Eikä koodi ole se gooni joukkueessa vaan se on pelaajien keskinäistä kunnioitusta. Ei tappelu-uhka rumia taklauksia poista vaan pelaajat itse. Fanit verhoavat goonikulttuurin ihailun tämän tyylisiin tekosyihin, he haluavat vain nähdä tappeluita.
Minusta on turha keskustella siitä saako SM-liigassa esimerkiksi taklata kovia, puhtaita taklauksia vaan enemmän pitäisi keskustella siitä miksi on niin vaikeaa tunnistaa miten toimia kaukalossa oikein eri tilanteissa.
Jääkiekkojoukkuetta voi johtaa toisellakin tavalla, kuten SM-liigassa nähdään. Tämä siltä varalta, että joku tulee sanomaan, että näinhän kaukalossa pitääkin toimia. Ei pidä, siellä saa myös ajatella.
Nyt aletaan olla koko asian ytimessä!
Kaikki lähtee pelaajista itsestään, ei mistään muusta. Kaikki muu on selittelyä, tekosyiden hakemista yksilön toiminnalle. Pelaaja yksin päättää mitä kaukalossa tekee tai jättää tekemättä.
Tähän asiaan toki oleellisena osana liittyy yhteisön "paine", eli voiko pelaaja sanoa valmentajalle ettei aio vetää teloitustaklausta käskystä huolimatta. Jääkiekon osalta tilanne on ollut nähdäkseni se, että ei voi, koska silloin menettää kasvonsa ja sen kuuluisan mieskunnian.
Ja nimenomaan tämä kulttuuri vaatisi mielestäni päivittämistä ja isompaakin reality-checkia lajin sisällä. On täysin vanhanaikaista kuvitella, että jääkiekko voisi olla joku omalakinen yhteisö yhteiskunnan sisällä. Minä en kerrassaan käsitä miten tämä voi olla lätkäjätkille niin vaikea asia ymmärtää. Hienon lajin julkisuuskuvaa tahritaan aivan turhaan ja sitten vain levitellään käsiä. Naurettavaa!
Lihavoin TosiFanin kirjoituksesta vielä tuon mielestäni aivan keskeisimmän kysymyksen. Tuo sama pätee läpi koko jääkiekkoyhteisön, pelaajasta karjalalippiskatsojaan. Ja tuo jos joku on sitä substanssia jääkiekossa.
Minulle se tarkoittaa mm. sitä, että on aivan joutavaa väitellä onko blindside-taklaus teknisesti puhdas, etenkin jos kaikki näkevät, että se tehdään täysin tarkoituksellisesti ja kovalla vauhdilla. Siinä ei ole silloin kuin yksi ainoa päämäärä.
Edelleen aletaan mennä vielä pahemmin metsään, jos sitä aletaan sotkemaan johonkin normaaliin pelitilanteeseen ja siihen, että jääkiekossa "kopsahtelee". Kyllä keskusteluun osallistuessaan pitää pystyä erottamaan normaali pelitilanne ja ruma pelaaminen.
Näin ollen asia koskee jokaista tekijää suomalaisessa jääkiekossa. SM-Liiga ja Jääkiekkoliitto ovat päävastuussa arvojen levittämisestä sekä lajin sisällä, että myös ulkopuolelle.
Toisaalla ovat sitten myös konkreettisemmat asiat kuten seurojen talous ja työntekijöiden, tässä tapauksessa pelaajien, terveys. En jaksa millään uskoa, että pelaajayhdistyskään on kovin tyytyväinen tilanteeseen jossa "normaali" pelaaminen aiheuttaa vakavia vammoja, etenkin pään alueelle.
Tuleekin ymmärtää, että tietyn viestin antamalla esimerkiksi SM-Liiga pyrkii jo suojelemaan pelaajiaan. Se on lähtökohta ja sitä linjaa noudattamalla ajan kanssa siistitään peliä, koska seurat taas eivät katsele kauaa pelaajia jotka ovat esimerkiksi 10-15 ottelun pelikiellossa, ja myös pelaajien kukkarossa se alkaa painaa.
Kyllä tämä ihan kaikkien asia laittaa laji kuntoon ja tuoda se 2010-luvulle. Minä ainakin olen valmis olemaan vaikka mikä epäuskottava homo tahansa mutta tässä asiassa pidän meteliä tasan niin kauan kuin jotain tapahtuu. Voi olla, ettei sillä ole mitään väliä mutta olenpahan mielipiteeni tuonut julki.