Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 108 943
  • 13 125

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eihän tuo minua haittaa, mutta ihmettelenpähän vaan. Tottakai vähän voi ennakoida, jos normaali kaistanvaihto jännittää, mutta tuo parin risteyksen ja mutkan takaa jonottaminen menee jo liioitteluksi.

Eli siis jos kaikki tekisivät kuten sinä, ei jonoja olisi?

Itseäni on vituttanut tuon Ylöjärvi-Lakalaiva-motarin tietyömaalla usein tapahtuva toiminta. Eli auki on kaksi kaistaa samaan suuntaan, joista toinen loppuu hetken kuluttua tien kaventuessa tietöiden vuoksi yhdelle kaistalle. Valopäät kiihdyttävät matelevan letkan ohi ja ohitettuaan sen 20 autoa laitetaan vilkku ja ängetään jonon väliin. Ajallisesti tuossa voitetaan joitakin sekunteja, toisaalta jännitystähän se elämään tuo. Ja vittuuntuneita kanssa-autoilijoita.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Orivedellähän sattui pari vuotta sitten ketjukolari, kun yksi pysähtyi päästämään sorsapesueen tien yli. Neljä autoa ehti pysähtyä jonoon, kunnes rysähti. Kolme ihmistä loukkaantui.

Kesäkuussa Jyväskylässä sattui ketjukolari samasta syystä. Autoilija veti moottoritiellä(!!!) liinat kiinni sorsapoikueen takia.

Kuukausi sitten Keravalla koulubussi(pikkubussi) suistui tieltä, kun kuski väisti oravaa. Yksi lapsi loukkaantui.

Kuukausi sitten auto ajautui ojaan Nilsiässä, kun kuski väisti pientä eläintä.

Viikko sitten auto ajoi ulos Mustasaaressa, koska väisti eläintä. Auto kulki ojassa 80 metriä väistön jälkeen.

Tänä aamuna lensi auto katolleen Lieksassa, kun kuski väisti eläintä. Selvisi naarmuilla.

*********

Nuo kaikki tuli pikaisella googletuksella. Eläinten väistäminen siis vaarantaa ihmishenkiä. Toki nuo on varmaan refleksinomaisia väistöjä, mutta pitäisi yrittää takoa kalloon jo ennen ajoon lähtöä ja ajon aikanakin, että mitään peuraa pienempää ei väistetä.
 
Viimeksi muokattu:

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Eli siis jos kaikki tekisivät kuten sinä, ei jonoja olisi?
Autoja ehtii samoista valoista kaupunkialueella enemmän läpi kahdelta, kuin yhdeltä kaistalta. Noissa kolmessa mainitussa risteyksestä kahdessa on myös kääntyville kaksi kaistaa. Jos kaikki ajaisi kuten minä, (joka en muuten blokkaa vilkulla kaistaa vaihtavaa koskaan) niin kyllä jonot olisivat lyhyempiä. Tai vitut jonojen pituudesta, mutta minuutteja kuluisi samaan matkaan useimmilta vähemmän.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Autoja ehtii samoista valoista kaupunkialueella enemmän läpi kahdelta, kuin yhdeltä kaistalta. Noissa kolmessa mainitussa risteyksestä kahdessa on myös kääntyville kaksi kaistaa. Jos kaikki ajaisi kuten minä, (joka en muuten blokkaa vilkulla kaistaa vaihtavaa koskaan) niin kyllä jonot olisivat lyhyempiä tai vitut jonojen pituudesta, mutta minuutteja kuluisi vähemmän.

Ok, en tiennyt tarkalleen minkälaisista risteyksistä oli kyse. Tarkoitin vain, että monessa paikassa on pakko jonottaa ellei halua olla kiilaava kusipää.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ok, en tiennyt tarkalleen minkälaisista risteyksistä oli kyse. Tarkoitin vain, että monessa paikassa on pakko jonottaa ellei halua olla kiilaava kusipää.
Noista vaarallisista kiilavista kusipäistä on hyvä esimerkki Turunväylältä Kehä1:lle jonottaminen. Siihen on oikein tehty kaista jonottamista varten. Eli motarilla on kolme kaistaa, josta oikeanpuoleinen johtaa liittymään. Jono on usein 2 kilometriä pitkä ja seisoo tai kulkee kävelyvauhtia. Samalla kahdella viereisellä kaistalla posotetaan ohi > 100km/h. Tuossa sattuu ja tapahtuu harva se päivä, kun joku ei 1. halua jonottaa 2. oikeasti tiedä, että jono johtaa kehälle.

Siinä on usein hölmö ja vaarallinen tilanne, jossa vasemmalla kaistalla huristellaan metrin turvavälillä 120km/h. Samalla keskikaista on lähes tyhjä. Siellä on vain joitain vaarasta tietämättömiä ja joitain selvästi jonoon kärkkyjiä. Joskus joku hermostuu vasemmalla kaistalla ja alkaa ohittamaan tyhjältä keskikaistalta kaikkia. Harmi vaan, että se ei aina olekaan tyhjä, vaan siinä mateleekin joku kärkkyjä 40km/h, joka voi hetkenä minä hyvänsä sopivan välin nähdessään iskeä liinat kiinni.

Pari kuukautta sittenhän koko motari seisoi yhden aamun, kun tuossa rysähti.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Eläinten väistäminen siis vaarantaa ihmishenkiä. Toki nuo on varmaan refleksinomaisia väistöjä, mutta pitäisi yrittää takoa kalloon jo ennen ajoon lähtöä ja ajon aikanakin, että mitään peuraa pienempää ei väistetä.

Jep, kyllä mäkin ennen jokaista ajoa, oli se pitkä tai lyhyt, heitän pienen agnostisen rukouksen yläilmoihin, jossa pyydän suojelusenkeleitä itselleni ja reittiäni leikkaaville. Ja painan päähäni mainitsemasi säännön.

Vähän taustaa: Olen nyt ajanut vuodesta 2004 noin 220 000 km ja sinä aikana olen meinannut ajaa viisi hirvikolaria, tappanut kaksi pikkulintua ja miljardi hyönteistä. Yhden kuolemankolarin vältin rekkakuskin valppauden ansiosta, vastaan tuli ohitustilanteessa syyssateella uusi harmaa Mersu ilman valoja.

Rekkakuski polkaisi jarrut pohjaan samalla kun vaistomaisesti käänsin rattia vartin oikealle, etten törmäsi Mersuun. Kumma kyllä Mercedes-Benzin kuljettaja ei tehnyt pienintäkään väistö- tai jarrutusliikettä. En vieläkään tajua miksi. Välimatkaa oli enää noin 20 metriä.

Rekkakuski kyllä muistutti meikäläistä ohituksestani pitkällä äänitorven soittamisella, mutta oli se sen arvoistakin... Sitä saatanan Mersua ei yksinkertaisesti voinut nähdä siinä sateessa - maisema oli harmaa, alkoi hämärtyä jne. Jos Mersussa olisi ollut valot päällä, olisin ilman muuta jo ääreisnäköni avulla huomannut sen.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Eihän tuo minua haittaa, mutta ihmettelenpähän vaan. Tottakai vähän voi ennakoida, jos normaali kaistanvaihto jännittää, mutta tuo parin risteyksen ja mutkan takaa jonottaminen menee jo liioitteluksi.

Kotiin palatessaan saman koulukunnan gringot vetävät DDR-hallilta asti vasenta kaistaa Rokkimäkin ohi, kun kääntyvät ylös Tukholmakadulle Tullinpuomin Shelliltä. Ja siitä sitten väkisin vasenta kaistaa pitkin Munkkivuoreen asti Turtsan alkuun, josta kääntyvät vasemmalle. Oikea kaista on sitten koko matkalta tyhjillään kuin kaupunkimme Apulannan biisissä. Brömbröm siihen ja kotona ennen Soittista. Siitä 500 Euroa ja vamos äkkilähtö Lanzarotelle. Vongut lentoemolta ja takki (?) tyhjänä naamoille Suomi-baariin. Elämä on valintoja

Samaa julistin jo taannoin; reittiä viitisen vuotta tuli mentyä ja täsmälleen samoilla teeseillä. Oikeasti jos hyvin osuu valot ja kaistanvaihdot, niin Marian sairaalan kohdalta Turtsalle ei tarvitse pysähtyä kertaakaan. Ja siis jommalla kummalla puolella on jatkuvasti seisova jono, eikä ketään kiilata. Jonossa on usein hyviä saaliita, busseja ja kuorma-autoja, jotka jättävät eteensä aina mojovan kolon, hitaita kun ovat liikkeissään. Totuuden paikka on siinä Tukholmankadulle käännyttäessä, kun siinä on vain yksi kaista kääntyjille. Kuitenkin siinä juuri ennen olevat suojatievalot ovat välillä aika lifesavereita, paalulle kun pääsee, niin edessä on usein tyhjä kaista, ja jos ei pääse paalulle, niin edessä olijalla on usein samat aikeet. Sen jälkeen saakin ajaa tyhjää kaistaa sataa käsi pystyssä Paciuksenkadun päähän.

Toinen bravuurikohta on Ruskeasuon risteykseen tulo lännestä päin, mäkeä alas paloaseman kohdalta. Siinäkin vasen kaista on hyvin miehitetty, ja oikeanpuolimmaisin Pasilaan menijöille on aina vajaa. Toimii kuin junan vessa, oli tietöitä tai ei. Eikä siinä edes tarvitse kaistaakaan kunnolla vaihtaa, tiemerkinnät tietöiden takia kun näyttävät mitä sattuvat. Oikealla tila vaan lisääntyy, kun tulee lisää kaistoja keskustaan meneville. Vasemmalla jarruvalomeri, oikealla tyhjää tilaa, eli hanaa vaan. Alamäki kun on, niin pääsee jopa Puntolla niputtamaan melkoisen nipun jonottelijoita.

Hassua kun esim nuo tutut reitit ovat ihan selkäytimessä, tietää aina, mitä seuraavaksi tapahtuu ja koska pitää tehdä seuraava muuvi. Jonossa edessä bussi numero X, tietää, että kääntyy seuraavasta vasemmalle, joten nyt pysäkillä ollessaan kärkyy pian vasenta kaistaa jne. Sitten kun lähtee jonnekin pohjoiseen esim. Mäkelänkatua, niin ruuhkassa on ihan uunona ja jonottelee vaan peloissaan ja joka puolelta mennään ohi sataa käsi pystyssä.
 

dimmu

Jäsen
Mikä helvetti siinä on, kun tiellä, jossa rajoitus on 80km/h niin siellä ajetaan 70km/h. Sitten jos rajoitus muuttuu 60km/h niin silloin ajetaan 50km/h. Tai vaihtoehtoisesti jos rajoitus on 60km/h, ajetaan 70km/h, ja kun rajoitus vaihtuu taas 80km/h, jatketaan samaa nopeutta. Joskus jotkut saattavat ajaa kuudenkympin alueella 55km/h, ja kun vaihtuu 80km/h rajoitukseksi, yhtäkkiä kiihdytetään lähes 100km/h asti.

Ei vaan pysty ymmärtämään.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ei vaan pysty ymmärtämään.

Jos käyt kokeilemassa josain riisikippoa tai vastaavaa tekelettä, niin ehkä ymmärrät. Se mittari valehtelee ylöspäin aina, ilman poikkeuksia, vähintään sen 10km/h. Sama tuntuu tosin pätemään Volkkareihin, vanhempiin Bemareihin (jos ei ole ratissa amis-Pete tai naapurin nousukas Uolevi) sekä suurimpaan osaan ranskalaisista autoista.

Kumma, että Japanissa saadaan autot kestämään sata vuotta, mutta mittareita siellä ei ole koskaan saatu toimimaan.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Kumma, että Japanissa saadaan autot kestämään sata vuotta, mutta mittareita siellä ei ole koskaan saatu toimimaan.

Tolla saa hienosti sellaista näennäistä laaduntuntua luotua, "jumalauta, sataa mennään, eikä vauhti tunnu missään ja täähän menee kiskoilla ku juna". Todellinen nopeus tietty joku 40km/h.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tolla saa hienosti sellaista näennäistä laaduntuntua luotua, "jumalauta, sataa mennään, eikä vauhti tunnu missään ja täähän menee kiskoilla ku juna". Todellinen nopeus tietty joku 40km/h.

No se on tietysti totta.

Eipä se ole kumma, että Toyota-kuskit ovat niitä joiden mielestä rekat suhahtelevat moottoritiellä sataa ohi. Myös vähän laadukkaampien henkilöautojen kuljettajat saavat osakseen vihaisia katseita, kun Avensiksen mittarin mukaan Saab/Volvo/MB/Audi menee sataaneljääkymppiä ohi, vauhdin ollessa todellisuudessa tasan satakymmenen. Sitten vonkumaan Iltalehden keskusteluosioon kuinka Suomen teillä hurjastellaan.

Mutta sehän on autojen omistajien sokeutta, tyhmyyttä ja lapsenuskoa, eikä niinkään autonvalmistajan vika. Kaikki kunnia Toyotalle, joka onnistuu kusettamaan niin monia ihmisiä maailmassa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Mitäs automerkkejä tohon sit jäi vielä jäljelle?

Porukoiden riisikipon nopeusmittari näyttää n. 1 km/h liikaa. Hyvin on muutenkin toiminut sen 400 tkm, vaikka on automaattilootalla.

Sen vielä ymmärrän, että nopeuksissa on edes joku "sääntö" eikä ajella 80 alueella 70 km/h ja satasen alueella 110 km/h. Tampereellakin kun ajetaan Jyväskyläntietä (tie-9?) Pirkkalaa kohti tulee jokainen auto perä edellä vastaan, kun asettaa vakionopeudensäätimeen 110 km/h. Karkuvuoren tunnelin kohdalla alkaa 80 km/h nopeusrajoitus ja kun tiputan nopeuden 90 km/h posottavat juuri ohittamani autot surutta ohi. Ei jummarra.

Itse pyrin yleensä ajamaan siten, että mittarin neula osoittaa n. 10 km/h sallittua nopeutta enemmän.

EDIT: siis tuo "sääntö" tarkoittaa juurikin sitä, että ajetaan joko se 5 km/h alle rajoitusten tai vaikkapa 5 km/h yli. Ja homma jatkuu, vaikka nopeusrajoitus muuttuu.
 
Viimeksi muokattu:
Porukoiden riisikipon nopeusmittari näyttää n. 1 km/h liikaa. Hyvin on muutenkin toiminut sen 400 tkm, vaikka on automaattilootalla.

Onko siinä saman kokoiset renkaat, mitä suomalainen maahantuoja on siihen aikoinaan pistänyt? Renkaiden koko vaikuttaa merkittävästi mittarivirheen suuruuteen ja yleensä renkaiden vaihtaminen isompiin vähentää mittarivirhettä. En tiedä onko kyse siis siitä, että maahantuoja pistää pienet renkaat halpoihin autoihin alle, jotta voisivat paremmin kilpailla hinnalla. Mittari on kuitenkin säädetty hieman rikkaampien maiden suuremmille rengaskooille, joten tästä syystä mittari valehtelee aivan törkeästi.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Onko siinä saman kokoiset renkaat, mitä suomalainen maahantuoja on siihen aikoinaan pistänyt? Renkaiden koko vaikuttaa merkittävästi mittarivirheen suuruuteen ja yleensä renkaiden vaihtaminen isompiin vähentää mittarivirhettä. En tiedä onko kyse siis siitä, että maahantuoja pistää pienet renkaat halpoihin autoihin alle, jotta voisivat paremmin kilpailla hinnalla. Mittari on kuitenkin säädetty hieman rikkaampien maiden suuremmille rengaskooille, joten tästä syystä mittari valehtelee aivan törkeästi.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html tuosta pystyy kätevästi laskemaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Niin, ei se mikään Jatkoajassa keksitty juttu ole, että japanilaisissa autoissa ehkä yhdessä viidestäkymmenestä heittää mittari alle 5km/h. Se on vähintään sen 10km/h ja se on jo aika paljon.

Olen ajanut elämäni aikana ns. paljon neljällä henkilöautolla, yksi on Nipponin poikien tekemä ja kolme on tehty Ruotsissa. Yhden mittari näytti 100km/h, kun todellinen vauhti oli 88km/h ja kolmen muun piti kilometrilleen paikkansa. Arvaat varmaan mikä näistä oli/on japanilainen ja mitkä tehty Ruotsissa?

Otetaan sen verran takaisin, että vanhoissa Volkkareissa pitää kyllä yllättävän hyvin mittari paikkansa. Uudemmissa kuulemma vähän tahtoo antaa lisämaustetta todelliseen vauhtiin verrattuna.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siinä taitaa melkoiset 14 tuuman läskit olla alla. Sitä en tiedä, onko kehän pituus kasvanut. Minä voin sanoa, että muilla ajamillani autoilla ei mittarivirhe ole ollut noin pieni. Ja on tullut ajettua melkoisen monenmerkkisellä kotterolla.
 
..Otetaan sen verran takaisin, että vanhoissa Volkkareissa pitää kyllä yllättävän hyvin mittari paikkansa. Uudemmissa kuulemma vähän tahtoo antaa lisämaustetta todelliseen vauhtiin verrattuna.
'04 Audi A4:ssäni ainakin mittari heittää sitä enemmän mitä enemmän on nopeutta. Mittarin 60km/h tais olla jotain 56km/h ja 110 on 100. Jos haluaa ajaa 120km/h, niin mittarissa pitää olla vähän yli 130.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tässä ketjussa ei olla taidettu paljoa kehua teiden ritareita. Enkä sitä tee nyt minäkään.

Isäni ajelee Oulun ja Helsingin väliä usein. Matkoilla sattuu ja tapahtuu. Viime kerralla oli lähtenyt ohituskaistalla ohittamaan 70 km/h -vauhdilla vesisateessa ajanutta mersukuskia. Eihän niin saa tehdä. Lopulta painelivat rinnakkain 170 km/h. Ohituskaista loppui ja isän piti jäädä taakse.

Toinen samaisella matkalla sattunut tapaus. Isä ohittaa 120 km/h ajaneen auton ja sen jälkeen auto kiihdyttää ja ajaa pitkät valot päällä 20 metrin päässä kymmeniä kilometrejä. Lopulta isä hermostuu kun 150 km/h -vauhdissakin ohitettu roikkuu perässä ja päästää auton ohi mennen itse levähdyspaikalle toviksi. Ajatteli muuten seurata sitä vuorostansa ja kun olisi pysähtynyt, olisi vetänyt saman tien lättyyn sitä kuskia. On tehnyt samoin ulkomaillakin, joten olisi varmaan todellakin tehnyt sen. Jatkoi sitten matkaa ja pian poliisit tulevat ja puhalluttavat hänet, oli kait tilannut se pitkät päällä ajava kytät sinne. No, säästipä hammaskalustonsa tuo pitkät päällä ajanut...

On se tuo liikenne täynnä sattumuksia. Mikä teitä suomalaisia vaivaa.
 

12961

Jäsen
'04 Audi A4:ssäni ainakin mittari heittää sitä enemmän mitä enemmän on nopeutta. Mittarin 60km/h tais olla jotain 56km/h ja 110 on 100. Jos haluaa ajaa 120km/h, niin mittarissa pitää olla vähän yli 130.

Yleensä mittarin näyttämä on täysin säädettävissä, ainakin kahdessa edellisessä ruotsalaisessani, äijän jeepissä ja BMW:ssa sekä isoäijän uudessa A6:ssa.

Kaikissa on onnistunut säätää mittaria kun on sanonut montako yksikköä ja mihin suuntaan. Erohan on GPS:sta helppo todeta.

Itse tosiaan ajan GPS:n (ja siis myös auton mittarin mukaan) 10 km/h ylinopeutta, enkä ole kertaakaan näin sakkoja saanut. Sakotuskynnys on poliisilta kuultuna Turussa kaupunkialueella 15km/h ylitystä, ratsioissa hieman pienempi. Hyvä esimerkki, jossa kynnys on yleensä jopa kovempi, on Rieskalähteen suora Satakunnantiellä. Siinä kun hitainkin ajaa yleensä 60-65km/h 50 alueella. Syynä taitaa olla yksinkertaisesti se, että resurssit eivät riitä pysäyttämään riittävää määrää autoja, mikäli marginaali olisi pienempi.

Tien päällä ns. sakkorysissä, täällä päin mainittakoon vaikkapa Kustavintie, kynnys on myös reippaasti yli 10km/h. Tilaa riittävän määrän pysäyttämiseen ei yksinkertaisesti ole. Tosin ko. tiellä ratsaus kohdistuu yleensä 60-alueisiin, jossa letka vetelee sitä samaa 75:ttä kuin koko matkan 100 ja 80 alueillakin.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yleensä mittarin näyttämä on täysin säädettävissä, ainakin kahdessa edellisessä ruotsalaisessani, äijän jeepissä ja BMW:ssa sekä isoäijän uudessa A6:ssa.

Kaikissa on onnistunut säätää mittaria kun on sanonut montako yksikköä ja mihin suuntaan. Erohan on GPS:sta helppo todeta.

Pitäiskö sitä sitten siirtää joka kevät ja syksy kun alle vaihdetaan ne ainakin tuuman pienemmät talvirenkaat? Varmaan 99% autoilijoista on kuitenkin matkassa joko navigaattorilla, tai ovat ajaneet nopeusnäyttötaulun ohi, eli pitäisi olla tiedossa paljonko se mittari heittää ilman säätöjäkin.

Melko huvittavaa on, että japanialaisia moititaan mittarivirheestä, ikäänkuin se olisi jokin laatutekijä. Uskoisinpa, että alkuperäisillä renkailla mittarivirhe ei keskimäärin ole sen suurempi kuin eurooppalaisissakaan. Tuolta hienosta laskuristahan selviää, että riisipussin mittarivirhe on kesällä about 5% ja talvella noin 10% (15-14-13 tuumaa).
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Ei ollut kovin kaukana, että auto olisi törmännyt pyöräilijään eli minuun...

Huutoniemen Teboilin risteyksessä minulle palaa valo ja poljen pyörällä suojatielle. Klemettilästä tullut jono jää odottamaan minua (Hietalahden suuntaan on muutama kymmenmetri kaksikaistaa), mutta Teboililta päin tullut autoilija meinasi pistää kaasun pohjaan. Onneksi sai viime metreillä jarrutettua ajoissa. Huhhuh, kun sydän pomppas.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Huutoniemen Teboilin risteyksessä minulle palaa valo ja poljen pyörällä suojatielle.

Joku tuossa pistää silmään. Kenties se, että suojatielle ei yleensä pyöräillä? Vai oliko kyseessä ihan laillinen ylityspaikka myös pyöräilijöille? Muussa tapauksessa olisi pitänyt pyörä käsittääkseni taluttaa yli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös