Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 993 098
  • 12 249

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Toinen aivan helvetin vaikea asia on liikennevalot. Jos jumalauta kuljet jokapäivä sen saman reitin töihin, tai mihin marttakerhon kokoukseen olet sitten menossakin, niin eikö siinä perkele jo hiljalleen opi missä järjestyksessä ne valot vaihtuvat niissä tutuissa risteyksissä? Ei pitäisi olla aina niin helvetinmoinen yllätys, että valot vaihtuvat vihreiksi. Sitten jäädään siihen perkele kuppaamaan ja risteyksestä pääsee läpi ehkä itsesi lisäksi yksi muu autoilija. Muistetaan vanha kiihdytysautoilijan ohje: Jos näet vihreän valon syttyvän, olet jo hävinnyt.

Tunnetko jokaisen edelläsi nuokkuneen kuljettajan, vai oletatko vain heidän tuntevan näiden "tuttujen risteysten" valot? Olen minäkin useasti torvea soittanut, jos edellä oleva ei ole huomannut valojen vaihtuvan. En silti lähtisi samaista kuskia idiootiksikaan haukkumaan, sillä jopa minulla - kuskeista parhaimmalla - on taipumus olla välillä omissa ajatuksissaan, jolloin tarkkaavaisuus saattaa olla hetkellisesti laskenut. Tämä tarkkaavaisuuden laskeminen on sattuu hyvin helposti juuri liikennevaloissa jonottaessa.

Muutenkin vertaus kiihdytysautoilijaan kertoo omasta asennevammastasi. Ei auton kuulu olla jo keskellä risteystä siinä vaiheessa, kun valo vaihtuu vihreäksi. Minulle on ainakin aikanaan opetettu, että keltainen valo on valmistautumista varten. Vihreällä lähdetään liikkeelle, ja totta helvetissä sinä sen vihreän valonkin silloin joudut havainnoimaan.

Enemmän kiroaisin sitä tyyliä, että punaisillakin valoilla jo nostetaan kierrokset kattoon ja kytkin on jo valmiiiksi tuntumalla. Ei se tavallinen valoristeys ole mikään starttiviiva, eikä parhaimmalla reaktioajalla varustettua kuskia noteerata mitenkään - ehkä yllä kirjoittaneen henkilökohtaisella tasolla niin kuitenkin käy.

Korostettakoon nyt vielä, että itse toki pidän huolen siitä, että lähden liikkeelle heti, kun valo vaihtuu. Jos katse harhailee tuolla hetkellä suojatien vierellä seisovan blondin imetyskalustossa, niin vika on täällä.

Älkää silti siitä tulko jatkikseen avautumaan, tsekatkaa ne tissit vaikka tekin siinä odotellessa. Ei niin kiire saa olla ikinä minnekään.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
- Yksi kahjo ajoi perässäni valtatiellä n. 10 km ehkä alle sekunnin viiveellä, vettä ei satanut mutta tiestä roiskui takana olevan päälle koko ajan likavettä. Ei olisi tarvinnut pitää kauniissa katumaasturissasi pyyhkijöitä päällä, jos olisit sellaisen 3-5 sekuntia pitänyt eroa. Sitten yritit ohitella lapsi kyydissäsi keltaisella viivalla vaikka itsekin pidin (ikäväkyllä) yli nopeutta 100/80. ...tuillakseni lopulta nostin aina nopeutta kun yritit ohittaa ja vilkutin jarruvaloja muulloin. Pidä se turvaväli/ohita silloin kun ketään ei tule vastaan ja tiemerkinnät antavat luvan siihen.
Jos toinen on ääliö, pitääkö sinunkin olla sellainen? Olisit antanut mennä ohi keltaisen viivan kohdalla, etkä vittuillut - kun oli se lapsikin kyydissä. Itsestäsi teit typeryksen, sori vaan.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos toinen on ääliö, pitääkö sinunkin olla sellainen? Olisit antanut mennä ohi keltaisen viivan kohdalla, etkä vittuillut - kun oli se lapsikin kyydissä. Itsestäsi teit typeryksen, sori vaan.


Itse lähtisin kyllä siitä, että kaikkia keltaisella viivalla ohittavia kuuluisi vetää turpaan. Kusipäisintä touhua mitä liikenteessä voi tehdä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olipahan taas sankareita Itäväylällä aamulla. Jos ei halua olla törkimys, pitää valkata vasemmanpuoleinen kaista päästäkeen Vallilaan, ja näin useimmat kiltisti tekevätkin, vaikka joutuukin jonottamaan muutaman tovin aamuruuhkassa. Koska en ole törkimys, laitoin vilkun päälle ja ilmoitin täten haluni vaihtaa sinne reunakaistalle jonon jatkoksi heti, kun rampista tultuani vain uskalsin. Mutta mitä tekevät sankarit takavasemmalla? Kiihdyttävät. Metri puskureiden välissä keskenään ja edellä ajavaan melkein puoli. En mahtunut väliin, joten suunnitelma b), jäin kaistalleni. Mitä tekevät sankarit seuraavaksi? Aivan oikein, koukkaavat eteeni keskikaistalle. Saatanan pässit! Meinasitte törmätä a) toisiinne, b) minuun ja c) siihen edellä ajaneeseen. Ja vain päästäksenne keskikaistalle kohtaan, jonka olisin jättänyt mielelläni teille muutenkin.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Itse lähtisin kyllä siitä, että kaikkia keltaisella viivalla ohittavia kuuluisi vetää turpaan. Kusipäisintä touhua mitä liikenteessä voi tehdä.
Liikenteen vaarantaminen on sitä. Toisten opettaminen myös, sillä monet hermostuvat siitä, ja hermostuminen voi johtaa uusiin liikennerikkomuksiin (vaaratilanteisiin).
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisit antanut mennä ohi keltaisen viivan kohdalla, etkä vittuillut - kun oli se lapsikin kyydissä.
Miten se lapsi nyt tähän liittyy? Ymmärrätkö mikä niiden keltaisten viivojen funktio on? Entä jos -RVL- olisi kiltisti antanut ko. kahjon mennä ohituskieltoalueella ohi ja se olisi johtanut siihen, että se olisi vetänyt täysiä jotain lapsia täynnä olevaa autoa vastapalloon?

Ohitusten estäminen on yleensä todella typerää ja se voi johtaa vaaratilanteisiin, mutta vielä paljon typerämpää on yrittää ohittaa keltaisten viivojen kohdalla. Lisäksi jos näkee idiootteja liikenteessä, pitää niitä ojentaa. Se on ainoa keino edes yrittää saada ne oppimaan.

Viime viikolla Helsingissä taajama-alueella joku parikymppinen mimmi (yllätys) paahtoi kaksikaistaista tietä toiselle kaistalle suojatien eteen pysähtyneen taksin ohi noin viittäkymppiä. Samaan aikaan kaksi jalankulkijaa olivat ylittämässä katua, mutta onneksi tajusivat pysähtyä taksin kohdalle, kun näkivät tämän sankarin. Olin itse taksin perässä ja painoin tuolloin torvea a) varoittaakseni jalankulkijoita ja b) herättääkseni tämän mimmin huomion (en siis missään omassa tarkoituksessa, vaan ihan liikennesyistä). Kun pääsin seuraavissa valoissa vielä tämän mimmin rinnalle (siis sen auton) näytin vielä käsillä mitä olin mieltä sen ajamisesta. Se levitteli hätääntyneenä käsiään ja oli helppo nähdä, että oppi meni perille. Olen aivan varma, että seuraavilla kerroilla kyseinen kuski osaa pysähtyä suojatien eteen. Suomalaisille on tietysti tyypillistä täydellinen piittaamattomuus, jolloin muiden harjoittamaan hengenvaaralliseen toimintaan ei katsota aiheelliseksi puututtavan.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suomalaisille on tietysti tyypillistä täydellinen piittaamattomuus, jolloin muiden harjoittamaan hengenvaaralliseen toimintaan ei katsota aiheelliseksi puututtavan.

Jättäisit vaan opettamisen poliiseille, ennenkuin aiheutat onnettomuuden itsepäisyydelläsi. Kaltaisiesi ei toivoisi kovin kauaa ajokortillaan elvistelevän.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jättäisit vaan opettamisen poliiseille, ennenkuin aiheutat onnettomuuden itsepäisyydelläsi. Kaltaisiesi ei toivoisi kovin kauaa ajokortillaan elvistelevän.
Toisin kuin siellä Nummelassa, täällä stadissa ei ole tapana ajokortilla elvistellä. Asenteesi kuvastaa hyvin juuri sitä mistä sanoin. Sama asenne, kuin jos näkee jotakuta tapettavan jossakin. Katse vaan pois ja antaa poliisien tehdä työnsä.

Mitenköhän aiheutan onnettomuuden sillä, jos vaikka painan torvea tai väläytän pitkiä jollekin vihtiläiselle urpolle, joka ei piittaa liikennesäännösitä tai ei tunne niitä? En ainakaan ole väliinpitämätön.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ohitusten estäminen on yleensä todella typerää ja se voi johtaa vaaratilanteisiin, mutta vielä paljon typerämpää on yrittää ohittaa keltaisten viivojen kohdalla. Lisäksi jos näkee idiootteja liikenteessä, pitää niitä ojentaa. Se on ainoa keino edes yrittää saada ne oppimaan.
Olen vahvasti eri mieltä. Molemmat ovat vaarallisia toimenpiteitä, mutta ylivoimaisesti vaarallisempaa ja 100 kertaa kusipäisempää on kyllä estää toisen ohitus kuin ohittaa keltaisen viivan kohdalla. Sinä olet taatusti väärä ihminen tähän opetustoimintaan. Hyväksy se tosiasia.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Molemmat ovat vaarallisia toimenpiteitä, mutta ylivoimaisesti vaarallisempaa ja 100 kertaa kusipäisempää on kyllä estää toisen ohitus kuin ohittaa keltaisen viivan kohdalla. Sinä olet taatusti väärä ihminen tähän opetustoimintaan.
Riippuu täysin tilanteesta. Ja ihan selvyyden vuoksi todettakoon, että en ole missään sanonut estäväni tällaisia ohituksia, en ole niin tehnyt enkä tee jatkossakaan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olen kirjoittanut tästä aiheesta muinoin aikaisemminkin:

Köröttelet seuraavana rekasta ja takanasi on jono autoja. Varsin selvillä signaaleilla osoitat, että kun paikka tulee, lähdet ohittamaan rekkaa (keskiviivalla kurkistelu yms.). Sitten kun paikka tulee, laitat vilkun päälle katsot taustapeiliin ja vielä kerran kuolleeseen kulmaan ja alat kääntää rattia vasemmalle. Takanasi ollut auto lähtee ohittamaan yhtä aikaa. Vituttaa ja raskaasti. Herrasmiessäännön mukaisestihan pitäisi mennä vuorotellen ohi.

Kerran kun minulle kävi näin, näytin kauniisti keskisormea ohittajalle. Se lähti ohittamaan imusta noin puolen metrin päästä ohjaamastani autosta. No pääsin sitten itsekin rekan ohi ja tämä tyyppi tulee perävalot päällä vastaan kesäkelilllä 90:ää ajaen satasen alueella. Vilkku vasemmalle, vastaantulevien kaistalle ja katso! en saavuta autoa yhtään, koska tämän kuljettaja on päättänyt estää ohitukset. Noh, ehkä siinä oli vikaa kummassakin. Turhan helposti kilahtelee liikenteessä, täytyy myöntää.

Pinnojakin pitää joskus antaa: rekkakuskit ja karavaanarit, jotka näyttävät vilkulla merkkejä että "ohi vaan" saavat täältä pisteet. Pitää muistaa kiittää ohituksen jälkeen vaikkapa väläyttämällä hätävilkkuja. Monesti rekkakuski vastaa tähän väläyttämällä pitkiä kuin sanoakseen "eipä kestä". Lämmittää sydäntä moinen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen Pinnojakin pitää joskus antaa: rekkakuskit ja karavaanarit, jotka näyttävät vilkulla merkkejä että "ohi vaan" saavat täältä pisteet. Pitää muistaa kiittää ohituksen jälkeen vaikkapa väläyttämällä hätävilkkuja. Monesti rekkakuski vastaa tähän väläyttämällä pitkiä kuin sanoakseen "eipä kestä". Lämmittää sydäntä moinen.

Jotkut tosiaan tuota tekevät ja itsekin pidän merkin antamisesta, sillä joskus ei tuppaa millään näkemään sen edessä jolkottavan rotjakkeen ohi. Henkilöautolla mielestäni on aika turha niitä merkkejä antaa sillä henkilöauton ohi näkee kuitenkin niin paljon paremmin kuin esim. kuorma-auton.

Moottoritiellä vituttaa juurikin nämä pussittajat. Ajavat juuri sellaista nopeutta, että joudut painamaan jarrua ettet törmäisi edellä menevään hitaampaan. Itse usein nostan hieman vauhtia, mikäli näyttää siltä, että joku meinaa vuokseni pussiin jäädä ja pääsen toivottavasti hänestä ohi niin nopeasti että hänen ei tarvitse vauhtiaan tiputtaa.

Pakettiautolla tulee paljon ajeltua ja moottoritiellä ohittaessani näitä 80 km/h-lätkäläisiä nostan nopeuden ohituksen ajaksi korkeammaksi, etten jarruta henkilöautojen ohituksia. Pakettiautollahan kun ei taida saada ajaa kuin 100 km/h.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Äsken tuli taas todistettua, vaikka minkälaista porukkaa, kun kävin huvikseen ajelemassa täällä Etelä-Savon teillä.

Aikomuksenani on jo aikaa sitten ollut tulla avautumaan tänne, mutta pääkaupunkiseudun liikenteestä. En väitä olevani täydellinen kuski, mutta kyllä hirvittää täydellisten idioottien määrä liikenteessä.

Otetaan ensimmäiseksi käsittelyyn moottoritiellä ja kehällä vasenta kaistaa ajavat. En tiedä mistä johtuu vasemmalla kaistalla huvikseen ajavien hirvittävä määrä, mutta olen jotenkin tullut siihen tulokseen, että osa, ehkä jopa suurin osa näistä on ihmisiä jotka eivät ole ennen pääkaupunkiseudulle muuttoa nähneet moottoritietä.

Itselläni menee järki näiden vasemmalla kaistalla ajavien kanssa, jotka vielä yleensä ajavat alinopeutta. Se VASEN KAISTA on tarkoitettu OHITTAMISEEN, ei tavalliseen ajamiseen ja varsinkaan 80km/h ajamista - 100km/h alueella. Kaikki te, jotka tätä harrastatte, niin lopettakaa se heti ja kertokaa tästä myös sukulaisillenne ja ystävillenne. Se on laitonta ja myöskin niin ärsyttävää, että meinaa pää räjähtää!

Toinen on ihmiset, jotka tulevat liittymästä sillä asenteella moottoritielle/kehälle, että he kuvittelevat heillä olevan selkeästi oikeus tulla pääkaistalle ja muiden pitää väistää. Lain mukaan asia ei ole näin. Jos, ette uskalla ajaa sillä autolla niin kovaa, että pystytte ryhmittymään ilman muiden väistämisiä, niin käyttäkää julkisia. Nämä moottoritielle tunkemiset aiheuttavat joka päivä uskomattoman määrän vaaratilanteita. Tämä toiminta on siis laitonta!

Nyt pelisilmää sinne liikenteeseen!

Edit: Ps. Onneksi ei tarvitse enää kestää näitä urpoja, ainakaan siinä määrin kuin ennen. Sain nimittäin asunnon ihan työpaikkani vierestä... tästä olisi itseasiassa voinut mennä avautumaan myös onnellisuusketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Pimeässä jos se edellä ajava linja-auto väläyttää vilkkua vasemmalle niin kannattaa sen verran ainakin katsoa ettei sieltä vastaan tule toinen bussi. Tämähän on yleinen tapa bussikuskien kesken morjestaa toisiaan pimeässä.
Nyt on alkanut vituttamaan nämä ketkä ei osaa vilkkua käyttää. Välillä sitä ei näytetä ollenkaan, tullaan siitä viereiseltä kaistalta vaan nenän eteen. Tai risteyksessä odotat jotain autoa joka viime tipassa laittaa sen vilkun oikealle. Tai kääntyy ilman vilkkua. Kai ne saa jotain kiksejä siitä että saa häiritä toisten menoa. Eilen piti sitten räikeästi rikkoa liikennesääntöä. Ei tosin ole minun vikani että olivat laittaneet niitä puomeja ja tolppia niin tiuhaan ja kapeaan siinä mutkassa. Miten ne kuvittelee että 13,5m ajoneuvo siitä mahtuu kääntymään. Edellisenä iltana mahduin just ja just siitä, seuraavana päivänä ne oli sitä sitten vielä kaventanut. Pakko oli sitten mennä vastakkaisen kaistan kautta. Onneksi oli yö ja ei muuta liikennettä.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viikko tästä ja hän oli ajelemassa henkilöautolla pimeällä kotia kohti. Vastaan tuli auto ja isä ajatteli kerrankin kokeilla suositusta ja laittoi pitkät päälle juuri ennen autojen kohtaamista. Tämän jälkeen hän tekikin äkkijarrutuksen, kun tiellä seistä jöpötteli koira.

Pakko tarttua myös tähän. Kerroit isäsi ajokokemuksesta ja hieno juttu sinällään, mutta tässä on taas yksi esimerkki siitä, miten liikenteessä ei pidä käyttäytyä.

Itselleni tapahtui vastaava tilanne, jossa edelläni ajoi nainen ja itselläni oli ihan riittävä välimatka tähän. Yhtäkkiä nainen vetää liinat kiinni ja meikäläinen melkein peräluukusta sisään. Onneksi sain juuri ja juuri pysäytettyä ennen ja takana ajava auto myöskin, ettei tullut minun auton peräluukusta sisään. No, tottakai odottelin, että siellä oli joku pikkulapsi ym. vastaava jota tämä nainen väisti, mutta eipä mitään - pienen pieni siili köpöttelee tien yli. Voin sanoa, että tämän jälkeen olisi tehnyt mieli mennä äkkijarrutuksen tehneen ikkunasta sisään.

En siis todellakaan voinut uskoa silmiäni ja kädet alkoivat täristämään adrenaliinista - tämä kaikki yhden siilin takia ja tilanteessa olisi saattanut mennä muutama ihmishenki.

Eli sovitaanko ihmiset, että vedellään niistä ketuista, koirista ja siilistä reteesti yli, jos vähänkään on sellainen fiilis, että takana tulee muita autoilijoita. Se on kuitenkin pienimpi harmi jos se karkuun päässyt musti jää sinne auton alle kuin se, että otat koko elämäsi taakaksi muiden ihmisten loukkaantumisen, kuoleman ehkä jopa läheisesi. Tietysti tuollaisessa leikissä voi se omakin henkiriepu mennä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Pimeässä jos se edellä ajava linja-auto väläyttää vilkkua vasemmalle niin kannattaa sen verran ainakin katsoa ettei sieltä vastaan tule toinen bussi. Tämähän on yleinen tapa bussikuskien kesken morjestaa toisiaan pimeässä.

Toisaalta, jos säkkipimeässä väläytät pitkiä "kysyäksesi" rekkakuskilta, voiko ohittaa, niin vasemman vilkun väläytys tarkoittaa "ei pääse ohi". Oikealle näytettäessä the path is clear.

Nyt on alkanut vituttamaan nämä ketkä ei osaa vilkkua käyttää. Välillä sitä ei näytetä ollenkaan, tullaan siitä viereiseltä kaistalta vaan nenän eteen. Tai risteyksessä odotat jotain autoa joka viime tipassa laittaa sen vilkun oikealle. Tai kääntyy ilman vilkkua...

Jep, ja tämä korreloi suoraan liikenteessä olevien Mersujen ja monesti myös Bemareiden määrään. Onko ne jumalauta niin fiinejä pelejä, ettei sitä vilkkua viitsi käyttää, ettei leimautuisi rahvaaksi tai muuten vain demariksi.
 

-RVL-

Jäsen
Itse olen jarruttanut tiellä, vaikka sitten se siili tai kärppä menisi tien yli. Olen ehdottomasti sitä mieltä, kuten edellisessäkin viestissäni (josta syttyi sota), että turvavälit on pidettävä! Silloin ei rytise, jos ei ole omissa maailmoissaan. Tietysti tuollainen voi tulla hitusen puskista ja väistäminenkin on mahdollista, kuten hirvi kuuluisi väistää eläimen rseen kautta, jos mahdollista.

Tietenkin, jos joku on aivan lähellä takana niin jarruttaminen sikseen. Musti auton alle vaan :D.

Linja-autojen ajosta tuli mieleeni eräs vaarallinen tilanne. Olin ajelemassa loppukesästä töihin. 100 km/h -alueella linja-auto lähtee pysäkiltä suoraan eteeni, ilman vilkkua off course. Olin jo varma että nyt rytisee erittäin pahasti. Onneksi sain juuri ja juuri heitettyä vastaantulevien kaistalle ja sieltä ei tullut ketään vastaan.

//Jarruttaminen ei ole aina sitä, että painaudut seitsemän geen voimalla rattiin ja auton etupuskuri raapii tietä. Se voi olla sitä, että siirrät jalkasi jarrulle ja hidastat kauniisti ja seuraat tilanteen loppuun, jonka vuoksi hiljennät. Jos näet muutaman metrin päässä jotain, on melkein aivan sama jarruttaako, jos näet muutaman kymmenen metrin päässä esim. koiran voit jarruttaa nätisti tai tehdä jotain muuta viisasta.
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Itse olen jarruttanut tiellä, vaikka sitten se siili tai kärppä menisi tien yli. Olen ehdottomasti sitä mieltä, kuten edellisessäkin viestissäni (josta syttyi sota), että turvavälit on pidettävä! Silloin ei rytise, jos ei ole omissa maailmoissaan. Tietysti tuollainen voi tulla hitusen puskista ja väistäminenkin on mahdollista, kuten hirvi kuuluisi väistää eläimen rseen kautta, jos mahdollista.

Toivottavasti en koskaan aja sinun takanasi. Tiesitkö, että tuo on laitonta myöskin?

Vaikka kuinka pitäisi turvavälit, niin se ei aina riitä, varsinkaan jos se seuraavana takana tuleva ei niitä pidä. Kenenkö syytä kaikki olisi tässä tilanteessa? Sinun ja sen minun takanani tulevan, joka ei pitänyt turvaväliä. Silti kaikki kolme kuskia voi olla hengettä, jopa joku sinun läheisesi saattaa olla ja siili köpöttelee iloisesti ja jatkaa elämäänsä. Tässä ei paljon auttaisi syyttelyt enää.

Toivottavasti sinäkin muutat ajatusmaailmaasi ja vedät vaan iloisesti niiden kärppien ja siilien päältä, ei sillä etteikö siilitkin olisi tärkeitä, mutta kyllä ihmishenki on aina arvokkaampi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itselläni menee järki näiden vasemmalla kaistalla ajavien kanssa, jotka vielä yleensä ajavat alinopeutta. Se VASEN KAISTA on tarkoitettu OHITTAMISEEN, ei tavalliseen ajamiseen ja varsinkaan 80km/h ajamista - 100km/h alueella. Kaikki te, jotka tätä harrastatte, niin lopettakaa se heti ja kertokaa tästä myös sukulaisillenne ja ystävillenne. Se on laitonta ja myöskin niin ärsyttävää, että meinaa pää räjähtää!
Moottoritiellä joo, mutta kehällä ei olekaan ihan noin yksioikoista. Jos nyt otetaan hiukan happea ja mietitään, mihin kehällä ajavat ovat menossa, niin vasemmalla kaistalla ajossa on jopa järkeä (vaikken alinopeudesta pidäkään). Ensinnäkin, et voita käytännössä mitään, vaikka sen seuraavan siitä kuittaisitkin. Joudut todennäköisesti jumiin täsmälleen yhden autonmitan voittaneena seuraaviin punaisiin. Siinä oikealla kaistalla ajavat yleensä ne kiireettömät, joita vasen kaista ahdistaa takana kärkkyvien kuumakallejen (kuumakallien?) takia. Ja toki ne, jotka ovat poistumassa rampin pari päästä kehältä. Niinpä siinä vasemmalla ajavat ne, joilla ei ole mikään kiire poistua kehältä. Eli summa summarum, kehällä ei varsinaisesti ole ohituskaistaa. Ei ainakaan näillä liikennemäärillä ruuhka-aikoina.

Tämän kun hahmottaa, ei pitäisi pään räjähdellä pikkuasioista.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottavasti sinäkin muutat ajatusmaailmaasi ja vedät vaan iloisesti niiden kärppien ja siilien päältä, ei sillä etteikö siilitkin olisi tärkeitä, mutta kyllä ihmishenki on aina arvokkaampi.

Tuo on vain ja ainoastaan sinun mielipiteesi, ei yleismaailmallinen totuus. Kyllä minun arvomaailmassani siilin henki on huomattavasti arvokkaampi kuin vaikkapa jonkun pedofiilin.
 
Toisaalta, jos säkkipimeässä väläytät pitkiä "kysyäksesi" rekkakuskilta, voiko ohittaa, niin vasemman vilkun väläytys tarkoittaa "ei pääse ohi". Oikealle näytettäessä the path is clear.

Jep, en nyt muistanut että mihin suuntaan ne rekkakuskit sitä vilkkua vilauttaa jos on ohituspaikka. Noista vilkun käyttämättä jättämisistä kuta kuinkin samaa mieltä. Pohdin etteikö uusiin saksalaisiin autoihin kuulu vakiovarusteena vilkkua. Mutta vika löytynee ratin ja penkin välistä.
Mitä taas tulee noihin elukoiden väistämisiin. Monella se vaan on vaistomainen reaktio. Ei siinä ehdi ajattelemaan minkä kokoinen eläin se on tai tuleeko takaa joku. Tosin ei siinä muutenkaan välttämättä ehdi tehdä mitään kun jo pupu on jäänyt alle. Minä en tietoisesti lähde väistämään mitään elukkaa, paitsi henkilöautolla ajaessa hirveä. Pois lukien toki sellaiset tilanteet missä on aikaa väistää turvallisesti.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Hellitä vähän. Tuo jatkuva töissä kilahtaminen ei voi olla vaikuttamatta jo mielenterveyteen. Itselläkin naama palaa liikenteessä harva se päivä, mutta pääsen sentään töihin rauhoittumaan välillä :) Ei niin mukavaa tyyppiä kuin itseään kannata kiusata, varsinkaan kun kilahdus ei koskaan saavuta aiheuttajaansa.

Mistäs sitä itse ihmettelisi tänään.. no otetaan vaikka ammattijonottajat. Ajelen usein ilapäiväruuhkassa hkissä reittiä Nöödensöölinkatu, Reijolankatu, Mannerheimintie, Tukholmankatu, Pacifiuksenkatu, Huopalahdentie, Turunväylä.
1. Hillittömän suuri joukko autoilijoita alkaa jonottamaan jo jäähallin kohdalla Reijolankadulla vasemmalla kaistalla, että varmasti pääsisivät myöhemmin helposti Tukholmankadulle. Siitä voi usein posotella kymmenien autojen ohi ja vaihtaa kääntyvälle kaistalle ihan normaalisti hetki ennen risteystä.
2. Seuraavaksi sama letka jonottaa Pacifiuksenkadulla keskikaistalla ja Huopalahdentiellä vasemmalla kaistalla, koska aikovat kilometrin päästä kääntyä vasemalle Turunväylälle.
3. Aamuisin sama homma toisin päin. Tukholmankatua Mannerheimintielle ajaessa pääsee oikeaa kaistaa tsiljoonien autojen ohi ja silti helposti käännyttyä Reijolankadulle.

Eihän tuo minua haittaa, mutta ihmettelenpähän vaan. Tottakai vähän voi ennakoida, jos normaali kaistanvaihto jännittää, mutta tuo parin risteyksen ja mutkan takaa jonottaminen menee jo liioitteluksi.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Jep, en nyt muistanut että mihin suuntaan ne rekkakuskit sitä vilkkua vilauttaa jos on ohituspaikka.
Tämähän pitäisi olla selkärangassa. Siis ainakin se, että jos edellä oleva laittaa vilkun vasemmalle, niin ohitusajatukset loppuvat välittömästi siihen paikkaan. Lyhyt vilkautus on kommunikointia perustuen tuohon itsestäänselvyyteen.
 
Hellitä vähän. Tuo jatkuva töissä kilahtaminen ei voi olla vaikuttamatta jo mielenterveyteen. Itselläkin naama palaa liikenteessä harva se päivä, mutta pääsen sentään töihin rauhoittumaan välillä :) Ei niin mukavaa tyyppiä kuin itseään kannata kiusata, varsinkaan kun kilahdus ei koskaan saavuta aiheuttajaansa.

No en minä mitenkään kilahtele tuolla liikenteessä. Mutta jos siellä pyörit sen n. 8h päivässä niin kenties sitä jossain vaiheessa päivää joku ottaa päähän. Ei niitä kuitenkaan sen enempää jää miettimään. Muuten vituttaisi jatkuvasti. Kyllä teitäkin saattaisi toisinaan vituttaa jos kaiken maailman amatööritontut sotkisi yhtenään teidän työntekoa, ja aiheuttaisivat vaaratilanteita, ja itse olet vastuussa kymmenistä ihmishengistä ja nuo samat idiootit ei piittaa siitä pätkääkään. Niin, ja itse työhän on muuten ihan mukavaa, ei kai sitä muuten tekisi.
 
Tämähän pitäisi olla selkärangassa. Siis ainakin se, että jos edellä oleva laittaa vilkun vasemmalle, niin ohitusajatukset loppuvat välittömästi siihen paikkaan. Lyhyt vilkautus on kommunikointia perustuen tuohon itsestäänselvyyteen.

Kyllähän se onkin, tuli vaan tuossa kirjoittaessa ajatuskatkos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös