Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 739
  • 13 155

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Suomalaisten suojatien kunnioittaminen tai oikeastaan sen puute on aika huolestuttavaa. Tai ilmeisesti tämä S40:llä ajeleva ammattikoulun ihme kuvitteli, että hänellä on etuajo-oikeus suojatiellä oleviin lastenvaunuihin nähden.

Okei, ymmärrän ettei se mersu ole auto siinä määrin kun Audi tai BMW

Kyllähän puolueettomasta näkökulmasta Mersu nimenomaan on se auto, kun noista aletaan autoa etsimään. Audi ja Bemarihan ovat mulkkujen nousukkaiden vehkeen venyttäjiä, kun taas legendaarisessa Mersussa on sitä jotain.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Varmasti näinkin ja minäkin ajan osan kotimatkaani JYP:in pelistä moisilla teillä, mutta ei voida lähteä liikkeelle ajatuksesta että koko valtakunnan poliisin toimintaohjeet mitoitetaan valtakunnan huonokuntoisimpien teiden mukaan.

Joka talvi ensilumien aikaan etelässä väki on ihmeissään kun jotain valkoista tulee taivaalta ja kehäteillä sattuu ketjukolareita. Mistähän tämä johtuu? Siellä on tiestö paljon paremmassa kunnossa kuin täällä meilläpäin. Autoissa tuskin on merkittävää eroa, mitä nyt ehkä renkaissa jotain, riippuen siitä mitä mettemannonen on telkkarissa arvaillut. Jäljelle jää vain kuskit. Ja niin valitettavaa kuin se onkin, suuri osa suomalaisista ei osaa ajaa autoa eikä todellakaan kykene hallitsemaan sitä yllättävissä tilanteissa. Silti nämä reikäpäät painavat menemään nopeusrajoituksen osoittamia lukemia, vaikka tumpeloisivat puolikkaalla nopeudellakin ajopelinsä metsään nähdessään oravan juoksevan kaarteessa auton alle. Sen lisäksi, että ajamme arktisissa oloissa kyntöpelloillamme vanhoilla paskakasoilla, me emme oikeasti osaa ajaa. Sen mukaan nuo rajoitukset on mitoitettu, ja kohta ne tippuvat.

Olen edelleen sitä mieltä, että ajoluvan myöntämisen ja säilyttämisen edellytyksiä tulisi kiristää huomattavasti. Kaikki riskiryhmät (puolisokeat, rattijuopot ja keski-ikäiset naiset) painavat menemään vailla mitään käsitystä tilannenopeudesta, muista tielläliikkujista ja olosuhteista, koska yhteiskunnassamme ajokortti on joku saatanan itseisarvo.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Joka talvi ensilumien aikaan etelässä väki on ihmeissään kun jotain valkoista tulee taivaalta ja kehäteillä sattuu ketjukolareita. Mistähän tämä johtuu? Siellä on tiestö paljon paremmassa kunnossa kuin täällä meilläpäin. Autoissa tuskin on merkittävää eroa, mitä nyt ehkä renkaissa jotain, riippuen siitä mitä mettemannonen on telkkarissa arvaillut. Jäljelle jää vain kuskit.
Johtuu varmaan ihan pikkuisen siitäkin että autoja on ihan vallan helvetisti, etenkin ruuhka-aikaan. Jos yksi lähtee sladiin keskellä Kehä Ykkösen ruuhkaa on siinä samassa läjässä heti ihan iisisti 5 autoa. Mistään turvaväeistä on ihan turha puhua, tilaa kun ei kertakaikkiaan ole.
 
Kyllähän puolueettomasta näkökulmasta Mersu nimenomaan on se auto, kun noista aletaan autoa etsimään. Audi ja Bemarihan ovat mulkkujen nousukkaiden vehkeen venyttäjiä, kun taas legendaarisessa Mersussa on sitä jotain.

Omasta, myöskin puolueettomasta näkökulmasta, Mersu on näistä nimeenomaan se suurin statussymboli. Erityisesti pohjanmaalla on tavallista että uuden yrittäjän ensimmäinen ostos on Mersu pihaan, koska pitäähän nyt menestyvällä yrittäjällä Mersu olla. Asia voi tietysti olla erilainen muualla, mutta tällainen on oma kokemukseni.

Joka talvi ensilumien aikaan etelässä väki on ihmeissään kun jotain valkoista tulee taivaalta ja kehäteillä sattuu ketjukolareita. Mistähän tämä johtuu?

Tämä johtuu kahdesta asiasta. Ensimmäinen syy ovat ne tampiot, joista lämpöiseen sävyyn viestissäsi puhut. Nämä tampiot aiheuttavat ongelmia kaikille muillekin, joten hyvätkin kuljettajat näyttävät helposti tampioilta. Toisena syynä ovat pääkaupunkiseudun valtavat liikennemäärät, nimittäin Kyröskoskella kun 1% liikkujista ajaa syksyllä ulos niin ei siitä vielä kolarisumaa saada aikaan, mutta pääkaupunkiseudulla samalla suhdeluvulla seurauksena on melkoinen määrä kolareita. Vastaavasti Jyväskylän tai Kuopion sisääntuloväylillä autoja ei ole läheskään niin tiuhassa, joten tampion väistäminen on huomattavasti helpompaa, kuin täyteen ahdetulla kehätiellä.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Suomalaisten suojatien kunnioittaminen tai oikeastaan sen puute on aika huolestuttavaa. Tai ilmeisesti tämä S40:llä ajeleva ammattikoulun ihme kuvitteli, että hänellä on etuajo-oikeus suojatiellä oleviin lastenvaunuihin nähden.

Jep!!! Olen itse Kuopion suunnalta kotoisin ja siellä ainakin opetetaan autokoulussa, että suojatiellä olevaa tai sinne astuvaa ihmistä kuuluu väistää. Kun muutin Turun seudulle ja jatkoin tätä minulle opetettua perinnettä, että annan aina tietä, kun se vähänkin on aiheellista, niin ihmisten ilmeitten perusteella voin sanoa, että se ei ainakaan täällä ole kovin yleistä. Parhaimpia on ne jotka viittovat, minulle autoilijalle, että mene mene nyt vaan!!! Ei minulla ole mikään kiire sinne punaisiin liikennevaloihin!!

Itselläni paras/pahin tilanne on ollut sellainen, kun olin silloin Postin hommissa jakamassa kärryillä postia, ja ollessani ylittämässä suojatietä, mutkan takaa tiellä jossa on 40km/h rajoitus ajoi auto niin kovasti, että joutui tekemään lukkojarrutuksen, ettei osunut minuun. Tietysti pikku panicue pukkas päälle ja näytin sit MERSUmiehelle keskaria, niin tämäpäs mokoma oli soittanut työpaikalleni ja kertonut työntekijän näytelleen kesaria kylän raitilla. Palattuani pääkallopaikalle pomo yritti nuhdella tapahtuneesta, koska ei sovi firman kuvaan näytellä keskaria, niin totesin vaan, että se oli ihan yksityishenkilönä tehty juttu, eikä firman puolesta. =P
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Jep!!! Olen itse Kuopion suunnalta kotoisin ja siellä ainakin opetetaan autokoulussa, että suojatiellä olevaa tai sinne astuvaa ihmistä kuuluu väistää. Kun muutin Turun seudulle ja jatkoin tätä minulle opetettua perinnettä, että annan aina tietä, kun se vähänkin on aiheellista, niin ihmisten ilmeitten perusteella voin sanoa, että se ei ainakaan täällä ole kovin yleistä.

Aijaa, itse kun muutin Porista Turkuun, niin tuli taasen todettua että täällähän nimenomaan annetaan tilaa jalankulkijoille ja fillareille. Muutenkin huvitti kun Turkulainen työkaveri kirosi Turun liikennekulttuurin olevan aivan perseestä, on se meinaa valovuoden edellä Porilaista kusipääkulttuuria. Mutta ehkä tämä kaikki kertookin enemmän juuri Porin autoilukulttuurista, kuin Turun.

Ainoa asia josta itse löydän nillitettävää Turkulaisissa autoilijoissa (verrattuna Satakuntalaisiin), on se että ei täällä osata ajaa liikenneympyröissä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ainoa asia josta itse löydän nillitettävää Turkulaisissa autoilijoissa (verrattuna Satakuntalaisiin), on se että ei täällä osata ajaa liikenneympyröissä.
No ei, mutta toisaalta ei se ole mikään ihme, kun niitä ympyröitä on niin vähän, ja nekin harvat eivät ole mitään suunnittelun kirkkaimpia saavutuksia; ikean ympyrässä rytisee kun ihmiset eivät ymmärrä kaksikaistaisuuden syvintä olemusta, Isoheikkilän ympyrä taas on niin iso, ettei turkulainen edes tajua ajavansa ympyrässä ja vastakarvasuorituksia nähdään. Haarlan ympyrä taitaa sentään olla ihan ok, eikä siinä kauheasti omituisuuksia näekään, harvoin tosin vilkkuakaan, ainakaan oikeaan suuntaan.

Itse satakuntalaisena hallitsen toki liikenneympyrät täydellisesti.

Nusunusu: liikenneympyrä=kiertoliittymä, ja ikean ympyrä taitaa olla Raision puolella.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen itse Kuopion suunnalta kotoisin ja siellä ainakin opetetaan autokoulussa, että suojatiellä olevaa tai sinne astuvaa ihmistä kuuluu väistää.
Yksi kaveri joskus minua torui kun päästin lapsen ylittämään suojatietä. Hän sanoi että opetan lapsen väärille tavoille. Seuraava autoilija ei kuitenkaan pysähdy, mutta lapsi menee varomattomana suojatielle. Näin minä käytännössä olisin lapsimurhaaja.
Joo kyllä tässä jalankulkijan kunnioittamisessa on paljon parantamisen varaa. Joissain maissa turistina oikeen hävettää kun pysähtyy lukemaan karttaa lähelle suojatietä ja autot pysähtyvät. Siinä on sitten ylitettävä tie vaikkei se alunperin suunnitelmana olisi ollutkaan =)
 

Rocco

Jäsen
Itse hiljennän aina suojatietä lähestyttäessä, jos joku näyttää olevan tulossa suojatielle. Mutta koskaan ei kukaan edes yritä. Kaikki jäävät tien laitaan seisomaan, ja vaikka siihen eteen pysähtyisi, niin silti jalankulkijat viittoilee, että "mene ensin".
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Joo kyllä tässä jalankulkijan kunnioittamisessa on paljon parantamisen varaa.

Tämä on muuten mielenkiintoinen pointti. Taajama-alueella, missä on suojateitä ja muutenkin merkittävästi enemmän kevyttä liikennettä, ajetaan kovaa, kun on kiire seuraaviin valoihin. Sitten maanteillä junnataan alinopeutta ja kauhistellaan, kun joku polttaa päreensä ja lähtee riskiohitukseen.

Olen edelleen sitä mieltä, että jokaisen inssikokelaan tulisi käydä kymmenisen minuuttia seisomassa tien pientareella, kun autot ajavat kahdeksaakymppiä vierestä ohi. Opettaisi kunnioittamaan niin tietyömaalla työskenteleviä kuin pientareella talsivia / pyöräileviä.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Voihan se toki olla, että jokaisella paikkakunnalla ihmisillä on liikenteessä erilaiset heikkoudet, jonka takia muuttaessa ne virheet sitten silmiin pistääkin. En väitä itse olevani täydellinen kuljettaja, jokaiselle voi sattua liikenteessä melkein mitä vain, mutta sitä en ymmärrä kun joillain on ihan selvästi sellaisia vakio vikoja, esim.vilkuttomuus, liikenneopasteiden luku, yms. Hyvänä esimerkkinä tuo Brahenkadun ja Maariankadun risteys, kun tullaan junaradan suunnasta. Siinä on liikennemerkein ja tiehen maalatuin merkein näytetty, että kääntyminen on sallittu VAIN oikealla Maariankadun suuntaan, silti joka kuudes kääntyy siitä vasemmalla ja joka kymmenen ajaa suoraan, missä tie jatkuu yksisuuntaisena erisuuntaisesti. Nämä lukemat nyt noin karrikoiden, mutta ihan oikeasti päivittäin saan todistaa sitä, kuinka vaikeaa on lukea yläopasteita, kaistamerkintöjä, liikennemerkkejä ja yms.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Venäläisillä on liikennesäännöt muutenkin tunnetusti hakusessa ja on tuo pysäköintikieltokin aika tuntematon merkki. Ilves hotellin pihassa on moinen ja merkin eteen oli pysäköitynä venäläisillä kilvillä varustettu uudehko maasturi. Lisäkyltti kieltää pysäköinnin koko pihan alueella, kielen hallintaa en heiltä vaadi mutta luulisi sentään jotain liikennemerkkien tajua olevan. Hotellin henkilökuntakin voisi ohjeistaa, tai sitten eivät tohdi ettei ryssä suutu.
 

Nick Neim

Jäsen
Vittu mitä idiootteja sitä näkee. Tänään joku n. 30-vuotias mies ajaa ensiksi suojatien kautta kaupan pihaan, risteys olisi ollut 15 metrin päässä. Okei, ei siinä suojatien lähistöllä ketään ollut, mutta silti. Heti perään tämä kyseinen mulkku ajaa lähimmälle parkkipaikalle, nimittäin invapaikalle. Eipä näkynyt invalidejäkään lähistöllä, mutta silti.

Vai hyväksytäänkö se jos on päästään täysinvalidi? Sellaisen kuvan tästä hyypiöstä ainakin sai.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Itse satakuntalaisena hallitsen toki liikenneympyrät täydellisesti.

Porissahan niitä ainakin on, vissiin suunnilleen saman verran kuin asukkaita ja vierailijoita Jazzien aikaan.

Saattaa liittyä siihen, että Porin kaupungin liikennesuunnittelijalla ei kuulemma ole ajokorttia, vaan ajelee fillarilla...
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Porissahan niitä ainakin on, vissiin suunnilleen saman verran kuin asukkaita ja vierailijoita Jazzien aikaan.

Saattaa liittyä siihen, että Porin kaupungin liikennesuunnittelijalla ei kuulemma ole ajokorttia, vaan ajelee fillarilla...

Niin on, ja toimivat 100-kertaa paremmin kuin liikennevalot, Porin kokoisessa kaupungissa. Porin liikennesuunnittelut on ihan päin persettä, mutta nuo ympyrät ovat yksi harvoista fiksuista ratkaisuista.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Porissahan niitä ainakin on, vissiin suunnilleen saman verran kuin asukkaita ja vierailijoita Jazzien aikaan.

Itse lähes päivittäin taksin kyydissä istuvana on tullut juteltua niin liikenneympyröistä, kuin hidastetöyssyista kuljettajien kanssa. Täällä JKLssä on perkeleellinen määrä noita töyssyjä. Esim. Vaajakoskentie on pilattu sillä, että vajaan kilometrin matkalla on neljä tai viisi hidastetta joihin oikeasti pitää hidastaa ja lähes pysähtyä ettei hajota autoa. Ovat siis sellaisia vajaa 10 senttiä leveitä ja monta senttiä korkeita korokkeita. Bussikuskit kuulemma hidasteista valittavat, kun hajoaa auto sekä kuskien selät. Toki nuo töyssyt on tehty linja-auton akselivälin mukaan, mutta eihän niihin rakoihin mitä ilmeisimmin kiireessä osu.

Ja sitten lainaukseeni ja Poriin. Itse en Porissa ole käynyt sitten vuoden 1996, mutta taksinkuljettaja väitti, että sieltä on kaikki hidastetöyssyt otettu pois. Pitääkö paikkansa? Ehkä tästä johtuu sitten jumalaton liikenneympyröiden määrä.

Saattaa liittyä siihen, että Porin kaupungin liikennesuunnittelijalla ei kuulemma ole ajokorttia, vaan ajelee fillarilla...

En tiedä millä paikallinen liikennesuunnittelija ajelee, mutta kaikki Jyväskylässä Seppälän alueella liikkuneet varmasti tietävät Prisman kohdalla eli Ahjokadulla olevat linja-autopysäkit. Alueella on monta isoa kauppaa joihin viedään rekoilla tavaraa. Olivat sitten ammattiautoilijat valiteleet, kun noin kapealle kadulle on tehty pysäkit ja koko liikenne seisoo eteenkin talvella, kun bussi on pysäkillä. Mitä vastasi liikennesuunnittelija valittajille, kun kysyivät että; "Kuinka tuossa tulisi ajaa?". "Käyttäkää mielikuvitustanne" kuului vastaus.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Niille kaikille, jotka ajavat moottoritiellä keskinopeussäädin päällä, ettekä huomio muuta liikennettä ja reagoi erilaisiin tilanteisiin millään tavalla, ettekä siis koske kaasuun tai jarruun, vaikka mitä tapahtuisi... Haistakaa vittu, olette itsekeskeisiä kusipäitä kaikki!!!!!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niille kaikille, jotka ajavat moottoritiellä keskinopeussäädin päällä, ettekä huomio muuta liikennettä ja reagoi erilaisiin tilanteisiin millään tavalla, ettekä siis koske kaasuun tai jarruun, vaikka mitä tapahtuisi... Haistakaa vittu, olette itsekeskeisiä kusipäitä kaikki!!!!!

Tää on muuten niin totta. Liian usein näkee esim suorituksia, jossa vedetään sitä vakionopeutta kohti edessäajan takavaloja laput silmillä kunnes ohitushetkellä huomataan, että takaa tulee nopeampi auto, jolloin joko tehdään aina turvallinen ja taloudellinen paniikkijarrutus tai kiilataan suoraan takaatulevan eteen ja sitten kiilataan korvat punaisina takaisin sen hitaamman eteen. Nice.
En käsitä, tuntuu, että autoilijoille tulee moottoritiellä tilanteet yllätyksinä, vaikka näkyvyyttä ja aikaa on niin perkeleesti ennakoida tilanteita pienillä nopeusmuutoksilla ja muilla ennakoivilla muut huomioon ottavilla toimilla.
 
Tässä olen parin vuoden autoilun jälkeen ajellut 2 viikkoa työmatkat skootterilla, ja yllätyksenä tuli, kuinka ala-arvoisena vanhemmat tienkäyttäjät (40-50v) pitävät skootteria liikenteessä, auton merkistä riippumatta.
Osa autoilijoista ei ilmeisesti millään kykene ajamaan "hitaamman" ajoneuvon perässä, vaikka se ajaisikin rajoituksen mukaan tai yli siitä. Siitä moposta, kuorma-autosta tai bussista on vaan pakko päästä ohi. Ja kun on päästy, jäädään siihen eteen kuppaamaan. Isommista ajokeista ei tietenkään ihan helpolla lähdetä ohi ihan siinä normi kaksikaistaisella tiellä, mutta mikäli niitä kaistoja on useita, niin silloin saa aivan yksin ajella siinä omalla kaistallaan, tai ainakaan siellä takana ei juuri kukaan ole.

Joku aika sitten ajelin tyhjällä bussilla kohti varikkoa, oli miltei keskiyö. Edessä pitkä suora ja kaksi kaistaa suuntaansa. Ajelin itse vasenta kaistaa, koska tarkoitus oli kääntyä vasempaan vajaan kilometrin päästä. Oikealta risteyksestä tuli moottoripyörä tuohon oikealle kaistalle, itse olin siinä vaiheessa taaempana vasta tulossa. Motoristi ajeli rajoituksen mukaan n. 50km/ ja itse taas ajoin ylinopeutta, jotain 60km/h. (houkutus tuohon ylinopeuteen on suuri, kun on lopettelemassa vuoroaan ja edessä pitkä suora ja ei juurikaan liikennettä) Juuri kun olin tuon moottoripyörän rinnalle päässyt, niin tokihan motoristin piti pikaisen vilkaisun jälkeen (siis meikäläisen suuntaan) laittaa hanaa ja mennä uudestaan edelle. Lähes heti ohituksen jälkeen siirtyi prätkä eteeni tuohon vasemmalle kaistalle ja parin sadan metrin päästä sitten molemmat käännyttiin tuonne vasempaan. Prätkä kääntyi heti seuraavasta oikealle ja hidasti huomattavasti ja jäi katsomaan taakseen (siis meikäläistä) Itse kuitenkin jatkoin tuosta suoraan. Ilmeisesti tyyppi joko luuli, että tarkoituksella koitin hänestä ohi päästä tai sitten kuuluu siihen ryhmään, ketkä ei kestä ajaa "hitaamman" takana. Vaikka itse siinä tilanteessa ajoi hitaammin. No, lähinnä huvitusta aiheutti kyseinen tilanne. Ja kyseisen kaltainen tilanne toistuu aina toisinaan kyseisellä pätkällä. Yleensä toisena osapuolena tosin henkilöauto. Tässähän toki on kyseessä siitä, ettei voi päästää edelleen sitä "hitaampaa" ajoneuvoa.

Ja täytyyhän tässä itsekin ihmetellä noita perseessä roikkujia. Mikähän siinäkin sitten on ideana. Ei niistä mitään haittaa ole kun duunissa on. Eihän sitä pikkuautoa edes näe sieltä takanta, jos se on lähellä perää. Ja tuskin näkeen kyseinen kuskikaan juuri mitään kun siellä perseessä roikkuu.. Ja itselleen tekevät siinä lähinnä hallaa. Tai minulla on toisinaan tapana ajella aika rauhallisesti linjalla, mikäli on hiljaista. Siis tietää että sinne päätepysäkille jää reilusti aikaa. Ja mikäli ketään ei näy takana, ajelen hieman nopeusrajoituksen alle. Mikäli siellä perseessä sitten joku roikkuu, saa syyttää sitten itseäänkin siitä, että ajelen hissukseen. Sitten jossain mutkassa ehkä huomaa sen, että takana on joku. Yleensä nostan sitten nopeutta rajoituksen mukaisesti, mutta mikäli edelleen tykätään siellä perässä roikkua, jatkan taas omaan tahtiini.
Ja vinkkinä sille pakettiauton kuskille. Jos se edellä ajava ikivanha bussi ajaa koko matkan (n. 20km) tasan 75km/h, niin todennäköisesti se ei vaan kulje kovempaa. Ei, vaikka kuinka siinä perässä koittaa hiillostaa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Alkuviikosta törmäsin varsinaiseen maanteiden idioottiin. Aluksi rinnalle liikennevaloissa -> vihreän vaihtuessa tuhatta ja sataa edelle, jonka jälkeen jollottamaan kuuttakymppiä eteeni samalle kaistalle. Koska 60km/h kuudenkympin alueella on omaan makuuni hieman liian hidas vauhti, vaihdoin normaalisti kaistaa ja ohitin hänet. Hän jäikin matelemaan kauas taakse, kunnes seuraavissa punaisissa hän ehti kuin ehtikin taas saavuttaa minut, vaihtaen tietty taas kaistaa rinnalleni. Tällä kertaa vihreiden vaihtuessa vieläpä uhkarohkea ohitus kohdassa, jossa kaksi kaistaa muuttuu yhdeksi. Ja taas matelemaan 60/h eteeni. Tässä vaiheessa keskarit viuhuivat, töötti lauloi ja persettäkin olisin näyttänyt jos olisin pystynyt.

Jos joku tunnisti itsensä tästä tekstistä, niin tässä viestiä minulta: vihaan sinua, pelle!
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Itse hiljennän aina suojatietä lähestyttäessä, jos joku näyttää olevan tulossa suojatielle. Mutta koskaan ei kukaan edes yritä. Kaikki jäävät tien laitaan seisomaan, ja vaikka siihen eteen pysähtyisi, niin silti jalankulkijat viittoilee, että "mene ensin".

Tuo on harvinaista Helsingissä, että joku hiljentää suojatietä lähestyttäessä. Itse punkean henkeni kaupalla suojatielle, jos auto ei ole aivan kohdalla. Siitä sitten seuraa lukkojarrutuksia ja tööttäyksiä, mutta mitäs eivät osaa liikennesääntöjä.

On myös olemassa paljon käsittämätöntä autojen kunnioitusta, että ei uskalleta mennä, vaikka auto antaisi tietä. Se ei kyllä juurikaan kannusta autoilijoita odottelemaan suojatien ylittäjiä.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Niille kaikille, jotka ajavat moottoritiellä keskinopeussäädin päällä, ettekä huomio muuta liikennettä ja reagoi erilaisiin tilanteisiin millään tavalla, ettekä siis koske kaasuun tai jarruun, vaikka mitä tapahtuisi... Haistakaa vittu, olette itsekeskeisiä kusipäitä kaikki!!!!!

Ja te, joiden nopeus seilaa ilman keskinopeussäädintä 80-120km/h välillä jatkuvasti, haistakaa vittu ja painukaa autokouluun, että me keskinopeussäädin -mulkut saadaan ajella koskematta jarruun ja kaasuun.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo on harvinaista Helsingissä, että joku hiljentää suojatietä lähestyttäessä. Itse punkean henkeni kaupalla suojatielle, jos auto ei ole aivan kohdalla. Siitä sitten seuraa lukkojarrutuksia ja tööttäyksiä, mutta mitäs eivät osaa liikennesääntöjä.

Tätä en kyllä kävelijöissä ja pyöräilijöissä täysin ymmärrä. Pidetään kiinni omista oikeuksista, mutta unohdetaan se fakta, että osuman sattuessa ei ole mitään väliä että kumpi tilanteessa on ollut oikeassa tai väärässä jos makaat kilon paloina siinä suojatiellä.
Useimmiten kyllä annan kävelijän mennä. Poikkeuksen tekee tilanne, missä on kaksi kaistaa rinnakkain. Tällaisissa tilanteissa kävelijän päästäminen pitäisi ihan jo kävelijän turvallisuuden takia kieltää. Liikenteessä näkee liian usein tilanteita, missä auto pysähtyy päästämään kävelijän tien yli, mutta samalla viereistä kaistaa tulee toinen auto joka ei tilannetta tajua. Liikennesäännöthän sanovat varsin selvästi, että auto tulee pysäyttää jos suojatien eteen on auto pysähtynyt. Ihan fiksu idea, paitsi että se ei toimi. Hyvin harva sen auton oikeasti pysäyttää, tai edes hiljentää, tuollaisessa tilanteessa. Ja tähän kun lisätään kävelijöiden/pyöräilijöiden yleinen urpous, niin onnettomuusriski kasvaa.

Alkuviikosta törmäsin varsinaiseen maanteiden idioottiin. Aluksi rinnalle liikennevaloissa -> vihreän vaihtuessa tuhatta ja sataa edelle, jonka jälkeen jollottamaan kuuttakymppiä eteeni samalle kaistalle. Koska 60km/h kuudenkympin alueella on omaan makuuni hieman liian hidas vauhti, vaihdoin normaalisti kaistaa ja ohitin hänet. Hän jäikin matelemaan kauas taakse, kunnes seuraavissa punaisissa hän ehti kuin ehtikin taas saavuttaa minut, vaihtaen tietty taas kaistaa rinnalleni. Tällä kertaa vihreiden vaihtuessa vieläpä uhkarohkea ohitus kohdassa, jossa kaksi kaistaa muuttuu yhdeksi. Ja taas matelemaan 60/h eteeni. Tässä vaiheessa keskarit viuhuivat, töötti lauloi ja persettäkin olisin näyttänyt jos olisin pystynyt.

En myöskään ymmärrä sitä että mitä järkeä on ajaa ylinopeutta liikennevalollisilla pätkillä. Valot on useimmiten ajastettu, niin että niistä pääsee jouhkeasti pysähtymättä ajamaan mikäli ajaa rajoitusten mukaista nopeutta.
Kuitenkin suurin käsittämättömyys autoilussa liittyy ihmisten asenteisiin.
Joku saattaa olla muuten fiksu ja rauhallinen tyyppi, mutta kun hän pääsee auton ratissa liikenteeseen, niin hänestä tulee täysi idiootti. Verenpaine nousee kaksinkertaiseksi, pätemisentarve kasvaa, älykkyysosamäärä tippuu puoleen sekä ajamisen sijaan keskitytään töötin, keskisormen ja kirosanojen käyttämiseen.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Osa autoilijoista ei ilmeisesti millään kykene ajamaan "hitaamman" ajoneuvon perässä, vaikka se ajaisikin rajoituksen mukaan tai yli siitä. Siitä moposta, kuorma-autosta tai bussista on vaan pakko päästä ohi. Ja kun on päästy, jäädään siihen eteen kuppaamaan.
Myönnän, että menen aina bussista tai rekasta ohi kun on tilaisuus, vaikka se ajaisi rajoituksen mukaan. Toisaalta menen melkein jokaisesta autosta, ellei se sitten aja mittarin mukaan n. 10-15km/h yli rajoitusten, jolloin jään perään. Mutta en kyllä varmasti jää siihen rekan tai bussin eteen hidastelemaan. En myöskään ymmärrä niitä jotka siihen eteen jäävät.
Ohi menen siksi että on vaan mukavampaa ajella "tyhjä" tie edessään. Näkee maisemia paremmin. Ja täälläpäin missä asun on suht isoja mäkiä maanteillä, ja hyvin usein näillä teillä näkee rekan joka hyytyy ylämäkeen. Joten kun menee aina ohi niin tällaiset tilanteet välttää. Osaako joku muuten sanoa, että hyytyykö rekka muka tuollatavalla, vai johtuuko se vaan siitä että kuski ei viitsi vaihtaa pienemmälle vaihteelle?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös