Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 013 142
  • 12 359

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Niin no, olen kuitenkin näissä tapauksissa ollut suht hyvissä ajoin pyörällä odottamassa, että autot menisivät ohi, joten kyse tuskin on siitäkään, että he pelästyvät pyörän tullessa kovaa vauhtia suojatietä kohti.

Tänään oikein hämmästyin, kun kaupunkibussi antoi tietä, että ehtisin fillaroida tien yli... Ei se minua haittaa, ihmetyttää vain tuo jalankulkijoiden syrjiminen, yleensä painetaan vain kaasua, kun joku jalkaisin odottelee suojatielle menemistä, mutta pyöriä väistetään todella herrasmiesmäisesti.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kerrotaan nyt, kun tähän ketjuun on asiaa. Tuossa viikonloppuna oli matka Tampereelle ja sunnuntaina sieltä pois tullessa auto teki tenän 110 km ennen Kuopiota. Vaikka saatiin kyyti soitettua Kuopiosta hakemaan, niin todella suuri kiitos sille nuorelle miehelle, joka kahdelle liftarille tarjosi kyydin reilun 10 km matkalle huoltoasemalle. Olisi toki tarjonnut Kuopioon asti, mutta siinä vaiheessa kyyti oli jo kerennyt turhan pitkälle kääntyäkseen takaisin. Vaikeaa sitä liftauskyytiä oli saada, mutta vielä kuitenkin on niitäkin, jotka pysähtyvät. Toki hän oli itse kova liftaaja, mutta se on jo toinen tarina. Kiitos hänelle!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Pyöräilijä saa tietty sen takia paremmin tilaa suojatiellä, että siitä polkupyörästä tulee nokkapeltiin pahemmat vauriot kuin pelkästä ihmisestä. Tämä ei kuvasta omaa ajatusmaailmaani.

Pari viikkoa sitten oli melko erikoinen tilanne Tampere-Lahti -tiellä. Ajelin rauhassa kohti Tamperetta, takanani noin 100 metrin päässä toinen henkilöauto ajeli samaa vauhtia. Vastaan tulee traktori. Eipä siinä mitään, mutta kun sitä traktoria lähtee ohittamaan joku sankari välittämättä siitä, että tulen vastaan. Ei muuta kuin reipas jarrutus ja väistö pientareelle. Kas kummaa, sieltä tulee kolme muuta autoa traktorin ohi jonossa! Olin jo varma että nyt kolisee, mutta ei onneksi osunut. Montaa senttiä ei voinut jäädä väliin. Takanani ajanut ajoi kirjaimellisesti ojaan, ettei olisi jäänyt tuon toheloporukan alle. Pääsi kuitenkin omin avuin sieltä ylös. Täysin käsittämätön tilanne.

Poikani tiivisti tilanteen hyvin: "Isi, eikö ne ihmiset osannu ajaa?"
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edellisiin viesteihin. Itse yritän olla ratissa huomaavainen. Jos käännyn, katson jo hyvissä ajoin onko mopoja/pyöriä/kävelijöitä tulossa samaan risteykseen. Annan myös em. ryhmille lähes poikkeusetta tilaa. En siis itse ainakaan koe, että syrjisin yhtäkään ryhmää jotka käyttävät suojateitä.

Kyse ei olekaan siitä, että tulisiko kääntyessä antaa pyöräilijälle tilaa. Silloinhan suoraan jatkava pyöräilijä on luonnollisesti etuajo-oikeutettu. Mutta jos pyöräilijällä ei ole etuajo-oikeutta, on varsin erikoista antaa tämän ylittää suojatie, etenkin jos jalankulkijalle ei vastaavassa tilanteessa annettaisi tietä. Mutta se on toki nähty lukemattomia kertoja, ettei pyöräilijöiden väistämissäännöt ole suurella osalla hallussa, vaikkei se edelleenkään ole mitään rakettitiedettä.

Itseäni kyllä ottaa päähän myös autoilijoita pelkäävät jalankulkijat, jotka eivät osaa astua suojatielle, jos joku auto on kilometrinkin säteellä lähestymässä.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Itseäni kyllä ottaa päähän myös autoilijoita pelkäävät jalankulkijat, jotka eivät osaa astua suojatielle, jos joku auto on kilometrinkin säteellä lähestymässä.

Sama. Jos näen jalankulkijan joka odottaa suojatiellä. Hidastan moottorilla jo hyvissä ajoin, koska en halua pysähtyä 0.5metrin päähän kävelijästä. No, kävelijä näkee, että lähestyn, mutta erittäin hiljaa jotta hän ehtisi yli niin, että itse pystyn jatkamaan matkaa sujuvasti. Kuitenkin, seitsemän kertaa kymmenestä jalankulkija ei uskalla astua tielle "liikkuvan" auton eteen. Vaan mun pitää kuitenkin pysähtyä. Sitten vielä saatetaan näyttää nyrpeetä naamaa. Toki on paljon niitäkin joilla järki riittää sanomaan, että kyllä sen tien yli kerkeää.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sama. Jos näen jalankulkijan joka odottaa suojatiellä. Hidastan moottorilla jo hyvissä ajoin, koska en halua pysähtyä 0.5metrin päähän kävelijästä. No, kävelijä näkee, että lähestyn, mutta erittäin hiljaa jotta hän ehtisi yli niin, että itse pystyn jatkamaan matkaa sujuvasti. Kuitenkin, seitsemän kertaa kymmenestä jalankulkija ei uskalla astua tielle "liikkuvan" auton eteen. Vaan mun pitää kuitenkin pysähtyä. Sitten vielä saatetaan näyttää nyrpeetä naamaa. Toki on paljon niitäkin joilla järki riittää sanomaan, että kyllä sen tien yli kerkeää.

Auton kuljettajana näytän aina kädelläni ja/tai vilkautan valoja, jos vaikuttaa siltä, ettei jalankulkija uskalla lähteä ylittämään tietä. Mistä jalankulkija voi tietää lähestyvän auton aikeista jos niistä ei mitenkään ilmoita? Jalankulkijana odotan yleensä jonkinlaista merkkiä ihan vain varmuuden vuoksi. Yleensä tällaisen myös saan.

Nykyään oletetaan ihmisten lukevan toistensa ajatuksia ja eleitä ja jos näin ei syystä tai toisesta tee, on toinen heti idiootti. Oi aikoja.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se on kyllä totta, että pyöräilijälle annetaan helpommin tilaa kuin jalan liikenteessä olevalle. Yleensä en juurikaan suojateillä fillaria taluta, ellen sitten ole ihan ydinkeskustassa, jolloin taluttaminen on paras vaihtoehto, kun ihmisiä on niin perkeleesti. Taidan myös toimia siinä mielessä usein väärin, että jos mulla ei ole kiire mihinkään, päästän kyllä aina autot menemään ensin, olen sitten liikenteessä jalan tai fillarilla. Toki näytän tarpeeksi ajoissa kädellä, että "anna mennä vaan", mutta niin ei kai pitäisi toimia. Mun filosofia vaan on sellainen, että fillarilla pysähtyminen ja liikkeelle lähtö on vaivattomampaa kuin autolla, jolloinka sitä tilaa on ihan järkevää antaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Itseäni kyllä ottaa päähän myös autoilijoita pelkäävät jalankulkijat, jotka eivät osaa astua suojatielle, jos joku auto on kilometrinkin säteellä lähestymässä.

Totta, mutta sitten niinkin on käynyt, että astuin suojatielle lähestyvästä autosta huolimatta, jolloin tämä maantieden ritari soitti ensin torvea ja näytti keskaria perään. Sitten armoton kiihdytys Avensiksella lähes kantapäideni yli. No, sainpa ainakin näytettyä sentteriä takaisin ja osoitin suojatien merkkiä vittumaisesti hymyillen.

Kyllä se vähän laittaa epäröimään autojen eteen astumista, tosin tarkoitit ilmeisesti näitä kävelijöitä, jotka eivät ylitä tietä, vaikka auto on hädintuskin näköetäisyydellä, vaan jäävät odottamaan?
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Auton kuljettajana näytän aina kädelläni ja/tai vilkautan valoja, jos vaikuttaa siltä, ettei jalankulkija uskalla lähteä ylittämään tietä. Mistä jalankulkija voi tietää lähestyvän auton aikeista jos niistä ei mitenkään ilmoita? Jalankulkijana odotan yleensä jonkinlaista merkkiä ihan vain varmuuden vuoksi. Yleensä tällaisen myös saan.

Nykyään oletetaan ihmisten lukevan toistensa ajatuksia ja eleitä ja jos näin ei syystä tai toisesta tee, on toinen heti idiootti. Oi aikoja.

No eikös se ole merkki, jos rupean hyvissä ajoin hiljentämään selvästi? Itse ainakin tulkitsen hiljennyksen siten, että on turvallista ylittää tie. Pitäisihän sen olla selvää, että jos auto kulkee hiljaa, niin sen edestä kerkeää yli? No, se riippuu toki siitä, mikä on hiljaa. Toki näytän usein myös kädellä, että sopii mennä. Mutta silloinkin usein arvotaan jos auto on vielä liikkeessä. Enkä sanonut, että sellaiset ihmiset olisivat idiootteja. Totesin vain ihmetteleväni asiaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Joskus on aika vaikea tulkita, että milloin auto todella hiljentää vauhtia. Kaupunkinopeudet ovat pääsääntöisesti sen verran matalia, että neljästäkympistä, kun aletaan hiljentämään hitaasti, niin ei sitä ihan heti osaa tulkita pysähtymiseksi.

Ei kai se autoilijallekaan iso vaiva ole näyttää kädellä merkkiä, että menehän siitä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Joskus on aika vaikea tulkita, että milloin auto todella hiljentää vauhtia. Kaupunkinopeudet ovat pääsääntöisesti sen verran matalia, että neljästäkympistä, kun aletaan hiljentämään hitaasti, niin ei sitä ihan heti osaa tulkita pysähtymiseksi.

Ei kai se autoilijallekaan iso vaiva ole näyttää kädellä merkkiä, että menehän siitä.
Luulisi kuitenkin, että sen jälkeen kun on jo pysähtynyt suojatien eteen, ei tarvitsisi enää kädelläkin vielä merkkiä näyttää. Vähän turhan usein kun tällaisiakin tapauksia näkee - pitäisi kai ottaa autoon punainen matto mukaan näitä varten.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Luulisi kuitenkin, että sen jälkeen kun on jo pysähtynyt suojatien eteen, ei tarvitsisi enää kädelläkin vielä merkkiä näyttää.

Tuo nyt lienee ääritapaus, itse otin kantaa siihen, kun auton vielä liikkuessa pitäisi kävelijän olla jo ylittämässä tietä, ettei sitä Corollaa vain tarvitse kokonaan pysäyttää. Voi nätisti himmata ja hiljaa rullata sen aikaa, että tie on taas vapaa. Pysähtyminen autolla tuntuu joillekin olevan ihan kamalan vaikeaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt kun kevät on jo tulla tupsahtanu ja kesä keikkuen tulevi, on teille ilmestynyt jyväjemmarien lisäksi kaiken maailman rakentajaraneja jotka hinaavat perässään peräkärryjä. On tietenkin luonnollista että sillä traktorilla ei voi ajaa tiettyä nopeutta kovempaa ja suurin sallittu nopeus peräkärryn kanssa on 80km/h, esitänkin tässä nyt kysymyksen:
Miksi se pientareelle väistäminen esim. 100 km/h alueella on niin s*tanan vaikeaa. Mielummin ajetaan keskellä tietä ja vedetään perässä 50 auton letkaa, kuin annetaan joustavasti tilaa takana tuleville. Kyllä sen valkoisen viivan voi siellä tien oikeassa reunassa ylittää jos siellä on tilaa. Ei se viiva silmille hypi jos sen yli ajaa.
Ja kohtahan tielle ilmestyvät taas ne kymmenet tuhannet "heimoveljet ja -siskot" =) jotka lähtevät vaununjensa kera kiertämään Suomea.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt kun kevät on jo tulla tupsahtanu ja kesä keikkuen tulevi, on teille ilmestynyt jyväjemmarien lisäksi kaiken maailman rakentajaraneja jotka hinaavat perässään peräkärryjä. On tietenkin luonnollista että sillä traktorilla ei voi ajaa tiettyä nopeutta kovempaa ja suurin sallittu nopeus peräkärryn kanssa on 80km/h, esitänkin tässä nyt kysymyksen:
Miksi se pientareelle väistäminen esim. 100 km/h alueella on niin s*tanan vaikeaa. Mielummin ajetaan keskellä tietä ja vedetään perässä 50 auton letkaa, kuin annetaan joustavasti tilaa takana tuleville. Kyllä sen valkoisen viivan voi siellä tien oikeassa reunassa ylittää jos siellä on tilaa. Ei se viiva silmille hypi jos sen yli ajaa.
Ja kohtahan tielle ilmestyvät taas ne kymmenet tuhannet "heimoveljet ja -siskot" =) jotka lähtevät vaununjensa kera kiertämään Suomea.

Näihin tilanteisiin pätee vanha totuus, jonon ensimmäinen auto ei aiheuta ruuhkaa, vaan toinen.

On aivan se ja sama onko perävaunuyhdistelmä kaistalla vai sillä kolmenkymmenen sentin pientareella, sopivassa paikassa ohi pääsee kyllä. Ja kun jokainen menee vuorollaan ohi reippaasti ja epäröimättä, ei sitä jonoa pääse edes syntymään.

Eri asia sitten jos tie on sellainen, ettei ohittaminen ole turvallista. Tällöin jonon vetäjän tulee kyllä reagoida asiaan vähintään pysäkille väistämällä. Tätä näkee kyllä tehtävänkin ilahduttavan usein.
 
Oli taas yksi elämäänsä kyllästynyt alkuviikosta. Tai sitten muuten vaan täysi idiootti, kolmion takaa pakettiautollaan tuli eteeni. Kyseinen ukko vieläpä virnuili autostaan kun jouduin vetämään paniikkijarrutusta. Olis hymy hyytynyt jos olisin tullut pakettiautosta sisään ja palokunta olisi joutunut ukon irrottamaan ajokistaan. Puhumattakaan mitä olisi käynyt niille kyydissäni oleville lastenrattaille ja sille vauvalle siellä, tai niille muille pikkulapsille ja muille matkustajille. Itsellenihän se on ihan sama, ei minua kolhu sinänsä haittaisi, itselleni tuskin olisi pahasti käynyt ja autokaan ei ole oma ja ei muutenkaan mitään olisi joutunut maksamaan tms. Joten sinänsä en vaan tajua noiden urpojen tekoja. Saahan siitä varmaan jotain kiksejä kun saa kiusata työtään tekevää ihmistä, mutta voisi nyt saatana ajatella niitä kymmeniä matkustajia siellä kyydissä, joilla ei ole mitään turvavöitä ja osa saattaa seistä siellä autossa. Ihan sama jos ne ei minusta tykkää sen takia mitä teen työkseni, en minäkään arvosta niitä tippaakaan, mutta vittuako sitä pitää vaarantaa sivullisten turvallisuus tai jopa henki vaan sen takia että saa elvistellä sillä autollaan ja koittaa esittää jotain.

Toinenkin erityisen fiksu tapaus on tällä viikolla tullut nähtyä. Keskustassa meitä seisoi kolme bussia peräkkäin, kaikilla oli sama lähtöaika. Itse olin siellä viimeisenä jonossa. Tapani mukaan aloin valmistella lähtöä, kun näin edellä olevan tekevän samoin (jarruvalot syttyi) Heti kun edellä oleva bussi laittoi vilkun vasemmalle, tein samoin ja letka lähti liikkeelle. Takanani oli tulossa maasturi, joka olisi aivan hyvin ehtinyt hiljentää ja antaa meille tilaa. Rajoituskin siinä alueella on vain 40. Mutta maasturikuski päätti lähteä ohi minusta ja vaikka tajusikin että siinä on kaksi muutakin bussia niin silti piti lähteä koko letkasta ohi vastakkaista kaistaa käyttäen ja ajaen punaisia päin. (ne valot kun on lähes heti pysäkkien jälkeen) Todella viisasta toimintaa, säästi varmaan minuutin ajassa.. Harmi kun ei poliisit osunut kohdalle, hyvät sakot olisi tullut.

Tänään tuli kyllä ihan kiva fiilis kun joku henkilöauto päästi minut menemään risteyksessä, vaikka olin väistämisvelvollinen. Noita tulee aina joskus ja se on ihan piristävää nähdä mukaviakin autoilijoita. Epävarmat kuskit on sitten hieman eri asia, sieltä ei uskalleta tulla jos samaan aikaan on tulossa isompi auto. Toisaalta parempi niin kuin tunkea väkisin sinne jos ei ole varma että sinne mahtuu samaan aikaan (esim. joku kapeampi silta tms) Itsehän sitä tietää jo tarkkaan nuo kaupungin risteykset ym. kun niitä höylää päivittäin.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mietin tässä, ajellessani himaan kehäIII:sta tässä päivällä, niin kuinkahan on afrikanvahvistuksen käynyt, kun ajeli ruosteen kemiallisella merkillä, eli FORDilla muutaman kilometrin vilkku vasemmalle päällä koko ajan. Ihmettelin kun kyseistä kotteroa lähdin ohittamaa, että josko se tunkee sieltä samalle kaistalle, kun kerran vilkkua vilkuttaa, mutta aikani kärvisteltyä totesin etä eihän se mihinkään sieltä tule...
Äkkiä ohi vain, ja frendin kanssa mietittiin miten mahtaa kaverin käydä ensimmäisissä valoissa missä voi kääntyä, ja kaveri vilkuttaa menevänsä vasemmalle mutta paahtaakin suoraan...
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Mietin tässä, ajellessani himaan kehäIII:sta tässä päivällä, niin kuinkahan on afrikanvahvistuksen käynyt, kun ajeli ruosteen kemiallisella merkillä, eli FORDilla muutaman kilometrin vilkku vasemmalle päällä koko ajan. Ihmettelin kun kyseistä kotteroa lähdin ohittamaa, että josko se tunkee sieltä samalle kaistalle, kun kerran vilkkua vilkuttaa, mutta aikani kärvisteltyä totesin etä eihän se mihinkään sieltä tule...

Ihan nokkela johtopäätös muutaman kilometrin "vilkku unohtunut" -ajon jälkeen tulit siihen tulokseen ettei Ford ole vaihtamassa kaistaa.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan nokkela johtopäätös muutaman kilometrin "vilkku unohtunut" -ajon jälkeen tulit siihen tulokseen ettei Ford ole vaihtamassa kaistaa.

Aivan, tosin kauempaa auton havaittuani en muista nähneeni hänen vilkuttavan kääntymismerkkiä... Ja matkahan täyttyi hänet ohitettuani tarkkailemalla peilistä miten muutama muukin ihmetteli kaverin mahdollisia tekemisiä ja myös tekemättä jättämisiä...
 

Rocco

Jäsen
Tänään tempaisin pitkän ajosiivun kotimaassamme. Jälleen kerran ihmettelen sitä asiaa, että miksi sieltä kolmion takaa ängetään eteen ja jäädään eteen matelemaan että saadaan vain kääntyä seuraavasta risteyksestä pois? Tekeekö se teon jotekin vähäpätöisemmäksi, kun "mä nyt tähän tulen, mutta ihan just käännyn pois!" Ja 9/10 tapauksesta mun jälkeen ei olisi autoja tullut kilometrien säteellä takaa. Mutta ei, siihen eteen vaan ja madellaan 100km/h alueella 50km/h muutama sata metriä, ja sitten käännytään pois.

Ei hyvää päivää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä viikonloppuna Siilinjärvellä eräs teiden ritari tummansinisellä BMW:llä teki kyllä oikein järkiliikkeen. Ajelin kahdeksankympin alueella 85 km/h kun tämä sankari päätti lähteä väkisin ohi minusta, huolimatta siitä että vastaantuleva auto oli aika lähellä, ehtien juuri ja juuri ohitseni. Sitten tämä Bemari jäikin siihen eteeni ajelemaan kahdeksaakymppiä ja ehkä noin 2-3 kilometriä myöhemmin käänsi levikkeelle. En tiedä että mikähän perkele tuon ohituksen takana oikein oli mutta ei siinä ollut kyllä hevonvitun verran järkeä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
En tiedä että mikähän perkele tuon ohituksen takana oikein oli mutta ei siinä ollut kyllä hevonvitun verran järkeä.

Sellainen hullu veikkaus, että olisiko ollut provosoiva virkavallan edustaja, on nimittäin kyseisen kaltaista rotua liikkeellä.

Ensin vähän haastetaan ja ärsytetään, sitten kun tavallinen pulliainen menettää hermonsa auton ratissa, niin lätkäistään sakot. En sitten tiedä onko tositapahtumia, mutta jonkin verran on nyt Kuopion seudulla kuullut tällaista tapahtuvan ja lähteeni eivät ole keskenään tuttuja eli kimppakusetuskaan ei ole kyseessä.

Itse ihmettelin erään Skodan venkoilua keskellä kaupunkia, mutta arvelin sen olevan poliisiauto. No niinhän se sitten olikin. Teidemme moderaattoreilla ilmeisesti eri säännöt kuin muilla, kun he saavat leikkiä liikenteessä ja keskittyä kanssa-ajajien ärsyttämiseen. Saahan sitä sakkokassaa sillä tavalla kasvatettua.
 
Mietin tässä, ajellessani himaan kehäIII:sta tässä päivällä, niin kuinkahan on afrikanvahvistuksen käynyt, kun ajeli ruosteen kemiallisella merkillä, eli FORDilla muutaman kilometrin vilkku vasemmalle päällä koko ajan. Ihmettelin kun kyseistä kotteroa lähdin ohittamaa, että josko se tunkee sieltä samalle kaistalle, kun kerran vilkkua vilkuttaa, mutta aikani kärvisteltyä totesin etä eihän se mihinkään sieltä tule...
Äkkiä ohi vain, ja frendin kanssa mietittiin miten mahtaa kaverin käydä ensimmäisissä valoissa missä voi kääntyä, ja kaveri vilkuttaa menevänsä vasemmalle mutta paahtaakin suoraan...

Itse taannoin olin töissä lähdössä tauolle ja toinen kuski toi sitten ajokin millä oli tarkoitus sinne tauolle mennä. Totesi että siinä on sitten sellainen pieni vika että vilkku on kokoajan päällä oikealle. Joten tein kuten hänkin oli tullessaan tehnyt, eli ajelin sitten hätävilkut päällä sen pari kilsaa. Jokseenkin mielenkiintoista oli, kun sai entistä tarkemmin katsella ympärilleen joka risteyksessä ja kaistanvaihdossa, kun eihän porukka tiedä yhtään mihin olin menossa. Mutta hyvin kyllä annettiin sitä tilaa, tosin aika moni vaan veti ohi, kun kuvitteli että minulla nyt on oikeasti jotain vialla autossa. Epäilen tosin että tuolla afrikkalaisella ford-kuskilla olisi ollut sama vika autossaan.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellainen hullu veikkaus, että olisiko ollut provosoiva virkavallan edustaja, on nimittäin kyseisen kaltaista rotua liikkeellä.

Ensin vähän haastetaan ja ärsytetään, sitten kun tavallinen pulliainen menettää hermonsa auton ratissa, niin lätkäistään sakot. En sitten tiedä onko tositapahtumia, mutta jonkin verran on nyt Kuopion seudulla kuullut tällaista tapahtuvan ja lähteeni eivät ole keskenään tuttuja eli kimppakusetuskaan ei ole kyseessä.

Itse ihmettelin erään Skodan venkoilua keskellä kaupunkia, mutta arvelin sen olevan poliisiauto. No niinhän se sitten olikin. Teidemme moderaattoreilla ilmeisesti eri säännöt kuin muilla, kun he saavat leikkiä liikenteessä ja keskittyä kanssa-ajajien ärsyttämiseen. Saahan sitä sakkokassaa sillä tavalla kasvatettua.

Mä oon käsittänyt että jos virkavalta ei ole hälytysajossa niin liikennesäännöt koskevat heitä aivan niinkuin meitä tavallisia pulliaisiakin. Todella useasti olen todistanut kun virkavalta porskuttelee lievää ylinopeutta saati ohittaa ohituskieltoalueella.

Mieleenpainuvin tilanne oli taannoin Hämeenlinnan motarilla kun itse ajelin ~130km/h oikeata kaistaa siinä muiden mukana ja kunnes huomasin koukut takapelistä. Tarkistelen kyllä takapeiliä ihan säännöllisin väliajoin mutta tässä tapauksessa koukut oli kaahannut paikalle varsin mehevää ylinopeutta. Koukut ohi vasemmalta ihan normaalisti ja jatkoi matkaansa niinkuin muutkin. Hetkeä myöhemmin kaarsin paikallisen huoltiksen pihaan tarkoitus mennä kahville niin siellähän samainen maija parkissa ja konstaapelit kahvilla! Taisi kaverit olla myöhässä lakisääteiseltä kahvitauolta.

Jos löytyy joku asiantuntija niin onko pelisäännöt kaikille samat?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä oon käsittänyt että jos virkavalta ei ole hälytysajossa niin liikennesäännöt koskevat heitä aivan niinkuin meitä tavallisia pulliaisiakin. Todella useasti olen todistanut kun virkavalta porskuttelee lievää ylinopeutta saati ohittaa ohituskieltoalueella.
Ja tiedät että kyseessä ei ole hälytysajo mistä? Toki myös virkavallan edustajissa löytyy sääntöjä rikkovia (kuten mahdollisesti tuossa mainitsemassasi tapauksessa), mutta siltikään kaikille keikoille ei mennä pillit päällä.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja tiedät että kyseessä ei ole hälytysajo mistä? Toki myös virkavallan edustajissa löytyy sääntöjä rikkovia (kuten mahdollisesti tuossa mainitsemassasi tapauksessa), mutta siltikään kaikille keikoille ei mennä pillit päällä.

No just tosta mä sen päättelin että jos vilkut ei päällä niin kaverit on kuin muutkin siviilit liikenteessä. Väittäisin että aika iso turvallisuusriski jos esimerkiksi taajamassa kaverit posottaa ilman vilkkuja keikalle reilua ylinopeutta. Pollaritkin tottelevat fysiikan lakeja. Tosin esimerkkitilannetta ei ole eteen tullut. Ehkä ne hurjastelevat vain maantiellä.

No mene ja tiedä, poliisi on kuitenkin ystävämme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös