Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 114 479
  • 13 154
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Itseäni vituttaa liikenteessä juuri tämä pikkukatin esille tuoma minä vs muut - asenne.

Ensin katsellaan ja hymähdellään (kuten tarinassa mainittiin) kun 200 kaveria ohittaa vaikka bussi ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti. sitten ex tempore yhden kohdalla todetaan, että taas joku kusipää ja nostetaan omaa vauhtia.

Niin, saattaahan se olla että juuri tämä kahdessadasensimmäinen oli viemässä vaimoaan synnyttämään tai lastaan sairaalaan. Tai sitten ei. Mutta samaa kusipäistä sakkia kuin ne muutkin kaksisataa.

Tämä sama ilmiöhän ilmenee myös siinä, että jos kaukana edessäsi joku ajaa epähuomiossa pitkät päällä pidemmän aikaa vaikka autoja tulee vastaan, niin eihän siinä kauaa mene kun alkaa löytyä niitä vastaantulijoita jotka "kostavat" seuraavalle ajamalla tahallaan pitkillä.

Koska se seuraavahan on sitä samaa kusipäistä sakkia.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse jouduin eilen kokemaan tuon kun jollain palaa käämi ohittamiseen. Tilanne oli samankaltainen kuin tässä ketjussa monesti ennenkin, tulin risteykseen jossa on kaksi kaistaa suoraan meneville. Risteävän tien toisella puolen kahta kaistaa jatkuu about 500 metriä, jonka jälkeen vasen kaista loppuu. Oikealla kaistalla seisoi jotain 5-8 autoa punaisissa ja vasemman kaistan ollessa tyhjänä ajattelin ohittaa koko letkan turvallisesti ja joustavasti. Tämähän ei tietenkään sopinut oikealla kaistalla paalupaikkaa pitäneelle passatille, joka linttasi valojen vaihtuessa lämän lattiaan. Mulla oli vielä sopivasti vauhtia, kakkonen päällä ja lentävä lähtö, joten kansanautosta ohi meneminen tapahtui turvallisesti ja varman päälle.

Ohituksen jälkeen sitten ajettiinkin puskurissa kiinni about kilometri, mulla oli edessä auto, joten en pystynyt juurikaan kiihdyttämään alta pois ja vastaan tuli autoja niin ei päässyt passatillaan ohi, jos nyt oli edes tarkoituskaan kuitata ohitusta. Sitten sen kilometrin jälkeen kansanauto kääntyi tieltä pois ja sain ajella suhteellisen rauhassa loppumatkan.

Varmaan tuolla omalla autolla taas vaikutusta tuohon passatin sekoamiseen, olen huomannut että vajaan vuoden omistamallani kaksipaikkaisella bemarilla harvoin saa sympatiapisteitä liikenteessä, vaikka kuinka ajaisi asiallisesti. Yleinen mielikuva liikenteessä tuntuu ainakin liikennekäyttäytymisen perusteella olevan, että kaikki BMW-kuskit ovat kusipäitä. Ero edelliseen sympaattiseen farmariautoon ja sen kanssa saamaani kohteluun kanssaliikkujilta tien päällä on huomattava. Toki osa automerkin saamasta negatiivisesta huomiosta on ihan ansaittua, joillekin teineillehän ko. merkki aiheuttaa tarpeen ajaa miljoonaa välittämättä mistään.
 
Se on yleensä valitettavasti joku saksalainen auto tai volvo, joka niitä hölmöyksiä liikenteessä harrastaa. Oman mielikuvan perusteella reilusti yli puolissa tilanteissa. Toki autokannasta näiden merkkien osuuskin on jo aika korkea. Olen miettinyt (huumorilla toki) tekeekö näillä autolla ajaminen osan porukasta idiootiksi. Joku siinä on pakko olla. Se selittäisi myös ne idiootti bussikuskit, koska osa busseista on volvoja. Saksalaiset osaa ehkä tehdä henkilöautoja, mutta bussien tekeminen niiden kannattaisi lopettaa. Mersuista en edes viitsi puhua, sen verran karmeita ne on ajaa. Setrat on ihan ok kesällä, mutta talviajoon niitä ei tosiaankaan ole suunniteltu. Joka mäennyppylässä oot jumissa jos joutuu pysähtymään. Ja pysähtymään niitä et saa, vaan usein tyylikkäästi ne vaan liukuu eteenpäin, vaikka kuinka otat vauhdin pois etukäteen.
Tuosta omasta asennoitumisesta en jaksa enempää jauhaa, koska se on turhaa. Jos yksi tapaus tuhansien (tai mitä niitä on ehtinyt vuosien aikaan tulla) joukossa riittää pilaamaan minun maineen niin olkoon niin. Paskoina päivinä hermot on koetuksella, hyvinä päivinä ei taas jaksa stressata yhtään mistään, vaan virnuilet sitä typerää hymyä jopa niille sitruunan nielleille matkustajille. Useimmat päivät on jotain siltä väliltä. Ei kai sitä tossa työssä tosiaan oliskaan jos se aina vituttaisi.
 

Sir TYG

Jäsen
Suosikkijoukkue
H I F K
Tulikin mieleeni eräs tilanne Turun moottoritiellä tuossa joku aika sitten. Kello oli siinä jossain viiden tietämillä ja nopeusrajoitus 100km/h. Keli ihan hyvä.

Ajelin vasenta kaistaa sellaista 110-115km/h ja ohittelin huonosti vetävän oikean kaistan autoja. Taakseni ilmestyy mustan puhuva Mersu joka ajaa todella lähellä takakonttiani. Näytin vilkulla, että päästän kyllä heti ohi kun vaan saan paikan tuolta oikelta kaistalta, se oli nimittäin melkoisesti täynnä rekkaa ja muuta liikennöitsijää. Tämän merkkini jälkeen Mersu lyttäytyi VIELÄ lähemmäksi. Väliä varmaan 1,5 metriä ja vauhtia tosiaan mukavasti. Tässä vaiheessa avasin ikkunan ja näytin ihan asiallisesti ranteella että jätäs vähän väliä...
Melko pian sainkin sitten jonkinlaisen kolon oikealle kaistalle ja Mersu paineli ohi. Tässä vaiheessa kun korvistani taisi jo nousta savua tuon törtön takia heilautin kansainväliset ikkunasta. Otin välittömästi mersun ohituksen jälkeen takaisin vasemmalle ja ikään kuin mersun perään, vaikka se kovaa menikin. Jonkun 10 sekunnin päästä mersu hidasti johonkin 100km/h ja lähestyn Mersua. Sitten tapahtuu jotain käsittämätöntä: Mersun ikkunasta lentää jokin lasipurkki joka sälähtää tielle tuhannen paskaksi. Täysin vaistonvaraisesti toimien heitin suoraan jyrkästi oikealle kaistalle väistäen sirpaleita. Onneksi ei ollut oikella kaistalla juuri siinä raossa ketään...
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Blondin kosto.

Taakseni ilmestyy mustan puhuva Mersu joka ajaa todella lähellä takakonttiani. ...

Vähän samanlainen tapaus Helmikuisena iltapäivänä, noin kolmen aikaan.
Ilma oli kirkas, tie suolattu ja suora, sekä pätkällä jossa ajelin pystyy ohittamaan ihan mennen tullen. Ajelin nopeusrajoituksen mukaan 80/h kun yht äkkiä huomasin, että auto ei vaan kulje kunnolla. Vauhti putosi hiljalleen kuuteenkymppiin ja kaukana takana lähestyi kuorma-auto. Köröttelin maksimissaan kuutta-seitsemääkymppiä ja päätin yrittää ajaa vielä 7 km. eteenpäin, josta löytyisi levike autoalan asiantuntijoineen, rekkakuskeineen ja grillipalveluineen.
Kohta kuorma-auto oli niin lähellä, että annoin ohitusmerkin. Kuski ei ehkä huomannut vaan lähestyi takapuskuriani jolloin annoin uuden ohitusmerkin. No ei hää halunnut vieläkään mennä ohi joten ajattelin koukata seuraavalle bussipysäkille kun en tykkää ajella tien tukkona.
Ajoin kuuttakymppiä, kuormuri niiin kiinni ”perälaudassa” että hän ei ehkä pystynyt näkemään edes vilkkuani jonka avulla yritin näyttää siirtyväni pysäkille. Autostani johtuen en saanut etumatkaa kuormuriin jotta hän olisi nähnyt minun aikovan tien sivuun ja kun pudotin hiljakseen vauhtiani siirtyäkseni sivuun niin tää teiden ritari jäi todellakin taas kiinni takapuskuriin. Itsesuojeluvaistoni antoi ymmärtää, että pysäkille meno saattaisi koitua kohtalokkaaksi, siispä köröttelimme, suoralla tiellä, perä-perä-peräkkäin. Sainpahan aikaa painaa jätkän tuntomerkit mieleeni. Noin 40-45 vuotias, ei mikään kauhistus, pienellä fiksaamisella saisi ihan kohtuu komeaksikin. Poltteli röökiä puhuen samalla puhelimeen ja kovasti iloisen oloisena naureskeli.

En mennytkään levikkeelle vaan jatkoin matkaani tutulla tiellä, sillä päätin kostaa...
Levikkeen jälkeisellä ohituskaistalla tämä pohjoisen poika meni minusta ohi…liioitellun hiljaa ja liioitellun läheltä. Niinpä minulle tarjoutui mahdollisuus lukea firman nimi sekä paikkakunta apukuskin ovesta ja numeropalvelusta hoitui yhdistäminen ym.
Firman keskus oli oikein mukava nainen, varsinaisen asiani lisäksi rupattelimme niitä näitä ja hän olisi kovasti halunnut, että kertoisin myös firman työnjohtajalle ”liikennekäyttäytymistiedotteeni”.
Kieltäydyin kunniasta mutta kehotin puhelinkeskusta ottamaan välittömästi yhteyttä tähän kuskiin, joka ”nyt ajaa edessäni autolla Axx-xx, viittäkymppiä”, hiljentäen aina vauhtiaan minun vauhtiini sopivaksi, ja pyytämään kuskia pysäyttämään kuuden kilometrin päässä olevalle huoltikselle. Lupasin tarjota kahvit jos kuski katsoisi mikä autossani mättää.
Kolme-neljä kilometriä kuormuri hipsutti edessäni kunnes jostain syystä lähti ajelemaan omia ajojaan. Pettymyksekseni en nähnyt häntä Nesteen parkkiksella odottelemassa.

Tulppien vaihdon jälkeen en tällaisia teiden ritareita ole havainnut.

Terveisin koo
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
...En mennytkään levikkeelle vaan jatkoin matkaani tutulla tiellä, sillä päätin kostaa...
Levikkeen jälkeisellä ohituskaistalla tämä pohjoisen poika meni minusta ohi…liioitellun hiljaa ja liioitellun läheltä. Niinpä minulle tarjoutui mahdollisuus lukea firman nimi sekä paikkakunta apukuskin ovesta ja numeropalvelusta hoitui yhdistäminen ym.
Firman keskus oli oikein mukava nainen, varsinaisen asiani lisäksi rupattelimme niitä näitä ja hän olisi kovasti halunnut, että kertoisin myös firman työnjohtajalle ”liikennekäyttäytymistiedotteeni”.
Kieltäydyin kunniasta mutta kehotin puhelinkeskusta ottamaan välittömästi yhteyttä tähän kuskiin, joka ”nyt ajaa edessäni autolla Axx-xx, viittäkymppiä”, hiljentäen aina vauhtiaan minun vauhtiini sopivaksi, ja pyytämään kuskia pysäyttämään kuuden kilometrin päässä olevalle huoltikselle. Lupasin tarjota kahvit jos kuski katsoisi mikä autossani mättää.
Kolme-neljä kilometriä kuormuri hipsutti edessäni kunnes jostain syystä lähti ajelemaan omia ajojaan. Pettymyksekseni en nähnyt häntä Nesteen parkkiksella odottelemassa.

Tulppien vaihdon jälkeen en tällaisia teiden ritareita ole havainnut.

Terveisin koo
Harmiton oli "kostosi" :), mutta jos takanasi olisi ollut se "muutamanylimääräisenvuorontehnyt" kusipää olisit ehkä nyt vainaa. Liikenteessä ei ikinä kannata opettaa toista tai "kostaa" toiselle. Se todella voi koitua joko omaksi tai sitten toisen kohtaloksi.

En itsekään ole puhdas pulmunen liikenteessä, mutta pyrin kaikin tavoin siihen, että en ole häiriöksi muille kanssa-autoilijoille - päinvastoin. Allekirjoittanut häipyy hyvin äkkiä horisonttiin - Ei "ylinopeutta" vaan ihan normisäädöllä.

Cougar

PS. Koo: Nähdään ensi kaudella joku kerta IFK-Tappara-matsissa? Jos sopii :) Palataan tarkemmin asiaan lähempänä ko. matsia.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
En ymmärrä, enkä ikinä tule ymmärtämään ihmisiä, jotka ajavat aina todella lähellä toista autoa. Mikäli on ohittamassa, ymmärrän tämän kun kyttää mahdollisesti ohituspaikkaa tai vastaavaa, mutta kun koko ajan siinä hilaa perseessä kiinni eikä mene ohi, on jotain todella vialla.

Moottoritiellä ihmiset ajelee myös aivan puskurissa kiinni, vittumaista ajaa itsekin kun pitää vielä enemmän keskittyä turvaväliin yms. Ja tuosta Volvosta nyt en tiedä, itsekin ajelen vanhalla Volvollani silloin tällöin, eli ei se kaikista tee. Toisaalta voi olla perää, koska yleensä näitä asioita suorittaa juurikin hieman "arvokkaammalla" autolla ajelevat ihmiset. Tänään muuten ihmettelin kun muuan Jaguaari-kuljettaja ei osannut käyttää vikkua. Siellä se sitten suhaili maantielaivallaan. Sattuu vielä juhaa leukaan, kun sattuu huono tuuri.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Harmiton oli "kostosi" :)

PS. Koo: Nähdään ensi kaudella joku kerta IFK-Tappara-matsissa? Jos sopii :) Palataan tarkemmin asiaan lähempänä ko. matsia.
Harmiton joo, varsinkin kun kuski ei edes pysähtynyt pyytämälleni huoltikselle.
Olin varautunut antamaan kunnon pauhut vaikka tunsin kylläkin itseni vähän pikkumaiseksi.

Ensi kaudella tapaaminen olisi ihan kiva. Katsellaan kesälomien jälkeen.

Terveisin koo
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielenkiintoinen road rage-tapaus viime viikolta

Lähdin kiihdyttämään Turun moottoritielle Huopalahdentien punaisista valoista niin että ajoin ensimmäistä autoa vasemmanpuoleisella kaistalla. Oikeanpuoleisella kaistalla oli useampikin auto. Minun takanani oli iso musta Audi. Tarinan konna on siis näin ollen jo nimetty niin kuin varmasti moni arvasikin.

Kiihdytin mielestäni ihan reipashenkisesti, mutta Audi seurasi aivan perässä kiinni. Siinä kohtaa missä nopeusrajoitus vaihtuu 100 kilometriin tunnissa (eli ehkä jo pari-kolmesataa metriä liikennevalojen jälkeen) olin sitten kiihdytykselläni saanut sen verran tilaa oikeanpuoleiselle kaistalle, että laitoin vilkun päälle aikomuksenani siirtyä pois Audin edestä. Samalla hetkellä Audi kuitenkin tunkee oikealta ohi.

Tätä en arvostanut. Painoin kerran äänitorvea samalla kun itsekin siirryin tuonne oikealle kaistalle Audin siitä mentyä. Vastareaktiona Audin kuljettaja painoi niin voimakkaasti jarrua, että minulla oli kiire saada väistettyä. Sain kuitenkin koukattua vasemman kaistan kautta ohi, kiihdytin vauhdin noin 110:een ja siirryin takaisin oikealle kaistalle tässä vaiheessa ehkä noin sata metriä Audin edelle.

Seuraavaksi takana alkoi valojen väläyttely. Sitten seurasi mielestäni episodin uskomattomin vaihe. Audi kiihdyttää uudelleen, tulee rinnalle ja alkaa kiilata minua pientareelle. Vauhtia molemmilla vähän toista sataa. Audin ratissa on keski-ikäinen siististi pukeutunut mies, joka vaikuttaa lievästi sanottuna raivostuneelta. Tätä jatkuu monta sataa metriä Audi ajaa todella lähellä autoni kylkeä sovittaen nopeutensa minun nopeuteni mukaan ja eleistä päätellen haluaa, että pysähdymme. Mielenkiintoni tähän oli hyvin vähäinen, sillä en todellakaan aikonut A) pysähtyä moottoritien varteen B) keskustelemaan tuollaisen hullun kanssa.

Taaksemme alkoi pakkautua muita autoja, koska tässä vaiheessa olin pudottanut nopeutta huomattavasti. Lopulta Audi-kuski ilmeisesti sai tarpeekseen ja kiihdytti kohti taivaanrantaa.

Mitäs tästä tuumisi. Herra Audi ilmeisesti oli sitä mieltä, että tukin vasemman kaistan ja oli näin ollen oikeutettu menemään oikealta ohi. Tai jotain. Saattaisin ymmärtää reaktiota paremmin, jos olisin ollut vasemmalla kaistalla huomattavasti pidempään tai ylipäätään ajanut sillä hyvin hiljaista vauhtia. Omassa liikennekäyttäytymisessä yritän muuttaa sitä, että jatkossa harkitsen entistä pidempään milloin painan äänitorvea, vaikka kuinka tekisi mieli olla pikkupoliisi. Äänimerkistäni huolimatta en voi ymmärtää Audi-miehen kostotoimenpiteitä.

Audi merkkinä on tässä ja monessa muussakin viestissä mainittu nyt aika monta kertaa negatiivisessa yhteydessä eikä mielestäni syyttä. Omat liikennekokemukset ovat kyllä sellaisia, että Audi, BMW, Mersu ja Volvo ovat syystä tai toisesta huomattavan usein mukana niissä tapauksissa, joissa kuljettajilla tuntuu olevan aivan omat sääntönsä ja käyttäytymismallinsa liikenteessä. Näidenkin autojen kuskeissa on tietenkin myös paljon asiallisia tapauksia, joten pahoittelut heille turhasta leimaamisesta.

Tasapuolisuuden nimissä mainittakoon, että itse ajan Honda Civiciä, jos joku haluaa leimata tämän tapauksen toisen(kin) osapuolen vuoksi koko automerkin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Audi, BMW, Mersu ja Volvo

Pitää taas muistaa, että ei se auto ole kusipää, vaan se ihminen, joka kyseistä autoa ohjastaa. Toki usein näiden merkkien ratin takaa sen pissipään löytää, koska usein pissipäät haluavat ajaa Audilla, Mersulla, Bemarilla tai Volvolla. Auto tuskin tekee kenestäkään kusipäätä, täytyy sitä vikaa olla jo ennen ratin taakse hyppäämistäkin.

Aika uskomaton kyllä tuo tarinasi, rekkari ylös ja soitto poliisille? Tuo audistihan tappaa vielä jonkun.
 

12961

Jäsen
Aika uskomaton kyllä tuo tarinasi, rekkari ylös ja soitto poliisille? Tuo audistihan tappaa vielä jonkun.

Eihän tuo soitto miliisille mitään hyödytä, sana sanaa vastaan tuossa ollaan.

Rekkari hakuun ja soitto suoraan audistille, kokeilee miten se kiehahtaa kun vähän soittaa suuta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Rekkari hakuun ja soitto suoraan audistille, kokeilee miten se kiehahtaa kun vähän soittaa suuta.

Tämä tietysti se mielekkäämpi vaihtoehto. Pitää muistaa käyttää sivistyssanaa "pienipilinenapinanrunkunkorvike". Se yleensä herättää vastapuolella jonkinlaisia tuntemuksia.

Totta tosiaan tuo, ettei sana sanaa vastaan -tilanteessa päästä puusta pitkälle.
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Aprillipäivän hengessä Helsingin Hietalahdessa Abrahaminkatu ja Hietalahdenkatu käännettiin tänään yksisuuntaisista kaksisuuntaiseksi 1+1 kaistoille.

Aamupäivällä suurin osa kuskeista näytti vain naureskelevan liikennemerkeille muuttuneista liikennejärjestelyistä sekä kohtaavaa liikennettä-varoitusmerkille. Kolmen korttelin matkalla joka ikinen auto vasemmassa reunassa oli pysäköity uuden järjestelyn mukaisesti keulat kohti Bulevardia, mutta konkarit vetävät surutta vasemmallakin kaistalla Kamppia kohti.

Varmasti ei ole liian vaikeat liikennemerkit, etteikö voisi vähän skarpata ja tarkkailla mikä on muuttunut. Onnekseni ajoin vain risteävillä kaduilla, mutta autoja ryhmittyy risteyksissä todella yllättäviin paikkoihin. Ihan tällä viikolla en ainakaan noille kaduille ole menossa, katellaan lehdistä moneenko kertaan ehtii kolahtaa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Voi vitun vittu ihmisiä, jotka eivät osaa tulla liittymästä motarille. Menkää bussilla tai jääkää himaan. "Kivoja" ketjureaktioita aiheutuu tollasten mämmikourien takia.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Kesänopeuksiin siirtymisen mukaisesti nopeuserot moottoriteillä ovat taas kasvaneet. Ja vaha vitutuksen aihe on vain korostunut; vilkun käyttämättömyys kaistaa vaihdettaessa moottoritiellä. Kuinka helppoa olisi jos kaikki laittaisivat vilkun päälle samalla hetkellä, kun tikapuuhermostossa herää ajatus kaistan vaihdosta? Tällöin kanssa autoilijat pysytyisivät hiukan paremmin ennustamaan tulevaa ja antamaan pelivaraa. Samaten oikeanpuoleisella kaistalla kulkevat voisivat aina välillä parhaimpansa mukaan asettua kaistaa vaihtamaan pyrkivän asemaan. Itse lähes aina annan tilaa jos sitä vilkulla pyytää ja nopeusero ei ole kymmeniä kilometrejä tunnissa. Leveäkaista tiellä yllättävän monet käyttävät vasemman puolesta vilkkua koko ohituksen ajan, ja näin viestittävät vastaan tulijoille ohittavansa. Mikä puolestaan taas estää monet vaaratilanteet, kun vastaantulijat eivät ohita samaan aikaan.


Toinen asia, mikä allekirjoittaneelle aiheuttaa vitutusta, on motarilla välittömästi ohituksen jälkee palaaminen oikeanpuoleiselle kaistalle ja suolapaskan/kuran heittäminen ohitetun tuulilasiiin, vaikka vasemmalla kaistalla olisi kilometri eteen ja taakse tyhjää. Mikähän mystinen voima siinä oikean puoleisella kaistalla ajamisessa pelottaa? Joitain taas se sama voima pitää itsepintaisesti vasemmalla kaistalla köröttelemässä vakionopeuden säädi asetettuna hieman yli rajoituksen, vaikka takana on minkälainen letka. Takaraivossahan tällöin on vanha totuus, että ohihan ei tarvi ketään päästää, koska kenenkään ei tarvi ajaa enempää ylinopeutta kuin itse ajaa.

edit. oikea vaihdettu vasemmaksi
 
Viimeksi muokattu:

Juna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vittu että pistää vihaksi nämä ruuhkat ja miten ne syntyy. Vaikka kello ois kolme yöllä niin jotkut tollot saa sen ruuhkan aikaseksi.

Letkan kärjessä ajelee joku vähän isompi auto, joka ei saa aja kun sen 80, mikä on aivan ok. Mutta en voi tajuta, miksi perässä tuleva ajaa ihan perseeseen kiinni, eikä harkitsekaan ohitusta. Sitten se siinä kiroaa, että miks vitussa tuo ajaa noin hiljaa. Siihen tulee perään muutama useampikin auto ja kaikki ajaa niin lähekkäi, että koitappa sieltä vähän laiskemmalla autolla löytää joku suoran pätkä, millä kerkeät viisi alinopeutta ajaavaa (joista yksi 25 metrinen rekka) ohittaa.

Jos ei aio ohittaa niin voi siihen sen raon jättää, että ne takana tulevien ei tarvi ajaa montaa kilometriä siinä kaverin kaistalla.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesänopeuksiin siirtymisen mukaisesti nopeuserot moottoriteillä ovat taas kasvaneet.

Vielä enemmän nopeuserot haittaavat tavallisella maantiellä, missä ohittelutarve lisääntyi parissa päivässä huomattavasti. Siellä edelleen körötellään mittarin mukaan kahdeksaakymppiä ja jonot perässä kasvavat. Hämmästytti tänään nämä valtatiellä jonottelevat kuskit. Miksi ihmeessä he eivät mene ohi niistä tientukoista, vaan jäävät roikkumaan puskuriin vaikka olisi miten hyviä suoria ohittamiseen? Muutaman kerran sai painella ohi puolesta kymmenestä autosta, jossa katsotiin suu auki kun ajoin reilua satasta. Samperi sentään, katsoisivat itsekin niitä nopusrajoituskylttejä ja ajaisivat ns. normaalia nopeutta. No, ehkä ne viikon päästä huomaavat, että rajoitukset ovat muuttuneet.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joitain taas se sama voima pitää itsepintaisesti oikeanpuoleisella kaistalla köröttelemässä vakionopeuden säädi asetettuna hieman yli rajoituksen, vaikka takana on minkälainen letka. Takaraivossahan tällöin on vanha totuus, että ohihan ei tarvi ketään päästää, koska kenenkään ei tarvi ajaa enempää ylinopeutta kuin itse ajaa.

Siis hetkinen... Pitäisikö lievää ylinopeutta moottoritien oikeanpuoleista kaistaa ajavan hiljentää vauhtiaan, että takaa tulevat pääsevät ohi? Eiköhän ne perässä ajajat aja ihan omasta tahdostaan letkassa sitä heille sopivaa lievää ylinopeutta ja ne, joille tämä ylinopeus ei riitä, ajavat ohituskaistaa pitkin ohi ilman sen suurempia ihmettelyjä.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Siis hetkinen... Pitäisikö lievää ylinopeutta moottoritien oikeanpuoleista kaistaa ajavan hiljentää vauhtiaan, että takaa tulevat pääsevät ohi? Eiköhän ne perässä ajajat aja ihan omasta tahdostaan letkassa sitä heille sopivaa lievää ylinopeutta ja ne, joille tämä ylinopeus ei riitä, ajavat ohituskaistaa pitkin ohi ilman sen suurempia ihmettelyjä.

Itseasiassa tarkoitin vasemman puoleista kaistaa körötteleviä, en vasemmalla ajavia. Ajatusvirhe.
 
Suosikkijoukkue
Kanuunat
Jarruvalodisko

Tänään kotiinpäin palatessani sain seurata välillä Ristiina-Kouvola(Kotkan liittymään asti) punaisen Pökötin jarruvalodiskoa. Ajelin kyseisen kuskin perässä koko matkan ja jarruvalot paloitvat kyseillä suharilla 30s välien. Tämä johtui siitä, että kuski oli tykästynyt edellä ajavan pakun perseeseen ilmeisesti niin paljon, että piti ihan kiinni ajaa. Kun tiellä nyt sattui olemaan ~20-30 auton letka, niin nopeus vaihteli luonnelisesti. Ihmettelin siinä sitten, mikä oli kyseisen ajotyylin tarkoituksena? Säästää bensaa käyttämällä pakun imua hyväkseen.
Itse taisin painaa jarrua kerran koko matkan aikana, joten ei vauhti jonossa niin paljoa vaihdellut.
ELI MITÄ PERKELETTÄ SIINÄ TAKAHUSLAARISSA TARTTEE ROIKKUA! Luulisi se olevan jo rasittavaa itsellekin koko ajan jarrupojinta takoa. Huomautuksena vielä, että pökötin eessä oli väh. 10 autoa, joten ohittaminen ei kaverilla ollut mielessä kait.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen verran pitää avautua ja kysäistä, että väpättääkö ihmisillä se kaasujalka niin kovin, että 100 km/h alueella nopeus seilaa siinä 85-110 välillä ja ohituskaistalla uskalletaan ajaa aina se 120. Joku ajoharjoittelurata olisi ihan hyvä vaihtoehto ko. ihmisille.

Ohituskaistaspedeille ihan vaan tiedoksi, että ostakaa tehokkaammat autot, jos oikeasti haluatte kiusata.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun kesä ja juhannusruuhkat kovasti lähestyvät, niin arvon palstaveljet voisivat kertoa mielipiteensä seuraavaan dileemaan;

tuossa jokunen kesä sitten palatessani möksältä paluuliikenne oli parhaimmillaan Lahden motarilla. Keskinopeus pyöri siinä 100km/h tienoilla ja motarillahan on 120km/h nopeusrajoitus. Tilanne oli siinä mielessä hyvin hassunkurinen koska vasen kaista oli täyteen buukattu ja oikea kaista lähes pääsääntöisesti tyhjä. Mitä nyt muutama rekka aina silloin tällöin. Päätin sitten kuitenkin enemmistöstä poiketen mennä oikealle kaistalle vaikka edessä 1km päässä näytti ajavan rekka samalla kaistalla. Jostain syystä vasemmalla kaistalla notkuvista autoista tuli ns. pahaa öögaa ja saattoi siinä keskarikin vilahtaa kun ajoin n.120km/h heidän ohitse. Tai siinä mitään ohiteltu, vaan ajeltiin normaalisti ilman ylinopeutta oikeata kaistaa. No rekka sitten saavutettiin ja kas kummaa sekin lähti heti liittymästä ulos ja seuraava auto oli pitkän matkan päässä oikealla kaistalla. Mikäs siinä, 120km/h mittariin ja matka jatkuu. Saavutettuani peräkärryllisen auton aloin seuraamaan josko oikealle kaistalle olisi sen verran tilaa että pääsisi peräkärryllisestä autosta vasemman kaistan kautta ohitse ja saman tien palaamaan oikealle kaistalle. Tilaa ei sitten löytynyt mistään, kaikki veti välit kiinni joten jäin vaan siihen perään odottelemaan josko riittävä väli tulisi. No jossain välissä mielestäni riittävästi tilaa tuli ja ei muuta kuin vilkku vasempaan ja kaistan vaihto. Samalla kun toisella kaistalla tullut auto huomasi kaistanvaihtoaikeeni, kaveri kiihdytti voimakkaasti ja yritti sulkea välin mutta ei kerennyt koska ilmeisesti huomasi turhan myöhään aikomukseni vaihtaa kaistaa. Perästä seurasi valohoitoa pitkän äänimerkin saattelemana. Ohitettuani auton vaihdoin ripeästi takaisin "omalle" kaistalle ja jatkoin matkaani niin kuin ennenkin. Lopulta myös oikealla puolella oli sen verran tiiviisti autoja etten viitsinyt koko ajan vaihdella kaistoja joten jäin enemmistön tapaan notkumaan vasemmalle kaistalle loppumatkaksi.

Tämä pieni sepostus pohjana kiinnostaisi tietää että tuleeko paluuliikenteen ruuhkissa käyttäytyä kuin enemmistö vai noudattaa autokoulussa saamia neuvoja että pääsääntöisesti oikealla kaistalla tulisi ajella?
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Sen verran pitää avautua ja kysäistä, että väpättääkö ihmisillä se kaasujalka niin kovin, että 100 km/h alueella nopeus seilaa siinä 85-110 välillä ja ohituskaistalla uskalletaan ajaa aina se 120. Joku ajoharjoittelurata olisi ihan hyvä vaihtoehto ko. ihmisille.

Ohituskaistaspedeille ihan vaan tiedoksi, että ostakaa tehokkaammat autot, jos oikeasti haluatte kiusata.
Ei näistä spedeistä kannata välittää. Vauhdilla ohi ja takaisin norminopeuteen. Harva niistä tulee takapuskuriin enää ohituskaistan jälkeen. Onhan siinä riski, että poliisi osuu kohdalle, mutta aika harvoin niin käy.

Hieman asiaa sivuten. Eilen kävin paikallisessa ravintolassa syömässä ja kun olin lopettelemassa safkaani astui sisään äiti ja tytär. Kiivaasti väittelivät huonoista kuskeista. Tytär paukautti, että mikset päästänyt sitä toista autoa ohi vaan kiihdytit. Äiti vastasi, ettei "mun ohi ei mennä kun ajan rajoitusten mukaan".

Toivottavasti tämä asenne ei siirry tyttärelle.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tämä pieni sepostus pohjana kiinnostaisi tietää että tuleeko paluuliikenteen ruuhkissa käyttäytyä kuin enemmistö vai noudattaa autokoulussa saamia neuvoja että pääsääntöisesti oikealla kaistalla tulisi ajella?

Kyllähän autoletkojen olisi parempi ajella siellä moottoritien oikealla kaistalla kuvaamassasi tilanteessa. Autokoulussa kuitenkin opetetaan myös, että moottoritiellä oikealta puolelta ohittaminen on rangaistava teko ja voi aiheuttaa pahojakin vaaratilanteita. Jos olisit liikkuvan poliisin yksikön tuolla ohittanut, niin ajokorttisi olisi todennäköisesti lähtenyt kuivumaan samantien.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös