J.Grönvall
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ei jumalauta nyt hei alkaa menemään vähän överiksi koko juttu. J.Grönvall, Jarkko Ruutu on niin fiksu pelaaja, että osaa käyttää jopa sinua hyväkseen. Jääkiekkoon kuuluu tunteet, nopeat tilanteet, psykologia jne jne. Näitä Jarkko Ruutuja on myös kultakypärät Willsie (keihästys) ja Azevedo (kyynerpäätaklaus päähän) ja olisikohan joitain muitakin tältä kaudelta? Niin joo Ville Peltonenkin ajeli suoraan päähän. Ovatko hekin näitä luolamiehiä, jotka pitää saada lajista pois?
Koodisto
Voin kertoa, että ymmärrän jääkiekon kontekstissa aivan täydellisesti Ruudun tapauksen. Ei minulle tarvitse yrittää opettaa siitä mitään.
Kyse on nyt vain siitä, että olen eri mieltä myös tässä jääkiekon kontekstissa tapahtuneesta sekä siihen johtaneista/johtavista motiiveista. Ja kuten olen useaan otteeseen todennut, minun pointtini ulottuu yli jo ohi Jarkko Ruudun yksittäisen taklauksen.
Yhteiskunnan rooli ja "iso kuva"
Se miksi SM-Liiga siitä kärsii on Jokereiden takaama mediahuomio, sekä Jarkko Ruudun profiili pelaajana, ja niin ikään mediahenkilönä. Voihan toki olla niin, että suomalainen jääkiekko pääsee vähän säikähdyksellä siinä mielessä, että ainoastaan Ruutu leimautuu yksittäiseksi hulluksi suuren yleisön silmissä. Se ei varmasti haittaa Ruutua eikä Jokereitakaan.
Ruudun leimaaminen olisi mielestäni taas ikävää siksi, että se vie jälleen huomion itse asialta, eli tältä jääkiekon moraalilta ja arvokeskustelulta. Se vie pohjaa myös siltä keskustelulta missä määrin yhteiskunta saa ja voi vaikuttaa yksittäisen lajin sisäiseen "lainsäädäntöön". Mielestäni yhteiskunta saa asettaa vaatimuksia, kuten esimerkiksi doping-asioiden suhteen se on voimakkaasti tehnytkin mm. keski-Euroopassa (poliisi ratsaa eikä esim. WADA).
Ja kun kysyt, että ovatko kaikki luolamiehiä, niin välttämättä eivät mutta käytös noissa mainitsemissasi tilanteissa on sellaista. Enhän minä ole henkilö Jarkko Ruutua edes moittinut mistään, kysellyt vain motiivin perään tässä tapauksessa. Perustelin sen sillä, että pidän edelleen kyseenalaisena noinkin kokeneelta pelaajalta tuollaista taklausta, etenkin jos sitä tarkastellaan jääkiekon kontekstissa. Sanomattakin on selvää, että ulkopuoliset tuomitsevat sen täysin, koska eivät omaa riittävää substanssia asian tarkasteluun.
Jääkiekko yhteisönä
Kolmas tärkeä pointtini oli esimerkiksi tämän Jatkoajan kaltaisen kiekkoyhteisön suhtautuminen vakaviin loukkaantumisiin ja tilanteisiin jotka niitä aiheuttavat. Minusta se edustaa kaksinaismoralismia puhtaimmillaan.
On kerta kaikkiaan osattava erottaa jääkiekkoon kuuluvat ns. luonnolliset kontaktitilanteet ja niistä seuraavat loukkaantumiset (ikävätkin) sekä pelin hengen vastaiset, tai v-koodin kontekstissa suoritetut taklaukset, mailalla lyönnit tai nyrkiniskut.
Kaksinaismoralismia esiintyy siinä, että todella moni ilmeisesti tuomitsee rumat taklaukset ja tahalliset vahingoittamiset mutta ei ole valmis antamaan esimerkiksi kovempia rangaistuksia tai muokkaamaan lajia uuteen suuntaan. Näin ollen samaan aikaan sekä tuomitaan, että sallitaan mm. blindside-taklaukset ja niitä pidetään jossain määrin normaaleina peliin kuuluvina tilanteina. Minusta ne eivät kuulu tähän lajiin enää millään muotoa. Enkä minä pitänyt niistä sen kummemmin Scott Stevensinkään paraativuosina.
Moraalikeskustelua halusin synnyttää siksi, että koetaanko kannattajien, valmentajien ja pelaajien joukossa SM-Liiga-tasolla niin, että voittaminen keinolla millä tahansa on hyväksyttyä.
Samaan aikaan yritin tuoda mukaan myös väistämättä seuraavaa ulkopuolista näkökulmaa ja niitä reaktioita mitä jääkiekon väkivalta, tai siltä näyttävä toiminta, herättää asiaan vihkiytymättömissä ihmisissä.
Yhteenveto
Jos koitan vetää sen loppuun yhteen:
1. Koetteko, että vastaavankaltaiset viestin lähettämiset ovat jääkiekon kontekstissa oikeutettuja myös vakavan loukkaantumisen uhalla?
2. Koetteko, että SM-Liiga tai Jääkiekkoliitto ei kärsi minkäänlaista imagotappiota maksavan yleisön silmissä, salliessaan vastaavat tapaukset?
3. Siviilihenkilöinä, onko teidän mielestänne kolmen ottelun pelikielto riittävä tuomio siitä, että tuotetaan ruumiinvamma toiselle henkilölle? Tässä kohtaa on aina huomioitava myös seuraus, sitä ei voi koskaan ohittaa.
4. Ovatko jääkiekon arvot ja "moraali" huipputason jääkiekossa kohdillaan? Faktana tiedän, että alemmissa sarjoissa ja junioreissa otetaan hyvinkin paljon mallia siitä miltä se "oikea" lätkä näyttää.
EDIT.
Tässä vielä lyhyt viittaus kevääseen 1999 ja Hannu Jortikan kommentti, joka alkaa olla jälleen erittäin ajankohtainen (oleellisin asia alkaa n. 5.50 kohdalla):
TPS-HIFK SM-Finaalisarja 1999 part 2 .
Tuota finaalisarjaa seuranneet muistavat mitä lieveilmiöitä kaukalossa nähtiin ja mihin Hannu Jortikkakin tässä lyhyesti viittaa. Sittemminhän peliä jälleen siistittiin.
Viimeksi muokattu: