Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 113 742
  • 13 153

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Vaikka tuossa ei olisi tuota lisäkilpeä, niin eihän se muuttaisi mitään tässä järjestyksessä? Koska tosiaan keltainen tulee kolmion takaa ja kääntyvällä ei ole kolmiota.

No ei kai siinä sitten tarvitsisi olla edes sitä lisäkilpeä?

Kärkikolmiohan meinaa:

"Merkki 231

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta." Tuolla lisäkilvellä näytetään etuajo-oikeutettu suunta, muutoin vastaantuleva ja kääntyvä väistää, kun eivät tule risteävältä tieltä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Moottoritiet ja kiihdytyskaistaa ajavien huomiointi taas vaihteeksi. Se tuppaa olemaan monelle mahdoton asia huomata, että sieltä kiihdytyskaistalta tulee autoa. Usein arvioidaan oma vauhti liian suureksi ja uskotaan, että kyllä se kiihdytyskaistan kaveri antaa tietä, kun sen pitäisi olla toisinpäin.
Nimenomaan sen kiihdytyskaistan kaverin pitää liittyä häiritsemättä muuta liikennettä (jos vain suinkin mahdollista).
Ja tätä näkee myös silloin, vaikka moottoritien oma ohituskaista olisi tyhjä ja näin ollen jo moottoritietä ajava voisi sitä käyttää ja antaa tietä kiihdytyskaistan tyypille. Ei vaadi suuria liikkeitä, mutta vaikeaa tuntuu olevan antaa sitä tilaa.
Moottoritiellä on laitonta vaihtaa kaistaa antaakseen tilaa millekään kiihdytyskaistalta tunkevalle tollolle.
Kiihdytyskaistan tarkoitus on liittyä vaivattomasti liikenteen mukaan, ei niin, että joutuu kikkailemaan. Kaikilla kun ei kuitenkaan ole alla niitä 300hp bemareita, joilla kiihdyttää 150:een parissa sekunnissa.
Tämä onnistuu lähes aina oikein mainiosti, kunhan vain itse ymmärtää kenellä se väistämisvelvollisuus oikein taas onkaan...
 

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Moottoritiellä on laitonta vaihtaa kaistaa antaakseen tilaa millekään kiihdytyskaistalta tunkevalle tollolle.

Tieliikennelaki 21 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa


Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.


Jos ohituskaistalla ei ole ketään, en näe mitään vaaraa tuossa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tieliikennelaki 21 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa


Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.


Jos ohituskaistalla ei ole ketään, en näe mitään vaaraa tuossa.

Siinä sulle: http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/151332.shtml
Eli ei ole sallittua, joskus itsekin tuohon syyllistyn kun liittyjä ei vaan osaa liittyä liikennevirtaan. Eipä siitä nyt mitään haittaa itselle ole tyhjällä tiellä, mutta onhan se väistäminen potentiaalinen vaaratilanteen aiheuttaja. Laitonta yhtäkaikki. Olen ajanut aika paljonkin todella heikkotehoisilla autoilla (40 kW tai alle), eikä juuri koskaan ole ollut vaikeuksia polkea sitä tuulikoppaa sellaiseen nopeuteen, että liittyminen ei häiritse muita.
Muuten olin ihan varma, että sun edellinen viesti oli hallittua ironiaa, mutta olit ilmeisesti tosissasi? Mikke sen viestin tuossa jo vetikin yhteen.
 

Jarzki

Jäsen
Ja tätä näkee myös silloin, vaikka moottoritien oma ohituskaista olisi tyhjä ja näin ollen jo moottoritietä ajava voisi sitä käyttää ja antaa tietä kiihdytyskaistan tyypille. Ei vaadi suuria liikkeitä, mutta vaikeaa tuntuu olevan antaa sitä tilaa.

Kiihdytyskaistan tarkoitus on liittyä vaivattomasti liikenteen mukaan, ei niin, että joutuu kikkailemaan. Kaikilla kun ei kuitenkaan ole alla niitä 300hp bemareita, joilla kiihdyttää 150:een parissa sekunnissa.

Kuten tuossa jo sanottiin, ei todellakaan ole tiellä ajavan velvollisuus vaihtaa kaistaa, jo sen takia että se on laitonta. Toki sitä silti paljon tapahtuu, joka sinänsä on ihan jees, mutta näin ei tarvitse eikä edes saisi tehdä.

Jännä juttu, sillä itselleni ei ole ikinä tullut kunnon vaikeuksia liittyä liikenteeseen kiihdytyskaistalta, vaikka autot joilla ajelen, ovatkin melkoisia nuhapumppuja. Myöskään alaikäisenä vanhempieni kyydissä ollessa en muista ainuttakaan tilannetta, jolloin ei olisi päässyt liittymään liikenteeseen. Pelisilmää käyttämällä tilanteista kyllä selviää. Ja mikäli on kova ruuhka-aika, niin kyllä sieltä yleensä tilaa annetaan sen verran, että pääsee liikenteeseen mukaan. Kunhan vaan uskaltaa mennä eikä odota 100 metrin tyhjää väliä.

Kerran auton kyydissä ollessa on jouduttu pysähtymään kiihdytyskaistan päähän. Ja tällöinkin juuri kortin saanut nainen ratissa :)
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se tuppaa olemaan monelle mahdoton asia huomata, että sieltä kiihdytyskaistalta tulee autoa. Usein arvioidaan oma vauhti liian suureksi ja uskotaan, että kyllä se kiihdytyskaistan kaveri antaa tietä, kun sen pitäisi olla toisinpäin.

En tiedä onko tämä sarkasmia, puhdasta trollausta vai mitä, mutta aika uskomatonta tekstiä. Ei tälle voi kyllä oikein nauraakaan, liikenteessä näkee valitettavan usein näitä tyyppejä, joilla on liikennesäännöt, asenne ja/tai ajotaito niin pahasti metsässä, että todellisia vaaratilanteita syntyy väistämättä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siinä mielessä pitää olla KJ hunterin kanssa samaa mieltä, että monesti olisi paljon helpompaa, jos käytettäisiin pelisilmää ja vaihdettaisiin toiselle kaistalle. Muutamia sellaisiakin liittymiä on, jossa tavallisella autolla ei saa kelattua riittävää nopeutta, monesti taas syynä on edessä menevä auto, jonka kuljettaja ei löydä kaasupoljinta.

Tänään tulin Tuusulanväylältä kohti etelää ja käännyin Kehä ykköselle itään päin. Siinä liittymä tekee jyrkän mutkan, mutta kiihdytyskaistaa riittää. Kun auton nopeus oli vähän päälle 80 km/h, viereisellä kaistalla meni autoja useita, mutta ohituskaista oli tyhjä. Onnistuin kyllä liittymään kahden auton väliin sujuvasti, mutta paljon turvallisempaa olisi ollut se, että joku autoista olisi vaihtanut kaistaa ja painanut ohi. Nyt takana oleva auto näytti hidastavan, jotta ei ajanut liian lähellä. Seuraavasta liittymästä sitten tuli letkan eteen joku vähän pienemmällä nopeudella, jolloin edellä menevä auto jarrutti. Siinä vaiheessa vaihdoin kaistaa ja ohitin sekä jarruttavan että liittyvän auton, eli kaistanvaihto ei ollut edes turha.

Toiselle tilaa antaminen ei ole välttämättä kovinkaan usein turhaa. Silloin toisen ei ole pakko liittyä ahtaaseen väliin, vaan pääsee turvallisemmin kaistalle. Yleensä silloin voi pyyhkäistä liittyvästä autosta saman tien ohi, jolloin kaistanvaihto on tehty ohitustarkoituksessa. Mutta monesti suomalaiset ovat liikenteessä sillä asenteella, että minunhan ei tarvitse väistää. Kulttuuri Suomessa on vaan monesti sellainen, että omia oikeuksia pitää puolustaa loppuun saakka. Välillä jopa neljä autoa pystyvät aiheuttamaan ruuhkan isollakin tiellä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kannattaa kuitenkin sitä kaistanvaihtoa tehdessä vilkaista peileihin, ettei poliiseja ole näkyvillä. Muutama vuosi sitten tuli tehtyä kaistaa vaihtamalla tilaa rampista motarille tulevalle rekalle. Ohituskaista oli täysin tyhjä, joten vaihdoin ennen kiihdytyskaistan loppua autoni ohituskaistalle ja päästin rekan tulemaan vapaasti. Kauempana takan tullut auto sattuikin olemaan virkavallan auto ja ilmeisesti heilläkin huono päivä. Pysäyttivät nimittäin kaistanvaihdon jälkeen ja keskustelun päätteeksi räpsähti rikesakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Ihan oikeutettuhan tuo sakko oli, kielletty kaistanvaihto tuli tehtyä. Eipähän suomesta kyllä montaakaan sellaista pätkää löydy, jossa ei olisi riittävän pitkää kiihdytyskaistaa sovittaa kinnerinsä motarinopeuteen ennen kiihdytyskaistan päättymistä. Eli hanat auki kun päästään rampille ja normaalinopeudella on mukava liittyä sinne motarille.
 

Rocco

Jäsen
Sujuvampaa on se, että ajat itse moottoritiellä tasaista nopeutta ja pidät sopivan välimatkan edellä ajavaan. Siihen väliin kyllä pystyy kuka tahansa sieltä rampilta tulemaan ongelmitta. Se ei ole oikeasti kuin hieman ajoitusta vaativaa hommaa. Itse en väistä koskaan rampilta tulevia, kuten ei pidäkään lain mukaan. Koska jos ihmiset tottuvat (tai ovat jo usein tottuneet) siihen että aina annetaan tilaa kun moottoritielle liitytään, niin mitäs sitten kun tilaa ei voi antaa? Jos siellä ohituskaitalla meneekin jo joku minun ohi enkä voikaan väistää, ja sitten rampilta totutusti tullaan tielle?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kannattaa kuitenkin sitä kaistanvaihtoa tehdessä vilkaista peileihin, ettei poliiseja ole näkyvillä. Muutama vuosi sitten tuli tehtyä kaistaa vaihtamalla tilaa rampista motarille tulevalle rekalle. Ohituskaista oli täysin tyhjä, joten vaihdoin ennen kiihdytyskaistan loppua autoni ohituskaistalle ja päästin rekan tulemaan vapaasti. Kauempana takan tullut auto sattuikin olemaan virkavallan auto ja ilmeisesti heilläkin huono päivä. Pysäyttivät nimittäin kaistanvaihdon jälkeen ja keskustelun päätteeksi räpsähti rikesakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Hah, kyllä voi sanoa, että polliiseilla oli hiekkaa haarovälissä ja lapiokaupalla. Ensin paasataan siitä, kuinka liikenteessä pitää ennakoida, olla joustava ja ottaa muut huomioon, sitten kun ennakoi, joustaa ja ottaa muut huomioon tulee sakkoa.
 

Veijari

Jäsen
On muuten kumma miten jotkin autoilijat suhtautuvat vähätellen ja aliarvioiden muihin autoilijoihin nähden - varsinkin pienikokoisella- ja tehoisella autoilla ajaviin naisiin. Vaimo mm. sanoi, että eroa on kuin yöllä ja päivällä jos hän ajaa minun "isolla" Volvolla tai omalla kirppu Skodallan. Skodan kanssa joutuu kuulemma monesti kuuntelemaan isompien tööttäilyjä ja todistamaan tulleensa kiilatuksi, mutta Volvon ratissa tällaista ei kuulemma esiinny lainkaan. Täytyypä koittaa ajella vaimon Skodalla vaikka pari viikkoa työmatkoja ja katsoa onko todella näin. Opastin vaimoa että rohkeasti vaan keskisormea pystyyn jos takana tulija roikkuu puskurissa tai tööttäilee väistymään.

Juuri eilen kuulemma joku mersukuski oli Stockmannin parkkitalosta poistuessa tullut perässä ja kauhea kiire oli talosta ulos ja piti tätä oiken usealla pitkällä tööttäyksellä tuoda esiin. Siinä vaan on jalkakäytävä ajoluiskan päässä ja kyllä niitä jalankulkijoita kannattaa väistää eikä suinkaan keilata siihen kadulle. Vittu kun olisin ollut hanttarin puolella todistamassa niin olisin vetänyt käsijarrusta ja mennyt kertomaan mersukuskille että ei siinä äänitorvessa vikaa ole, hyvin tuntuu kuuluvan.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Aamulla hiukan seitsemän jälkeen ajelin Hämeentietä traktorilla Turun keskustaan päin. Tiehän on siis kaksikaistainen molempiin suuntiin ja takana tulevat osasivat ajoissa siirtyä vasemmalle kaistalle, kun näkivät hitaamman ajoneuvon edellä. Vaan eräs arviolta viiskymppinen äijä rullasi pitkän suoran oikeaan kaistaa ja vauhdilla valmetin perään kiinni, vasemmalla kaistalla olikin sitten jo jonoa, eikä herra saanut bemariaan heti sinne. Tämä saatanan lahopää alkoi vilkutella valoja ja soitella torvea mulle, niinkuin olisin siitä johonkin voinut väistää. Nousipa vielä keskisormi pystyyn, kun lopulta pääsi eteeni.
Muuten on kyllä autoilijoiden suhde traktoreihin tienpäällä parantunut, ohitukset yksikaistaisilla teillä tehdään yleensä järkevissä paikoissa, eikä menetetä hermoja heti, jos joutuu pätkän ajamaan 30km/h. Nouseepa vielä useimmilla käsi kiitokseksi, kun bussipysäkillä vedän sivuun tilaa tehdäkseni.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On muuten kumma miten jotkin autoilijat suhtautuvat vähätellen ja aliarvioiden muihin autoilijoihin nähden - varsinkin pienikokoisella- ja tehoisella autoilla ajaviin naisiin. Vaimo mm. sanoi, että eroa on kuin yöllä ja päivällä jos hän ajaa minun "isolla" Volvolla tai omalla kirppu Skodallan. Skodan kanssa joutuu kuulemma monesti kuuntelemaan isompien tööttäilyjä ja todistamaan tulleensa kiilatuksi, mutta Volvon ratissa tällaista ei kuulemma esiinny lainkaan. Täytyypä koittaa ajella vaimon Skodalla vaikka pari viikkoa työmatkoja ja katsoa onko todella näin. Opastin vaimoa että rohkeasti vaan keskisormea pystyyn jos takana tulija roikkuu puskurissa tai tööttäilee väistymään.

Tuo on niin totta. Itse olen ajanut taksia (E-Mersu ja Volvo S-80), Citroen C5:ttä, Renault Meganea ja Nissan Almeraa aika usein.

Ero esimerkiksi Volvon ja tuon Nissanin välillä on ihan tajuton. Taksilla ihmiset tekevät mielellään tilaa, moottoritiellä ohittaminen ei tee kenellekään tuskaa ja muutenkin muut autoilijat ovat jotenkin paljon rauhallisempia. Mutta koita tehdä samat tuolla Nissanilla. Kukaan ei vahingossakaan halua tehdä tilaa, jos yrität mennä jonkun ohi, niin kiihdytyskilpailu on valmis jne. Renaultilla on sama juttu, että moottoritiellä toisilla autoilijoilla tekee todella suurta tuskaa jos heidän ohitse on ajamassa pienempi ranskalainen auto.

Ihmetyttää tuo asenne erilaisia autoja kohtaan. Myönnettäköön, että itsellä on pienehkö asennevamma Fiat-kuskeja kohtaan, mutta en silti rupea vaarantamaan kenenkään ohitusta kiihdyttämällä ja teen mielelläni tilaa esimerkiksi. moottoritielle liittyville jos se vaan helposti sujuu, automerkistä huolimatta. Ja jos moottoritiellä joku ajaa kovempaa ja menee ohi, niin tervemenoa, ei ole minulta pois.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Volvo-ihmisistä puheen ollen. Heille nimittäin tuntuu vanhempi Bemari olevan punainen vaate.

Itselläni on ollut 3 autoa tähän mennessä, kaikki hieman vanhempia, mutta kuitenkin varsin tehokkaita Bemuja.

Jokaisen kanssa on useampi Volvo halunnut mitata suorituskykyään tai sitten joku helvetin vanha amisviritelmä, mutta niiden kuskeilla nyt on ongelmia oman itsensä kanssa joten jätettäköön ne tästä.

Lähes tulkoon, joka kerran, kun teen pitkää matkaa (noin. 4kertaa kuussa) ja satun ohittamaan uuden karhean Volvon, joku niistä liimautuu sata varmasti peräpeiliini kiinni ja ajelee siinä, vaikka näytän ohitusmerkkiä. Otsasuoni siis pullistuu melko useasti.

Tämä yleensä kuitenkin loppuu siinä vaiheessa, kun huomaavat etteivät pysy perässä. Huom. loppuu yleensä. Hiljennän satasen alueella viiteenkymppiin ja jos ei vieläkään mene ohi, niin annan hanaa sen jälkeen autolla niin perkeleesti sinne sataseen saakka ja katselen takana-olijan yritystä pyrkiä samaan. Jotkut siltikin tulevat vähän ajan päästä kantaan takaisin, joten yleensä painelen sitten huoltoasemalle kahville ja toivon mielessäni, että toinen seuraa perässä... Taisin tästä joskus tänne jo purnatakin, mutta helvetti, että mulla menee näiden kanssa hermot!

Ei ole mitään antipatioita Volvoja kohtaan. Ihan kivoja pelejä sinänsä, enkä muutenkaan luetteloi ihmisiä liikenteessä sen perusteella millä ajaa. Volvot ovat vain todella pistäneet silmään tässä asiassa.

Mitä taas tulee Veijarin mainitsemaan Skodan ja Volvon eroihin, niin en itse ainakaan muista huomanneeni mitään vastaavaa muutosta, kun olen ajellut uudella, mutta vaatimattomalla Kia Picantolla. Ehkä siinä useasti käy niin, kun menee isosta Volvosta pikku Skodaan, niin omassa mielessäkin saattaa jotain silloin muuttua? Alistuu ehkä hieman Mersun nähdessään ja töpeksii huomaamattaan? En siis sano, että vaimosi olisi tällä tavalla tehnyt, kunhan vain mietiskelen.

Kiihdytyskaistat tosiaan tuntuu olevan monille nuorille miehillekin varsin vaikea paikka. Ruuhka-aikaan, kun on yrittänyt etsiä väliä mihin kiihdyttää ja juuri kiihdyttäessä se idiootti siellä edessä iskee jarrut pohjaan kun ei löydä kaasupoljinta ja rohkeutta mennä sinne väliin. Prkl ajokortti pois näiltä! Näitä on ihan miehiä, että naisia, nuorempia ja vanhempia. Viime kerralla oli pakko erästä miestä jututtaa hänen ajettua saman kaupan pihaan tälläisen ketjukolarivaaran aiheuttamisesta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
En nyt ole ihan varma, mutta jos Nebula sinulla on autosi ratin takana samanlainen todistelun tarve tehokkaasta Bemaristasi, niin en ihmettele, että jotkut kanssa-ajajat provosoituvat. Olet nimittäin niin monesti tässä viime aikoina kirjoittanut Jatkoajan molempiin autoilua koskeviin ketjuihin, että sinulla on tehokas Bemari, että vajaaälyisempikin sen jo tajuaa. Jos siis sillä tehokkaalla Bemarillasi todistelet tien päällä samalla tavalla kuin täällä Jatkoajassa, että se on tehokas, niin en ihmettele, että jotkut muut tehokkailla autoilla ajavat yrittävät sinua näpäyttää.

Minua on provosoitu ehkä vajaa kymmenen kertaa vuoden aikana, joten voisiko se johtua hieman ajotyylistäkin kenen kimpussa ne volvot ja muut ovat? Ei sillä, ei minulla bimmeriä olisikaan, jos se pelkästään merkistä on kiinni, mutta kyllä sen omasta autostani näkee päällepäin, että sitäkin voisi amisvillesakarit kokeilla kilpaan. Noista vajaista kymmenestä minua provosoineesta noin 70-80% on vanhemmalla BMW:llä ajavia tyyppejä, joten kenties se merkki leimaa, mikäli oma ajotyylisi on ihan normaali. Jokainen mulkku ei omista Bemaria, mutta jokainen Bemarin omistaja on mulkku, kuten eräs entinen poliisi asian ilmaisi. Onhan se hieman huvittavaa, kun 150-heppaisessa vitossarjan BMW:ssä on tuplaputket ja melua kuin Lambossa, mutta mitään konkreettista liikettä ei tapahdu. En siis tarkoita sinun autoasi, vaan sitä 90% noista vanhemmista bimmereistä, joita ammattikoulun parkkipaikalla oppilaille myydään. Eivät ole opettajat kertoneet, ettei se auto melun voimalla minnekään liiku.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers

Piti ihan haun avulla yrittää tarkistaa, kuinka monesti olen puhunut viime aikoina omasta bemaristani ja kehunut sen tehoja näissä kahdessa autoiluketjussa. Olen vain niin huono käyttämään tuota hakulaitetta, niin ehkä valaiset minua ja näytät, miten useasti olen oikeasti puhunut? Äläkä hae mitään puolen vuoden takaisia viestejä jos tarkoitat viime aikoina.

Provosoidun, mutten maininnut provosoivani muita, enkä myöskään näin tee. Kai sen vajaa-älyisempikin tuosta viestistä huomaa?

EDIT: Sain muuten tuon haun toimimaan ja sain itseni kiinni vain kerran aikaisemmin kertomasta vanhasta tehokkaasta bemaristani viimeisen puolen vuoden aikana ja se oli juuri tuo viestini mitä kommentoit. Ihan kiva sikäli, että olet jo ennen sitä tajunnut minun omaavan vanhan tehokkaan Bemarin.

ps2: Nyt kun tässä alkaa höpö jo laskea, niin mainitsenpa vielä sen tosiseikan, etten muuten ole nähnyt kovin monessa 520i (150hp) Bemarissa tuplaputkia vakiona. Enkä yhtään ihmettele, että tuo poliisin kuvatus on nyt entinen poliisi mikäli tuollaisia heittelee. Vai keksitkö päästäsi, kuten nuo monet mainitsemasi kerrat minun elvistelystä täällä? Hä? Jätkä on niin angsti Bemaristeja kohtaan, että se paistaa tuostakin kirjoituksesta Kiinaan saakka. Höpönassu. I love you. Bisset tarjoisin silti jos oisit täällä.
 
Viimeksi muokattu:

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Tänään taas malliesimerkki auton käytöstä...En nykyään enää aja paljoa mutta silti pistää silmään VAG-konsernin tdi-merkinnällä varustetut värmäkkeet jotka todennäköisesti kuuluu noin 30-50tkm vuodessa ajaville miehille. Eikä siinä mitään, tuntuu vaan että tuo km-määrä vuodessa yhdessä hyvän auton kanssa luo sellaisen vahingoittumattomuuden auran itselle. Väitän että nämä VAG, MB, BMW, Volvo turakaiset osaavat ajaa keskivertokuskia paremmin juurikin ison ajomäärän takia. Tämä taito antaa heille luulon oikeudesta hieman taittaa liikennesääntöjä koska he hallitsevat auton ja riskit. Tästä seuraa sitten ihan vitun hirveitä ohituksia. Esim. tänään, uusi passat hurjan 2.0 tdi-hirviömoottorinsa kanssa ohitteli aivan järjettömästi. Minut meinasi ohittaa vaikka vastaan tuli auto, onneksi tajusi ajoissa. Uusi yritys menikin ihan siististi. Seuraavan hän ohitti ylämäessä jossa ei ole näkyvyyttä juuri yhtään, keltaisen viivan alueella juuri ennen vilkasta risteystä. Jos ei ollut paikallinen niin ei varmaan risteyksestä tiennyt mutta anyway...Tämä kaikki "ruuhka-aikaan". Vittu mikä dorka. Ajoin normaalia vauhtia ja jonotin kaupungin laidalla valoissa tämän alpha-uroksen vieressä...Oli ihan pakko moikata...Kuskia tuntui jokin vituttavan, en tiedä mikä mahtoi olla...Miksi vitussa ohitella kuin apina kun siitä ei mitään kerran hyödy?
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertokaa tyhmälle miten teitä provosoidaan liikenteessä? Avaako ne ikkunan liikennevaloissa ja alkaa huutelemaan törkeyksiä sun autostasi?

Ajan varmaan joku 35t km vuodessa enkä muista yhtäkään tilannetta että mua olisi provosoitu! Paitsi yhden kerran jossain Savonlinnan laitamilla missä paikallinen ajoi 50km/h satasen alueella ja kun yritin ohi niin kaveri painoi nastan lautaan ja meni menojaan. No sinnehän meni, ajelin sitä satasta sitten loppumatkan. Tiedä sitten oliko kyseessä provosointi, muuten vaan vittuilua vai ihan silkaa huomaamattomuutta.

Pitkät matkat menee vakionopeusäädin päällä ja se mikä v-tuttaa on että jonkun on pakko ohittaa ja jonkun matkan päästä radioo säätäessä tai muuten vaan meikatessa ei huomaa matkavauhdin tippumista ja siinä ollaan taas peräkkäin. Kun jengi oikeasti keskittyisi oleelliseen niin monesta typerästä tilanteesta päästäisiin eroon.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Se ehkä provosoi kaikista eniten jos jollain on pemari tai mersu!

No ei... kaupunkiajossa eniten ärsyttää formulakuskit, eli ne ketkä kääntyvät vasemmalle ja ryhmittyvät oikealle, tai toisin päin. Tuskin edes tajuavat tekevänsä mitään väärin...
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuli tuossa äsken ajeltua länsiväylää ja huomioni kiinnittyi erikoisesti pitkin kaistoja poukkoilevaan CD-kilvillä varustettuun Audiin. Itse olin siirtynyt oikealle kehä 1 suuntaa vievälle kaistalle, kun tämä Audi vielä ponkaisi oudosti eteeni. No tämä on vielä suht normaalia, mutta kiinnittipä se kuitenkin huomiota siinä määrin, että katselin sitten seuraavissa valoissa Audin vierelle lipuessani, että millainen kuski siellä mahtaa puikoissa hääriä.

Oli ikävää huomata, että takapenkillä seisoi 2 pientä lasta (ehkä 1-2 vuotiaita) pitäen etupenkkien niskatuista kiinni. Voi olla, että toinen oli takapenkillä istuvan äitinsä(?) sylissä polvillaan, mutta se on varmaa ettei kumpikaan lapsista ollut turvavöissä tai missään muissakaan turvalaitteissa. Alkoi suoraan sanoen vituttamaan moinen välinpitämättömyys. Kuski näytti joltain venakolta, joten ehkäpä heidän kulttuurinsa sitten selittää jotain.

Pienistä en yleensä vittuunnu, mutta onhan tuollainen toiminta suorastaan kestämätöntä.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli ikävää huomata, että takapenkillä seisoi 2 pientä lasta (ehkä 1-2 vuotiaita) pitäen etupenkkien niskatuista kiinni. Voi olla, että toinen oli takapenkillä istuvan äitinsä(?) sylissä polvillaan, mutta se on varmaa ettei kumpikaan lapsista ollut turvavöissä tai missään muissakaan turvalaitteissa. Alkoi suoraan sanoen vituttamaan moinen välinpitämättömyys. Kuski näytti joltain venakolta, joten ehkäpä heidän kulttuurinsa sitten selittää jotain.

Pienistä en yleensä vittuunnu, mutta onhan tuollainen toiminta suorastaan kestämätöntä.
Miksi? Tyhmäähän tuo tuollainen on mutta ei mua ainakaan häiritse/vituta se jos joku ei käytä turvavyötä. Oma häpee jos/kun kolahtaa. Niitten muksujen puolesta kyllä surettaa mutta minkäs sille voi jos vanhemmat on kusipäitä. Koko turvavyöpakko on muutenkin ihan älytön ja eiköhän joku kohta keksi että päiväsakkoa tulee jos et pyyhi persettäsi skeidaamisen jälkeen.

Valistamalla asiat paranee eikä säätämällä mitään idioottilakeja. Nykyään jengi ei enää mieti onko joku fiksua vai ei vaan mietitään onko se laillista vai ei.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi? Tyhmäähän tuo tuollainen on mutta ei mua ainakaan häiritse/vituta se jos joku ei käytä turvavyötä. Oma häpee jos/kun kolahtaa. Niitten muksujen puolesta kyllä surettaa mutta minkäs sille voi jos vanhemmat on kusipäitä.

Aikuinen ihminen osaa itse ajatella ja voi päättää esim. käyttääkö turvavyötä vai ei. Se ei itseäni juurikaan hetkauta käyttääkö joku ajattelemaan kykenevä ihminen vyötä vai ei.

Se vituttaa, jos pienet lapset otetaan autoon eikä heille viitsitä tai haluta hankkia asianmukaisia turvavälineitä. Se vituttaa siksi, ettei pieni lapsi ymmärrä asiasta itse hevon vittuakaan. Hän ei pysty käsittämään asiaa, jossa saattaa kuitenkin helposti olla kyse elämästä ja kuolemasta.

Tämä ei siis ole missään nimessä lasten oma häpeä, jos/kun kolahtaa ja tälle asialle pitäisi voida tehdä jotain.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Audikuskia minäkin haukkuisin.
Ajoin pikkutietä ja vastaani tuli kaksi autoa. Ensimmäisenä Volvo ja kauempana perässä valkoinen vanha Audi. Volvo ja minä, ajoimme tasan tarkkaan tien reunassa ja kohdatessamme mahduimme hyvin sivuuttamaan toisemme. Audi siinä sitten lähestyi suoralla tiellä ja samaan tapaan ajoin tarkkaan omaa puoltani. En tiedä mitä Audissa tapahtui mutta kohdallani tuosta autosta avattiin kuskin ovi aivan auki. Onneksi olin todella tarkkaan reunassa ja näin ovi ei osunut autoni kylkeen.
Voihan auton ovet tietysti epäkunnossakin olla tai huonosti suljettu mutta aukeaako ne eteenpäin ajaessa, suoralla tiellä apposen ammolleen ilman auttamista? Enpä usko, joten seuraavan kerran kun näen sinut ”teiden ritari” niin säästän sinut oven avaamisen vaivalta, avaan sen ihan itse…

Ja sitten tuosta moottoritie/kiihdytyskaista-ajosta josta KJ hunter on täällä maininnut. Lempäälän keskustan liittymä Helsinki-Tampere moottoritielle on juurikin tuollainen "vähän outo" sujuvasti ajettavaksi. Jos edessäsi menee auto ja moottoriellä on liikennettä niin kiihdytyskaista ei vaan riitä ja jotain muuta pitää keksiä jos motarille aikoo hengissä päästä. Niin, että ainakin tuossa liittymässä voisitte joustaa.

Terveisin koo
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös