Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 016 522
  • 12 402

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päteekö markettien parkkeihin normaalit säännöt? Eli voiko esimerkiksi Poliisi sakottaa väärin parkkeerannutta vai onko valvonta markettien harteilla?
Ei todellakaan voi. Koko tielliikennelainsäädäntö ei todellakaan tunne mitään perhepaikkoja tms. Ja miten se määriteltäisiin? Onko 6-henkinen perhe, jossa nuorin on 16-vuotias, "oikeutettu" pysäköimään perhepaikalle vai ei?

Kyseiset paikat ovat pelkästään joidenkin kauppojen keino houkutella perheitä asiakkaikseen - sinänsä hyvä idea. Nämä paikat eivät poikkea tavallisista parkkipaikoista lainkaan siinä mielessä, että näille saa kuka tahansa pysäköidä ilman mitään pelkoa sanktioista. Ei poliisin eikä kaupankaan taholta. Tai olisihan se kaupalta kaupallinen itsemurha mennä sanomaan jollekin, että et saa pysäköidä siihen, kun odotamme juuri Janatuisen perhettä saapuvaksi. Päinvastoin, tästä voisi nostaa syrjintäjutun kauppaa vastaan.

Tietysti tässä pätee kuten kaikessa muussakin toiminnassa toisten huomioonottaminen ja yleiset käyttäytymissäännöt. Ja ihan vastaavalla tavalla on aika typerää haistatella perheettömille silloin, jos on hiljainen aika ja näitä perhepaikkoja rajattomasti vapaana.

Invalidipaikat ovat asia erikseen ja ne onkin määritelty tieliikennelaissa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Invapaikat ovat koskemattomia, joten miksi ei perheparkit?

Lakimuutoksenhan tuo vaatisi. Kuten VT edellä toteaa, ei tielliikennelainsäädäntö tunne mitään perheparkkeja, sen enempää kuin vaikka väsyneiden tai kiireisten ihmisten parkkeja. Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen ovatkin sitten asia erikseen.

Ja ajavathan niille perhepaikoille myös sellaiset perheelliset ihmiset, joilla ei olisi mitään ongelmaa, vaikka auto olisi tavallisellakin paikalla. Ei kouluikäisen Terttu-Petterin mukana roudaaminen ole mikään syy ajaa leveämmälle paikalle, ellei sitten ole ostamassa kuutta muovikassillista ruokaa, jolloin leveä paikka on ihan kiva. Tosin kiva se on silloin perheettömällekin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tulipas opittua uutta tänäänkin, nimittäin en ollut perheparkeista ennen kuullutkaan mitään. Ajatuksena toki ihan jees, mutta ei se kyllä voi mitenkään toimia. Itse mieluummin lanseeraisin perheparkkien tilalle läskiparkit. Näihin saisi parkkeerata vain todelliset läskiperseet ja valaiden sukulaiset. Nämähän ei mahdu autoistaan ulos elleivät saa ovea avattua ihan kokonaan. Luonnollisesti läskiparkit sijoitetaan ulko-ovien välittömään läheisyyteen, etteivät läskit rasitu liikaa kauppareissulla.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ainakin länsikeskuksen citymarket on sellainen paikka jossa kaikki lapsettomat ajavat juuri noille perhepaikoille. Tai ainakin 85% näistä paikoista täytyy juurikin niistä joilla lapsia ei ole.
Kokemukseni on lähinnä itäharjun prismasta ja enhän totuutta tietenkään tiedä, kun max kerran viikossa siellä haahuilen. Ja kun niitä muutama on, niin ei aina edes näe ihmisiä menossa autoihinsa tai päinvastoin. Ehkä perheellisenä kiinnittäisin asiaan paremmin huomiota. Loogista kyllä olisi, että näihin pysäköivät juuri sellaiset sääntöjä vastustavat ihmiset.

Tai olisihan se kaupalta kaupallinen itsemurha mennä sanomaan jollekin, että et saa pysäköidä siihen, kun odotamme juuri Janatuisen perhettä saapuvaksi. Päinvastoin, tästä voisi nostaa syrjintäjutun kauppaa vastaan.

Tietysti tässä pätee kuten kaikessa muussakin toiminnassa toisten huomioonottaminen ja yleiset käyttäytymissäännöt. Ja ihan vastaavalla tavalla on aika typerää haistatella perheettömille silloin, jos on hiljainen aika ja näitä perhepaikkoja rajattomasti vapaana.
Kun en laista mitään tiedä, niin onko tällä jutulla jotain mahdollisuuksia mennä läpi? Vai vaaditaanko siihen nimenomaan kauppiaan sanallinen kielto? Jos tämä mukamas täyttää syrjinnän tuntomerkit, niin miksei joku Viheraho tms. ole jo käynyt taisteluun tätä epäkohtaa vastaan. Eikö ole jo kauppiaillekin itsemurhaa liikkua näin harmaalla alueella, että ovat edes maalauttaneet tällaisia ruutuja.

Yleisten käyttäytymissääntöjen mukaan voi ihan hyvin olla parkkeeraamatta näille paikoille, jos niitä on rajattomasti vapana ruuhka-ajan ulkopuolella. Silloin todennäköisesti myös parin metrin päässä on ruutu vapaana. Rajattomuuden määrittely on myös kyseenalaista.

Munkin mielestä tällaisille "laittomasti pysäköiville" haistattelu on typerää, niinkuin se on mun mielestä joka ikiselle ihmiselle. En mä niille olekaan mennyt pää punaisena huutamaan haista vittua ja perkelettä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkäpä perheparkkeja kunnioitettaisiin, mikäli ne olisivat hieman kauempana kaupan sisääntulosta. Yleensähän ihminen ajaa lähimpänä ovia olevaan vapaaseen ruutuun. Sitten on ihmisiä, jotka eivät osaa ajaa ruutuun tai haluavat jättää ehkä sen silmäteränsä sivummalle, jottei sitä kolhittaisi. Miksei siis perheelliset tai ihmiset, jotka tarvitsevat tilaa, jätä autoaan kauemmas hypermarketin sisäänkäynnistä? Nykyään monien hypermarkettien parkkipaikkoja halkoo katettu kävelyreitti, joka on turvallinen myös lapsiperheille.

Itsehän pyrin välttämään perheparkeille pysäköimistä. Koskikeskuksessa oli ainakin vielä jokin aika sitten naisparkkeja. Remontin jälkeen en näiden ruutujen tilanteesta tiedä.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Mitenhän mahtaa olla, sovellettaisiinko tuossa ennalta arvattavuuden periaatetta? Tällä siis tarkoitan sitä, että jokaisen liikenteessä on voitava luottaa tiettyyn pisteeseen asti siihen, että muut toimivat sääntöjen mukaan. Mopolla on oltava ajovalo päällä aina, kun sillä ajetaan. Jos valo on pimeänä, ja hämärässä tapahtuu kolari siksi koska autoilija ei havainnut mopoa, voi vaaka hyvinkin kallistua autoilijan hyväksi. En tiedä menisikö noin, enkä todellakaan halua joutua tilanteeseen jossa asiaa lähdetään selvittämään viranomaisten toimesta.

En tiedä mitä sovellettiin, mutta eräälle ammattiautolijakamulleni kävi juuri kuten yllä mainittu, kamu kääntyi vasemmalle valottoman mopon eteen. Oli muutenkin huono näkyvyys, aurinko paistoi vastaan matalalla mopon takaa, viereisellä tiellä tehtiin jotain asfalttihommia ja oli hirveä savu. Kaveri päästi kaksi valaistua mopoa ensin ja hieman perässä tullutta ei havainnut, kun ei valoja ollut. Kamu todettiin syyttömäksi ja hieman retorisesti kyseltiin, että onko mopoilijaa kohtaan jotain erityisiä korvausvaatimuksia.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Ja pistää muuten sapettamaan, kun koittaa lapsen kaukaloa repiä takapenkiltä 10cm raosta, kun leveät paikat ovat täynnä ajattelemattomia ihmisä.

Sama ilmiö on havaittavissa missä tahansa 90-luvulla tai sitä ennen rakennetuissa parkkihalleissa tai parkkipaikoilla. Tietty autot olivat ennen pienempiä. Eli vaikka kaikki autot olisivat keskellä ruutuja, niin ne ruudut ovat vain niin kapeita, että ilman kaukaloakin on jo ahdasta, vaikka olisi ihan mikä tahansa uusi auto.

Sitten pitää tehdä niin, että ajaa auton ulos ruudusta ennen kuin laittaa kaukalon sisään. No mihis sitten kaukalon laittaa siksi aikaa, ettei kukaan aja päälle? No oman koslan katolle tietenkin!
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Minä inhoan mopoilijoita!

Oma henkilökohtainen mielipiteeni, että mopoilijat ovat perkeleestä.

On tietenkin heitäkin, jotka osaavat ja viitsivät ajaa kuten pitää, mutta liian monta kertaa olen joutunut väistämään pientareelle koirien kanssa kun nämä perseenreijät tulevat kevyenliikenteen väylällä kaksi tai kolme rinnakkain neljäkymppiä lasissa.

Keskikesällä olin varma, että nyt lähtee mopopojalta henki. Hän tulee kaverinsa kanssa T-risteykseen kolmion takaa. Kaveri kääntyy oikealle ja hän oli kääntymässä vasemmalle. Risteyksessä oli myös auto kääntymässä vasemmalle, eli siihen suuntaan mistä pojat tulivat. Auto oli ryhmittyneenä ja seisoi paikallaan, tässä vaiheessa pitäisi kellojen jo soida, eikö?

Mopopoika päätti sitten kääntyä vasemmalle minne oli matkalla ja samalla alkoi kuulumaan ääni joka kuuluu kun hyppäät viittäkymppiä ajavan auton jarrulle. Tämä sankari päätti sitten ajella kahden etuajo-oikeutetun auton edestä sen kummempia miettimättä. Olen aivan varma, että, jos olisi ollut pimeätä ja kostea tie niin olisi kolahtanut.

Sattuipa tänäänkin. Tulin treeneistä kotiin ja ajelin tietä, joka menee asuinalueen ja liikunta-alueen läpi. Alueella liikkuu aina paljon ulkoilijoita ja kaiken maailman elukoita. Oli pimeää ja katuvalot huonot, eli ajoin kiltisti sen 40 km/h joka rajoitus oli. No jostain sitten ilmaantui tälläisellä lehtipuhaltimella ajava idiootti aivan takapuskuriin kiinni, seilaten edestakaisin auton vasemman ja oikean takakulman välillä. Siinä jos olisi tullut äkkijarrutustilanne niin olisi sitä mopoilijaa otettu ulos meikäläisen takakontista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Päivittäin tulee ajettua moottoritietä, jossa on käytössä nopeusrajoitusmerkkejä, joissa rajoitusta tilanteen mukaan (joku jossain liikennevalvontakeskuksessa) muutetaan. Perusrajoitus näin kesäaikaan yleensä 120, joskus kuitenkin 100, harvemmin 80 tai jopa 60.

Mistähän johtuu, että näitä muuttuvia nopeusrajoitusmerkkejä pidetään käytännössä aivan pilkkanaan; peltisiä kunnioitetaan ihan kohtalaisesti, mutta näitä sähköisiä ei joko huomata tai ei olla huomaavinaan.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mistähän johtuu, että näitä muuttuvia nopeusrajoitusmerkkejä pidetään käytännössä aivan pilkkanaan; peltisiä kunnioitetaan ihan kohtalaisesti, mutta näitä sähköisiä ei joko huomata tai ei olla huomaavinaan.

Se johtuu siitä, että nykyiset autoilijat ovat mielestään taitavampia arvioimaan kelin, tietöiden ja liikennetilanteen vaatimaa nopeutta.

Sitten kun jotakin tapahtuu (luistellaan ylinopeutta pysähtyvän jonon perään tai suistutaan tieltä) syytetään tietenkin tienpitäjiä.

Älä kysy miksi.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kai moni ajelee myös "vanhasta muistista" ympärilleen vilkuilematta. "Oli tässä viime viikollakin satasen rajoitus niin täytyy nytkin olla."
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
JOS niitä pudotettuja nopeusrajotuksia laitettaisiin edes jonkinlaisella järjellä, niin ehkä niitä sitten kunnioitettaisiin. Hyvä esimerkki tuossa tulevan Ikean kohdalle Tre-Hki motarilla. 80km/h rajoitus alkaa ainakin kilometri ennen tietyömaata ja päättyy lähes yhtä pitkän ajan jälkeen tietyön jo päätyttyä.

Järki hoi!
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Päivittäin tulee ajettua moottoritietä, jossa on käytössä nopeusrajoitusmerkkejä, joissa rajoitusta tilanteen mukaan (joku jossain liikennevalvontakeskuksessa) muutetaan. Perusrajoitus näin kesäaikaan yleensä 120, joskus kuitenkin 100, harvemmin 80 tai jopa 60.

Mistähän johtuu, että näitä muuttuvia nopeusrajoitusmerkkejä pidetään käytännössä aivan pilkkanaan; peltisiä kunnioitetaan ihan kohtalaisesti, mutta näitä sähköisiä ei joko huomata tai ei olla huomaavinaan.
Monin paikoin nämä rajoitukset ovat hieman kyseenalaisia. Asetetaan nopeusrajoitus muuttumaan esimerkiksi huonontuneen sään takia 100 km/h -> 80 km/h ja kun tilanne ei vastaakaan oletusta eikä rajoitus muutu takaisin 100 km/h, niin en ihmettele jos rajoitusta ei kunnioiteta. Vaikka liikennemäärä on kasvanut kautta Suomen niin ei sitä rajoitusta tarvitse aina laskea. Samaan aikaan ovat autot parantuneet huomattavasti ja samoin myös teiden kunto on parantunut. Samalla nopeusrajoituksia on kuitenkin kiristetty monin paikoin 100 -> 80 km/h mikä on hyvä kyllä ruuhka-aikaan, mutta täysin järjetön hiljaisempana aikana - samoin myös "pienemmillä teillä" missä muuttuvia rajoituksia ei ole.

Järkeä nopeusrajoituksiin ja niitä noudatetaan huomattavasti paremmin.

Edit: Lisätty lainausmerkit.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taaskaan ollut kolari kaukana. Olin valoista kääntymässä vasemmalle, luonnollisesti valot oli vihreänä. Oikealta tuli kuitenkin henkilöauto reippaasti punaisia päin, yhtään edes hidastamatta. Ja valot oli olleet kyseisillä väreillä jo tovin, joten ei tullut mitenkään vanhoilla vihreillä tms. Hieman laittoi ihmettelemään kyseisen naiskuskin toiminta, ilmekään ei värähtänyt vaikka meinaa ajaa bussin eteen. Onneksi itse oli jotenkuten edes hereillä kyseisessä tilanteessa, vaikka ihan hissukseen en siihen tilanteeseen tullut, koska olin vähän myöhässä. Huvittavaa oli taas seurata joidenkin pienimunaisten toimintaa kaistanvaihdoissa. Siirrytään jo kaukana sinne toiselle kaistalle, missä se bussi on ja kun bussi siirtyykin siellä edessä samalle kaistalle niin välittömästi siirrytäänkin takaisin siihen alkuperäiselle kaistalle. Tai jos viereiselle kaistalle valoissa tulee joku saksalainen auto tai volvo niin voi olla 95% varma että se valojen vaihduttua kiihdyttää minkä autosta lähtee ja ilman vilkkua koukkaa siihen eteen. Mikäs siinä, jos sillä saa egoaan nostettua tai piliään kasvatettua. Tai sitten niitä vaan vituttaa että meikällä on isompi volvo kuin niillä. Henkilöautolla ajaessa on aina perin outoa ajaa, kun ei vastaavaa käytöstä juurikaan joudu kokemaan. Oma auto kun on merkkiä HMV, eli ei herätä tunteita puoleen tai toiseen. Bussia sensijaan joko pelätään tai vihataan.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ei sillä että minä olisin se paras ja virheetön kuski, joka ei koskaan tee mitään väärää. Mutta..

Äsken ajelin Viitostietä Mikkelistä Juvalle. Edessä oleva pakettiauto oli ajanut hivenen hitaasti, joten ohituskaistan tullen päätin painella ohitse. Kaikki hyvin, mutta juuri ohi päästyäni havaitsen keskellä tietä kävelevän ihmisen. Soitan torvea, jotta tämä tietä ylittävä ilmeisen nuorehko naisihminen tajuaisi lompsia pois edestä. Hämmästynyt katse tulosuuntaani ja sitten matelu tien sivuun. Ohittamani pakettiauto taisi joutua jarruttamaan ihan kunnolla, ettei törmäystä tapahtuisi.

Olisikohan tyyppi nyt erehtynyt hivenen väärään paikkaan?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jälleen kerran on oikein järjen jättiläiset olleet matkassa, kuten iltasanomat kertoo. Todella ikävä uutinen, mutta ei kovin yllättävä. Osanotto kuitenkin uhrien omaisille.
Tällä kertaa kuoli 3 nuorta kun ajettiin hieman lujempaa mitä taidot osoittivat.
Mediassa on ollut puhetta nopeusrajoitusten laskusta ja tarkemmasta valvonnasta. Eipä sellainen vaikuta mitenkään tälläisiin henkilöihin. Asennekasvatusta olisi jotenkin pystyttävä parantamaan, tosin ei se kaikille auta kuitenkaan
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tai jos viereiselle kaistalle valoissa tulee joku saksalainen auto tai volvo niin voi olla 95% varma että se valojen vaihduttua kiihdyttää minkä autosta lähtee ja ilman vilkkua koukkaa siihen eteen. Mikäs siinä, jos sillä saa egoaan nostettua tai piliään kasvatettua. Tai sitten niitä vaan vituttaa että meikällä on isompi volvo kuin niillä. Henkilöautolla ajaessa on aina perin outoa ajaa, kun ei vastaavaa käytöstä juurikaan joudu kokemaan. Oma auto kun on merkkiä HMV, eli ei herätä tunteita puoleen tai toiseen. Bussia sensijaan joko pelätään tai vihataan.
Kieltämättä asenteesi bussikuskina muita autoilijoita kohtaan on hiukan erikoinen. Tuntuu, että vihaat kaikkia autoilijoita liikenteessä. Tuskin ketään Volvo-kuljettajaa harmittaa se, että sinun autosi on isompi. Henkilöauto nyt kuitenkin kiihtyy huomattavasti nopeammin kuin bussi, joten on aika luonnollista, että bussin takana ei kukaan halua ajaa. Jos taas vaihtaa kaistaa vilkuttamatta, se on huonoa liikennekäyttäytymistä ja lakien vastaista.

En tiedä muista, mutta itselleni ainakaan linja-auto ei liikenteessä ole mikään punainen vaate. Jos valoissa sellainen on vieressäni, kiihdytän kyllä kovempaa, mutta en ole ikinä ajatellut, että kuljettaja kokisi sitä vittuiluna. Enemmän haittaa liikenteessä on hitaasti kiihdyttävistä autoista kuin nopeasti kiihdyttävistä. Harvoin asia on ongelma, paitsi moottoriteiden rampeissa, joissa ihmiset eivät ymmärrä painaa kaasua. Lähes aina moottoritielle mentäessä edessä on joku, jonka takia joutuu liittymään satasen vauhdista, kun toinen ei ole päässyt alta pois. Mutta ehkä jotain sitten ärsyttää se, kun Audin tai Volvon kuljettaja lähtee kunnolla liikkeelle.
 
Ei minulla ole mitään ongelmaa kunnollisia henkilöautokuskeja kohtaan. Noista tietyistä autoilijoista vaan paistaa kauas jo se asenneongelma. Ja jos tosiaan vittuuntuisin jokaisesta ohituksesta niin en muuta saisi tehdäkään ja kyseisellä alalla en edes olisi. Lähinnä huvittavaa tuo nyt vaan on. Ja kyllä nuo paikallisliikenteessä olevat automaattivaihteiset bussit kiihtyy ihan ripeästi, vaikka sitä kokoa onkin. Ei niillä ole koskaan jäänyt jalkoihin. Joskus huomaa että se tulee sille vieressä olevalle autolle vähän yllätyksenä kun valoista lähtiessä ollaankin rinta rinnan ja toinen joutuu tosissaan sitten ohittamaan. Koska itsellä nyt on aina tapana kiihdyttää niin nopeasti kuin mahdollista, koska en halua jäädä jalkoihin ja kun on kiire ihan oikeastikin. Ja itse kun ajan enemmän järjellä kuin tunteella, niin ei niitä oikeasti aina vaan tajua. Koska ei siinä ajallisesti voita yhtään jos olet siinä bussin edessä ruuhkassa. Etenkin kun se bussi yleensä kääntyy piankin johonkin siitä edestä tai menee pysäkille. Hyvin usein tulee tilanteita missä henkilöauto vetää kiireellä ohi ja minä käyn 1-2 pysäkillä välillä ja silti ollaan niissä samoissa valoissa lähes peräkkäin tai rinnakkain. Mutta niinkuin sanoin, tulee ajeltua enemmän järjen mukaan, ei sen tunteen. Sen kokoisen auton kanssa on muutenkin turhaa lähteä sähläämään yhtään mitään parin sekunnin takia. Ja sitten se hieman häiritsee kun "tyhmät" ihmiset ajelee miten sattuu.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itse ainakin kiihdytän bussin alta pois ihan vain sen takia, että en tiedä mihin ne ovat seuraavaksi kääntymässä ja olen mieluummin pienine autoineni jossain muualla kuin bussin tiellä. En ole varmasti ainoa kuka ajattelee näin.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Itse ainakin kiihdytän bussin alta pois ihan vain sen takia, että en tiedä mihin ne ovat seuraavaksi kääntymässä ja olen mieluummin pienine autoineni jossain muualla kuin bussin tiellä. En ole varmasti ainoa kuka ajattelee näin.
Mä olen aina aivan kauhuissani kun bussi lähtee sieltä pysäkiltä tulemaan. Ikinä ei voi tietää tuleeko se kauhean kokoinen laitos pelkästään siihen oikeanpuoleiselle kaistalle vai haluaako se samalla vilkulla ängetä vasemmanpuoleiselle kaistalle. Tämä siis tilanteessa jossa on kaksi (tai useampia) kaistoja samaan suuntaan.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ainakin itse hyvin usein odotan sen rinnalla olevan auton verran ennenkuin laitan kaasun pohjaan. Siitäkin kestää se 1-2 sekuntia ennenkuin mitään edes tapahtuu, eli että se keula on siellä tien puolella.
<clip>
normi paikallisbussilla kestää kiihtyä 0-40km/h sellaiset 4-5 sekuntia.

Ja kyllä nuo paikallisliikenteessä olevat automaattivaihteiset bussit kiihtyy ihan ripeästi, vaikka sitä kokoa onkin. Ei niillä ole koskaan jäänyt jalkoihin. Joskus huomaa että se tulee sille vieressä olevalle autolle vähän yllätyksenä kun valoista lähtiessä ollaankin rinta rinnan ja toinen joutuu tosissaan sitten ohittamaan. Koska itsellä nyt on aina tapana kiihdyttää niin nopeasti kuin mahdollista, koska en halua jäädä jalkoihin ja kun on kiire ihan oikeastikin.
Niin, mitenkäs tämän kiihtymisen kanssa nyt sitten olikaan. Tuntuvat nuo paikallisbussit kiihtyvän vähän sen mukaan mikä sen hetkiseen aiheeseen parhaiten sopii.

Oikeastihan nuo nykyiset kaupunkibussit kiihtyvät tosiaan yllättävän hyvin.
 
Niin, mitenkäs tämän kiihtymisen kanssa nyt sitten olikaan. Tuntuvat nuo paikallisbussit kiihtyvän vähän sen mukaan mikä sen hetkiseen aiheeseen parhaiten sopii.

Oikeastihan nuo nykyiset kaupunkibussit kiihtyvät tosiaan yllättävän hyvin.

Vai olisikohan syynä vaikka se etten ainakaan minä siitä pysäkiltä lähtiessä kiihdytä niin paljon kuin bussista lähtee. Koska ensinnäkin ei tiedä tuleeko sitä tilaa sieltä henkilöautoilta ja toisekseen jos olen just ottanut matkustajia ne ei ole kenties ehtineet vielä istumaan. (koska en joka kerta vaan voi jäädä odottamaan että ne kävelee sinne auton perälle, koska sitten olisin varmasti myöhässä. Huonommin liikkuvat toki odotan että ehtivät paikoilleen) Ja kyydissä saattaa olla niin paljon porukkaa että osa seisoo siellä. Jotkut bussit on tosin sitten vähän laiskoja kiihtyvyyden suhteen, mutta tänäänkin oli alla sen verran hyvä ajokki etten jalkoihin jäänyt. Pikemminkin piti löysäillä kun se edessä ollut auto lähti hitaammin.

Ja mikäli pelottaa että mihin se bussi seuraavaksi kääntyy, niin eikö se nyt olisi parempi pysyä siellä taaempana, eikä tunkea siihen rinnalle. Koska todennäköisesti se kuitenkin ajaa ihan nopeusrajoituksen mukaisesti. Ja kun ei aja ihan perseessä kiinni niin ihan hyvin sieltä eteensä näkee. Itsellä ei ainakaan ole koskaan ollut mitään vaikeuksia omalla autolla ajaa jonkun isomman auton perässä. Enimmäkseen se taitaa olla vaan siitä asenteesta kiinni. Noissa ohittelijoissa ei ärsytä kuin se että tulevat sitten samantien siihen eteen ja urpoimmat kääntyy heti seuraavasta risteyksestä oikealle. Yleensä se jonon hidastelija on joku henkilöauto siinä bussin edessä, mutta nämä ohittelijat sitten tunkevat sen bussin ja henkilöauton väliin, ja sen jälkeen niillä ei yhtäkkiä olekaan kiire. Ei noista idiooteista tosiaan yleensä tule pulttia otettua, mutta kyllä ketä tahansa joskus vituttaisi jos joku "amatööri" tulee siihen sun työpaikalle kukkoilemaan ja häiritsemään sitä työntekoa. Ja vielä useita kertoja päivän mittaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Aijai, tein pahan virheen. Tulin liikennevaloihin, vasemmalla kaistalla oli bussi, joten valitsin tyhjän oikean kaistan. Valojen vaihduttua vihreäksi kiihdytin ripeähkösti ja vaihdoin kaistaa bussin edelle. Olisi tietenkin pitänyt ajaa kiltisti bussin perässä, vaikka oikea kaista oli tyhjänä, ettei bussikuski vain pahoita mieltään temppuni seurauksena. Anteeksi sinulle Kuopion liikenteen kuljettaja linjalla neljä, joka tulit kahden maissa tumman auton ohittamaksi Prisman luona olevissa liikennevaloissa.

Nimim. pikkukatti, mikä on rangaistuksena?

Olet kyllä siinä oikeassa, että henkilöautoissa voisi vähän ihmiset miettiä, että tarvitseeko se dösä kenties enemmän tilaa kuin joku perusnipponi. Olisi kaikilla mukavampaa, kun bussitkin mahtuisivat taistelematta kääntymään ahtaissa paikoissa, yms. muuta mukavaa.
 
Ja kuinkahan monta kertaa se pitää täälläkin sitten selittää että lähinnä siis ihmettelen tuota kaistanvaihtoruljanssia. Koska ei siitä ole paskankaan hyötyä. Vastaavanlaisissa tilanteissa en itse ainakaan viitsi sitä kaistaa alkaa vaihtamaan sen takia jos siinä edellä on joku auto, on se sitten rekka, bussi tai henkilöauto. Koska ei siinä aikaa voita kuin ehkä sen pari sekuntia. Ja kun vapaalla ajelen, ei minulla ole mihinkään kiire. Duunissa ajaessa ei tuota pystyisi edes juurikaan harrastamaan, koska yleensä se oikean puoleinen kaista on pidettävä, koska siellä on pysäkkejä. Eikä tuo tuota mitään ongelmaa, tai ei tee mieli lähteä vetämään sitä vasenta puolta sen autoletkan ohi. Paitsi jos joku ajaa selkeästi alinopeutta ja itse pitäisi pidempään ajella siinä perässä. Jokohan nyt jengi tajuasi mitä tässä olen ajanut takaa. Koska itse tosiaan ajelen sen järjen mukaan, en tunteen. Ja kuten moneen kertaan oon sanonut jo, niin se mikä sitten vituttaa on se jos tuosta aiheutuu jotain vaaraa tai muuta haittaa sille omalle ajolle. Ja nuo reitit mitä ajelen on erittäin tuttuja ja tietää miten mikäkin kohta pitää ajaa jotta sitä aikaa mahdollisesti säästää.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Vai olisikohan syynä vaikka se etten ainakaan minä siitä pysäkiltä lähtiessä kiihdytä niin paljon kuin bussista lähtee.
Ai anteeksi, taisin sitten ymmärtää tämän jotenkin väärin:
Koska itsellä nyt on aina tapana kiihdyttää niin nopeasti kuin mahdollista, koska en halua jäädä jalkoihin ja kun on kiire ihan oikeastikin.
Kenties tarkoitit vain liikennevaloja, mutta "unohtui" mainita?

Tänään oli taas yksi teiden ritari liikkeellä sinisellä bussillaan. Tämä idiootti kääntyi Mannerheimintieltä vasemmalle päin punaisia. Sinänsä ymmärrän tuon, kun oli varmaan niin kauhia kiirekin. Tässä tapauksessa risteävällä tiellä sattui olemaan jonoa, jolloin bussin takapää jäi tukkimaan Mannerheimintien oikeanpuoleisen kaistan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös