No jos Spetsnazeja tai ihan normaalejakin rybysotilaita alkaisi pihalla pyöriä, niin varmaankin antautuisin samoin tein. Tuskin siinä kannattaisi sankaria leikkiä, kun teitä halukkaita marttyyrejä on kuitenkin se 80% äänestäneistä.
Olet kyllä ajanut itsesi miinaan näillä kirjoitukillasi tai sinulla on todella kieroutunut ajatusmaailma tai et ole kovin tietoinen mitä sinulle kävisi joutuessasi venäläisten vangiksi. Ehkä jopa kaikki nämä?
Ensinnäkin jos noin kävisi, niin vaihtoehdot olisi silti kuolema, perseraiskaus, kaveredesi perseraiskaus, kavereidesi kuolema, vankileiri ja järjettömän kurjat olosuhteet vankileirillä tai kaikki näistä.
Olen katsonut dokumenttejä Venäläisistä vankilaoloista nykyaikana ja aika hirvittävissä oloissa siellä joutuvat vangit olemaan, uskon, että pahempaan paikkaan joutuisit jos hengissä selviäisit vankileirille, eli siellä joutuisit rakentamaan itsellesi ja muille sotavangeille sotavankileiriä, jonka rinnalla nykyiset Venäjän vankilat ovat lepokoteja. Luuletko, että he armahtaisivat sinut ja pääsisit johonkin Sotsin rannoille nauttimaan auringosta? Ei, jos hengissä selviäisit, niin joutuisit mahdollisimman kauas Suomesta, ettet karkaustilanteessa pääsisi takaisin ja ruoka olisi luokkaa lämmin vesi ja hiirenpaska.
Silti jos suomalaiset rajajääkärit saisi sinut kiinni karusta, niin taistelisit elämän ja kuoleman kamppailua heitä vastaan, mahdollisesti yrittäisit tappaa jonkun vaikka vaihtoehtosi voisi olla vaikka olla Suomessa muonitusjoukoissa tai karkurinakin vankina Suomessa, jossa varmasti olisit paremmassa huollossa, mutta joutuisit ehkä tekemään jotain tukitöitä sotiville joukoille?
Vai väitätkö, että jengi alkaisi noin vaan vetämään pettuleipää? Nykyajan mukavuuksiin tottuneelle suomalaiselle joutuminen moiseen tilanteeseen olisi siinä määrin kivualiasta, että luulen arvon puolustusvoimien rivien ja moraalin alkavan rakoilemaan hyvinkin nopeasti. Mikäs sitten eteen, kannibalismi? Politrukit jakamaan niskalaukauksia Big Maceista liikaa haaveileville?
Sinun antautumis-skenaariossa on ihan samatilanne, jäkälää ja rottia joutuisit syömään siellä venäläisten vankileirillä nälkäsi pitimiksi. Ihminen on sopeutuvainen, sen on historia osoittanut jo niin hyvin, sekä myöskin tiede, että tästä on edes turha puhua, mutta siinävaiheessa kun nälkä kasvaa yli tietyn pisteen ja jos hengissä haluaa pysyä, niin sitä syö vaikka puunrunkoa, jäkälää tai rottia. Samalla, myös hyökkäykset venäläisten muonitusjoukkoihin olisi jatkuvia, eli heillä se suurempi ongelma olisi saada tuotua taistelijoilleen pitkälle Suomeen ruokaa ja kun saisivat, ne tuhottaisiin ensimmäisinä asevarastojen kanssa ja muonat sekä aseet otettaisiin matkaan.
Olen ymmärtänyt antaneeni liki koko jatkoajan historiani itsestäni kovin hedonistisen, itseään ja omaa etuaan ajattelevan henkilön kuvan, joka kykenee kuitenkin eettisiin ja moraalisiin pohdintoihin suht' objektiivisestikin, mutta perimmäinen luonne minussa on se, että olen valmis puolustamaan vain itseäni ja minulle tärkeitä asioita. Ja Suomi ei näiden asioiden joukkoon kuulu.
Itse olen sinun kirjoituksiasi lukeneena mielestäni kohtalaisen tietoinen sinun ajatusmaailmastasi, kuten varmaan monet muutkin JA kirjoittajat, koska olet siitä paljon kertonut. Tietenkään tuntematta sinua virtuaaliminääsi pidemmälle. Toki jopa itsensä ja läheistensä tunteminen täydellisesti on mahdotonta. Tämä nyt vain avauksena.
Kysyisin kuitenkin kun kerrot, että puolustaisit itseäsi ja jotain muita sinulle tärkeitä asioita, niin jos nämä "muut tärkeä asiat" ovat esim. läheisiäsi, niin olisitko valmis taustatukena olemaan Suomessa sodan aikana ja tekemään työtä läheistesi sekä mahdollisesti muidenkin hyväksi kuitenkaan itseäsi liiemmin vaarantamatta ja ehkä sitäkautta myös omaksi hyväksesi?