Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 121
  • 12 217

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kieltämättä. Monta kertaa on tullut ko. risteyksestä ajettua ja näkyvyys on kyllä sen verran hyvä että periaatteessa ei pitäisi rekan näkyvistä hävitä. Mutta niin se vaan on että joskus se tarkkaavaisuus herpaantuu juuri väärällä hetkellä väärään aikaan vaikka olisi ihan selvin päinkin. Vittumaista taakkaa joutuu kyllä kaveri kantamaan lopun elämäänsä mikäli vaan itse selviää tuosta.


EDIT: Nythän tuosta on ollut uutisissa että huonoa näkyvyyttä epäillään onnettomuuden syyksi. En ole tänä kesänä tuosta ajanut että en tiedä minkälaiset pusikot siinä tällä hetkellä on mutta yleensä tuosta risteyksestä on kyllä minusta ihan hyvä näkyvyys joka suuntaan ja kaiken järjen mukaan pitäisi kyllä huomata jos sieltä on rekka tulossa.

En ole paikkakuntalaisia, mutta pari viikkoa sitten ajelin tuota risteystä useammasta suunnasta ja en kyllä silloin kokenut tuota risteystä mitenkään vaaralliseksi, nimenomaan näkyvyyden suhteen.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2236962

Voi kuljettajan omaatuntoa hieman kolottaa jälkikäteen. Kaikki kyydissä olleet 5 kaveria kuolivat oman ajovirheen (kolmion takaa rekan eteen) seurauksena ja itse selviää hengissä. Elämä on aika raadollista.
Nyt ei omatuntokaan enää kolkuta kun myös kuski menehtyi. Aika rajua meininkiä ja täytyy ihmetellä miten tuollaista sattuu. Ja kun kyseessä ei ilmeisesti ole etes vasta kortin saanut keltanokka.
 
Noista junaradan puomien pujottelusta vielä. Hetken tuli tosiaan pohdittua, mitä tuossa tulisi tehdä. Hyvä näkyvyys paikalla on ja aika vähän junaliikennettä noin muutenkin. Joskus joku tavarajuna siitä menee. Ja kun liikennevalotkin oli pimeinä ja puomikin vähän "hassusti" alhaalla (eli ei ihan niin alhaalla kuin normaalisti) niin totesin, että ihan vaan joku vika tullut tuohon.

Kyseisessä paikassa nuo puomit tuntuvat toisinaan toimivan vähän miten sattuu. Talvella laskivat alas, vaikka junaa ei tullut. Tai tuli sellainen kulkupeli, mikä raiteita putsasi. Pysähtyi kuitenkin ennen tuota risteystä ja lähti takaisin päin. Noissa tosin varmaan on jonkinlaiset tunnistimet, mitkä sitten tietyn matkan päästä tunnistavan junan ja laskevat puomit.
Kerran tosin aika viime tippaan jäi puomien lasku. Olin just kääntymässä oikealle, jotta ylitän kyseisen radan, kun punaiset valot syttyi ja puomi alkoi laskeutua. Juna oli jo suht lähellä ja kyllähän tuo meinasi hieman säikäyttää ja tulikin aika vauhdilla mentyä bussin kanssa siitä yli. Toki pitäisi aina katsoa varuiltakin, ettei sieltä sitä junaa tule. Nyt se kuitenkin tuli "selän takaa" eli samasta suunnasta, kuin minä ennenkuin käännyin radan yli. Sen jälkeen onkin tullut aika kiitettävästi vilkuiltua sitä rataa, kun sen ylittää.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Aika rajua meininkiä ja täytyy ihmetellä miten tuollaista sattuu. Ja kun kyseessä ei ilmeisesti ole etes vasta kortin saanut keltanokka.
Nyt tulee sen laatuinen viesti, jota ei pidä ottaa aivan kirjaimellisesti. Vakavasti kuitenkin.

Liikenne ei tee poikkeusta siinä, kuinka yksinkertainen asia voi mennä kokeneeltakin pieleen. Alkuaikojen esimerkkinä vaikka pelimaailmasta esim. C64:n Giana Sisters tai 8bit Nintendon eka Mario. Noissa peleissä kun elämät loppuivat, niin joutui aloittamaan alusta, että pääsisi taas yrittämään pidemmälle. Siinä kun muutaman lukemattoman kerran yritti uudestaan, niin ekat kentät menivät sivullisen silmin aivan mahdottomalla rutiinilla. Joskus helvetin harvoin sitä kuitenkin onnistui hyppäämään ekan kentän ensimmäiseen ansaan.

Liikenteessä pätee tutuilla reiteillä vähän sama kuvio. Esim. samaa työmatkaa kun painaa menemään työpäivien verran vuodessa ees taas, niin homma alkaa muistuttamaan Marion ekaa kenttää. Tai sitten käy niin kuin minulla omalla tutulla autolla viikko sitten. Käännyin pikkutieltä valtatielle ehkä jonkun mielestä vähän liian pieneen väliin. Minähän kuitenkin tiedän, että oma auto kiihtyy kohtalaisesti ja minä jos kuka osaan sitä polkea oikeassa paikassa, kuten olen polkenut varmaan tuhansia kertoja ennenkin. Nyt kuitenkaan kakkonen ei mennyt silmään, ei millään. Noh, kolmonen sisään ja täysin epäonnistunut laahustaminen eteenpäin. Johti onneksi vain närkästyneeseen valojen vilkutteluun, mutta kuitenkin. Ei siihen olisi tarvittu kuin radion säätämistä tai muuta epähuomiota valtatiellä ajavalta, niin se olisi jyrännyt meitsin. Tuon jälkeen vaihteisto on toiminut moitteetta. Siinä vaan tapahtui jotain, jota en osaa selittää, eikä kiinnosta miettiä tämän enempää.

Toki tässä puheena olevassa mällissä voi olla taustalla mitä vaan, mutta en näe mitenkään kummallisena, että noita vaan sattuu joskus.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nyt ei omatuntokaan enää kolkuta kun myös kuski menehtyi. Aika rajua meininkiä ja täytyy ihmetellä miten tuollaista sattuu. Ja kun kyseessä ei ilmeisesti ole etes vasta kortin saanut keltanokka.

Niin, kuskilta inhimillinen erehdys, onko juteltu ja keskittyminen herpaantunut vai mikä, mutta aina silloin tällöin näkee kuskeja, jotka tulevat risteykseen semmoisella vauhdilla, että ajatellaan jo valmiiksi "ei sieltä ketään tule". Sitten paniikissa jarrutellaan tai sompaillaan mahdolliselle bussipysäkille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta Enon kolarista tuli sellainenkin juttu mieleen, että kun tuossa piskuisessa Seat Cordobassa oli ollut kuusi ihmistä kyydissä niin minkähänlaisessa järjestyksessä siellä on istuttu? Jos siellä on ollut esim. kaksi ihmistä sylikkäin etupenkillä niin olisiko tämä voinut rajoittaa kuljettajan näkyvyyttä oikealle sen verran pahasti että ei huomannut tuota rekkaa? Kun käsittääkseni juuri oikealta tuo rekka tuli.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuosta Enon kolarista tuli sellainenkin juttu mieleen, että kun tuossa piskuisessa Seat Cordobassa oli ollut kuusi ihmistä kyydissä niin minkähänlaisessa järjestyksessä siellä on istuttu? Jos siellä on ollut esim. kaksi ihmistä sylikkäin etupenkillä niin olisiko tämä voinut rajoittaa kuljettajan näkyvyyttä oikealle sen verran pahasti että ei huomannut tuota rekkaa? Kun käsittääkseni juuri oikealta tuo rekka tuli.

Miksi rekan kuljettajaa epäillään liikenneturvallisuuden rikkomisesta ja kuolemantuottamuksista? Ylinopeus?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Miksi rekan kuljettajaa epäillään liikenneturvallisuuden rikkomisesta ja kuolemantuottamuksista? Ylinopeus?
Eikös laki sanele jotenkin niin? Aina tämmöisissä tilanteissa tutkitaan myös toisen osapuolen touhut? Erittäin vittumainen tilanne tuolle rekkakuskillekin. Kai sieltä kuolemantuottamuksia pamahtaa jos vaikka ajopiirturista nähdään että nopeus on ollut edes vähänkin yli sallitun.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös laki sanele jotenkin niin? Aina tämmöisissä tilanteissa tutkitaan myös toisen osapuolen touhut? Erittäin vittumainen tilanne tuolle rekkakuskillekin. Kai sieltä kuolemantuottamuksia pamahtaa jos vaikka ajopiirturista nähdään että nopeus on ollut edes vähänkin yli sallitun.

Niinhän se menee että jokainen osapuoli on tilanteessa epäiltynä siihen asti kunnes pystytään todistamaan että ei ole tehnyt tilanteessa mitään rikettä.

Kun katsoo kuinka kauas tuo auto oli lentänyt törmäyksen jälkeen, ja ottaen huomioon että muistaakseni tuolla paikalla on aika lyhyellä matkaa se 60 km/h rajoitus, niin ei ole mikään ihme jos tuolla rekalla olisi ollut vauhti yli sallitun. Paska homma tosiaan tuolle kuljettajallekin, ei ole varmaan kovin helppoa käsitellä tuollaisia asioita. Saattaa monesti olla uranvaihtokin edessä tällaisen jälkeen.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän tuo rekkakuski tosta voi joutua vielä kuseen pahemman kerran.

Sikäli kun paikalla on tosiaan 60km/h rajoitus, ja siinä jos olet painanut menemään rajoitinta vasten yhdeksääkymppiä, niin kyllä osasyyllisyys tuohon onnettomuuteen on mielestäni kiistaton. Vielä kun nuo nopeudet on jälkikäteen niin kovin helposti ja luotettavasti tarkistettavissa ajopiirturista.

Mutta eiköhän tähänkin vastaus saada, toivottavasti ei kuitenkaan ole ollut mainittavaa ylinopeutta tuolla rekalla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllähän tuo rekkakuski tosta voi joutua vielä kuseen pahemman kerran.

Sikäli kun paikalla on tosiaan 60km/h rajoitus, ja siinä jos olet painanut menemään rajoitinta vasten yhdeksääkymppiä, niin kyllä osasyyllisyys tuohon onnettomuuteen on mielestäni kiistaton. Vielä kun nuo nopeudet on jälkikäteen niin kovin helposti ja luotettavasti tarkistettavissa ajopiirturista.

Mutta eiköhän tähänkin vastaus saada, toivottavasti ei kuitenkaan ole ollut mainittavaa ylinopeutta tuolla rekalla.

Lainaus eilisestä IS:n uutisesta:

"Onnettomuuspaikan kohdalla Ahvenisentiellä on 60 km/t:n nopeusrajoitus, ja risteävällä tiellä nopeusrajoitus on 80 km/t. Poliisi ei tämänhetkisten tietojen perusteella epäile, että alkoholilla olisi osuutta onnettomuuteen."

Käsittääkseni rekka ajoi tuota 80 km/t rajoitettua tietä. Vai ei kai etuajo-oikeutetulla tiellä voi olla alhaisempi rajoitus kuin kärkikolmiolla varustetulla?

Tiedä sitten onko IS:n tieto tarkistettu ja paikkansapitävä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kun katsoo kuinka kauas tuo auto oli lentänyt törmäyksen jälkeen, ja ottaen huomioon että muistaakseni tuolla paikalla on aika lyhyellä matkaa se 60 km/h rajoitus, niin ei ole mikään ihme jos tuolla rekalla olisi ollut vauhti yli sallitun.

Ei todellakaan ole ollut ainakaan mainittava ylinopeus, koska rekka on pysähtynyt alle 50 metrin päässä olevalle bussipysäkille. Jos 60 tonnin painoinen yhdistelmä lyö täydellisen jarrutuksen 80 kilometrin tuntinopeudesta, niin se on kokonaan pysähtynyt paljon pidemmän matkan päässä. Tuolla matkalla pysähtyminen tarkoittaa käytännössä sitä, että siinä ja siinä onko nopeus ollut edes 65 km/h.

Vaikka rekan nopeus olisi ollut 68 kilometriä tunnissa, niin kuljettaja ei saisi minkäänlaista syytettä, vasta tätä suuremmat nopeudet tuovat syytteen. Ihmeellinen on Suomen lainsäädäntö, mutta kun on ennakkotapauksia, niin nehän sanelevat säännöt hamaan loppuun asti.

Muutenkin poliisit ovat nähneet piirturista rekan nopeuden saman tien, joten ihmeellistä uutisointia, että mahdollista ylinopeutta tutkitaan edelleen.

Sikäli kun paikalla on tosiaan 60km/h rajoitus, ja siinä jos olet painanut menemään rajoitinta vasten yhdeksääkymppiä.

Rajoitinta vasten eli 88 km/h ja se 60 tonnin kokonaispaino, niin Seat olisi kaavittu kasaan jostain 100 metrin päästä missä tämä törmäys tapahtui.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei todellakaan ole ollut ainakaan mainittava ylinopeus, koska rekka on pysähtynyt alle 50 metrin päässä olevalle bussipysäkille. Jos 60 tonnin painoinen yhdistelmä lyö täydellisen jarrutuksen 80 kilometrin tuntinopeudesta, niin se on kokonaan pysähtynyt paljon pidemmän matkan päässä. Tuolla matkalla pysähtyminen tarkoittaa käytännössä sitä, että siinä ja siinä onko nopeus ollut edes 65 km/h.

Vaikka rekan nopeus olisi ollut 68 kilometriä tunnissa, niin kuljettaja ei saisi minkäänlaista syytettä, vasta tätä suuremmat nopeudet tuovat syytteen. Ihmeellinen on Suomen lainsäädäntö, mutta kun on ennakkotapauksia, niin nehän sanelevat säännöt hamaan loppuun asti.

Muutenkin poliisit ovat nähneet piirturista rekan nopeuden saman tien, joten ihmeellistä uutisointia, että mahdollista ylinopeutta tutkitaan edelleen.



Rajoitinta vasten eli 88 km/h ja se 60 tonnin kokonaispaino, niin Seat olisi kaavittu kasaan jostain 100 metrin päästä missä tämä törmäys tapahtui.
Mistäs tiedät, että jarrutus on alkanut vasta törmäyshetkellä? Liinat ovat voineet olla kiinni jo paljon ennen törmäystä, joten rankka ylinopeuskin lienee edelleen mahdollista.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mistäs tiedät, että jarrutus on alkanut vasta törmäyshetkellä?

Keskipohjanmaa-lehdessä haastatellun poliisisedän mukaan rekan jarrutusjäljet ovat alle 50 metrin mittaiset ja ennen törmäystä ei ollut minkäänlaisia jarrutusjälkiä, vasta kyseisen onnettomuusristeyksen jälkeen.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mistäs tiedät, että jarrutus on alkanut vasta törmäyshetkellä? Liinat ovat voineet olla kiinni jo paljon ennen törmäystä, joten rankka ylinopeuskin lienee edelleen mahdollista.

No nythän on lehdissä, että on ollut lievää ylinopeutta sekä ylipainoa. Minusta tuo Seatti on yllättävänkin hyvässä kunnossa, joten sekin kertoo, että ei ole ollut vauhti tapissaan.

No oikeastaan ihan sama onko ollut vauhtia 60 vai 70, Seatin kuskin penkiltä löytyy syyllinen, vaikka media ansiokkaasti yrittää rekkakuskia naulitakin näyttävillä otsikoilla.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Keskipohjanmaa-lehdessä haastatellun poliisisedän mukaan rekan jarrutusjäljet ovat alle 50 metrin mittaiset ja ennen törmäystä ei ollut minkäänlaisia jarrutusjälkiä, vasta kyseisen onnettomuusristeyksen jälkeen.
Tämä selvä ja toivottavasti ajopiirturikaan ei mitään selkeätä ylinopeutta näytä(jos siitä semmoista tietoa yleensä pystyy tarkasti selvittämäänkään...), ihan vaan kuskin oman mielenterveyden vuoksi. Tarpeeksi raskasta henkisesti varmaan jo nyt.

Weber80 kirjoitti:
No nythän on lehdissä, että on ollut lievää ylinopeutta sekä ylipainoa. Minusta tuo Seatti on yllättävänkin hyvässä kunnossa, joten sekin kertoo, että ei ole ollut vauhti tapissaan.

No oikeastaan ihan sama onko ollut vauhtia 60 vai 70, Seatin kuskin penkiltä löytyy syyllinen, vaikka media ansiokkaasti yrittää rekkakuskia naulitakin näyttävillä otsikoilla.
Samaa mieltä. Sen enempää en uutisointia ole seurannut, tuli vaan mieleen että mikäli rekka olisi posotellut reilua ylinopeutta, niin Seat-kuski olisi saattanut arvioida rekan nopeuden täysin väärin ja siten rekka-kuski olisi ollut osasyyllinen. Ei muuta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samaa mieltä. Sen enempää en uutisointia ole seurannut, tuli vaan mieleen että mikäli rekka olisi posotellut reilua ylinopeutta, niin Seat-kuski olisi saattanut arvioida rekan nopeuden täysin väärin ja siten rekka-kuski olisi ollut osasyyllinen. Ei muuta.

Tuskin tuossa niin suuresta ylinopeudesta on kyse, koska silloin olisi tullut vielä todella paljon pahemman näköistä jälkeä. Ja jotta arvoisit noin täydellisesti väärin saapuvan auton nopeuden niin sen nopeuseron tulee olla suurempi kuin joku 10-15 km/h mitä arvelen tuon mahdollisen ylinopeuden korkeintaan olleen.

Pitää kyllä toivoa että tuo rekka ei olisi ajanut ylinopeutta, on nimittäin jo ihan tarpeeksi suuri taakka kannettavana tuolla kaverilla muutenkin.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Koeajossa ollut Audi karkasi nuoren käsistä

Aivan uskomatonta typeryyttä, ei voi muuta sanoa. Nopeusrajoitus 30km/h, ja auto jyrää pensasaidan ja täysikasvuisen omenapuun läpi. Hesarin keskusteluissa joku mainitsi autoliikkeen (koeajoon antajan) vastuun, mutta kyllähän auto nyt pitää koeajolle antaa kortilliselle, vaikka ikää olisikin vain karvan yli 18, sillä ainakin hänen rikkaat vanhempansa ovat potentiaalisia ostajia. Mutta korvaako autoliikkeen "varastointivakuutus" paskaksi menneen pensasaidan ja ennenkaikkea hyvissä hinnoissa olevan täysikasvuisen omenapuun?
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Pitää kyllä toivoa että tuo rekka ei olisi ajanut ylinopeutta, on nimittäin jo ihan tarpeeksi suuri taakka kannettavana tuolla kaverilla muutenkin.
Samaa toivon itsekin. Tosin rekan nopeus taisi olla 64-70 karkeasti arvioiden. 67 oma arvio lukemasta minkä poliisi tulee julkaisemaan.

Rekkakuskille toivon voimia kohdata tämä. Jumalauta. Minä olisin varmasti jo hajonnut tuollaisen paineen edessä. Tsemiä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Laitetaan asia tänne. Radio Novan liikenteessä lähetyksessä poliisi puhui, vasten parempaa tietoaan liikennesäännöistä. Soitin radioon ja oikaisin momenteineen "väärinkäsityksen". Kovasti kiiteltiin ja luvattiin ottaa asia poliisin kanssa esille. Ei otettu.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Laitetaan asia tänne. Radio Novan liikenteessä lähetyksessä poliisi puhui, vasten parempaa tietoaan liikennesäännöistä. Soitin radioon ja oikaisin momenteineen "väärinkäsityksen". Kovasti kiiteltiin ja luvattiin ottaa asia poliisin kanssa esille. Ei otettu.

Mistä tuossa hommassa oli kysymys?

Jottei oma anti ketjuun jäisi täysin nolliin, niin kerrotaan nyt yksi ketutuksen aihe noin yleisesti. Jos suojatie on niin sanottu pyörätien jatke, niin älkää hyvät autoilijat pysähtykö keskelle suojatietä. Muistakaa myös, että kääntyessänne tällaisessa kohdassa pitää väistää niitä pyöräilijöitä ja sen kolmion sijaintikin olisi hyvä aina tarkistaa.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Rommeli kirjoitti:
Mistä tuossa hommassa oli kysymys?

Poliisi sanoi radiossa että sumuvaloja saa käyttää vain ajovalojen kanssa. Minä soitin ja pyysin poliisilta kommenttia. Tieliikennelaki sanoo selvästi, että sumuvaloja saa käyttää ajovalojen kanssa, taikka niiden asemasta olosuhteiden niin vaatiessa. Ainoa vaatimus sumuvaloille on pysäköintivalojen toiminta samaan aikaan. Luvattiin poliisilta vastaus, ei kuulunut vastausta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tuli viime viikolla todistettua tilanne, joka epäilemättä on pikkukatille tuttuakin tutumpi. Taajama-alue, kaksi kaistaa samaan suuntaan, ja itse ajan vasemmanpuoleista. Oikeanpuoleisella kaistalla parisenkymmentä metriä edelläni ajaa auto. Edessä olevalta bussipysäkiltä lähtee bussi liikkeelle, asianmukaisesti vilkun kanssa. Oikeanpuoleista kaistaa ajava autoilija vaihtaa ilman vilkkua vasemmalle kaistalle ettei joutuisi bussin takia hiljentämään, vaihtaa takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle aivan bussin eteen, ja jarruttaa sitten voimakkaasti että ehtisi kääntyä pian bussipysäkin jälkeen tulevasta risteyksestä oikealle. Bussi tietysti joutui miltei pysähtymään, ettei olisi rullannut kyseistä autoa.

Tuon autoilijan käytös näytti kutakuinkin niin typerältä, mitä se olikin. Ei millään voinut hiljentää, antaa bussin mennä, ja sitten kääntyä sinne, minne oli menossa. Jos jollain on tarjota tuon autoilijan toimintaan järkeä tuova selitys, niin saa kertoa.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Poliisi sanoi radiossa että sumuvaloja saa käyttää vain ajovalojen kanssa.

Ei herranjumala. Muistan kuunnelleeni novaa joskus viime talvena ja silloin jo taisteltiin tästä sumuvalojen käytöstä. Olenko palannut ajassa taaksepäin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös