Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 016 413
  • 12 402

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi? Tyhmäähän tuo tuollainen on mutta ei mua ainakaan häiritse/vituta se jos joku ei käytä turvavyötä. Oma häpee jos/kun kolahtaa. Niitten muksujen puolesta kyllä surettaa mutta minkäs sille voi jos vanhemmat on kusipäitä.

Aikuinen ihminen osaa itse ajatella ja voi päättää esim. käyttääkö turvavyötä vai ei. Se ei itseäni juurikaan hetkauta käyttääkö joku ajattelemaan kykenevä ihminen vyötä vai ei.

Se vituttaa, jos pienet lapset otetaan autoon eikä heille viitsitä tai haluta hankkia asianmukaisia turvavälineitä. Se vituttaa siksi, ettei pieni lapsi ymmärrä asiasta itse hevon vittuakaan. Hän ei pysty käsittämään asiaa, jossa saattaa kuitenkin helposti olla kyse elämästä ja kuolemasta.

Tämä ei siis ole missään nimessä lasten oma häpeä, jos/kun kolahtaa ja tälle asialle pitäisi voida tehdä jotain.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Audikuskia minäkin haukkuisin.
Ajoin pikkutietä ja vastaani tuli kaksi autoa. Ensimmäisenä Volvo ja kauempana perässä valkoinen vanha Audi. Volvo ja minä, ajoimme tasan tarkkaan tien reunassa ja kohdatessamme mahduimme hyvin sivuuttamaan toisemme. Audi siinä sitten lähestyi suoralla tiellä ja samaan tapaan ajoin tarkkaan omaa puoltani. En tiedä mitä Audissa tapahtui mutta kohdallani tuosta autosta avattiin kuskin ovi aivan auki. Onneksi olin todella tarkkaan reunassa ja näin ovi ei osunut autoni kylkeen.
Voihan auton ovet tietysti epäkunnossakin olla tai huonosti suljettu mutta aukeaako ne eteenpäin ajaessa, suoralla tiellä apposen ammolleen ilman auttamista? Enpä usko, joten seuraavan kerran kun näen sinut ”teiden ritari” niin säästän sinut oven avaamisen vaivalta, avaan sen ihan itse…

Ja sitten tuosta moottoritie/kiihdytyskaista-ajosta josta KJ hunter on täällä maininnut. Lempäälän keskustan liittymä Helsinki-Tampere moottoritielle on juurikin tuollainen "vähän outo" sujuvasti ajettavaksi. Jos edessäsi menee auto ja moottoriellä on liikennettä niin kiihdytyskaista ei vaan riitä ja jotain muuta pitää keksiä jos motarille aikoo hengissä päästä. Niin, että ainakin tuossa liittymässä voisitte joustaa.

Terveisin koo
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lempäälän keskustan liittymä Helsinki-Tampere moottoritielle on juurikin tuollainen "vähän outo" sujuvasti ajettavaksi. Jos edessäsi menee auto ja moottoriellä on liikennettä niin kiihdytyskaista ei vaan riitä ja jotain muuta pitää keksiä jos motarille aikoo hengissä päästä.
En tiedä kyseistä liittymää, mutta mitä tarkoitat sillä, että edessä menee auto? Jos tällä tarkoitetaan kiihdytyskaistaa, on kyse omasta kyvyttömyydestä lukea tilannetta. Ihan turha siellä kiihdytyskaistalla(kaan) on vetää edellisen takapuskurissa. Itse jätän aina edellä ajavaan reilun välin. Erityisesti silloin, jos havaitsen edellä ajavan olevan kykenemätön kiihdyttämään. Tällöin voit jättää rampin alussa reilun eron edellä ajavaan, vaikka tämä voikin ärsyttää takanatulevia, jos nämä eivät osaa lukea tilannetta. Tällöin pääsee aina kunnolla kiihdyttämään ja sujuvasti liittymään motarille, oli edessä millainen hidastelija tahansa. Kaikille helpompi tapa kuin kiroilla jonkun takapuskurissa.

Motarilla tietysti löytyy aina niitä sankareita, jotka eivät osaa pitää turvaväliä. Kunhan motarilla pitää asiallisen turvavälin, ei tarvitse edes miettiä mitään lainvastaisia ja vaarallisia kaistanvaihtoja helpoottakseen jonkun liittymistä motarille.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Motarilla tietysti löytyy aina niitä sankareita, jotka eivät osaa pitää turvaväliä. Kunhan motarilla pitää asiallisen turvavälin, ei tarvitse edes miettiä mitään lainvastaisia ja vaarallisia kaistanvaihtoja helpoottakseen jonkun liittymistä motarille.

Itse ajan moottoriteillä suhteellisen harvoin, arviolta keskimäärin kymmenen kertaa vuodessa. Aika harvassa ovat ne kerrat, jolloin olen nähnyt moottoritiellä käytettävän asiallista turvaväliä. Eikös 120 kilometrin tuntinopeudessa asiallinen turvaväli ole noin 4 s, eli aika monta metriä? Tuollaiseen väliin pitäisi kyllä keritä kaikilta kiihdytyskaistoilta "tavallisella henkilöautolla".
 

Veijari

Jäsen
Itse ajan moottoriteillä suhteellisen harvoin, arviolta keskimäärin kymmenen kertaa vuodessa. Aika harvassa ovat ne kerrat, jolloin olen nähnyt moottoritiellä käytettävän asiallista turvaväliä. Eikös 120 kilometrin tuntinopeudessa asiallinen turvaväli ole noin 4 s, eli aika monta metriä? Tuollaiseen väliin pitäisi kyllä keritä kaikilta kiihdytyskaistoilta "tavallisella henkilöautolla".

Unohtamatta raskasta liikennettä joka liittyy sekaan 80 vauhdilla. Kyllä siinä väliaikainen käynti vasemmalla kaistalla on enemmän kuin paikallaan.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itse ajan moottoriteillä suhteellisen harvoin, arviolta keskimäärin kymmenen kertaa vuodessa. Aika harvassa ovat ne kerrat, jolloin olen nähnyt moottoritiellä käytettävän asiallista turvaväliä. Eikös 120 kilometrin tuntinopeudessa asiallinen turvaväli ole noin 4 s, eli aika monta metriä? Tuollaiseen väliin pitäisi kyllä keritä kaikilta kiihdytyskaistoilta "tavallisella henkilöautolla".
Käsittääkseni turvaväli on kaikkialla tiellä liikuttaessa kaksi sekuntia, tai olosuhteiden vaatima turvallinen etäisyys. Kahdessa sekunnissa liikuttava matkahan kasvaa sitä pitemmäksi mitä nopeammin liikutaan.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Eilen Tour de Helsinki -ajossa ihmetytti ihmisten kiireellisyys. Ajeltiin siinä pikkutietä pitkin, keltaiset viivat ja fillaristit täyttävät koko kaistan, olihan meitä pitkälti yli 1000 liikenteessä.

Noh, eikös joku taulapää lähde tästä letkasta ohitse ja hups, sieltä tulee joku vastaan. Onneksi ei kenellekään käynyt mitenkään.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Käsittääkseni turvaväli on kaikkialla tiellä liikuttaessa kaksi sekuntia, tai olosuhteiden vaatima turvallinen etäisyys.

Itsekin muistelen Esko Riihelän toitottaneen aikanaan mökkimatkoilla tuota kahden sekunnin turvaväliä.

Otti taas eilen pitkästä aikaa pattiin, kun märällä moottoritiellä ohitetaan ja palataan sitten takaisin oikealle kaistalle parin kymmentä metriä ohitettavan edelle. Vapaata baanaa oli eilenkin monella ohittelijalla edessä kilometrikaupalla, mutta siihen nuo vain eteen pätkähtivät mokomat.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En tiedä kyseistä liittymää, mutta mitä tarkoitat sillä, että edessä menee auto?
Selitin todella puutteellisesti sillä tarkoitan sitä, että edessä menee auto joka ei uskalla, pääse tai jostain muusta syystä ei vaan mene sinne liikenteen sekaan moottoritielle. Eli menee siinä edessä ja minä, ensin kaukana perässä, ja kohta lähellä perässä, kiihdytyskaistalla. Tuossa liittymässä on joko liian lyhyt tai liian jotain kiihdytyskaista koska siinä silloin tällöin autot tönöttää ja odottaa motarille pääsyä.
En minä kenenkään perälaudassa ajele mutta en kai saa motarillekaan mennä ennenkuin edessä ajava on sinne kurvannut. Vai saako niin tehdä? Ainakin se tuntuisi vielä vaarallisemmalta kuin siellä jo ajavien kaistan vaihto.

Ja nyt pitäisi vielä päättää turvaväli sekunneissa. Minä muistan neljää sekuntia mutta voin muistaa väärin.

Terveisin koo
 

Hilmanuutti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tulipa tuossa äsken muistutus siitä, että turvaväli kannattaa jättää, myös taajamassa.

Ajelin kaikessa rauhassa loivasti oikealle kaartavaa tietä pakettiautolla kohti kauppaa. Hiljentelin siinä vauhtia vilkku päällä ja valmistauduin kääntymään oikealle kaupan pihaan. Samalla kun aloin kääntyä, lähti kaupan pihasta auto kääntymään editseni vasemmalle. Samassa tajusin, että perässäni oli jo pidemmän aikaa ajanut moottoripyörä. Prätkä ajoi melkein takapuskurissani kiinni, ja ei ilmeisesti huomannut kaupan pihasta lähtevää autoa. Tämä toinen autoilija ei myöskään nähnyt prätkää, joka jäi sopivasti pakun taakse piiloon. Prätkäkuski oli ilmeisesti vielä ryhmittynyt sopivasti kaistan vasempaan reunaan päästäkseen jatkamaan matkaansa mahdollisimman ripeästi poistuttuani hänen edestään.

Oli varmasti todella pienestä kiinni, ettei rytissyt. Peileistä näin, että prätkäkuski jäi hölmistyneenä keskelle tietä ihmettelemään tapahtunutta. Olin ilmeisesti sen verran verkkaiseksi vauhtini hiljentänyt ennen kääntymistä, että prätkäkuskikin oli saanut ajokkinsa pysähtymään. Tuosta toisesta autoilijasta en tiedä tajusiko hän missään vaiheessa, mitä meinasi tapahtua.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ai niin.

Oli perjantaina tiukahko tilanne, jota en edes huomannut. Eli oli jo aika hämärää ja olin kääntymässä vasemmalle, odottelin ensin vastaantulevan auton, jonka jälkeen käännyin. Yhtäkkiä huomasin, että käännyin suoraan mopon edestä. No mopedihan oli luonnollisesti ilman valoja ja kuljettajalla musta takki ja musta kypärä. En tosiaan nähnyt häntä yhtään, onneksi ehdin polkaista kaasua ja kääntyä hänen edestään ennen kuin rytisi.

Kumpi olisi ollut enemmän syyllinen kolariin? Minä tietysti käännyin hänen eteensä, mutta kaverilla hämärässä valot pois päältä, jne?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ai niin.

Oli perjantaina tiukahko tilanne, jota en edes huomannut. Eli oli jo aika hämärää ja olin kääntymässä vasemmalle, odottelin ensin vastaantulevan auton, jonka jälkeen käännyin. Yhtäkkiä huomasin, että käännyin suoraan mopon edestä. No mopedihan oli luonnollisesti ilman valoja ja kuljettajalla musta takki ja musta kypärä. En tosiaan nähnyt häntä yhtään, onneksi ehdin polkaista kaasua ja kääntyä hänen edestään ennen kuin rytisi.

Kumpi olisi ollut enemmän syyllinen kolariin? Minä tietysti käännyin hänen eteensä, mutta kaverilla hämärässä valot pois päältä, jne?

Itsellä oli vähän vastaavanlainen tilanne tänään, about tunti sitten, oli jo aika hämärää ja katuvalot eivät olleet päällä. Ajoin suoraan ja lähestyin risteystä jossa ei ole kenelläkään kolmiota, eli jokainen väistää oikealta tulevaa. Risteyksessä on vielä minun suunnasta katsottaessa oikealla puolella rakennus aivan risteyksen vieressä joka haittaa erittäin pahasti oikealta tulevien havaitsemista. Oikealta lähestyi mopo, ja ylläri pylläri, ilman valoja !. Onneksi ennen risteystä on torialuetta ja pystyin havaitsemaan että tuo kyseinen mopo on tulossa oikealta.
Mahdollisen kolarin sattuessa minä luonnollisesti olisin ollut syyllinen ja kärsijänä eniten tuo mopoilija. Onneksi risteyksessä on aika hiljaiset vauhdit, mutta jonkin sortin vahinkoa olisi mahdollisesti mopoilijalle tullut jos hän olisi kaatunut.

Muutenkin itseä ketuttaa nuo mopoilijat. Mopoilla vedetään tuhatta ja sataa ja aika monesta on äänenvaimentimet ruuvvattu hevon kuuseen, valot ei toimi, ajetaan kypäränremmi auki ja liikennesäännöt ovat 95 % mopoilijoista täysin hukassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oli perjantaina tiukahko tilanne, jota en edes huomannut. Eli oli jo aika hämärää ja olin kääntymässä vasemmalle, odottelin ensin vastaantulevan auton, jonka jälkeen käännyin. Yhtäkkiä huomasin, että käännyin suoraan mopon edestä. No mopedihan oli luonnollisesti ilman valoja ja kuljettajalla musta takki ja musta kypärä. En tosiaan nähnyt häntä yhtään, onneksi ehdin polkaista kaasua ja kääntyä hänen edestään ennen kuin rytisi.

Minulle sattui viime talvena aivan prikulleen samanlainen juttu ja perkele että kyllä säikäytti kun huomaankin mopon joka juuri ja juuri ehti kiertää auton takapuolelta ohi. En kyllä tiedä minkälaiset seuraamukset tuollaisesta kolarista tulisi mutta veikkaisin kyllä että mopomies tuossa tilanteessa olisi enemmän syyllinen. Vaan oli miten oli niin ei siinä kyllä mopomiehellä järki päätä pakota kun lähtee pimeällä liikenteeseen valottomalla mopolla ja vielä mustissa vaatteissa ilman mitään heijastimia!
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Sukulaiseni kuoli nokkakolarissa. Syy oli se että toinen osapuoli ajautui äkkiä vastaantulevalle kaistalle, koska syyllisen kuskin huomion vei täysin liikenteeseen kuulumaton seikka auton sisällä. Menemättä tässä yksityiskohtiin, toivon että jokainen joka tämän lukee ottaa huomioon sen että oma varomattomuus (hurjastelu, kännykkä tai joku muu puuhailu ajaessa) liikenteessä voi johtaa tuhoisiin seurauksiin itselle tai muille. Menetettyjä ihmishenkiä ei saa ikinä takaisin, mutta omalla asenteellanne voitte asiaan ennakolta vaikuttaa. Viha ja ennen kaikkea suru ovat luonamme vielä pitkään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mahdollisen kolarin sattuessa minä luonnollisesti olisin ollut syyllinen ja kärsijänä eniten tuo mopoilija. Onneksi risteyksessä on aika hiljaiset vauhdit, mutta jonkin sortin vahinkoa olisi mahdollisesti mopoilijalle tullut jos hän olisi kaatunut.

Mitenhän mahtaa olla, sovellettaisiinko tuossa ennalta arvattavuuden periaatetta? Tällä siis tarkoitan sitä, että jokaisen liikenteessä on voitava luottaa tiettyyn pisteeseen asti siihen, että muut toimivat sääntöjen mukaan. Mopolla on oltava ajovalo päällä aina, kun sillä ajetaan. Jos valo on pimeänä, ja hämärässä tapahtuu kolari siksi koska autoilija ei havainnut mopoa, voi vaaka hyvinkin kallistua autoilijan hyväksi. En tiedä menisikö noin, enkä todellakaan halua joutua tilanteeseen jossa asiaa lähdetään selvittämään viranomaisten toimesta.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Käsittääkseni turvaväli on kaikkialla tiellä liikuttaessa kaksi sekuntia, tai olosuhteiden vaatima turvallinen etäisyys. Kahdessa sekunnissa liikuttava matkahan kasvaa sitä pitemmäksi mitä nopeammin liikutaan.

Ja nyt pitäisi vielä päättää turvaväli sekunneissa. Minä muistan neljää sekuntia mutta voin muistaa väärin.

Liikenneturvan sivuilla mainitaan, että taajamassa turvaväli olisi 2 sekuntia ja maanteillä 4 sekuntia. Ja tässä linkki.
 
Voisin vaihteeksi vähän kehuakin autoilijoita. Eräs tasa-arvoinen X-risteys tulee päivän aikana tutuksi, koska on monenkin reitin varressa. Oikealle kääntyessä ei siis tarvitse periaatteessa väistää ketään, mutta käytäntö on taas eri asia. Koska se linja-auto usein vaatii kääntyessään hetkittäin tilaa sieltä vastakkaiseltakin kaistalta. Joten siinä kohtaa taas olen väistämisvelvollinen. Hyvin usein siellä vastakkaisella kaistalla kuitenkin jäädään vähän kauemmas odottamaan tai ainakin hidastetaan niin että siitä ehtii hyvin kääntyä. Mikä on sinänsä ihan fiksuakin liikenteen sujuvuuden kannalta. Koska joutuvat tuohon risteykseen tullessa sitten hidastamaan kuitenkin ja siinä kohtaa jos muista suunnista tulee autoja menee se liikenne hetkeksi sekaisin. Koska minun pitäisi periaatteessa mennä siitä ensimmäisenä "pois alta"
Eilen oli taas nokkakolari lähellä. Ei tosin omalla kohdalla, mutta kuitenkin. Onhan se toki ihan helvetin fiksua samantien henkilöautolla mennä sinne vastakkaiselle kaistalle kun bussi laittaa vilkun vasemmalle (ennenkuin siis edes ehdin lähtemään liikkeelle) Voisi vaan ehkä tarkistaa tuleeko sieltä vastaan ketään. Noita tilanteitakin tulee aina välillä.

Noista laittomista kaistanvaihdoista motarilla tuli mieleen samantyylinen juttu kaupunkiajosta. Hyvin usein jos pysäkki on sellaisen tien laidassa missä on kaksi kaistaa suoraan meneville, ne muut autot siirtyy siihen vasemmalle kaistalle kun on pysäkiltä lähdössä. Käsittääkseni tuo on myös jollain tapaa sääntöjen vastaista. Paitsi toki jos jäävät siihen vasemmalle kaistalle, koska se jatkuu suoraan (oikean kaistan kääntyessä jossain vaiheessa oikealle) tai jos se vasen kaista sitten jossain vaiheessa kääntyy sinne vasemmalle. Mutta hyvin usein sen ohituksen jälkeen kuitenkin palaavat siihen oikealle kaistalle. Itseäni tämä ei kyllä häiritse millään tavalla, pääasia että sitä tilaa annetaan.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Hyvin usein jos pysäkki on sellaisen tien laidassa missä on kaksi kaistaa suoraan meneville, ne muut autot siirtyy siihen vasemmalle kaistalle kun on pysäkiltä lähdössä.

Jostain muistan joskus tulkinneeni, että taajama-alueella pysäkiltä lähtevää bussia pitää väistää yhden kaistan yli. Esimerkkinä vaikka Lappeenrannan Kourulassa Helsingintiellä sijaitseva pysäkki lännen suuntaan Nesteen kohdalla. Siinä pitää ymmärtääkseni väistää pysäkiltä lähtevää bussia kun itse ajaa vasenta kaistaa ja bussi tulee oikean kaistan yli vasemmalle kaistalle.

Todetaan nyt vielä, että mielestäni liikenne olisi sujuvinta, mikäli jokainen noudattasi omaa ajovuoroansa, ja turhat kumarrus / pyllistys -temput jätettisiin pois.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Perheparkit!

Hyvät ihmiset, kertokaahan millaista teidän kotipaikkakunnassa on suurien markettien perheparkkien kunnioitus?

Soitin tänään paikallislehteen juttuvinkin aiheesta, koska ainakin Hämeenlinnan suurimmissa marketeissa perheparkit ovat täysin vapaata riistaa. Vähintään puolen vuoden ajan olen ihmetellyt ihmisten röyhkeyttä, sillä joka ainoa kerta perheparkkiin vetäisee auton ihminen, jolla siihen ei ole oikeutta. On tullut nähtyä keski-ikäinen mies, joka hakee kaupasta ainoastaan keissin olutta ja viimeisimpänä pariskunta täysin terveillä jaloilla. Samaan aikaan viisihenkinen perhe yritti saada kuumeisesti revohkansa "helppoon" paikkaan.

Myönnän sen, että monien silmissä asia on varmasti mitätön, mutta perheellisenä se vituttaa aivan suunnattomasti. Invapaikat ovat koskemattomia, joten miksi ei perheparkit?

Ostoshelvetti on ostoshelvetti, mutta joskus sinne on vain pakko mennä. Silloin olisi ihan mukava tehdä ostokset muksujen kanssa vaivatta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Hyvät ihmiset, kertokaahan millaista teidän kotipaikkakunnassa on suurien markettien perheparkkien kunnioitus?

Kangasalan Lentolan Prismassa toimii joten kuten, mutta esimerkiksi Tampereella Turtolan Citymarketin parkkialueella tilanne on tuossakin suhteessa täysin toivoton. Karkeasti arvioiden alle kolmasosa lapsiparkkiin pysäköivistä on lapsiperheitä. Yleisimmin asialla on joko parikymppinen amis tai keski-ikäinen mies. Muutamalta tuollaiselta olenkin kysynyt, unohtuiko lapset jonnekin. Vastaukseksi en ole saanut mitään, mitä viitsisi tässä toistaa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Hyvät ihmiset, kertokaahan millaista teidän kotipaikkakunnassa on suurien markettien perheparkkien kunnioitus?
Turussa niitä on kyllä ruuhka-aikoinakin (ei tietenkään aina ja suurimpina) vapaana. Aika pirun harvoin on tapahtunut sellainen tilanne, että siihen on parkkeeranut joku "laittomasti". Näihin kyllä kiinnitän huomiota ja vittumaisuutani kommentoin kyllä heti, jos satun siitä ohi kulkemaan. Palautetta ei tule vaan singahdetaan autoon saman tien.

Eli tilanne on mun mielestä ihan hyvä. Tai sitten osun aina väärään aikaan kävelemään siitä ohi. Mutta tämä näin omana huomiona.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Minulle sattui viime talvena aivan prikulleen samanlainen juttu ja perkele että kyllä säikäytti kun huomaankin mopon joka juuri ja juuri ehti kiertää auton takapuolelta ohi. En kyllä tiedä minkälaiset seuraamukset tuollaisesta kolarista tulisi mutta veikkaisin kyllä että mopomies tuossa tilanteessa olisi enemmän syyllinen. Vaan oli miten oli niin ei siinä kyllä mopomiehellä järki päätä pakota kun lähtee pimeällä liikenteeseen valottomalla mopolla ja vielä mustissa vaatteissa ilman mitään heijastimia!
Takaovi ruttuun autosta. Pari vuotta sitten talvella.
Käännyin yhtä aikaa vastaan tulevan henkilöauton kanssa, melkoinen ylläri oli suoraan tuleva mopo sieltä auton takanurkan katveesta. Ilmeisesti talvella ei tule niin paljon kiinnitettyä huomiota noihin kahdella pyörällä taiteileviin. Tai siis nykyisin tulee. Tuskin mopoilijakaan ihan yhtä kärkkäästi lähtee auton takaa...

Skootterissa oli kuulemma toimivat valot, ilman heijastimia tummassa vaatetuksessa, eipä näkynyt kääntyvän henkilöauton takaa ennen kuin tömähti. Olisi mukavampi jos valot olisivat hieman korkeammalla, mukavasti peittyy auton palkkien taakse kuski ja koko skootteri. Ei henkilövahinkoja, skootteristi heittäytyi pois kyydistä ennen osumaa auton takaoveen.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Turussa niitä on kyllä ruuhka-aikoinakin (ei tietenkään aina ja suurimpina) vapaana. Aika pirun harvoin on tapahtunut sellainen tilanne, että siihen on parkkeeranut joku "laittomasti". Näihin kyllä kiinnitän huomiota ja vittumaisuutani kommentoin kyllä heti, jos satun siitä ohi kulkemaan. Palautetta ei tule vaan singahdetaan autoon saman tien.

Eli tilanne on mun mielestä ihan hyvä. Tai sitten osun aina väärään aikaan kävelemään siitä ohi. Mutta tämä näin omana huomiona.

Ainakin länsikeskuksen citymarket on sellainen paikka jossa kaikki lapsettomat ajavat juuri noille perhepaikoille. Tai ainakin 85% näistä paikoista täytyy juurikin niistä joilla lapsia ei ole. Ja pistää muuten sapettamaan, kun koittaa lapsen kaukaloa repiä takapenkiltä 10cm raosta, kun leveät paikat ovat täynnä ajattelemattomia ihmisä.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Ja pistää muuten sapettamaan, kun koittaa lapsen kaukaloa repiä takapenkiltä 10cm raosta, kun leveät paikat ovat täynnä ajattelemattomia ihmisä.

Jep. Tässäpä se suurin ketutuksen aihe on tiivistettynä. Perheparkit ovat nimenomaan siksi leveämpiä, että sieltä ne muksut saisi helpommin ulos. Normaaliparkissa turvakaukalon repiminen autosta on silkkaa helvettiä ja yleensä se viereinen auto on parkkeerattu juuri sen kyljen lähelle, josta tuo kaukalo pitäisi saada ulos.

Päteekö markettien parkkeihin normaalit säännöt? Eli voiko esimerkiksi Poliisi sakottaa väärin parkkeerannutta vai onko valvonta markettien harteilla?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Liikenneturvan sivuilla mainitaan, että taajamassa turvaväli olisi 2 sekuntia ja maanteillä 4 sekuntia. Ja tässä linkki.

Tuo turvaväli on käsitteenä 98 % suomalaista autoijoista täysin outo käsite. Jonossa ajetaan maantiellä parin metrin päässä edellä ajavasta, joten siinä ei kauheasti ehdi reakoimaan jos edessä sattuisi jotain. Kyllä, myös minä kuulun tuohon 98 %:iin ja veikkaan että aika moni muukin jatkoaikalaisista ?

Joskus olen radiosta kuullut kampanjan jossa oli puhetta tästä turvalvälistä. Siinä taidettiin antaa vinkki jolla pystyy "selvittämään" että ajaako liian lähellä edellä ajavaa, taisi olla maantievauhdissa, eli yli 80 km/h. Eli otetaan jokin "kiintopiste", esim. liikennemerkki. Kun edellä ajanut auto on ohittanut merkin, voi mielessään sanoa sanat: "Ajanko kenties liian lähellä" tjsp, normaalilla "puhevauhdilla" Jos ehtii sanoa sanat ennen kuin ohittaa ko. merkin, ajaa liian lähellä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös