Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 111
  • 13 232

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä lomaillessani tuli tällainen idiootti sitten liikenteessä vastaan, tai siis perään: Ensin ajoi takapuskurissa kiinni n. 10 km. Alkoi vituttamaan. Siis vittu, minkä ihmeen takia sitä pitää ajaa aivan hanurissa kiinni, jos ei meinaa ohittaa? No, vastalääkkeeksi päätin vähentää autoni nopeutta n. 20 km/h aina kun tuli ohituskieltoalue. Satasen alueella hidastin siis kahdeksaankymppiin, mutta heti kun ohituskieltoalue oli päättymässä, nostinkin nopeuteni taas siihen sallittuun sataseen. Jo toisen ohituskieltoalueen lähestyessä (keltaiset katkoviivat olivat alkaneet jo hyvän aikaa sitten) aloitin taas auton hidastamisen. Johan lähti hanuristi-Bemu ohittamaan, katkoviivoista huolimatta. Ohitus päättyi kirkkaasti ohituskieltoalueella, sehän nyt on sanomattakin selvää.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Miksi kesäisin ihmiset kaivavat hajoamispisteessä olevat keikkabussit sun muut paskakasat museoistaan ja lähtevät ajelemaan niillä selvää alinopeutta?

Sivutetaan tätä hieman ja otetaan "kohteeksi" Karavaanarit. Nyt kun kesä on jo täydessä vauhdissa on teillemme ilmestynyt joka kesäinen näky, asuntoautot ja -vaunut. Karavaanarointi on varmasti ihan leppoisaa puuhaa kun sen oman pienen kesämökin kanssa voi mennä oikeastaan ihan mihin tahansa.
Ihan ekaksi voisi kuitenkin panostaa siihen vaunun vetoautoon ? Ensin ostetaan kerrostaloyksiön kokoinen vaunu, mutta sitä koetetaan sitten vetää jollain 1.2 litran Ford Fiestalla... Eli kun sen vaunun tai auton kanssa liikutaan teillä niin voitaisiinko niihin peileihinkin joskus vilkaista ? Onko liikaa pyydetty että annettaisiin tietä ajamalla vaikka bussipysäkille kun takana on n. 2 kilometrin jono ? Mikäli tämä ei ole mahdollista niin annettaisiin tilaa ajamalla sen valkoisen piennarviivan "toiselle" puolelle jos se on mahdollista ? Ei se viiva "tapa" vaikka sen ylittäisikin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Niilo kirjoitti:
Ei se viiva "tapa" vaikka sen ylittäisikin.

Ei tapa, mutta on tieliikennelaissa kielletty. Ainoastaan huomattavasti muuta liikennettä hitaammat ajoneuvot saavat ajaa valkoisen sulkuviivan oikealla puolella. Huomattava tarkoittaa käytännössä traktoreita, mopoautoja ymm...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei tapa, mutta on tieliikennelaissa kielletty.

Tiedän, että se on kielletty, mutta liikennehän on "yhteen hiileen puhaltamista"... Tai pitäisi olla, jossa myös toiset tiellä liikkujat otetaan mahdollisimman hyvin huomioon, tai pitäisi ottaa ? Valitettavasti Suomessa on valloillaan tässäkin ketjussa mainittu "ohittamisen vaikeaksi tekeminen", tuntuisi että se on häpeä jos "minut" ohitetaan. Tämän havaitsee hyvin juuri tuolla ohituskaistalla. Ensin madellaan 10-15 km alle suositusnopeuden ja kun ohituskaista alkaa niin sitten painetaan kaasua niin, ettei muut vaan pääse ohitse.


Mikä v*ttu meihin fiksuihin suomalaisiin menee tuolla liikenteessä ? Ja ei en ole yhtään sen parempi kuski kuin muutkaan...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tiedän, että se on kielletty, mutta liikennehän on "yhteen hiileen puhaltamista"... Tai pitäisi olla, jossa myös toiset tiellä liikkujat otetaan mahdollisimman hyvin huomioon, tai pitäisi ottaa ? Valitettavasti Suomessa on valloillaan tässäkin ketjussa mainittu "ohittamisen vaikeaksi tekeminen", tuntuisi että se on häpeä jos "minut" ohitetaan.

Vaikea kuitenkaan uskoa, että karavaanareita kovin pahasti vituttaisi, jos joku ohi painelee, pikemminkin päinvastoin. Takavuosina oli hyvinkin laajalti käytetty tapa, että takana olijoille näytettiin ohitusmerkkiä sopivassa kohdassa, mutta tämä on vähentynyt aika selkeästi. Yksi selkeä syy tuohon vähenemiseen on ainakin se, ettei suurin osa ohittajista tajua merkin saatuaan lähteä välittömästi siihen ohitukseen, vaan arvotaan ensin muutama sekunti ja sen jälkeen onkin jo myöhäistä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Niilo. Kyllä tuo viivan väärällä puolella ajamisen kieltäminen on ihan perusteltua. Esimerkki. Minä ajaisin asuntoautolla viivan väärällä puolella päästääkseni nopeammat rauhassa ohi. Vastaan tulee kokoajan autoja, mutta jono takaani mahtuu hyvin ohittamaan, kunnes ? Polkupyöräilijä ajaa samalla pientareella kanssani, on pakko vetää kaistalle jossa on ohittajia jotka eivät voi nähdä pyöräilijää asuntoautoni takaa ja jotka eivät voi väistää vastaantulijoiden vuoksi, pelti kolisee... Tämä oli karrikoitu esimerkki, mutta ymmärtänet pointtini ?
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No siinä tapauksessa varmaan kannattaa ennemmin vaikka pysähtyä vilkun kanssa siihen pientareelle odottamaan että tilanne menee ohi eikä vain yhtäkkiä sännätä takaisin kaistalle. Ja yleensä tilaa annetaan paikassa jossa näkyvyys eteenpäin on riittävän pitkälle ettei kuvailemaasi tilannetta pääse syntymään.

Samalla tavalla pientareen käyttö pitäisi sallia tilanteissa joissa edelläajava on kääntymässä vasemmalle ja väistää vastaantulevaa liikennettä. Liikenne sujuisi paremmin ja tilanteet selkeytyisivät, koska tuota pientareen kautta vasemmalle kääntyvän ohittamista tapahtuu nykyäänkin jatkuvasti. Vaikka se siis laissa onkin kielletty.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21

Kuten kirjoitin, esimerkkini oli karrikoitu. En siinä mitenkään tarkoittanut, ettei maalaisjärjen käyttö olisi sallittua. Tarkoitin hieman puolustella tuota tieliikennelakia, koska yllättäviäkin tilanteita maanteillämme sattuu.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Tiedän, että tämä on sallittua, mutta minkä helvetin takia poliisit saavat autoillansa mennä mistä huvittaa ja mennä bussikaistalla? Siis silloin kun eivät ole hälytysajossa..

Niin ja kaikki idiootit jotka eivät uskalla ajaa edes vaikkapa 60km/h(Kun rajoitus vaikka olisi siis 60) kun poliisiauto ajaa edessä..
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Niin ja kaikki idiootit jotka eivät uskalla ajaa edes vaikkapa 60km/h(Kun rajoitus vaikka olisi siis 60) kun poliisiauto ajaa edessä..

Samaan kastiin kuuluu kameratolppien kohdalla liikaa hidastavat. Sumputtaa mukavasti liikenteen.

Suuresti vituttanut lähiaikoina moottoritiellä ajaminen, kun painan ohituskaistaa nopeusrajoituksen mukaan 120 (ja hieman yli niin kuin Suomessa on tapana (Ruotsissa taas ei)), ja joku lähtee köröttelemään 110 vasenta kaistaa jonkun 100km/h ajavan ohitse. Ja yleensä kun on vakkari päällä niin joutuu turhaan käyttää jalkaa jarrulla tms. Idiootit vois katsoa peiliin että tuleeko sieltä joku ennen kuin hyökkää eteen.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Tuo on kyllä erittäin tyypillistä että jono ajaa jossain Kehä I:llä jotain 70km/h 80 alueella jos vain jossain näkyy poliiseja. Todella ärsyttävää, ei ne poliisit rajoituksen mukaan ajamisesta sakota. Ja silloin kun eivät ole varta vasten tutkaamassa niin kyllä varmaan keskimäärin 20km/h pitää mennä yli että vaivautuvat pysäyttämään.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Tuo on kyllä erittäin tyypillistä että jono ajaa jossain Kehä I:llä jotain 70km/h 80 alueella jos vain jossain näkyy poliiseja. Todella ärsyttävää, ei ne poliisit rajoituksen mukaan ajamisesta sakota. Ja silloin kun eivät ole varta vasten tutkaamassa niin kyllä varmaan keskimäärin 20km/h pitää mennä yli että vaivautuvat pysäyttämään.

Jos ei yli 100 aja niin eivät pysäytä, kehä1:llä siis. Sit tietenkin siel tien vieres saattaa olla kamera-auto joka ei ole niin armollinen. :) Muistaakseni tässä lähiaikoina kehällä ajo maija edellä semmosta mittari-90-95, en kauheesti stressannut vaan peesailin samaa vauhtia perässä, sopi mulle.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä lomaillessani tuli tällainen idiootti sitten liikenteessä vastaan, tai siis perään: Ensin ajoi takapuskurissa kiinni n. 10 km. Alkoi vituttamaan. Siis vittu, minkä ihmeen takia sitä pitää ajaa aivan hanurissa kiinni, jos ei meinaa ohittaa? No, vastalääkkeeksi päätin vähentää autoni nopeutta n. 20 km/h aina kun tuli ohituskieltoalue. Satasen alueella hidastin siis kahdeksaankymppiin, mutta heti kun ohituskieltoalue oli päättymässä, nostinkin nopeuteni taas siihen sallittuun sataseen. Jo toisen ohituskieltoalueen lähestyessä (keltaiset katkoviivat olivat alkaneet jo hyvän aikaa sitten) aloitin taas auton hidastamisen. Johan lähti hanuristi-Bemu ohittamaan, katkoviivoista huolimatta. Ohitus päättyi kirkkaasti ohituskieltoalueella, sehän nyt on sanomattakin selvää.

Et sitten tuntenut itseäsi idiootiksi liikenteessä tuon jälkeen?

Toki perässä roikkujat ovat ärsyttäviä, mutta onhan kaikki em. tarkoituksellinen ärsyttäminen, provosointi, kostaminen ja "kouluttaminen" liikenteessä sitä pahinta kusipäisyyttä mitä liikenteestä löytyy!

Olisitkohan päässyt siitä "hanuristi-Bemusta" helpommin eroon jos olisit tehnyt päinvastoin; hiljentänyt suorilla ja ajanut muuten rajoitusten mukaan? Samalla olisit ehkä estänyt liikenteessä yhden vaarallisen ohituksen?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
No, vastalääkkeeksi päätin vähentää autoni nopeutta n. 20 km/h aina kun tuli ohituskieltoalue (...)

Ai sä olet se mulkku pappa, joka ajeli vanhalla romullaan mun äijän edellä viikko sitten lauantaina?

Paitsi että sen auto ei ole bemari, eikä se kyllä ole hanuristikaan...
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Tässä olen parin vuoden autoilun jälkeen ajellut 2 viikkoa työmatkat skootterilla, ja yllätyksenä tuli, kuinka ala-arvoisena vanhemmat tienkäyttäjät (40-50v) pitävät skootteria liikenteessä, auton merkistä riippumatta. Myöskin vituttaa se, että taajama-alueella, jossa vallitsee 40km/h tai 50km/h rajoitus, on sen keski-ikäisen [lisää tähän automerkki]kuskin ohitettava, oli siihen tilaisuus tai ei..

Tästä olen itsekin joskus kirjoittanut. Varsinkin näillä helteillä on luksusta ajella skootterilla esimerkiksi kauppamatkoja. Oma skootterini sattuu menemään virittämättömänä 65 km/h ja usein ajan sillä kuuttakymppiä esimerkiksi viidenkympin alueella. Melko usein ajan keskellä kaistaa jos tie sattuu vähänkään olemaan huonossa kunnossa reunalta. Vitutuksen aiheeksi nousee juuri nämä kusipää autoilijat joiden on pakko ajaa ohi vaikka minä ajan ylinopeutta! Minkä takia yksikään autoilija ei ohita toista autoa tai moottoripyörää 50-alueella jos edellä ajava ajaa ajaa 50 km/h? Minä sentään ajan 60 km/h ja 80% autoilijoista painaa ohi vaikka keskustaan olisimuutama sata metriä.
 
Viimeksi muokattu:

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Tässä lomaillessani tuli tällainen idiootti sitten liikenteessä vastaan, tai siis perään: Ensin ajoi takapuskurissa kiinni n. 10 km. Alkoi vituttamaan. Siis vittu, minkä ihmeen takia sitä pitää ajaa aivan hanurissa kiinni, jos ei meinaa ohittaa? No, vastalääkkeeksi päätin vähentää autoni nopeutta n. 20 km/h aina kun tuli ohituskieltoalue. Satasen alueella hidastin siis kahdeksaankymppiin, mutta heti kun ohituskieltoalue oli päättymässä, nostinkin nopeuteni taas siihen sallittuun sataseen. Jo toisen ohituskieltoalueen lähestyessä (keltaiset katkoviivat olivat alkaneet jo hyvän aikaa sitten) aloitin taas auton hidastamisen. Johan lähti hanuristi-Bemu ohittamaan, katkoviivoista huolimatta. Ohitus päättyi kirkkaasti ohituskieltoalueella, sehän nyt on sanomattakin selvää.

Rasittavaa, mutta tuskin kuitenkaan kiusatakseen ajoi perseessäsi. Ei kovin fiksua toimintaa sultakaan, mutta kaltaistesi tomppeleiden takia tämä ketju kai on perustettu, eli sinänsä viestisi on ihan paikallaan.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rasittavaa, mutta tuskin kuitenkaan kiusatakseen ajoi perseessäsi. Ei kovin fiksua toimintaa sultakaan, mutta kaltaistesi tomppeleiden takia tämä ketju kai on perustettu, eli sinänsä viestisi on ihan paikallaan.
Siis kymmenen (10) kilometriä ihan hanurissa kiinni. Jos jostain syystä olisin joutunut jarruttamaan vähänkään reilummin, äijän etuvalot olisivat tulleet takapenkistä läpi ennen kuin olisi löytänyt jarrupedaalia. Sillä oli kuitenkin lukuisia hyviä ohituspaikkoja tuon matkan aikana. Mua ei sen motiivit tai muut sen sellaiset kiinnosta (kiusaaminen, ajotaidottomuus...), vain lopputulos. Joo, myönnän, hermot meni (mutta huomaatkos, en tehnyt mitään laitonta, enkä lähtenyt karistamaan urpoa kaasupoljinta painamalla, vaikka kävi kyllä mielessä).
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Niin ja kaikki idiootit jotka eivät uskalla ajaa edes vaikkapa 60km/h(Kun rajoitus vaikka olisi siis 60) kun poliisiauto ajaa edessä.

Juu, jotenkin tuntuu siltä, että joillakin on myös käsitys ettei poliisiautoa saa ohittaa. Mikäänhän ei ohittamista estä, kunhan se tapahtuu rajoitusten puitteissa.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesä/heinäkuun vaihteessa tuli köroteltyä Suomen maanteilla 4000 kilometriä ja kaikennäköistä vipeltäjää tosiaan tuli vastaan. Eniten mua ihmetyttää nämä hyvillä autoilla hyväkuntoisella tiellä selkeästi alinopetta ajavat. Kyllä mä sen ymmärrän, että sen kasikakkosen 242:sen kone kuumenee liikaa, jos satasen alueella ajetaan sitä 105:n nopeutta pitkään. Mutta nämä uudenkarheen keskiluokkaisen autojen omistajat, jotka köröttelevät satasen alueella 85:ttä kilometrikaupalla tehden jonoa perässään. Sitten kun niitä osuu muutama siihen peräkkäin ja vaikka se tukkirekka, niin pienoinen juhannusruuhka on valmis. Niin ja kun aika moneen tälläiseen alinopeutta ajavan otin kiinni ja ohitin, niin vaistomaisesti tuli vilkaistua, että oliko se taas se lätsäpäinen ukko tai nuttura. Yllätykseksi oli joukossa ehkä fifty/fifty myös nuorehkoja (~30) miehiä ja naisia puikoissa.

Niin ja poliisin toiminnalle täytyy nyt nostaa hattua. Ajelin cruise 105:ssa (rajoitus 100) ja poliisi ajeli mun perässä aika monta kilsaa ja sitten eteen tuli muistaakseni Avensis, joka ajoi mittarin mukaan kahdeksaakymppiä. Kävi flaksi ja pitkä tyhjä suora tuli heti ja ohitin, niin samassa poliisin pysäytysvalot päälle ja Avensis bussipysäkille.

Onneksi alkaa mökkireissun tiestö olla sen verran hyvässä kunnossa, että ohittaminen on sillä keskiluokkaisella perheautollakin tehty suhteellisen helpoksi.

StevieY
 
Kesä/heinäkuun vaihteessa tuli köroteltyä Suomen maanteilla 4000 kilometriä ja kaikennäköistä vipeltäjää tosiaan tuli vastaan. Eniten mua ihmetyttää nämä hyvillä autoilla hyväkuntoisella tiellä selkeästi alinopetta ajavat. Kyllä mä sen ymmärrän, että sen kasikakkosen 242:sen kone kuumenee liikaa, jos satasen alueella ajetaan sitä 105:n nopeutta pitkään. Mutta nämä uudenkarheen keskiluokkaisen autojen omistajat, jotka köröttelevät satasen alueella 85:ttä kilometrikaupalla tehden jonoa perässään. Sitten kun niitä osuu muutama siihen peräkkäin ja vaikka se tukkirekka, niin pienoinen juhannusruuhka on valmis. Niin ja kun aika moneen tälläiseen alinopeutta ajavan otin kiinni ja ohitin, niin vaistomaisesti tuli vilkaistua, että oliko se taas se lätsäpäinen ukko tai nuttura. Yllätykseksi oli joukossa ehkä fifty/fifty myös nuorehkoja (~30) miehiä ja naisia puikoissa.

Olen aivan samaa mieltä kanssasi, tällainen toiminta on erittäin ärsyttävää. Uskaltaisin väittää että tällainen toiminta on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana valtavasta. Uutena ominaisuutena on mukaan tullut kaupunkialueilla ja muilla matalan rajoitusten teillä selkeän alinopeuden ajaminen. Ongelma ei minua ärsytä kun kuskina on vanha ukko tai akka tai alla on sellainen kottero että yli 80 km/h on selvästi itsemurhaista käyttäytymistä. Sen sijaan nämä nuoret ja keski-ikäiset kuskit kohtalaisen uusissa autoissa pistävät ärsyttämään.

Omalla kohdallani suurta ärsytystä aiheuttaa reittini JYP:in kotiotteluista kotiini. Vielä muutama kausi sitten tuolla matkalla ajettiin joko rajoitusten mukaan tai hieman yli. Matkalla olevat rajoitukset ovat 50, 60 ja 80 km/h. Kaikilla oli mukavaa, liikenne sujui ja matka oli turvallinen. Viime kaudella tilanne oli suorastaan hälyyttävän leväperäinen. Noin puolet autoilijoista köröttelivät 7-12 km/h alinopeutta! Seurauksena oli tiiviitä jonoja, joissa perään ajon vaara oli suuresti kasvanut. Vielä hämmästyttävämpää on se että nämä alinopeudet ajettiin vain 50 ja 60 km/h alueilla. Liikennemäärät eivät ole reitillä muuttuneet miksikään, kameroita ei sinne ole asetettu ja nopeusrajoituksetkin ovat samat kuin aiemmin. Ihmettelenkin mikä on saanut aikaan moisen muutoksen ajotavoissa ja vain muutamassa vuodessa?

Oma arvaukseni on että poliisin viime vuosina harjoittama järjetön nopeuksilla pelottelu on johtanut tilanteeseen, jossa kuljettajat eivät uskalla ajaa kuin sen mitä mittari oikeaksi näyttää ja usein vieläpä hieman vähemmän, noin niin kuin varmuuden vuoksi. Poliisi on pitänyt nollatoleranssia kameroissaan ja alkanut kirjoittamaan varoituksia vähäisistä ylinopeuksista. Radiossa se ärsyttävä naisääni kitisee päivät pääksytysten kuinka tavattoman vaarallista on ylittää nopeusrajoitus edes hetkellisesti parilla kilometrillä tunnissa.

Tämä poliisin toiminta ei minua haittaisi, jos se olisi järkevästi perusteltavissa. Valitettavasti pienet ylinopeudet eivät ole missään määrin merkittävä ongelma, ainakaan ennen kuin me saamme todelliset ongelmat korjattua. Lienee päivän selvää että valtaosa kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen johtaneista onnettomuuksista on seurausta alkoholista, rajusta ylinopeudesta, väärässä paikassa suoritetusta ohituksesta, mekaanisesta viasta tahi puutteesta (renkaat, jarrut, iskunvaimentimet...), väsymyksestä ja/tai sairaskohtauksesta.

Minua ärsyttää todella paljon että poliisi haaskaa minun verorahojani tällaiseen turhuuteen, vaikka heillä olisi todella paljon tärkeämpiä kohteita, joilla parantaa liikenneturvallisuutta.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Tämä poliisin toiminta ei minua haittaisi, jos se olisi järkevästi perusteltavissa. Valitettavasti pienet ylinopeudet eivät ole missään määrin merkittävä ongelma, ainakaan ennen kuin me saamme todelliset ongelmat korjattua.

Valtakunnan alempi tieverkko on ihan järkyttävän paskassa kunnossa, nopeusrajoitusten mukaan ajettaessa joko hajoittaa renkaansa päällystevaurion takia tai tien reunan kantavuuden petettyä löytää itsensä pajukosta. Asiaa ei suinkaan auta se, että nämä väylät on vedetty vanhojen kärrypolkujen "rungon" päälle, eli mitoitusnopeuksista ja geometrian ohjearvoista ei ole tietoakaan. Tällä vauhdilla yleinen nopeusrajoitus on pakko pudottaa ainakin täällä korvessa 70km/h parin vuoden sisällä, jos määrärahoja ei lisätä. Se on toki totta, että näitä teitä käyttävät pääosin paikalliset, jotka osaavat varoa niitä pahimpia pomppuja, mutta on vain ajan kysymys, kun pikkuteillä alkaa toden teolla rytistä.

Missään moottoritiellä tietenkään pienet ylitykset nopeudessa eivät ole vaaraksi kenellekään.
 

Varmasti näinkin ja minäkin ajan osan kotimatkaani JYP:in pelistä moisilla teillä, mutta ei voida lähteä liikkeelle ajatuksesta että koko valtakunnan poliisin toimintaohjeet mitoitetaan valtakunnan huonokuntoisimpien teiden mukaan. Lisäksi on vielä mainittava että edellä mainitsemani köröttely tapahtuu tiellä, jonka asfaltti on uusittu toissa ja viime kesänä, joten syynä ei ole tämäkään. Alinopeuden ajaminen ei minua ärsytä myöskään silloin kun sille on olemassa tien kunnosta tai muusta asiasta johtuva hyvä syy.

Toivoisinkin siis kuljettajilta ja kuljettajia vartioivilta poliiseilta seuraavan käsitteen tarkkaa miettimistä, sisäistämistä ja siirtämistä omaa toimintaa ohjaavaksi ohjenuoraksi; oikea tilannenopeus.

Ps. Kirjoitin edellisessä viestissäni siitä ärsyttävästä naisäänestä, joka kertoo tietoiskuja turvallisesta ajamisesta ainakin radio rockilla. Olen monesti ihmetellyt mitä näillä mainoksilla tahdotaan saada aikaan. Ymmärrän kyllä että liikenneturvallisuuden parantamisesta on kyse, mutta miksi ei voi kertoa normaalilla asiallisella äänellä tai vaikka selvällä ja möreällä äänellä sanottavaansa. Miksi ihmeessä pitää nykäistä hihasta ihmeellinen paapova ja toruva ääni, aivan kuin kerrottaisiin viisi vuotiaalle pojalle miksi ei saa nykäistä naapurin tytön letistä, vaikka niin kovasti mieli tekisikin. Minun korvaani tuo kuulostaa viestin vastaanottajan aliarviomiselta ja saa minut ainankin sulkemaan korvani ja vaihtamaan kanavaa.

Olenkin päätynyt siihen tulokseen että tämän naisen tehtävänä ei ole parantaa liikenneturvallisuutta sinällään, vaan hänen tehtävänsä on saada mieli vastaanottavaiseksi kun se möreä ja jämerä ääninen mies kertoo kuinka asiat ovat.

Tähän toteamukseen olen tullut kahdesta seikasta, ensiksikin ihmiset haluavat kuulla itseään auttavia asiallisia neuvoja, kuitenkin maailma on täynnä turhia neuvoja, joten silloin kun asiallista neuvoa on saatavilla ollaan korvat höröllään. Tämän naisen tehtävä on siis lisätä turhan neuvomisen määrää maailmassa ja täten pienentää asiallisen neuvomisen suhteellista osuutta kaikesta neuvomisesta. Tämä taas kasvattaa suhteellisesti harvinaisemmaksi muuttuneen asiallisen neuvomisen arvoa (asiallisen neuvomisen määrä pysyy samana, mutta kun asiatonta paapomista on enemmän, asiallisen neuvomisen prosenttiosuus pienenee ja täten ihmiset kokevat sen arvokkaammaksi) ja täten kun ihmiset kuulevat tämän möreällä äänellä hyviä neuvoja jakavan miehen äänen ovat he entistä vastaanottavaisempia.

Toiseksi tälle miehelle on annettu tehtäväksi kertoa todella tärkeät asiat, kuten turvavälin pitäminen, ennakoiminen ja oikean tilannenopeuden valinta. Naiselle on annettu tehtäväksi kertoa kuinka turmiollista on kun kaivaa nenää kesken ajamisen.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipa kiva ajella erään S-sarjan mersun perässä 70 km/h 100-alueella eilen. Keliolosuhteet ei meidän leveysasteilla tuon paremmiksi muutu. Okei, ymmärrän ettei se mersu ole auto siinä määrin kun Audi tai BMW, mutta luulisi sen satasta kulkevan? Siellä körötteli sellainen toimitusjohtahan näköinen mies tupeeratun vaimonsa kanssa. Varmaan olivat päättäneet tosiaan ottaa lomalla ihan rauhallisesti.

Voi tuosta kyllä syyttää vähän muitakin autoilijoita kun eivät uskaltaneet lähteä ohittamaan, itse olin liikkeellä jollain alle 100 heppasella Mazdalla joka ei siinä lastissa oikeen hyökkää vaikka tunkisi varpaatkin suoraksi.
Miksei ikinä kuule niitä puheluita "Salovaara liikenteessä"-ohjelmaan joissa kehotetaan ajamaan kovempaa? Aina vaan siitä maltista jaksetaan jauhaa. Lapsikin ymmärtää että kovempaa ajamalla pääsee nopemmin perille.
 
Olipa kiva ajella erään S-sarjan mersun perässä 70 km/h 100-alueella eilen. Keliolosuhteet ei meidän leveysasteilla tuon paremmiksi muutu. Okei, ymmärrän ettei se mersu ole auto siinä määrin kun Audi tai BMW, mutta luulisi sen satasta kulkevan?

Nämä mersumiesten alinopeudet ovat täysin ymmärrettäviä enkä minä niistä kykene suuttumaan. Varsin usein kyseessä on henkilö, jolla täytyy olla mersu ja mitä hienompi sitä parempi. Valitettavasti nämä mersumiehet käyttävät mersuunsa aina hieman enemmän rahaa kuin mitä heillä on. Tästä syystä mersulla täytyy ajaa noin 70 km/h, jotta kulutus olisi mahdollisimman pieni ja näin ollen olisi mahdollista päästä viimeisillä höyryillä ihan pihaan asti, kun kerran rahat eivät riittäneet kuin 27,59 litraan.

Aivan samasta syystä pahimmat tinkaajat ovat lähes poikkeuksetta mersumiehiä.

Kaikille niille, jotka omistavat mersun ja tuntevat itsensä loukatuksi toteaisin että en puhunut teistä. Minä puhuin MERSUmiehistä, en ihmisistä joilla on mersu.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mutta nämä uudenkarheen keskiluokkaisen autojen omistajat, jotka köröttelevät satasen alueella 85:ttä kilometrikaupalla tehden jonoa perässään.

Tähän syynä ovat täysin varmasti viime talvena / keväänä useassa julkaisussa olleet artikkelit siitä, kuinka paljon polttoainetta ja luontoa säästää jos ajaa maksimissaan 85-90 km/h satasen alueella ja myös moottoriteillä.

En muista enää mitä luokkaa noissa jutuissa arvioitiin säästön olevan, mutta Suomen lehdistön tuntien arvatenkin jotain tyyliin "viisi pandaa / vuosi säilyy ansiostasi hengissä".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös