuu olevan jokin suola-mix käytössä joka tehoaa vaikka pakkasta olisi 15 astetta. Täällä ei tietenkään voi sellaista käyttää, koska se on liian kallista ja paha pohjavesille.

Faktoja näille Tiehallinnon kusetukseen uskoville: http://www.saltinstitute.org/Uses-benefits/Winter-road-safety/How-does-road-salt-work
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Oli just vähän aikaa sitten jossakin paikallislehdessä juttua tuosta. (ja muutamasta muustakin liikenteeseen liittyvästä aiheesta) Siinä oli haastateltu jotain poliisia, joka sanoi, ettei tuosta kuitenkaan aleta sakottamaan (kaikkien poliisien puolesta ei tosin tainnut puhua) ja taisi sanoa, että tuo on ihan kohtelias tapa.

Tulipa tuosta mieleen, että viimeksi Kuopiossa käydessä olin liittymässä moottoritielle, kun oikeaa kaistaa ajanut päivystävä palomestari kohteliaasti antoi tilaa siirtymällä itse vasemmalle kaistalle. Järkeä tosiaan saanee tuon säännön kanssa käyttää ja minä annan tuollaisessa tilanteessa tilaa sakkojenkin uhalla, koska kyseistä sääntöä rikkomalla voin rikkoa lakia, mutta huonoa omaatuntoa en siitä saa.

Mutta olipa liikenteessä vatipääkin: mutkassa piti lähteä ohittamaan rekkaa, lopputuloksena VAG:n tekele osui ohittamansa yhdistelmän kylkeen ja molemmat ojaan. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin.
 

SKA1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko
Venäjällä tuntuu olevan jokin suola-mix käytössä joka tehoaa vaikka pakkasta olisi 15 astetta. Täällä ei tietenkään voi sellaista käyttää, koska se on liian kallista ja paha pohjavesille.

Sitä paskaa ei missään tapauksessa saa ruveta levittämään Suomen teille. Oletko koettanut ajaa -25 pakkasessa kun tuulilasiin lentää paskavelli, joka jäätyy välittömästi. Sellaista pesurinnestettä ei ole keksitty, joka toimisi tuollaisissa lämpötiloissa. lisäksi myös pyyhkimen sulat jäätyvät ja lopputuloksena vain peltisepät ja arkkukauppiaat ovat tyytyväisiä kun sokkona ajelevat surmanajajat vetävät viiden metrin turvavälillä.

Lisäksi ko. aineella on sellainen ominaisuus, että se toimii kuin liima. Kun luminen tie käsitellään, niin saadaan aikaan mössö, joka tukkii renkaan kuvion ja pitää nastat irti asfaltista. Ei muuta kuin liukastelemaan.

Siitä myrkystä on tutkimustuloksia, jotka yksiselitteisesti kertovat sen aiheuttavan syöpää. Koirilta lähtee nahka tassuista ja astmaatikot pyörtyilevät. Viranomaiset eivät julkista ko. aineen koostumusta mutta olen ymmärtänyt, että se pohjautuu ureaan. Raaka-ainetta saa siis valuttaa sen levityksestä vastaavien virkamiesten korvista.

Että sellaista ainetta.

nimim. "talvessa menee useampi pari kenkiä"
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Oletko koettanut ajaa -25 pakkasessa kun tuulilasiin lentää paskavelli, joka jäätyy välittömästi. Sellaista pesurinnestettä ei ole keksitty, joka toimisi tuollaisissa lämpötiloissa.
En osaa sanoa onko koskaan ollut -25 kun tuolla on tullut autoiltua, mutta käsittämätöntä ainettahan se on kieltämättä, kun todella kireässäkin pakkasessa pystyy pitämään tien pinnan pitävänä. Tuota lasiin jäätymis ongelmaa en kyllä ole koskaan huomannut ja ihan normi -30c pesuneste on kyllä tehonnut ihan hyvin ainakin itsellä. En tiedä miten paljon sulla tulee käytettyä sitä uutta (mutta jo uraista) kehätietä, mutta sehän ilmeisesti vedetään aina lumisateella ensin tuolla aineella ja sitten loska kipataan jonnekin, jos jaksavat. Sanoisin kyl, että sillä kyseisellä tiellä tuo aine tekee ajamisesta välillä hieman "mielenkiintoista"...
Lisäksi ko. aineella on sellainen ominaisuus, että se toimii kuin liima. Kun luminen tie käsitellään, niin saadaan aikaan mössö, joka tukkii renkaan kuvion ja pitää nastat irti asfaltista. Ei muuta kuin liukastelemaan.
Tällä aineella on kuitenkin sellainen ominaisuus, että pito kovalla pakkaskelillä on aivan käsittämätön, pinnalla lilluvasta (sehän ei sinänsä sula, vaan muuttaa lähinnä paikkaansa renkaan tai kengän alla) löllöstä huolimatta. Ainehan tuntuu lähinnä siltä renkaan alla, että ensin luistaa ja sitten pitoa löytyy todella äkkinäisesti.
Siitä myrkystä on tutkimustuloksia, jotka yksiselitteisesti kertovat sen aiheuttavan syöpää. Koirilta lähtee nahka tassuista ja astmaatikot pyörtyilevät. Viranomaiset eivät julkista ko. aineen koostumusta mutta olen ymmärtänyt, että se pohjautuu ureaan. Raaka-ainetta saa siis valuttaa sen levityksestä vastaavien virkamiesten korvista.
Olen itsekin monesti miettinyt, että mitä hemmettiä siihen oikein pistetään, mutta nahattomat tassut aiheutunevat jo pelkästä suolaliemessä päivittäin tarpomisesta. Tuo koostumus tuskin todellisuudessa on mikään iso salaisuus, sillä varmasti moni paikallinenkin on halunnut tuon selvittää. Jos aine aiheuttaa syöpää, niin siinä on terveydenhuollolla kovat markkinat. Samaa mömmöä nimittäin kylvetään todennäköisesti Pietarista Vladivostokiin...

nimim. "talvessa menee useampi pari kenkiä"
Joo olen huomannut, että jos haluaa pitää nahkakengät kunnossa tuolla, saa varautua rasvailemaan niitä pari kertaa viikossa... Suomessa riittänee kerran kuukaudessa suurin piirtein.
 

SKA1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko
En osaa sanoa onko koskaan ollut -25 kun tuolla on tullut autoiltua, mutta käsittämätöntä ainettahan se on kieltämättä, kun todella kireässäkin pakkasessa pystyy pitämään tien pinnan pitävänä. Tuota lasiin jäätymis ongelmaa en kyllä ole koskaan huomannut ja ihan normi -30c pesuneste on kyllä tehonnut ihan hyvin ainakin itsellä. En tiedä miten paljon sulla tulee käytettyä sitä uutta (mutta jo uraista) kehätietä, mutta sehän ilmeisesti vedetään aina lumisateella ensin tuolla aineella ja sitten loska kipataan jonnekin, jos jaksavat. Sanoisin kyl, että sillä kyseisellä tiellä tuo aine tekee ajamisesta välillä hieman "mielenkiintoista"...
Jäätyminenhän on suorassa suhteessa ajonopeuden kanssa ja kun yleensä tulee ajettua kovaa, niin paikat tahtoo jäätyä.

Meidän toimisto on kehätien laidassa, joten kyllä tie tuttu on. Sitä hoidetaan paremmin kuin mitään muuta (paitsi tietenkin Nevski) Pietarin tietä. Lumi jopa aurataan joskus pois ennen suolaamista ja käsittely uusitaan useita kertoja päivittäin.

Purkautumiseni koskee lähinnä kaupungin ulkopuolisia teitä. Tulin tänään aamulla työmatkalta Karjalasta, Aunuksesta. Ja tie oli kyllä melkoisessa kunnossa. Lunta satoi jo eilen miehekkäästi jatkuen koko yön. Nyt kun aurausta ei Leningradin alueen puolella oltu tehty vaan siihen lumen sekaan vedettiin suola/hiekka seos, niin se on sellainen mössö, että ei paljon huvittaisi ajella. Ja vaikka aurattaisiinkin, niin eihän siitäkään mitään tule kun auran alareunaan on laitettu vanhasta renkaasta kumi, ettei terä kuluisi. Tämä viritelmä sitten liippaa lumen tien pintaan. Parempi olisi kun eivät tekisi yhtään mitään kun eivät osaa.

Kummallisinta on, että tuolla Karjalan puolella osataan tienhoito (ovat varmaan käyneet Suomessa opissa).

Ettei täysin mentäisi OT, niin mikä vituttaa täkäläisissä autoilijoissa: täydellinen välinpitämättömyys liikennesäännöistä yhdistettynä ajotaidottomuuteen. No ei kai niitä sääntöjä voi osata kun ajokorttikin on ostettu.

Mistä pidän täkäläisessä liikenteessä? Sopivan kokoiset ylinopeussakot ovat ihan OK! Eilen ajoin Aunuksessa kaupunkialueella neljänkympin alueella 59 km/h kun en huomannut merkkiä. Sakko 100 ruplaa. Heh.
 
Viimeksi muokattu:

CaptainSlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, LeKi, Tappara
Mikähän siinä on, että risteysalueella on pakko alkaa ohittamaan? Tänään ei ollut kolari todellakaan kovin kaukana, kun olin kääntymässä vasemmalle ja yhtäkkiä huomaan peilissä valon ja auto lyö jarrut pohjaan ettei osu suoraan kylkeen. Vielä vartti tuon jälkeenkin kädet tärisivät, kun ei tosiaan ollut kaukana, että olisi käynyt pahemmin. Vilkunkin laitoin ihan hyvissä ajoin mielestäni päälle, mutta näköjään noita idiootteja löytyy silti.
 

DaHolla

Jäsen
En tiedä kuinka kiireessä oli yksi sankari joka päätti parkkeerata autonsa erään sukulaisen porttikongin eteen ja näin ollen sisäpihan parkkipaikalle ei päässyt mitenkään. Oli vielä pidemmän aikaa koska oli parkkilappukin kojelaudalla. Mukava ajella töistä kotiin ja huomata että omalle sisäpihalle ei näköjään pääse..
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Mikähän siinä on, että risteysalueella on pakko alkaa ohittamaan? Tänään ei ollut kolari todellakaan kovin kaukana, kun olin kääntymässä vasemmalle ja yhtäkkiä huomaan peilissä valon ja auto lyö jarrut pohjaan ettei osu suoraan kylkeen. Vielä vartti tuon jälkeenkin kädet tärisivät, kun ei tosiaan ollut kaukana, että olisi käynyt pahemmin. Vilkunkin laitoin ihan hyvissä ajoin mielestäni päälle, mutta näköjään noita idiootteja löytyy silti.

Itselleni kävi taannoin käytännössä samalla lailla. Olin kääntymässä vasemmalle pienemmälle tielle mutta siinä ei siis ollut mitään risteysaluetta. Kyseinen tie kääntyy keskeltä pitkää suoraa, joka luonnollisesti on hyvä ohituspaikka. Itse ajoin keskellä jonoa ja alkaessani hiljentämään kääntymistä varten, pääsivät takanani olevat oikealta ohi. Juuri alkaessani kääntämään, tajusin että taaempaa jonosta oli joku lähtenyt ohittamaan edessä meneviä.
Mitään kummempaa ei siinäkään siis lopulta tapahtunut, mutta kyllä laittoi miettimään miten lähellä oli, ettei rysähtänyt kunnolla. Ja tuohan ei missään tapauksessa olisi ollut ohittajan vika vaan omani, joten sen jälkeen olen muistanut aika tarkkaan varmistaa myös tuon, ettei kukaan ole ohittamassa samalla hetkellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös