Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 016 676
  • 12 402

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Sen verran pitää avautua ja kysäistä, että väpättääkö ihmisillä se kaasujalka niin kovin, että 100 km/h alueella nopeus seilaa siinä 85-110 välillä ja ohituskaistalla uskalletaan ajaa aina se 120. Joku ajoharjoittelurata olisi ihan hyvä vaihtoehto ko. ihmisille.

Ohituskaistaspedeille ihan vaan tiedoksi, että ostakaa tehokkaammat autot, jos oikeasti haluatte kiusata.
Ei näistä spedeistä kannata välittää. Vauhdilla ohi ja takaisin norminopeuteen. Harva niistä tulee takapuskuriin enää ohituskaistan jälkeen. Onhan siinä riski, että poliisi osuu kohdalle, mutta aika harvoin niin käy.

Hieman asiaa sivuten. Eilen kävin paikallisessa ravintolassa syömässä ja kun olin lopettelemassa safkaani astui sisään äiti ja tytär. Kiivaasti väittelivät huonoista kuskeista. Tytär paukautti, että mikset päästänyt sitä toista autoa ohi vaan kiihdytit. Äiti vastasi, ettei "mun ohi ei mennä kun ajan rajoitusten mukaan".

Toivottavasti tämä asenne ei siirry tyttärelle.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tämä pieni sepostus pohjana kiinnostaisi tietää että tuleeko paluuliikenteen ruuhkissa käyttäytyä kuin enemmistö vai noudattaa autokoulussa saamia neuvoja että pääsääntöisesti oikealla kaistalla tulisi ajella?

Kyllähän autoletkojen olisi parempi ajella siellä moottoritien oikealla kaistalla kuvaamassasi tilanteessa. Autokoulussa kuitenkin opetetaan myös, että moottoritiellä oikealta puolelta ohittaminen on rangaistava teko ja voi aiheuttaa pahojakin vaaratilanteita. Jos olisit liikkuvan poliisin yksikön tuolla ohittanut, niin ajokorttisi olisi todennäköisesti lähtenyt kuivumaan samantien.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kyllähän autoletkojen olisi parempi ajella siellä moottoritien oikealla kaistalla kuvaamassasi tilanteessa. Autokoulussa kuitenkin opetetaan myös, että moottoritiellä oikealta puolelta ohittaminen on rangaistava teko ja voi aiheuttaa pahojakin vaaratilanteita. Jos olisit liikkuvan poliisin yksikön tuolla ohittanut, niin ajokorttisi olisi todennäköisesti lähtenyt kuivumaan samantien.

En tiedä mikä on nykyinen käytäntö autokouluissa mutta meidän aikana opetettiin, että oikealta saa ohittaa esim. juuri kuvatun kaltaisessa tilanteessa jossa vasemmalla kaistalla ajetaan selkeää alinopeutta eikä olla siirtymässä oikealle kaistalle (toki norminopeutta ajavan on havainnoitava liikennettä tarkoin ajaessaan oikealla kaistalla mahdollisten kaistanvaihtajien varalta). Vasen kaista ei ole tarkoitettu jatkuvaa ajoa varten jos oikealla kaistalla on tilaa ts. tuolloin on ajettava oikealla kaistalla ja jätettävä vasen vapaaksi ohittajia varten.

vlad.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
En tiedä mikä on nykyinen käytäntö autokouluissa mutta meidän aikana opetettiin, että oikealta saa ohittaa esim. juuri kuvatun kaltaisessa tilanteessa jossa vasemmalla kaistalla ajetaan selkeää alinopeutta eikä olla siirtymässä oikealle kaistalle (toki norminopeutta ajavan on havainnoitava liikennettä tarkoin ajaessaan oikealla kaistalla mahdollisten kaistanvaihtajien varalta). Vasen kaista ei ole tarkoitettu jatkuvaa ajoa varten jos oikealla kaistalla on tilaa ts. tuolloin on ajettava oikealla kaistalla ja jätettävä vasen vapaaksi ohittajia varten.

vlad.
Moottoritiellä oikealta ohittaminen on käsittääkseni kiellettyä - erotuksena normikaksikaistaiseen säätöön. Ohittaminen oikealta silloinkin on väärin, mutta jos ajat omaa kaistaasi ja vasen kaista on hitaampi, niin ei mitään ongelmaa.

PS. Ehkä meillä on ollut eri autokoulunopettaja.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Moottoritiellä oikealta ohittaminen on käsittääkseni kiellettyä - erotuksena normikaksikaistaiseen säätöön. Ohittaminen oikealta silloinkin on väärin, mutta jos ajat omaa kaistaasi ja vasen kaista on hitaampi, niin ei mitään ongelmaa.

PS. Ehkä meillä on ollut eri autokoulunopettaja.

Niin tämä Kimmo_Ahterin kuvaus on kieltämättä vähän tulkinnanvarainen - itse tulkitsin sen siten, että ajetaan motarilla sitä ns. oikeaa kaistaa norminopeutta ja vasemmalla ajetaan alinopeutta (100km/h), jolloin meille opetettiin autokoulussa (joskus 80-luvulla), että normaalia nopeutta ajava voi myös moottoritiellä oikeaa kaistaa ajaessaan ajaa vasenta kaistaa ajavien ohi (ajaa ei siis ohittaa). Voin toki olla väärässäkin, mikä ei suinkaan olisi ensimmäinen kerta.

vlad.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Moottoritiellä voi liikennesäännön mukaan ajaa kaistaa vaihtamatta oikealta ohitse, mikäli ajoneuvot ajavat jonossa. Sääntö on varmaankin tehty tilanteita varten, joissa kumpikin kaista on ruuhkautunut ja liikenne kulkee alle nopeusrajoituksen. Kimmo_Ahterin kuvaama tilanne on syntynyt, kun vasenta kaistaa ajavat eivät ole liikennesääntöä noudattaen siirtyneet "eniten oikealla olevalle vapaalle ajokaistalle", vaan jatkavat vasemmalla kaistalla ajamista. Tämä on varsin yleinen ilmiö tänä päivänä.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Moottoritiellä voi liikennesäännön mukaan ajaa kaistaa vaihtamatta oikealta ohitse, mikäli ajoneuvot ajavat jonossa. Sääntö on varmaankin tehty tilanteita varten, joissa kumpikin kaista on ruuhkautunut ja liikenne kulkee alle nopeusrajoituksen. Kimmo_Ahterin kuvaama tilanne on syntynyt, kun vasenta kaistaa ajavat eivät ole liikennesääntöä noudattaen siirtyneet "eniten oikealla olevalle vapaalle ajokaistalle", vaan jatkavat vasemmalla kaistalla ajamista. Tämä on varsin yleinen ilmiö tänä päivänä.
Käsittääkseni tämä "sääntö" moottoritiellä ei ole voimassa (normi kaksikaistaisella tiellä kyllä) - eli oikealta ei saa moottoritiellä sivuuttaa toista
ajoneuvoa missään tilanteessa.

Cougar.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittääkseni tämä "sääntö" moottoritiellä ei ole voimassa (normi kaksikaistaisella tiellä kyllä) - eli oikealta ei saa moottoritiellä sivuuttaa toista
ajoneuvoa missään tilanteessa.

Todellakin saa ohittaa, mikäli ajetaan jonossa. Kuten myös silloin, jos oikean kaistan yläpuolella on opastetaulu, ja ajaa tämän mukaisesti.

Aika usein joutuu kyllä ihmettelemään liikennesääntöjen yeistä tietämättömyyttä. Eivät ne kuitenkaan mitään knoppitietoutta ole, vaan aika pitkälti maalaisjärjelläkin ajateltavissa.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ratkaisuhan olisi siinä että saataisiin porukka sieltä vasemmalta kaistalta oikealle köröttelemään. Mutta toisaalta taas ymmärrän senkin että jos kaikki ajaisivat oikealla kaistalla ja ohittaisivat tarpeen tullen vasemmalta niin lisääntyisivät kaistanvaihdot joka omalla painollaan vaikuttaa jossain määrin turvallisuuteen. Tuossa mainitsemassani tilanteessa liikenteestä oli tullut ns. vasemman puolinen.

Monesti huomaa kyllä arkisin kun on todella rauhallista moottoriteillä niin vasemmalla kaistalla saatetaan roikkua kilometritolkulla vaikka ketään ei olisi ohitettavanakaan. En tiedä miksi, mutta mielestäni tämä on enemmänkin asennekysymys. Ehkä joku kampanja saisi jengin havahtumaan vasemman kaistan käyttöön, mutta nekin rahat voisivat käyttää vähän tärkeimpiin liikennekampanjoihin...

Eskohan sen tietää!
http://www.iltalehti.fi/autot/200603304316375_ae.shtml
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun kesä ja juhannusruuhkat kovasti lähestyvät, niin arvon palstaveljet voisivat kertoa mielipiteensä seuraavaan dileemaan;
Saanko arvata, että kyseinen episodi tapahtui Lahden moottoritiellä?

En ole keksinyt mistä se johtuu, mutta Suomen isoista moottoriteistä liikennekäyttäytyminen on selvästi parasta Hämeenlinnanväylällä ja selvästi huonointa Lahden moottotiellä. Turun motari sijoittuu näiden välimaastoon.

Ajaessani viikonloppuna noin 900 km, oli taas helppo havaita tässä ketjussa tuoreesti kuvatut tilanteet eli

- jarruvaloshow (itse jouduin ajamaan yli 10 km tämän perässä painamatta kertaakaan jarrua, kiitos riittävän turvaväli, ennakoivan ajon ja moottorijarrutuksen)
- nopeudenvaihtelu (satasen alueella uudehkoilla autoilla nopeus vaihtelee 70-110 km/h, miten helvetissä tämä on mahdollista?, usein nämä ovat naisia)

Kaiken kruunasi tuttu yhdistelmä vanha japanilainen ja nuori mieskuski, joka meinasi tulla ohitustilanteessa oikealta kylkeen, kun lähdin ohittamaan kahta autoa kerralla. Onneksi osasin varoa tätä, mutta mikä uskomattominta (tai ei edes ole), edes 5 sekunnin töötti ei saanut tätä imbesilliä tajuamaan, että älä jumalauta lähde ohittamaan, kun toinen auto on jo puoliksi rinnalla. Miksi tällaisten urpojen autoissa edes on peilit, kun ne eivät kuitenkaan ole käytössä? Jokaisella kuskilla pitäisi olla luotaisena reaktiona, että ohitukseen lähdettäessä katsotaan myös sieltä peilistä, onko joku takaatuleva lähtenyt jo ohitukseen.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jokaisella kuskilla pitäisi olla luotaisena reaktiona, että ohitukseen lähdettäessä katsotaan myös sieltä peilistä, onko joku takaatuleva lähtenyt jo ohitukseen.

Ei lähes vierellä oleva mistään peilistä näy. Ainoa oikea ja toimiva tapa on vilkaista olkansa yli ohitusta aloittaessaan. Ja nyt kimppuuni hyökkää lauma audisteja jotka julistavat laajakulmapeili-ilosanomaa, juu kyllä sellaiset löytyy, mutta kun nämä kusipäät ajelevat nykyään ilman valoja tai parkeilla, niin aika huonosti näkyy siitä muutaman sentin kaistaleesta. Että mieluummin vilkaisen olkani yli ja olen varma etten törttöile.

Miksi leveäkaistatiellä pitää liimautua ohitettavan kulmalle haistelemaan? Tilaa on leveyssuunnassa metritolkulla ja siinä sitä vain jurnutetaan.

No, onneksi itselläni ei nykyään ole enää mihinkään kiire, muuten voisi mennä hermo.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Todellakin saa ohittaa, mikäli ajetaan jonossa. Kuten myös silloin, jos oikean kaistan yläpuolella on opastetaulu, ja ajaa tämän mukaisesti.

Aika usein joutuu kyllä ihmettelemään liikennesääntöjen yeistä tietämättömyyttä. Eivät ne kuitenkaan mitään knoppitietoutta ole, vaan aika pitkälti maalaisjärjelläkin ajateltavissa.
Ei siinä mitään - älä ota itseesi niin pahasti. Itse nimenomaan turvallisuuden takia olen aina tulkinnut asian näin. Jonossa hitaasti ajettaessa ei siinä oikealta ohitettaessa ole mitään ongelmaa. Kun vauhti on 120 km/h ja toinen tulee oikealta ohitse ajatellen, että tämä on ok. Maalaisjärkesi varmasti kertoo, että se on samoin?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun vauhti on 120 km/h ja toinen tulee oikealta ohitse ajatellen, että tämä on ok. Maalaisjärkesi varmasti kertoo, että se on samoin?

Kirjoitit juuri, että "eli oikealta ei saa moottoritiellä sivuuttaa toista
ajoneuvoa missään tilanteessa". Ja tämä väitehän on yksiselitteisesti väärin, kuten jo selitin, ja myös maalaisjärjellä pääteltävissä.

Muutoinhan 1. yhtenäisissä jonoissa ja 2. liittymissä jouduttaisiin aika kestämättömiin tilanteisiin. 120 km/h tunnissa tapahtuva ohitus oikealta on kohdan 2. tilanteissa täysin normaalia ja hyväksyttävää toimintaa. Sen sijaan mistään jonosta tuskin on kyse, jossa oikealta ohittaminen olisi sallittua / turvallista, mikäli kummatkin kaistat vetävät 120 km/h+.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Kirjoitit juuri, että "eli oikealta ei saa moottoritiellä sivuuttaa toista
ajoneuvoa missään tilanteessa". Ja tämä väitehän on yksiselitteisesti väärin, kuten jo selitin, ja myös maalaisjärjellä pääteltävissä.

Muutoinhan 1. yhtenäisissä jonoissa ja 2. liittymissä jouduttaisiin aika kestämättömiin tilanteisiin. 120 km/h tunnissa tapahtuva ohitus oikealta on kohdan 2. tilanteissa täysin normaalia ja hyväksyttävää toimintaa. Sen sijaan mistään jonosta tuskin on kyse, jossa oikealta ohittaminen olisi sallittua / turvallista, mikäli kummatkin kaistat vetävät 120 km/h+.
Ilmaisu "missään tapauksessa" oli huono. Pyydän anteeksi. Moottoritiellä kuitenkin yleensä ajetaan sen verran vauhdikkaasti, ettei oikealta ohittamiseen ole mitään tarvetta. Ihan kaupunkilaisjärjellä ajateltuna.

PS. Liittyminen moottoritielle on ihan oma asiansa, joten heittosi oli ihan turha. Siinä ei ole kyse mistään ohittamisesta.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Moottoritiellä voi liikennesäännön mukaan ajaa kaistaa vaihtamatta oikealta ohitse, mikäli ajoneuvot ajavat jonossa.
Tässä on järkeä. Ajatellaan tilannetta, jossa itsekin olen muutaman kerran ollut, ajat oikeata kaistaa 120km/h nopeusrajoituksen mukaan ja vasemmalla kaistalla rattia rystyset valkoisena puristava naisihminen on tukkinut kaistan alle 120km vauhdillaan. Pitäisikö siis siinä tilanteessa koko ajan oikeata kaistaa nopeusrajoituksen mukaan ajanut painaa jarrua ja jäädä rinnalle, että tämä naishenkilö tajuaa siirtyä oikealle kaistalle? Siinä ei paljoa auta edes lippua vieressä heilutella, kun tuo ratin välistä tietä tihrustava naikkonen on naulannut katseensa suoraan eteen tajuamatta mitä ympärillä ja etenkin takana tapahtuu. Juuri tuollaisten hiirien takia niitä riskiohituksia tapahtuu.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
PS. Liittyminen moottoritielle on ihan oma asiansa, joten heittosi oli ihan turha. Siinä ei ole kyse mistään ohittamisesta.

En toki tarkoittanut liittymistä moottoritielle, vaan ryhmittymistä moottoritiellä kaistan yläpuolella olevan opastuskyltin mukaisesti. Tällöin ohittaminen oikealta on luonnollisesti sallittua.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuli käytyä keskieuroopassa vuokra-autoilemassa viime viikolla ja täytyy ihmetellä, että miten hyvin esim Saksassa moottoritiellä homma toimii verrattuna Suomeen. Toki tiet ja rajoitukset, samoin kuin liikennemäärätkin ovat ihan eri luokkaa Suomeen verrattuna, mutta silti liikenteen jouhevuus ja sujuminen jaksoi hämmästyttää.

Ainoa näkemäni vaaratilanne sattui kun nelikaistaisella osuudella oikealta laskettuna kolmannella kaistalla ajanut auto oli siirtymässä about 160km/h vauhdissa vasemmanpuolimmaiselle kaistalle mennäkseen sivullekirjoittaneen ohi ja vasemmalta tulikin joku sporttimersu komeasti päälle kahtasataa. Viimehetken väistöliike kaistanvaihtoa suunnitelleelta pelasti tilanteen.

Onhan se totta että jos noissa nopeuksissa sitten kosahtaa niin tuskin jää kitumaan, mutta itse ainakin noin hyvillä teillä kannatan tuota Saksan "vapaa rajoitus" -mallia, joiden olemassaolosta ja järkevyydestä ilmeisesti käydään paikallisessa hallituksessa paljonkin keskusteluja.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei näistä spedeistä kannata välittää. Vauhdilla ohi ja takaisin norminopeuteen. Harva niistä tulee takapuskuriin enää ohituskaistan jälkeen. Onhan siinä riski, että poliisi osuu kohdalle, mutta aika harvoin niin käy.

Näinhän mä aina teen, poliisikin osunut kerran kohdalle, ja kalliiksi tuli. Kortin sain sentään pitää, kun kohdalle sattui varsin fiksu virkavallan edustaja, joka ymmärsi tilanteen.

Eli 100 km/h alueella n. 85 kulkeva ~10 auton jono, joka kiihdyttää ohituskaistalla siihen 120 pintaan - kukaan muu ei mene ohi, kun eivät perhetojotillaan kerkeä etummaisen kyytiin. Meitsikin hämääntyi ekalla ohituskaistalla, mutta toisella olin jo iskuetäisyydellä, ja pyyhkäisin kieltämättä aika miehekästä vauhtia ohi kyseisestä mulkusta (välissä oli muutama muukin auto ja aika isot välit), jolloin tietysti tapahtui se normaali, eli sheriffit tutkan kanssa ohituskaistan päässä. Nelinumeroinen summa meni sinivuokkojen donitsikassaan.

Ja moottoritien oikeasta kaistasta puhuttaessa käsittääkseni nimen omaan ohittaminen oikealta on kiellettyä, ei ns. ohi ajaminen. Ohittaminen tarkoittaa tässä tapauksessa hetkellistä kaistanvaihtoa. Tieliikennelaki jättää kyllä muistaakseni aika paljon tulkinnan varaa koskien kaistajuttuja, niin motaria, kuin muitakin ajoväyliä koskevissa säännöksissään.

Vielä jos pässit muistaisivat, että se moottoritien vasen kaista on olemassa ohittamista varten. Ei sen takia, että sitä on kiva ajella vakkari päällä työsuhdekinnerillä, samalla kun höpisee puhelimessa kivoja bisnesjuttujaan tai jotain muuta mukatärkeää. Ja nyt kun alkuun päästiin, niin sanottakoon vielä, että kun ajelen motarin vasemmalla kaistalla hieman hitaammin kulkevan letkan perässä, niin se puskurissa roikkuminen ei todellakaan tule parantamaan ohipääsemisen mahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime aikoina on tullut kuljettua normaalia enemmän autolla keskustan suuntaan ja kyllä täytyy ihmetellä, miten monelle ihmiselle on punainen vaate se, jos esim. 30km/h tai 40km/h alueella ajaa nopeusrajoituksen mukaan. Joko roikutaan aivan takapuskurissa kiinni tai jos on kaksi samaan suuntaan etenevää kaistaa, niin tehdään älyttömiä pujotteluliikkeitä ihan vaan siitä ilosta, että seuraavissa liikennevaloissa ollaan taas peräkkäin. Tämä siis yleensä aamulla tai illalla vilkkaimpaan ruuhka-aikaan.

Toistaiseksi paras suoritus nähtiin tänään aamulla joltain Golf -kuskilta, joka ohitti minut Merikannontiellä, jossa on 30 kmh rajoitus sekä tie töyssytetty useammasta kohtaa. Ajoin auton mittarin mukaan 35km/h, kun yht'äkkiä tämä idiootti lähtee painamaan ohi. Ei siinä muuten mitään, mutta vastaan tuli auto ja ellen olisi tehnyt hätäjarrutusta, niin omasta autosta olisi lähtenyt vasen etukulma ohittajan mukana, kun tämä kiilasi takaisin omalle kaistalle.

Mitään hyötyä tästä ohituksesta ei tietenkään ollut ja tien loppupätkä ajettiin sitten edelleen sulassa sovussa peräkkäin, kunnes Golf kääntyi Mechelininkadun valoihin jonottamaan ja itse jatkoin matkaa Hietsun hautausmaan suuntaan. Ei voi kuin ihmetellä, mistä noita törppöjä sikiää ja mitä liikkuu ihmisen mielessä, joka tekee vaarallisen ohituksen taajama-alueella. Luuleeko se pääsevänsä oikeasti nopeammin perille, vai mistä on kyse?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ja nyt kun alkuun päästiin, niin sanottakoon vielä, että kun ajelen motarin vasemmalla kaistalla hieman hitaammin kulkevan letkan perässä, niin se puskurissa roikkuminen ei todellakaan tule parantamaan ohipääsemisen mahdollisuuksia.

Niinpä, joskus tulee vastaavassa tilanteessa mietittyä, että kun sen puskurissani roikkujan taakse ilmaantuu lisää vasemman kaistan jonottajia, niin miksi tämä itse ei väistä rekkojen sekaan sinne oikealle kaistalle, vaan on satavarma, että juuri hän on se kuski joka ajaisi kaikkein lujinta vauhtia jos tilaa olisi.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tänään sattui seuraava episodi: Tulin Hämeentietä Turun keskustasta pois päin ja olin kääntymässä oikealle Kalevantielle. Edellä ajoi bussi ja seurailin tarkoin sen liikkeitä, koska oikealla kääntyvien kaistan alussa on pysäkki. Bussi jatkoi suoraan, joten siirryin oikealla kaistalle ja kiihdytin, ollessani bussin rinnalla keulat kohdakkain, bussi heittikin vilkun oikealle ja käänsi saman tien, siis pysäkin jälkeen. Polkaisin hanan piukkaan, mutta en ehtinyt alta pois, vaan pellit kolisi ja firman Transporterin kylki solmussa oikealta ja vasen takavanne kierona. Bussikuski kyllä myönsi heti syyllisyytensä ja asia siirtyy siis linjaliikenne Nyholmin vakuutusyhtiölle.
Tähän asti olen bussien kanssa pärjännyt oikein hyvin ja ennakoinut pysäkiltälähdöt jne. Mutta tässä ei kauheasti ollut saumoja tehdä mitään...
 
Edelliseen viestiin liittyen. Se nyt on jotenkin ymmärrettävää jos sieltä bussista ei näe peilien kautta ihan kaikkea, esim. joskus ne henkilöautot vaan jää katveeseen, tosin kyllä ne rinnalla olevat autot ihan hyvin peilistä näkee, ainakin yleensä. Itselle sattui vähän aikaa sitten vastaava tilanne, mutta toisinpäin. Ajelin henkilöauton kanssa rinnakkain ja tämä henkilöauto lähti vaihtamaan kaistaa ja tietenkin raapaisi bussin kylkeä. Henkilöautosta irtosi sivupeili, muita naarmuja ei kumpaakaan autoon tullut, bussiin ei siis mitään vahinkoja. No, siinä kohdassa ei voinut heti pysähtyä ja liikennevaloissa oltiinkin rinnakkain tän auton kanssa. Joku mummelihan siinä ajeli yksinään ja hetki toisiamme tuijotettiin, kunnes valot vaihtui vihreäksi. Itselläni oli auto tyhjä ja reittiä jäljellä n. 1km ja sitten tauko. Ajattelin siis seurata kyseistä autoa, jos se vaikka pysähtyy sopivassa paikassa. Mummeli sitten kääntyikin samaan suuntaan kuin minun reittini meni ja ajoin tietenkin perässä. Kunnes mummo päätti vaan normaalisti jatkaa kohti määränpäätään ja kääntyi paikallisen automarketin pihaan. Hieman hölmistyneenä jäin katsomaan mitä kummaa se nyt meinaa ja ajattelin jos se menee sinne puolen parkkialuetta mihin linja-autollakin saa pysäköidä. Mutta ei, mummo ajelee rauhassa vaan sinne henkilöautojen parkkiin. Joten ei mitään mahiksia seurata perässä vaan jatkoin sitten matkaani varikolle. Rekkarin otin kyllä ylös, jos vaikka tarvitsee. Lähinnä jos siihen bussiin olisi tullut jotain naarmuja, mutta ei onneksi tullut. Kyseiselle mummulle tosin suosittelen käyntiä optikolla, jos ei linja-autoa näe.

Liikennesääntöjen opiskelemista taas suosittelen niille useille autoilijoille, jotka on viime viikkojen aikana koukkineet eteeni. Se sellainen nurinpäin oleva kolmio tarkoittaa sitä, että pitää väistää. Myös linja-autoa. Ja etenkin sitä, tai itselleni ei vaan tulisi mieleenkään koukata minkään yli 10 tonnin painoisen ajoneuvon eteen. Mutta olenkin tyytyväinen elämääni.

Vielä yksi hieman erikoinen tapaus. Sehän nyt on ihan tavallista, että joku audi, BMW, mersu tai volvo ajelee ilman valoja tai pelkät parkit päällä. Tai sumuvalot. Alkuviikosta tuli vastaan mersu, jolla oli pitkät päällä. Joo, oli pimeää, mutta oltiin lähes kaupungin keskustassa ja katuvalot oli ihan toimivat. Ja mitenkään vahingossa ne pitkät ei päällä varmaan ollut. Missään vaiheessa ei ottanut pitkiä pois, vaikka parin sekunnin ajan pidin omia pitkiä valoja päällä. Tosin sitä se varmaan kerjäsi, huomiota. Muuta selitystä en näille valojen kanssa leikkiville keksi. Saksalaisista autoista en niin tiedä, mutta omassa 10v vanhassa fordissa on ainakin ihan automaattisesti syttyvät ajovalot, joita ei saa edes pois päältä kun auto on käynnissä. Parkit tietenkin saa, kun erikseen laittaa. Pitkätkään ei pysy päällä ennenkuin on kääntänyt ajovalot vielä erikseen päälle. Edessä ei myöskään ole sumuvaloja ja aivan loistavasti oon pärjännyt jo monta vuotta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Viime päivinä on tullut ihmeteltyä erästä asiaa aika paljonkin.

Olen lenkkeillyt koko talven aktiivisesti, lähes joka päivä vähintään tunnin lenkki jonnekin päin Kuopiota. Luonnollisesti aika usein on tullut suojatietä pitkin mentyä ja muistan tältä istumalta tasan kolme kertaa, että auto on pysähtynyt ja päästänyt minut suojatien yli.

No ostinpa sunnuntaina pyörän ja nyt on tämä viikko tullut pyöräiltyä kouluun ja parina iltana ihan muuten vain, olen kulkenut samoja reittejä kuin aiemminkin, mutta mitä ihmettä, kun menen pyörällä suojatien luokse, autot pysähtyvät ja päästävät minut ylitse. Tämä on tapahtunut neljän päivän aikana jo viisi kertaa, eli siis aika lailla yhtä monta kertaa kuin koko talven aikana liikkuessani jalkaisin.

Kun taas itse olen ratissa, niin nimenomaan pysähdyn jalankulkijoiden kohdalla, pyöräilijät saavat odottaa, jos eivät taluta. Miksi ihmiset päästävät pyörät, mutta jalankulkijoiden päälle voivat ajaa, vaikka laki sanoo juuri toisinpäin eli pyöräilijän pitää väistää suojatiellä autoa, mikäli ei taluta, mutta jalankulkijaa tulee väistää aina suojatien kohdalla?
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
^ ylläolevaan (kun en näemmä osaakaan lainata)

Tänään kävi itselläni kanssa niin, että edessä oleva auto pysähtyi pyöräilijälle, mutta seuraavalla suojatiellä jätti pysähtymättä jalankulkijalle. Pyöräilijä tuli aika yllättävästi oikealta aikamoisella vauhdilla pysäyttäen kuitenkin ennen suojatietä. Kaikkia suojatien vieressä seisovia jalankulkijoita ei sillä tavalla ehkä noteeraa, mutta kovalla vauhdilla tilanteeseen saapuvan pyöräilijän kyllä huomaa. Enkä tarkoita, että silmät ummessa liikenteessä ajaisin, mutta antaako kukaan täältä _aina_ jalankulkijalle tilaa mennä suojatien yli ensin itse pysäyttäen. En usko, vaikka näin pitäisikin. Ehkä edessä oleva auto pelkäsi, että pyörä ylittääkin tien yllättävästi samalla vauhdilla kun saapui suojatielle, ja kun kerta on hiljalleen jarruttanut niin on helpompi päästää pyöräilijä yli nopeuden ollessa minimaalinen. Noo, tuskinpa tähän kuitenkaan yksiselittäistä vastausta saadaan.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Edellisiin viesteihin. Itse yritän olla ratissa huomaavainen. Jos käännyn, katson jo hyvissä ajoin onko mopoja/pyöriä/kävelijöitä tulossa samaan risteykseen. Annan myös em. ryhmille lähes poikkeusetta tilaa. En siis itse ainakaan koe, että syrjisin yhtäkään ryhmää jotka käyttävät suojateitä. Tämä voi johtua siitä, että olen tuore kuski. Kortti ollut n. vuoden taskussa. Autokoulun opit ja paasaukset siis suhteellisen tuoreessa muistissa.

Tuosta jalankulkijoiden syrjimisestä vielä. Sehän voi hyvin johtua siitä, että se pyörä viilettää suojatien yli n. 2/3s. nopeammin kuin jalankulkija. Se on tietysti erittäin hyvä peruste, samoin kuten ylinopeuden ajaminen. Säästää aikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös