Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 018 607
  • 12 406
Tänään työreissulla oli oikein parikin sankaria. Ensimmäinen oli nuori jannu uuden karhealla Seatillaan, taisi olla Iitin lähellä. Ensin tulee liikenneympyrään suoraan eteeni, sitten meinaa ajaa kahdesti nokkakolarin koittaessaan ohittaa edessä ajavia pakuja. Toisella yrittämällä pääsee ohi, kun vastaantulija väistää penkalle. Ja tietysti noin kilsan päästä kääntyy sivutielle.

Toinen oli sitten joku 45v äijä Lempäälän Sääksjärven kohdalla. Mää ajan ohituskaistaa vakionopeudensäädin päällä. Ohitan pari rekkaa ja tuon pellen. No sitten se siirtyykin perääni torvi soiden. Seuraavan tilaisuuden tullen ohittaa oikealta, tunkee eteeni ja jarruttaa. Sitten poukkoilee kaistalta toiselle - eikä tietenkään vilkkua tarvitse käyttää. Rekkari muistaakseni NGV-655, tai sinnepäin. Vihreä auto, olikohan Nissan..
Että jos joku tuntee, niin voi kertoa terveisiä, että äijä voipi yskiä vaikka isänsä kasseille.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Vittumarkohan se siellä päätti vetää minusta mopolla oikealta puolelta ohi!

Näitä ei omalle kohdalle oo osunu kovin paljoa, mutta tuossa pari viikkoa sitten yks suhari teki samaa oikealta puolelta ohittamista. Aina autojen valoihin pysähtyessä meni keulille oikealta puolelta ja karmee kiihdytys valoista ja kohta taas kaikki autot ohi. Ja valoissa taas sama ohittelu. Kuopiossakin eräs risteys mistä käännytään oikealle ja ajetaan suoraan samalta kaistalta, niin joku kerta tulee ruumiita vielä vastaavissa tilanteissa. Tämä neropatti on vissiin ottanu mallia moottoripyöristä, jotka menee keulille valoissa. Sillä erotuksella vaan, että tämä mopopoika jää jalkoihin välittömästi valojen jälkeen.
 

Jarzki

Jäsen
Perkele että noille mopoilijoille pitäisi näköjään laittaa pakolliseksi vähintään puoli vuotta kestävä mopokoulu jossa järkeä ja liikennesääntöjä taotaan päähän vaikka voimakeinoin!

Vähän samat ovat ajatukset täälläkin, tässä kotini vieressä näitä mopoilijoita pörrää koko ajan ja iltamyöhään, joten lievästi alkaa vituttaa.

Mitä tulee noihin sääntöihin. Tänään ajoin Jyväskylän keskustassa Gummerruksenkatua alas. Tie siis on yksisuuntainen ja päättyy t-risteykseen ns. pääkadulle, Hannikaisenkadulle. Tällä yksisuuntaisella tiellä ei ole kolmiota, eli luonnollisesti sieltä pitäisi saada kääntyä oikealle vapaasti ja matkakeskukselta(vasemmalta) päin tulevien pitää väistää oikealta tulevaa. No eiköhän sieltä joku vittumarko pyyhällä tuhatta ja sataa tehoputkella, muutenkin viritetyllä ja omatekoisin kilvin varustetulla Honda Monkeylla suoraan melkoisella vauhdilla. Kyllähän tuon osasi arvata ja varautua, että eihän tuo mulkku tajua väistää, joten mitään kummallista tuossa ei tapahtunut. Ihmetyttää vaan, kun varmasti vähänkään Jyväskylän keskustassa ajava tietää tasan tarkkaan tuon risteyksen(ja itseasiassa myös seuraavan ja muuten samanlaisen paitsi ylhäältä tuleva katu on kaksisuuntainen) ja väistämisvelvollisuuden, mutta silti tapahtuu aina välillä tätä, että tullaan laput silmillä ja vedetään rauhassa risteyksen yli.

Parin kääntymisen jälkeen tuli sitten poliisit vastaan ja melkoisesti vilkuilivat tuon mopon suuntaan, joka ajoi edessäni. Yritin siinä punaisissa valoissa odotellessani katsoa, että tulisikohan ne poliisit sieltä ja vähän kokeilisivat virityksiä, mutta ei ainakaan sinä aikana kerennyt koppalakkeja näkyä. Näytti poika mopon selässä vähän hätääntyvän ja vilkuili lukuisia kertoja taakseen, että tuleeko poliisit perään. Toivottavasti tulivat, tosin epäilen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse ajoin sunnuntai-iltapäivällä Porvoon moottoritietä pitkin Helsinkiin ja joku harvinaisen idiootti moottoripyöräilijä maastohousuineen ja tyttöystävineen oli eksynyt joukkoon.

Tunnetusti Porvoon moottoritie ei enää vedä kunnolla Sipoon kohdalla kesäsunnuntaisin, niin eikös tämä sankari saanut päähänsä ohitella kaistojen välistä keskiviivaa pitkin 130km tuntinopeudella. Siellä varmasti autoilija jos toinenkin säikähti, kun moottoripyörä menee hurjaa nopeutta heidän välistään. Hänellä oli vielä tyttöystävä kyydissä.

Vaikka pahaa ei saisi toivoa, niin toivonpa silti, että kyseinen "moottoripyöräilijä" kolaroi pyöränsä rikki jottei tarvitse enempää liikenteessä sikailla.

Kaverin sanoin: "Toivottavasti luonto korjaa omansa pois, jottei pahempaa pääse tapahtumaan".
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Särkänniemen kohdalla on melkoinen show siinä avautumisen aikoihin Kekkosen-/Vaasantiellä. Vaasan suuntaan jonot ovat liki TAYS:lla asti ja toiseen suuntaan parhaimmillaan lähellä Porintien liittymää. Ongelman ydin on siinä, että kääntyvien kaistat eivät voi riittää ihmisten ryntäilylle huvipuistoon, eikä voi tehdä kilometrin kääntyvien kaistaakaan mihinkään.

Ongelmaahan ratkotaan siten, että on parkkeja siellä täällä kilometrien päässä Särkänniemestä, mutta ei se mitään muuta, kun kaikki puolenpäivän aikaan ensin jonottavat kuitenkin Näsinneulan nurkille. Se vaan, että hieman rasittaa madella +30 asteen helteessä n. 10 km/h kilometritolkulla, mutta sellaista on kesä.
 
Onneksi en itse eilen osunut Tampereella juuri siihen ruuhkaan kun särkänniemi avataan. Tarkoituksella kun menin sinne vasta pari tuntia myöhemmin. Ja suosiolla ajoin P2:seen, vaikka koskaan en ole Tampereella omalla autolla liikkunut. Onneksi bussikyyti särkänniemen portille on olemassa kyseiseltä parkkikselta. Pois lähtiessä navigaattori päätti seota ja neuvoi menemään ties minne. Onneksi nyt sen verran osaa lukea opasteita että päätin hylätä navigaattorin ja löytää Lahteen ihan itse. Lahteen päästyä alkoikin kunnon rankkasade ja näkyvyys aika heikko, etenkin kun pyyhkijät on vähän paskat. Joten anteeksipyyntö parille autolle, kun menin kaistasta pikkaisen sekaisin. Todennäköisesti sain kolleganikin vittuuntumaan lievästi (onneksi ei ollut oman firman auto..) Tuossa Tampereen ja Lahden välillä oli harvinaisen monta hidasta autoilijaa. 100 rajoituksella 85 jne.

Viime viikolla tuli nähtyä aika hurjannäköinen tilanne Porvoonväylällä. Kauempana edessä (vastaantulevien puolella) tuli rekka hirveän savupilven saattelemana. Ajattelin vaan että rekassa on jotain vikana. Kunnes lähempänä huomaan että sen rekan edessä raahautuu henkilöauto. Kuljettajana tietenkin joku papparainen ja vierellä mummo. Onneksi eivät loukkaantuneet ilmeisesti kovinkaan pahasti, ainakaan lehtitietojen mukaan. Ilmeisesti pappa on lähtenyt ohi rekasta ja palannut oikealle kaistalle liian aikaisin.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Itsellä ollut myös edellämainitun kaltaisia kokemuksia skootteripoikien kanssa. Viimeksi eräskin tuli lähes suoraan eteen vasemmalta tiellä, jonka varressa ei ole kolmioita. Alueella on myös 30 km/h rajoitus, saattoi olla ettei ihan sitäkään noudattanut. Ei olisi tarvinnut montaa hetkeä aiemmin olla risteyksessä niin olisi asfaltti-ihttumaa tullut. Aika monen skootterin ja mopon kuljettaja olisi selvästi (lisä)koulutuksen tarpeessa, kun ihan perusliikennesäännöt ovat aivan hukassa, eikä asennekasvatuskaan huono homma taitaisi usealle olla.

Taksi taas meinasi päästä yllättämään toissapäivänä. Olimme molemmat vierekkäin t-risteykseen loppuvan tien päässä, minä lähdössä vasemmalle ja taksi oikealle. Tai siis niin luulin, ennen kuin taksi kääntyikin samaan suuntaan. Luonnollisesti ilman vilkkua. Oli vissiin liian kiire ehtiä risteykseen jotta olisi huomannut, että a) kyseessä on yksisuuntainen tienpätkä, tai b) ettei siltä kaistalta saa kääntyä kuin oikealle. Onneksi taksi kiihdytti sen verran reippaasti että näin käännöksen ja jarrutin. Jos taksikuski tajusi olevansa väärällä kaistalla, olisi tuo voinut odottaa hetken että pääsen kääntymään siitä vierestä, kun takana ei ollut ketään, eikä sivuiltakaan autoja ollut kovin lähellä tulossa.

Ja vielä tuosta vilkunkäytöstä, on tosiaan ihan helvetin hauskaa seisoa risteyksessä parikin minuuttia ylimääräistä kun joku vitun volvo-kuski ei pysty käyttämään sitä pientä vipua siinä ratin vieressä. Itsekkyydelläkin on varmasti sijansa tässä maailmassa, mutta liikenteeseen se ei kuulu. Olisi kiva kuulla joltakin selitys siihen, ettei viitsi käyttää vilkkua.

Onneksi ei itse koskaan mokaa, niin täällä on sitten kiva käydä itkemässä muiden mokista...
 

ardou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1988
Taas ärsyttää niin paljon tämä raumalainen liikennekulttuuri, että avaudutaanpa tänne.

Raumalla on yksi ongelmallinen risteys, jossa porukka EI OSAA AJAA silloin, kun liikennevalot eivät ole toiminnassa. Nyt on sellainen hetki, kun joku on rysäyttänyt liikennevaloa päin ja näin ollen valot vilkkuvat keltaista. Pistän teille liitteenä tähän risteyksen jonka olen hienosti piiränyt Paintilla :)
Olen värittänyt eri väreillä ajoreitit, jotta olisi helpompi selittää mikä mättää.

Punainen viiva antaa tässä risteyksessä etuajo-oikeuden. Eli punainen saa mennä ensin, eikä sen tarvitse väistää ketään.

Vihreä väistää vain punaista, koska molemmat ajavat tietä, jolla ei ole kärkikolmiota ja punainen tulee oikealta. Muuten vihreän saa ajaa "huoletta" muiden eteen.

Koska sinisellä ja keltaisella on molemmilla kolmiot ja sininen tulee oikealta on se ajovuorossa seuraavaksi. Eli sininen väistää vain punaista ja vihreää.

Lopulta tämän risteyksen suurin ongelma, keltainen. Keltainen joutuu väistämään kaikkia muita värejä. Tätä raumalaiset eivät tunnu tajuavan.Olen tässä muutaman päivän sisään meinannut rysäyttää pariin otteeseenkin, kun itse olen tullut punaisena tuon risteyksen yli ja keltainen on ollut kääntymässä oikealle. Kiitokseksi olen vielä saanut kansainvälisiä merkkejä ja vihaisia katseita.

Kertokaa te palstanveljet miten te tuosta selviäisitte? Onko suomen liikennemerkit niin epäselviä, että se tekee tuosta risteyksestä mahdottoman?

Niin, ja kommentoidaan tähän loppuun nyt vielä, että ennen kuin tähän risteykseen tuli muutoksia (ehkä noin vuosi sitten?), oli sinisen ja punaisen suunnasta tulevilla kolmiot, joten sekö sekoittaa vieläkin ihmisten ajatukset?
 

Liitteet

  • Raumalainen risteys.JPG
    Raumalainen risteys.JPG
    41,5 KB · kertaa luettu: 1 082

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ei ihmeemmin tule ajeltua kuin moottoritietä ja siellä nyt sitten on tänäänkin tulossa varmasti melko villiä meininkiä. En pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka tunkevat aivan perseeseen kiinni. Siinä sitten koittaa pikkuhiljaa päästä toiselle kaistalle, jottei tämä taliaivo tule takakonttia avaamaan ja varasta rengasrautaa. No, siitähän ne sujahtaa ohi niin perkeleesti, sen kaikki mitä edellä ajavaan on, yleensä lähes kohtalaista turvaväliä pyrin pitämään, ja sitten siihen metrin päähän roikkumaan.

Jumalauta kun syö miestä tuollainen. Parhaimpana esimerkkinä on kun tultiin Helsinkiin Turun suunnasta joku sunnuntai. Punainen paku roikkui aivan takana kiinni, ohitteli oikealta ja vasemmalta, kiihdytteli jarrutteli ja näytti merkkejä. Torvi soi tiuhaan tahtiin. No, ajateltiin, että onpa siinä varsinainen teiden ritari perkele. Saavuttiin sitten motarin päähän ja risteykseen. Siinä valuttiin ruuhkaiseen risteykseen. Itse olimme menossa Pasilaan ja huomasimme, että ei saatana, se punainen paku seisoo siinä ruuhkassa toisella kaistalla. Meidän kaista veti ja pysähdyttiin juuri pakun viereen. No, sitten valo vaihtui, torvella kevyt huomin kiinnitys ja reipas, iloinen morjestus. Sen tuskan pystyi helposti näkemään kaverin naamalta.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Raumalla on yksi ongelmallinen risteys, jossa porukka EI OSAA AJAA silloin, kun liikennevalot eivät ole toiminnassa.
Tämä on NIIN totta.
Taitaa olla toinen kerta tänä kesänä kun joku kolaa tuon valopylvään nurin ja liikenne sekoaa täysin.

Itselleni pahimat tilanteen tuossa risteyksessä ovat tulleet kun olen yrittänyt kääntyä sairaalan suunnasta tullessani kaupungin suuntaan. Siis tuota sinistä viivaa vasemmalle. Mutta jostain käsittämättömästä syystä kaupingin suunnasta tulevat meinaavat väkisin tulla päälle. Ja tietenkin torvet soiden.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Eilen illalla kävin Tampereelta Jyväskylässä kuorma-autolla, ja paluumatka meni sen verran myöhään että koko matkan sai ajaa yön pimeydessä.

Tuon parin tunnin ajomatkan aikana tuli vastaan viisi henkilöautoa, jotka puskivat iloisina kohti pitkät päällä, vaikka itse olin vaihtanut lyhyille valoille hyvissä ajoin vastaantulijan huomattuani. Useimmat sentään tajusivat vaihtaa lyhyille kun vähän valoja vilkautti, mutta yksi kuskeista ei tätäkään ymmärtänyt vaan ajoi koko ajan pitkillä.

Onko siis niin, että jotkut autoilijat luulevat, etteivät pitkät valot häiritse heitä korkeammalla istuvaa kuorma-autokuskia? Kyllä ne pitkät minua ainakin häikäisivät ja aiheuttivat vitutusta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kyllä ne pitkät minua ainakin häikäisivät ja aiheuttivat vitutusta.

Jotenkin tuntuu, että sinne ylös ne vasta häikäisevätkin. Tiedä sitten, vai tuntuuko se vain siltä.

Tehokas konsti on se, että räväyttää ne kuorma-auton pitkät päälle samalla tavoin kuin vastaantulijalla, eikä vain väläytä. Yleensä siinä kuorma-autossa on vähän tehokkaammat ne valaistukset, joten se on hieno konsti on valaista myös vastaantulijan maisema. Ainakin helpottaa tuota vitutusta.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Taas ärsyttää niin paljon tämä raumalainen liikennekulttuuri, että avaudutaanpa tänne.
?
Hienosti varmaan piirretty, mutta nopealla vilkaisulla tulee olo, että risteys on vähän liian monimutkaisesti suunniteltu. Noista viivoista tuli myös mieleen Lukon pelikirja.

Ei ihme että homma tökkii.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eilen illalla kävin Tampereelta Jyväskylässä kuorma-autolla, ja paluumatka meni sen verran myöhään että koko matkan sai ajaa yön pimeydessä.

Tuon parin tunnin ajomatkan aikana tuli vastaan viisi henkilöautoa, jotka puskivat iloisina kohti pitkät päällä, vaikka itse olin vaihtanut lyhyille valoille hyvissä ajoin vastaantulijan huomattuani. Useimmat sentään tajusivat vaihtaa lyhyille kun vähän valoja vilkautti, mutta yksi kuskeista ei tätäkään ymmärtänyt vaan ajoi koko ajan pitkillä.

Onko siis niin, että jotkut autoilijat luulevat, etteivät pitkät valot häiritse heitä korkeammalla istuvaa kuorma-autokuskia? Kyllä ne pitkät minua ainakin häikäisivät ja aiheuttivat vitutusta.


Minua taas vituttaa ne "pitkävalopoliisit", jotka vaihtaa lyhyille kilometrin ennen kohtaamista ja sitten alkavat vilkutella valoja et tee sinäkin samoin. Juu, en tee ennenkuin valokiilat kohtaavat, koska siinä pimeässä autojen välissä voi olla hirvestä lähtien ihan mitä vaan. Lisäksi kun vaihtaa pitkiltä lyhyille, on näkö hetkellisesti vieläkin huonompi. Sen vuoksi pidän pitkät päällä aina siihen, kun olen nähnyt ettei siinä edessä ole mitään/ketään.


Yhtälailla vituttaa kyllä nekin, jotka eivät koskaan vaihda kohdatessa lyhyille. Taitavat päivälläkin ajaa pitkät päällä.
 

Rocco

Jäsen
Voi kyllä taas tuli kohdattua vastaantulevalla kaistalla oikea teiden ritari... 100km/h alueella, vastaantulevalla kaistalla oli keskellä ajorataa pysähtyneenä joku 90-luvun lopun Toyota Carina, ja kuljettajana joku vanhempi mieshenkilö. Siinä keskellä tietä kuski ja apukuskina ollut samaa ikäluokkaa oleva naishenkilö katselivat tien laidalle. Ei vilkkua, ei jarruja pohjassa, ei mitään. Ja kun pääsin hieman heidän ohi niin tottakai takaa tulee auto 100 km/h ja ylläri-pylläri odotti kun tämä Carina tukki heidän ajoradan. Takanani tuli autoja ettei ohi päässyt joten aika kiire tuli vastaantulevilla painella jarrua ettei kilauta Carinaa takaluukkuun. Kaikenlaisia ääliöitä sitä liikenteessäkin on...
 

TheT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Leijonat, Montreal Canadiens
Keskiviikko-iltana Helsingissä noin klo 23.40.

Satuin olemaan erään seutulinjan bussin kyydissä, matkalla Helsingin keskustaan, mannerheimintietä pitkin. Kyseisen bussin kuljettaja hiillosti jatkuvasti edellä ajanutta taksia ja taksikuskihan alkoi selvästi hidastella tahallaan. Parit valot siinä meni ja autojen välillä oli koko ajan jotain 5 metriä tai sen alle. Istuin bussin etuosassa, joten näin miten taksikuski laittoi vilkun aivan viime hetkellä päälle ja kääntyi hitaalla vauhdilla Kampin suuntaan - tarrasin jo kiinni penkin edessä olevasta tangosta, kun peräänajo näytti väistämättömältä, mutta niin vain dösäkuski ehti väistää viereiselle kaistalle aivan viime tipassa ja ohitti taksin nipin napin.

Perkele mitä porukkaa!
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Duunikaverin autoon törmättiin viikolla. Auton persuuksiin osu takaata tuleva muija kun luuli että duunikaveri ei pysähdy, mainittakoon että törmääjä oli nainen ja meikkasi samalla.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Voi kyllä taas tuli kohdattua vastaantulevalla kaistalla oikea teiden ritari... 100km/h alueella, vastaantulevalla kaistalla oli keskellä ajorataa pysähtyneenä joku 90-luvun lopun Toyota Carina, ja kuljettajana joku vanhempi mieshenkilö. Siinä keskellä tietä kuski ja apukuskina ollut samaa ikäluokkaa oleva naishenkilö katselivat tien laidalle. Ei vilkkua, ei jarruja pohjassa, ei mitään. Ja kun pääsin hieman heidän ohi niin tottakai takaa tulee auto 100 km/h ja ylläri-pylläri odotti kun tämä Carina tukki heidän ajoradan. Takanani tuli autoja ettei ohi päässyt joten aika kiire tuli vastaantulevilla painella jarrua ettei kilauta Carinaa takaluukkuun. Kaikenlaisia ääliöitä sitä liikenteessäkin on...
Itse näin kerran, joku kymmenisen vuotta sitten, kuinka kolmostiellä Nurmijärven tienoilla joku vajakki päätti kääntyä vastustajan kaistalle sen moottoritien kaistojen välisen nurmialueen läpi. Siitä vaan rohkeasti Punto kyntöpuuhiin ja mahdollisimman nopeasti toiseen suuntaan vievälle ajoradalle. Vähän hirvitti katsoa niitä vastustajia joilla taisi olla aika säikähdyksen paikka, kun yhtäkkiä 120-150km/h vauhdissa eteen tunkee käytännössä seisahduksissa oleva Fiat.

Seuraavaan liittymään, josta olisi sillan kautta päässyt yli vastustajan puolelle, oli matkaa 300 metriä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kangasalla bongattu todellinen teiden sankari tänä aamuna. Ensin meinasi ajaa tahallaan päälle vasemmalta tasa-arvoisessa risteyksessä. Ei ajanut, koska väistin vaikka tulinkin oikealta. Sen jälkeen sankari paineli reilua kuuttakymppiä neljänkympin alueella (pientaloalue, paljon lapsiperheitä eli paljon lapsia menossa kouluun tai päivähoitoon, tuossa kohdassa ei kevyenliikenteen väylää) ehtiäkseen odottelemaan ajovuoroaan tietyömaan kohdalle. Siitä matka jatkui stop-merkistä paskat välittäen, onneksi eri suuntaan kuin minulla.

Sankari ajoi tilataksia, ilmeisesti koululais- tai päiväkotikyytiä. Sellainen ammattiautoilija.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Eilen oli melkoisia sankareita liikenteessä. Ensin Turtolan Citymarketin pihassa ylitettiin katua suojatietä käyttäen, kun joku nainen ajoi luultavasti miehensä volvolla, eikä edes huomannut meitä. Volvo siis kääntyi oikealle ja tarkkaili vaan, ettei vanteet osu rotvalliin.

No, seuraava tapaus tuli, kun mentiin rampista alas siihen tielle, mikä menee Hakametsänkin ohi. Siinä kiihdytyskaistan päädyssä oli Mersu pysähtynyt odottamaan sopivaa väliä, että pääsee tielle. Me tultiin takaa ja oikeaoppisesti kiihdytettiin kaistalla ja ennen Mersua vaihdettin kaistaa tielle. Mesekuski sai sitten päähänsä tulla samantien, kun me päästiin tielle ja meinasi kiilata päälle. Onneksi kuitenkin myös vasemmalla kaistalla olleet autoilijat olivat hereillä ja antoivat mukavast tilaa. Sen jälkeen vielä Mersu jäi roikkumaan ihan perään kiinni, mutta seuraavista valoissa lähdettäessä ei enää pysynyt perässä. Liekö dieselin teho loppunut kesken...?

Kaikenlaisia idiootteja sitä on liikenteessä.


Satuin olemaan erään seutulinjan bussin kyydissä, matkalla Helsingin keskustaan, mannerheimintietä pitkin. Kyseisen bussin kuljettaja hiillosti jatkuvasti edellä ajanutta taksia ja taksikuskihan alkoi selvästi hidastella tahallaan. Parit valot siinä meni ja autojen välillä oli koko ajan jotain 5 metriä tai sen alle. Istuin bussin etuosassa, joten näin miten taksikuski laittoi vilkun aivan viime hetkellä päälle ja kääntyi hitaalla vauhdilla Kampin suuntaan - tarrasin jo kiinni penkin edessä olevasta tangosta, kun peräänajo näytti väistämättömältä, mutta niin vain dösäkuski ehti väistää viereiselle kaistalle aivan viime tipassa ja ohitti taksin nipin napin.

Eikös turvavälin pitäminen ole kuitenkin takana ajavan homma? En sitten tiedä Helsingin liikennesäännöistä. Oman käsityksen mukaan peräänajo on aina peräänajajan vika, vaikka toinen ajaisikin hiljaa. Sitä paitsi ihan oikein bussikuskeille. Ainakin tampereella ne lähtee pysäkiltä, ja sitten vasta laittaa vilkun päälle, kun bussi on melkein kokonaan kaistalla. Välillä joutuu todistamaan aika uhkarohkeita väistöliikkeitä.

En tosin ole varma, kumpaa haukuit, mutta veikkaan taksikuskia.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
No, seuraava tapaus tuli, kun mentiin rampista alas siihen tielle, mikä menee Hakametsänkin ohi. Siinä kiihdytyskaistan päädyssä oli Mersu pysähtynyt odottamaan sopivaa väliä, että pääsee tielle. Me tultiin takaa ja oikeaoppisesti kiihdytettiin kaistalla ja ennen Mersua vaihdettin kaistaa tielle. Mesekuski sai sitten päähänsä tulla samantien, kun me päästiin tielle ja meinasi kiilata päälle.
Tervemenoa peilin eteen. Yhtään puolustelematta pysähtynyttä mesekuskia (koska en tiedä, oliko pysähtyminen oikeasti tarpeellista, harvemmin on), niin siitä huolimatta vähintään yhtä päin vittua tekin teitte, kun blokkasitte teidän edessä olleen liittymisen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tervemenoa peilin eteen. Yhtään puolustelematta pysähtynyttä mesekuskia (koska en tiedä, oliko pysähtyminen oikeasti tarpeellista, harvemmin on), niin siitä huolimatta vähintään yhtä päin vittua tekin teitte, kun blokkasitte teidän edessä olleen liittymisen.

Yhtään puolustelematta Kummelia, niin on ihan omaa surkeutta jos ei kykene liittymään moottoritielle. Toki emme tiedä tarkkoja tietoja tästä tapauksesta, mutta Hämeenlinnan väylällä Vantaalla on varmaan Suomen lyhyimmät kiihdytyskaistat ja aina niistäkin pääsee liittymään jos vaan itse uskaltaa mennä sinne väliin. Vilkku päälle, reilusti vauhtia ja kyllä sinne sekaan mahtuu.

En itsekään olisi jäänyt tuohon mesen taakse kökkimään vaan olisin ihan samalla tavalla liittynyt moottoritielle kuin Kummelikin.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
En itsekään olisi jäänyt tuohon mesen taakse kökkimään vaan olisin ihan samalla tavalla liittynyt moottoritielle kuin Kummelikin.
En minäkään olisi siihen jäänyt, vaan heittänyt suoraan vasemmalle kaistalle. En olisi yksinkertaisesti uskaltanut ajaa mesen vierestä ohi. Helvetin vaarallista tuo toisen liittyvän ohittaminen kesken liittymisen, eli toisen blokkaaminen. Koskaan en ole pysähtynyt kiihdytyskaistalle, mutta sitäkin useammin liittynyt hitaasti pakettiautolla tai peräkärryn kanssa. Pari kertaa sieltä on silti polkenut joku takaa rinnalle, eli estänyt minun liittymisen ja samalla vaarantanut oman ja kaikkien muidenkin hengen 100 metrin säteellä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En minäkään olisi siihen jäänyt, vaan heittänyt suoraan vasemmalle kaistalle. Helvetin vaarallista tuo toisen liittyvän ohittaminen kesken liittymisen, eli toisen blokkaaminen. Koskaan en ole pysähtynyt kiihdytyskaistalle, mutta sitäkin useammin liittynyt hitaasti pakettiautolla tai peräkärryn kanssa. Pari kertaa sieltä on silti polkenut joku takaa rinnalle, eli estänyt minun liittymisen ja samalla vaarantanut oman kaikkien hengen 100 metrin säteellä.

Itse tarkoitinkin juuri näitä tapauksia jossa joku mummo on fiat puntonsa kanssa pysähtynyt sinne kiihdytyskaistan päähän ja yrittää jotain tyhjää koloa kytätä.

Nuo tapaukset jossa ohitetaan joku liikkeessä oleva liittyjä siihen oikealle kaistalle ovat todellakin vaarallisia ja en itse niitä harrasta. Eli olemme kai samaa mieltä asiasta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Hyvinkäällä on tällä hetkellä aivan mahdoton risteys liikennesääntöjen mukaan, tai näin ainakin tuntuu olevan tilanne oman aamutyömatkan kokemusten perusteella. Joka aamu kuluvan viikon aikana Suokadun ja Torikadun risteyksessä olen joutunut väistämään kolarin välttämiseksi kolmion takaa tullutta autoa.

Torikatu on tällä hetkellä katki heti risteyksen jälkeen, eli käytännössä kyseessä on T-risteys jossa etuajo-oikeus on Torikadulta kääntyvillä ja Suokatua suoraan ajavat joutuvat väistämään, kolmioidensa takaa tullessaan, näitä Torikadulta Suokadulle kääntyviä. Tai ehkä itse en vain kiinnittänyt autokoulussa huomiota siihen liikennesääntöön jonka mukaan kärkikolmio menettää lainvoimaisuutensa jos risteyksen vieressä on maansiirtokojeita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös